Lokakuiset 2007 (6)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lumi81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moikka moi!!

Täällä näyttää kaikki olevan hyvin, ainakin kaikilla jotka ovat ruudulle uskaltautuneet.
Meillä menee kai ihan ok, liikkeitä tuntuu aina välillä jotain pientä (jos ne nyt on etes liikkeitä) Ja perjantaina olisi sitten rakenneultra ysityisellä. Huoli siitä vaan on kun ylipainoinen kaverini kerto ettei sille oltu pystytty tekemään kunnon ultraa kun oli niin lihava ettei vauvaa näkynyt... minä painan yli 100 kg niin käykö meille sitten samoin?? Todella hienoa maksaa ultrasta 120 € jos siitä ei mitään näekkään!! Ja kauvankohan se ultraus yksityisellä kestää?? Minä haluaisin tietää sukupuolen mutta ukko ei, toivoo vaan meille sitä pikku traktori miestä....

Ainu 19+1

Musta tuntuu että meillä oli miehellä pienen pieni toive pojasta esikoisen aikaan ja mulla ihan pienen pieni toive tytöstä, mutta kyllä se on jännä että tuli sieltä kumpi tahansa se on se oikea ja se tuntuu aivan kuin niin pitäisi mennäkkin. Mieheni kanssa ollaan juuri keskusteltu ettei osaisi edes kuvittella että tyttö olis poika, ollaan tosi onnellisia kumpikin tuosta päivänsäteestä =)). Mutta olen miettinyt sitä että jos raskaudenaikana ultrassa on sanottu että tulee poika tai tyttö ja tuleekin sitten juuri se toinen sukupuolenedustaja, niin varmaan saattaa hetki mennä tottua ajatukseen että tulikin se toinen sukupuolen edusta. Siskolleni on sanottu toisen lapsen ultrassa että selvä topakka poika tulossa niin selvä pirteä neiti sieltä sitten kuitenkin tuli, heillä on nyt 3 tyttöä. Tytöillä kun nuo sukupuolielimet saattaa äidin hormoonitoiminnan myötä turvota ja saattaa näyttää poitsulta, että jos meille olisi sanottu että poika tulee niin en olisi uskaltanut siltikään poikienvaatteita mennä kasapäin ostamaan, tosi nuo 4D ulrtat on kyllä jo aika hyviä ja meillä täällä ei kunnallisessa sellaisia edes ole =)). Maalaistaloissa suurimmalle osalle esikoiseksi on ollut kautta aikain toive poikavauvasta, koska he yleensä jatkavat maatilantoimintaa ja ovat suurena apuna maatilan töissä. Tänäpäivänä kuitenkin tytöt voi olla ihan hyvin kiinnostuneita "poikienjutuista" ja pojat "tyttöjenjutuista" eikä sitä katsota pahalla ja voi olla poikia joilla ei kiinnosta höykäsenpöläystäkään isin autonrassailut, vaikka isi olisi kuinka halunnut pojan joka rassailisi kaverina autoja. Mut aika useinhan se on niin että jos isät/äidit ovat kiinnostuneita vauvansa ja taapeoiroidensa touhuista jo varhain he saavat kiitosta lapsiltaan myöhemmin, kun lapset ovat kiinnostuneista vanhempiensa töiltään.

Kerran eräs mummo kaupassa ihaili tuota meidän pikku neitiä, kertoi että hänellä on 6 poikaa ja kyllä hän 3 pojan jälkeen aina toivoi seuraavan olevan tyttö mutta ei saanut koskaan tyttövauvaa. :D Kasvaiskohan täällä Suomessa lapsiluvut jos 3 lapsen saisi valita mitä sukupuolta se on. Jos saisi valita kaikkien lapsien sukupuolet niin meillä olisi neljä lasta 2 ensimmäistä tyttö ja 2 poikaa tai toiste päin. =) Me ollaan miehen kanssa kuitenkin puhuttu että kaksi lasta on hyvä ja sitten on meidän lapsiluku täynnä tulipa sieltä kumpi tahansa, toki tietenkin tahtoisin että meillä olisi tyttöjä ja poikia talossa, mutta jos tämä on tyttö niin en pojan toivossa mene enää 3 lasta tekemään joka sitten taas voi olla tyttö....kaikkea sitä ihmisen päässä liikkuu =) hih. Tää taitaa olla sellanen tabu ettei oikestaan ihmiset uskalla puhua lapsen sukupuolitoiveista, koska se ei viimekädessä kuitenkaan ole heidän omassa päättettävyydessä niinkuin ei lapsensaanti yleensäkään, sen takia on sit se sanonta varmaan että olkoonpahan kumpi tahansa kohan on terve. Mut tuokin on tosi typerä sanonta, entä jos vauva ei olekaan terve niin onko se sitten tervetullutkaan maailmaan ja tollaset sanonnat kaikuu päässä joita isovanhemmat ja muut ovat hokeneet...plääh... no nyt en enää pähkäile täällä tämmöisä hölmöjä juttuja. Sori mä oon tälläinen filosofisti luonne että saattaa joillakin mennä hermotkin mun kanssa =D

heippa!

nyt on sitten vielä rakenneultrassa mekin käyty ja kaikki on hyvin. sukupuolta en olisi edes halunnut tietää mutta kun kahdessa edellisessä odotuksessa sitä kyselin että kertoisivatko ja vastaus oli ei kerro. no nyt kätilö sanoi että kyllä hän kertoo jos haluan. pienen pieni uteliaisuus kyllä kieltämättä oli mutta kun en edellisistäkään halunnut tietää niin annettiin asian olla. tuli jotenkin taikauskoinen olo et jos mä nyt saisin tietää niin se tuo huonoa onnea kun edellisetkin on pidetty salassa. ja loppujen lopuksi kätilökin sanoi että hän ei olisikaan voinut kertoa koska kaveri piti jalat visusti ristissä =) että ei sitten vissiin sovi kysellä ;)
mä meen vielä heinäkuun alussa käymään ultrassa kun varmistellaan vauvelin sydämmen toimintaa, kun meidän nuorimmaisella siinä pientä vikaa oli ja kuulemma saattaa olla pienen pieni mahdollisuus että se periytyy. mutta ei saa ottaa stressiä vaikka kamalalta tuntuukin ajatella että jos jotain onkin. mutta pitää vaan olla positiivinen ja toivoa että kaikki on ok.

mä olen huomannut että mun mielialat heittelee ihan mielettömästi. mä luulin että se kuuluu alkuraskauteen mutta mulla tuntuu että se vaan pahenee. mä katselin telkkarista jotain idioottimaista jenkkiohjelmaa ja sit vaan mä aloin itkemään yks kaks... musta tuntuu että toi itku tulee tosi helpolla.. kaamea porukolli ;)
onko muilla samoja tuntemuksia??

mut nyt täytyy palata pihalle, aurinko paistaa niin komeasti ettei täällä sisällä viitsi kauheasti olla! aurinkoista tulevaa viikonloppua =)
maxiina ja pikku-I rv 20+6

Noista mielialanvaihteluista sen verran, että mulla saattaa joku auton alle jäänyt orava vetää mielen matalaksi. Ja eilen kun tuli telkkarista se "Me mangustit" ja yksi niistä sitten vissiin kuoli traagisesti käärmeenpistoon niin itkin kuin vesiputous puoli tuntia. Siis olen minä itkuherkkä ollut ennenkin, mutta en ehkä ihan näin.

Minulla on jotenkin poikaolo ja miehen puolella on käynyt niin omituisesti, ettei niillä sukuun ole tyttöjä syntynytkään piiiitkään aikaan. Minusta tuntuu että mies toivoo poikaa kun se hohhoilee että mitä se osaisi oikein tytön kanssa harrastaa. Mutta jos sieltä sukuun pieni prinsessa putkahtaa niin tuskin tuo sitä takaisinkaan raskisi lähettää.

Meilläkin oli ultrassa vaavilla jalat niin tiukasti ristissä, ettei sukupuolta nähnyt. Yksi sukulainen sitten arvaili että on sitten melko varmasti tyttö tulossa kun kiveksiä on kuulemma vaikea olla huomaamatta vaikka kuin olisi jalat ristissä.. Tiedä häntä..

Jellybean 21+3

Hei! Me oltiin pudottu toiselle sivulle joten nostattelen meitä vähän.

Malttaako kukaan käydäkkään kuulumisia laittamassa kun on niin hyvät ilmat?? No kiva oisi kuitenkin lukea miten teillä muilla on mennyt.

Oli puhetta noista mielialanheitteleyistä, kyllä mulla edelleenkin on niitä, mutta ei ihan niin kauheana kuin alussa, loppussahan niistä saa taas nauttia täydessä mittakaavassaan yleensä.

Nyt pitää mennä kun koitan saada esikon nukkumaan omassa päikkärit tossa jatkettavassasängyssä yöt jää nukkumaan sinne jo suosiolla mutta päikkäreille ei oikein vielä suostu jäämään yhdellä kertaa vaan käyn aika usein häntä nostelemassa takaisin petiin. Satukin on jo luettu mutta ei näköjään malta....

Yleisen puolen rakenneultrasta tultiin juuri ja siellä oli joku erikoistuva nuori lääkäri, jolta meni koko ultra lähinnä harjoittelun puolella. Kaikki näytti kuitenkin olevan ok, koko raskausviikkojen mukainen jne. Mut silleen mitä olen käsittänyt muiden saaneen vaikka mitä tietoja, kuvia ym. niin oli tää kyl pettymys ja päätettiin sit samantien, että mennään vielä yksityiselle. Työkaverilta saan hyvän lääkärin yhteystiedot, joka oli kirjoittanut pitkän raportin, selittänyt vaikka mitä ja ottanut mukavia kuvia. Saihan tästäkin ultrasta sen pääasian selville, että kaikki näyttäisi olevan ok, mut ei vaan mahdeta mitään, että oltiin niin pettyneitä koko käyntiin np-ultraankin verrattuna. Mies kun viel olis kovasti halunnut tietää pikkusen sukupuolen, niin eihän tää edes yrittänyt sitä katsoa. ...oli kovasti myöhässä jo aikataulusta, kun kaikkeen meni tuplasti aikaa, ja hyvä kun löysi edes reiden mitattavaksi.

Aurinkoista viikonloppua ja mukavaa masunkasvatusta!

Iikka ja Nasu 20+3

Heips!
Myös täällä on käyty rakenneultrassa, meille tarjottiin kaksi. Mies höpö luuli, että olis vielä kolmaskin kerta :) tai siis neljäs, ekan kävin yksityisellä rv 9. No mutta hyvin siellä tuntui kaikki olevan, erittäin liikkuvainen tapaus, kuten siskonsakin. Istukka edessä, kuten vähän arvelinkin. Mutta ei se iskuja tunnu vaimentavan! Mieskin tunsi 2 viikkoa sitten. Meillä isin läheisyys ja entistä mojovimmat iskut aikaan :) Mulla oli poikaolo ultraan asti. Kysyttin näkyykö kumpi on, vastasi ettei ainakaan pojan vehkeitä näy, että ehkä se sitten on tyttö. En nyt vielä tuohon luota, eli paljastuu sitten synnytyksessä. Minä ehkä hieman poikaa haaveilen, toisaalta tyttöä, mutta oikeastaan ei sillä väliä. Me ollaan suunniteltu, että lapsia saa tulla niin paljon kun tullakseen..ei nyt ehkä 7 kuitenkaan :) Ja olishan se kiva, jos ois sekä tyttöjä ja poikia.

Meillä muuten isi puuhailee esikoistytön kanssa ihan samoja mitä pojan kanssa vois puuhata..Ja on päättänyt opettaa sitten myöhemmin itsepuolustusta yms. Luulen, että meijän neiti tykkää juuri sen takia sekä ns.tyttöjen sekä poikien jutuista, koska myös isi on ottanut omiin touhuihinsa hänet mukaan. Meijän neiti on toisinaan oikea prinsessa ja toisinaan ville vallaton..ja musta se on ihan hyvä. Mielenkiinnolla odotan mitä kakkosesta tulee.

Mutta eipä kummenpia tällä kertaa..

Ninni rv 21+1 ?

Kyllä tätä kuumuutta sitten riittää!! (voisiko tulla jo talvi ettei
tarvitsisi muuttaa alaskaan?)

Tänään käytiin sitten siellä rakenne uä ja sen mukaan kaikki on hyvin.
Vauva on juuri sen kokoinen kun pitäisikin ja kaikki kalut näyttivät
olevan kunnossa. Kuvaa ei kunnon oikein saatu, vaikuttiko se sitten
että on lihava niin luultavammin. Kyllä sitä miettii että olisiko
pitäinyt selvittää että olisi mennyt 3D (vai onko 4D) ultraan niin
olisiko ollut sitten parempi vehe näkemään minun ihran läpi???
Sukupuoli ei selvinnyt kun oli "huono" kuva ja napanuora meni jalkojen
välistä niin sano ettei lähde veikkaamaan!! No ehkä sen sitten ei
kuulunut selvitä!?!?!

Kyllä tämä kesästä nauttiminen on mulla aika hankalaa kun mäkäräisten
pistot kutittaa niin paljon että meinaa järki lähteä (se vähänenkin mit
on) Yöllä ei saa nukuttua kun on puremissa niin kauhea polte ja kutina
eikä mikään auta!!

Mutta nytten yritän lähteä istuttamaan kukkia jos vaikka kaikki ötökät
olisi mennyt jo tällepäivälle nukkumaan.

Ainu 19+2

Puh ja huh hellettä. Töissä tämä sää ei haittaa sillä tavalla. Otan rauhalisemmin ja muistan juoda. Vettä meneekin vähintään 2½ litraa työpäivän aikana (olen siis ulkotöissä puutarhurina). Kotona sitten unohdankin juoda ja siitähän seuraa kaikki ongelmat eli turvotus, huimaus ja nivelsäryt. Nyt laitoin heti aamusta kannun täyteen vettä ja itselleni käskyn juoda se ainakin kaksi kertaa tänään tyhjäksi.

Eilen kiertelin kaupoissa, piti löytää juhlavaatteet. Mie olisin halunnut vaaleat housut, mutta miksi kaikki äitiyshousut on joko farkkuja tai mustia? Ja lisäksi luulin, että löydän helpostikin juhlapaidaksi tunikan tms. Ja väärässä olin, mitään en löytänyt. Nyt täytyy sitten kehitellä jotain... Kirpparilta löysin sattumalta hyväkuntoisen ja todella siistin sitterin 10e ja se lähti mukaan. Ei mitään kulumaa kankaissa tai muutenkaan käytön jälkiä. Ja sai vielä säädettyä makuuasennosta portaattomasti istuma-asentoon. Se onkin tällä hetkellä ainoa hankinta mikä meillä vauvalle on. Vaatteita en ole vielä ostellut. Oma äitini kun (odotetusti) höpsähti kuullessaan vauvauutisen ja on sen jälkeen kerännyt kirppiksiltä vaatetta (hänen 'harrastuksensa' on kierrellä kirppiksiä). Pikkusisko tuossa mesessä juuri kertoi, että siellä olis odottamassa isompikin kasa... Täytyy joku päivä käydä katsastamassa.

Iidaleena 20+6 ja massu kasvaa mukavasti :)

Heippa Jelli!

Kiva, kun olit huhuillut minua tuolla toisella puolella:) Juu, mullakin on vaan omalla nimillä olevia sähköposteja, mutta katsotaas, jos saisin jonkin muun väsättyä tässä, olisi kyllä mukava keskustella kanssasi sähköpostitse:)

Rosa 7+5 (jihuu, vihdoinkin!!!)

Muillakin on halunnut masunasukit jättää sukupuolen salaisuudeksi, meilläkinhän oli tuo napanuora siellä jalkojenvälissä.

No nyt on sitten viikonloppu hurhtanut ohi. Meillä vierailijat lähti ja saihan tuo miehen sisko sitten vielä ennen lähtöä pahanmielen tehtyä minulle. Tehtiin mieheni kans lounas ennen heidän kotiin lähtöä. Ruokapöydässä sitten mies ihan yllättäin ehdotti mulle että sinähän voisit lepäillä ja minä voisin siivoilla vähän täällä. Minä siinä hymyssä suin että sehän kuulostaa tosi hienonta. Miehen sisko sit siinä että ompas kummaa puhetta mieheltä. No minä siinä sitten kuienkin sanoi että mulle passaa hienosti että tollaista meni ehdottaa, kun minä yleensä kerkeän siivoamaan viikolla isomminkin kun mies on töissä ja harvemmin enää joutuu siivoamaan, mutta joskus siivotaan myös yhdessä. No siihen sitten miehen sisko alkoi että kyllä sitä yleensä kotona oleva ehtii lasten nukkuessa siivota ja tehdä muut kotiaskareet. No minä sit siitä vähän loukkaannui ja tokasin että niin mut meillä tehdään yleensä näin ja se on toiminut meillä vallanhyvin tehtiin muualla yleensä miten vaan muuten ja lähdin kesken syönnin pöydästä pois. Huoh... en ehkä noin vahvasti olisi reagoinut jos en olisi raskaana ja tunsin tuon sanomisen kotiäitiyden vähättelyksi, kuitenkin täällä kotona olessa teen melkein koko ajan kotiaskareita tai touhuan tytön kans ja siltikin aina jää hommia vielä iltaan ja niitä on pakko jakaa miehen kans että saa tehtyä kaikki. Ja mies tykkää auttaa ja touhuta meidän kans ja tekee myös kotiaskareita ja leikkii tytön kans, toki hällä myös omaa lepoaikaa on ja haluan sitä myös itsellenikin että jaksaa tätä arkea pyörittää ja lisäksi haluan myös mieheni kanssa yhteistäa aikaa ilman huonoa omatuntoa potematta. Mieheni sisko ei varmaan oman miehen kans ole käynytkään sitten heidän lapsen syntymän jälkeen missään kahdestaan, laps on nyt päälle yksi ja ei heillä kertaakaan ole ollut laps hoidossa kellään vähääkään aikaa, no eikait siinä jos kumpikin on tyytyväisiä sellaiseen, mutta minä haluun myös välillä käydä vaikka mieheni kanssa ihan kahdestaan silloin tällöin vaikka syömässä tai elokuvissa. Toki sitten kun on ihan vastasyntynyt niin parisuhteen pitäisi kestää pikku kahdestaan olemattomuuspaussinkin, ainakin minä en malttanut jättää esikoistani hoitoon edes vähäksi aikaan muulle kuin isälleen silloin kun hän oli alle 3 kuukauden.
Enpä ihan vähään aikaan halua vieraanvaraisuuttani tuhtata tälle perheelle, vaikka omaa kummipoikaa kyllä haluaisin nähdä enemmänkin mutta hänen äitinsä on aika usein sellainen ajattelematon töksäyttelijä ja ei nyt vaan jaksa sellasia ihmeisiä lähellään.

Niiskulainen 23+ 4

Juu, ei pitäisi kuulua toisten kotitöiden jaot ym. sukulaisille ;-(( Epäkohteliasta puuttua tuollaiseen, kun olet vielä raskaanakin.
Täällä huvitti ihmisten tylyys ratikassa. Seisoin (maha näkyy ihan selvästi) lauantaina turvonneiden jalkojeni kera mamma/inva/vanhuspaikan EDESSÄ, mutta n. 30-v. nainen ei noussut ja antanut ko. paikalta tilaa, vaikka niissä on selvät merkit! Ei tosin yksikään mieskään ko. ratikassa. Kaverini ei voinut olla vinoilematta pikkuisen ääneen ihmisten töykeyttä...

Heipsan!

Juu, kyllä munkin mielestä on melkein miehen velvollisuus nyt auttaa kotitöissä enemmän, kun vaimo on raskaana. Ja jos siitä joku menee epäkohteliaasti huomattelemaan, niin taitaa olla vaan kateellinen. Mua on tosiaan kielletty nyt pesemästä ikkunoita ym. matalan verenpaineen takia. Ja onnekseni myös minun mieheni auttaa kotitöissä, ja nyt vielä enemmän, kun olen raskaana. Nykyäänhän harvassa taloudessa edes on pahemmin niitä vanhoja perinteisiä "miestentöitä" niin paljon, etteikö fiksu mies tajuaisi, ettei kaikki muut työt kuulu naiselle.

Mä aloitin nyt sitten tukivyön käytön, kun liitoskivut alkoi raskaan ja helteisen viikonlopun jälkeen olee jo aika tuskallisia. Siis harvoin ne nyt on iskeneet, mut sunnuntai-illalla oikein pelästyin niiden rajuutta ja eilen sitten kirjoittelin sähköpostia neuvolaan. Sieltä tosiaan suosittelivat, että viimeistään tässä keskivaiheessa raskautta pitäis tukivyön käyttö aloittaa, jotta siihen tottuu.

Niin, ja suurenmoiset onnittelut Rosalle ja onnellisia masunkasvatusaikoja! ...sieltä ensimmäisistä IVF-hoitojen listoilta mäkin kun olen tänne puolelle onnekseni siirtynyt!

Iikka ja Nasu rv 21

Moi!

No päätämpäs minäkin onnitella Rosaa raskautumisesta.

Mies on työmatkalla ja me täällä tytön ja koiruliinin kanssa vietetään viikko naisporukalla =)

Mulla ei oikeastaan ole mitään kummempaa asiaa tällä kertaa olekkaan. Kävin lukemassa josko tänne jokunen kuulumisia olisi laittanut ja kiva oli kuulla likasta ja nasuat ja miss piggystä.

Likka: Mulle tosta tukivyötä oli apua, mutta nyt en ole pitänyt pitkään aikaan ja ei oikeastaan selkäkään ole vaivannut vaikka luulin että pahemmaksi menee kun raskaus etenee, mut onneksi ei vaan helpottanut enemmänkin. En ole varma että onko auttanut että koitan kiinnittää enemmän huomiota esim. esikoisen nostoihin ja koitan vältää selällä nostamista, samoiten olen koittanut nukkua kylkiasennossa, kun selällään ei oikein muutenkaan enää ole hyvä olla pitempiä aikoja. Toivotaan kuitenkin että ei sulla selkäkivut pahene.

Hyvää yötä ja kauniita unia lokamammoille =)

Niiskulainen rv24

Miten teillä on hammaslääkäripalvelut kunnissa raskaanaoleville, pääsettekö jonojen ohi? Terveydenhoitaja suositteli että kävisin hammaslääkärissä kun se kuuluu osaksi raskausdenseurantaan ja kun minulla on aikaa kun olen tarkastanut purukalustoni. No soitin sitten Kajaanin kunnan hammaslääkärin ajanvaraukseen niin joulukuulle menisi kuulema ja sanoin jo että enhän mä enää silloin edes raskaana ole sano ettei jonojen ohi pääse ja silloin on seuraava vapaa-aika. Tulipahan yksi syy taas lisää miksi kajaani on tosi huono kunta kaikkee jonniin joutavaan jazzjuhliin ja patsaisiin syydetään rahaa mut terveyspalvelut kusee. Eilen huomasin että viisaudenhammas on alkanut "puhkeamaan" mut minkäs teet. Sanoi mulle suoraan että jos haluut tarkastuksen mene ykstyiselle no kait menisin jos en olisi pienellä kodinhoidontuella....hermot menee täällä.

Menen ihan suosiolla yksityiselle hammaslääkäriin. Tässä kunnassa hammaslääkäri on osa-aikaeläkkeellä, eli aikoja on niukasti ja lisäksi ko. hammaslääkäri on niin piru etten sinne mene kyllä kirveelläkään. Käyn Kajaanissa Pulpassa, joka on mahtava paikka. Eikä ne hinnat niin suolaisilta tunnu kun tarkastuksesta jää itelle maksettavaa jotain 30-40 euroa. Mut menisin yksityiselle vaikka maksaisi tuplasti enemmän kun tuo kunnallisen puolen hammashoidosta on jäänyt niin ikävät kokemukset.

meillä myös terveydenhoitaja suositteli hammaslääkäriä kun sanoin että tuntuu että ikenet vuotavat kovin. ja ajankin sain noin kuukauden päähän. vaikkakin se on hammashoitajalle niin menen näyttämään ja toivottavasti ainakin putsaa ne. lääkärille sai aikoja vasta joskus pitkälle syksyyn, poikkeuksena tietenkin jos on aivan mahdoton hammassärky.

Mä varasin ajan hammaslääkäriin tarkastukseen toukokuun alussa ja pääsen sinne heinäkuun lopulla, että ei täälläkään jonot mitään kovin pieniä ole. Ja käskivät vielä varautua, että hammaslääkärini voi olla silloin sairaslomalla, joten aika voi vielä siirtyä pitkälle talveen. Ihmettelen, että mikseivät pistä sitten jollekkin toiselle hammaslääkärille aikaa????? Ihme touhua....

Miten muuten tuo äitiysloman ja vanhempainvapaan aikainen korvaus lasketaan nyt, kun olen kuukauden töissä ennen äitiysloman alkua (olen nyt hoitovapaalla)? Ymmärsin, että saan melkein palkan suuruista korvausta äitiyslomanajan (ensimmäiset 3kk) ja sitten, kun alkaa vanhempainvapaa, niin saan vain jotain peruskorvausta. Mutta eikö nykyään ole sellainen laki, että jos kaksi lasta syntyy 3 vuoden aikana saa saman suuruista korvausta, kuin esikoisesta vanhempainvapaan aikana? Meille lasten ikäeroksi tulee 2v 5kk, jos tulokas syntyy lasketunajan tienoilla. Joskus ennenhän piti olla töissä välillä ½vuotta, jotta sai parempaa korvausta, mutta tämä uusi lakihan tuli voimaan lokakuussa 2005!?? Vai olenko ymmärtänyt tämän väärin?

Juulia rv 23+3

Mäkin aloin nyt samantien varaamaan hammaslääräriaikaa, kiitos vaan vinkistä! Meillä täällä pääsee onneksi jonojen ohi neuvolan kautta ja mulla olis ollut muutoinkin alustava varauskin jo tehtynä ens vuoden alkuun. Mut nyt siis sain ajan aikaistettua äippäloman alkuun ja jo elokuullekin jo tarjosivat, mutta mä siis säästin sen tonne myöhemmäksi, että ei tartte sitten töistä lähtee omalla ajalla.

Mä en tiedä noista äippäloman korvauksista muuta kuin mitä kelan sivuilta luin, että nyt 2007 alkavat päivärahat lasketaan 2005 verotuksen mukaan ja jos palkka noussut viimeisen 6 kk aikana edellisestä yli 20 %, ni sitten siitä.

Iikka ja Nasu 22+1

Lueskelin tuota kelan lehtistä tässä päivänä muutamana ja ymmärsin asian noin kuin Juuliakin. Mutta jos on epäselvää niin varmaan johonkin puhelinnumeroon voi soittaakin.

Heipsan pitkästä aikaa!
Enpä nytkään ehdi enempiä kuin tuohon äippäraha-asiaan kommentoida...

Eli se menee just kuten Juulia meinaskin. Jos se edellisen vanhempainrahan perusteena ollut työtulo on suurempi kuin tuo viimeinen verovuosi (2005) tai jollei tuo viim. 6kk ole 20% suurempi, niin silloin lasketaan sen mukaan.
Käytännössä siis kotona olleilla taitaa olla aikas automaattista, että menee sen edellisen mukaan. Niissä papereissa luki, että Kela katsoo sen automaattisesti. Itse laitoin kyllä vielä mainintana Lisätietoja -kohtaan.

Tehotyttö rv 22+3

mites tuon äippärahan käy jos juulia menee kuukaudeksi töihin? työkaveri ei uskaltanut ottaa riskiä kun hänen kakkosensa syntyi ja pyydettiin siinä ykkösen ja kakkosen välissä tuuraushommiin, eikä meillä töissä tiedetty yhtään mitään tuosta uudesta laista (eli jos toinen lapsi syntyy tai on LA ennen kuin ensimmäinen täyttää kolme, saa samaa äippärahaa kuin edellisestäkin) ja kela (joka meillä päin tökkii niin jumalattoman paljon) ei oikein osannut sanoa juuta ei jaata, niin hän siis päätti olla menemättä töihin ja oli hoitovapaalla. en nyt tiedä saiko kukaan mun jutusta tolkkua mutta sitä vaan mietein että miten se juulian kuukauden työ vaikuttaa vai vaikuttaako mitenkään?

Nyt vihdoin ja viimein vaidoin patterit langattomasta näppiksestä, niin toivottavasti ei enää niin paljon puutu sanoista kirjaimia. =D Jätti nimittäin nopeasti kirjoittaessa aina kirjaimia pois.