Lokakuiset 2007 (2)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tehotyttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moi!

Täällä on ollu koko viikonlopun pahoinvointia, joka kestää koko päivän. Eilen tuntui olo hyvältä ensimmäistä kertaa ilta yhdeksältä. Pahanolon lisäksi on koko ajan nälkä. Aamulla, kun kävin vaa'alla niin olin laihtunut melkein kilon, kummallista. Toivottavasti tämä paha olo ei ole tullut jäädäkseen, on tämä aika kurjaa. En jaksanut koko viikonloppuna tehdä mitään ylimääräistä, tietysti ruoat ja pojan kanssa ulkoilut hoidettiin kunnialla, mutta muuten makailin paljon. Opiskeluhommia olis vino pino, mutta en jaksanut pahaltaololta niitä tehdä. Nyt tarttis yrittää vähän edes lukea jotain opiskelujuttuja.

Meillä on pojan neuvola huomenna, varaan samalla itselleni ensimmäisen neuvola-ajan. Iltapäivällä olen menossa hierojalle, toivottavasti se hiukan parantaa tätä oloa. Keskiviikkona tarttis jaksaa ajaa 250 kilometriä vanhempien luo, onneksi on luvattu hyviä kelejä. Ja ehkä tämä huono olo on silloin jo historiaa. =) Toivossa on hyvä elää. Mutta nyt tartun kirjaan!

Aurinkoisia talvipäiviä kaikille!

Pitkästä aikaa. Täällä sama päivittäinen pahoinvointi jaksaa kiusata. Ei saa olla pitkiä aikoja syömättä ja jos paha olo ehtii tulla, niin ei ruokakaan maistu. Mullakin vaaka näyttää enemminkin 2-3 kiloa vähemmän kuin ennen raskauden alkua. On tullut muutenkin syötyä enemmän kasviksia ja hedelmiä. Rinnat ovat edelleen kipeät ja alakuloisuutta on kait tavallista enemmän.

Minäkin olen koittanut välttää noita edellämainittuja tuotteita, tosin en muistantukaan/tiennyt, että pakastevihanneksissa ja joissain juustoissa piilee myös vaara. Muistelin vain noita vakuumipakattuja kaloja. Siksi tänään ostettiinkin ihan kypsennettyä lohta ja pippurimakrillia :)

Jaksamisia kaikille. Meilläkin se ensimmäinen neuvola lähestyy, 1.3. aamusella pitäisi sinne vääntäytyä. Vähän jännittää, että mitä siellä sanotaan.

En muista onko kukaan laittanut tota maksaa vältettävien listalle, kun oli silloin noista vältettävistä puhe. Suositellaan, että maksaruokia ja maksamakkaraa vältetään koko raskauden ajan. Myöskään A-vitamiinipitoisia vitamiinivalmisteita, kuten kalanmaksaöljyä, ei saisi käyttää. Söin ennen tietoa raskauden alkamisesta maksapihjejä, mutta onhan varmaan tuossakin sellaisinen varo aika, ettei haittaa jos syönyt ennen raskaudesta tietoa, toivottavasti. Makeutusaineista sakariinia ja syklamaattia ei myöskään suositella. Sitten oli vielä niitä kaloja mitä pitäisi välttää niissä todettujen korkeiden ympäristösaastepitoisuuksien vuoksi. Noita kaloja oli sisävesien suuret ja vanhat petokalat, hauet, ahvenet, kuhat ja mateet sekä itämerenalueelta pyydetyjen yli kolmevuotiaat silakat ja rasvaiset kalat kuten merilohet ja -taimenet.

Mää aina käyn lunttailee noita mitä sais syödä, kun tuppaa unohtuu. Tuollakin löytyy hyvää tietoa ja muutenkin nuo helistin sivu on aika hyvä.
http://www.helistin.fi/?page=9535402

Vitsi kun luin itsekkin vielä tuon helistin sivuilla olevan listan läpi, rupesi tekee mieli ihan kauheana lakritsia, täytynee soittaa miehelle, että tuo sellaista, kun palailevat isä ja lapsi- kerhosta.

Päivät matelevat, ekaan ultraan vielä kolme viikkoa. Ultrataanko teidän kotineuvolassajo alkuraskaudesta ekassa neuvolassa? Meilläpäin näin tehdään ja minullakin eka ultra heti ekassa neuvolassa.
Voisiko joku kokeneempi vielä tarkentaa, että, kun viikkoja on nyt 4+6, niin sanotaanko, että olen viidennellä viikolla?

Moikka!

Eilen käytiin sitten yksityisellä ultrassa sen tiputtelun takia ja kaikki on kunnossa! Sikiö on n 10,2 millin kokoinen ja kovasti sykki sydän.. =) Mies oli mukana ja silminnähden innostui.. Oli hienoa nähdä, kuinka pieni siellä sykki.. 7mm hematooma(kuollutta verta) näkyi myös ja lääkäri sanoi, että se siellä tiputtelee ja on ihan ok. Lasketuksi ajaksi arvioi 8.10, mutta se voi NP-ultrassa muuttua..
Lääkäri toivotteli onnea ja menestystä..
Hieno homma, että kaikki on ok. Taakka putosi harteilta ja raskauskin meni enemmän tietoisuuteen, kun näki pikkuisen siellä... =))

Jelli, joo näin yleensä puhutaan, että siis nyt olisit viidennellä viikolla. Itse en kyllä oikeen osaa noin puhua ja sanon aina, että viikkoja on 7+5 jne.:)

Lissu, hienoa, että kaikki on kunnossa! Itseänikin alkaa houkuttaa tuo yksityiselle ultraan meno. Täällä kaupunki tarjoaa yhden ultran ja saa valita meneekö sinne alkuraskaudesta noin rv13, jolloin saa sen niskaturvotuksen koon tai sitten viikoilla 19-20. Esikoista odottaessa "pääsin" kyllä ultraan kolme kertaa kun siinä oli jotain, että se oli kiinnittynyt jotenkin alas tms.

Inhottavaa kun on taas noin kylmä ilma niin ei viitsi lähteä uloskaan... vaikka muuten aurinkokin paitaisi hienosti.

No hyvää laskiaista jokatapauksessa!

Vielä tarkentaisin tuota ruokavaliota, eli kun puhutaan pehmeistä juustoista nin kuuluuko sulatejuustot niihin, kun mietiskelin että eikö ne jotenkin kuumenneta valmistettaessa :D Sitten harmittelin tuota pakastemarjojen syöntiä kun on monesti tapana tehdä rahkaa ja nakata pakkasesta syksyn satoa, mustikkaa ja vadelmaa joukkoon, siitähän sais mukavasti vitamiineja, mutta jos marjat pitää ensin keittää?? Eikö niistä häviä suurin pompsi vitamiineistakin?

Nyt ois rv 5+3 menossa. Mahakipu on lakannut, oikeastaan ei MITÄÄN oireita ole enää, mitä nyt rinnat on hellänä ja väsyttää/janottaa. Eilen piti kuljettaa labraan varmaan litra "pissaa" kun piti kaikennäköistä testiä tehdä mahakipujen vuoksi, hassua kun vessassa oli torni erilaisia purkkeja joihin piti pissiä tietyin tuntivälein. Eniten hävetti viedä se satsi labraan kun putki ja purkkitolkulla muovipussissa kuljettaa omaa pissaansa.. oli itsellä ainakin vähän koominen olo! :)

Pääasia että kaikki olisi kunnossa. Vähän harmikseni olen lukenut kaikkien ultrakäyntejä... Täällä kun ei ole kuin pelkkä rakenneultra ja sekin siellä +18 viikoilla... Neuvolassa ei vissiin kuunnella kun aina sydänääniä... Kun malttais vaan odotella, tuntuu että aika MATELEE. Tuntuu että no hemmetti, onhan tässä jo oltu raskaana vaikka kuin kauan, eikö tässä mitään ala tapahtua!! xD

Heipähei!!

Mä ajattelin kysästä että mahtuuko joukkoon iloiseen.. meilläkin plussattiin ystävänpäivänä ja LA olis 22.10. Päivä voi kyllä vielä muuttua kun kierto ei ole mikään kauhean säännöllinen mutta tuolla mennään nyt aluksi =)
Ensimmäiseen neuvolareissuun mennään ensi maanantaina, jännittää sekin vaikka meillä on entuudestaan jo kaksi lasta että pitäisi olla tuttua... Ei vaan tahdo sisäistää tätä oloa millään että mahassa on uusi asukki.
Mä oon tässä huomannut että aika monella on jos jonkinmoista oiretta, mä oon aika vähän oireillut, ainoastaan huomasin että kun paistaa ruokaa niin se "kärvennetty" ruuan haju alkoi pikkuisen etomaan. Mulla on silti edellisistäkin ollut noi hajut aina kauhean voimakkaita. tuntuu että nenä toimii 110%.. =)
mä koitan kopsata tuota listaa jos tää "hakkeri" siinä onnistuu..

Lokakuiset 2007 (2)
hamada LA 1.10
MissPiggy LA 2.10
Niiskulainen LA 4.10 Toinen pikku Toukka, Kajaani
Sofianna 23v. LA 4.10. Toinen, TAYS
Susanne LA 4.10 Toinen, TYKS
Lumi81 25v LA 5.10 Toinen, OYS
Juulia77 29v. LA 7.10. Toinen, TYKS
Lissu78 28v LA 7.-8.10 Esikoinen. Porvoo
Tehotyttö 35v, LA 9.10., neljäs, TYKS
mattai, LA 10.10, toinen, OYS?
Ultsu 35 v, LA 10.10, toinen, Jorvi
Jellybean 25 ja 26, LA 15.10. Esikoinen. Kainuu
Aurinko 28 v. LA 15.10., kakkonen, TAYS
Jelli 26 v., LA 23.10., esikoinen, KYS
Maxiina 34 v, LA 22.10. kolmas SatKS

Tääläkään ei mitään oireita. Siksi pitikin tänä aamuna tehdä vielä yksi r-testi (nyt oli viimeinen vannon) ja nyt tuli ihanat paksut punaiset viivat tikkuun. Tarkoittanee sitä, että hcg:n määrä pississä nousee. Kai sitä voi pikkuhiljaa alkaa uskomaan, että on raskaana :D!

Jellikös se sanoi, että ratsataminen on tuntunut mahassa?? Minä olen ollut nyt muuten niin kipeänä etten ole päässyt koettamaan, mutta toivattavasti ei nyt sitten tunnu missään! Haluisin kuitenkin ratsastaa sinne n. 25-viikoille asti. Muistelisin siis, että noille viikoille sen pitäisi olla turvallista. Esikoisen kohdalla en ratsastanut, kun olen "uusioharrastaja" Ratsastin pikkutyttönä ja nyt äippälomalla inostuin lajista uudelleen.

Toivottavasti Sunnin testeissä on kaikki ok! Huvitti vähän toi sun "pissalastin" kuljetus :D. Onneksi et kaatunut lastin kanssa!

Entu rv???

ps: Taidan kuitenkin laittaa itseni tuonne listalle, lisään sen lasketun sitten kun tiedän.

LISTA
Lokakuiset 2007 (2)
hamada LA 1.10
MissPiggy LA 2.10
Ultsu 35 v, LA 10.10, toinen, Jorvi
Entu 25 ja 31 LA??? toinen KYS

Vielä lisää.... Tervetuloa Maxiina!

Huomasin listaa katsellessani, että meitä kakkosen odottajia on aika reilusti. Taitaa meidän neiti 9kk olla nuorin esikoisista?? Eikös aika monella ollut esikoiset vuosikkaita, vai muistanko omiani?? Sitä vaan siis, että onko teillä muilla miten erilaisen oloinen tämä alkuraskaus? Minä voin esikosta ihan kamalan pahoin ja oli vatsakipuja ja väsytystä ja palelua jne... Siksi tuntuukin todella oudolle ja epävarmalle nyt, että olisin muka raskaana ilman hillitöntä kuvotusta. Kaikkea sitä pitääkin ihmisen murehtia! Oikeasti! Pitäisi olla vaan tyytyväinen, kun on hyvä olo, mutta kun....

Entu, joka lopettaa nyt jatkonovellin (ainakin vähäksi aikaa)

Sunni, neuvolasta saadun vihkosen mukaan vaan ulkomaiset pakastemarjat tulisi keittää(ja niistäkin puhuttiin lähinnä vadelmista). Ja minä ainakin meinaan syödä huoletta itse poimimiani marjoja ilman keittämistä! Tosiaan vitamiinithan niistä lähtee jos keittää. Mutta voihan tästäkin asiasta olla monenlaisia ohjeita..?

Tervetuloa Maxiina!

Entu, siltä vaikuttais, että teillä on nuorin esikoinen. Meillä siis poitsu on 1v ja reilu kuukausi päälle.
Mulla oli esikoisen raskaus tosi helppo ja toivoa sopii, että samanmoinen tämäkin:)

Tervetuloa kaikki uudet mukaan, meitä on jo tosi monta! Välillä oon ihan sekasin, että kuka oli ketäkin ja listasta aina tarkistelen tietoja... no, eiköhän teidät opi "tuntemaan" vielä tän reilun 7kk aikana (aatelkaa ollaan jo niin piiitkällä!)!=0)

Mulla on oireet lievempiä, kuin esikoisesta, ainakin muistaakseni! Esikoisesta, joka on kohta 1v10kk, mulla oli paljoan alavatsa nippailuja alkuraskaudessa, mutta nyt niitä ei ole juuri lainkaan. Six varmaan kokoajan tuntuu siltä, etten edes oo raskaana. Torstaina on eka neuvola ja muakin se vähän jännittää, enkä edes tiedä miks!?

Mutta ei nyt enempiä, kun esikoinen nukkuu, niin täytyy keretä hiukan itsekkin vielä torkkumaan.

Juuli rv 7+2

Tervetuloa uudet lokakuiset! Kiva tosiaan, että porukkaa alkaa olla enemmän.

Itse kävin tänään neuvolassa ja oma raskauteni on nyt rv 6+4. Ja laskettu aikakin siityi parilla päivällä, päivitän kohta tuohon listaan.

Eilen mulla alkoi pieni tiputteluvuoto ja aloin jo pelätä pahinta, varsinkin kun oli vähän menkkakipujen tapaisia alavatsakipuja. Mutta tänään neuvolassa sanottiin, että pientä vuotoa voi hyvinkin tulla näin alussa. Tosin täti sanoi tietävänsä sellaisiakin äitejä, joilta on tullut koko raskausajan vuotoa. No, toivon mukaan omalla kohdallani verenvuoto ei ainakaan lisääntyisi, se olisi ikävä juttu vaikka kaikkeen saa olla varautunut.

Ensi maanantaina menen yksityiselle ultraan, on ihan aiheellistakin jos tämä vuoto vielä jatkuu. Voihan tämä muuten olla tuulimunakin, eihän sitä tiedä ennenkuin kaikki on tutkittu. Eli olen vielä hieman varuillani tässä odotuksessa. Eihän sitä tuulimunaa voida poissulkea ennenkuin sydänäänet näkyvät/kuuluvat, jos ei käy ultrassa, MissPiggy. Mutta yleensä tuulimuna alkaa jossain vaiheessa oirehtia esim. kipujen ja verenvuodon muodossa. Ja pahimmassa tapauksessa tuulimuna voi olla hengenvaarallinen kun tavallaan tukkii munasarjat.

Mutta toisaalta ennen aikaan, kun ei ollut ultria eikä muuta, jotenkin äidit ovat selvinneet raskauksistaan silti. Kai tässä pitää toivoa parasta, mutta itse ainakin olen myös varautunut pahimman varalle.

Onneksi on tuo esikoinen, siis 1 v 2 kk. Taitaa tosiaan, Entu, Sulla olla nuorin esikoinen. Onhan se ihanaa kun on jo yksi terve lapsi ennestään, ei ole niin hirmuisia paineita tämän toisen suhteen. Toisaalta sitä vertailee tuntemuksiaan silloin ja nyt ja muutenkin muistaa raskauden hyvät ja huonommat hetket... :-)

Mutta eipä muuta kuin aurinkoista laskiaistiistain jatkoa!!!

LISTA
Lokakuiset 2007 (2)
hamada LA 1.10
MissPiggy LA 2.10
Ultsu 35 v, LA 12.10, toinen, Jorvi
Entu 25 ja 31 LA??? toinen KYS[/quote]

Moikka taas! ja kiitos tervetuliastoivotuksista =) mun oli pakko tulla testaamaan toimiiko kun mä rekisteröidyin ja samalla kurkkaamaan tänne mitä muille kuuluu. olis ihan kiva tietää minkä ikäisiä lapsia muilla on, keille niitä on jo tullut. muutamilla on jo juttuu ollutkin minkä ikäisiä siellä kotosalla sitä uutta tulokasta odottaa. no meillä on esikoinen 4,5v ja kakkonen tulee toukokuussa 2v.
noista alavatsannipistelystä on ollut kanssa juttuu, mulla ainakin nipistelee vieläkin ja edellisistä raskauksissa tuli vielä nipistelyjä vielä silloinkin seuraavina kolmena kuukautena kun olisi kuukautiset pitänyt alkaa. mun täytyy välillä käydä kurkkaamassa että ei vain ala, on taas tää niin outoo. mutta ihanaa =)
jaahas, täytyy alkaa kuulemma rakentamaan "majaa" lapsille. että poistunpa taas hetkeksi =)

Moi!

Teretulemas uudet tulokkaat!

Me käytiin tänään pojan kanssa 1v. 4 kk. neuvolassa ja varasin samalla itselleni neuvola-ajan joka on kolmen viikon päästä. Lisäksi sain ajan NP-ultraan ja ekaan lääkäriin.

Sofianna: Sinähän asuit Tampereella!? Meidän neuvolan mukaan saa kaksi ultraa sekä niskapoimu-ultran että rakenneultran. Kysyin vielä uudemman kerran asiaa, kun esikoisen kohdalla sai tosiaan vain yhden. Ja nykyään terveydenhoitaja varaa ajan, ennenhän piti itse soittaa. Sanoi, että varaavat luultavasti ultrassa sitten ajan jo siihen rakenneultraan.

Mulla paha olo jatkuu ja kestää iloisesti koko pitkän päivän. Naapuri sanoi eilen, että tulee tyttö, kun pahaaoloa on aamusta iltaan. No, aika näyttää pitääkö paikkansa. Olishan se tyttö kiva, kun esikoinen on poika, mutta pääasia olisi, kun lapsi olisi terve!

Mutta taidan mennä tästä ruoan laittoon, mukava laittaa ruokaa, kun on itsellä paha olo.

Aurinkoista pakkaspäivän jatkoa!!

Aurinko, joo Tampereella asutaan ja täällä hervannan neuvolassa sanottiin, ettei luvata kun yksi ultra. Höh, no vähän outoa jos jotkut tamperelaiset saavat kaksi ultraa ja toiset vaan yhden, täytyypä ottaa asia puheeksi.. haluatko paljastaa mistä päin Treetä Aurinko olet?

Moi Sofianna!

Asustellaan Kalevassa... Mä hiukan ihmettelin linjan muutosta, mutta näin tosiaan tänään mulle neuvolasta sanottiin. Sanoi vaan, että sinne on hirveät jonot, joten aika täytyy varata tosi hyvissä ajoin. Katsoi koneelta ja ensimmäiset vapaat ajat oli huhtikuun ekalla viikolla. Mulla on NP-ultra pääsiäisen jälkeen. Täytyy varata siellä aika rakenneultraan tai sitten heti soitella neuvolaan ja pyytää hoitajaa varaamaan sen ajan.

Mä kävin viimeksi rakenneultrassa ja nytkin haluan siihen mieluummin. Mut luotan, että pääsen molempiin, kun kerran niin sanoi. Kävin esikoisen aikana myös kahdessa lisäultrassa verenpainetaudin takia, joten luultavasti lisäultria on nytkin tiedossa. Saa nähdä!

Hei! Vieläkö mahtuu mukaan? Tein viime perjantaina testin, ja laskureiden mukaan laskettuaika ois 21.10. Hajut tuntuu tosi voimakkailta, väsymys on älytön ja jano myös. Yritän pitää jalat maassa siihen asti kunnes sydämenäänet kuulen. Alkuraskauden keskenmeno oli joulukuussa. Esikoinen on jo 3 vuotta!
Onneksi Lissun vuoto oli vain säikäytys, oli varmaan helpotus nähdä pikkuinen. :)

Ninni rv 5+2 ?