Lokakuiset 2007 (2)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tehotyttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tehotyttö

Vieras
hamada LA 1.10
MissPiggy LA 2.10
Niiskulainen LA 4.10 Toinen pikku Toukka, Kajaani
Sofianna 23v. LA 4.10. Toinen, TAYS
Susanne LA 4.10 Toinen, TYKS
Lumi81 25v LA 5.10 Toinen, OYS
Juulia77 29v. LA 7.10. Toinen, TYKS
Lissu78 28v LA 7.-8.10 Esikoinen. Porvoo
Tehotyttö 35v, LA 9.10., neljäs, TYKS
mattai, LA 10.10, toinen, OYS?
Ultsu 35 v, LA 10.10, toinen, Jorvi
Jellybean 25 ja 26, LA 15.10. Esikoinen. Kainuu
Aurinko 28 v. LA 15.10., kakkonen, TAYS
tokavika

Kopioi viimeisin lista ja lisää siihen omat tietosi. Otsikoi viesti nimellä LISTA, niin löytyy vähän helpommin.

Laitetaan tämä viesti nyt tännekin... =)

Moikka!
Täällä edelleen väsymystä, palelua ja huonovointisuutta. Aamupäivät ovat pahimpia, mutta onneksi olen oksentamiselta vielä välttynyt, lähellä tosin on ollut. Kun saa vähän syötyä, alkaa vähän helpottamaan. Täytyy tosissaan laittaa yöpöydälle jotain pientä syötävää, jos syöminen ennen ylösnousua auttaisi.
Toivottavasti ei tämä oloilu enää pahene, alkaa käydä muuten sietämättömäksi.
Onko muita näin huonovointisia? =(
Fiiliksiä tulee ja menee. Enimmäkseen pelottaa ja ei oikein vielä sisäistä koko vaavia. Kukakohan tuolla minun masussa asustelee? =)

Täällä kans sekavia fiiliksiä, vaikka toivottu tätä on. En tunne jotenkaan sopivani tähän vaaleanpunaiseen maailmaan;-) Onneksi nykyään ymmärretään niitäkin, jotka eivät jaksa lässyttää ja hössätä.

Hehee, nyt on varattu ensimmäinen neuvolareissukin rv10 aikaan. Tästä se alkaa, toivotaan vaan että kaikki menee hyvin. Oli puhetta näistä minun "kovista" mahakivuista ja sanoi, että vihlontaa jos on kovin tai kipuilua niin mennä lääkäriin varmistamaan että onhan myky kiinittynyt oikeaan paikkaan ja varmistamaan että kaikki on ok. Nyt sitten täällä mietiskelen että missähän se menee se raja milloin pitää lähteä. Väsyttää ja särkee päätä...

Kuikuilen vähän tännekin. En oikein vielä tiedä minne kuulun kun on vähän epäselvyyttä tuosta lasketusta ajasta. Tänne ainakin sen puoleen tunnen kuuluvani, koska eilen sain raskaudesta tietää. Kuukautisten perusteella laskettu olisi 29.9, mutta kotitestit näytti negaa vielä viimeviikollakin, niin en sitten oikein tiedä....???? Labrasta tuli nyt tämä plussa-tulos ja perjantaina neuvolassa ultrataan ja tarkistetaan raskauden kesto.

Sunnille: se raja menee juuri siinä mihin sinä sen asetat! Jos huolettaa koko ajan ja on kipuja on, niin mene lääkäriin! Sinulla on oikeus mielenrauhaan. Minä kävin esikoistani (tyttö 9kk) odottaessa kyllä melkein joka kolotuksen tarkistuttamassa. Ja ihanan kärsivällisesti suhtautuivat hysteeriseen esikon odottajaan. Sanoivatkin siellä, että se odottavan äidin mielenrauha on kuitenkin niin tärkeä asia, että parempi käydä vaikka hukkareissu, kuin yksin murehtia ja itkeskellä!

Tervetuloa Entu :-) Toivottavasti laskettu aika lokakuun puolella, niin pysyt täällä meitin ketjussa!

Jänskättää huominen ultra, huih. Onko siellä mitään ja oikealla paikalla?

Kova väsy ja palelu on rantautunut tänne oikein tosissaan. Mutta pahoinvoinnista ei sen parin krapulaisen päivän jälkeen ole taas ollut tietoakaan. No, eipä haittaa. En ole muissakaan raskauksissa voinut pahoin. Vatsa on kyllä todella turvonnut, huh. Kohta saa ylänappia löysätä tai kulkea verkkareissa :-)

Tehis rv 6+1

Juu, tervetuloa, Entu82! Kyllähän nämä lasketut ajat saattavat itsekullakin vielä muuttua kunhan päästään ekaan ultraan vaikka raskauslaskuri sanoo mitä. Täällä väsymys on väistynyt, olo on suht virkeä, mutta kaupassa ällötys taas yllätti tänään. No, eipähän tarttunut paljon mukaan kuin leipää, hedelmiä ja kasviksia. Hyvä niin...

Ja hyvää ystävänpäiväiltaa kaikille niin kauan kuin muistan! No, päivä on jo melkein ohi. Mulla oli ihan kiva päivä, mieskin toi äsken töistä tullessaan punaisia ruusuja, tosi kiva juttu! Mitenkäs teillä muilla päivä on hurahtanut?

Turvotusta vatsan seudulla on täälläkin vaikka vaa'an mukaan olen ennemmin laihtunut kuin lihonut. Jopa ylävatsan kohdalla välillä puristaa. No, pitää jättää pian tyköistuvat vyötärövaatteet sikseen kun ei niissä pääse muutenkaan lattialla konttailemaan esikoisen vauhdissa. Mua odottaa kolmet äitiyshousut kaapissa, mielenkiintoista nähdä, missä vaiheessa vaihdan niihin ;-)

Mulla tulee kaiketi huomenna 6 viikkoa täyteen. Mutta vielä pitää puolitoista viikkoa odottaa ekaan ultraan. Varasin sen varmuuden vuoksi tarpeeksi pitkälle, että varmasti jotain näkyy. Mutta kerropa, Tehotyttö, huomisesta ultrastasi kunhan kerkiät! Toivottavasti kaikki on ok.

Hyvää ystävänpäivää! Eilen alkoi kauhea polte mahassa ja pakko oli mennä kipuja lievittämään suihkuun ja kyllähän ne sitten helpotti, mutta kun petiin pääsi takaisin sama kipu alkoi ja sitten vessaan ja kauhea varpusparvi...onneksi niin, ettei uneni käynyt toteen vaan sain saman mahataudin kuin eskoisella on ollut. Mutta kyllä itketti ja pelotti, että nytkö keskenmeno sitten tulee.

Huomenna on neuvola ja sitten ultra perjantaina, pitää ottaa esikko mukaan ihmettelemään ultraa, kun ei hoitoonkaan siksi aikaa saa.

MissPiggylle: Ekaa odottaessa mustakin tuntui kuin mua yritettäisiin väkisin puristaa johonkin muottiin, mutta eihän se niin ole. Meitä äitejä on tosi monenlaisia, jokainen voi olla äiti omalla tavallaan, joka itsestä tuntuu hyvältä. Ole vain rauhassa oma itsesi!

Mukavaa ystävänpäivän iltaa kaikille ja Entu tervetuloa mukaan joukkoon kirjavaan!=0)

Olen samaa mieltä Sunni Entun kanssa, että mene ihmeessä lääkäriin ihan mielenrauhasi vuoksi! Ei ne siellä sinulle naura ja jokaisella meillä on erillainen kipukynnys... käydään sitä lääkärissä turhempienkin asioiden/vaivojen vuoksi!

Mulle iski taas tänään iltapäiväyökötys. Oli pakko saada syödä jotain suolaista, mutta onneksi en ole vielä joutunut oksentamaan. Vatsan seudun turvotus on jo aika huima ja välillä tuntuu, että ihmiset katsoo jo nyt vyötärön seutua arvioden... Se on kyllä varmaan ihan omaa mielikuvitustani! =0) Joko olette kertoneet odotuksestanne muille? Me yritämme pitää asian salassa siihen asti, että 12 raskausviikkoa tulee täyteen (toivottavasti kaikki menee hyvin). Luin raskauspäiväkirjaani esikoisen ajalta ja sieltä ilmeni, että rintojen arkuus ja vatsan nipistelyt oli mulle tulleet vasta siinä 12:ta viikon paikkeilla, eli niiden muistikuvien suhteen olen ollut väärässä, kun muistin että ne alkoi heti plussauksen jälkeen. En heti muistanutkaan, että mulla on sellainen päiväkirja tallella ja aion tämänkin odotusajan sinne kirjoittaa. Oletteko te sellaista päiväkirjaa nyt kirjoittaneet?

Onneksi olkoon Niiskulainen vatsataudista! =0) Osaan kuvitella, että itsekkin olisin tuossa tilanteessa ollut aivan paniikissa...

Juulia rv 6+3

Susannen sanoista kiitos, kumpa kaikki ajattelisivat samalla lailla. Sain muuten neuvolasta kivan kirjasen, johon voi merkitä viikottain tuntemuksia. Aloin merkitsemään siihen jotain, ehkä kiva katsella joskus myöhemmin.

Onko muilla totaalista uupumisentunnetta? Tuntuu, että aamulla kun saa silmät auki, niin voisi vaan kääntää kylkeä ja jatkaa unia...Ja lisäksi on iskenyt järkyttävä pahoinvointi, oksentanut en vielä ole, mutta ei kyllä kaukaakaan kierrä.

Niinkuin aiemmin jo kirjoittelin ja täällä ei meinaa silmät pysyä auki sekä oksennus on lähellä.. Olo on tosi kurja varsinkin aamupäivällä, mutta iltaa kohden helpottaa. Väsymys on ajoittaista, välillä vähemmän ja välillä enemmän väsyttää. Kokeilin syödä ennen sängystä nousua ja helpotti hetken, mutta töihin kun pääsin paha olo yltyi.. Ohhoijaa... Tsemppiä sullekin tokavika, koita jaksaa! =)

Moi kaikille!

Teretulemas joukkoon Entu82! Mulla palelu jatkuu jatkumistaan, tää on ihan käsittämätöntä. Lisäksi vatsa on täälläkin turvoksissa, vaikka paino pyörii samoissa lukemissa, jopa välillä hiukan alle. Mulla ei ole vielä iskenyt totaalinen väsymys, esikoista odottaessa olin tosi väsynyt, mutta en oikein muista missä vaiheessa se alkoi. Joten hyvinhän tuo väsymys voi vielä iskeä nurkan takaa.

Me ollaan kerrottu raskaudesta mun vanhemmille ja lisäksi kerroin meidän naapurille, jolle kerroin aikaisemmin, että vauvaa yritetään. Halusin kertoa mun vanhemmille, koska ollaan menossa pojan kanssa sinne ens viikolla useammaksi päiväksi ja saa sitten rauhassa olla väsynyt ja palella, ei tarvitse keksiä tekosyitä. Patistaisivat vielä lääkäriin, jos eivät tietäis mistä "vaivat" johtuvat? Muille kertomisessa taidetaan vielä odotella jonkusen aikaa, 12 viikolle ainakin. Ekan raskauden kohdalla kerrottiin melko aikaisessa vaiheessa kaikille, nyt malttaa vähän paremmin pitää salaisuuden.

Mulla oli eilen iltapäivällä ensimmäistä kertaa huono olo, siis pahoinvointia. Söin aamupäivällä vähän huonosti, johtui ehkä siitä. Esikoista odottaessa en kärsinyt ollenkaan pahoinvoinnista saati oksentelusta. Toivottavasti en kärsisi siitä nytkään. Inhoan oksentamista yli kaiken..

Jaaha, mun täytyy varmaan tarttua opiskelukirjoihin, että saisin homman pois alta. Tavoite saada opinnot valmiiksi kesäkuuhun mennessä, sitten saa rauhassa keskittyä esikoisen kanssa kesätouhuihin ja vauvan odotukseen.

Iloisia odotushetkiä kaikille! =)

Täällä kuumeisesti odotellaan iltapäivän ultraa :-)
Ei oikein pysty keskittymään opintoihin ym. Täällä nämä poitsun päikkäritunnit nyt kuluu surffatessa :-)

Me ei olla vielä kerrottu kenellekään. Syksyllä kerroin muutamalle hyvälle ystävälle ja siskoille. Silloin kerroin niille, joiden halusin tietävän, jos jokin menee pieleen... Ja niinhän se sitten meni :-( Omille vanhemmilleni kerroin vasta sitten, kun km oli jo ollut. Sattui niin ikävästi, että km:a seuraavana päivänä kuoli vielä mummuni. Surtiin sitten oikein urakalla. Jotenkin ajattelin, etten tällä kertaa ole raskaana ennen kuin sydämen syke on nähty. Toivottavasti raskaus siis alkaa tänään... :-) Varmaan sitten kerrotaan läheisimmille. Ollaan ensi viikoksi menossa pohjoiseen mummulaan, niin varmaan joutuu asian kertomaan. Minä kun en ole koskaan ruokaviinilasiin sylkenyt :-D
Mutta asia kerrallaan. Ensin ultra ja katsotaan, mitä sitten tehdään.

Tehis rv 6+2

Me ollaan kerrottu jo aika monelle, kun ei malttanut pitää salassa. Esikoista odotellessa kerrottiin mummoille ja ukeille ensin vasta jouluna ja raskausviikkoja taisi silloin olla jo 11. Vähän kammottaa se että jos jotain sattuu, niin miten saan itseäni enempää satuttamatta informoitua kaikille, etten enää ole raskaana. Sen kuitenkin olen ajatellut, ettei keskenmeno ole mikään häpeä ja onkin hyvä jos surun voi puolittaa kavereiden kanssa, jos jotain sattuisi. Se vaan saattaisi kirpaista jos koko suku tietäis ja olisi sattunut km ja sitten ne onnittelisi ja katselisi arvioiden masua ja siihen pitäis sitten sanoa saaneensa keskenmenon. Arkoja asioita nämä, mutta turhaan vaijettuja.

hamada LA 1.10
MissPiggy LA 2.10
Tehotyttö 35v, LA 15.10., neljäs, TYKS
tokavika

Kopioi viimeisin lista ja lisää siihen omat tietosi. Otsikoi viesti nimellä LISTA, niin löytyy vähän helpommin.

Päivittelin omat tiedot.
Jälleen kerran kävi niin, että ovisbongaus oli mitä oli. Se jota luulin kiinnittymiskipuiluksi olikin vasta ovis. Eli raskausviikot oli nyt vasta 5+3, joten sydänäänet näkyisi vasta lähipäivinä.
Mutta pääasia, että sikiöpussi näkyi kohdun sisällä. Tuulimunaahan tuo ei pois sulje, mutta ihan optimistisin mielin tässä eteenpäin porskutellaan. En vielä uutta ultra-aikaa varannut. Jospa sinne np-ultraan asti porskuttelisi. Katsotaan...

Tehotyttö rv 5+3

Kiva kuulla, Tehis, että kaikki ok vaikka et olekaan ihan niin pitkällä kuin luulit. On se jännä juttu, että noin alussakin jotain sieltä pystyy näkemään.

Mulle kävi tänään iltapäivällä iso vahinko: Söin vahingossa yhdessä kahvilassa valmissämpylän, jossa olikin tietämättäni tuorejuustoa!! Että mua kismitti kun asia paljastui. Nyt olenkin ollut huolissani, tuliko hankittua jokin pöpö, joka vie sikiöltä hengen. No, tosi huono tuuri pitäisi käydä... Onneksi sitä kuitenkin on näin alussa raskautta, sillä paljon pahempaa mulle olisi, jos tulisi keskenmeno listerioosin takia kun ollaan jo loppusuoralla. Oikein hirvittää... No, täytyy toivoa, ettei vahinkoa tapahtunut sen enempää, mutta kyllä sitä taas huomasi, että vaikka kotona tietää, mitä suuhunsa laittaa, kylillä sitä ei välttämättä tiedä. Siinä sämpylässä kun oli kaikkea muutakin, niin ajattelin, että tottakai levite on margariinia. No, katsotaan, miten käy, toivottavasti ei mitenkään.

LISTA
hamada LA 1.10
MissPiggy LA 2.10
Liamalia 26 ja 27 LA 13.10, toinen, TYKS
Tehotyttö 35v, LA 15.10., neljäs, TYKS
tokavika

Noniin, koitetaas uusiksi. Kirjoitin jo kerran litaniat ja levisi koko ellit. Eipä sitä viestiä perille tullut. Eli siis: Tulen mukaan, lisäsin itseni jo listalle :) Tosin enpä älynnyt laittaa tuota otsikkoa vaikka se ihan selvästi neuvotaan tekemään.
Toista siis odotellaan ja omien laskujen mukaan LA olisi 13.10 ja TYKSissä olisi tarkoitus pakertaa jos niin pitkälle päästään. Mitään oireita mulla ei sen kummemmin vielä ole, kuin alaosaston nippailut ja jomottelut. Kokoajan on pelko persauksissa että kesken menee. Ekan neuvolankin olen jo varannut, se on parin viikon päästä. Ja sieltä saa sitten lähetteen nt-ultraan. Aiemmin ei ole ainakaan vielä tarkoitus mennä vauvaa kurkkimaan. Tekonimeä ei vielä ole keksitty.

-Liamalia

Ultsu, itsehän vetäisin alkuviikosta aurajuustoa reippaasti naamaan ;)
Minä kun en älyä mitä pitää välttää kun eihän tässä olla neuvolassakaan käyty...
Mikä siinä tuorejuustossa on vaarallista? Tai homejuustossa? Mitä muuta pitäis välttää?
Tuskin yhdestä kerrasta on haittaa, eikö kaikki suositukset olekin niin ettei niitä ihan himomääriä vedä, vai mitä?

Noita home- ja tuorejuustoja ei saisi lähinnä sen listeriavaaran takia syödä. Eli periaatteessa ei ole määrästä kiinni.
Pastöroidusta maidosta tehtyjä voi syödä, esim. Viola -tuorejuustot kuuluvat näihin. Lisäksi kuumennettuna voi syödä, sillä listeria häviää korkeassa lämpötilassa. Pizzan päällä esim. Aura-juustoa voi nautiskella, mutta sitten jäähtyneenä se listeria taas hyökkää takaisin.
Lisäksi tuota listeriaa on pakastekasviksissa ja -marjoissa. Ei saisi niitäkään kuumentamatta syödä.
Mutta nämä on niitä asioita, jotka yleensä jakaa porukan vähän kahtia. Toisten mielestä voi syödä rauhassa mitä vaan ja turha hysteria pois jne. Täällä usein ollut kinasteluketjuja tästäkin asiasta. Itse olen kyllä yrittänyt mahdollisuuksien mukaan välttää näitä elintarvikkeita, siitä nyt tuskin mitään haittaakaan on :-)

Joo, tiedän, että mielipiteitä on monia. Toisaalta kyllä niitä tapauksia esiintyy, että jollekin on tullut keskenmeno listerioosin takia. Noitten Tehotytön edellämainittujen elintarvikkeiden lisäksi pitäisi välttää vakuumipakattuja kalatuotteita, esim. kylmäsavustettua kalaa pakkauksessa. Myöskään raakaa kalaa (esim. sushi/sashimi) ei pitäisi syödä ja pihvit ei saisi jäädä mediumiksi vaan pitää olla täysin kypsiä. Kyllähän kaikenlaisia varoituksia ja suosituksia on. Joskus käy vahinkoja, mutta pöpö voi kerrasta jo tulla. Itse en turhia riskejä halua ottaa.

Vaikka välillä epäilen, olenko raskaana ollenkaan kun esim. väsymys on hävinnyt kokonaan ja paleleminenkin iltaisin on vähentynyt. Tiedä häntä. Vähän mietityttää tämä neuvolakäytäntö täällä Suomessa, että ekalla käynnillä täytetään kaikenmaailman papereita ja otetaan verinäytteitä ym, mutta hyvinkin voi olla, että asiakas ei olekaan raskaana vaan on esim. tuulimuna tms. Sitten monen viikon jälkeen np-ultrassa, jos ei käy yksityisellä, vasta selviää, onko kohdussa kaikki ok.

No, ehkä olen tänään turhankin kyynisellä päällä eli älkää te turhaan pähkäilkö tällaisia asioita. Kunhan itsekseni näitä tuumailen. Kun ei tällä hetkellä tunnu yhtään miltään!!!