Liikunta raskausaikana

Millaisia kokemuksia teillä on liikunnan jatkamisesta raskausaikana?

Ajattelin vain että onko ihan normaalia että tuntuu että oma suoritustaso on laskenut tosi paljon heti alkuraskauden aikana? Mulla nyt menossa rv 14 ja tuntuu et kunto on pudonnut puoleen siitä ajasta kun tein plussa testin. Oon harrastanut aerobista liikuntaa + salilla käyntiä 2-4 krt/vko jo useamman vuoden. Kunto on ollut ihan suht hyvä. Nyt tuntuu et esim. jo pelkkä reipas kävelylenkki ottaa puolet enemmän kunnon päälle (aiemmin tunnin spinni on mennyt ihan hyvin), samoin vaikka tunnin kotijumppa. Oon ihan sippi sen jälkeen ja lihaksista kaikki voimat pois.

Ihmetyttää kun aina sanotaan et liikkua voi normisti melko pitkään mutta mä en kyllä samaan tahtiin jaksa millään.

Niin ja minkälaisia selkälihaksia olette tehneet? Mahallaan kun tuntuu ainakin jalan nostot pahalta jo nyt, saati sitten myöhemmin.
 
Mun liikkumiseni on pääosin koostunut raskauteen asti koiralenkeistä (2,5-3h/päivä) + pari jumppatuntia viikossa ja kotona sitten olen tehnyt vielä jonkin verran vatsalihaksia. Heti raskauden alusta mulla jäi noi jumpat pois. Ensin olin niin huonovointinen, että jo koiralenkit teki tiukkaa. Sitten kun huono olo vähän parani, tosin sitä on edelleen, niin maha on kyllä sen olonen, että hyppimiset ja muut ponnistukset ei kyllä houkuttele yhtään.
Niin, ja juoksulenkeilläkin aiemmin kävin silloin tällöin, mutta nyt ei ole kyllä tehnyt yhtään mieli juostakaan:(
Tänään kävelin yhteensä sellaset 3h ja oon ihan kuitti.
 
Olen nyt viikolla 33 ja tällä hetkellä vallitsee liikuntakielto kipeitten supistusten takia, joten rasitus ja hengästyminen on nounou.

Mutta,
alkuraskaudessa mulla oli melko paha pahoinvointi jonneki viikolla 15 asti ja sen jälkeen lievempänä jatkoi pitempään.
Kävin jumpissa kun jaksoin, tein jo silloin kevyemmin ihan vaan koska en jaksanut niin uurastaa kuin normisti.

Ennen raskautta kävin jumpissa 4-5 kertaa viikossa ja pyöräilin 20km/päivä.
Kävin mm. bodypumpissa, spinningissä, compatissa, stepissä ja body balancessa.

Steppi jäi alussa pois melko heti, pumppia tein viikolla 32 asti (silloin tuli kielto), spinningissä kävin viikolla 26, compatin jätin pois kun maha alkoi painaa ja hypyt tuntui pahalla, oisko ollu jotain rv 20 noin tai vähä päälle.

Kävisin jumpissa, etenkin pumpissa yhä, mutta vain kerran, korkeintaan kaksi viikossa, jollei olisi tätä kieltoa.

Mun neuvo on, että ihan oman kunnon ja tunnon mukaan. Raskaus vie voimia, toiset jaksaa vaikka miten pitkää, toiset ei. Jos väsyttää, niin parempi levätä, sekä sun, että vauvan kannalta.

Ite olen huomannut, että nyt näillä viikoilla pelkkä kaupoissa kiertely vie voimat ihan super nopee! Ennen jaksoin helposti vaikka koko päivän, nyt tunti tekee jo tiukkaa.

Selkiä en mahallaan ole tehnyt aikapäiviin. Olen tehnyt seisten suotuja tangolla tai irtopainoilla. Ja sitten gymstickillä soutuliikettä joko istuen tai seisten. Musta se on toimiva ja hyvä korvike vatsallaan tehtäville liikkeille :)

Noniin, olipas kivan sekava vastaus, toivottavasti oli apua :)
 
Mulla viikkoja 15+ ja jaksaminen on ihan eri luokkaa kuin ennen raskautta. Olo on voimaton ja vauhti hidastuu väkisin ihan kevyttäkin liikuntaa suorittaessa. Näin on ollut jo useamman viikon ajan, tarkalleen en muista koska alkoi..
 
Kuulostaa tutulta! Täällä kanssa jonkin sortin aktiiviliikkuja ja aiemmin juoksin 3-5 krt/ vko ja lisäksi pari salia viikossa. Yritin jatkaa juoksua, muttei mitään toivoa :eek: Salikin jäi vähäksi aikaa pois, mutta joskus 12 vkon jälkeen aloin pikkuhiljaa käydä taas salilla... Lisäksi aloin käydä reippailla kävelylenkeillä mahd monta kertaa viikossa. Nyt (31+6) on alkanut sen verran kipuilla, että on pitänyt taas höllätä otetta ja lenkkivauhtikin on hidastunut... :/
Tärkeintä varmaan on se itsensä kuunteleminen- kun kroppa vaatii lepoa, pitää sen sitä myöskin saada!

Selkälihaksista... Itse oon tehnyt mm. hyvää huomenta- liikettä, ylätaljaa, ristikkäistaljaa eteen alaviistoon ja kahvakuulaheilautuksia kevyellä kyykyllä varovasti(tää eii tosin mikään paras liike varmaan raskaana olevalle..).. Noi käy ainakin jollain tapaa selkään. Jostain lueskelin, ettei pitäs liikaa selkää tehdä, jottei tuu liikaa epätasapainoa vatsoihin ja selkään, mut tässä asiassa varmaan arkijärjen käyttö auttaa. Edellä mainitut liikkeet sitä paitsi käy myös syviin vatsoihin, jos ne tekee rauhassa ja huolella. Näin ainakin itsellä :)

Lisäksi selkää voi tehdä esim. kontallaan: vastakkaisen jalan ja käden nostot ja eri variaatioita siitä.

Tosi hyviä jumppavinkkejä mm. täällä: http://www.raskausjumppa.info/videot/raskaus-jumppa/ylavartalon-jumppa-raskaana-olevalle
 
Mäkin jumppasin ennen raskautta noin 2-4 kertaa/vko ja päälle punttisalit ja koirien kans lenkkeilyt. Combatissa kävin muistaakseni noin rv 16 asti, mutta en enää sen jälkeen koska mulla nousi syke niin korkealle. Spinningissä jatkoin vähän pidemmälle. Nyt rv 31+5 ja oon käynyt tähän asti puntilla vähintään 2 krt/vko ja tehnyt pidempiä kävelylenkkejä, mutta nyt on niin pahat liitoskivut riesana, etten tiedä mitä uskaltaa enää tehdä. :/

Suurin syy mulla raskausaikana liikunnan vähenemiseen on ollut jatkuvat flunssat! Ennen en sairastanut koskaan ja nyt on koko ajan jokin nuha päällä. Yleisesti ottaen oon samaa mieltä helisen kanssa, että omaa kroppaa ja jaksamista kuunnellen kannattaa liikkua raskausaikana. :)

Jos ei muuta, niin kävelylenkitkin on huomattavasti paljon parempi kuin se, ettei tee mitään!
 
Ekassa raskaudessa kävin perusjumpassa viikottain, mutta jätin hypyt pois ja otin kevyemmin, jotta syke ei nousisi liikaa. Tietämättömyyttäni tein selällään vatsalihaksia rv 32 asti. Vielä rv 41 olin valmis lähtemään jumppaan, mutta sitten tulikin vieraita. Jonkun verran kävin myös uimassa. Silloin terkkka ja lääkäri sanoi, että mitään muuta rajoitusta ei ole, kuin ratsastaa ei saa. Supistuksia tai muuta ei ollut.

Toisessa raskaudesssa sitten oli uusi terkka ja uudet lääkärit ja suosituksetkin ihan eri luokkaa, ei juoksua, ei sählyä, ei sitä ja tätä ja sykerajat on nää ja nää. Toisessa raskaudessa lopetin sählyn joskus rv 14 ja viimeisillä kerroilla oli pakko tulla vaihtoon puolta nopeammin kuin muiden. Kävellessä syke pysyy aisoissa, mutta pyöräillessä ei, johtuu ehkä siitä, että töihin on ylämäkeä melkein koko matkan. Nyt rv 32 ja jo pelkästään reippaasta kävelystä maha kovettuu, saati sitten kumartelusta.

Jokaisella jaksaminen tosiaan on vähän erilainen.
 
Mun raskaus on ollut pahoinvoinniton ja kivuton, joten käyn Motivuksessa vieläkin 4krtaa viikossa (kuten ennen raskautta). Nyt on rv 33+1. Käyn PACEssa, PUMPissa, PERUSJUMPASSA (Motivuksessa nimeltään vain Motivus, siis hypytöntä askellusta ja lihaskuntoa 50 minsan setti), RVP-MUOKKAUKSESSA (eli reisi-vatsa-peppu), PILATEKSESSA, NISKA-HARTIAJUMPASSA, AFROSSA, SALILLA. (Siis en noita kaikkia samalla viikolla :LOL: vaan vaihtelevasti neljän kerran kattauksia noista..)

Koitan pitää sykkeen 150 alla, mutta ei se koko tuntia onnistu (paitsi pilates, niska-selkä, sali). Hengästyn toki helpommin ja kaikki tuntuu hiukan raskaammalta, eikä kaikkiin venytyksiin pysty, ja tasapaino on ihan shitti :D, mutta jumpan jälkeen olo on sadasti kevyempi kuin jos ei oisi liikkunut. Mä olisin varmasti ihan romuna, jos olisin lopettanut liikunnan (-- mutta siis ymmärrän, että supistusten tms vuoksi se voi olla joillekin välttämätöntä ). Toistaiseksi jatkan ihan samaan malliin, kunnes kipuja alkaa ilmetä tai vavva pulahtaa ulos :D

Ilmeisesti monille selällään olo tuntuu pahalta, mutta mulle ei ainakaan vielä, joten olen neuvolatätsyn luvalla tehnyt vielä vatsalihaksiakin maltilisesti (tosin vauvaa tulee varoneeksi eli tehtyä vähän väärällä tekniikalla niitä, niskan ja käsivoimien avulla.. eli ei ehkä kauheesti järkeä ).

Mahallaan tehtävät selkäliikkeet korvaan tuolla ylläkin jo kuvaillulla nelinkontin ristikkäisillä käden- ja jalannostoilla ja sen variaatioilla (kuten loitonnukset niihin lisäksi yms).
 
Ensimmäisessä raskaudessa (kohta 2 v sitten) liikuin paljon koko odotusajan. Viikolle 26 ohjasin spinningiä, viikolle 32 steppiä ja äippäloman alkuun asti bodytunteja. Sitten kävin itsekin paljon tunneilla ihan synnytykseen asti eli niin perusaerobicissa kuin bodypumpissakin. Laskettuna päivänäkin vielä ahersin ja loppuun asti ihan hyvillä painoilla (paitsi hengästyttävät kyykyt -- oli vaan kymmenen kiloa painoa). Vatsalihasten jännesauma ei auennut mulla ollenkaan, joten vatsojakin tein loppuun asti (ja sain myös nopsasti oman vatsani synnytyksen jk. takas). Istumaannousut kyllä lopetin viikolla 30.

Toinen raskaus on meneillään nyt ja nyt vko 21. Ohjaan vielä kaikenlaisia tunteja (mm. dance-step ja spinning), mutta spinningin joudun kohta lopettamaan, kun siinä asento ei tunnu mukavalta ja ihan mummoasennossa ei kiinnosta polkea. Alhainen hemoglobiini on vähän vähentänyt liikuntaintoa, mutta muuten kaikki menee hyvin. Hiihdin kilpaa vielä viikolla 10, mutta sen jk maksimaalinen rasitus on saanut jäädä. Toki hengästyn vieläkin, mutta järkevässä määrin.

Ilman liikuntaa selkäni tulee nopeasti kipeeksi ja muutenkin väsähtänyt, lösähtänyt olo... Neuvolatäteillä aika harvoin on kokemusta tai edes tietoa liikunnasta raskausaikana. He kehottavat usein olemaan yltiövarovaisia. Mutta voisi ajatella, että oma aiempi kunto määrää paljon myös sen, kuinka paljon ja mitä voi liikkua. Mitä parempi pohja, niin usein sitä paremmin voi myös raskausaikana jatkaa liikuntaa (paitsi tietysti, jos kärsii esim. kovista ennenaikaisista supistuksista).
 

Yhteistyössä