Lapsi päivähoidossa, vanhempi kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TrueBlood
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mä";25706739]Sä ihan pokkana tuumaat pk:n hoitajille, että palkatkaa lisää porukkaa tai vähentäkää lapsimäärää? :D :D :D Omasta pussistaanko hoitajien pitäisi lisäkäsiä palkata hoitamaan sinun virikekakaraasi? Palkkaa ihan omilla rahoillasi sinne päiväkotiin lapsellesi hoitaja niin takaan ettei kukaan valita asiasta.[/QUOTE]

No eipä tuo kommenttini ollut käsky sille pk:n hoitajalle, luulin että tuon nyt kaikki ymmärtäisivät. Mutta eipä voi kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu.

Meidän keskimmäinen oli aikanaan päiväkodissa sairaslomalla/äitiyslomalla ollessani ennen vauvan syntymää. Pidin hoitopäivät lyhyinä, eli lapsi oli hoidossa 9-15 välillä. Ihan päiväkodin henkilökunnan toivomuksesta pidin lapsella kokoaikapaikkaa, jotta heidän jo valmiiksi melko isoon ryhmäänsä ei sijoittettaisi lisää lapsia.

Nykyisessä päiväkodissa on olemassa hoitotakuu, eli jokainen joka irtisanoo paikkansa esim. äitiysloman/työttömyyden tms. takia, saa paikkansa takaisin heti tarvitessaan.. Saa nähdä miten tämä kyetään järjestämään, henkilökunnan (ja äidin) näkökulmasta vähän arveluttaa se sijoitetaanko nämä hoitotakuuta hyödyntävät lapset ylipaikoille mikä kasvattaa ryhmäkokoja entisestään.

Virikelapset eivät tietenkään aina ole häirikköjä. Mutta jos päiväkodissa käy vaikkapa joka toinen viikko muutamana päivänä viriköitymässä, niin kyllä siinä on sekaisin sekä se virikelapsi että muukin ryhmä. Niin se vain on. Päiväkoti toimii rutiineilla, ja ryhmädynamiikan synnyttämiseen menee usein kesän jälkeen muutama kuukausi niillä vakkarilapsillakin. Siinä voi sitten sillointällöin piipahtavat olla aika ulkona ja "sotkea" kuviot.

Ja kyllä mun lapsen ryhmässä pari virikelasta on juuri niitä tapauksia, joissa ilmeisesti edes äidinrakkaus ei auta jaksamaan laspen luonnetta.

Olen tästä myös kuullut monelta muultakin pk:n tädiltä (viimeksi tänään juteltiin asiasta), ovat kyllä ihmeissään siitä että lapsi tuodaan hoitoon vaikka äiti tai isä kotona. Eikö hoitopaikka ole sitä varten että ei itse voi hoitaa lasta koska on töissä, opiskelee tms.

Mitä hullummaksi päiväkodit ylibuukattuina menevät, sitä enemmän tulee kielteistä asennoitumista subjektiivista päivähoito-oikeutta kohtaan. Hoitohenkilökunnan lisäksi myös ne vanhemmat, jotka oikeasti tarvitsevat lapselleen hoitopaikkaa, asennoituvat kielteisesti virikehoitoon.

Se nyt vaan on selvää.

Ei mulle aikasemmassa hoitopaikassa suositeltu mitään tiettyjä hoitoaikoja, nyt kun lapsi siirty toiseen hoitopaikkaan niin sieltä sanoivat että suosittelevat alle 10pv/kk ja alle 5h/päivässä hoitoa koska oon kotona.

Koko ajan etsin kuitenkin töitä ja nyt kun lapsi 6v niin ajattelin kuitenkin kysyä hoidosta jos kokeiltais kolmesti viikossa noita hoitopäiviä, nyt tällä hetkellä on kaks kertaa viikossa hoidossa.
Syksyllä kuitenkin alkaa eskari niin kerkee tutustuu paremmin muihin saman ikäsiin.

[QUOTE="sss";25706413]No ei kait se vajaamiehitys sen virikelapsen tai niiden vanhempienkaan vika ole? Jos ei ole pk:n tädeillä resursseja hoitaa kaikkia lapsia niin sitten pitää palkata lisää työntekijöitä, tai vähentää lapsimäärää.[/QUOTE]

Itsekin olen pk:n täti. Ymmärrän ja olen samaa mieltä täysin toisen pk: tädin kanssa. Jos ette ole päiväkodissa työskennelleet, niin ette tiedä totuutta!

Kaupunkihan ei yksinkertaisesti palkkaa "ylimääräisiä" työntekijöitä ja eivät anna lausuntoa "liian" pienelle tai sitten sellaiselle lapselle joka on "kiikunkaakun" onko tarvetta lausunnolle vai ei. Ja aina jos on lapsia pois hoidosta niin yksi työntekijä lähtee auttamaan toiseen ryhmään niiden henkilökunnan vajauksen takia (koska jos on iso päiväkoti niin yleensä aina joku henkilökunnasta on poissa)

Ei ole meidän työntekijöiden vika jos resulssit eivät riitä kaikkeen (kun siis yksi lapsi vie yhden hoitajan huomion täysin ja niitä tosiaan voi olla jopa useampi samassa ryhmässä). Ja talviaikaan kun vielä lähdet hiihtelemään tms ison ryhmän kanssa niin en sitä ihan helpoksi sanoisi.

Mutta tämän kaiken kestää, kun rakastaa työtään. Osaa joustaa (työaika voi muuttua hyvinkin oleellisesti ja nopealla aikataululla), osaa peittää tunteensa jonkin verran(jos itsellä huono päivä, se ei tule missään nimessä näkyä lapsille), osaa rakastaa ja olla hellä. Jaksaa päivästä toiseen, vaikka välillä onkin vaikeaa. On siis todellinen kutsumusammatti! Mutta silti säälittää ne lapset, joiden vanhemmat (tai toinen niistä) kotona. Lapsi selkeästi ikävöi ja ei ymmärrä miksi hän ei saa olla kotona. Jos puhutaan pelkistä virikelapsista niin en ymmärrä.

Tulkaa itse kokeilmaan työtä päiväkodissa niin silmänne aukeavat! Sitä ei muuten tiedä jos ei itse ole siellä ollut. Ihana työpaikka (miksipäs muuten siellä työskentelisinkään), mutta saa olla välillä tosi kova mieleltään, ettei ala itkemään lapsen vuoksi.

[QUOTE="sss";25706413]No ei kait se vajaamiehitys sen virikelapsen tai niiden vanhempienkaan vika ole? Jos ei ole pk:n tädeillä resursseja hoitaa kaikkia lapsia niin sitten pitää palkata lisää työntekijöitä, tai vähentää lapsimäärää.[/QUOTE]

Ehdotuksessasi on vain se vika, että kukaan ei tule vähentämään lapsimäärää kun rahat eivät riitä. Päiväkotien henkilökuntaa yritetään tsempata ja painostaakin selviämään selviämään mahdottomasta tilanteesta, mutta ihmisellä on inhimilliset voimavaransa ja kaikki heijastuu lopulta lapsiin. Myös niiden virikelasten elämään, koska he eivät päiväkodista enää parhaita mahdollisia virikkeitä todellakaan saa.

Vielä viime viikolla oli syystä tarhassa, mutta keskeytin opintoni masennuksen takia. Nyt jatkaa tarhassa, ei tosin oman masennukseni takia, vaan perheneuvolan suosituksesta oppiakseen ärsykkeiden sietämistä/ryhmätoimintaa. Tytöllä siis ongelmana keskittyminen, jos ympärillä paljon muita ihmisiä ja sitä nyt yritetään harjoittaa. Tyttö 5v.

[QUOTE="vieras";25706997]
Ja kyllä mun lapsen ryhmässä pari virikelasta on juuri niitä tapauksia, joissa ilmeisesti edes äidinrakkaus ei auta jaksamaan laspen luonnetta.[/QUOTE]

Olipa tämäkin taas ikävästi kommentoitu. Miksi tuollaisella luonteella varustauneet ylipäätänsä hakeutuvat hoitoalalle?

[QUOTE="Vieras";25706809]Vanhuspuolella tylskentelevänä olen joskus pitänyt monia työkavereita turhan valittajina, mutta kun pk-henkilökunnan juttuja lukee niin eihän meillä oikeastaan kukaan valitakaan mitään. Ei vaikka olisi kuinka isokokoisia ja arvaamattomia, raskashoitoisia asiakkaita joiden omaiset käyvät ainoastaan purkamassa omaa pahaa oloaan henkilökuntaan.

Täytyypi leipoa pullat huomiseksi työporukalle ja nostaa hattua sille kuinka hyvällä asenteella me huolehditaan mummoistamme ja papoistamme![/QUOTE]

Usein täällä taistellaan sen puolesta että lapsilla, joilla on elämä edessään, olisikin paremmat olosuhteet. Kun tiedetään, että lapsia olisi täysin mahdollista hoitaa myös kotona, miksi siitä asiasta ei saisi kirjoittaa?

Kaikille parasta olisi se, että vanhempia kannustettaisiin selviämään omien lastensa kanssa. Nyt jo kaksivuotiaat voivat olla sillä tavalla kasvatettuja, että vain päiväkodin ammattilaiset pärjäävät heidän kanssaan. Se on ERITTÄIN hälyttävää ja vääristynyttä.

Mä olen joutunut/saanut olla puuttumassa tilanteeseen, missä on ikään kuin vanhemmat unohtaneet sen lapsen parhaan. ELi ns. virikelapsipaikalla olleen lapsen hoitoaika on sovitusta ajankohdasta venynyt ja venynyt, kunnes ko. paikka olikin siinä tilanteessa, että lapsi tuli ensimmäisenä hoitoon ja lähti viimeisenä. Tähän päälle vielä loma- ajat. Oli melkoisen mielenkiintoiset keskustelut perheen kanssa.

Samaten olen ollut tilanteissa, missä perheen toinen lapsi vauvan synnyttyä ikään kuin sysättiin pk:n hoidettavaksi koko päivän ajaksi. Onneksi pk:n esimies oli valveutunut ja nosti kauan vaietun kissan pöydälle ja ajoi asian niin, että ko. tapauksissa lapsen hoitoaika on maximissaan 6 tuntia.

Pk- henkilökunnan asenteissa tuskin on suuremmin korjaamista, parhaansa varmasti yrittävät ja tekevätkin todella vaativissa olosuhteissa :). Hattua jaksan yhä heille nostaa!

[QUOTE="vieras";25706325]No kukaan mun lapsistani ei ole virikehoidossa, mutta en usko, että olet pk täti. Tai sitten vaihda jooko alaa. Asenteesi on uskomaton![/QUOTE]

Peesi. Todella paskamaista puhetta "asiantuntijalta". Oletko lukenut kasvatustieteitä ollenkaan?

Usein täällä taistellaan sen puolesta että lapsilla, joilla on elämä edessään, olisikin paremmat olosuhteet. Kun tiedetään, että lapsia olisi täysin mahdollista hoitaa myös kotona, miksi siitä asiasta ei saisi kirjoittaa?

Kaikille parasta olisi se, että vanhempia kannustettaisiin selviämään omien lastensa kanssa. Nyt jo kaksivuotiaat voivat olla sillä tavalla kasvatettuja, että vain päiväkodin ammattilaiset pärjäävät heidän kanssaan. Se on ERITTÄIN hälyttävää ja vääristynyttä.

Olen aikaisempi vieras. Pärjään kyllä mainiosti tyttöni kanssa, ei edes kaupan karkkihyllyllä inise, "ei" riittää. Hänen tarhassaolonsa on kuitenkin oman etunsa mukaista jotta tulee pärjäämään eskarissa ja koulussa. Harjoittelee ryhmässä olemista ärsykkeistä huolimatta.

Masennuksesta huolimatta voisin pitää tytön mieluusti myös kotona, kun on niitä harvoja päivänsäteitä mun tilanteessa. Tarhassa on kuitenkin perheneuvolan suosituksesta.

Että joo, ei aina ole kyse siitä, etteikö vanhempi pärjäisi lapsensa kanssa.

Meillä eskarilainen oli kokopäivän hoidossa kun asuttiin kauempana, matkaa silloin eskariin oli 5km.
Minä kahden nuoremman kanssa kotona.
Paikallisliikenne on surkea, vaunujen kanssa matkustava maksaa normaali maksun, ja yli 5 vuotias maksaa lastenlipun. Tuolla reitillä ei ollut matalalattia busseja, kulki kerran tuntiin ja olisi kertaalleen pitänyt vaihtaa bussia tullessa.

Meillä on vain yksi auto ja mies vei lapsen töihin mennessään ja haki kun tuli kotiin. Päiväkoti menee kiinni klo 16:15.
Nyt muutettiin lähemmäksi, eskariin matkaa n. 1km vaihdettiin lapsi 10 päiväiseksi.

Eskarin tädin kanssa tästä puhuttiin ja hän piti sitä parempana vaihtoehtona kuin että olisi vain eskariajan.

Kyseessä on kielikylpy ja luonnollisesti kuulee kieltä enemmän (=oppii) mitä kauemmin siellä on. Koulussa kuitenkin täytyy jo osata hyvin. Niin ja onhan ne kaveritkin tosi tärkeitä ja leikit heidän kanssaan.

Mietin kuitenkin jos huhti-toukokuun olisi vain eskariajan, säästäisi taas lisää ja nuorimmaisestakin saisi kuntalisän kun kukaan sisaruksista ei ole kunnallisessa päivähoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;25707136:
Tajusin juuri, mun lapset on hoidossa vaikka toinen vanhemmista on hoitopäivinä kotona! Tosin hän nukkuu sen ajan kun lapset on hoidossa...

omg miten kehtaatte? no ei vaines, varmaan lapsella mukavampaa tarhassa leikkiä ikätovereiden kanssa kun kotona nukkuvan vuorotyöläisvanhemman kanssa :)

[QUOTE="vieras";25707125]
Masennuksesta huolimatta voisin pitää tytön mieluusti myös kotona, kun on niitä harvoja päivänsäteitä mun tilanteessa. Tarhassa on kuitenkin perheneuvolan suosituksesta.

Että joo, ei aina ole kyse siitä, etteikö vanhempi pärjäisi lapsensa kanssa.[/QUOTE]

Kirjoituksessani tarkoitin sitä ilmiötä, että ilman mitään oikeaa syytä jo alle kolmevuotiaiden kuvitellaan automaattisesti tarvitsevan päivähoitoa.

Olen tästä myös kuullut monelta muultakin pk:n tädiltä (viimeksi tänään juteltiin asiasta), ovat kyllä ihmeissään siitä että lapsi tuodaan hoitoon vaikka äiti tai isä kotona. Eikö hoitopaikka ole sitä varten että ei itse voi hoitaa lasta koska on töissä, opiskelee tms.

Hassua.
Mulle vasu-keskustelussa nimenomaa sanoi lapsen omahoitaja, että voisin vähän useammin viedä lapsen sinne siitä huolimatta, että itselläni on koti-/etäpäivä. Mun lukujärjestys on varsin väljä ja ennemmin pidän lapsen kotona silloin kun itsekin olen - säästyy heräämästä aikaisin, kuljettelemasta eestaas yms. Nyt olen sitten skarpannut ja lapsi on parhaillaan hoidossa mun ollessa kotona.

[QUOTE="iipu";25707148]omg miten kehtaatte? no ei vaines, varmaan lapsella mukavampaa tarhassa leikkiä ikätovereiden kanssa kun kotona nukkuvan vuorotyöläisvanhemman kanssa :)[/QUOTE]

Jos lapsilta kysyttäis, niillä ois kivempaa kotona kun isi nukkuu. Sais tehdä pahojaan ilman kenenkään komentamista ja vahtivia silmiä :D

[QUOTE="vieras";25707125]Olen aikaisempi vieras. Pärjään kyllä mainiosti tyttöni kanssa, ei edes kaupan karkkihyllyllä inise, "ei" riittää. Hänen tarhassaolonsa on kuitenkin oman etunsa mukaista jotta tulee pärjäämään eskarissa ja koulussa. Harjoittelee ryhmässä olemista ärsykkeistä huolimatta.

Että joo, ei aina ole kyse siitä, etteikö vanhempi pärjäisi lapsensa kanssa.[/QUOTE]

Jos lapsi on päiväkodissa jonkun tukitoiminnon takia, niin sehän on ihan ymmärrettävä. Oma vajaa 5veekin jatkoi päikodissa osa-aikaisena, kun vauva syntyi. Hänellä siis vaikea puhen ymmärtämisen ja tuottamisen vaikeus ja päiväkoti oli yksi hänen tukitoiminnoista. Tuskin se silloin näitä pk-tätejäkin haittaa.

Muuten ihmettelen eniten sitä, että lapsi laitetaan hakemaan virikkeitä. Hän on hoidossa minimissä yleensä sen 5-6tuntia, josta sitä virikkelistä toimintaa on se 2tuntia.... Muu aika kun menee siirtymiin, ruokailuun, päivälepoon jne. Minusta, jos vanhemmat oikeesti halusivat saada lapselle sitä leikkiseuraa ja virikkeitä, niin he näkisivät ne 2-3tunnin kerhot huomattavasti parempina virikehakupaikkoina!

Meillä eskarilainen oli kokopäivän hoidossa kun asuttiin kauempana, matkaa silloin eskariin oli 5km.
Minä kahden nuoremman kanssa kotona.
Paikallisliikenne on surkea, vaunujen kanssa matkustava maksaa normaali maksun, ja yli 5 vuotias maksaa lastenlipun. Tuolla reitillä ei ollut matalalattia busseja, kulki kerran tuntiin ja olisi kertaalleen pitänyt vaihtaa bussia tullessa.

Meillä on vain yksi auto ja mies vei lapsen töihin mennessään ja haki kun tuli kotiin. Päiväkoti menee kiinni klo 16:15.
Nyt muutettiin lähemmäksi, eskariin matkaa n. 1km vaihdettiin lapsi 10 päiväiseksi.

Eskarin tädin kanssa tästä puhuttiin ja hän piti sitä parempana vaihtoehtona kuin että olisi vain eskariajan.

Kyseessä on kielikylpy ja luonnollisesti kuulee kieltä enemmän (=oppii) mitä kauemmin siellä on. Koulussa kuitenkin täytyy jo osata hyvin. Niin ja onhan ne kaveritkin tosi tärkeitä ja leikit heidän kanssaan.

Mietin kuitenkin jos huhti-toukokuun olisi vain eskariajan, säästäisi taas lisää ja nuorimmaisestakin saisi kuntalisän kun kukaan sisaruksista ei ole kunnallisessa päivähoidossa.

Miksi kunta ei järjestänyt eskarilaiselle kyytiä, jos eskarimatka yli 5km?

[QUOTE="mie";25707215]Miksi kunta ei järjestänyt eskarilaiselle kyytiä, jos eskarimatka yli 5km?[/QUOTE]

Koska ei ole lähieskari. Kun vanhemmat valitsee kielikylvyn vanhempien vastuulla on kyydin järjestäminen niin eskariin kuin kouluunkin.

Yhteistyössä