Lapsi päivähoidossa, vanhempi kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TrueBlood
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="pk:n täti";25706399]Niin pääsisin. Ja pääsisi muutkin hoitajat. Olisi oikeasti aikaa muillekin lapsille! Ei tarvitsisi koko ajan olla sen yhden lapsen perään katsomassa, että milloin se kalauttaa kaveria lelulla päähän, puree, työntää tavaraa wc-pyttyyn, heittelee leluja, sotkee kiusallaan muiden kivoja leikkejä, kantaa tavaroita ympäriinsä osaamatta leikkiä niillä. Ei tottele, ei kuuntele, tuntuu välillä ettei edes ymmärrä puhetta. Ja nämä vain muutamia esimerkkejä. Ja kaikkeen tähän menee koko ajan yhden hoitajan aika. Toisin sanoen se on pois muun ryhmän toiminnasta.
Haluaisitko sinä lapsesi tällaiseen ryhmään, joka kulkee tavallaan vajaamiehityksellä koko ajan -sen vilkkaan virikelapsen vuoksi? Pahimmassa tapauksessa niitä on samassa ryhmässä useampi.[/QUOTE]

No ei kait se vajaamiehitys sen virikelapsen tai niiden vanhempienkaan vika ole? Jos ei ole pk:n tädeillä resursseja hoitaa kaikkia lapsia niin sitten pitää palkata lisää työntekijöitä, tai vähentää lapsimäärää.

No ihmeessä nyt jo jotain toimintaa ja puuttumista tuon lapsen olemiseen!! Halooo! Ei tuo nyt mitään tavallista "vilkkautta" ole , vaan tarvitsee toimenpiteitä ja konsultaatiota tuo. Huh! Kummastuttaa tuollainen asioiden hoito, täysin vierasta itselle!!

Niin ja tässä ei nyt enää ole kyse siitä kuka on virikelapsi tai kuka ei. Jos lapsen oleminen on kuvatunlaista on henkilökunnan velvollisuus suorastaan puuttua asiaan ja viedä eteenpäin. Ei kukaan halua eikä kenenkään pidä veidä lastansa ryhmään, jossa asiat on tuolla tolalla. Sinun tehtäväsi on puuttua siihen.

[QUOTE="pk:n täti";25706312]Ja oman kokemukseni mukaan (useammasta hoitopaikasta) nämä virikelapset ovat yleensä hyvin vilkkaita, sanoisinko jopa hankalia. Helpompi äipän köllötellä kotona, kun ei tarvii sitä rasavilliä komennella. Ja niinä harvoina päivinä, kun nämä virikielapset ovat poissa, koko ryhmän touhu on rauhallisempaa. Näin ei saisi sanoa, mutta sanonpa kuitenkin -ei asian maton alle lakaisu totuutta muuta :saint:[/QUOTE]

No ihan juuri samasta syystä olen harkinnut esikoiseni laittoa virikehoitoon. Kun on niin helvetin nopea. Pari kertaa vastasyntynyt manducassa toisen pojan perään tielle maratoonanneena olisin ilomielin laittanut isomman pariksi päiväksi viikossa hakemaan vähän muita virikkeitä, mutten saanut mieleistäni hoitopaikkaa hänelle (aidattua). Täällä päin ei ole yksityisiäkään kovin lähellä.
Nyt toimii jo uhkailu ja kiristys, mutta onpa tuo pikkuveli aika pahasti vaaravyöhykkeellä silti. Täällä ei ole myöskään puistoja ym. joissa voisi tavata muita lapsia ja seurakunnan hapatuskerhoon ei täällä kukaan muukaan suostu menemään. Siellä ei myöskään vahdita lapsia. On ihan kauheaa katsottavaa kun joku jätetään ulkopuolelle leikeistä ja mummot senkun juoruaa. Olisi säästynyt monelta hermoromahdukselta kun olisi saanut pariksi kuukaudeksi hoitoon esikon. Tosiaan vilkkaus on oikeasti välillä aika rasittavaa. Ihan fyysisestikin, saati psyykkisesti. Ja kasvatettu on, mutta jätkä elää eri aika-avaruudessa kuin minä. Se on kuulemma sukuvika.

No ihmeessä nyt jo jotain toimintaa ja puuttumista tuon lapsen olemiseen!! Halooo! Ei tuo nyt mitään tavallista "vilkkautta" ole , vaan tarvitsee toimenpiteitä ja konsultaatiota tuo. Huh! Kummastuttaa tuollainen asioiden hoito, täysin vierasta itselle!!

Kelto levittelee käsiään, neuvolassa ja lääkärissä äiti kaunistelee asioita (eikä anna pk:n olla yhteydessä sinne). Luuletko, ettei olla yritetty? Mutta seuraillaan... sehän se on ilmeisesti tämän ajan trendi. Mutta kohta tulee muutos, pakko tulla!
Toinen virikelapsi itkee hysteerisenä joka aamu. Itkee haluavansa äidin luo kotiin. Mutta ei käy. Äitillä on katsos vauva siellä ja äitin pitää hoitaa vauvaa (joka ei ole edes koliikkilapsi, vaan oikein iisi tapaus kuulemma), että menepäs vaan Nico-Nellastiina leikkimään reippaasti, isi hakee sinut sitten töiden jälkeen. Ehkä jopa ennen puolta viittä. Ja taas on hoitajan sylille tarvetta, kun äidin syliin mahtuu vain se uusi vauva.

[QUOTE="sss";25706413]No ei kait se vajaamiehitys sen virikelapsen tai niiden vanhempienkaan vika ole? Jos ei ole pk:n tädeillä resursseja hoitaa kaikkia lapsia niin sitten pitää palkata lisää työntekijöitä, tai vähentää lapsimäärää.[/QUOTE]

Sulla ei nyt ole ihan tiedossa miten hoitajamäärät määritellään.

[QUOTE="pk:n täti";25706420]Kelto levittelee käsiään, neuvolassa ja lääkärissä äiti kaunistelee asioita (eikä anna pk:n olla yhteydessä sinne). Luuletko, ettei olla yritetty? Mutta seuraillaan... sehän se on ilmeisesti tämän ajan trendi. Mutta kohta tulee muutos, pakko tulla!
Toinen virikelapsi itkee hysteerisenä joka aamu. Itkee haluavansa äidin luo kotiin. Mutta ei käy. Äitillä on katsos vauva siellä ja äitin pitää hoitaa vauvaa (joka ei ole edes koliikkilapsi, vaan oikein iisi tapaus kuulemma), että menepäs vaan Nico-Nellastiina leikkimään reippaasti, isi hakee sinut sitten töiden jälkeen. Ehkä jopa ennen puolta viittä. Ja taas on hoitajan sylille tarvetta, kun äidin syliin mahtuu vain se uusi vauva.[/QUOTE]

Just samanalisen tarinan kuulin tänään pk-tädiltä ja pahalta tuntui, niinkuin tämäkin lukeminen.

[QUOTE="pk:n täti";25706420]Kelto levittelee käsiään, neuvolassa ja lääkärissä äiti kaunistelee asioita (eikä anna pk:n olla yhteydessä sinne). Luuletko, ettei olla yritetty? Mutta seuraillaan... sehän se on ilmeisesti tämän ajan trendi. Mutta kohta tulee muutos, pakko tulla!
Toinen virikelapsi itkee hysteerisenä joka aamu. Itkee haluavansa äidin luo kotiin. Mutta ei käy. Äitillä on katsos vauva siellä ja äitin pitää hoitaa vauvaa (joka ei ole edes koliikkilapsi, vaan oikein iisi tapaus kuulemma), että menepäs vaan Nico-Nellastiina leikkimään reippaasti, isi hakee sinut sitten töiden jälkeen. Ehkä jopa ennen puolta viittä. Ja taas on hoitajan sylille tarvetta, kun äidin syliin mahtuu vain se uusi vauva.[/QUOTE]

No juu, on tuo tietysti kurjaa jos ei saa vanhempia/neuvolaa yhteistyöhön eikä keltokaan voi sitten puuttua. Hankalaa on . Heräsi vaan huoli, että lapsella saattaa olla todellinen tukitoimien ja avuntarve eikä hänen paikkansa ehkä ole tavallisessa ryhmässä laisinkaan ja ehkä kotona vanhemmat väsyneitä, toivottomia ja "sokeita". ..

[QUOTE="vieras";25706414]Niin ja tässä ei nyt enää ole kyse siitä kuka on virikelapsi tai kuka ei. Jos lapsen oleminen on kuvatunlaista on henkilökunnan velvollisuus suorastaan puuttua asiaan ja viedä eteenpäin. Ei kukaan halua eikä kenenkään pidä veidä lastansa ryhmään, jossa asiat on tuolla tolalla. Sinun tehtäväsi on puuttua siihen.[/QUOTE]

Ei ole minun tehtäväni kertoa sinulle kuinka olemme asiaa jo hoitaneet ja siihen puuttuneet. Kerroin vain esimerkkejä muutamista virikelapsista.

[QUOTE="sss";25706431]Tunnelinäköä pahimmillaan. Jatkahan sinä sitä sädekehän kiillotusta vain.[/QUOTE]

Yes, kyllä jatkan ja olen ylpeä siitä. Kun lapsia tekee kannttaa miettiä sitä vastuuta niistä.

[QUOTE="sss";25706369]No tottakait olet sitä vastaan, koska sinua laiskottaa. Pääsisit helpommalla kun ei olisi niitä hankalia lapsia siellä, vaan kaikki olisi niitä rauhallisia ja tottelevaisia enkeleitä.[/QUOTE]

Tämä on ilmeisesti osunut ja oppunut kirjoittajan omaan elämään.

En ole pk:n täti, mutta tiedätkö että mä tarhalapsen äitinä olisin suunnattoman helpottunut jos niitä "häiriköitä" jotka säännönmukaisesti potkivat ja lyövät esim. tytärtäni tuolla tarhassa ei tarhaelämään hyväksyttäisi.

Kun olisikin mahdollista kieltää tällaista virikehoitoon tuotua häirikköä tulemasta tarhaan koska äiti on kotona pienemmän sisaruksen kanssa. Ja valitettavasti esim. juuri meidän tarhasta tuollainen vihulainen löytyy.

Se ei ole tarhatätien laiskuuttaa, nyky henkilömäärän mitoituksella siihen ei paljon edes mahdollisuuksia ole. Ja kyllä, on olemassa huonoja hoitajia joiden ei pitäisi alalla työskennellä mutta on myös olemassa aivan ihania hoitajia jotka oikeasti välittävät niistä tarhalapsista ja heidän hyvinvoinnistaan. Työntekijät ovat ihan samanlaisia jokaisessa työpaikassa. Toiset sinne sopivat, toiset eivät mutta potkujakaan ei voi antaa.

Meillä 5v. päiväkodissa to ja pe. klo:07.00-16.00

Kun jäin äitiyslomalle töistä, niin päätin että poika jää kotiin. Mutta lto suositteli että jää osa-aikaiseksi kun ollut samassa paikassa jo 2 vuotta ja on omat kaverisuhteet siellä yms.

Olinpa ihmeissäni kun palstalta olen oppinut, että ovat hyvillään kun lapset pidetään kotona! :D

Minä olen nyt kotona sairaslomalla ja lapsi hoidossa. On se kova paikka viedä hoitoon ja tunnen itseni todella typeräksi kun olen kotona ja lapsi hoidossa. Hoitoaika on 9-14, kolmena päivänä viikossa. Hoitaja on kannustanut tuomaan lapsen niin usein kuin vaan haluan, mutta tuo kolme päivää saa riittää. Kotona hoitaminen on hankalaa, ulkoiluja on tosi vähän, mutta en vaan halua enempää laittaa hoitoon kun kotona olen. Väkisinkin mietin että entä jos siellä hoidossa ollessa sattuisi joku onnettomuus juuri nyt kun sille hoidolle ei välttämättä olisi edes tarvetta.. se olisi vaikeampi hyväksyä kuin vastaava tilanne kun olen töissä.

[QUOTE="sss";25706413]No ei kait se vajaamiehitys sen virikelapsen tai niiden vanhempienkaan vika ole? Jos ei ole pk:n tädeillä resursseja hoitaa kaikkia lapsia niin sitten pitää palkata lisää työntekijöitä, tai vähentää lapsimäärää.[/QUOTE]

Sä ihan pokkana tuumaat pk:n hoitajille, että palkatkaa lisää porukkaa tai vähentäkää lapsimäärää? :D :D :D Omasta pussistaanko hoitajien pitäisi lisäkäsiä palkata hoitamaan sinun virikekakaraasi? Palkkaa ihan omilla rahoillasi sinne päiväkotiin lapsellesi hoitaja niin takaan ettei kukaan valita asiasta.

Aika huvittavaa että virikelapset ois aina häirikköjä. :D En oo vielä päättänyt jääkö mun lapsi ns.virikehoitoon ku vauva syntyy ja ei tosiaan oo mikään häirikkö. Eikä se mun perään itke ku tykkää olla siellä.

Voisinhan mä viedä sen johonki kerhoonki mut saattaapi olla että oon niin laiska (APUA!!!) et vien sen mieluummin pk:hon 9-14 ja oon sit kahestaan vauvan kanssa ja lepään et jaksan sit illalla touhuta paremmin.

Vanhuspuolella tylskentelevänä olen joskus pitänyt monia työkavereita turhan valittajina, mutta kun pk-henkilökunnan juttuja lukee niin eihän meillä oikeastaan kukaan valitakaan mitään. Ei vaikka olisi kuinka isokokoisia ja arvaamattomia, raskashoitoisia asiakkaita joiden omaiset käyvät ainoastaan purkamassa omaa pahaa oloaan henkilökuntaan.

Täytyypi leipoa pullat huomiseksi työporukalle ja nostaa hattua sille kuinka hyvällä asenteella me huolehditaan mummoistamme ja papoistamme!

• Tykkää
Reactions: Millenia
4v lapsi on klo 8-12 hoidossa, integroitu ryhmä lapsen puheenkehityksen takia.

Itse olen työttömänä kotona. Torstaina työhaastattelu, jospa saisin vihdoinkin tän työttömyys putken katkaistua. Sen näkee sitten.

Lapsi on ollut hoidossa myös sen takia, ettei hoitopaikka mene.

Yhteistyössä