Tämä on erittäin kiistelty puheenaihe! Mielestäni oikeaa tai väärää ratkaisua ei ole... olen siis itse päivähoitaja, enkä tuomitse niitä jotka tuovat hoitoon esikoisensa vauvan synnyttyä. Tosin pidän järkevänä sitä paria tai kolmea päivää viikossa. Näin esikoisella säilyy päiväkodin päivärytmi ja leikit ja kaverit, 3v kuitenkin osaa kaivata jo ikäistensä seuraa.
Joku sanoi, että vauva menee siinä sivussa esikoisen kanssa leikkiessä. Ensinäkin, aina näin ei ole, joskus äiti on kiinni imettämisessä parin tunnin välein ja imetys aluksi kestää aika kauan jolloin esikoinen voi turhautua. Ja sitten se vielä suurempi pointti: ONKO OIKEASTI MUKA IHAN OK ETTÄ VAUVAN HOITO MENEE SIINÄ SIVUSSA? mä ainakin haluaisin nauttia ihan täysillä lyhyestä vauva-ajasta, menee muutenkin supernopeesti aika ja monet sanoo että toisesta vauvasta ei enää ehdi nauttia niin paljoa koska esikoinen vaatii niin paljon ja päivät yhtä hulinaa.
Jokainen tekee niin kuin parhaalta tuntuu, lasta tietysti huomioiden myös. Mutta jos viihtyy hoidossa niin ihan hyvin voi sinne viedä parina päivänä. Tällöin äiti saa ihania rauhallisia hetkiä vauvan kanssa, sekä nukkua/hoitaa kotia kun vauvakin nukkuu. Lisäksi esikoinen saa leikkikavereita ja touhuilua mutta lisäksi kotipäiviä äidin ja uuden sisaruksen kanssa, sekin varmasti jännittävää, kunhan muistaa ottaa esikoisen mukaan vauvan hoitoon ja tehdä hänenkin roolistaan isosisaruksena tärkeä.
Oikeaa tai väärää valintaa ei ole. Ei kannata yhtään loukkaantua jos joku tulee ääneen ihmettelemään juuri teille sopivaa ratkaisua.
Äidille lepo on tärkeää myös uuden tulokkaan syntyessä, yhtä lailla kun esikoisen syntyessä. Yöt voi olla rankkoja ja koko perhe ehkä voi paremmin, kun äitikin saa välillä hengähtää vauvan ehdoilla.
Hirvee sepustus! Mutta tässä ammattikasvattajan mielipide, rehellinen sellainen