Taapero tarhaan kun vauva syntyy?

Status
Viestiketju on suljettu.
Mielipiteitä, neuvoja ja kokemuksia kaipailen.

Esikoiseni 2vee on ollut nyt vajaan vuoden verran päiväkodissa ja jää nyt kesäloman takia pois tarhasta. Meidän perheeseen on syntymässä kesällä vauva. Olen ajatellut laittaa esikoisen päivähoitoon, kun vauva syntyy, jotta itse jaksaisin paremmin. Kannattaako lapsi kuitenkin viedä tarhaan jo ennen vauvan syntymää vai vasta kun kotiudun vauvan kanssa sairaalasta? Kumpi olisi lapsen kannalta parempi? Pelkään, että lapselle tulee liian paljon muutoksia yhdellä kertaa, jos vien hänet takaisin päiväkotiin vasta vauvan synnyttyä. Jos veisin lapsen päiväkotiin vähän ennen laskettua aikaa, olisiko lapsen helpompi taas sopeutua päiväkotiin..? Säilyisi vähän aikaa se vanha tuttu rytmi.
 
minä pitäisin taaperonkin kotona.pieni viel hänkin.
vaikka se varmasti olisi raskaampaa ,mutta raskaammaksi kokisin pienen viemisen hoitoon ja takas.
tai sitten pitäisin taaperoa hoidossa vain pari päivää viikossa,muutaman tunnin kerrallaan =)
 
yks
Mielummin päiväkotiin ennen uuden lapsen syntymää ja osapäivähoitoon. Itse pitäsin tuossa tilanteessa isommankin kotona, mutta jokainen tekee niinku parhaalta tuntuu :)
 
vieras
tottakai,onhan sinullakin oikeus keskittyä vauvaankin hetkeksi.
Meille syntyy kesällä vauva ja kuopus menee syksyllä taas 2krt vkossa hoitoon, joten en koe olevani huono äiti vaikka lapsi hoidossa. tarhaan vaan :)
 
Jos siis olisin pitämässä tuon ikäisen päivähoidossa niin saisi olla sen 2-3 lyhyttä päivää viikossa jo ennen vauvan syntymää. Eli siinä vaiheessa kun jäisin kotiin lyhentäisin samalla tuon hoitoajan.
 
Tuota.. Kannattaa nyt kuitenkin kokeilla sitä arkea kahden kanssa, ennen kuin päättää. Pieni vauva mitä luultavimmin nukkuu paljon, kesällä voi käydä paljon ulkona, 2-vuotias kasvaa vauvan kasvaessa ja oppii uusia taitoja, voi olla jo apuna vauvan kanssa. Miettisin sinuna vielä tuota asiaa. Ihan lämmöllä sanon näin :)
 
fd
Meillä eskari oli pois 2viikkoa, kun vauva syntyi... Enkä kyllä veisi noin pientä joka päivä hoitoon koko päiväksi vaan esim. 2-3 kertaa viikko ja max 5 tuntia.
 
Mä pitäisin taaperon kotona ihan kokonaan, on liian pieni olemaan mielestäni hoidossa jos mitään pakkoa ei ole. Jos kokisin, etten jaksa hoitaa vauvaa ja taaperoa, en hankkisi vauvaa lainkaan. Jos pakko olisi, niin laittaisin, kuten endiekin ehdotti, vain parina päivänä viikossa ja jonkun tunnin kerrallaan.
 
vieras
apua, miten mä jaksan sit, vauva syntyy kesällä ja kotona on 3,5 vuotias + koululainen .... pakko vain jaksaa..mutta en ole edes ajatellut vieväni toista tarhaan, järetön rumba olisi aina roudata...ajokorttiakaan en omista..
 
pia
Ennen uuden vauvan syntymää mielummin, mutta miksi laittaa ollenkaan?? Että jaksat paremmin??miksi lisääntyä jos ei niitä kaikkia sitten jaksa hoitaa?

Jokainen vanhempi tarvii lepoa ja vapaata lapsista, mutta onko päivähoito se oikea muoto? Ei 2v vielä tarvi edes niitä kuuluja virikkeitä sieltä päivähoidosta, eri asia joku 5v
 
jen
Kannattaa miettiä sitä osapäivähoitoa. meille jos vauva tulisi nyt kun lapsi 2-v niin tekisin varmaan samalla tavalla kuin sinä. Lapsi tykkää niin paljon olla hoidossa ja siellä tärkeät kaverit.
 
jen
Alkuperäinen kirjoittaja tarhan täti:
Miksi ihmeessä teet lapsia, kun et jaksa niitä hoitaa?? En todellakaan ymmärrä tälläisiä ihmisiä.
Meillä ei lapsi ainakaan ole hoidossa sen takia etten jaksa hoitaa niitä. Lapsi tykkää olla tosi paljon hoidossa. Aina mielellään menossa sinne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Tuota.. Kannattaa nyt kuitenkin kokeilla sitä arkea kahden kanssa, ennen kuin päättää. Pieni vauva mitä luultavimmin nukkuu paljon, kesällä voi käydä paljon ulkona, 2-vuotias kasvaa vauvan kasvaessa ja oppii uusia taitoja, voi olla jo apuna vauvan kanssa. Miettisin sinuna vielä tuota asiaa. Ihan lämmöllä sanon näin :)
Ja ihan lämmöllä luen mielipiteesi :)

Itse olen ajatellut asiaa vähän toiselta kantilta. Haluan laittaa esikoisen päivähoitoon, jotta en heti palaisi loppuun kahden pienen kanssa. Jos arki vauvan kanssa alkaisi sujua ilman suurempia ongelmia, vähentäisin esikoisen hoitopäiviä ja jos kaikki sujuisi oikein hyvin, voisi esikoinenkin jäädä kokonaan kotiin. Mielummin siis näinpäin kuin että irtisanon esikoisen hoitopaikan, jään kotiin kahden pienen kanssa, palan loppuun ja jonotan sen 4kk esikoiselle taas päivähoitopaikkaa.
 
:)
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
apua, miten mä jaksan sit, vauva syntyy kesällä ja kotona on 3,5 vuotias + koululainen .... pakko vain jaksaa..mutta en ole edes ajatellut vieväni toista tarhaan, järetön rumba olisi aina roudata...ajokorttiakaan en omista..
Joillain se paikka on viereisessä talossa :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Mä pitäisin taaperon kotona ihan kokonaan, on liian pieni olemaan mielestäni hoidossa jos mitään pakkoa ei ole. Jos kokisin, etten jaksa hoitaa vauvaa ja taaperoa, en hankkisi vauvaa lainkaan. Jos pakko olisi, niin laittaisin, kuten endiekin ehdotti, vain parina päivänä viikossa ja jonkun tunnin kerrallaan.
Samoilla linjoilla.
Ja jos nyt hoitoon laitat niin varmaan parempi sitten totutella pienen taas sitä touhua ennen vauvan tuloa, muuten on mun mielestä liikaa muutoksia.
 
myö
Mulla tällainen kokemus: hölmönä jatkoin esikoisen osapäivähoitoa, kun kuopus syntyi. ikäeroa oli 1v8kk. Esikoinen oli niin rakastunut siskoonsa, että kaipasi ne kolme päivää viikossa kotiin vauvaa hoitamaan ja omisti kaikki piirrokset "mun vauvalle". Lopuksi aloin keksiä kaikkia mahdollisia tekosyitä, ettei taaskaan viety lasta hoitoon, ja kalliiks tuli + paikka oli pois joltakin tarvitsevalta. Lisäksi en myöskään ollut yhtään väsynyt, koska kuopus oli niin helppo.
 
vieras
Itse pitäisin kotona, ei ole taaperolle hyvä kun hänet pukataan pois jaloista kun vauva syntyy. Mun mielestä lasten sisarussuhteet muodostuvat paremmiksi ja perhesuhteet yleensäkin kun ei viedä isompia pois tavallisesta arjesta. Jos pakko on niin ihan muutamaksi tunniksi vaan eikä tosiaan joka päivä, ja mielellään aloita ennen kuin vauva syntyy niin lapsi ei koe oloansa niin syrjäytetyksi. Kyllä siellä kotonakin pärjää ihan varmasti! :) t. äiti jolla kolme alle kolmivuotiasta kotona ja hyvin menee
 
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Tuota.. Kannattaa nyt kuitenkin kokeilla sitä arkea kahden kanssa, ennen kuin päättää. Pieni vauva mitä luultavimmin nukkuu paljon, kesällä voi käydä paljon ulkona, 2-vuotias kasvaa vauvan kasvaessa ja oppii uusia taitoja, voi olla jo apuna vauvan kanssa. Miettisin sinuna vielä tuota asiaa. Ihan lämmöllä sanon näin :)
Ja ihan lämmöllä luen mielipiteesi :)

Itse olen ajatellut asiaa vähän toiselta kantilta. Haluan laittaa esikoisen päivähoitoon, jotta en heti palaisi loppuun kahden pienen kanssa. Jos arki vauvan kanssa alkaisi sujua ilman suurempia ongelmia, vähentäisin esikoisen hoitopäiviä ja jos kaikki sujuisi oikein hyvin, voisi esikoinenkin jäädä kokonaan kotiin. Mielummin siis näinpäin kuin että irtisanon esikoisen hoitopaikan, jään kotiin kahden pienen kanssa, palan loppuun ja jonotan sen 4kk esikoiselle taas päivähoitopaikkaa.
Voihan sen toki noinkin kokeilla. Harva äiti kuitenkaan kahden lapsen aknssa loppuunpalaa vaikka välillä väsyttäisikin.

Mutta ehkä kannattaisi oikeasti kokeilla vaikka sitä 2-3 hoitopäivää viikossa jotta saat mahdollisuuden vertailla sitä millaisia ovat hoitopäivät verrattuna kotihoitoon. Voipi olla että huomaatkin ne hoitoonviemiset raskaammiksi kuin lapsen kotiinjäämisen.
 
:)
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
apua, miten mä jaksan sit, vauva syntyy kesällä ja kotona on 3,5 vuotias + koululainen .... pakko vain jaksaa..mutta en ole edes ajatellut vieväni toista tarhaan, järetön rumba olisi aina roudata...ajokorttiakaan en omista..
Joillain se paikka on viereisessä talossa :D
ja meillä se olisi samassa talossa. :)

siltikään ei tullut kyllä mieleenkään laittaa taaperoa hoitoon kun vauva syntyi
 
Alkuperäinen kirjoittaja pia:
Ennen uuden vauvan syntymää mielummin, mutta miksi laittaa ollenkaan?? Että jaksat paremmin??miksi lisääntyä jos ei niitä kaikkia sitten jaksa hoitaa?

Jokainen vanhempi tarvii lepoa ja vapaata lapsista, mutta onko päivähoito se oikea muoto? Ei 2v vielä tarvi edes niitä kuuluja virikkeitä sieltä päivähoidosta, eri asia joku 5v
Päivähoito on meidän perheelle se ainut olemassa oleva vaihtoehto. Ei ole lähellä sukulaisia, jotka voisivat auttaa.

Ja kyllä, juuri sen takia haluan laittaa esikoisen hoitoon, että minä jaksan paremmin. Haluan olla hyvä äiti lapsilleni, ja sitä en ole, jos olen uupunut.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Alkuperäinen kirjoittaja pia:
Ennen uuden vauvan syntymää mielummin, mutta miksi laittaa ollenkaan?? Että jaksat paremmin??miksi lisääntyä jos ei niitä kaikkia sitten jaksa hoitaa?

Jokainen vanhempi tarvii lepoa ja vapaata lapsista, mutta onko päivähoito se oikea muoto? Ei 2v vielä tarvi edes niitä kuuluja virikkeitä sieltä päivähoidosta, eri asia joku 5v
Päivähoito on meidän perheelle se ainut olemassa oleva vaihtoehto. Ei ole lähellä sukulaisia, jotka voisivat auttaa.

Ja kyllä, juuri sen takia haluan laittaa esikoisen hoitoon, että minä jaksan paremmin. Haluan olla hyvä äiti lapsilleni, ja sitä en ole, jos olen uupunut.
Mutta pitää silti hankkia lisää lapsia:O Tiedät siis jo etukäteen että tulet olemaan uupunut, huoks.
 
uskomatona
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Alkuperäinen kirjoittaja pia:
Ennen uuden vauvan syntymää mielummin, mutta miksi laittaa ollenkaan?? Että jaksat paremmin??miksi lisääntyä jos ei niitä kaikkia sitten jaksa hoitaa?

Jokainen vanhempi tarvii lepoa ja vapaata lapsista, mutta onko päivähoito se oikea muoto? Ei 2v vielä tarvi edes niitä kuuluja virikkeitä sieltä päivähoidosta, eri asia joku 5v
Päivähoito on meidän perheelle se ainut olemassa oleva vaihtoehto. Ei ole lähellä sukulaisia, jotka voisivat auttaa.

Ja kyllä, juuri sen takia haluan laittaa esikoisen hoitoon, että minä jaksan paremmin. Haluan olla hyvä äiti lapsilleni, ja sitä en ole, jos olen uupunut.
Olisko sitten kannattanut harkita tämän toisen lapsen hankkimista? Ihan oikeesti. Huh huh.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä