Taapero tarhaan kun vauva syntyy?

Status
Viestiketju on suljettu.
Mulle suositeltiin silloin, kun olin kotona 5kk vanhan ja 1,5 vuotta vanhan kanssa, ja olin yh, että veisin esikoisen päivähoitoon että jaksaisin paremmin. Vanhemmat asuivat silloin kyllä lähellä, mutteivät voineet kovin paljon auttaa hoitamisessa silloin vielä. Mutta en tosiaan vienyt. Onpa reilua isosiskolle, että mä vien hänet vaan hoitoon ja sanon, että me ollaan siskon kanssa kotona, sinä saat mennä pois jaloista. :/ Musta on eriskummallista, että joku jo etukäteen päättää, ettei tule jaksamaan kahden lapsen kanssa kotona. Jos minä tietäisin, etten jaksa kahden lapsen kanssa kotona, niin olisin kyllä katsonut parhaaksi, että hoidan vaan sitä yhtä jonka jaksan hoitaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Tuota.. Kannattaa nyt kuitenkin kokeilla sitä arkea kahden kanssa, ennen kuin päättää. Pieni vauva mitä luultavimmin nukkuu paljon, kesällä voi käydä paljon ulkona, 2-vuotias kasvaa vauvan kasvaessa ja oppii uusia taitoja, voi olla jo apuna vauvan kanssa. Miettisin sinuna vielä tuota asiaa. Ihan lämmöllä sanon näin :)
Ja ihan lämmöllä luen mielipiteesi :)

Itse olen ajatellut asiaa vähän toiselta kantilta. Haluan laittaa esikoisen päivähoitoon, jotta en heti palaisi loppuun kahden pienen kanssa. Jos arki vauvan kanssa alkaisi sujua ilman suurempia ongelmia, vähentäisin esikoisen hoitopäiviä ja jos kaikki sujuisi oikein hyvin, voisi esikoinenkin jäädä kokonaan kotiin. Mielummin siis näinpäin kuin että irtisanon esikoisen hoitopaikan, jään kotiin kahden pienen kanssa, palan loppuun ja jonotan sen 4kk esikoiselle taas päivähoitopaikkaa.
Voihan sen toki noinkin kokeilla. Harva äiti kuitenkaan kahden lapsen aknssa loppuunpalaa vaikka välillä väsyttäisikin.

Mutta ehkä kannattaisi oikeasti kokeilla vaikka sitä 2-3 hoitopäivää viikossa jotta saat mahdollisuuden vertailla sitä millaisia ovat hoitopäivät verrattuna kotihoitoon. Voipi olla että huomaatkin ne hoitoonviemiset raskaammiksi kuin lapsen kotiinjäämisen.
Ehkä harva äiti palaa loppuun kahden pienen kanssa, mutta minä haluan ottaa varman päälle.

Saan kyllä mahdollisuuden vertailla hoitopäiviä kotihoitoon viikonloppuisin, jolloin esikoinen ei päiväkodissa ole.
 
muuli
ei todellakaan ole taaperoa kohtaan reilua että laitat hänethoitoon vauvan synnyttyä. paremmin se sisarussuhde syntyy kun taaperokin saa tutustua rauhassa pikkuiseen, itelläni on kolme lasta enkä ketään ole hoitoon vienyt vauvan tullessa taloon. isommat nauttivat silminnähden kun saivat auttaa ja hyysätä nuorimmaisen kotiuduttua.
Rankkaa aina välillä on mutta kyllä sen jaksaa jo ihan asennetta muuttamalla.
 
fd
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Tuota.. Kannattaa nyt kuitenkin kokeilla sitä arkea kahden kanssa, ennen kuin päättää. Pieni vauva mitä luultavimmin nukkuu paljon, kesällä voi käydä paljon ulkona, 2-vuotias kasvaa vauvan kasvaessa ja oppii uusia taitoja, voi olla jo apuna vauvan kanssa. Miettisin sinuna vielä tuota asiaa. Ihan lämmöllä sanon näin :)
Ja ihan lämmöllä luen mielipiteesi :)

Itse olen ajatellut asiaa vähän toiselta kantilta. Haluan laittaa esikoisen päivähoitoon, jotta en heti palaisi loppuun kahden pienen kanssa. Jos arki vauvan kanssa alkaisi sujua ilman suurempia ongelmia, vähentäisin esikoisen hoitopäiviä ja jos kaikki sujuisi oikein hyvin, voisi esikoinenkin jäädä kokonaan kotiin. Mielummin siis näinpäin kuin että irtisanon esikoisen hoitopaikan, jään kotiin kahden pienen kanssa, palan loppuun ja jonotan sen 4kk esikoiselle taas päivähoitopaikkaa.
Miksi sitten teet lapsia lisää jos pelkäät jo ennalta loppuun palamista. Tuon ikäiselle riittää oikeasti aluksikin suoraan muutama päivä viikossa. Yöthän ne vauvan kanssa monesti raskaita ja siihen vielä joka aamu taaperon tarhaan vienti. Niitä paikkoja tarvii sellaiset joiden vanhemmat käy töissä. Ei äidit jotka pelkäävät ettei saa uutta paikkaa...
 
Jep
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Tuota.. Kannattaa nyt kuitenkin kokeilla sitä arkea kahden kanssa, ennen kuin päättää. Pieni vauva mitä luultavimmin nukkuu paljon, kesällä voi käydä paljon ulkona, 2-vuotias kasvaa vauvan kasvaessa ja oppii uusia taitoja, voi olla jo apuna vauvan kanssa. Miettisin sinuna vielä tuota asiaa. Ihan lämmöllä sanon näin :)
Ja ihan lämmöllä luen mielipiteesi :)

Itse olen ajatellut asiaa vähän toiselta kantilta. Haluan laittaa esikoisen päivähoitoon, jotta en heti palaisi loppuun kahden pienen kanssa. Jos arki vauvan kanssa alkaisi sujua ilman suurempia ongelmia, vähentäisin esikoisen hoitopäiviä ja jos kaikki sujuisi oikein hyvin, voisi esikoinenkin jäädä kokonaan kotiin. Mielummin siis näinpäin kuin että irtisanon esikoisen hoitopaikan, jään kotiin kahden pienen kanssa, palan loppuun ja jonotan sen 4kk esikoiselle taas päivähoitopaikkaa.
Voihan sen toki noinkin kokeilla. Harva äiti kuitenkaan kahden lapsen aknssa loppuunpalaa vaikka välillä väsyttäisikin.

Mutta ehkä kannattaisi oikeasti kokeilla vaikka sitä 2-3 hoitopäivää viikossa jotta saat mahdollisuuden vertailla sitä millaisia ovat hoitopäivät verrattuna kotihoitoon. Voipi olla että huomaatkin ne hoitoonviemiset raskaammiksi kuin lapsen kotiinjäämisen.
Ihmettelen että miten joku voi palaa loppuun kahden lapsen kanssa?? Olen minäkin aika väsynyt kun meillä on 3v uhmis ja 5kk todella allerginen vauva, mutta en tosiaan ole edes lähellä loppuunpalamista. Kumpaakin hoidan mielelläni kotona. Kokisin raskaammaksi jos joutuisin jatkuvasti raahaamaan esikoista hoitoon...
 
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Alkuperäinen kirjoittaja pia:
Ennen uuden vauvan syntymää mielummin, mutta miksi laittaa ollenkaan?? Että jaksat paremmin??miksi lisääntyä jos ei niitä kaikkia sitten jaksa hoitaa?

Jokainen vanhempi tarvii lepoa ja vapaata lapsista, mutta onko päivähoito se oikea muoto? Ei 2v vielä tarvi edes niitä kuuluja virikkeitä sieltä päivähoidosta, eri asia joku 5v
Päivähoito on meidän perheelle se ainut olemassa oleva vaihtoehto. Ei ole lähellä sukulaisia, jotka voisivat auttaa.

Ja kyllä, juuri sen takia haluan laittaa esikoisen hoitoon, että minä jaksan paremmin. Haluan olla hyvä äiti lapsilleni, ja sitä en ole, jos olen uupunut.
Tuon ymmärrän, meilläkin suvut on kaukana ja päiväkoti osaltaan vastaa tätä normaalia tukiverkostoa.

Mutta jotenkin tuo uupuminen noin pitkälle ajateltuna tuntuu vähän hassulta. Tai siis onko sinulla jotain masennus/loppuunpalamis-taustaa tms? Muuten minusta äitiyteen (tai siis isyyteen) kuuluu myös se että joskus väsyttää ja asiat tungtuvat hajoavan käsiin. :D Meillä on kaksi erityislasta ja välillä on ollut rankempiakin aikoja, kuitenkin koen että myös silloin olen ollut lapsilleni hyvä äiti. En ehkä täydellinen, mutta ihan riittävän hyvä silti. Kaikkea väsymystä ja vastoinkäymisiä kun elämästä ei kuitenkaan saa koskaan korjattua pois, silloinkaan vaikka lapsi olisi päiväkodissa täyttä aikaa.
 
fd
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Tuota.. Kannattaa nyt kuitenkin kokeilla sitä arkea kahden kanssa, ennen kuin päättää. Pieni vauva mitä luultavimmin nukkuu paljon, kesällä voi käydä paljon ulkona, 2-vuotias kasvaa vauvan kasvaessa ja oppii uusia taitoja, voi olla jo apuna vauvan kanssa. Miettisin sinuna vielä tuota asiaa. Ihan lämmöllä sanon näin :)
Ja ihan lämmöllä luen mielipiteesi :)

Itse olen ajatellut asiaa vähän toiselta kantilta. Haluan laittaa esikoisen päivähoitoon, jotta en heti palaisi loppuun kahden pienen kanssa. Jos arki vauvan kanssa alkaisi sujua ilman suurempia ongelmia, vähentäisin esikoisen hoitopäiviä ja jos kaikki sujuisi oikein hyvin, voisi esikoinenkin jäädä kokonaan kotiin. Mielummin siis näinpäin kuin että irtisanon esikoisen hoitopaikan, jään kotiin kahden pienen kanssa, palan loppuun ja jonotan sen 4kk esikoiselle taas päivähoitopaikkaa.
Voihan sen toki noinkin kokeilla. Harva äiti kuitenkaan kahden lapsen aknssa loppuunpalaa vaikka välillä väsyttäisikin.

Mutta ehkä kannattaisi oikeasti kokeilla vaikka sitä 2-3 hoitopäivää viikossa jotta saat mahdollisuuden vertailla sitä millaisia ovat hoitopäivät verrattuna kotihoitoon. Voipi olla että huomaatkin ne hoitoonviemiset raskaammiksi kuin lapsen kotiinjäämisen.
Ehkä harva äiti palaa loppuun kahden pienen kanssa, mutta minä haluan ottaa varman päälle.

Saan kyllä mahdollisuuden vertailla hoitopäiviä kotihoitoon viikonloppuisin, jolloin esikoinen ei päiväkodissa ole.
Liian vähän kotipäiviä ei se taapero tarvi 5 päivää viikossa ohjattua toimintaa!!!!!
 
Tiina
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Alkuperäinen kirjoittaja pia:
Ennen uuden vauvan syntymää mielummin, mutta miksi laittaa ollenkaan?? Että jaksat paremmin??miksi lisääntyä jos ei niitä kaikkia sitten jaksa hoitaa?

Jokainen vanhempi tarvii lepoa ja vapaata lapsista, mutta onko päivähoito se oikea muoto? Ei 2v vielä tarvi edes niitä kuuluja virikkeitä sieltä päivähoidosta, eri asia joku 5v
Päivähoito on meidän perheelle se ainut olemassa oleva vaihtoehto. Ei ole lähellä sukulaisia, jotka voisivat auttaa.

Ja kyllä, juuri sen takia haluan laittaa esikoisen hoitoon, että minä jaksan paremmin. Haluan olla hyvä äiti lapsilleni, ja sitä en ole, jos olen uupunut.
Minä veisin lapsen hoitoon vasta syksyllä. Ehtisi kesällä tutustua ja tottua hyvin vauvaan. Syksyllä sitten hoitoon, jos vielä olet sitä mieltä.

Minä otin 2-vuotiaani kotiin kun vauva syntyi. Talven kävi kerhossa pari kertaa viikossa. Meillä ei myöskään ketään hoitajaa lapsille, koskaan. Vanhin kohta 4v ja ollut kerran yökylässä.

Minusta on ollut melkein helpompaa kahden kanssa, kuin yhden. Aika menee ainakin nopeampaa :)...
 
kahden äiti
Meillä 1,5-vuotias jatkoi normaalisti täyttä viikkoa ja päivää, kun jäin äitiyslomalle. Vauvan synnyttyä lisäsin pikkuhiljaa kotipäiviä, kunnes taas vauvan ollessa 10kk molemmat menivät täysiaikaisiksi päiväkotiin.

Ja juurikin siksi, että
a) esikoinen oli tottunut ja sopeutunut päivähoitoon, joten kokonaan pois hoidosta ottaminen olisi ollut suuri mullistus sisaruksen syntymän rinnalla
b) näin minun ei tarvinnut kuormittaa muuta tukiverkostoani jokaisella kissanristiäisellä vaan ihan oikeasti sain sitten niiden päivien aikana myös hoidettua kaikki perheen juoksevat asiat
c) esikoinen viihtyi hoidossa ja oli erittäin vilkas ja toimintaa vaativa
d) ja todellakin olin parempi äiti lapsilleni sitten muulloin, kun välillä ehdin vähän hengähtääkin
 
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Ehkä harva äiti palaa loppuun kahden pienen kanssa, mutta minä haluan ottaa varman päälle.

Saan kyllä mahdollisuuden vertailla hoitopäiviä kotihoitoon viikonloppuisin, jolloin esikoinen ei päiväkodissa ole.
Miehesi on siis viikonloputkin töissä niin että olet silloin yksin kotona lasten kanssa?

Tuota, en ole suoraan virikehoitoa vastaan ja uskon että tietyissä olosuhteissa se voi olla ihan hyväkin. Meillä myös lapset ovat välillä hoidossa vapaapäivinä jne. Mutta siis täysipäiväistä virikehoitoa 2v:lle en osaa pitää hyvänä.

Mutta tuo sinun pelkosi loppuunpalamisesta kuulostaa kyllä aika hurjalta. Jos itse pelkäisin voimieni puolesta noin en kyllä uskaltaisi tehdä lisää lapsia. Loppupelissä kun mitään asiaa lasten kanssa ei voi ottaa varmanpäälle. Aina voi sattua ja tapahtua ja sen kanssa on vain elettävä.
 
joskus tuntuu, että se pelkkä oma mukavuudenhalu,verhotaan siihen,että "lapselle on parempi näin,hän tykkää tarhasta ja kavereista " ( =enempi kuin kotona olemisesta,etenkin jos on kyseessä PIENI taapero (alle 3v ) jolle ne kaverit ei vielä OIKEASTI ole NIIN tärkeitä kuin esim 5-6 -vuotiaalle ) .
enkä millään muotoa tarkoita, että lapsen kanssa pitäisi olla 24/7 ja kruunun saa kärsimällä, mutta mun mielestä maalaisjärki on kadoksissa,jos ihminen ihan oikeasti väittää ja uskoo,että 1 tai 2 -veen on parempi käydä tarhassa kun äiti on kotona vauvan kanssa.
enkä mä halua kuulostaa ilkeältä.anteeksi,jos niin
:flower:
 
Musta on edelleen merkillistä, että joku sanoo, ettei asioita voi hoitaa kahden, saati yhden lapsen kanssa. Mulla ei oikein mitään asiaa ole ollut, mitä en ole kahden lapseni kanssa saanut hoidettua.
 
Itse olen hoitanut lapset kotona lähes koko heidän elämänsä,vaikka esikoinen oli 1v7kk,kun vauva syntyi. Nyt lapset 3-v ja 5-v ja kesällä syntyy vielä yksi lisää,mutta kotona aijon pitää kaikki lapset. En näe sitä mitenkään rasittavana,että kaikki ovat kotona vaan itseasiassa helpompaa,kun ei tarvitse ajokortittomana lähteä aamulla viemään hoitoon...tämä järjestely sopii meille hyvin =) ja olen iloinen,kun saan pitää lapset kotona.
 
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
joskus tuntuu, että se pelkkä oma mukavuudenhalu,verhotaan siihen,että "lapselle on parempi näin,hän tykkää tarhasta ja kavereista " ( =enempi kuin kotona olemisesta,etenkin jos on kyseessä PIENI taapero (alle 3v ) jolle ne kaverit ei vielä OIKEASTI ole NIIN tärkeitä kuin esim 5-6 -vuotiaalle ) .
enkä millään muotoa tarkoita, että lapsen kanssa pitäisi olla 24/7 ja kruunun saa kärsimällä, mutta mun mielestä maalaisjärki on kadoksissa,jos ihminen ihan oikeasti väittää ja uskoo,että 1 tai 2 -veen on parempi käydä tarhassa kun äiti on kotona vauvan kanssa.
enkä mä halua kuulostaa ilkeältä.anteeksi,jos niin
:flower:
Justiinsa näin. Tekosyitä on helppo kehittää, sille mitä itse haluaa.
 
vieras
Surullista mutta näemmä totta tämäkin juttu?
En tosiaan ymmärrä että uupumusherkkä ihminen tekee lapsia vielä lisää, onko mitään järkeä?
 
Käytin hetken ja mietin ap tätä asiaa. Sulla on vielä aikaa laskettuun aikaan ja todennäköisesti siis vauvan syntymäänkin. Miksi juuri päiväkoti? Olisiko mahdollista, että palkkaisit esimerkiksi jonkun opiskelijatytön avuksesi vaikkapa ulkoilemaan taaperon kanssa, leikkimään ja toimittamaan pieniä askareita kanssasi? Olisi vielä aikaa tutustua häneen. Tai au-pair? Hoidostakin joudut joka tapauksessa maksamaan.

Entä oletko harkinnut perhepäivähoitajaa? Loppujen lopuksi se taaperon kuljettaminen hoitoon ei ole mitään kevyttä, varsinkin jos sinne joutuu kulkemaan kävellen ja vauva on tietysti otettava mukaan. Päiväsi voisivat olla raskaampia niin. Taaperolle päiväkoti ei ole mikään autuuden huippu, päiväkodissa lasten stressitaso nousee hirmuisesti. Oletko ajatellut näitä muita vaihtoehtoja?
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Tuota.. Kannattaa nyt kuitenkin kokeilla sitä arkea kahden kanssa, ennen kuin päättää. Pieni vauva mitä luultavimmin nukkuu paljon, kesällä voi käydä paljon ulkona, 2-vuotias kasvaa vauvan kasvaessa ja oppii uusia taitoja, voi olla jo apuna vauvan kanssa. Miettisin sinuna vielä tuota asiaa. Ihan lämmöllä sanon näin :)
Ja ihan lämmöllä luen mielipiteesi :)

Itse olen ajatellut asiaa vähän toiselta kantilta. Haluan laittaa esikoisen päivähoitoon, jotta en heti palaisi loppuun kahden pienen kanssa. Jos arki vauvan kanssa alkaisi sujua ilman suurempia ongelmia, vähentäisin esikoisen hoitopäiviä ja jos kaikki sujuisi oikein hyvin, voisi esikoinenkin jäädä kokonaan kotiin. Mielummin siis näinpäin kuin että irtisanon esikoisen hoitopaikan, jään kotiin kahden pienen kanssa, palan loppuun ja jonotan sen 4kk esikoiselle taas päivähoitopaikkaa.
Älä kuuntele noiden "täydellisten äitien" jankutusta... Ehdottomasti taapero päivähoitoon! Minulla on nyt vauva ja taapero kotona ja olen aivan puhki. Taapero raivoaa ja purkaa turhautumista, kun minulla ei ole riittävästi aikaa hänelle. Vauva tuntuu flegmaattiselta, kun ei saa tarpeeksi pienelle vauvalle kuuluvaa ehdotonta huomiota. Ja minä vetelen jaksamisen kanssa ihan viimeisiä, kun en ole kohta vuoteen nukkunut kunnolla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Musta on edelleen merkillistä, että joku sanoo, ettei asioita voi hoitaa kahden, saati yhden lapsen kanssa. Mulla ei oikein mitään asiaa ole ollut, mitä en ole kahden lapseni kanssa saanut hoidettua.
Meillä on tiettyjä asioita joita ei saa hoidettua molempien lasten kanssa (erityislasten lääkärit, kuntoutukset ym mihin ei saa ottaa sisarusta mukaan, omat hammaslääkärit ym), mutta ihan normaaliarjesta on meidänkin lasten kanssa selvitty mukavasti. Ja omalla tavallaan pidän hyvänäkin sitä että välillä on "pakko" pärjätä yksin molempien kanssa, silloinhan ne taidot tuossa karttuu.

Jos aina on mahdollista jättää toinen lapsi hoitoon, voikin huomata ettei itseasiassa pärjää missään asiassa molempien lasten kanssa, vaikka pelkällä yrittämisellä olisikin pärjännyt hyvin.
 
kahden äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Musta on edelleen merkillistä, että joku sanoo, ettei asioita voi hoitaa kahden, saati yhden lapsen kanssa. Mulla ei oikein mitään asiaa ole ollut, mitä en ole kahden lapseni kanssa saanut hoidettua.
Sulla ei sitten ole ollut vilkasta lasta. Siis sellaista, joka ei seiso sekuntiakaan paikallaan ja jonka pitää saada koskea ihan kaikkeen mitä näkee. Sellaista, joka on niin tohkeissaan omasta ideastaan rynnätä kokeilemaan, miltä joku sadan metrin päässä näkemänsä asia tuntuu, että unohtaa kysyä lupaa. Ja sellaista, joka on sen verran temperamentinen, että jos ei ole saanut haluamaansa, ei oikeasti liikahda enää senttiäkään oikeaan suuntaan muuten kuin kantamalla...
 
Ja ne viikonloput eivät ole sama asia kuin kotipäivät viikolla. Veikkaan että tuntisit viikonloput raskaiksi, sillä taapero todennäköisesti hakisi kaiken sen huomion ja välittämisen juuri viikonloppuisin ja iltaisin, jolloin voi tulla uniongelma, mustasukkaisuutta vauvasta, ongelmia ruoan kanssa jne. En moiti sinua, sitä saat täällä varmasti kokea, mutta toivon että heräisit miettimään muitakin vaihtoehtoja kuin päiväkoti 5pv viikossa :)
 
v
Hankkikaa niitä lapsia omien resurssienne mukaan. Jos ajatus kahden lapsen hoitamisesta huolestuttaa ja uuvuttaa, niin olkaa sitten rennosti yhden lapsen vanhempia.

Esikoisesi on vielä aika pieni ja tarvitsee kyllä enemmän sinua ja aikaa oman perheen kanssa kuin mitään päiväkodin tarjoamia virikkeitä. Miksi 'rankaiset' esikoista siitä, että hankit enemmän lapsia kuin mitä jaksat hoitaa?

Luultavasti jaksaisit kuitenkin kun vaan hoitaisit.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Tuota.. Kannattaa nyt kuitenkin kokeilla sitä arkea kahden kanssa, ennen kuin päättää. Pieni vauva mitä luultavimmin nukkuu paljon, kesällä voi käydä paljon ulkona, 2-vuotias kasvaa vauvan kasvaessa ja oppii uusia taitoja, voi olla jo apuna vauvan kanssa. Miettisin sinuna vielä tuota asiaa. Ihan lämmöllä sanon näin :)
Ja ihan lämmöllä luen mielipiteesi :)

Itse olen ajatellut asiaa vähän toiselta kantilta. Haluan laittaa esikoisen päivähoitoon, jotta en heti palaisi loppuun kahden pienen kanssa. Jos arki vauvan kanssa alkaisi sujua ilman suurempia ongelmia, vähentäisin esikoisen hoitopäiviä ja jos kaikki sujuisi oikein hyvin, voisi esikoinenkin jäädä kokonaan kotiin. Mielummin siis näinpäin kuin että irtisanon esikoisen hoitopaikan, jään kotiin kahden pienen kanssa, palan loppuun ja jonotan sen 4kk esikoiselle taas päivähoitopaikkaa.
Voihan sen toki noinkin kokeilla. Harva äiti kuitenkaan kahden lapsen aknssa loppuunpalaa vaikka välillä väsyttäisikin.

Mutta ehkä kannattaisi oikeasti kokeilla vaikka sitä 2-3 hoitopäivää viikossa jotta saat mahdollisuuden vertailla sitä millaisia ovat hoitopäivät verrattuna kotihoitoon. Voipi olla että huomaatkin ne hoitoonviemiset raskaammiksi kuin lapsen kotiinjäämisen.
Ehkä harva äiti palaa loppuun kahden pienen kanssa, mutta minä haluan ottaa varman päälle.

Saan kyllä mahdollisuuden vertailla hoitopäiviä kotihoitoon viikonloppuisin, jolloin esikoinen ei päiväkodissa ole.
Miehesi on siis viikonloputkin töissä niin että olet silloin yksin kotona lasten kanssa?

Tuota, en ole suoraan virikehoitoa vastaan ja uskon että tietyissä olosuhteissa se voi olla ihan hyväkin. Meillä myös lapset ovat välillä hoidossa vapaapäivinä jne. Mutta siis täysipäiväistä virikehoitoa 2v:lle en osaa pitää hyvänä.

Mutta tuo sinun pelkosi loppuunpalamisesta kuulostaa kyllä aika hurjalta. Jos itse pelkäisin voimieni puolesta noin en kyllä uskaltaisi tehdä lisää lapsia. Loppupelissä kun mitään asiaa lasten kanssa ei voi ottaa varmanpäälle. Aina voi sattua ja tapahtua ja sen kanssa on vain elettävä.
Olen siis yksinhuoltaja, joten ei ole miestä apuna arkipäivinä eikä viikonloppuisin. Pelko loppuunpalamisesta on juurikin sen takia, että minun tulee pärjätä yksin. Jos minä uuvun, niin kuka sitten hoitaa lapsia? En viellä tiedä, millaista elämä kahden pienen kanssa tulee olemaan. En haluaisi kuitenkaan ottaa sitä riskiä, että muutamassa viikossa kaikki hajoaa käsiin. Mielummin niin päin, että vähennän esikoisen hoitopäiviä, jos asiat alkaa sujumaan hyvin.

Ja miksi "hankin" lisää lapsia, jos pelkään niin kovasti loppuunpalamista. Pitkä juttu. "Aina voi sattua ja tapahtua ja sen kanssa on vain elettävä", näinhän itsekin kirjoitit.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Jos aina on mahdollsita jättää toinen lapsi hoitoon, voikin huomata ettei itseasiassa pärjää missään asiassa molempien lasten kanssa, vaikka pelkällä yrittämisellä olisikin pärjännyt hyvin.
se on vähän verrattavissa siihen, että jos on mies talossa niin nainen ei monesti "Osaa" mitään. Mut ans olla kun se ukko on pois, niin jopa onnistuu esim. sulakkeen vaihtokin helposti.
terv.nimimerkki arvatkaa mitä just tein ekaa kertaa,olen ylpeä ittestäni. :D elvistelen. :D
 
Sanna
Alkuperäinen kirjoittaja minä :
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Tuota.. Kannattaa nyt kuitenkin kokeilla sitä arkea kahden kanssa, ennen kuin päättää. Pieni vauva mitä luultavimmin nukkuu paljon, kesällä voi käydä paljon ulkona, 2-vuotias kasvaa vauvan kasvaessa ja oppii uusia taitoja, voi olla jo apuna vauvan kanssa. Miettisin sinuna vielä tuota asiaa. Ihan lämmöllä sanon näin :)
Ja ihan lämmöllä luen mielipiteesi :)

Itse olen ajatellut asiaa vähän toiselta kantilta. Haluan laittaa esikoisen päivähoitoon, jotta en heti palaisi loppuun kahden pienen kanssa. Jos arki vauvan kanssa alkaisi sujua ilman suurempia ongelmia, vähentäisin esikoisen hoitopäiviä ja jos kaikki sujuisi oikein hyvin, voisi esikoinenkin jäädä kokonaan kotiin. Mielummin siis näinpäin kuin että irtisanon esikoisen hoitopaikan, jään kotiin kahden pienen kanssa, palan loppuun ja jonotan sen 4kk esikoiselle taas päivähoitopaikkaa.
Älä kuuntele noiden "täydellisten äitien" jankutusta... Ehdottomasti taapero päivähoitoon! Minulla on nyt vauva ja taapero kotona ja olen aivan puhki. Taapero raivoaa ja purkaa turhautumista, kun minulla ei ole riittävästi aikaa hänelle. Vauva tuntuu flegmaattiselta, kun ei saa tarpeeksi pienelle vauvalle kuuluvaa ehdotonta huomiota. Ja minä vetelen jaksamisen kanssa ihan viimeisiä, kun en ole kohta vuoteen nukkunut kunnolla.
Juurikin näin. Tee niin, kuin sinusta tuntuu parhaalta. Täällä näitä kivittäjiä riittää, teki miten tahansa. Jaksuja!
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä