Pitäisittekö vajaa 3v esikoisen päivähoidossa kun sisarus syntyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Valintoja valintoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28321454]Sinä yks kirjoittaja siellä "hei", oletko tosiaan sitä mieltä, että vauvan tulo perheeseen on toiselle lapselle rangaistus. Hei haloo, sehän on elämää. Mielestäni sen on rangaistusta kun viedään lapsi hoitoon ja äiti on vauvan kanssa kotona.[/QUOTE]

Opettele lukemaan. Ei vauvan tulo ole rangaistus, vaan se, jos vauvan tulon vuoksi toinen otetaan pois hoidosta, jossa tykkää olla.

Sun mielipide on vain sun mielipide. Meillä jokaisella on omamme.

[QUOTE="vieras";28322935]Voi kuinka simppeliä elämä onkaan yhden lapsen kanssa. Eipä tarvi tällaisiakaan pohtia.[/QUOTE]

Pitäähän teidän kuitenkin pohtia, milloin lähdette töihin ja laitatte lapsenne hoitoon? Ja meneekö osa-aikaiseksi vai kokopäiväiseksi.

En veisi hoitoon enkä vienyt. Kun pohdin aikanaan osapäivähoitoa, mulle kerrottiin että mieluummin 3 päivää hoidossa jotta lapsi pysyy kaveripiirissä mukana kuin 2. Mutta kaiken kaikkiaan osittainen hoito on siinä kurja että aina siellä jää leikit kesken, askartelut ja tapahtumat menee ohi siinä missä muut pysyy kärryillä.

En missään nimessä pitäisi hoidossa, jos ei olisi kuntoutuksellista tms. syytä. Omat lapset ovat jääneet kotiin silloin kun ei ole ollut hoidon t a r v e t t a, toisin sanoen ovat olleet kotona niin äitiysloman,osittaisen hoitovapaan päivien kuin loma-ja vapaapäivienkin ajan. Mä nautin siitä, että on aikaa olla lasten kanssa ja lapsen oikeus on olla kotona. Omille lapsille ja meidän perheelle tämä järjestely on sopinut hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28323006:
En veisi hoitoon enkä vienyt. Kun pohdin aikanaan osapäivähoitoa, mulle kerrottiin että mieluummin 3 päivää hoidossa jotta lapsi pysyy kaveripiirissä mukana kuin 2. Mutta kaiken kaikkiaan osittainen hoito on siinä kurja että aina siellä jää leikit kesken, askartelut ja tapahtumat menee ohi siinä missä muut pysyy kärryillä.

Eli sun mielestä kannattaa mennä töihinkin heti kokopäiväiseksi eikä osa-aikaiseksi? Se on lapselle parempi, ettei jää leikit kesken?

Mun mielestä taas lapsi ei kyllä "kärsi" siitä, että jää leikit kesken. Meidän 3-vuotiaalla tuskin mitään pitkäkestoisia leikkejä vielä edes on eikä ole näyttänyt kovin kärsivältä vaikka onkin vain 2pv/vko hoidossa.

[QUOTE="vieras";28323023]Eli sun mielestä kannattaa mennä töihinkin heti kokopäiväiseksi eikä osa-aikaiseksi? Se on lapselle parempi, ettei jää leikit kesken?

Mun mielestä taas lapsi ei kyllä "kärsi" siitä, että jää leikit kesken. Meidän 3-vuotiaalla tuskin mitään pitkäkestoisia leikkejä vielä edes on eikä ole näyttänyt kovin kärsivältä vaikka onkin vain 2pv/vko hoidossa.[/QUOTE]

Jos mä sanon että on fiksumpaa hypätä perse edellä kaivoon ettei nilkat murru niin teeks niin?

Hoitoaikoja rukatessa pohdin keyvempiä viikkoja, että mikä on silloin lapselle parhain hoitopäivien määrä ja vastaus oli 3. Ei sen suurempaa draamaa tässä.

En, mulla oli vilkas ja sosiaalinen 5v kotona vauvan kanssa. Siinä sai jo ideoida, mutta kivaa aikaa oli erityisesti lapsen mielestä. Kävi jossain kerhossa ja harrastuksisa, päiväkotiin ei ikävöinyt. 3vee nyt on tarpeiltaankin ihan eri tasolla, tärkeintä on aikuisen läsnäolo ja kaverikontaktit ei tartte olla tuntikausia joka päivä.mun lapsi on isompana sanonut että kaipaa vieläkn tuota aikaa kun oltiin kotona:)

No tätä on täällä jauhettu.... Meille syntyy vauva elokuun alussa, jolloin esikoinen 3v 10kk. Tyttö ollut tähän asti ihanalla pph:lla. Jään lomalle kesäkuun alusta, ja en kyllä ole ajatellutkaan jatkaa hoitoa syksyllä. Tässä lähellä on paljon perhekerhoja yms, ja lisäksi haettiin avoimen päiväkodin paikkaa, joka tyttö olisi kahdesti viikossa 3 tuntia.

En tuomitse toisten ratkaisuja, mutta olen ammatiltani lto, ja päiväkodissa työskennelleenä en kyllä veisi pk:n muuta kuin sen pari kertaa viikossa klo 9-12, mikä on se aktiivisin ja virikkeellisin aika. Ja siis ellei mitään muita sosiaalisia kontakteja ja leikkikavereita olisi tarjolla. Päiväkoti ei ole sama kuin kerho, ja vaikka hoitopäivä olisi vain sen klo 9-15 välillekin mahtuu tosi paljon odottelutilanteita, meteliä ja turhaa hässäkkää, jolta haluan lapseni säästää. Toki päiväkoteihin ja ryhmä on erilaisia, mutta silti ajattelisin, että se päiväkoti on se viimeinen vaihtoehto. Ap:n tilanteessa pk voisi tulla kysymykseen, jos tosiaan päivät vain sen kolme-neljä tuntia ja 2 kritiikkiä viikko.

Alkuperäinen kirjoittaja Itse tekisin näin;28323125:
No tätä on täällä jauhettu.... Meille syntyy vauva elokuun alussa, jolloin esikoinen 3v 10kk. Tyttö ollut tähän asti ihanalla pph:lla. Jään lomalle kesäkuun alusta, ja en kyllä ole ajatellutkaan jatkaa hoitoa syksyllä. Tässä lähellä on paljon perhekerhoja yms, ja lisäksi haettiin avoimen päiväkodin paikkaa, joka tyttö olisi kahdesti viikossa 3 tuntia.

En tuomitse toisten ratkaisuja, mutta olen ammatiltani lto, ja päiväkodissa työskennelleenä en kyllä veisi pk:n muuta kuin sen pari kertaa viikossa klo 9-12, mikä on se aktiivisin ja virikkeellisin aika. Ja siis ellei mitään muita sosiaalisia kontakteja ja leikkikavereita olisi tarjolla. Päiväkoti ei ole sama kuin kerho, ja vaikka hoitopäivä olisi vain sen klo 9-15 välillekin mahtuu tosi paljon odottelutilanteita, meteliä ja turhaa hässäkkää, jolta haluan lapseni säästää. Toki päiväkoteihin ja ryhmä on erilaisia, mutta silti ajattelisin, että se päiväkoti on se viimeinen vaihtoehto. Ap:n tilanteessa pk voisi tulla kysymykseen, jos tosiaan päivät vain sen kolme-neljä tuntia ja 2 kritiikkiä viikko.

... Siis 2 kertaa viikko... Anteeksi nuo koomiset kirjoitusvirheet, se on tämä iPadin automaattikorjaus... :D

Tässä kunnassa noi osa-aikaiset otetaan ylimääräisinä ryhmiin. Sen oli sitten kiva kun 3-5-vuotiaiden ryhmä oli 26 lasta. En ikinä veisi jos ei olisi pakko, oma jäi heti pois kun ä.loma alkoi.

[QUOTE="vieras";28322520]Lapsillani on ikäeroa hiukan yli 2 vuotta, ja pidin esikoisen kotona kun olin nuoremmankin kanssa kotona. 3-vuotiaana esikoinen aloitti kerhon, 3h 1x viikossa ja kerran viikossa kävimme uimassa koko perhe. Riitti mainiosti virikkeeksi esikoiselle, lisäksi tuli srk:n perhekerho missä kävin molempien lasten kanssa, puistoilu, kauppareissut ym.normaali arkielämä, mihin otin lapset mukaan.[/QUOTE]

Niin, ei minunkaan 3-vuotias lapseni mitään erikoisia virikkeitä kotona ollessa kaipaillut, mutta samanikäisten lasten seuraa kyllä kaipasi. Ja voisin kuvitella, ettei ole ainoa ikäisensä, joka haluaa leikkiä muiden lastenkin kanssa. Ja minusta sen ikäiselle (tällä hetkellä 4-vuotiaalle) joku 1-2 kertaa viikossa olisi aika vähän, sitä eivät jotkut kauppareissut korvaa. Ja mitä puistossa leikkimiseen tulee - kyllähän puistossa on aina käyty, mutta ei siellä koskaan mitään pysyviä kaverisuhteita ole syntynyt. Sen verran vaihtelee se, keitä lapsia siellä on. Ja tuon ikäisten kaverisuhteissa on muuten tärkeää se, että jos tavataan vapaa-aikana, pitää käytännössä lasten vanhempien olla myös kavereita keskenään.

Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28323006:

Riippuu varmaan päiväkodista. Oman lapseni päiväkodissa lähes kaikki toiminta, kuten ohjattu toiminta, askartelut, muskarit, retket, yms. on aamupäivällä. Päiväunien jälkeen lapsia joka tapauksessa aletaan jo pikku hiljaa hakea, joten ei omalla lapsellani ainakaan ole tuntunut olevan tuollaisia ongelmia. Osapäivähoitoa suunnittelevien kannattaakin tutustua päiväkotien päiväohjelmiin, jotta lapselle sopiva päiväkoti löytyy.

• Tykkää
Reactions: Tír na nÓg
Mä aion omani kans tehdä niin, että kun vauva syntyy kesällä, niin esikoinen (3,5 v) saa mennä kerhoon (2x3 h/viikko) ja käydä muskarissa kerran viikossa. Meil on kavereilla samanikäsiä, virikkeitä keksin kotona mitä tarvii. Mun mielestä nää on ihan lapsi ja perhekohtasia juttuja, jotkut lapset haluu olla kavereiden kans päiväkodissa (ihan ok), tai viihtyvät kotona (ihan ok). En usko et puoleen tai toiseen menevät pilalle, kummassakaan tapauksessa :).

En ikinä usko, että noin pieni tykkisi enemmän mennä päiväkotiin, kuin olla kotona äidin ja vauvan kanssa. Kyllä tämä virikehoito on laiskojen ja mukavuudenhaluisten äitien hommaa.
Ja ajatelkaa siltä kantilta, että se lapsi saisi jäädä kotiin elämään rentoa kotiarkea. Kyllä meistä jokainen vielä kerkeää niitä aamuheräämisiä ja lähtemisiä ikävystymiseen asti suorittaa.

Minulla on neljä lasta, ja aina on isommat jääneet myös kotiin. En todellakaan halua laittaa lastani turhaan hoitoon, haluan hoitaa heitä mahdollisimman paljon itse. Toki mieheni kanssa siis.

Alkuperäinen kirjoittaja En ymmärrä;28324310:
En ikinä usko, että noin pieni tykkisi enemmän mennä päiväkotiin, kuin olla kotona äidin ja vauvan kanssa. Kyllä tämä virikehoito on laiskojen ja mukavuudenhaluisten äitien hommaa.
Ja ajatelkaa siltä kantilta, että se lapsi saisi jäädä kotiin elämään rentoa kotiarkea. Kyllä meistä jokainen vielä kerkeää niitä aamuheräämisiä ja lähtemisiä ikävystymiseen asti suorittaa.

Minulla on neljä lasta, ja aina on isommat jääneet myös kotiin. En todellakaan halua laittaa lastani turhaan hoitoon, haluan hoitaa heitä mahdollisimman paljon itse. Toki mieheni kanssa siis.

Siis eikö aika moni lapsi muutenkin herää jo klo 6?! Ja ei kai lapsuudessa tarvitse vain niitä asioita ollakaan, mitä lapsi "kaikkein mieluiten" tekisi? Kai jotain voi olla senkin vuoksi, että siitä on muuta hyötyä kuin se,että se on suosikkipuuhaa tai ykkösvaihtoehto? Ja tuleehan niitä lähtemisiä silloinkin, jos ohjelmaan kuuluu perhekahviloita ja seurakunnan kerhoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28324371:
Siis eikö aika moni lapsi muutenkin herää jo klo 6?! Ja ei kai lapsuudessa tarvitse vain niitä asioita ollakaan, mitä lapsi "kaikkein mieluiten" tekisi? Kai jotain voi olla senkin vuoksi, että siitä on muuta hyötyä kuin se,että se on suosikkipuuhaa tai ykkösvaihtoehto? Ja tuleehan niitä lähtemisiä silloinkin, jos ohjelmaan kuuluu perhekahviloita ja seurakunnan kerhoja.

Just meinasin tulla sanomaan, että meillä kyllä lapset järjestää ne aamuherätykset ihan ite, en oo herätyskelloa tarvinnut kohta kymmeneen vuoteen :D

Meillä esikoinen lähti aina mielellään päiväkotiin (hän siis kävi siellä sen 2krt viikossa, n. 6h per kerta...) leikkimään kavereiden kanssa. Samalla tavalla monet lapset varmaan lähtevät kerhoon ihan mielellään. Mutta tuli jo selväksi että päiväkodit = saatanasta, kerhot = ihania.

[QUOTE="vieras";28321463]Päiväkodit tuskailee mihin ne päivähoitojonossa olevat lapset tungetaan, ja vanhemmat tuskailee että veisinkö sen piltin 2 päiväksi viikossa huvittelemaan päiväkotiin, ko se niin tykkää muista lapsista.

Mikä tässä kuvassa taas on vikana..[/QUOTE]

Nii just, en minäkään koskaan ole osannu ajatella päiväkoteja huvittelupaikoiksi. Olen kuvitellut, että ne on hoitopaikkoja lapsille siksi aikaa kun vanhemmat ovat työssä. Ja ihan siis vättämätön pakko, ei sinne muuten vietäis.
En voi kun ihmetellä, lapset hoitoon, äiti kotona!

Meillä painitaan samansuuntaisen pulman parissa. Meillä muksu on syksyllä täyttämässä 5 ja nyt kesäkuussa meille syntyy toinen lapsi.
Tässä just vartti sitten kirjoitin sähköpostia kunnan päivähoitoasioista vastaavalle henkilölle ja kyselin, että onko meillä mahdollisuuksia saada tuota esikoista osa-aikahoitoon, unelma olis sen 2x viikko ja 4-5 tuntia kerrallaan.
Kun muksu oli 3, niin silloin viihtyi vielä mun kanssa kotona, mutta sillai vaikea sanoa tohon, koska jos viihtyy hoidossa ja siellä on hyvin kavereita yms niin ehkä mä pitäisin sen siellä just osa-aikaisena.

[QUOTE="Hiphei";28324423]Päiväkodit on sen takia perustettu, että työssäkäyvien
lapset menevät sinne vanhempien työajaksi.
Ei kotona lorvivien äitien/ isien iloksi.[/QUOTE]

Ei sitten lasten iloksi? Moni lapsi kun viihtyy päiväkodissa ja haluaisi mennä sinne kesälomallakin. Saa kavereita ja muita.

[QUOTE="Hiphei";28324423]Päiväkodit on sen takia perustettu, että työssäkäyvien
lapset menevät sinne vanhempien työajaksi.
Ei kotona lorvivien äitien/ isien iloksi.[/QUOTE]

Ja itseasiassa, miksi sinusta subjektiivinen hoito-oikeus on olemassa jollei niitä kotona olevia äitejä varten? Senkin on eduskunta joskus hyväksynyt eikä ole ollut aina edes olemassa.