Pitäisittekö vajaa 3v esikoisen päivähoidossa kun sisarus syntyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Valintoja valintoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28321463]Päiväkodit tuskailee mihin ne päivähoitojonossa olevat lapset tungetaan, ja vanhemmat tuskailee että veisinkö sen piltin 2 päiväksi viikossa huvittelemaan päiväkotiin, ko se niin tykkää muista lapsista.

Mikä tässä kuvassa taas on vikana..[/QUOTE]

No jos olet seurannut oikeasti tuota päivähoitokeskustelua, olet havainnut että päivähoitohlöstö vastustaa KOKOPÄIVÄISTÄ virikehoitoa. Ovat ehdottaneet esim. sellaista järjestelyä, että alle 2-vuotiasta ei otettaisi päivähoitoon ollenkaan, mutta KAIKILLE yli 2-vuotiaille taattaisiin varhaiskasvatuspaikka.

[QUOTE="Jenis";28321473]No jos olet seurannut oikeasti tuota päivähoitokeskustelua, olet havainnut että päivähoitohlöstö vastustaa KOKOPÄIVÄISTÄ virikehoitoa. Ovat ehdottaneet esim. sellaista järjestelyä, että alle 2-vuotiasta ei otettaisi päivähoitoon ollenkaan, mutta KAIKILLE yli 2-vuotiaille taattaisiin varhaiskasvatuspaikka.[/QUOTE]

Päivähoitohenkilöstö (johon kuulun) kyllä toivoo, että alle 3-vuotiaat pidetään himassa ja virikelapset pistetään kerhoihin tai puistoon, eli erotetaan se touhu kokonaan päivähoidosta. Ainakin täälläpäin.

[QUOTE="vieras";28321482]Päivähoitohenkilöstö (johon kuulun) kyllä toivoo, että alle 3-vuotiaat pidetään himassa ja virikelapset pistetään kerhoihin tai puistoon, eli erotetaan se touhu kokonaan päivähoidosta. Ainakin täälläpäin.[/QUOTE]

Täysin samaa mieltä!! Anteeksi vain,mutta nämä itsekkäät äidit eivät tajua päivähoidon päätarkoitusta...se EI OLE isompien sisarusten sijoituspaikka,vaan kyllä se on tarkoitettu lapsille joiden vanhemmat on töissä/koulussa ja jotka TODELLA tarvitsevat hoitoa päivisin. Kotiäitien (joihin itsekkin kuulun) lapset viedään kerhoihin/pikkukouluihin/avoimiin päiväkoteihin ym.eikä päiväkotiin viemään toisten lasten hoitopaikkoja. Miksi tehdä toinen jos se vanhempi nakataan päivähoidon henkilökunnan kasvatettavaksi??? nyt on kilometrin kokoinen sateenvarjo aukaistu että antaa tulla vaan! :)

Mä laittaisin aikani jatkamaa päiväkotii. Jos kerta siellä tykkää niin paljon olla ja on ystäviä siellä.

Lapsihan myös oppisi siellä päiväkodissa sosiaalisia taitoja ja kaverisuhteet säilyisivät. Jos teillä on varaa lasta pitää siellä esim 3xvk 4h/päivä niin musta olis lapsen kannalta tosi ihana asia. Kerkeehän se lapsi vauvan kanssa olemaan kotona. Myös äidin jaksamisen kannalta ainakin näin aluksi voisi olla positiivinen asia että saa vauvan kanssa olla kotona kahdestaa välillä. Varsinkin jos on ongelmia esim imetyksessä tai vaikka jos sektio joudutaan tekemään.

Onnea teille :) <3

• Tykkää
Reactions: Minna77
[QUOTE="vieras";28321482]Päivähoitohenkilöstö (johon kuulun) kyllä toivoo, että alle 3-vuotiaat pidetään himassa ja virikelapset pistetään kerhoihin tai puistoon, eli erotetaan se touhu kokonaan päivähoidosta. Ainakin täälläpäin.[/QUOTE]

No, voihan sitä toivoa, mutta meidän lapsi lähtee hoitoon kun täyttää vuoden. On vain pakko lähteä töihin. Vai pitääkö laskut kiikuttaa kelalle, että hoidetaan nämä verorahoilla, että minä voi olla kotona hoitamassa lastani... Kaikilla ei ole varaa olla 3 vuotta kotona. Joten päiväkotihoitajat vain kiltisti hoitaa ne pienetkin lapset siellä työssään. Itsepä ovat alansa valinneet.

Tämä on erittäin kiistelty puheenaihe! Mielestäni oikeaa tai väärää ratkaisua ei ole... olen siis itse päivähoitaja, enkä tuomitse niitä jotka tuovat hoitoon esikoisensa vauvan synnyttyä. Tosin pidän järkevänä sitä paria tai kolmea päivää viikossa. Näin esikoisella säilyy päiväkodin päivärytmi ja leikit ja kaverit, 3v kuitenkin osaa kaivata jo ikäistensä seuraa.

Joku sanoi, että vauva menee siinä sivussa esikoisen kanssa leikkiessä. Ensinäkin, aina näin ei ole, joskus äiti on kiinni imettämisessä parin tunnin välein ja imetys aluksi kestää aika kauan jolloin esikoinen voi turhautua. Ja sitten se vielä suurempi pointti: ONKO OIKEASTI MUKA IHAN OK ETTÄ VAUVAN HOITO MENEE SIINÄ SIVUSSA? mä ainakin haluaisin nauttia ihan täysillä lyhyestä vauva-ajasta, menee muutenkin supernopeesti aika ja monet sanoo että toisesta vauvasta ei enää ehdi nauttia niin paljoa koska esikoinen vaatii niin paljon ja päivät yhtä hulinaa.

Jokainen tekee niin kuin parhaalta tuntuu, lasta tietysti huomioiden myös. Mutta jos viihtyy hoidossa niin ihan hyvin voi sinne viedä parina päivänä. Tällöin äiti saa ihania rauhallisia hetkiä vauvan kanssa, sekä nukkua/hoitaa kotia kun vauvakin nukkuu. Lisäksi esikoinen saa leikkikavereita ja touhuilua mutta lisäksi kotipäiviä äidin ja uuden sisaruksen kanssa, sekin varmasti jännittävää, kunhan muistaa ottaa esikoisen mukaan vauvan hoitoon ja tehdä hänenkin roolistaan isosisaruksena tärkeä.

Oikeaa tai väärää valintaa ei ole. Ei kannata yhtään loukkaantua jos joku tulee ääneen ihmettelemään juuri teille sopivaa ratkaisua.

Äidille lepo on tärkeää myös uuden tulokkaan syntyessä, yhtä lailla kun esikoisen syntyessä. Yöt voi olla rankkoja ja koko perhe ehkä voi paremmin, kun äitikin saa välillä hengähtää vauvan ehdoilla.

Hirvee sepustus! Mutta tässä ammattikasvattajan mielipide, rehellinen sellainen :)

[QUOTE="balleriina";28321520]Täysin samaa mieltä!! Anteeksi vain,mutta nämä itsekkäät äidit eivät tajua päivähoidon päätarkoitusta...se EI OLE isompien sisarusten sijoituspaikka,vaan kyllä se on tarkoitettu lapsille joiden vanhemmat on töissä/koulussa ja jotka TODELLA tarvitsevat hoitoa päivisin. Kotiäitien (joihin itsekkin kuulun) lapset viedään kerhoihin/pikkukouluihin/avoimiin päiväkoteihin ym.eikä päiväkotiin viemään toisten lasten hoitopaikkoja. Miksi tehdä toinen jos se vanhempi nakataan päivähoidon henkilökunnan kasvatettavaksi??? nyt on kilometrin kokoinen sateenvarjo aukaistu että antaa tulla vaan! :)[/QUOTE]

Miten se isompi käytännössä olisi henkilökunnan kasvattama jos on 2kertaa viikossa (huom. viikossa on se 7päivää) n. 5h per pv hoidossa? Tässä jäis äiti kasvatuksessa siis ihan kakkoseksi? Ja tosiaan ei ole siitä kyse, etteikö äiti tahtoisi hoitaa lastaan, vaan ihan vilpittömästi ajattelee lapsen parasta, koska ne kaverit tosiaan on tärkeitä ja päiväkodista on tullut lapselle tärkeä paikka jossa on mukava olla.

No kyllä minäkin mieluummin sen lapsen pitäisin siellä päiväkodissa sen pari päivää viikossa, en tosin koko päivää. Näin ei veisi kenenkään paikkaa. Joo voishan sen varmaan viedä kerhoonkin tms. mutta joka paikassa sellaisiakaan ei välttämättä ole. Ja siellä päiväkodissa on sentään ne tutut aikuiset ja lapset ja ympäristökin on tuttu. Ja tosiaan jos lapsi itse näin haluaa, niin ei se haitallista voi olla. Lapsi kuitenkin saa olla paljon myös kotona äitin ja vauvan kanssa. Koittaisin toki myös tälle esikoiselle löytää sitä kahdenkeskistä aikaa, vaikka se vaikeaa onkin, kun se vauvakin vaatii hoitoa. Mutta osaa kait se isäkin olla sen vauvan kanssa vaikka tunnin tarvittaessa tai miten pitkän aikaa se vauva pärjääkään ilman ruokaa (jos äiti imettää)

meillä esikoinen oli hoidossa kunnes jäin hoitovapaalle, oli silloin likemmäs neljä. Suosittelen kyllä hoitoa jos lapsi tykkää, meillä ainakin tuli pienelle sitten sen myötä myös aikoja jolloin oli hänelle kunnolla aikaa. ja itsellekin.

[QUOTE="vieras";28321550]No, voihan sitä toivoa, mutta meidän lapsi lähtee hoitoon kun täyttää vuoden. On vain pakko lähteä töihin. Vai pitääkö laskut kiikuttaa kelalle, että hoidetaan nämä verorahoilla, että minä voi olla kotona hoitamassa lastani... Kaikilla ei ole varaa olla 3 vuotta kotona. Joten päiväkotihoitajat vain kiltisti hoitaa ne pienetkin lapset siellä työssään. Itsepä ovat alansa valinneet.[/QUOTE]

Sit menee. Omaani en veisi mistään hinnasta 1- vuotiaana päiväkotiin, mutta jos joku muu vie niin olkoon niin. Lähinnä tarkoitin että alle 3-vuotias ei tarvitse minkäänlaista virikehoitoa, kun äiti tai isä on kotona. Yli 3-vuotias voi hakea kaveriseuraa sitten kerhoista tai puistosta. Alle 3-vuotiaat sitten muuten tulisi suunnata perhepäivähoitajille.

Olen alani valinnut, työni oon aina hoitanut hyvin, mutta tottahan toki sanon kantani, kun sitä esim. liitto on tässä viime aikoina alan työntekijöiltä kysellyt ;)

Ja itse laitan myös lapseni 1 -vuotiaana hoitoon, koska on taloudellisesti pakko. Siis viitaten noihin muiden päivähoidossa työskentelevien kommentteihin...

Olen itse pienten ryhmässä töissä, ja koen että lapset saavat siellä ihan hyvää ja hellää hoitoa sekä syliä ja halittelua. Joidenkin on pakko viedä lapsi hoitoon, onnea niille jotka pärjääävät kotihoidon tuella sinne asti että lapsi on 3v.

Kerhoja on joissain kunnissa huonosti tarjolla. Lisäksi ne on usein aamupäivisin, jolloin isän apua ei ole saatavilla kuskaamiseen... ja alle 3v ei pääse sellaiseen kerhoon mihin voi sen yksin jättää vaan äidin pitää jäädä sinne vauvan kanssa...

Entä jos äiti ei jaksa? Onko sellainen äiti jotenkin huono,? Että ei olisi sitten tarvinnut toista lasta tehdä? Niin kauan, kun on MAHDOLLISTA jättää esikoinen päivähoitoon, ei siinä voi olla mitään kauhean pahaa ja väärää. Ihanaa mielestäni, että perheet huomioidaan yksilöinä, kaikki perheet on erilaisia ja tarvitsee eri asioita. Ei voi aina yleistää!

Itse laitoin juurikin 2v5kk tytölle päivähoitohakemuksen vetämään, ja kakkonen syntyy elokuussa. Tyttö on niin villi, että turhautuisi kun joutuisi olemaan minun ja vauvan kanssa kotona, joten pidin parempana vaihtoehtona sitä, että saa päivähoidosta aktiviteettia oman ikäisistä. Pari kertaa muutaman tunnin viikossa olen ajatellut tyttöä hoidossa pitää ja muuten kotona minun ja vauvan kanssa. Hyvä järjestely mielestäni :)

Kerhoja on joissain kunnissa huonosti tarjolla. Lisäksi ne on usein aamupäivisin, jolloin isän apua ei ole saatavilla kuskaamiseen... ja alle 3v ei pääse sellaiseen kerhoon mihin voi sen yksin jättää vaan äidin pitää jäädä sinne vauvan kanssa...

Entä jos äiti ei jaksa? Onko sellainen äiti jotenkin huono,? Että ei olisi sitten tarvinnut toista lasta tehdä? Niin kauan, kun on MAHDOLLISTA jättää esikoinen päivähoitoon, ei siinä voi olla mitään kauhean pahaa ja väärää. Ihanaa mielestäni, että perheet huomioidaan yksilöinä, kaikki perheet on erilaisia ja tarvitsee eri asioita. Ei voi aina yleistää!

Puhuttiinkin siitä, miten asioita pitäisi _muuttaa_, jos et huomannut. Virikehoitolapsia ei pitäisi ottaa päivähoitoon, vaan heidät pitäisi sijoittaa kerhoihin tai puistotoimintaan tms. Päiväkoti olisi sitten vain niille lapsille joilla on päivähoidolle oikea tarve; vanhemman työ, opiskelu, sairaus tms. Ja tottahan toki siinä otetaan nimenomaan perheiden tarpeet huomioon myös.

Tapauskohtaisesti pitää katsoa sitten pienten kohdalla miten toimitaan, jos äiti on väsynyt niin ei se _pientä lasta_ auta yhtään että se tungetaan yli suureen päiväkotiryhmään, jossa se käy sit miten sattuu esim. 3 krt viikossa, eikä siis kunnolla edes sopeudu sinne. Toisaalta taas 5 päivää viikossa monta tuntia on pienelle ihan liikaa. Oikeasti heille varmaan paras vaihtoehto olisi ne vanhan ajan "kotiapulaiset", jotka käy siellä kotona auttamassa ja tukemassa äidin jaksamista.

[QUOTE="vieras";28321454]Sinä yks kirjoittaja siellä "hei", oletko tosiaan sitä mieltä, että vauvan tulo perheeseen on toiselle lapselle rangaistus. Hei haloo, sehän on elämää. Mielestäni sen on rangaistusta kun viedään lapsi hoitoon ja äiti on vauvan kanssa kotona.[/QUOTE]

Kerrotko, miten se on rangaistusta jos lapsi itse haluaa sinne päiväkotiin mennä parina päivänä viikosta?

Ja meillä sama tilanne kuin "jeniksellä"; ihana, yksityinen pk-paikka ja lapsi viihtyy siellä joten sai jatkaa hoidossa (2-3pv/vko) kun pikkusisarus syntyi. Parin kuukauden loman jälkeen. :)

[QUOTE="balleriina";28321520]Täysin samaa mieltä!! Anteeksi vain,mutta nämä itsekkäät äidit eivät tajua päivähoidon päätarkoitusta...se EI OLE isompien sisarusten sijoituspaikka,vaan kyllä se on tarkoitettu lapsille joiden vanhemmat on töissä/koulussa ja jotka TODELLA tarvitsevat hoitoa päivisin. Kotiäitien (joihin itsekkin kuulun) lapset viedään kerhoihin/pikkukouluihin/avoimiin päiväkoteihin ym.eikä päiväkotiin viemään toisten lasten hoitopaikkoja. Miksi tehdä toinen jos se vanhempi nakataan päivähoidon henkilökunnan kasvatettavaksi??? nyt on kilometrin kokoinen sateenvarjo aukaistu että antaa tulla vaan! :)[/QUOTE]

Itsekään en ymmärrä alle 3v lasten virikehoitoa, enkä oikein päivähoitoa muutenkaan. Täällä ei ole mitään pikkukouluja ja ainoa kerhokin on seurakunnan 1x3h viikossa, joten kyllä, hoidatan 5v lapsen pphlla kaksi päivää viikossa. Muiden hoitoalan ihmisten mielipidettä en tiedä, mutta oma hoitaja piti automaattisena, että noin iso lapsi tartte muutaman päivän viikossa.
Jos virikehoito poistetaan, niin kaikkien kuntien tulee olla tasavertaisia kerhojen suhteen, nythän näin ei ole!

Meille syntyy elokuussa vauva ja hain juuri kerhopaikkaa 3v esikoiselle. Kerho olisi 2krt viikossa 3h/krt ja esikoinen aloittaisi vuodenvaihteessa, eli muutaman kuukauden pidän kuitenkin vauvan tultua kotona kun en usko että jaksan heti lähteä kuskaamaan esikkoa edestakaisin ja saamme rauhassa totutella uuteen perheenjäseneen :)

Korkeintaan kaksi hoitopäivää viikossa suosittelen noin pienelle, perheen esikoiselle. On aina hyvä jos sisarukset saavat tutustua kunnolla toisiinsa, se vähentää mustasukkaisuuttakin.

Vaikka esikoinen nyt viihtyy hoidossa, kaikki tulee muuttumaan ja paljon, kun vauva syntyy. Olen nähnyt hyvin pärjääviä lapsia surullisina ja itkuisina, kun, heidän "työpäivänsä" jatkuvat viisi kertaa viikossa, ylikin 8 tuntia pitkinä uuden lapsen syntymän jälkeen.

Meillä on 2-, 3- ja 5-vuotiaat hoidossa, olen kotona vauvan kanssa. Ihanaa kun jaksaa tehdä kaikenlaista, lasten ollessa kotona olin puolikuollut. Meillä ei ole mitään tukiverkkoja. Miten itse jaksat parhaiten ja omatunto sallii, niin teet siten.

Alkuperäinen kirjoittaja miettimistä;28321791:
Mietin erittäin usein sitä, miksi tehdään uusia ja uusia lapsia, kun entisten kanssa on niin vaikeaa?

Tässä aloituksessa ei nyt ainakaan siitä ole kyse, että olisi jotenkin vaikeaa. Vaan siitä päiväkodin merkityksestä lapsen elämässä.

Yhteistyössä