Pitäisittekö vajaa 3v esikoisen päivähoidossa kun sisarus syntyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Valintoja valintoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28324467]Ja itseasiassa, miksi sinusta subjektiivinen hoito-oikeus on olemassa jollei niitä kotona olevia äitejä varten? Senkin on eduskunta joskus hyväksynyt eikä ole ollut aina edes olemassa.[/QUOTE]

Luultavasti perheille joissa asiat huonosti.
Saavat ruokaa päiväkodissa, sekä huolenpitoa.

[QUOTE="Hiphei";28324482]Luultavasti perheille joissa asiat huonosti.
Saavat ruokaa päiväkodissa, sekä huolenpitoa.[/QUOTE]

Moni ihan tavallinen perhe tosin pitää lapsensa hoidossa ja joillekin on päiväkodeista ihan sanottu, että pidä vaan täällä. Monet laittavat lapsensa virikehoitoon, jos ei lapselle ole löytynyt kavereita. Musta siinä ei ole mitään vikaa, jos on pari kertaa viikossa. En ymmärrä, miten joillain voi olla. Tai, että koliikkivauvan äiti laittaa lapsensa hoitoon, että itse jaksaa paremmin. Varmasti pärjäisi muutenkin, mutta ihan lapsenkin kannalta parempi, että äiti jaksaa paremmin ja saa nukkua kun vauvakin nukkuu. Mutta niin, sinusta näin ei saa tehdä.

Jos vaan on maksujen puolesta varaa, niin pidä kokopäiväpaikka kunnes vauva 3 kk, tai odota ainakin vauvan syntymään, ennen kuin ilmoitat muutoksista.

Koska
- Koskaan ei voi tietää joudutko sairaalaan tai vuodelepoon vielä ennen synnytystä.
- Meillä vauva syntyi täysaikaisena, mutta joutui silti tehohoitoon useaksi viikoksi. Olin kaikki päivät vauvan luona, mikä oli tarkeää vauvan toipumiselle ja mun maidontulolle. Oltais oltu pulassa hoitojärjestelyjen kanssa tai sitten vauva olisi joutunut olemaan yksin osastolla yötä päivää, jos kokopäiväpaikkaa ei olis ollu.
- Koliikki alkaa yleesä muutaman viikon iässä, kos niin käy on kaikki apu tarpeen, eli hoitoaikaa kannattaa vähentää vasta kun on ohi.

Nyt kun vauva on terve ja kotona ja mä levännyt lisäksi muutaman viikon (päikkäreitä vauvan kanssa, esikoinen ei nuku päivällä) niin esikoinen on hoidossa 3 kertaa 9-12, mutta jää ehkä pian kokonaan kotiin. Esikoinen käyttäytyy paremmin, kun ei käy tarhassa, vaikka sinne mielellään meneekin. Kun esikoinen on kotona, vauvaa ei tarvitse muuta viihdykettä, vaan saan rauhassa tehdä kotihommat ja lueskellä ym.

[QUOTE="vieras";28324504]Moni ihan tavallinen perhe tosin pitää lapsensa hoidossa ja joillekin on päiväkodeista ihan sanottu, että pidä vaan täällä. Monet laittavat lapsensa virikehoitoon, jos ei lapselle ole löytynyt kavereita. Musta siinä ei ole mitään vikaa, jos on pari kertaa viikossa. En ymmärrä, miten joillain voi olla. Tai, että koliikkivauvan äiti laittaa lapsensa hoitoon, että itse jaksaa paremmin. Varmasti pärjäisi muutenkin, mutta ihan lapsenkin kannalta parempi, että äiti jaksaa paremmin ja saa nukkua kun vauvakin nukkuu. Mutta niin, sinusta näin ei saa tehdä.[/QUOTE]

Siksi siitä on tullut ongelma, käytetään hyväksi järjestelmää .
Ei viitsitä nähdä vaivaa omien lasten takia.
Kotihoito on tutkitusti parempi pienelle lapselle.
Jos on sosiaalisia ongelmia, terveydellisiä tai muuten lapsen parempi olla
päiväkodissa niin ok.
Uskon että päivähoito-oikeus tullaan rajaamaan vielä.

Meiän oma 2,5 -vuotias viihtyy hoidossa ja kovasti hoitajat kehuvat kuinka reipas jne.. huomaan kuitenkin että jos päivä tai rutiinit poikkeavat hoidossa jotenkin tai esim. haku viivästyy lapsi reagoi. Kiukuttelee iltasella kotona ihan pienistäkin asioista, on paljon herkempi kaikille muutoksille.

Pienen lapsen paras paikka on kotona, jos mahdollista. Ei lapset kaipaa mitään erityistä virikettä. Päivähoito ei voi oikeesti tarjota mitään niin parasta kuin oma äiti tai isä. Oma äiti ja isä vie voiton myös niistä kavereista. Oikeesti! Päivähoito päiväkodissa on hyvin laitosmaista meluineen ja kaikkine muutoksineen. Lapsi kärsii siitä vaikka urheasti tykkääkin mennä hoitoon ja viihtyy. Stressiä aiheuttaa...

[QUOTE="Hiphei";28324549]Siksi siitä on tullut ongelma, käytetään hyväksi järjestelmää .
Ei viitsitä nähdä vaivaa omien lasten takia.
Kotihoito on tutkitusti parempi pienelle lapselle.
Jos on sosiaalisia ongelmia, terveydellisiä tai muuten lapsen parempi olla
päiväkodissa niin ok.
Uskon että päivähoito-oikeus tullaan rajaamaan vielä.[/QUOTE]

Koska siitä on tullut ongelma? -90 luvulla ollessani lapsi ihan samasta asiasta hoitajat valitti. Luulisin, että niihin aikoihin subjektiivinen hoito-oikeus otettiin käyttöönkin, että ei ole mikään uusi juttu, että "hoitajien mielestä". Mitä ongelmia siitä on tullut? Päiväkotia on lakkautettu ja ryhmäkokoja suurennettu ihan säästösyistä. Jos lapsia olisi vähemmän oltaisiin tehty ihan samat hommat. Olisi vaan vielä vähemmän päiväkoteja.

Meiän oma 2,5 -vuotias viihtyy hoidossa ja kovasti hoitajat kehuvat kuinka reipas jne.. huomaan kuitenkin että jos päivä tai rutiinit poikkeavat hoidossa jotenkin tai esim. haku viivästyy lapsi reagoi. Kiukuttelee iltasella kotona ihan pienistäkin asioista, on paljon herkempi kaikille muutoksille.

Pienen lapsen paras paikka on kotona, jos mahdollista. Ei lapset kaipaa mitään erityistä virikettä. Päivähoito ei voi oikeesti tarjota mitään niin parasta kuin oma äiti tai isä. Oma äiti ja isä vie voiton myös niistä kavereista. Oikeesti! Päivähoito päiväkodissa on hyvin laitosmaista meluineen ja kaikkine muutoksineen. Lapsi kärsii siitä vaikka urheasti tykkääkin mennä hoitoon ja viihtyy. Stressiä aiheuttaa...

Mistä tiedät, että aiheuttaa stressiä? Aikuiselle ihmiselle melu ja tunnelma voi olla kaaottista ja kamalaa, mutta lasta ei välttämättä haittaa. Alle 3 vuotiaan paikka ei ole päiväkodissa, mutta mielestäni sitä vanhemman voi kyllä hyvin laittaa.

Itseäni kummastuttaa, että onko täällä kaikki kommentoijat kotiäitejä, joilla lapset kotona, vai miksi päiväkoteja niin paljon vieroksutaan? Vai onko työssäkäyvä äiti samaa mieltä ja potee huonoa omaa tuntoa siitä, että lapsi on päiväkodissa?

Lapset eivät kaipaa erityistä virikettä, mutta kaipaavat muita lapsia. Kaikki lapset eivät tietenkään kaipaa tai sovellu päiväkotielämään, mutta suurinosa kyllä. Yli 3 vuotiaalla tulisi olla paljon sosiaalisia kontakteja ikäistensä kanssa, tulisi myös oppia olemaan ilman sitä äidin turvaa koko ajan.

[QUOTE="vieras";28324700]Mistä tiedät, että aiheuttaa stressiä? Aikuiselle ihmiselle melu ja tunnelma voi olla kaaottista ja kamalaa, mutta lasta ei välttämättä haittaa. Alle 3 vuotiaan paikka ei ole päiväkodissa, mutta mielestäni sitä vanhemman voi kyllä hyvin laittaa.

Itseäni kummastuttaa, että onko täällä kaikki kommentoijat kotiäitejä, joilla lapset kotona, vai miksi päiväkoteja niin paljon vieroksutaan? Vai onko työssäkäyvä äiti samaa mieltä ja potee huonoa omaa tuntoa siitä, että lapsi on päiväkodissa?

Lapset eivät kaipaa erityistä virikettä, mutta kaipaavat muita lapsia. Kaikki lapset eivät tietenkään kaipaa tai sovellu päiväkotielämään, mutta suurinosa kyllä. Yli 3 vuotiaalla tulisi olla paljon sosiaalisia kontakteja ikäistensä kanssa, tulisi myös oppia olemaan ilman sitä äidin turvaa koko ajan.[/QUOTE]

Just tää. Meillä muksu haluaisi leikkiä niin kovasti hippaa ja pelata esim futista ja leikkiä laululeikkejä ja muuta, jota voi satunnaisesti tehdä silloin, kun naapuruston kaikki lapset on pihalla samaan aikaan, kuten oli pääsiäisenä. Siihen ei kyl äiti vauvan kanssa ole mitenkään riittävä.. Vaikka haluaisikin.

Just tää. Meillä muksu haluaisi leikkiä niin kovasti hippaa ja pelata esim futista ja leikkiä laululeikkejä ja muuta, jota voi satunnaisesti tehdä silloin, kun naapuruston kaikki lapset on pihalla samaan aikaan, kuten oli pääsiäisenä. Siihen ei kyl äiti vauvan kanssa ole mitenkään riittävä.. Vaikka haluaisikin.

Mulla on kans menevä ja vauhdikas esikoinen (siis tämä kenet hylkäsin 3-vuotiaana 2krt/vko kuudeksi tunniksi tuttuun päiväkotiinsa...) joka nautti ihan kybällä noista hoitopäivistään, kun pääsi tuttujen kavereiden kanssa leikkimään mm. sotaa aivan antaumuksella :) Tykkää päikystään edelleen, on nyt 6 ja mä olen palannut työelämään jo pari vuotta sitten. Samat tutut kaverit on päikyssä edelleen, hoitajat myös, ja pikkusiskokin nykyään. Nää asiat ei oo niin mustavalkoisia kuin tässä ketjussa annetaan ymmärtää.

[QUOTE="loop";28324513]Jos vaan on maksujen puolesta varaa, niin pidä kokopäiväpaikka kunnes vauva 3 kk, tai odota ainakin vauvan syntymään, ennen kuin ilmoitat muutoksista.

Koska
- Koskaan ei voi tietää joudutko sairaalaan tai vuodelepoon vielä ennen synnytystä.
- Meillä vauva syntyi täysaikaisena, mutta joutui silti tehohoitoon useaksi viikoksi. Olin kaikki päivät vauvan luona, mikä oli tarkeää vauvan toipumiselle ja mun maidontulolle. Oltais oltu pulassa hoitojärjestelyjen kanssa tai sitten vauva olisi joutunut olemaan yksin osastolla yötä päivää, jos kokopäiväpaikkaa ei olis ollu.
- Koliikki alkaa yleesä muutaman viikon iässä, kos niin käy on kaikki apu tarpeen, eli hoitoaikaa kannattaa vähentää vasta kun on ohi.

Nyt kun vauva on terve ja kotona ja mä levännyt lisäksi muutaman viikon (päikkäreitä vauvan kanssa, esikoinen ei nuku päivällä) niin esikoinen on hoidossa 3 kertaa 9-12, mutta jää ehkä pian kokonaan kotiin. Esikoinen käyttäytyy paremmin, kun ei käy tarhassa, vaikka sinne mielellään meneekin. Kun esikoinen on kotona, vauvaa ei tarvitse muuta viihdykettä, vaan saan rauhassa tehdä kotihommat ja lueskellä ym.[/QUOTE]

koliikki on tuttu juttu, esikoisella oli se todella rajuna eikä jäänyt siihen 3 kuukauteen, huusi yötäpäivää niin paljon etten muista ensimmäisistä kuukausista mitään. toivottavasti tää seuraava on helpompi tapaus. :)

[QUOTE="Jenis";28324730]Mulla on kans menevä ja vauhdikas esikoinen (siis tämä kenet hylkäsin 3-vuotiaana 2krt/vko kuudeksi tunniksi tuttuun päiväkotiinsa...) joka nautti ihan kybällä noista hoitopäivistään, kun pääsi tuttujen kavereiden kanssa leikkimään mm. sotaa aivan antaumuksella :) Tykkää päikystään edelleen, on nyt 6 ja mä olen palannut työelämään jo pari vuotta sitten. Samat tutut kaverit on päikyssä edelleen, hoitajat myös, ja pikkusiskokin nykyään. Nää asiat ei oo niin mustavalkoisia kuin tässä ketjussa annetaan ymmärtää.[/QUOTE]

Joo, täällä meillä päin on yksi kerho, kerran viikossa 2 tuntia kerrallaan ja siellä käy meidän muksun kanssa vakituisesti kaksi muutakin lasta. Jihuu. Että se kerhokaan nyt mikään autuaaksitekevä ole. Monesti tuntuu, että päin vastoin, jos yksi on vaikka kipeänä...
Toivottavasti saadaan paikka syksyksi.

Tämä on erittäin kiistelty puheenaihe! Mielestäni oikeaa tai väärää ratkaisua ei ole... olen siis itse päivähoitaja, enkä tuomitse niitä jotka tuovat hoitoon esikoisensa vauvan synnyttyä. Tosin pidän järkevänä sitä paria tai kolmea päivää viikossa. Näin esikoisella säilyy päiväkodin päivärytmi ja leikit ja kaverit, 3v kuitenkin osaa kaivata jo ikäistensä seuraa.

Joku sanoi, että vauva menee siinä sivussa esikoisen kanssa leikkiessä. Ensinäkin, aina näin ei ole, joskus äiti on kiinni imettämisessä parin tunnin välein ja imetys aluksi kestää aika kauan jolloin esikoinen voi turhautua. Ja sitten se vielä suurempi pointti: ONKO OIKEASTI MUKA IHAN OK ETTÄ VAUVAN HOITO MENEE SIINÄ SIVUSSA? mä ainakin haluaisin nauttia ihan täysillä lyhyestä vauva-ajasta, menee muutenkin supernopeesti aika ja monet sanoo että toisesta vauvasta ei enää ehdi nauttia niin paljoa koska esikoinen vaatii niin paljon ja päivät yhtä hulinaa.

Jokainen tekee niin kuin parhaalta tuntuu, lasta tietysti huomioiden myös. Mutta jos viihtyy hoidossa niin ihan hyvin voi sinne viedä parina päivänä. Tällöin äiti saa ihania rauhallisia hetkiä vauvan kanssa, sekä nukkua/hoitaa kotia kun vauvakin nukkuu. Lisäksi esikoinen saa leikkikavereita ja touhuilua mutta lisäksi kotipäiviä äidin ja uuden sisaruksen kanssa, sekin varmasti jännittävää, kunhan muistaa ottaa esikoisen mukaan vauvan hoitoon ja tehdä hänenkin roolistaan isosisaruksena tärkeä.

Oikeaa tai väärää valintaa ei ole. Ei kannata yhtään loukkaantua jos joku tulee ääneen ihmettelemään juuri teille sopivaa ratkaisua.

Äidille lepo on tärkeää myös uuden tulokkaan syntyessä, yhtä lailla kun esikoisen syntyessä. Yöt voi olla rankkoja ja koko perhe ehkä voi paremmin, kun äitikin saa välillä hengähtää vauvan ehdoilla.

Hirvee sepustus! Mutta tässä ammattikasvattajan mielipide, rehellinen sellainen :)

Sitten varmaan pitäisi pysyä siinä yhdessä lapsessa...
Onko nykyään äidit oikeesti noin vässyköitä. Pitäisi tietää omat voimavaransa, ennen kun rupeaa enempiä sikiämään. Näin niinku ammattikasvattajan näkökulmasta.

Jos täällä nyt ihan todella vedotaan johonkin äidin väsymykseen, niin sitten niitä lapsia ei yksinkertaisesti tehdä enempää. Ja niinku joku täällä ihanan alentavaan sävyyn puhuikin päiväkodin tädeistä, niin sanonpa samaan sävyyn, että ne mammat nyt vaan hoitaa ihan itse lapsensa, itsepähän olette lapsia halunneet.

[QUOTE="Vieras";28323208]Tässä kunnassa noi osa-aikaiset otetaan ylimääräisinä ryhmiin. Sen oli sitten kiva kun 3-5-vuotiaiden ryhmä oli 26 lasta. En ikinä veisi jos ei olisi pakko, oma jäi heti pois kun ä.loma alkoi.[/QUOTE]

Tuokos paljon niitä virikehoitoon laittavia hetkauttaa. Sinne sekaan vaan oma muiden kanssa taistelemaan elintilasta ja aikuisen huomiosta. Tervejärkistä touhua???

[QUOTE="vieras";28324467]Ja itseasiassa, miksi sinusta subjektiivinen hoito-oikeus on olemassa jollei niitä kotona olevia äitejä varten? Senkin on eduskunta joskus hyväksynyt eikä ole ollut aina edes olemassa.[/QUOTE]

KUKAAN päättäjä ja asiantuntija ei KOSKAAN olisi voinut kuvitella, että subjektiivista hoito-oikeutta aletaan käyttää noin julmetusti ja väärinkin. =hurjan pitkiä päiviä kotona olevien lapsilla ja oikeuksia vaaditaan pää punaisena.

Nythän asiantuntijat ovat jo heränneet ja pyrkivät muuttamaan asenteet siihen suuntaan, että kotona olevat eivät toisi lapsiaan kuin korkeintaan neljäksi tunniksi hoitoon. Ja VAIN yli kolmevuotiaita.

Ja sitten se vielä suurempi pointti: ONKO OIKEASTI MUKA IHAN OK ETTÄ VAUVAN HOITO MENEE SIINÄ SIVUSSA? mä ainakin haluaisin nauttia ihan täysillä lyhyestä vauva-ajasta, menee muutenkin supernopeesti aika ja monet sanoo että toisesta vauvasta ei enää ehdi nauttia niin paljoa koska esikoinen vaatii niin paljon ja päivät yhtä hulinaa.

Tässä ketjussa oli paljonkin kommentoitavaa, mutta tämä jäi päällimmäiseksi mieleen.

Minun mielestäni on enemmänkin kuin "ihan ok", että vauvan hoito menee siinä sivussa. Ensinnäkin se on merkki siitä, että arki rullaa; ei ole pahempia koliikkeja tai muita murheita. Ja jos kaikki on hyvin, silloin se vauvasta nauttiminenkin on ymmärtääkseni helpompaa kuin silloin, kun arki on yhtä helvettiä.

Tiedän, mitä on olla sen pikkuvauvan pauloissa. Ihanaa, onhan luonto tarkoittanut asian niin. Mutta luonnon tai vauvan itsensä kannalta ei ole välttämätöntä, että äiti ja vauva sulkeutuvat kuplaan nauttimaan onnestaan. Jos oikeasti kokee, että oman isomman lapsen läsnäolo estää nauttimasta vauvasta, kannattaa ehkä mennä itseensä ja miettiä, mistä nuo tunteet kumpuavat. Vauva on ilman muuta helpompaa seuraa kuin uhmis, mutta perheen ja kokonaisuuden kannalta kannattaa muistaa, että usein tarvitsemme toisiamme eniten juuri silloin kun emme ole helpoimmillamme.

Alkuperäinen kirjoittaja miettimistä;28324855:
KUKAAN päättäjä ja asiantuntija ei KOSKAAN olisi voinut kuvitella, että subjektiivista hoito-oikeutta aletaan käyttää noin julmetusti ja väärinkin. =hurjan pitkiä päiviä kotona olevien lapsilla ja oikeuksia vaaditaan pää punaisena.

Luulen, että ne joiden lapset ovat kokopäivähoidossa, ovat itse vaan jollain tavalla niin väsyneitä että oikeasti tarvitsevatkin sitä hoitoa tai niin välinpitämättömiä, että lasten on parempi olla siellä hoidossa. Kaikki täällä virikehoidon puolestapuhujat ovat puhuneet parin viikon hoitopäivistä ja en voi todellakaan ymmärtää, mitä väärää siinä on, jos ei kerhoja ja muita lähellä ole.

Kokopäiväinen subj. oikeus on mielestäni hyvä olla taas ihan sen takia, jos äiti raskauden aikana joutuu esimerkiksi sairaalaan vuodelepoon, raskauspahoinvoinnin takia tiputukseen, sektion takia olemaan pitkään sairaalassa, ennenaikaisten supistuksen takia täysin vuodelepoon, vauva mahdollisesti keskolaan, jonne ei muita pieniä lapsia voi todellakaan mukaan ottaa, ja äidin siellä päivittäin tulisi käydä. Niin mielestäni on hyvä olla heitä varten subj. oikeus. Omani menee hoitoon pian, koska olen raskaana ja viime raskaudessa olin vuodelevossa ennenaikaisten supistusten takia 2 viikkoa ja siitä viellä viikon synnytyksen jälkeen sairaalassa ja lapsi kauan keskoshoidossa. Muuten en kai edes osaisi ennakoida. Hoitopaikkaa ei saa tuosta noin vaan seuraavaksi päiväksi, jos tarve vaatii.

Kaikenlaisia tilanteita tulee ja jos te äidit itse haluatte pahentaa tilannetta ja kapinoida omia oikeuksianne vastaan, niin siitä vaan. Haluaisitteko, että jos teillä tulisi tilanne eteen, jossa lapsen tulisi päästä subj. päivähoitoon, joutuisitte käymään läpi monta prosessia ja keskusteluita, että varmasti olette oikeutettuja tähän? Ja sitten päiväkodissa kummaksuvia katseita, että "mistäköhän syystä tuokin päivähoitopaikan on saanut".

Ja sitten vielä moni lapsi on päiväkodissa, jos äiti on työtön. Työttömän lapsen on oltava päiväkodissa jos äiti haluaa työttömyyspäivärahaa ja töitä saada. Työkkäri voi käske seuraavaksi päiväksi töihin ja laittaa karenssia koska äiti ei ole työmarkkinoiden käytettävissä, koska ei voi mennä töihin, koska lapsella ei ole hoitopaikkaa. Työttömyys on nyt todella yleistä, joten subj. päivähoito myös yleistä.

Lapsi ollut päivähoidossa vajaan vuoden kivassa päiväkodissa ja todella pitää siellä olosta, mitään ongelmia ei ole ollut. Joka aamu lähtee hymyssä suin kavereita näkemään. Kesällä on syntymässä perheeseemme toinen lapsi ja pitäisi päättää että jatkaako esikoinen osapäivähoidossa samaisessa päiväkodissa kesäloman jälkeen, niin että hoitopäiviä olisi vaikka 2per viikko. Itse en yhtään tiedä mitä tehdä, isän mielestä olisi hyvä jos lapsi kävisi päiväkodissa loman jälkeen edelleen, samoin ystävät ja isovanhemmat olleet tätä mieltä.

Muita joiden vanhempi lapsi pysynyt hoidossa toisen synnyttyä?

Lisättäköön että kotiäitinä uuden synnyttyä olisi näillänäkymin tarkoitus olla 1-1,5v.

En pitäisi,enkä pitänyt. 5-vuotiaana palasi taas oravanpyörään, kuten pikkuveli ja äitikin. Kellon perässä ehtii juosta! Ihana oli lapsenkin nauttia kotipäivistä!

En todellakaan veisi. Veisin kerhoon, puistoon ym. paikkoihin missä olisi leikkikavereita. Joka päivä ei edes tarvitse olla kauheasti virikkeitä ja seuraa. Päiväkotikavereita voisi tavata joskus iltaisin tai viikonloppuina, jos sellaisia on. Harvalle alle 3-vuotiaalle vielä ystävät on kauhean tärkeitä. Oma koti, vanhemmat ja sisarukset menee edelle.

Viimeksi muokattu:
Päiväkotikavereita voisi tavata joskus iltaisin tai viikonloppuina, jos sellaisia on.

Helpommin sanottu kuin tehty. Tuo edellyttäisi käytännössä sitä, että vanhemmat tuntisivat toisensa ja haluaisivat ja ehtisivät myös viettää aikaa keskenään. Ja työpäivän jälkeen ne päiväkotikavereiden vanhemmat eivät todennäköisesti jaksa viihdyttää kotiäitiä lapsineen, eivätkä ehtisikään.

En tiedä muista, mutta minulla on kyllä suuri kynnys pyytää tuntemattomia ihmisiä meille, etenkään jos itse olen pikkuvauvan kanssa enkä todellakaan jaksa laittaa mitään erikoisia tarjoiluja ja siivota ja puunata kotia. Vielä suurempi kynnys olisi ängetä muiden kotiin, eikä niin toki voisi tehdäkään. Eivätkä ihmiset yleensä juurikaan ilahdu tuntemattoman kutsuista, ei varsinkaan toistuvista. Ihan oikeasti - ihmisillä on niin paljon kaikkea muutakin.

En pitäisi.

Sen verran aiempaan kommenttiin viitaten, että emmä ole kyllä pk ikäisen( 3v meillä) lapsen vanhempia enää kestinnyt mitenkään eikä he ole kyläilleet meillä lapsen kanssa.
Pelkkiä lapsia täällä on kyllä ollut.
Monikin työssäkäyvä vanhempi voi mieluusti laskea arkenakin jälkikasvun kotihoidossa olevalle kaverille kylään. Omakohtaista kokemusta on; kotiäitinä ollessani siis..

En ota itse kysymykseen kantaa toisten ihmisten kohdalla. Omiani en olisi vienyt, joskaan en ole sellaisessa tilanteessa ollut, että lapsista joku olisi ollut päiväkodissa, kun perheesemme on syntynyt uusi vauva.

Ja kyllä minä nautin toisesta vauvasta, vaikkei se samanlaista ollutkaan kuin silloin, kun oli vain esikoinen. Vauva-aika menee nopeasti, mutta niin menee se muukin lapsuus. Niin pienen hetken on lapsen maailma sadunhohtoinen.

En siis sano, että lapsen vieminen päivähoitoon silloin tällöin sitä hohdetta himmentäisi tai lapsuutta lyhentäisi. Mutta jos ( enkä sano että ap. tekisi niin ) sitä isompaa lasta viedään pois jaloista, sen äiti-vauva- kuplan ylläpitämiseksi, koska esikoinen sitä häiritsisi ja on hankala.. en usko sen sitä ns. hankaluutta helpottavan.

Silloin kun lapsi on hankalimillaan, pitäisi häntä pitää lujimmin läheellään. Näin sujuvasti vähän asian vierestä tänään taas:p

Siis kertokaa mulle, että tää on joku provo... Ei voi olla totta, että joku todella ajattelee näin? Jos hankit enemmän kuin yhden vauvan et voi hylätä sitä ensimmäistäsi, toista tai kolmattakaan ja ajatella, että "mulla on oikeus nauttia ihan täysillä vauva-ajasta". Ei se isompi lapsi (kenties 1,5-, 2- tai 3-vuotiaskaan) kasva hetkessä isoksi kun pienempi syntyy vaan tarvitsee ihan yhtä paljon vanhempiaan- jos ei enemmänkin- kuin ennen vauvaa. Vanhemman tehtävänä on kasvaa huomioimaan sitten kahta tai useampaa lasta ja vastaamaan eri-ikäisten tarpeisiin. Eihän se helppoa ole, mutta palkitsevaa, ainakin minusta.

Joku sanoi, että vauva menee siinä sivussa esikoisen kanssa leikkiessä. Ensinäkin, aina näin ei ole, joskus äiti on kiinni imettämisessä parin tunnin välein ja imetys aluksi kestää aika kauan jolloin esikoinen voi turhautua. Ja sitten se vielä suurempi pointti: ONKO OIKEASTI MUKA IHAN OK ETTÄ VAUVAN HOITO MENEE SIINÄ SIVUSSA? mä ainakin haluaisin nauttia ihan täysillä lyhyestä vauva-ajasta, menee muutenkin supernopeesti aika ja monet sanoo että toisesta vauvasta ei enää ehdi nauttia niin paljoa koska esikoinen vaatii niin paljon ja päivät yhtä hulinaa.