LAPSETTOMUUSPUOLEN ODOTTAJAT

kuunlilja Ei kannata olla huono omatunto. Kyl sitä ehtii sit taas myöhemmin tekee ihan riittävästi kaikkea.. Toivottavasti se siittä sit pikku hiljaa alkaa pahaolo helpottaa :hug:

Eilinen ilta oli jotai niin kamalaa.. Alko kivuliaat supistukset klo 19.30 aikaan.Siinä tuli puolessa tunnissa pari ja ku pääsin vihdoin sohvalta ylös, otin lääkkeen. En tie kuin nopeeta ton lääkkeen sit pitäs vaikuttaa jos vaikuttaa, mut eipä vaikuttanu ainakaan ennen kahtatoista yöllä. Eli klo 19.30-00 supisteli kivuliaasti, ei tosin säännöllisesti, mut kyl meinas itku välillä päästä kun niin paljon sattu.. Yöllä tuli sit viel kans muutamat supistukset, kivuliaat ja nyt sit odottelen, et pääsen sinne TYKSiin, aika on klo 10.50..Nyt on suht ok olo, tosin maha ihan sellanen puutunut..

Aamupalaa ->

Sanna ja Nipsu 32+1
 
Keiju07
Kuunlilja, mun mielestä jonkin B-vitamiini pitäisi myös auttaa pahoinvointiin (olikohan B-6???). Olen tosi epävarma tuosta, kantsii googlettaa. Mulla ainoa keino pahoinvointiin tuntui olevan jatkuva syöminen. Koko ajan ja kaikkialla oli aina evästä mukana. Yritin toki syödä aika vähän kerralla, jottei energiansaanti olisi mahdottomasti kasvanut. Alkuraskaudesta tupsahtikin mukavasti noita kiloja (ja sain vähän kommenttia neuvolasta), mutta sittemmin tasaantui kilojen tulo, kun pahoinvointikin loppui ja pystyin syömään taas normaalisti. Mun mielestä parempi syödä kuin oksennella...

Sanna, on edes lohdullista seurata, miten Nipsulle kertyy lisää viikkoja. Eli vaikka tuo sun olotila viittaakin siihen, että laskettuun aikaan et välttämättä pääse, niin voit ajatella, että olet jo aika turvallisilla viikoilla. Ja jokainen päivä ja viikko auttaa tilannetta. Mitähän sanoivat TYKSissä?

Omaa napaa:

Viimeinen neuvolalääkäri oli keskiviikkona. Vauva onneksi kääntynyt ihan oikein päin raivotarjontaan ja pääkin on osittain kiinnittynyt. Kohdunsuu on tosin ihan kiinni eikä ole lyhentynyt, mutta hieman pehmentynyt kuitenkin. Mukavaa, että edes jotain tuntuu tapahtuneen... (vaikka eihän mulla ole suppaillut, joten sen puolesta ei mikään ihmekään, että on ihan kiinni vielä). Sf-mitta oli nyt pudonnut 30,5:sta 28:aan. Eli kovin korkeaksi ei päässyt kyllä nousemaan. Syke pienellä 130. Mulla painoa -54g/vko; yhteensä tullut siis se noin 10 kg edelleen raskauden alusta. Verenpaine ok, en nyt tarkkaan muista, pissa puhdas, hemoglobiini 108 (hienoisessa nousussa). Eli kaikin puolin siis asiat kunnossa.

Nyt siis vain odottelu jatkuu; eikä millään malttaisi. Ja pari viikkoa olisi kuitenkin turvallistakin odotella!

Vointeja kaikille!

Keiju 36+3
 
Keiju No sullakaan ei nyt enää montaa vkoa ole LA:han ja musta ainakin nää vkot vaan vierähtää nopeeta eteenpäin mut voi olla et sit aika ns. tyssää mitä lähemmäks LA-päivää tullaan.

Mun TYKS-reissu oli oikeen pohjanoteeraus. En voi käsittää et tollanen "lääkäri" on TYKSissä ja viel äippäpolilla..

Noh, mulla oli siis niitä kipeitä suppareita ke sen 4.5h.. Ja eka juttelin TYKSissä kätilön kanssa ja otettiin sydänkäytää vauvasta ja hän kyseli onko ollu ongelmia ja ku kerroin noista suppareista niin hän sano, et en olis saanu noin kauaa kotona olla vaan mun olis pitäny tulla näytille ja et ehdottomasti lepoa ja ei saa mennä töihin..

Sitte vihdoin ja viimein pääsin lääkärille. Ja siinä ku istuttiin ja odotettiin meen vuoro, niin edeliset tuli pois sieltä ja kuulin vaan ku kätilö ja se odottava äiti jutteli et harmi kun ei mittoja saatu vauvoista, mut ku lääkärin mielestä vauvat liikku liikaa niin oli hankala ottaa mittoja..

Noh, sit pääsin mä sinne sisälle ja lääkäri kyseli noista suppareista ja kerroin ja totesin ettei tosta estolääkityksestä ole musta mitään hyötyä.. Sitte käski mun mennä vessaan ja riisuun..

Pikaseen katto tonne alapäähän ja totes ettei oikeen onnistu kun heti alkaa supistaa. Sitte katto ultralla mahanpäältä ja totes et perätilassa ollaan, mikä nyt ei ollu mikään uutinen ku Nipsu tota päätään tuntee aika ylhäältä välillä nahan läpi.. Sitte se koitti alkaa kattoo et missäs istukka on..Hmmmm.. HÄN EI TIEDÄ.. Totes kuitenkin, et ei se nyt 2 vkossa varmaan minnekään "kävelly" ole ku 2 vkoa sitte tuli kokonaan kohdunsuun päälle ja niin se on koko raskauden ollu..Noh, hän ultraa alakautta ja sit ku "löysi" jotai niin hän EI TIENNY onko se istukka vai vauvan pylly mikä on kohdunsuulla. Kummin vaan, niin musta aika riskiä sitte jo jos vauvan pylly tunkee ulos kohdunsuulta.. Sitte kauhee valitus et miks mä kävin vessassa et olis pitäny rakossa olla edes jotai. Voi helvetti, ite käski mennä sinne vessaan.. Ja ei multakaan sitte otettu vauvasta mittoja ku vauva liikku liikaa.. eikä se muija osannu edes käyttää kumpaakaan niistä ultrista.. Eli lopputuloa, ei mitään tietoa mistään.. Kaiken tekemisen kielsi ja sit ku kysyin et saanko mä sit sairaslomaan et joudun töissä sellaset 8h pvässä seisoo niin hän vaan totes et hyvin voit mennä töihin vaikka mulla kuulemma onki ennenaikaisen synnytyksen vaara ja vauva TODELLA alhaalla ja tulee noita kipeitä supistuksia.. Että kyllä se yksityisyrittäjällä alkaa kans äitiysloma jossai kohtii. Sanoin, että EN OLE yrittäjä niin hän vaan et kyllä kyllä, on yrittäjilläkin oikeus äitiyslomaan.. Siinä sitte vaan et kiva kiito hei ja parin vkon päähän uus aika ja todella toivon että siellä on joku toinen lääkäri joka hommansa osaa.. Sitte se muija viel sano et jos ja kun nyt näyttää siltä et joudun sektioon et se tehdään rv 36-37, ja toi suppariestolääkitys on nyt sit viel kaks vkoa.

Eli ihan käsittämätön tapaus toi lääkäri ja kätilöki vähän katto suu auki kun lääkäri ei anna mulle sairaslomaa vaikka käskee lepään ja ottaa rauhallisesti, ei saa nostaa mitään, ei kantaa, ei siivota, tiskata jne. Mut töihin voi silti mennä.. Että näin..

Mulla on ti neuvola niin tarttee siellä sanoa asiasta, kun huomenna mun on pakko mennä töihin ja jos alkaa vähänki supistaa niin mä lähden himaan samantien..

Sori vaan kauhee valitus, mut jos nyt ihan järjellä ajattelee niin olis varmaan voinu mulle 2 vkoa saikkuu kirjoittaa ku sit mulla alkaa äippäloma jos kerran istukka on kohdunsuulla, vauva perätilassa ja todella alhaalla, supistustenestolääkitys ei auta, kipeitä supistuksia ja viel kuulemma ennenaikasen synnytyksen vaara..

Niin ja ei mitän tietoa onko mulla paikat kiinni jne kun ei hän sitäkään osannu kattoa saati sanoa, eikä onko lapsivettä normaalimäärä. Runno vaan niillä kummallakin ultralla ja sai aikaan supistelun mikä häntä ei kiinnostanut pätkääkään. koko loppu pvän eilen sattu maha siittä ultraamisesta ja alapäätä vihlo..

Yöllä taas supisteli, pää särkee enkä saa kunnolla nukuttuu ja huomenna töihin, jee jee..

Mut jospa mä lopetan mun romaanin nyt tähän..

Sanna ja Nipsu 32+2
 
Keiju07
Silmät pyöreenä luin Sanna tota sun tarinaa :eek: . Siis aivan järkkyä! Mihinkähän näistä lääkäreistä voisi tehdä valituksen? Mutta harvalla kai on kiinnostusta ruveta siihen rumbaan.

Harmi ettei kätilö tehnyt sulle sisätutkimusta, olisi varmasti osannut sanoa, mikä on todellinen tilanne tuon tarjonnan kanssa ja myös kohdunsuun tilanteen olisi tiennyt sanoa. Voisitkohan ensi kerralla pyytää, josko kätilö ensin tutkisi?

Mä oon sitä mieltä, että jos kovasti stressaa ja rahkeet antaa periksi, niin käy yksityisellä. Niin uskomatonta touhua toi on ollut. Samoin, pyydät todellakin saikkua joltain toiselta lääkäriltä. Kai ne neuvolassa sitä kirjoittaa? Mikä järki on käskeä lepäämään ja sitten lähettää seisomatyöhön, eli todellakin lähdet kotiin ensimmäisestä supistuksesta!

Tsemppiä!
 
Kyllä mä neuvolasta sairaslomaa saan. Meen sinne tiistaina aamulla.. ja huomenna meen nyt töihin, mutta ilmoitan kyllä heti alkuunsa, et pois lähden jos alkaa supistaa ja onneks se meen myymälävastaava on ollu kauheen positiivinen mua kohtaa ja kauheen huolissaan oli ku sillon pari vkoa sitte sinne TYKSiin osastolle jouduin. Hänellä itelläänki lapsi ja on ymmärtänyt kyllä tilanteen.. Ja sit jos ei pysty ma menee töihin niin senku soitan vaan sinne ja ti aamulla sit neuvolassa saa ainaki 3 pvää siltä terkalta ja lääkäri on tuolla meen neuvolassa yleensä ti ja to paikalla..

Käytiin miehen kanssa vähän asioilla ja alko supistelee, että tuskin siittä työnteosta mitään tulee joo vaikka ei mun siis niitä normi kampaajanhommia siellä tarvii tehdäkään. olen vaan siinä meen tuotemyymälässä, mut jos on ruuhka, niinku yleensä la on niin joutuu seisoon ja käveleen paljon..

Mä tuun huomenna kertoo kuin suju..

Tänne avattiin Baby1-lastentarvikeliike ja sieltä löysin ihanan sellasen paksumman fleece-puvun Nipsulle koko 56. Siinä on ne sukkaosat neppareilla kiinni, makso 7?, normi hinta jotai päälle 20?. Valkoinen ja vähän vaaleenpunaista oli kans. Ihana :heart:

Mut jospa menis tohon sohvalle makoilee kun maha sattuu..

:wave:

Sanna ja Nipsu 32+2
 
Kiitos vinkeistä, sain saman neuvon (b-vitamiini) neuvolasta missä kävin viime viikolla. Oli aivan ihana neuvolatäti! :)
Paljon tsemppiä ja voimahaleja teille kaikille joilla h-hetki alkaa lähestyä!
Kaunista sunnuntai päivää!
Kuunlilja 7+6
 
kuunlilja Se on kiva, että on mukava neuvolatäti, muuten on aika "ahdistavaa" käydä neuvolassa..

Olipa sitte työpvä eilen. Puolet pvästä makasin pesupaikalla ja loput istuin työtuolilla. Sit ku pääsin kotiin, niin hyvä ku pääsin autosta ylös ja portaat ylös.Sitte mies sano, et tuo hänel jäätelö ku olin keittiössä ja se tippu lattialla ja en pystyny nostaa sitä sieltä. Sattu mahaan ku kumarsi ja sit koko ajan sellanen tunne et jotai valahtaa housuihin, mut mitään ei kyl ole tullu ja sit särkee tonne alapäähän sisälle, kohdunkaulaan kai sitte.?. Mun työnteko loppu tähän kyllä.. Ens vkolla neuvola jos sitä ennen ei tarvi TYKSiin lähtee.. Tai siis neuvola on ti-aamulla, mut ajattelin huomenna aamulla soittaa töihin ja sanoa, etten tuu ja sit neuvolaan, et koska pääsis lääkärille..

Viime yönä sain kyl onneks pitkästä aikaa nukuttua suht hyvin..

Mä kattelen Disney channelilta Topia ja Tessua :D

Sanna ja Nipsu 32+4
 
Sannalle nyt kovasti tsemppiä! Kuulostaa hurjalta!
Tuo sun viime kertainen TYKSin reissu sai kyllä karvat nousemaan pystyyn. Että voikin tuollaisia olla oikein hommissa. Huh huh!
Toivottavasti nyt vointisi hieman kohenee ja selviät levolla.
Tsemppiä kovasti ja muistahan lepäillä vain rauhassa! :hug:
 
Tänään iski taas tossa ihan sohvalla maatessa hirveet supistukset. Kesti yht. 1.5h ja loppu ku seinään. Sitte otin tabun ja hetken päästä menin laittaa vauvan vaateita kuivuu ja taas alko supistaa, mut loppu onneks äkkiä.. Että tällaista tänään..

S ja N 32+4 :heart:
 
Minä kävin äippäpolilla ja sain 3 viikkoa sairauslomaa kohonneen verenpaineen takia. Tää on jo jatkoa edeltäville kahdelle viikolle. Pitää varmaan jatkossa käydä seurannassa. Lääkäri sanoi, että viikon 24 jälkeen geenit ja omat perimät alkavat vaikuttamaan sikiön kasvuun. Siihen asti kaikki sikiöt kasvavat samaa tahtia.

En tiennyt, että verenpaine vaikuttaa istukan toimintaan ja sitä kautta sikiön ravinnonsaantiin ja kasvuun. Täytyy toivoa, etteivät paineet kovin pompsahda tai joudun lääkitykselle.... :(

Sienna 21+5
 
Sienna74 Paljon sulla on paineet ollu? Mulla edellisellä kerralla noussu vähän siitä mitä ollu ja eilen oli taas noussu ja oli 132/83, mut eipä siihen vielä puututtu, mut jos tosta nyt vielä nousee niin sitte. Ei kivaa.. Mulla ku ollu jotai 117/75 luokkaa..

Seki vaan jännä, et noi suppariestolääkkeet on verenpaine lääkkeitä ja silti on kohollaan paineet siis mulle normaliarvoihin nähden kohollaan.

Toiv. sulla tasaantuu noi paineet :hug:
 
Mulla alkoi oleen töiden jälkeen yli 150/90. (Syke 90 - 100.) Tuli tosi huono olo ja aina saatoin vain mennä nukkumaan, kun töistä pääsin. Nyt kun olen ollut kotona paineet ovat laskeneet ja ovat siinä 135-140/80-90. Mutta juuri mitään ei kärsi tehdä tai ne menee noista yli. Maanantainakin, kun kävin tuolla äitipolilla lukemat takoi taas 151/94. Aikaisemmin on ollut noin 125/80. Lisäksi tuo korkea verenpaine piti pään jatkuvasti kipeänä ja nyt ei ole ollut. Sitten jos nousee yli 160/100 pitää varmaan alkaa niitä lääkkeitä käyttään... Täytyy toivoa, ettei niihin tarvitse päätyä.

Olen kyllä huomannut, että heti kun on pitempään jalkeilla ja yrittää jotain tehdä, alkaa sykekin jumputtaan aivan älyttömästi ja sitten pitää mennä makoileen.

Kyselin voiko nämä paineet laskea "normaaleiksi" lääkäri tuntui olevan sitä mieltä, että eivät. Tulee todennäköisesti olemaan koko loppuraskauden ajan ja siksi seurannoissa tulee käydä. Normalisoituu sitten synnytykseen.... Meillä on kotona mittari ja joudun nyt pitämään 2 x päivässä omaa seurantaa.
 
Keiju07
Neuvolakuulumisia.

Muutoin kaikki ok, siis liikkeet, verenpaine, syke, pissa tms., mutta sf-mitta käyttäytyy hiukan kummallisesti eikä painonikaan ole kahteen kertaan enää noussut. Ihan normaalisti olen kyllä syönyt ja jopa herkutellut näin kotona ollessa tavallista enemmän. Sf-mitta on ollut viimeiset neljä kertaa 29-30,5-28-30. Lääkärin viikko sitten tekemä painoarvio vauvasta oli 2900 g (rv 36+1), mutta terveydenhoitaja pyöritteli silmiään tuolla arviolle ja meinasi, että vauva on pienempi.

Sain nyt sitten lähetteen äitiyspolille tarkastukseen. Itse en ole kovin huolestunut, mutta ihan mielelläänhän sitä menee ylimääräiseen ultraan. Harmittaa vain, että toiminta täällä Helsingissä on aika hidasta eli tänään siis neuvolasta lähtee lähete Kättärille, josta tulee postitse aika tarkastukseen. Neuvolan tädin mukaan tarkoittaa siis sitä, että tsekkaukseen pääsee kahden viikon sisällä. Nyt kuitenkin menossa jo rv 37+3, joten pahimmassa tapauksessa tarkastus olisi vasta 39+ viikolla. En usko, että mikään on vialla, mutta jos olisikin, niin mitä hyötyä on enää siinä vaiheessa todeta, että ei vauva olekaan kasvanut...

Mä tosin en ole kovin vakuuttunut tuosta painolukeman kyttäämisestä, kun mulla voi yhden vuorokaudenkin aikana paino vaihdella aika paljon. Sf-mitta on sitten eri juttu, mutta sen alentuminen voi tietenkin johtua siitäkin, että vauva on todella laskeutunut, vaikka mahan muodosta niin ei voi neuvolan tädin mukaan päätelläkään. Eikä mun omasta mielestänikään.

No yritän olla kuvittelematta tässä mitään sen kummempia ja uskon, että tämä loppuaikakin sujuu ihan yhtä hyvin kuin muu odotus. :)

Täällä on ollut viime aikoina hiljaista. Tulkaahan alkuraskaudessakin olevat kertomaan kuulumisianne! Ei niiden niin ihmeellisiä tarvitse olla; olisi vain kiva kuulla, että kaikilla on asiat hyvin!

Keiju 37+3
 
Heippa taas kaikki!

Tulin tänne kurkkaamaan mitä teille kuuluu.

Keiju07:
Mullakin tossa lopussa heitteli sf-mitat aikalailla. Tosin oli eri mittaajakin välillä.
Mulle myös marmatettiin painosta. Tai paremminkin siitä ettei paino noussut.
Sitä ei tullut koko raskauden aikana kuin 8kg.
35 r.viikolta eteenpäin tuli vain vajaa kilo. Lapsen syntymäpainoarvio oli lääkärin mukaan 3800g ja todellinen paino oli 3085g. Että kyllä ne arviot heittää voi aika paljonkin.

Seesteistä ja ihanaa vauva-arkea vietetään. Tyttö täytti juuri 3kk ja painaa jo reilut 6kg. Yötkin menee 10h unilla.
Vauvakuume painaa kovasti päälle jo... :ashamed:

Mukavia odottelupäiviä kaikille! :wave:

Terkuin Anni ja PAS-tyttö :heart: :heart:
 
Makoilin tossa sitte pe-aamusta asti TYKSissä eivätkä meinanneet päästää tänäänkään kotiin,mut päästivät sitte pitkällisen harkinnan jälkeen, kun mulla matkaa sairaalaan sen 5-10min..

Eli tarina:

Pe-aamulla noin klo 4 herään siihen ku housut kastuu. Meen vessaan ja alushousut märät ja pikkasen vaaleenpunaiset ja pyjamahousut kans kastunu ja pyttyy lorahtaa, eli luultavimmin lapsivettä. Pyyhin, ihan järkyttävät määrät verta ja sellanen iso verihyytymä. Sitte pissin ja pyyhin uudelleen ja verta vaan vuotaa. Samalla huudan äijälle et ylös ja helvetin nopeeta et nyt mennään ja lujaa TYKSiin. Side housuin ja äippäpolille ja heti käyrille. Siitä sitte synnytyssaliin käyrälle ja tulee lääkäri ja kokeilee sormin et ei oo paljon kaulaa jäljellä. En saa nousta, en liikkua. Sängyn kanssa ultraan, kaula onneks kiinni mut jäljellä parisen senttiä. Saan luvan mennä vessaan ja taas käyrälle. Tulee toinen lääkäri ja passittaa ultraan et missä istukka nyt sit on. No sehän on kuulemma täydellinen etisistukka ja vielä jotenkin hirveen alhaalla ja hankalasti ja hematooma, mutta onneks on istukan ulkopuolella niin ei vaikuta vauvaan.

Siittä sitte sängyn kanssa osaastolle ja saa vessaan mennä. Veren tulo alko loppua jo synnytyssalissa mut alko supistaa ja lääkettä. Illalla oli sitte tilanne jo rauhoittunu ja sain tota Adalatia mitä nyt olen napsinu.

La-aamulla tulee lääkäri, en pääse kotiin, liian suuri riski.. Sitte se alko kertoo et tilanne on nyt tämä. Ei ole mikään perus keisarinleikkaus tiedossa vaan tulee olemaan ehkä jopa vaikeakin leikkaus. Paljon suurempi vaara saada isot verenvuodot jne, kun se istukka on niin alhaalla ja hankalasti kiinnittynyt. Ja luultavasti leikkaus on jo parin vkon sisällä. Sanoi myös, et joudutaan ehkä ottaa lapsivesipunktio, et nähdään keuhkojen tilanne. Mutta et tästä päätetään to ku menen uudellleen äippäpolille.

Hemoglobiini laskenu 118-> 111:sta raudan syönnistä huolimatta, ja toi verenvuoto vielä kai laskenu sitä. Verenpaine oli sentään laskenu, oli joku 125/77 tms..

Tänään sitte ku lääkäri kävi niin pohti ja pohti ja pohti, et päästääkö mut himaan, kun supistukset on muuttunu kivuliaimmiks ja heti pitää mennä takas jos tulee verta tai supistaa..

Vauva on edelleen perätilassa mutta voi hyvin ja riehuu. Ei tykkää yhtään ku otetaan sitä sydänkäyrää..

Että tällaista tälla kertaa..


Sanna ja Nipsu 33+4
 
Sannalle nyt hurjasti voimia! :hug:

Kuulostaa hurjalta tuo tilanteesti! Täällä kyllä pidetään peukut ja varpaat pystyssä että kaikki sitten sujuu hyvin ja ilman ongelmia. Nyt vaan sitten otat rauhassa ja lepäilet, no sen sä ehkä tiedätkin ilman neuvojakin. :)

Voimia kovasti!

Nampula
 
Kiitos Nampula ja rauhassa otetaan juu. Ja on otettukin, mut silti kävi näin..

Pelkäävät istukan irtoamistakin ja sit ku vauvaperätilassa ja hirveen alhaalla niin ei hyvä sekään..

Tässä odottelen, et saan ton äijän hereille, et menee hakee mulle Märräkistä Big Mac-aterian :D Sairaalassa oli niiiiiiiiiiiiiiiiiiiin pahaa ruokaa..

S ja N 33+4
 
Keiju07
Voi että, Sanna sulla on nyt vastoinkäymisiä. :hug: Ei kyllä yhdelle ihmiselle soisi tuollasta määrää ja etenkään lapsettomuustaustalla, kun muutenkin ollaan varmasti kaikki herkempiä stressaamaan. Aika vahvalta ihmiseltä tunnut kuitenkin!

Tätäkin tilannetta lukiessa ei voi kun ihmetellä, että vielä pari viikkoa sitten olivat passittamassa sua takaisin töihin :eek: .

Nyt vaan sitten päivä kerrallaan eteenpäin; onneksi asutte noin lähellä polia, voisi muuten tulla aika turhan pitkäksi sairaalassa.

Mä odottelen kutsua äitiyspolille, kaiken järjen mukaan pitäisi tulla tänään, jos homma pelaa nopeasti, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Voi olla, että kiireellisemmät tapaukset menee ohitse.

Muoks. no eihän siellä postin joukossa mitään ollut; hermo menee...

Anni, kiva kun kävit kurkkaamassa. Hurjaa, että siitä on jo kolme kuukautta. 10 tunnin unet yössä, vau! :) En malta odottaa, että oma nyytti jo tulisi. Nyt kun ei olisi edes niin pahasta, että jo tulisi ulos. Niin ne viikot menee.

Keiju 38+0
 
Iiiks, paniikki iski :eek: Mun vauva meinaan syntyy parin vkon päästä. Tarkkaa päivää en saanut, mut menen ens vkon pe lapsivesipunktioon ja katotaan et keuhkot on tarpeeks kehittyny ja jos ei ole niin saan kortisonia vaikka sitä yleensä vaan kerran annetaan mut mun tapauksessa voidaan kuulemma toisenki kerran antaa ja sit ku vkoja 36 niin leikataaan..

TYKSissä oli mukava lääkäri, sama jolla kävin yksityisellä 4D:ssä, on erikoislääkäri ja totes et istukka on tosiaan täydellinen etisistukka ja joku pikku hematooma oli edelleen ja muuten hirveen verekäs, et saattaa vielä alkaa vuotaan, mut toivotaan ettei ala. Lapsivettä oli normaalimäärä, Nipsu liikku normaalisti, mut oli taas niin siveellinen et piti jalat yhdessä :D Painoarvio oli nyt 2400g, et keskikäyrällä noin mennään, hyvä niin. Ja kuulemma, se et istukka on tollasessa paikkaa ku mulla niin saattaa aiheuttaa et vauva on pikkasen pienempi ku normaalisti kun virtaukset on pikkasen heikommat tossa tilanteessa, mut pääasia kuulemma on, et vauva voi hyvin.

Tarttee nyt sit mennä ostaa kaikki loput tavarat ja 50cm vaatteita. Ei mulla ole ku muutama 50cm body. Pikkanen hukkuu noihin 56cm vaatteisiin..

Meille tulee sitte lokakuun vauva :heart:

Välillä pääsee itku, välillä naurattaa ja välillä molempia..

Jospa menis keittää vaikka kahvia... :wave:

Sanna ja Nipsu 34+1
 
Sanna, hienoa että sait nyt selkeitä vastauksia ja suunnitelman :flower: . Kirjoittelen itse tuonne kesäkuun ketjuun, mutta käyn aina kurkkimassa täältä Sinun ja Nipsun tilanteen...

Kohta sulla on sitten nyytti sylissä! Oliko puhetta, joutuuko Nipsu keskolaan, vai pääseekö vierihoitoon? Joissain sairaaloissa kaikki ennen rv37 syntyneet menee automaattisesti nimittäin keskolaan (hieman hölmöä minusta sellainen automatiikka...)

Esikkoni syntyi 37+2 (48cm ja 3200g). Ostin lastentarvikeliikkeestä 48-senttisiä keskosvaatteita, ja ne oli aivan mahtavia ekat viikot. Paitsi että oli sopivan kokoisia, niin oli helppo pukea ja ihanan pehmeitä. Maksoivat n. 2 ? enemmän kappaleelta kuin isommat vaatteet, eli eivät olleet juurikaan kalliimpia. 3 bodya ja 3 potkarit riitti, oli pesuvaraa. Ja sisällähän sitä aluksi pikkuisena syntyneen kanssa ollaan.

Lycka till synnytykseen! :)
 
Lampukka Ai ku kiva kuulla, et mun "tilanne" kiinnostaa :) Mä ostin yhden 44cm potkarin ja muutamat 50cm potkarit. Ne on saksalaisia vaatteita tossa yhdessä lastentarvikeliikkeessä ja musta aika ison oloisia,mut eiköhän me noilla pärjätä. Mielummin isoja sitte ku liian pieniä ja aina voi sit kääriä hihaa jne.. La pitäs mennä viel toiseen lastentarvikeliikkeeseen kattoo. Sisko oli kyl sitä mieltä et mä en tee mitään alle 50cm vaatteilla, et ihan turha kuulemma sellasia ostella, kun hänki pärjäs esikoisensa kanssa 50cm vaatteilla kun hänen vauva oli joku 2800g syntyessään.. Noh, saahan noita vaatteita sitte jos tarvii, laittaa äitin asialle.. Musta nyt ainaki olis kiva jos olis edes muutama just sillä hetkellä sopiva vaate vaikka jäiski nopeeta pieneks, mun siskon nyt vaan tarvii aina jossai asioissa alkaa "pätee". Sellasia ne isosiskot on :LOL:

S ja N 34+1
 
Keiju07
Ihan aluksi, tervetuloa Lutuliini. En tiedä päivitteleekö kukaan tällä hetkellä tuota etusivun listaa, kun Pietukin on jo nyyttinsä saanut. Hänellä ei varmaan ole enää samanlaista kiinnostusta hengailla tässä pinossa ja hoitaa päivittämistä. Ja itelläkin kun tuo pullahtaminen alkaa olla aika lähellä, niin ei viitsisi ottaa hommaa hoidettavakseen. Saa siis varmaankin ilmoittautua vapaaehtoiseksi päivittäjäksi.

Täällä on muutenkin viime aikoina ollut aika hiljaista, ja pohdinkin, mihin aktiiviset kirjoittelijat ovat kadonneet. Liekö sitten niin, että kaikki kirjoittavat tietyn kuukauden pinoihin, niissä kun on enemmän samantyyppisiä tuntemuksia ja enemmän porukkaakin.

Sanna, täytyy kyllä sanoa, että vaikka en sun tilannettasi yhtään kadehdi, niin viehättää kyllä ajatus siitä, että tietäisi vauvan eräpäivän. Mulla kun on voimakas fiilis siitä, että yliajalle tämä menee, joten todennäköisesti teidän nyytti ehtii nähdä päivänvalon ennen meidän tyttöä.

Mikäs tässä oikeastaan ollessa, kunhan vaan turhaan stressailen vauvan liikkeistä. Olikin jotenkin seesteistä tuo keskiraskaus tähän asti, mutta nyt ovat taas ne alkuaikojen panikoinnit alkaneet nostaa päätään... Haukkana olen siis kyttäämässä, että liikkuuko tyttö ihan normaalisti ja heti huolettaa, kun on tällaisia rauhallisempia päiviä. Toivottavasti on vaan merkki siitä, että tyttö valmistautuu synnytykseen. Ja enemmänhän tuo liikkeiden vaimentuminen johtuu siitä, että pikkuisen pää alkaa olla kiinnittynyt, joten ei voi kauheasti enää melskatakaan ympäri.

Hauskaa viikonloppua kaikille!

Keiju 38+3
 

Yhteistyössä