LAPSETTOMUUSPUOLEN ODOTTAJAT

Sienna74 Kahvia tuli ennen raskautta juotuu ihan hirveesti, nyt oon vähentäny 2-3 kuppia pvässä.. Jos oon kotona, niin menee ehkä 1-2 kuppia.. Töissä menis enemmänki tota kahvia, mut oon nyt pysyny tossa 2-3 kupissa per pvä.

Hirvee möyrii toi mun vauva =) Ja perätilassa on edelleen, ku eilenki illalla oikeen sattu tonne virtsarakkoon ku hän vähän potki/ojenteli jalkojaan ja päätä tunkee tosta tissien alapuolelta =)

Mut nyt on pakko lähtee kauppaa, ku ei oo mitään syötävää. Ei kyl yhtään jaksais |O

Sanna ja Nipsu 29+0
 
Ai niin, tosta ehkäisystä piti kirjoittaa, että en kans aio alkaa syömään mitään pilleireitä eikä mitään muutakaan ehkäisyä, kun jos ei 7v. ole tullu luomuna raskaaks, niin jos niin nyt sattuis tän raskauden jälkeen käymään niin sopii mulle.
 
Hei. Varovaisesti ilmoittautuisin mukaan keskusteluun. Eilen tein plussatestin :heart: Eli hoito oli PASsi ja se oli eka laatuaan. Talvella tehtiin eka icsi/ivf ja 4½ vuotta on yritystä takana. Olo on aika uskomaton kun ei tätä kuitenkaan loppujen lopuksi osannut odottaa. Nyt vaan täytyy toivoa et kaikki menee hyvin

Samary RV 4+4
 
Samary onnea plussasta! Muistathan ottaa varovaisesti? Kirjoittelen tuolla kesäkuun lapsettomuus plussalaisissa ja siellä on monella ollut alkuajan vuotoja, mulla itelläkin vuotaa jos menen kyykkyyn. Olen käynytkin kurkkimassa miten teidän porukalla menee lapsettomuus sivuilla kun siellä on niin monta tuttua nimeä keväältä. Joko olet varannut varhaisultran?
Ehkäisystä: En todellakaan käytä enää ikinä ehkäisyä, kyllä noita lapsia saa tulla. Mies on ehkä eri mieltä jos niitä alkaa tulla joka vuosi mutta siihen en todellakaan usko! 5 ja puoli vuotta meni tähän ekaan plussaankin.
Hormonihirviö 14+5
 
Enpä nyt haluais kuulostaa tylyltä, mut tiedän, että olen sitä silti, mut onko pakko heti alkaa porukkaa kiusaa/varoittelee jostai vuodosta alkuraskaudessa?! Kyllä sitä voi ihan normaalia elämää viettää vaikka raskaana on, kunhan ne tietyt rajoitukset muistaa.. Ei kaikilla tule vuotoa alussa, voi tulla vasta lopussa ja toisilla ei missään kohtaa.. Ja eiköhän täällä jokainen ole aikuinen ihminen, että osaa hakeutua lääkäriin jos on vuotoa tai kipua tms.. Eikä nyt millään pahalla ketään kohtaan, mut ei musta ole vaan kivaa alkaa pelottelee porukkaa, kun on muutenkin vaikeuksien kauttaa raskaaksi tullut kaikki tässä pinossa.. On muutenki stressaavaa välillä tämä odotus, kun ehkä liianki herkästi seuraa joka ikistä vihlaisua yms.

Ei siis saa kukaan suuttua mun kirjoituksesta..

Sanna ja Nipsu 29+1 :heart:
 
Kuule anteeksi maalaisuuteni Sanna! Mää ainakin vedän herneet nenään kun mulle noin rumasti kirjoitetaan. Tarkoitus oli sanoa että vuodot voi olla ns normaaleja. Eipä muuta sitten kun paljon onnea Samarylle odotukseen niin ja kaikille muillekkin!
 
Keiju07
Samarylle tervetuloa joukkoon!

Uskon, että kaikki tarkoittavat hyvää riippumatta siitä, missä muodossa ajatuksia ilmaistaan. Se on tämä kirjoitettu kieli välillä sellaista, että kukin voi vetää omat johtopäätöksensä - myös väärät sellaiset.

Tottahan se on, että etenkin alkuraskaudesta tulee murehdittua kaikenlaista ja varmasti murheen aiheet ovat tässä pinossa vielä tavanomaista suuremmat. Yritetään olla siis positiivisia ja kannustustahan sekin on, että kertoo tiettyjen ongelmien olevan hyvin yleisiä. Alkuraskauteenhan liittyy monella (ainakin minulla) monenlaista kipuilua tms., jotka kuitenkin ovat täysin normaaleja. Totta kuitenkin on, että eipä niitä ongelmia kannata esiinkaivaa ennen kuin ilmaantuvat - jos ilmaantuvat. Aivan sama logiikka koskee mun mielestä on ns. vaikeita aiheita käsittelevien pinojen lukemista. Itse ainakin pysyttelin tämän raskauden aikana poissa esim. keskenmenopinoista, kun aiemmasta kokemuksesta tiesin, että eivät ne ainakaan oloa helpota. Jokainen toki tavallaan!

Jatketaan siis juttua!

Onko kukaan jakaantunut tässä välissä? Eikö muutaman pitänyt olla ihan siinä hilkulla?

Keiju 33+3 (mukavan pyöreä luku ja olo :D )
 
...tulihan se tämäkin päivä. Eipä vaan taida jäädä unholaan kun ei niin mitään tuntemuksia viitaten synnyttämiseen. Ei supistuksia, ei lapsivesiä, ei limatulppaa, ei mitään. Ainoastaan miljoona Joko? -puhelua. =) No max 2 viikkoa niin on se nyytti sylissä kuitenkin, tavalla tai toisella, ihanaa!

samarylle onneaonnea! Varmasti hyvin kaikki menee!! Mua itseäni on ärsyttänyt koko hoitojen ja raskausajan kaverini -kätilö- joka "muistutti" aina asioilla mitkä voi mennä pieleen "ettet sitten pety". Pisti jossain vaiheessa niin vituttamaan että sanoin sille että jos ei ole mitään positiivista sanottavaa tai viitsi kannustaa ja tsempata niin parempi ettei olla tekemisissä koska mä kuitenkin itse haluan uskoa onnistumiseen. Lapsettomuuspuolen odottajat on automaattisesti aina tuplasti enemmän huolissaan kaikesta, joten siksi tän palstan toisten tuki ja tsemppaaminen on kullanarvoista. Ja aina se on yhtä ihanaa kun tänne ilmestyy uusia nimiä, joten sydämellisesti tervetuloa samary vielä kerran!

Aurinkoista viikonloppua kaikille!
Junnu ja peanut rv 40
 
Ja iso onnitteluhali plussan johdosta! :flower:

Lisäilin bongaamani odottajat listalle. Liekö tiedot oikein? Laittakaa vaikka yksärillä tai tummennettuna korjatut tiedot niin tiedän päivittää :)

--

Täällä pojan kanssa on mennyt vallan mainiosti ja huomenna täytetään jo 4 vkoa :heart: Kovasti oli ensimmäisen kuun neuvolassa kasvanu: paino 4800g, pituus 59.5cm ja pipo 38.7cm :D Pitkä poika siis.

Äitiysrahasta: Minulle ensimmäinen raha tuli 1kk päästä siitä, kun äitiysloma alkoi. Verokorttia ei pitänyt lähettää, kun raha maksettiin 2005 vuoden tulojen mukaan (eikä minun käsitykseni mukaan muutenkaan tarvitse).

Ehkäisy: Meillä ei ole käytetty mitään hormonaalista ehkäisyä sitten vuoden 2002 kesän eikä tulla käyttämään. Kumilla mennään siihen asti, jahka toista mahdollisesti yritetään =) Eipähän ainakaan pääse hormonit aiheuttamaan mitään hallaa.. (Ainoa, jota tulen kokeilemaan limakalvoihin, on Ovestin -voide. Jos vaikka vahvistaisi.. )

Hoitovauvojen aliaikaisuudesta: Heh.. Alkaa tosiaan näyttää siltä, että ihan yhtä lailla hoitojen avulla alulle saaduista voi tulla kunnon jässiköitä masussa ja että kohtu onkin mukava koti vaikka vähäni pitempäänkin... :p

No mutta.. Palaillaan! Voimia odotukseen ja lähtösäteitä Junnulle ;)
 
SEE
Katselin tota etusivun listaa ja en ole tainut tänne puolelle ilmoittaa tota La:ta joka on 15.2.2007. Lääkkeinähän mulla oli clomit+terolut+glucophage+pregnyl ja inssi piti tehdä joka sitten peruuntui klinikan labrahoitajan puuttuessa ja ajoitetulla yhdynällä sitten sai meidän pienokainen alkuunsa.

Onnea uusille tulokkaille, ihanaa nähdä että hoidot tepsii!! ja jännittäviä aikoja pien "jakautuville"
T:SEE rv 16+6
 
Junnulle jaksamista :hug:

|O |O |O 2 yötä nukuttu tosi huonosti. Jos itellä hyvä asento niin vauva on erimieltä asiasta.. Tänään työpvän jälkeen tuliki vedettyy pikku päikkärit ja nyt on ihan sellanen tyhmä olo :LOL:

pietu- Niin se aika vaan menee, onnea 4vkoa vanhalle pojalle =)

Oliskohan sitä reipas ja menis laittaa pesukoneen päälle.. Pikkasen kertyny tota pyykkiä taas tonne.. Pitäs niitä vauvan vaatteitaki alkaa valkkaa ja pesee. Siskon kanssa joskus katottiin valmiiks et mitä mä siltä otan, mut oliki nyt sit päättänyt laittaa neki vaatteet tonne laatikoihin, mistä mä sanoin että ei kiitos.. Aika paljon on noita minivaatteita, ku siskon eka lapsi oli syntyessään vaan reilu 2800g, ku jouduttiin käynnistää ennen LA:ta ku oli liian vähän lapsivettä.

Sanna ja Nipsu 29+3
 
Tyttösemme neuvolakäynnillä th alkoi tivaamaan ehkäisystä. Sanoin, että tuskin tässä raskaaksi tulen muutakuin ivf-hoidoilla. Neuvolatäti sanoi, että "kuules tiedän yhden pariskunnan jotka saivat ekan vauvan ivf:llä ja loput 3 luomuna. Tuskin nyt heti haluat raskaaksi kun on niin pieni vauva." En viitsinyt sanoa, että "kuules, haluan minä raskaaksi pian" =) No, terkkarille kelpasi selitys kondomista (jota käytettiin 1 kerta :whistle: ) Tämä yllärivauva sai alkunsa ekalla yrittämällä joka on aivan uskomatonta! Bongasin elämäni ekan oviksen! Hoitojen aikana en saanut koskaan viivaa tikkuun.

Keiju07:n kirjoitus luomuplussista ja keskenmenoista sai pääni sekaisin. Yritän olla positiivinen, mutta jotenkin negatiivinen fiilis jäi.. Nyt jokainen vatsannippaus ja -vääntö saa huolestumaan :(

Kuunliljalle: en tiedä onko sama tyyli kuin ivf:ssä. Siinä punktiopäivä on 2+0 ja siirtopäivä on 2+2.
 
Lahja Mitäs se sille terveydenhoitajalle kuuluu vaikka samantien tuliski uudelleen raskaaks!? Vois vähän ajatella ja mulle ainaki on sanottu, et hoitojen jälkeen on parempi mahdollisuus tulla luomuna raskaaks enkä mä ainakaan laita vastaan vaikka niin käviskin.. Ei vissiin tajunnu täti kuin rankkaa ja kallista toi IVF on, luulis olevan vaan onnellinen sunki puolesta, ettet uudelleen hoitoihin joudu.. Ja hyvähän se on, et on toisilleen sit seuraa, kun ei ikäeroa tule niin paljon..

Tarttis alkaa nyt valkkaa noita vauvanvaatteita ja pesee niitä pikku hiljaa. Mistäs sitä koskaan tietää, koska tää neiti päättää syntyä :heart: :)

Jaksamista kaikille ja sunnuntain jatkoja :wave:

Sanna ja Nipsu 29+4
 
Kuunlilja mulle hoitaja sanoi väestöliitossa kun soitin plussauksesta et luomu passissa voidaan laskea kuukautisten mukaan.

Kiitos kaikkille onnitteluista :heart: Olen oikeastaan elänyt normaali elämää, mut ei tää mun elämä kyl kovin raskasta olekkaan et pitäis hirveesti varoa. Viikonloppuna kyl tuli tehtyä aikasta paljon töitä, mökin maalausta ja perunan nostoa ja tipahdin mä ojaanki kun astuin lahonneen laudan päälle :ashamed: Mut nyt oon jotenki saavuttanut sellaisen rauhoittuneen olotilan et en ajattele kaikkia nippasuja. Pääasia et se vuoto pysyy poissa ja eikä kyllä oo mitään näkynykkään, vaikka luget lopetin lääkärin ohjeen mukaan testipäivän jälkeen.
Ultra aika on reilun kahden viikon päästä, jolloin sit tietää et onko kaikki kunnossa ja et kuinka monta sinne on kiinnittynyt kun kaks siirrettiin
 
Keiju07
Alkuperäinen kirjoittaja Lahja:
Keiju07:n kirjoitus luomuplussista ja keskenmenoista sai pääni sekaisin. Yritän olla positiivinen, mutta jotenkin negatiivinen fiilis jäi.. Nyt jokainen vatsannippaus ja -vääntö saa huolestumaan :(

Hui, ei ollut missään tapauksessa tarkoitus huolestuttaa sua Lahja! Kuhan omaa napaani mietin ja tulevaa ehkäisyä. Siis lääkärit varmasti sanoisivat, että hoidoista alkaneet raskaudet keskeytyvät herkemmin kuin luomuplussat (ja näinhän se taitaa tilastojen valossa olla). Mun kohdalla nyt vain sattui niin, että luomut menivät kesken ja ainoa hoidoilla saatu plussa on sujunut hyvin. Täysin todennäköisesti kyse on vaan sattumasta! Omassa päässään vaan kehittelee kaikenlaisia vaihtoehtoja. Eikä sitä sitten tule niin tarkasti mietittyä, miten asiat kirjoittaa ja miten ne muihin vaikuttaa.

Ja todennäköisyydethän ovat aina reilusti raskauden jatkumisen puolella, oli lapsi saatu alulle sitten millä konstilla tahansa!

Ne sun nippailut ja väännöt on nimenomaan positiivisia. Niitähän nimittäin on. Joten suhtaudu vaan positiivisesti!! :hug: Ei pitäis nyt tätäkään kirjoittaa, kun kaikki raskaudet ovat niin erilaisia, mutta omalla kohdallani voin jatkossa (jos sellaista tulee) sanoa, että huolestun vasta, jos ei ole mitään oireita. Sen verran kovaa vääntöä ja kipua mulla oli tässä viimeisimmässä raskaudessa. Toisilla sitten ei ole mitään oireita ja silti ovat onnellisesti raskaina.

Aika sensitiivisiä aiheita nämä, etenkin nuo keskenmenot. Omistani kai vaikenin liiankin pitkään ja nyt kun on kertomisen tarve, niin unohtuu, että samalla saa muut huolestumaan. Ei missään tapauksessa ollut tarkoitus :/ .

Jos tähän loppuun jotain positiivistakin :): vauvan huoneen sisustaminen etenee: nyt on hoitopöytä paikallaan ja verhotangonkin juuri eilen maalasin. Pinniskin on koottuna, joten jos vauva saisi päähänsä nyt tulla (toivottavasti ei, ja tuskin), niin tärkeimmät asiat olisivat jo kunnossa. Koneessa pyörii myös vauvapyykkiä, tosin niitä pienimpiä kokoja mulla ei ole vielä. Eli kotiintulovaatteet neidiltä vielä uupuvat. Pitääkin mennä penkomaan kaverin varastoja tällä viikolla.

Keiju 33+6
 
Kiitos vastauksista, itse hermoilen vielä jokaista nipistystä ja vessassa käyminen on yhtä jännittävää... :LOL:
Hyvin huuru-ukko on mukana vielä pysynyt ja toivottavasti jaksaa pysyäkin. Ensi viikolla olisi ensimmäinen ultra, sitten nähdään onko siellä mitään... jännittää!!
Kuunlilja
 
Kuunlinja: Onnea raskaudestasi! :flower:
PASplussan laskettuaika minulla laskettiin niin, että siirtopäivästä vähennettiin 3pv joka merkittiin hedelmöityspäiväksi. Siitä siis 38vk eteenpäin oli la.a Siirtopv rv 2+3. Tämä TYKS:ssä ja kyseessä oli lääkkeellinen pas.

Anni ja PAS-tyttö reilut 2kk :heart: :heart: :heart:
 
Täällä töissä haukotellaan ja yritetään sinnitellä työpäivä loppuun. Mulla on alkanut se alkuaikojen väsymys taas painaan päälle... |O zzzz...

Nyt olen muutamana iltana (selvemmin perjantaisin BB:n jälkeen!) tuntenut pieniä muljahduksia mahassa. Kai ne täytyy nyt niitä liikkeitä olla, koska vastaavaa en ole aiemmin rekisteröinyt.

Jännä juttu, kun mulla on koko ajan ollut 'poikaolo' ja eräänä yönä näin unta, jossa ennustaja (jonka luona olen kerran käynyt) sanoi, että "se on tyttö". Tämä samainen ennustaja sanoi silloin huhtikuussa, että olet pian raskaana ja toukokuussahan vauva sai alkunsa. Hauska katsoa, onko tällä unenpätkällä minkäänlaista perää... Vajaan parin viikon päästä rakenneultrassa toivottavasti selviää. Onneksi olen ostellut vaatteita, jotka värien puolesta käyvät kummallekin sukupuolelle.

Missä vaiheessa olette alkaneet käydä näissä sairaaloiden valmennuskursseilla?

Sienna 18+6
 
Kiitos tsemppaamisista ja lähtösäteistä =)
Omaa napulia; Kasassa siis yhä.
Neuvola tänään:
Pissa puhdas
Paino +700, yht. 24.4 kg :whistle: :whistle:
Vauvan sykekäyrä 120-150 ja liikkeet hyvät.
Verenpaine tasaantunut viime kerrasta; 116/79
Sf sama k. jo 4 vkoa eli 38
Rt, vaavi ei ihan vieläkään kiinnittynyt!
Se ei siis halua koskaan ulos...:headwall: Kiinnittyminen tosin voi tapahtua vasta kun vedet on menneet. Laittoi lähetteen ä-polille, katsotaan ottavatko milloin mut sinne yliaikaiskontrolliin vaiko suoraan käynnistykseen.
Se on ainakin varma että ensi viikon neuvola on viimeinen, tosin th taas sanoi ettei me varmaan nähdä, mutta mä olen ihan varma että nähdään kyllä...
Menkkamaiset jomotukset ja alakerran kivuliaat kolotukset vaivana, muttei muuta merkkiä. Lähdettiin miehen kanssa edellisiltana "kävelylle" (tavoitteena korttelin ympäri) kun jo piti kääntyä kotiin 100 metrin jälkeen kun alakertaa sattui niin pirusti ja virtsarakko oli haljeta! Mies joutuu pukkaamaan mua pyllystä kun nousen autosta ja tarviin nojatukivälinettä jos tarvii kontiltaan nousta ylös...Mä olen ihan romu :LOL: :LOL:
No, max. 1½ vkoa enää...

Suppareista haaveillen,

Junnu ja peanut 40+4

p.s. Sienna -74: Meillä oli ekat valmennukset kun olin rvlla 34 ja viimeiset rv 38. Riippuu aina vähän neuvolasta ja/tai paikkakunnasta miten niitä järjestetään.
 
Torstaina aamulla menin puol kuus vessan ja pyyhin ja kirkasta verta paperi täynnä. Siinä hetken, et mitä helv... ja eiku vaatteet päälle ja TYKSiin ja alko supistelee kanssa. Heti alettiin ottaa käyrää ja supistuksia tuli melko säännöllisesti. Noh, lääkäri oli leikkkauksessa ja aamuvuoro ei ollu vielä tullu. Siinä sitte klo 6-8 odottelin ja vuoto loppu ja supistukset helpotti hetkeks. Kasin jälkeen pääsin lääkärille ja ultrattiin ja istukka edelleen kohdunsuulla ja vieressa/takana tms hematooma joka vuosi verta. Oli kuitenki vuoto tyrehtynyt.

Vauvasta otettiin mitat ja painoarvio oli 1500g ja oli kuulemma pikkasen pienenmpi mitä vkot, mut ei paljon ja selviäis, jos nyt jouduttas leikkaa vauva ulos. Mahaa ei tarvinnu ku hipasta niin tuli ihan hirveitä supistuksia ja selkään sattu. Se oli niiiiiiiiiiiiiin hirveetä.

Sitte lääkäri sano, että osastolle tarkkailuun ja että pitää antaa kortisonia vauvan keuhkoja varten, kun nyt on vaarana, että saattaa syntyä tai siis joudun sektioon. Siinä kohtaa aloin itkee siellä ihan hirveesti ja lääkäri ja hoitaja (molemmat naisia) lohdutti ja sano etttä olen hyvissä käsissä ja että ymmärretävää että mua pelottaa jne.

Siitä sitte taas sydänkäyrää ottaa ja sit osastolle. Sain just vessaan mennä ja päiväsaliin mennä syömään mut muuten piti levätä. Eka kortisoni laitettiin to aamulla.. Supistuksetki rauhoittu ku sai lääkettä ja levättyy..

Noh, joskus kuuden aikaan illalla menin vessaan ja tuli ruskeeta vuotoa ja ihan hirveen kivuiliaita ja kovia supistuksia ja eiku hoitaja paikalle. Sano, että ruskea vuoto on vanhaa verta, että se tulee sieltä nyt pois, et jos olis kirkasta ollu niin se ei olis ollu hyvä. Hän toi taas supistusten esto lääkettä ja otettiin taas käyrää vauvasta. Vauva kokoajan liikkunu normaalisti ja hänellä muutenki kaikki hyvin. Sitte sain käyrän jälkeen iltapalan huoneeseen vaikka olis ite pitäny hakea, kun en saanu nousta ja sit sain pitkäkestosta supistusehkäisy lääkettä..

Kyllä se siittä sitte helpotti.

Tänään ei ole tullu enää mitään vuotoa eikä oikeestaan supistuksiakaan, joten pääsin kotiin ja sain reseptin siitä suppariesto lääkkeestä ja sit syön nyt 4 vkoa ja sit jos alkaa supistaa niin sitte mä joudun luultavasti synnyttää eli sektioon..

2 vkon päästä meen uudelleen TYKSiin ja ultrataan ja katotaan miten jatkossa toimitaan. Siihen asti sain nyt saikkee ja luultavasti sitte lisää ja sit alkaaki kohta äippäloma.

Senki takii pääsin sairaalasta pois, ku tästä on sellanen 5min matka tonne TYKSiin et pääsee sinne äkkii jos jotai tulee..

Mutta kyllä mä niin pelästyin ja olin jo ihan varma, et nyt Nipsu syntyy.. Vois nyt edes sen kk pysyy vielä kasvamassa.

Että näin täällä..

Sanna ja Nipsu 30+2
 

Yhteistyössä