Lapsettomuushoidoista loppuvuonna (2009) plussanneet <3

sairaalasta.
jaahas, tänään oli rutiinikäynti polilla, ja vauvat kasvaneet hyvin, molemmat arvioitiin miltei 1800grammasiksi, virtaukset yms. ok. Mutta,mutta... vauhdijas kasvu oli tehnyt tehtävänsä ja paikat pehmenneet.... en oikeen jaksanu päästä perille, muuta ilm. kohdusuu enää n. 0,5cm, pehmyt, mutta kiinni kai kuitenkin. nyt sitten olen ainakin viikon täällä sairaalassa, wc-lupa on, mut muuten pitkällään. supisteluja ei kuitenkaan onneksi juuri ole, kovottelua välillä ja sitä tuossa vähän seurattiinkin, mut ei ssurempaa aihetta huoleen kai.


mitäs muille?

onko teillä kokemuksia tälläsestä tilanteesta? kovasti huolettaa, ettei nappulat nyt vielä ainakaan pariin viikkoon syntyis

no, nyt makaan, katon telkkarii ja kiva kun mies toi läppärikin

mukavaa viikonloppua kaikille

soja ja nappulat 31+2 (vasta)
 
soja :hug: Voihan kökkö, uskon että olet huolissasi ja sairaalassa on tyyylsäää maata... Toivotaan, että lapsoset sais kasvaa rauhassa vielä siellä kohdussa :hug:

Hei munkin on nyt pakko puuttua tohon sokerirasitusjuttuun, vaikka en oo asiaan millään lailla perehtynyt eikä nlassa oo siitä puhuttu. Millä kriteereillä siihen rasitustestiin joutuu? Kun mulla oli jo 23+2 mennessä tullut lähtöpainoon 7kg lisää ja se viimesin painonlisäys/vko oli 825g. Ylipainoa mulla ei ole ollut, lähtötilanne BMI 20 ja pissat on ainakin olleet ok, niistäkö sitä katotaan jotain arvoja tähän asiaan? Esikoisen odotuksessa ei kans ollut mitään puhetta asiasta, vaikka painoa tuli samaan malliin? Eli pitäiskö mun huolestua..?
 
kristiina: LÄHTÖ-BMI on varmaan ratkaiseva. ja tietysti jos sitä painoa tulee IHAN tolkuttomasti raskauden aikana. sulla siis ei täyty kriteerit. niin ja jossain on äidin ikä syynä, oliko se yli 35v.
mulla oli BMI 26 alussa, ja heti olis passitettu rasitukseen, mutta mähän oon niin nuiva etten siihen suostu.. on mittaillut kotona, eikä ne sillä rasituksella sitten siitä miksikään muuta; en taida siihen osallistua lainkaan. vaikka siis syytä olis. :whistle: :saint: :kieh:
maanantaina on neuvolakäynti, ja saan kuulla tästä asiasta varmaan ihan kivasti, mutta sama se... antaa tulla vaan. ruokavalioon panostan jo nyt, joten mitä voisin vielä tehdä toisin? en mitään. ja suomen diabetesliiton sivujen kohtauspaikka on tuttu, joten saan kyllä itse tietoa asiasta. :p
 
ai niin, Sojalle piti kommentoida: voi voi. no, onneksi tilanne selvisi ja nyt sua ja vauvoja seurataan. en itsekään kovin mielelläni sinne sairaalaan haluis, mutta teen kaikkeni pikkuisten takia. mulla on seuraava lääkäri-ultra -käynti 23.4, joten hiukan jännittää - silloin katsotaan se kohdunsuu sitten.
kyllä mulla noita suppareita aika paljon esiintyy ja vielä muutama aika kirpsakkakin päivässä. vielä muutama viikko sitten ei ainakaan ollut tapahtunut mitään, mutta kuulemma tilanne voi muuttua nopeastikin.
itse oon nyt ollut saikulla viime sunnuntaista, enkä töihin enää mene. EN TOSIAAN ENÄÄ JAKSAIS TÄN MAHAN KANSSA!!
Dreamer ja hipsunipsut rv23+5
 
rassari perusteista: tais neuvolassa sanoa, että käypähoito suosituksen mukaan yli 25v ensisynnyttäjät ja yli 40v synnyttäjät pitäs käydä

joo, ei minnuu haittaa tää makaaminen, jos tästä vaan on pikkusenkin hyötyä pikkusille. Noi koko arviot on kai kuitenkin arvioita, mutta tosiaan ihan hyvän kokosia nappulat jo on.... kun sais sen 2 vkoa lisää.... tää lepo on kyllä ollu ihan yleisololle hyväksi, eikä tänään oo enää oikeestaan ollu yhtään ees kovistelua. aikaa ja painovoimaa vastaanhan tässä nyt taistellaan, mutta mieli on ihan hyvä.


dreamer otahan sinäkin rauhassa... miullakin oli tilanne 3 vkossa muuttunu, vaikka ei ees supistellu tms.

soja ja nappulat 31+3
 
Neuvolassa kävin tosiaan pari viikkoa sitten ja hb ei ollut noussut yhtään.. oli 108 ja viimeksi kun kk sitten olin käynyt niin 109 ja rautaa syönyt koko ajan. Joskaan en aloittanut ihan heti kun neuvolantäti meinasi silloin, että saattaa vaikuttaa negatiivisesti mun silloiseen pahoinvointiin.
Nyt olo on muuten ollut hyvä, mutta mua on yhtäkkiä alkanut huimaan ja pulssi nousemaan. Kävin ke siitä neuvolalääkärillä. Olen hoitotyössä itse ja oli kesken päivän lähdettävä pois kun alkoi niin huimaamaan ja pulssi takomaan. Mittasin töissä itseltä veranpaineen ja oli ihan normaali, mutta syke oli 125! Sattumalta neuvolassa oli just lääkäri käynti ja pääsin sinne. Mulla jotenkin harmitti oma vointi ja se ettei oo täysin työkuntoinen -> itketti ihan kauhiasti :) just on määräaikainen sopimus loppumassa ja toinen olisi kyllä alkanut ihan perään, mutta olen tässä miettinyt ettei taida työkuntosta enää tulla. Maha on alkanu painaan ja en jaksa enää kaupoissa kovin shoppailla ja kävelylenkilläkin tulee tunne että mun on pakko päästä ja äkkiä jonnekkin istumaan. Kiristää mahaa kun kävelee paljon ja paino selvästi väsyttää, heikottaa ja nostaa sykettä. Hyvä kunto mulla on muuten ja painoakaan ei ole tullut kuin 2 kiloa omaan lähtöpainoon nähden.
Labrakokeita otettiin ja sydänfilmi.. huomenna pitää kysellä tuloksia. Sydänfilmistä kysyin jo labrahoitajalta, mutta oli ihan normaali. vielä olis ens viikolla muutama päivä töitä, mutta en minä jaksa. Pakko pyytää sairaslomaa näille muutamalle työpäivälle.
Onneksi pienokainen tuntuu voivan hyvin ja ihanasti muksii puolelta toiselle.. maha on mukavasti pullahtanut esiin ja enää ei voi salailla :) kävin kaupassa eilen ja kassamyyjä alkoi ihastelemaan mun mahaa. Kyseli kuinka kauan vielä laskettuun aikaan ja muisteli sitten omia raskauksiaan :) tuntui aivan hassulta, kun kaikki läheisimmätkään ei tiedä asiasta, että tämä tosiaan näkyy jo näin hyvin
Ihanaa kun kevät tulee ja lumet sulailee pois.. voi jo alkaa uskomaan että äitiyslomaan ei oo kohta kun pari kk.
Käytiin miehen kanssa katseleen tarvikkeita ja ihanat rattaat löysimme ja kaikkea muuta. Vielä en niitä ostanut, kun ajattelin että niin aikaisin, mutta ehkä mä sitten uskaltaisinkin jo ostaa ne :)
Kevät aurinkoa kaikille ja odotuksen hetkiä B)

dream ja tyllerö rv23
 
neitim: eiköhän tässä rauhassa oteta. :) ainakin mulla on mielestäni vähän vähemmän niitä suppareita, vaikka niitä onkin.

dream: jaksuja noitten ikävien oireitten kans. mulla on semmosia kohtauksia, jotka tulee kun istun; täytys päästä makaamaan... :eek:
tänäänkin olin kylässä ja siinä sohvalla ituessa tuli semmoinen olo, että nyt äkkiä jonnekin makaamaan. enpä sitten kehdannut, vaikka ihan läheisen sukulaisen luona olin. en halunnut huolestuttaa tätiäni. no, "kohtaus" meni ohi muutamassa minuutissa, mutta kaamee mulla on olla kun alkaa päästä heittämään ja koko kroppa menee jotenkin levottomaksi ja ihan kuin eri pakenis joka raajasta ja päästä. mulla ei oo mitään sydänoireita, eikä muitakaan; olo vaan menee ihan kamalaksi. mun täytyy olla kyljelläni tässä mun nojatuolissakin enkä voi olla suoraan eteenpäin, en edes puolimakuulla, kun tulee se kamala olo.

HUOMENNA on neuvola ja sitten nähdään mun hemoglobiini. ihan jänskättää; veikkaan että saman tien saan mennä ostamaan pullon rautaa. no, jospa se auttas sit väsymykseenkin: tänään nukuin parin tunnin päikkärit, ja olin kyllä toooosi väsynyt. ehkä johtuu katkonaisista öistä...
hb:tä ei ookkaan sitten mitattu rv8 jälkeen.

:eek:
 
Soja: Jaksamisia sinne lepäilyyn ja toivottavasti pienet jaksavat ainakin parisen viikkoa olla masussa =)

Täällä on liikkeitä tuntunut jo viikon verran, aika hentosia tosin on vieläkin, mutta jospa ne siitä pian vahvistuu. Masukin on kasvanut sen verran, että sellaisetkin kelle ei raskaudesta olla kerrottu on onnitelleet =). Ihan rakastunut olen kyllä tuohon masuun ja mieletön kiitollisuuden tunne tulee pelkästä ajatuksestakin, että meille tulee vauva.
Rakenneultra on ensi viikolla ja jännityksellä odotan selviääkö sukupuoli. Viime aikoina on jostain syystä enemmän ollut tyttö-olo. Alkuraskaudesta oli enemmän poika-olo.
Vaunut meinataan käydä tilaamassa samalla reisulla rakenne-ultran kanssa.

Rosetta ja Lahja 19+2
 
soja hyviä lepäilyjä sinne sairaalaan, toivottavasti kaikki menee hyvin!

Sokerirasitus on mullakin edessä. Terkka sanoi, että tehdään (ainakin täälläpäin) kaikille yli 25v. odottajille huolimatta BMI:stä yms. Ohjeena on, että syödä ei saa edellisenä iltana klo 20 jälkeen, seuraavana aamuna saa juoda lasillisen vettä. Ja kannattaa kuulemma pitää pientä "sokeridieettiä" jo ennen tuota koetta jonkin aikaa...

dream84 kuulostaapa inhottavalle tuo pulssin nousu ja huimaus. Mulla oli taannoin myös sydämentykytyskohtauksia, mutta terkka ei kommentoinut niitä oikein mitenkään. Toivottavasti labratulokset oli ok? Samaa väsymistä töissä on mullakin, tuntuu välillä, että ei jaksa millään. Mulla on neuvolalääkäri tulossa 29.4. niin saapi nähdä mitä se tuumaa tuohon työasiaan, että miten pystyn olemaan siellä... Mahaa kovistelee välillä ja selkä sekä alamaha kipeytyy helposti, vaikka olen ihan ok kunnossa muuten. En tiedä...

Mukavaa viikkoa!

Astrid+Jokunen 24+2
 
Heippa ja terkkuja Mauritiukselta! :wave:
Oli ihana reissu ja aurinkoa ja lämpöä riitti. Onneksi kaikki meni hyvin kyytiläisen kaa, ja joka päivä tuntui liikkeitä niin pysyin aika rentona. Muutaman kerran piti käydä selälleen mehulasin kaa makoilee ja kuulostelee jos tuntui että oli ollut hiljanen päivä. Lentokin meni onneksi hyvin, vaikka oli superpitkä ja jalat turposi aika paljon.

Sojalle jaksamista sairaalaan! :hug:

Dream tosi kurjia noi tykyttelyt. Mulla oli tosi korkea syke varsinkin alkuraskaudessa, mutta on nytkin ollut muutaman kerran tuntunut tykyttelyä. Toivottavasti kaikki hyvin!

Mä en tiedä tehdäänkö mulle tota sokerirasitusta.. neuvola on parin viikon päästä niin sit selviää. Huomenna vihdoin rakenneultra!!! IIIIIIIIIKS...

fifiris 20+2
 
fifiris: ihanaa että kaikki mennyt hyvin matkalla :)

labratulokset tuli ja mulla jatkuu sairasloma vielä muutaman päivän. Hb oli tippunut nyt 100 ja rautaa pitäis syödä kaksi kertaa päivässä. Toivottavasti alkaa kohoamaan.
Ajattelin, että voishan sitä jo ostaa vauvantarvikkeet kun kaikki on jo katsottuna. Ostin tänään taas lisää vaatteita pienokaiselle :) ihania tytön vaatteita.
Lauleskelin vauvalle tänään, kun liikuskeli.. aivan kuin olisi pysähtynyt kuuntelemaan :) sitten taisikin nukahtaa.

dream ja tyllerö
 
Sojalle jaksamista sairaalaan, olet onneksi hyvässä hoidossa!

dream: kuullostaa ikävältä tuo tykytys. Mulla oli pari viikkoa sitten useinä päivinä kans rytmihäiriöitä. Neuvolalääkäri ei ollu mitenkään huolestunut niistä. Olen nyt joka päivä syönyt reilun annoksen magnesiumia, niin ei ole hetkeen ollut häiriöitä.
Mä oon myös välillä laulanut vauvalle ja mun mies laulaa kans välillä :)

Miukula: Imetystyynyistä, mä sain lahjaksi Doomoo Buddy-tyynyn, joka on ollu oiva nukkumisapu. Sen saa mukavasti masun ja selän tueksi, että pysyy kyljellään.

Mulle ei ole puhuttu mitään sokerirasituksesta, vaikka olen yli 25v (siis ihan kohta 34) ensisynnyttäjä. Pitääpä muistaa kysyä seuraavalla neuvolakerralla.
Mulla on ollu nyt kohta 2 viikon ajan enenevässä määrin supistuksia. Oltiin viikonloppuna leffassa ja meinasin lähteä sielä kesken pois. Istuminen pahentaa niitä. Aikaisemmin mulla supistukset tuntuivat vaan vatsan kovettumisena ja eivät haitanneet mitään touhua. Nyt kun supistuksia tulee, on pakko pysähtyä ja välilä oikein kumartua eteenpäin. Alavatsa on välillä kipeänä. Terkkari passitti tänään pissakokeeseen, jos olis tulehdusta, joka aiheiuttaa supistuksia.
Onko teillä kokemuksia tukivyöstä? Auttaisko se vähentämään suppareita?

Verve + hoopi 27+5
 
Tää harvakseltaan kirjoitteleva, tuplaodottaja täällä heräsi toivottelemaan Sojalle hurjasti jaksuja sinne petiin!!! Sinnillä vaan, päivä kerrallaan *peukutusta*

Minulla on ollut niitä harjotussuppareita jo ja vaikka kuinka kauan... Keskussairaalassa kuukauden välein ultra ja viime kerralla (23+6) tsekattiin ekan kerran kohdunsuun tilanne. Oli onneksi ok. Viime viikolla oli neuvolan lääkäri ja voi elämä että mahtoiko se herra parka olla ensimmäistä kertaa odottavien puolella hommissa. Jotenkin tuntui niiiiiiiiin onnettomalta se tekeminen ja täytyy sanoa, että kohdunsuun tutkinta ei tuntunut mukavalta ollenkaan :x

"Pojat" on saaneet olla poikia vieläkin - eli emme ole kysyneet sukupuolia. Tai...ollaan kysytty, viime ultrassa, mutta mä häkellyin kun se lekuri alkoi syynäämään ja mittailemaan B:n sydäntä tarkasti ja käsi leualla, mietiskelevän näköisenä tiiraili näyttöä... Hui hitsi, että mä olin ihan varma että jotain on vialla - odotin hiljaa mitä hän miettii... Mutta mitä sitten tsekkailikin, kaikki kuulemma hyvin. Kyllä siinä kerkesi tuskanhiki nousta... ja samaten unohdettiin muistuttaa siitä jalkoväliin kattomisesta :)
Ensi viikolla uusi ultra, ehkäpä jo sitten tiedämme....

Vakuutuksista on ollut puhetta. Otin aikoinaan tuolle nyt 9 vuotiaalle vakuutuksen (jossa myös säästövakuutus), joka piti hakea 3kk ennen laskettua aikaa. Ja onneksi se tuli tehtyä. Hänellä on atooppinen iho ja muutamia allergioita, ja kun tuota rasvaa kuluu sittenniin kilotolkulla niin kyllä on ollut tarpeeseen. Se, mitä kela ei korvaa, saa vakuutusyhtiöltä takaisin.
Puhumattakaan siitä, että emme kyllä ole terveyskeskuksessa käyneet, vaan ihan ihotautilääkärillä on raskinut käydä.
Haimme siis näille tulokkaille myös varaukset, ilman säästöä, ja saimme ne.

Mä jäin kaksi viikkoa sitten kesälomalle :D ja täytyy sanoa, että en olisi enään kyllä jaksanutkaan. Illat olin töiden jälkeen ihan poikki. Nyt sentään jotain pientä hommaa jaksaa kotonakin tehdä, vaikka täytyy kyllä sanoa että kroppa väsyy ihan pienestäkin ponnistuksesta... Kiristykset tulee oikeestaan heti, kun lähtee kävelemään. Olen siis opetellut ja oppinutkin ottamaan päiväni aikas rennosti.
Vauvat touhuaa kovasti ja välillä maha on ihan naurettavissa muodoissa, jos oikein molemmat innostuvat yhtäaikaa. Hauska seurailla, vaikka välillä kyllä tuntuu että sisuksissa jotain kohta repeää jos eivät kohta rauhoitu... :)

Mäkin muuten kaipaisin kokemuksia tuosta tukivyöstä, niinkuin verve.
Vatta on jo niin iso ja kokoni vuoksi (hyvä että puolitoista metriä menee rikki...) se pullahtaa semmosena pallona tuohon eteen. Selkä on ja tulee olemaan kovilla... Sf-mitta oli 21+5 niin 25, nyt jo yli 31cm. Jos tuon neuvolalääkärin mittoihin on luottamista... :whistle:
Nukkumisasennon löytyminen on iso homma myöskin... Imetystyynyn tilaaminen on ollut hommana jo jonkin aikaa - josko sen tänään sais jo tilattua.
Dreamer ja Soja, onko teillä tietoa / kokemusta kun netistä huomasin ihan tuplille tarkoitettuja imetystyynyjä. Ilmeisesti kooltaan isompia...? Sellaista ajattelin, mutta kiva jos kuulee kokemuksia. Alkaa jo kohta hirvittää, että pitäis olla kaikki jo valmiina... kuitenkin se totaali lepoon joutuminen kummittelee takaraivossa...

Mua harmittaa, kun menee taas ihan (.) kirjoittamiseksi kun kirjoittaa niin harvoin... Luen kyllä usein, mutta ei sitten ne luetut asiat ja nimet kohtaa päässä ollenkaan kun kirjoittaa...

Ai joo - ekalla neuvolakäynnillä oli joku sijaisen sijainen...joka oli laittamassa mua myös sokerirasitukseen, mutta totesi samaan hengenvetoon että ai joo! eihän tuplaodottajia laitetakkaan... ??? Pitäiskös vielä kysäistä....

mutta nyt lopeteltava, tahtoo tulla taas pitkät lurinat...
Tsmppiä ja hyviä vointeja!

Möhkö ja "pojat" 26+4
 
Verve ja möhkö: tukivyöstä: mä en olis tullut toimeen päivääkään ilman tukivyötä. ostin sen paljon ennen puoltaväliä, varmaan 12-14 viikolla. en tiedä auttaako supistuksiin mutta tukee selkää ja kylkiä. ja VATSAA on kyllä helpompi kantaa kuin ilman vyötä; ei tulis mieleeni lähteä kotoa pois ilmanvyötä, jos tiedän että joudun paljon kävellä tai seistä. suosittelen!

Möhkö, imetystyynystä. oon kans aatellut ostaa jonkun oikean kaksosten imetystyynyn. minkäännäköistä kokemusta mula ei oo; noilla edellisillä kaksosilla mulla oli semmoinen bumeranginmuotoinen mutta se ei kyllä ollut hyvä, joten käytin ihan tavallisia tyynyjäkin sitten tukemiseen. tosin imettänytkään en ihan täysillä vaan muutaman kerran päivässä ja sekin hiipui 3kk mennessä.

sokerirasituksesta: öööö??! miten niin kaksosodottajia ei koske samat sokeriarvot. ei se niihin pitäs vaikuttaa; hyvähän niitä olis seurata. kaikkia ei tietty laiteta rasitukseen jostain muusta syystä, joten ehkä sul ei oo tarvetta.

Hemoglobiinista: mulla oli se eilen 119 eikä terkkari nähnyt mitään syytä aloittaa rautalisää. mutta sanoi että kyllä voin hiukan ottaa, jos haluan. mut katotaan nyt... 6.5. on seuraava neuvola.

Dreamer78 + poikaset rv24+1
 
Heippahei:) Hui kun osa teistä on jo hurjan pitkällä!! Sojalle jaksamisia myös minulta!

Mulla oli se sokerirasitustesti viime viikolla ja ei ollut ollenkaan paha. Vaikka litku oli hirvittävän makuista näin pahoinvoivalle. Testin jälkeen tuli kuitenkin jonkinlainen reaktio jostain ja jouduin ensiapuun. Oksensin rajusti ja koko pää turposi aivan hirvittäväksi. Myös näkö meni osittain ja tasapaino. Pelästyin todella paljon mutta selvisin onneksi säikähdyksellä. Illalla jo pääsin kotiin lepäämään ja onnekseni oli 4 päivän pääsiäisvapaat edessä että sai rauhassa huilata:)

Vauva on alkanu liikkumaan entistäkin hurjemmin. Nyt jo liikkeet tuntuvat todella selviltä:) Olen seuraillut missä tilanteissa alkaa liikkumaan ja olen huomannut, että kova musiikki ja ruokailu saa sen levottomaksi. Lauantaina olin Tampereella hevosmessuilla ja siellä vauva pyörähteli niin, että itse oikein säikähdin :D. Ensimmäinen lapsi, joten ei sitä osaa kuvitellakkaan miltä nuo liikkeet voivat tuntua. On tämä jännää :p .

Sitä taivaallista ihanaa seesteistä keskiraskautta en taida kokea. Kokoajan kolottaa joku paikka ja nestettä on hurjasti jos vähänkään istun tai seison liikaa. Yöt nukun huonosti. Mutta kyllä tämä tästä menee;)

Viime yönä näin unta, että olin festareilla parhaan ystäväni kanssa. Poltin tupakkaa ja join siideriä kaksinkäsin. Sovittiin ystäväni kanssa, että ei kerrota miehelleni. Voi jestas sentään! Hurjaa, että edes unissaan voi tuollaista ajatella! Näen myös nykyään unta, että vauva on jo syntynyt ja sitä rakkauden määrää ei voi kuvailla. Ja sitä helpotuksen määrää, että en ole enää raskaana.

Välillä tästä nauttii hurjasti, mutta välillä tulee epätoivo, että en enää jaksaisi..

Sun 22+1
 
Tukivyö on mysö mulla ollut käytössä heti kun masu on kunnolla alkanut kasvamaan ... 2 edellisessä raskaudessa oli käytössä pitkään myös lonkkatukivyö ja tuon ajattelin nyt jättää kokonaan käyttämättä (toivottavasti pärjätään näin) ,kun olen tullut siihen tulokseen että tuo tuki on minun kahdollani saattanut pitkittää synnytystä ,kun molemmista on sitten ollut 3 päivän supparit ennen kunnon koitosta ....

Unista alitajunnassa kun miettii tuota rv 24 ja vauvan mahdollisuuksia pärjätä täällä kylmässä maailmassa niin sitten sikee aivan järkyttävä uni :'(
Synnytin unessa vauvani rv 24 ja hän ei tarvinnut happikaappia ei mitään , mutta sitten romahti eikä selvinnytkään .... :'(
Kyllä oli aamusti masussa pitelemistä ja kuulostella että vauvalla on kaikki hyvin !

neitim + tyttö 23+3
 
Terve taas kaikille! :wave:

Olin eilen hankkimassa itselleni tukisukat ja sainkin kovan paasauksen siitä, että tukisukkia olisi hyvä käyttää aina, mutta varsinkin nyt raskausaikana. Kyselin myös tukisukkahousuja, mutta niissä ei kuulemma ole tukea massulle, että tukivyön kanssa tukisukat riittävät hyvin. Meinaan kun nyt sitten lauantaina lähdemme ajamaan kohti saariselkää. Tai minä menen nyt sitten parin matkakaverin kanssa junalla, niin pääsee vessaan silloin kun haluaa.

Tukivöistä: ostin samalla käynnillä myös tukivyön. Minulla on ollut nyt iskiastyyppistä kipua pakarassa ja säteilee nilkkaan. Jalka myös puutuu kauan kävellessä tai seisoessa. Minulla on ennestään tuo Anita belt, mutta siitä ei ole ollut apua riittävästi. Myös fysioterapeutin mielestä ei ole riittävän tukeva vyö. Tietysti voi olla, ettei mikään tuki auta tuohon iskias kipuun. Vyö jonka ostin oli kuitenkin mukavan kevyt, ei kureliivi. Meillä kun neuvolan kautta saatavat si-vyöt ovat aika panssareita. Toivottavasti sellaista en tarvitse sitten heinäkuun helteillä!

Imetystyynystä: Olen kyllä meinannut hankkia sellaisen, mutta en nyt sitten kuitenkaan ennen tätä reissua. Olen vielä saanut hyvän uniasennon ilmankin.

Pitäisi ostaa ekat imetysliivit kohta puoliin tai ainakin jotkin pehmeät liivit. Nyt alkaa vanhoissa liiveissä tila loppua ja kaarituet painavat ylävatsalle ikävän jäljen, joka kipeytyy.

Eilen oli sitten vielä se kauan odotettu 4d-ultra. Täytyy sanoa, että kokemus ei ollut niin kovin ihmeellinen ja kuvat hyvin epäselviä. Saimmekin hieman alennusta, kun näkymä oli niin huono, että vastasi ihan perus rakennetutkimusta. Kuitenkin kaikki oli kunnossa, joka on pääasia ja poju pysyi pojuna, ei ollut vehkeet pudonneet! :LOL: painoa pikku-ukolla oli jo 1056g ja vastasi viikkoa 27+1, että yläkäyrällä mennään. Nyt jos kasvu jatkuu samaa rataa, niin arvioitu syntymäpaino olisi 4kg! :eek: Että pitää ruveta vähän katsomaan mitä suuhunsa laittaa. Sokeri kun on pahin vaavin kasvattaja. Saimme vielä käynnistä dvd:n, jossa kuitenkin hieman näkyy pikku-ukon kasvoja. Mites muilla ollut syntymäpaino arviot?
Olen kuitenkin ajatellut, että jos joskus vielä tulen raskaaksi, niin varmaan säästetään nämä 4d-ultra rahat johonkin muuhun. kokemus oli ihan kiva, mutta kun koskaan ei tiedä miten hyvää kuvaa sieltä massusta saa. Ainoastaan jos jotakin hälyyttävää esim. rakenneultrassa näkyisi, niin sitten kyllä 4d näyttää rakenteet paremmin.

Tänään oli minulla se sokerirasitus. Ei siinä ollut mitään ihmeellistä ja hyvin jaksoi, vaikka masu aamulla hieman murisi nälkää. Huomenna saan soittaa vastauksista neuvolaan. Juoma oli kyllä pahempaa kuin ennen. Viimeksi kun olen kyseisessä rasituksessa ollut niin oli juoma parempaa, sellaista hiilihappoista colajuomaa.

Syitä sokerirasitukseen joutumiselle: jos on bmi yli 25, sukurasite,aikaisemmin ollut sokereissa häikkää sekä ikä. Monessa kunnassa tehdään kaikille yli 25-vuotiaille riippumatta painosta ja sukurasitteesta. Tuo ikä jolloin tehdään myös automaattisesti on yli 35-vuotiaille.
Mulla esim. on syynä ylipaino,sekä pco, joka saattaa lisätä diabetes riskiä. Sen vuoksi kävin jo hoitojen alussa sokerirasituksessa. Ja ensimmäisenä lääkkeenä sain metforemia, joka on juuri diabeteslääke. Sillä yritettiin herätellä nukkuvat munasarjat. Ei kuitenkaan auttanut ja varsinaisesti minulla on aina ollut normaalit sokeriarvot. Kuitenkin käytän kyseistä lääkettä koko raskausajan tukena, ettei sokeri ala nousta. Ja alkuraskaudessa ehkäisi keskenmenoa.

Vielä lopuksi: Sojalle tsemppiä vuodelepoon! onneksi olet jo noin pitkällä kuitenkin. Lääkäri juuri eilen sanoi minulle, että jo yli kilon painoiset pääsääntöisesti selviävät, mutta tietysti aina parempi jos pysyvät masussa loppuun asti. :) Pikkuvadelma: mulla pikku-ukko liikkuu tosi paljon nykyään. Aamulla herätessä jo muksinta alkaa ja jatkuu pitkin päivää. Riippuu kuitenkin siitä olenko liikkeessä vai paikallani. Jos olen koko päivän menossa, niin en huomaa liikeitä niin hyvin, vasta kun pysähdyn. Että älä ole huolissasi, kyllä se sinunkin pikkuinen siellä varmasti hyvin voi. Jos hän on muuten vain rauhallisempi kaveri.

Aurinkoista päivänjatkoa kaikille! B) Miukula ja pikku-ukko 26+1
 
:flower: Kiitos hirveesti kaikille tuesta!

ja tosi mukava on lueskella teidän kuulumisia, voi eläytyä sekä ilon hetkiin että huoliin ja murheisiin.

täällä ollut vähän huolta ilmassa, välillä nappulat liikkuvat vähälaisesti, mutta sitten on kuuneltu sydämiä niin siellä ne vaan jyskyttää :heart: johtuisko tuo vähempi liikkuminen jo tilan puutteesta. Nyt on suunnitelma se että 34 viikolle asti oon täällä jos sinne asti päästään. Supisteluja ei ole, mutta yöllä alkoi runsaampi, märkä valkovuoto, paritkin pikkarit meni, sitä on nyt 2 kertaa testattu, ei pitäs olla lapsivettä.... mutta arvatenkin tämä nyt epämukavampi muutos tilanteessa :(

niinkun muissakin asioissa, seurataan, seurataan.... ultra huomenna tai torstaina kai.... pakko vaan uskoa että kaikki menee hyvin ja päästäis vielä eteenpäin...

anteeks, nyt vaan omaa :ashamed:

soja ja nappulat 31+6
 

Yhteistyössä