Lapsen ruokavalio(viljat) päiväkodissa / perhepäivähoidossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jotenkin kuulostaa neuroottiselta ap suhtautuminen lapsen ja ehkä myös omaan ruokaansa. En oikein usko että siihen ap kannalta positiivisesti suhtautuvia löytyy sen paremmin neuvolasta kuin päivähoidosta tai koulun keittiöltäkään.

Ihanaa, kun jengi on ihan paskana siitä, jos jonkun lapsi ei syö leipää ja puuroa. On myös olemassa muitakin kasviksia/vihanneksia kuin kurkku ja tomaatti.

Meillä lapsi syö viljaa aamu ja illalla puuron muodossa, tosin tämä vilja on tattaria tai hirssiä. Ruokien sekaan laitetaan kookosöljyä tai voita. Ruokavalioon kuuluu monipuolisesti maitotuotteita, kasvikunnan tuotteita, rasvaa, lihaa ja pähkinöitä. Aivan varmasti lapsen ruokavalio on ravinteikkaampi kuin perus "monipuolista" kotiruokaa (leipää, kurkkua, tomaattia, pastaa, perunaa, nakkeja etc..) syövän lapsen ravinto.

Ymmärrän, jos kyseessä on tosi allerginen alle vuoden ikäinen lapsi... Mutta jos on jo yli vuoden ikäinen eikä ole edes KOKEILTU viljoja niin ihmettelen... Mitään ruoka-ainetta ei kannata välttää vain varmuuden vuoksi, sehän on nykyinen suositus. Jopa yleisallergisoivia kannattaa ja pitääkin kokeilla! Muuten jää lapsen ruokavalio aika suppeaksi vain ihan varmuuden vuoksi...

Ihanaa, kun jengi on ihan paskana siitä, jos jonkun lapsi ei syö leipää ja puuroa. On myös olemassa muitakin kasviksia/vihanneksia kuin kurkku ja tomaatti.

Meillä lapsi syö viljaa aamu ja illalla puuron muodossa, tosin tämä vilja on tattaria tai hirssiä. Ruokien sekaan laitetaan kookosöljyä tai voita. Ruokavalioon kuuluu monipuolisesti maitotuotteita, kasvikunnan tuotteita, rasvaa, lihaa ja pähkinöitä. Aivan varmasti lapsen ruokavalio on ravinteikkaampi kuin perus "monipuolista" kotiruokaa (leipää, kurkkua, tomaattia, pastaa, perunaa, nakkeja etc..) syövän lapsen ravinto.

En tiedä luitko koko ketjua, mutta minusta moni ketjussa ymmärtää perustellun ruokavalion eikä ole siitä "ihan paskana".

Lukekaapas kirja "Lapsen parhaaksi vaikka väkisin"... Kalevi jokunen irjoittanut. Lapsellahan oli ensin vain ihottumaa, mutta... Ja siihen samaan pyöröoveen kun joutuu lapsen viemään, tulee mieleen, olisko sittenkin ollut jotakin pientä siinä sapuskassa... Esimerkiksi glyfosaattijäämiä? Tai maissiallergia? Maltodekstriiniä on joka paikassa ja se sisältää maissikoisamyrlkkyä sen sallitun määrän, joka on taas eri asia, mutta nopeeta hiilaria sekin.

Niin mut luitko et ap:n lapsen ruokavalioon ei kuulu edes nämä tattari ja hirssi!! Maitotuotteitakaan ei käytetä monipuolisesti ja kasvikunnan tuotteista monet on jätetty pois!!

Jos alkaa oikein kirjaimellisesti kaikkia suosituksia, jäämiä sun muita ajattelemaan ni mitä sitä ihminen sitten voi syödä??
Ei saa syödä perunaa koska siinä on hiilihydraattia (vaik ois omassa maassa kasvatettua), ei saa syödä nautaa koska se on syöny viljaa jossa on ollu korrenvahviketta jne, ei saa syödä tomattia koska se on kasvatettu kasvihuoneessa, ei saa syödä appelsiinia koska se tuodaan ulkomailta, ei saa juoda maitoa koska se sisältää laktoosia jne jne jne

En tiedä luitko koko ketjua, mutta minusta moni ketjussa ymmärtää perustellun ruokavalion eikä ole siitä "ihan paskana".

näinpä juuri.. ja ruoka voi olla monipuolista jos siitä on jätetty jotain pois. Varmasti niin teillä kuin meilläkin lapset syövät monipuolisesti. Niin ja meil lapset syö myös perunaa ja porkkanaa kuin viljojaki, mut tingimme taas herkuista. Ja en näe perus kurkussa, tomatissa mitään vikaa jos lapsi niitä vain syö. Mä oon ite ennenmmin sillä kannalla et annan lapselle sitä ruokaa mikä lapselle maistuu.. eli annan sille sitä kurkkua ja perus salattia koska se siitä tykkää, mut en taas pakota sitä syömään tattaria koska se on lapsen mielestä pahaa. Meil syödään myös marjoja paljon, oon alkanu antamaan lapsille marjoja sopan seassa jo heti ku se suinkin on ollu mahdollista samoten oon antanu leipäpalan käteen heti ku se kädessä pysyy.
Mut ymmärrän et joku toinen toimii toisin!! Mut sitä en ymmärrä et lähdetään tieten tahtoen ehdottomalle kieltolinjalle jos ruokavaliolle ei ole mitään allergista perustelua.

Mitäkö? Luomulihapullia ainakin:-)
Korrenvahvistaja ei ole vahviketta. Se on myrkkyä, mutta isoilla tiloilla pellolla vilja kaatuu, kun ei ole rikkaruohot pitämässä sitä pystyssä. Nyt taitaa olla kaskustelemassa ihmiset, joiden peruslääkitykseen kuuluu jossain muodossa kortisoni tai solusalpaajat tai piikkihoitojen saajat... Googlaapa "myrkkykaali"
ei kaikkea todellakaan kannata syödä nykyään, mutta luomua sentään joku kontrolloi!

[QUOTE="huhhuh";22106100]Mitäkö? Luomulihapullia ainakin:-)
Korrenvahvistaja ei ole vahviketta. Se on myrkkyä, mutta isoilla tiloilla pellolla vilja kaatuu, kun ei ole rikkaruohot pitämässä sitä pystyssä. Nyt taitaa olla kaskustelemassa ihmiset, joiden peruslääkitykseen kuuluu jossain muodossa kortisoni tai solusalpaajat tai piikkihoitojen saajat... Googlaapa "myrkkykaali"
ei kaikkea todellakaan kannata syödä nykyään, mutta luomua sentään joku kontrolloi![/QUOTE]

kuuleppas.. mä sanon sulle ettei se luomukaan ole mikään autuaaksi tekevä asia!!

Ja toiseksi meil ainaki tilalla (kuten monella muullakin) pellot on luomutuotannossa, mutta lihakarja ei joten emme ole luomutila mutta emme käytä juurikaan pelloilla myrkkyjä.

" hoitoon tulee lapsi ja vanhemmat sanoo ettei sillä ole koskaan kokeiltu vaikka maitoa, tai viljoja, tai kananmunaa"

Kun vanhemmat näin sanovat niin päiväkodista vastataan että nyt on sitten hyvä aika kokeilla.
En usko yhdenkään päiväkodin toteuttavan mitään "kokeiluja" silloin kun on kysymys ihan tavallisesta ruuasta.

Viljoille ja maitotuotteille on moni allerginen mutta vielä suurempi osa ihmisistä kykenee niitä syömään ilman minkäänlaisia allergiaoireita joten tällainen perustelu on päiväkodille täysin turha. On ihan vastaava kuin se että liikenteessä kuolee paljon ihmisiä, paras siis pitää lapsi kotona.

No joo, kotonakin kuolee paljon ihmisiä, mitäs sitten tehdään?

Mun täytyy myöntää että mä en ymmärrä edes perusteluja tällaisten vanhempien toiminnalle. Voisin ymmärtää jos olisi kokeiltu ja epäilys olisi herännyt, mutta se että monella on näin ei mun päähäni sovi perusteeksi. Ja ihan siitä syystä että vielä usemammalla se ei ole näin...

[QUOTE="minä";22104416]no mutta kiitos kuitenkin vastauksistanne :) Johtopäätöksenä tästä voisin vetää sen, ettei päiväkodeissa varmaan ole kovin usein moiseen asiaan törmätty, joten kokemusta ei varmaan ole, mutta arvauksia kyllä, kiitos niistä, niitähän pyysinkin :)[/QUOTE]

No ihan faktana tiedän, että ellei ruokavalion taustalla ole uskonnollista syytä tai sitten sitä lääkärin/neuvolan todistusta allergiasta lapselle kuin lapselle annetaan päiväkodin normiruokaa. Meidän pienimmät lapset ovat 1-vuotiaita ja aika monet heistä maistelevat uusia ruokia juuri päiväkodissa. Allergisia reaktioita tulee vastaan todella harvoin, mutta kyllä me osataan ne tunnistaa ja toimia tiltanteen mukaan.

[QUOTE="Kaisa";22106056]Niin mut luitko et ap:n lapsen ruokavalioon ei kuulu edes nämä tattari ja hirssi!! Maitotuotteitakaan ei käytetä monipuolisesti ja kasvikunnan tuotteista monet on jätetty pois!![/QUOTE]

Luitko itse kun aiemmin kirjoitin että maitotuotteita käytetään runsaasti ja monipuolisesti, heti kun 10kk:n iästä saa alkaa maitoa kokeilemaan. Mitä kasvikunnan tuotteista on monet jätetty pois? Viljat, peruna, riisi, maissi. Ne on jätetty pois. Normaalisti hedelmiä, marjoja. Ja niitä kasviksia. Joita on muuten muitakin kun nauris jota ei lapselle voi antaa ja se peruna. Ja porkkanaa saa ihan normaalisti, kuten myös tomaattia. Ja kyllä tiedän että esim. porkkanassa on runsaasti hiilareita. Niin ja neuvolantätimme sanoi asiaan että eihän niitä viljoja ole pakko antaa.

[QUOTE="minä";22106368]Luitko itse kun aiemmin kirjoitin että maitotuotteita käytetään runsaasti ja monipuolisesti, heti kun 10kk:n iästä saa alkaa maitoa kokeilemaan. Mitä kasvikunnan tuotteista on monet jätetty pois? Viljat, peruna, riisi, maissi. Ne on jätetty pois. Normaalisti hedelmiä, marjoja. Ja niitä kasviksia. Joita on muuten muitakin kun nauris jota ei lapselle voi antaa ja se peruna. Ja porkkanaa saa ihan normaalisti, kuten myös tomaattia. Ja kyllä tiedän että esim. porkkanassa on runsaasti hiilareita. Niin ja neuvolantätimme sanoi asiaan että eihän niitä viljoja ole pakko antaa.[/QUOTE]

Ei ole pakko antaa viljoja, mutta koska perustelet viljojen poisjättämisen hiilihydraattien kontrolloimisella, ihmettelen, mikä on peruste syödä maitotuotteita, sokereita ja runsashiilihydraattisia kasvikunnan tuotteita. Sille ei ole siis mitään terveydellistä perustetta, ei kerrassaan mitään, vaikka niin haluat väittääkin. Ikävää on tehdä tuollaisia päätöksiä lapsen elämää koskien ilman mitään todellista tietopohjaa tai kunnollista perustetta ruokavaliolle. Ainoa peruste viljojen pois jättämiselle tuntuu olevan mutu-tuntuma ja halu olla syömättä viljaa. Silloin sitä on turha perustella esim. vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, kun ruokavalionne ei selvästikään sitä ole.

Kai ap tiedät, että maito on vaarallisempaa kuin viljat? Ja rokotteet vielä haitallisempia, toivottavasti lapsesi ei saa niitä.

Kaiken muun ravinnon tulisikin olla luomua ja lisäaineetonta sekä lähiruokaa.

Hedelmissä on hiilareita ja hedelmäsokerit ovat haitallisia. Tavallinen ruokasuola sisältää myrkkyjä eikä siinä ole ravintoaineita nimeksikään - vaihtakaa intiaanisokeriin ja vuorisuolaan.

Sulla ei ole ideologiaa vaan päähänpinttymä :) Päiväkodissa lapsesi saa sitä ruokaa, jota muutkin syövät. Niin myös minun lapseni, vaikka kotona syövätkin terveellistä ruokaa.. Maitoakin saavat pk:ssa juoda jos tahtovat.

ap: minusta näyttää, että sinulla on ortoreksia, jonka olet levittänyt myös lapsesi ruokavalioon.. Voisitko nyt ottaa itseäsi niskasta kiinni ja miettiä tosissasi onko lapsen hiilareiden välttämisessä mitään järkeä?! Toki kannattaa tehdäkin kotona useimmiten perunan, riisin, makaroonin ym sijaan jotain kasviksia, mutta joku ehdoton käyttämättä oleminen on liioiteltua ja viittaa sairauteen, jonka jo mainitsinkin.

niin ja tarkennan vielä että en siis kysynyt mielipidettä kannattaako lapselle antaa viljoja tai olla antamatta. Olen vaan miettinyt mitä hoidossa sitten oikeasti tehtäis jos joku ei lapselleen olis esim. viljoja antanut.

Jos vanhempien kanssa ei päästä yhteisymmärrykseen niin asia lähtee eteenpäin.
Keskusteluun astuu terveydenhoitaja sekä erityislastensuojelun työntekijä.
Kaikki saman pöydän ääreen.

Useimmiten löytyy muitakin ongelmia.

Jäi myös kiinnostamaan ap:n lapsen kohtalo, itse kamppailen saman asian kanssa. Ja kyse taitaa olla paleosta? Meillä lapsi (1v7kk) syö gluteenittomasti, saa riisiä, maissia, hirssiä ja tattaria. Kasvaa ihan normaalisti, vatsa toimii eikä ole ihottumia tms. ongelmia.

"Diabetes voi aiheuttaa muutoksia silmän täyttävässä lasiaisgeelissä, joka voi alkaa vetää ja kiristää verkkokalvoa. OCT-kuva näyttää mekaanisen vedon selkeästi ja auttaa arvioimaan sen vaikutusta näköön."-IL-

Yhteistyössä