Lapsen ruokavalio(viljat) päiväkodissa / perhepäivähoidossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22105158]Ilman lääkärintodistusta ei saa erikoisruokavaliota missään, ei koulussa ei tarhassa, mikä arvaus se on? Ilmeisesti teillä ei sitten syödä mitään muutakaan joka saattaa aiheuttaa allergiaa, että on todella hyvä että lapsi menee tarhaan opettelemaan ´syömään ihan normaalia ruokaa.[/QUOTE]

Meillä syödään ihan normaalia ruokaa pois lukien viljatuotteet.

[QUOTE="minä";22105182]No tarkkaan en muista, muuta kuin äiti on kertonut. Allergiat puhkesi/todettiin 4kk:den iästä alkaen, kun äitini joutui lopettamaan imetyksen ja siirryttiin korvikkeeseen, jolle olin allerginen. Jonka jälkeen sitten varmaan siitä 6kk:desta lähtien kun kiinteitä alettiin kokeilemaan, tuli iho-oireita ja vatsaoireita, eikä paino noussut enää, kun mikään ruoka-aine ei imeytynyt allergioista johtuen. Allergisoiviksi todettiin kotim. viljat+lehmänmaito+kananmuna. Suurin osa lasten ruoka-aineallergioista helpottaa kouluikään mennessä. Minun tapauksessani allergiat alkoi helpottaa pikkuhiljaa ja kouluiässä allergisoivia oli enää kananmuna ja pähkinä&manteli. Nykyään voin syödä myös kananmunaa normaalisti. Pähkinää hyvin pieninä määrinä. Mantelia en ollenkaan.[/QUOTE]

Kiitos. Tiedän tuon että suurimmalla osalla helpottavat kouluikään mennessä, mutta mietin onko sillä allergian alkamisiällä jotain merkitystä asiaan. Meidän kohdalla allergia löytyi vasta parisen vuotta sitten. Tosin oireita ollut kauemminkin, mutta ei pikkuvauvasta asti.

[QUOTE="Kaisa";22105124]näinpä ja raivoa päiväkotia kohtaan ku ovat aiheuttaneet lapselle kipeän vatsan..[/QUOTE]
Ikävin skenaario on, että ap vie lapsen tarhaan, lapsi saa siellä viljoja ja jonkin ajan päästä lapsi alkaa valittaa vatsaansa. Päiväkodista soitetaan ap:lle töihin ja kehoitetaan hakemaan sairas lapsi pois. Ap voi toki sanoa, että vatsakipu johtuu varmaan viljoista, mutta päiväkodille on ihan sama, vaikka kipu johtuisi isomummun liikavarpaista: vatsakipuisen lapsen paikka ei ole päiväkodissa. Noh, ap hakee lapsen ja vie seuraavana aamuna taas päiväkotiin. Sama toistuu ja ap hakee lapsen kesken päivän tarhasta. Kolmantena päivänä sama homma ja ap:n hakiessa lasta päiväkodista sanotaan, että lasta ei saa tuoda päiväkotiin ennenkuin vatsakivun aiheuttaja on hoidettu pois. En tiedä, kirjoittaisiko joku lääkäri sairaslomaa tuota varten, hieman epäilen. Joka tapauksessa ap:n pitää joko keksiä joku hoitaja lapselle, miehen jäädä vuorostaan kotiin tai ottaa palkatonta vapaata töistä.Entä jos vatsan tottuminen viljoihin vie pari viikkoa eikä kummankaan työnantaja jousta ylimääräisiin palkattomiin vapaisiin?

[QUOTE="Kaisa";22105196]Mikä periaate se sellainen on joka kumotaan kun lapsi lähtee hoitoon?[/QUOTE]

sellainen jonka hoitoon vieminen tai vaikka kouluun meneminen vaatii kumoamaan. Kun en voi kotiinkaan loputtomiin hoitamaan jäädä tai opettaa lasta kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22105229:
Ikävin skenaario on, että ap vie lapsen tarhaan, lapsi saa siellä viljoja ja jonkin ajan päästä lapsi alkaa valittaa vatsaansa. Päiväkodista soitetaan ap:lle töihin ja kehoitetaan hakemaan sairas lapsi pois. Ap voi toki sanoa, että vatsakipu johtuu varmaan viljoista, mutta päiväkodille on ihan sama, vaikka kipu johtuisi isomummun liikavarpaista: vatsakipuisen lapsen paikka ei ole päiväkodissa. Noh, ap hakee lapsen ja vie seuraavana aamuna taas päiväkotiin. Sama toistuu ja ap hakee lapsen kesken päivän tarhasta. Kolmantena päivänä sama homma ja ap:n hakiessa lasta päiväkodista sanotaan, että lasta ei saa tuoda päiväkotiin ennenkuin vatsakivun aiheuttaja on hoidettu pois. En tiedä, kirjoittaisiko joku lääkäri sairaslomaa tuota varten, hieman epäilen. Joka tapauksessa ap:n pitää joko keksiä joku hoitaja lapselle, miehen jäädä vuorostaan kotiin tai ottaa palkatonta vapaata töistä.Entä jos vatsan tottuminen viljoihin vie pari viikkoa eikä kummankaan työnantaja jousta ylimääräisiin palkattomiin vapaisiin?

no tähän ongelmaan joku jo aiemmin ehdottokin että jos lapselle antaisi niitä viljoja kotona jo parisen viikkoa etukäteen ennen päiväkotiin menoa. Johon kommentoin että kuulostaa järkevältä.

Mistä tämä viljojen täydellinen välttäminen sairauksien ennalta ehkäisynä on peräisin, jos sinulla on siitä esittää kiistaton tutkimus sen voisin olettaa vaikuttavan jotakin päivähoitopaikan haluun yrittää välttää viljoja sinun lapsella silloin kun se ei kohtuutonta rasitusta ruokailun järjestelyssä aiheuta.

Muakin kiinnostaisi tää. Ap mainitsi mm. II-tyypin diabeteksen ja syövät, mutta vaikka itsekin kritisoin viljatuotteiden ja yleensäkin hiilihydraattien liikasaantia, niin missään ei ole koskaan tietääkseni sanottu, että viljoista tulisi kieltäytyä kokonaan. Viljoista on kuitenkin mahdollisuus saada myös hyvänlaatuisia hiilareita ja kuituja, kun on tarkka viljan laadusta. Jos taas juuri esim. II-tyypin diabeteksen välttäminen on päätavoite, tulisi välttää viljojen lisäksi muita runsashiilihydraattisia tuotteita, kuten riisiä, maissia, sokeria, perunaa, herneitä jne jne. Ja tämä taas on ongelma, koska lapsen tarve hiilihydraateille on kasvavan elimistön ja aivotoiminnan kannalta ihan toista luokkaa kuin aikuisilla.

[QUOTE="vieras";22104341]Minkä ikäinen lapsi ja miksi haluatte välttää ko. ruoka-aineita jo etukäteen?[/QUOTE]

Sitäpä juuri itsekin mietin, että miksi olette valinneet viljojen tiukan välttämisen ilman mitään selkeätä syytä?

[QUOTE="minä";22105232]sellainen jonka hoitoon vieminen tai vaikka kouluun meneminen vaatii kumoamaan. Kun en voi kotiinkaan loputtomiin hoitamaan jäädä tai opettaa lasta kotona.[/QUOTE]

Silloinhan menee pohja koko periaatteelta..

Onneksi kuitenkin valinta on yksin minun ja mieheni ja yritämme tehdä sen parhaalla mahdollisella tavalla suojellaksemme lastamme. Kuten varmaan myös teistä jokainen. Punnittavaksi jää juuri se että mikä on pienempi paha tässä vilja-asiassa ja siitä on lähes yhtä monta näkemystä kuin on näkemyksen kertojiakin. Nyt lähden nukkumaan että jaksan taas huomenna herätä kultapalleron kanssa. Kiitos vielä vastauksistanne.

Muakin kiinnostaisi tää. Ap mainitsi mm. II-tyypin diabeteksen ja syövät, mutta vaikka itsekin kritisoin viljatuotteiden ja yleensäkin hiilihydraattien liikasaantia, niin missään ei ole koskaan tietääkseni sanottu, että viljoista tulisi kieltäytyä kokonaan. Viljoista on kuitenkin mahdollisuus saada myös hyvänlaatuisia hiilareita ja kuituja, kun on tarkka viljan laadusta. Jos taas juuri esim. II-tyypin diabeteksen välttäminen on päätavoite, tulisi välttää viljojen lisäksi muita runsashiilihydraattisia tuotteita, kuten riisiä, maissia, sokeria, perunaa, herneitä jne jne. Ja tämä taas on ongelma, koska lapsen tarve hiilihydraateille on kasvavan elimistön ja aivotoiminnan kannalta ihan toista luokkaa kuin aikuisilla.

Tätä mäki ihmettelen.. et nimenomaan kun lähdetään välttämään esim. sitä viljaa ja lisätään esim. perunan ja muiden kasvisten määtää (joista osa sisältää vielä enemmän hiilihydraattia mitä vilja) ni eikö silloin jouduta ojasta allikkoon? Ja nimen omaan se että kasvava lapsi TARVII monipuolisesti ravintoa, jos siihen ei ole mitään estettä kuten allergia. Hermoston ja aivojen kehittymisen kannalta on tärkeää että lapsi saa vitamiinejä monipuolisesti ja helpoiten ne saa monipuolisesta ruokavaliosta, ei pilleripurkista.

[QUOTE="minä";22105246]no tähän ongelmaan joku jo aiemmin ehdottokin että jos lapselle antaisi niitä viljoja kotona jo parisen viikkoa etukäteen ennen päiväkotiin menoa. Johon kommentoin että kuulostaa järkevältä.[/QUOTE]
Oukei :) Mä ymmärrän kyllä tuon, että et ideologiasi vuoksi haluaisi antaa lapsellesi viljoja. Mä itse pyrin välttämään kotiruuassa kaikkia lisäaineita. Kotini ulkopuolinen maailma ei kuitenkaan jaa ideologiaa kanssani ja siihen mun on tyytyminen. Koska kerroit lapsen olevan ensimmäinen lapsesi, niin siksi kerroin tuon esimerkin siitä, että vatsakipuinen lapsi käsketään hakemaan pois. Päiväkoti ei jousta siinä, että lapsi olisi vatsakipuisena siellä. Ei edes silloin, jos vuorossa oleva lastenhoitaja jakaisi sinun ideologiasi. Se on vähän armotonta meininkiä, mutta niin on pakko olla, jotta homma useiden erilaisten lasten ja vielä erilaisempien vanhempien kanssa toimisi :)

[QUOTE="minä";22105276]Onneksi kuitenkin valinta on yksin minun ja mieheni ja yritämme tehdä sen parhaalla mahdollisella tavalla suojellaksemme lastamme. Kuten varmaan myös teistä jokainen. Punnittavaksi jää juuri se että mikä on pienempi paha tässä vilja-asiassa ja siitä on lähes yhtä monta näkemystä kuin on näkemyksen kertojiakin. Nyt lähden nukkumaan että jaksan taas huomenna herätä kultapalleron kanssa. Kiitos vielä vastauksistanne.[/QUOTE]

Mieti kuitenkin sitä, että MIKÄ siinä viljassa on se joka aiheuttaa niitä sairauksia ja todennäköisesti (myös tutkimusten perusteella) se on se hiilihydraatti sekä suola

[QUOTE="Kaisa";22105268]Silloinhan menee pohja koko periaatteelta..[/QUOTE]

Kai se riippuu periaatteesta..joskus ne periaatteet kumopuavat pikemminkin pelosta kuin mistään todellisesta ja loogisesta syystä.

[QUOTE="Kaisa";22105293]Tätä mäki ihmettelen.. et nimenomaan kun lähdetään välttämään esim. sitä viljaa ja lisätään esim. perunan ja muiden kasvisten määtää (joista osa sisältää vielä enemmän hiilihydraattia mitä vilja) ni eikö silloin jouduta ojasta allikkoon? Ja nimen omaan se että kasvava lapsi TARVII monipuolisesti ravintoa, jos siihen ei ole mitään estettä kuten allergia. Hermoston ja aivojen kehittymisen kannalta on tärkeää että lapsi saa vitamiinejä monipuolisesti ja helpoiten ne saa monipuolisesta ruokavaliosta, ei pilleripurkista.[/QUOTE]

tää olkoon viimeinen. Mutta meillä ei syödä myöskään perunaa, eikä riisiä, eikä maissia. Ei myöskään pastaa. Noudatetaan vähähiilihydraattista, runsaasti kasviksia ja eläinrasvoja sisältävää ruokavaliota. Pilleripurkista otetaan vain d-vitamiini, jota ei suomessa saa tarpeeksi auringosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22105294:
Oukei :) Mä ymmärrän kyllä tuon, että et ideologiasi vuoksi haluaisi antaa lapsellesi viljoja. Mä itse pyrin välttämään kotiruuassa kaikkia lisäaineita. Kotini ulkopuolinen maailma ei kuitenkaan jaa ideologiaa kanssani ja siihen mun on tyytyminen. Koska kerroit lapsen olevan ensimmäinen lapsesi, niin siksi kerroin tuon esimerkin siitä, että vatsakipuinen lapsi käsketään hakemaan pois. Päiväkoti ei jousta siinä, että lapsi olisi vatsakipuisena siellä. Ei edes silloin, jos vuorossa oleva lastenhoitaja jakaisi sinun ideologiasi. Se on vähän armotonta meininkiä, mutta niin on pakko olla, jotta homma useiden erilaisten lasten ja vielä erilaisempien vanhempien kanssa toimisi :)

kiitos näkökulmastasi :)

[QUOTE="Kaisa";22105293]Tätä mäki ihmettelen.. et nimenomaan kun lähdetään välttämään esim. sitä viljaa ja lisätään esim. perunan ja muiden kasvisten määtää (joista osa sisältää vielä enemmän hiilihydraattia mitä vilja) ni eikö silloin jouduta ojasta allikkoon? Ja nimen omaan se että kasvava lapsi TARVII monipuolisesti ravintoa, jos siihen ei ole mitään estettä kuten allergia. Hermoston ja aivojen kehittymisen kannalta on tärkeää että lapsi saa vitamiinejä monipuolisesti ja helpoiten ne saa monipuolisesta ruokavaliosta, ei pilleripurkista.[/QUOTE]

Juurikin näin. Vaikka itse uskon siihen, että hiilareita kannattaa ruokavaliossaan rajoittaa mahdollisimman paljon, en ole varma lasten terveydellä kokeilemaan sitä, että kestääkö lasten kasvu ja normaali kehitys hiilareiden minimoimisen. Uskon, että ei kestäisi. Vitamiinien saamiseen purkista suhtaudun hyvin kriittisesti, pilleripurkeissa vitamiini on mahdollisimman synteettisessä ja puhdistetussa muodossa, se tukee teollistumista ja lisäksi niissä on lisäaineita. :/ En oikein ymmärrä sitäkään.

eihän suolassa muuten paljon olis vikaa, jos siihen ei lisättäisi syanidia, sitä paakkuuntumisenestoaineen muodossa - tosin voihan sitä olla muissakin jauhemaisissa tuotteissa, mitä teollisuus käyttää. E536 on se koodi, ja syanidimyrkytys ilmenee yskänä. Ja viljassa korrenvahvistajat, mykotoksiinit, muuntogeeninen hiiva, glyfosaattijäämät jne...

[QUOTE="minä";22105315]tää olkoon viimeinen. Mutta meillä ei syödä myöskään perunaa, eikä riisiä, eikä maissia. Ei myöskään pastaa. Noudatetaan vähähiilihydraattista, runsaasti kasviksia ja eläinrasvoja sisältävää ruokavaliota. Pilleripurkista otetaan vain d-vitamiini, jota ei suomessa saa tarpeeksi auringosta.[/QUOTE]

Teidän terveydenhoitajananne olisin hyvin huolissani, jos lapsi todella noudattaa tuollaista ruokavaliota. :( Ilmeisesti teillä ei myöskään syödä herneitä, sokeria, hedelmiä ja rajoitetaan selvästi maitotuotteiden saantia?

Kai se riippuu periaatteesta..joskus ne periaatteet kumopuavat pikemminkin pelosta kuin mistään todellisesta ja loogisesta syystä.

näinpä.. mut mulle jäi epäselväksi koko ap:n periaatteen todellisuus. Siis se että jos nyt noudatetaan kotona tiukkaa linjaa, ei viljoja.. mut miten sitten kodin ulkopuolinen hoito ennen kuin lapsi menee päivähoitoon.
Siis jos haluaa vältää viljaa sen takia et se ehkäisisi sairauksia, ni silloinhan siltä menee pohja kun lapsi lähtee hoitoon.. se on eriasia jos lapsi on allerginen. Mut sitä vain en ymmärrä et miks noudattaa nyt ehdotonta EI linjaa ku tietää että se ei linja tulee kumoutumaan kun lapsi aloittaa päivähoidon? Samahan se on karppaavissa perheissä. Ei siitä karppaamisesta "ole mitään hyötyä" kotona jos hoidossa syödään miten lystää.
Samoten ku jos lapsella on vaik tukikengät käytössä, ei niiden käytöstä ole hyötyä jos niitä käytetään vain kotona..

sit on eriasia jos halutaan esim. juuriki vähentää lapsen viljojen käyttöä, lisä-aineiden käyttöä jne mut totalikieltäytymistä en ymmärrä.

[QUOTE="minä";22105315]tää olkoon viimeinen. Mutta meillä ei syödä myöskään perunaa, eikä riisiä, eikä maissia. Ei myöskään pastaa. Noudatetaan vähähiilihydraattista, runsaasti kasviksia ja eläinrasvoja sisältävää ruokavaliota. Pilleripurkista otetaan vain d-vitamiini, jota ei suomessa saa tarpeeksi auringosta.[/QUOTE]

No juu, en ole lukenut koko ketjua, sori, mutta tämä on tietysti radikaalia lähinnä siinä mielessä miten ruokavalionne kohtaa ympärilläolevan todellisuuden. Itsehän näitä valoita voi säädellä loputtomiin ja ihan miten vain, mutta päivähoidonhan ei periaatteessa tarvitse vastata ihan joka valioon...tosin nykyään kasvisruokaakin saa ihan kivasti, vaikka sekin perustuu yksilön omalle ideologialle.

Peruna, riisi, maissi ja pasta ovat erittäin tavallisia raaka-aineita päiväkotien ruokalistoilla, joten noitakin varmaan kannattaa kokeilla ennen päivähoidon aloittamista. Välipalana saattaa olla myös sokerilla makeutettua marjakiisseliä, rasvattomia jugurtteja jne. Lapsen ruokavalioon tulee aikamoinen muutos, kun päivähoito alkaa. Valitettavasti :(

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22105294:
Oukei :) ...
Kotini ulkopuolinen maailma ei kuitenkaan jaa ideologiaa kanssani ja siihen mun on tyytyminen. ... Se on vähän armotonta meininkiä, mutta niin on pakko olla, jotta homma useiden erilaisten lasten ja vielä erilaisempien vanhempien kanssa toimisi :)

Kappas vain!

Aivoillakin varustettuja on.

Teidän terveydenhoitajananne olisin hyvin huolissani, jos lapsi todella noudattaa tuollaista ruokavaliota. :( Ilmeisesti teillä ei myöskään syödä herneitä, sokeria, hedelmiä ja rajoitetaan selvästi maitotuotteiden saantia?

Mä olen kanssasi samaa mieltä!! Kasvava lapsi TARVII monipuolisesti ravintoa!! Ja mä en usko että lapsesti saa vitamiinejä tarvittavaa määrää jos noudatatte täysin vähähiilihydraattista ruokavaliota josta on poitettu nuo kaikki ruuan peruselementit! Enempi olisin siitä tarkkana ja huolissani, mitä siitä että lapsi ei saa viljaa jne.
Ei teidän ruokailu kyl miltään normiruokailulta kuulosta? mitä se lapsi sit lihan lisäksi syö?? Ei kurkku, tomatti, omena, kana, naudanliha vielä riitä turvaamaan lapsen monipuolista vitamiinien tarvetta.

[QUOTE="Kaisa";22105374]Mä olen kanssasi samaa mieltä!! Kasvava lapsi TARVII monipuolisesti ravintoa!! Ja mä en usko että lapsesti saa vitamiinejä tarvittavaa määrää jos noudatatte täysin vähähiilihydraattista ruokavaliota josta on poitettu nuo kaikki ruuan peruselementit! Enempi olisin siitä tarkkana ja huolissani, mitä siitä että lapsi ei saa viljaa jne.
Ei teidän ruokailu kyl miltään normiruokailulta kuulosta? mitä se lapsi sit lihan lisäksi syö?? Ei kurkku, tomatti, omena, kana, naudanliha vielä riitä turvaamaan lapsen monipuolista vitamiinien tarvetta.[/QUOTE]

Jos oikeasti noudattaa vähähiilihydraattista ruokavaliota, niin tomaattikin on muuten ehdoton nou nou, siinä on aika paljon hiilareita. En tiedä sitten huomioiko ap tätä. Siitäkin yli 60% on hiilareita. Porkkanastakin lähes 70%. Perunasta toki vielä enemmän, yli 80%. Veteen keitetyssä kaurapuurossa on hiilareita n 62% eli vähemmän kuin tomaatissa ja porkkanassa.

Jos oikeasti noudattaa vähähiilihydraattista ruokavaliota, niin tomaattikin on muuten ehdoton nou nou, siinä on aika paljon hiilareita. En tiedä sitten huomioiko ap tätä. Siitäkin yli 60% on hiilareita. Porkkanastakin lähes 70%. Perunasta toki vielä enemmän, yli 80%. Veteen keitetyssä kaurapuurossa on hiilareita n 62% eli vähemmän kuin tomaatissa ja porkkanassa.

Hyvä huomio!! Ite en ole perehtyny sen enempää nuihin hiilarimääriin..

.. mut ap muistathan myös sen että lapsen elimistö on herkempi mitä aikuisen! Eli lapsen elimistö ei kestä esim. suolaa, naurista/lanttua/punajuurta, hunajaa, maksaa jne! Viljattomuus ei sinänsä ole väärin mutta pitää muistaa ettei kuitenkaan noudatetusta ruokavaliosta ole enemmän haittaa mitä hyötyä! (niin ja itse en näe mitään hyötyä siinä että jotain tiettyä ruoka-ainetta (teil aika monia) vältetään vain välttämisen ilosta.. eria asia jos ruoka-aineiden välttämiselle oisi lääketieteellinen syy ja nyt sellaista ei ole.
Voit myös toiminnallasi aiheuttaa lapselle sen ettei hänen vatsa tule kestämään esim. sitä viljaa missään muodossa, ei nyt eikä myöhemmin!! Samoten ku voi käydä jos lapselle juotetaan vain ja ainaoastaan laktoositonta maitoa tottumuksesta voi käydä niin ettei lapsen maha kestä laktoosia (sanon tämän kokemuksesta koska meil itellä meinasi käydä niin, itse miehen kans juomme laktoositonta maitoa ja alkuun juotimme sitä myös lapselle kunnes heräsin et miksi en juottaisi sille normi maitoa tai ainaki kokeilisi käykö se ja se kävi).

Yhteistyössä