Lapsen ruokavalio(viljat) päiväkodissa / perhepäivähoidossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Kaisa";22104931]Niin mut se on lasten kanssa totta!! Aina EI voi mennä sieltä mistä aita on matalin vaan on peilattava asioita monelta kantilta! Joskus vain on otettava se epämiellyttävämpi vaihtoehto.. mä ite esim en mielelläni anna lapsille antibiottikuuria, mut joskus on vain sellainen tilanne että on pakko esim siihen korvatulehdukseen ottaa se ab-kuuri koska en halua lapseni kärsivän!![/QUOTE]

sekin on totta. Mutta et varmaan antais lapsellesi sitä antibioottikuuria varmuuden vuoksi vaikka kuukausittain ettei tulis korvatulehdusta, vaikka neuvolasta tai jostain virallisesta tahosta näin suositeltaisiin. Just sen vuoksi mä en haluais niitä viljoja varmuuden vuoksi kotona syöttää, koska ne on musta pahasta. Sen altistuksen voin toki lapsen vuoksi tehdä.

Tästä yhteenvetona oon teidän kaikkien kommenteista ehkä viisastunut sen verran, että tulen varmaankin jossain vaiheessa kokeilemaan ennen hoitoon menoa esimerkiksi sen kauran sopivuuden. Ettei ainakaan hengenvaarallisia oireita tarvitse pelätä sitten kun hoitoon menee.

Viljattomuudessa ei ole kysymys mun aatteesta, vaan siitä että uskon että ne on pahasta mulle ja mun lapselle, en halua että mun lapsi sairastuu, koska se mun lapsi on mulle kaikki kaikessa. En yritä mennä siitä mistä aita on matalin, jos yrittäsin, oisin testannut ne viljat jo aikaa sitten ja söisin itekin viljoja.

[QUOTE="minä";22104959] No entäs jos päivähoidossa sitten tarjottaisikin täysrasvasta maitoa ja voita.[/QUOTE]

Minun mielestäni tämä taas on eri tason juttu. Totta kai elimistö voi reagoida myös äkilliseen eläinrasvan lisääntymiseen, mutta rasvattomalla maidolla ja täysmaidolla on kuitenkin aivan sama maitoproteiini. Se ei ole siis kokonaan uusi asia elimistölle, toisin kuin yhtäkkiä tulevat neljä uutta viljan proteiinia.

Jos ideologiasi on kovin vahva etkä ole halukas siitä tippaakaan tinkimään, niin sun ei ole mikään pakko antaa lapsellesi viljoja. Voit joko olla menemättä töihin tai palkata lapsellesi kotiin hoitajan, joka syöttää lapsellesi sitä, mitä olet kaappiin varannut. Tai voit koittaa etsiä jonkun, jolla on sama ideologia ja joka ottaisi maksua vastaan lapsesi hoidettavaksi.

Jos ideologiasi jatkuu vielä lapsen oppivelvollisuuden alkaessa, niin Suomessa ei ole koulupakkoa. Ainoastaan oppivelvollisuus. Voit opettaa lapsesi kotona halutessasi vaikka ylioppilaaksi asti.

[QUOTE="minä";22104959]Jos käännetään asia näin päin, jotta ideani aukeaisi edes vähän. Meille on toitotettu vuosikausia että eläinrasvat on pahasta, aika monessa kodissa juodaan rasvatonta maitoa, koska se on terveellistä ja käytetään margariinia voin sijasta leivän päällä. Ja jokainen joka näin tekee, varmaan uskoo silloin että ne eläinrasvat on pahasta. No entäs jos päivähoidossa sitten tarjottaisikin täysrasvasta maitoa ja voita. (Oletetaan ettei olis ollut mediassa puhetta että eläinrasvat saattaakin olla hyvästä) Kuinka moni sitten ryhtyis kotona antamaan lapselle sitä täysrasvasta maitoa ja voita, jotta lapsi tottuis makuun ja elimistö tottuis, vaikka uskois sen olevan vaarallista ja epäterveellistä, ehkä jopa aiheuttavan lapsen sairastumisen. Siihenhän ei voi vaikuttaa mitä siellä päiväkodissa tarjotaan, mutta kun kotona voin vaikuttaa siihen, en halua lapselle niitä viljoja syöttää. Uskon että ne on pahasta ja epäterveellisiä. Täytynee miettiä vielä josko niitä jossain vaiheessa kokeillaan, mutta vakikäyttöön niitä en vatsakipuoletuksen takia etukäteen ota. Ainakaan tämän tiedon pohjalta.[/QUOTE]

Tämä nyt ei ollut taas lainkaan sama asia kuin allergia tai täyskielto.

Toki minusta voi esittää päivähoitoon toivomuksia ja selittää että lapsi on tottunut sellaiseen ja sellaiseen ruokavalioon, mutta ilman lääkärintodistusta tai yleisesti hyväksyttyä uskonnollista vakaumusta minusta ei voi olettaa että päivähoito pelkkiä vanhempien toivomuksia 100%:sti noudattaa.

[QUOTE="minä";22105023]

Tästä yhteenvetona oon teidän kaikkien kommenteista ehkä viisastunut sen verran, että tulen varmaankin jossain vaiheessa kokeilemaan ennen hoitoon menoa esimerkiksi sen kauran sopivuuden. Ettei ainakaan hengenvaarallisia oireita tarvitse pelätä sitten kun hoitoon menee.

.[/QUOTE]
Kuullostaa oikein hyvältä :) Ja kuten jo aiemmin sanoin, sillä kokeilulla ei ole nyt vielä mikään kiire, koska lapsesi on vasta 8 kk.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;22104997:
Minua vaan vähän hämää se, että tunnun saavan koko ajan vähän ristiriitaista viestiä ideologiasi asteesta. Minusta on esimerkiksi ihan ok, että perhe on kasvissyöjä, vakaumuksellisista syistä, ja siksi lapsi on sitä myös päivähoidossa. Minä en vaan nyt ihan hahmota, että miksi on ideologian vastaista varmistaa sopiiko viljat lapsille, mutta ei ideologian vastaista syödä niitä päivähoidossa?

Mutta, sinähän sen päätöksen kai teet. Minusta se on kuitenkin aika iso juttu, koska parhaassa tapauksessa lapsi syö päivähoidossa kolme ateriaa. Minusta se on aika paljon kuitenkin kokonaisuudessa. En vaan oikein nyt osaa hahmottaa tätä. Ehkä on aika mennä nukkumaan.

Ei ole ideologiani vastaista varmistaa voiko lapsi syödä viljoja vai ei. Vaan en halua ottaa viljoja normaaliin ruokavalioomme siinä määrin kuin lapsi niitä päiväkodissa joutuu syömään, ihan vaan varmuuden vuoksi.

Ja ilmaisen itseäni varmaan ristiriitaisesti, koska en halunnut heti alkuun selitellä miksi en ole kokeillut viljoja vielä ja miksi ylipäätään kysyn. Enkä myöskään ole sanonut että aion viedä lapsen päivähoitoon kokeilematta viljoja, vaan kysymykseni oli siltä osin teoreettinen, että miten päiväkodissa siihen suhtauduttaisiin. Vielä ei olla viljoja kokeiltu, mutta vielä ei olla hoitoon menossakaan. Aika näyttää milloin ne kokeillaan ja missä määrin.

[QUOTE="minä";22105023]sekin on totta. Mutta et varmaan antais lapsellesi sitä antibioottikuuria varmuuden vuoksi vaikka kuukausittain ettei tulis korvatulehdusta, vaikka neuvolasta tai jostain virallisesta tahosta näin suositeltaisiin. Just sen vuoksi mä en haluais niitä viljoja varmuuden vuoksi kotona syöttää, koska ne on musta pahasta. Sen altistuksen voin toki lapsen vuoksi tehdä.

Viljattomuudessa ei ole kysymys mun aatteesta, vaan siitä että uskon että ne on pahasta mulle ja mun lapselle, en halua että mun lapsi sairastuu, koska se mun lapsi on mulle kaikki kaikessa. En yritä mennä siitä mistä aita on matalin, jos yrittäsin, oisin testannut ne viljat jo aikaa sitten ja söisin itekin viljoja.[/QUOTE]

Minusta vain nyt tuntuu ettet ajattele ollenkaan lapsesi parasta!! Niin ja miksi ne viljat on niin pahasta? Ja miten niistä viljoista voi sairastua jos ei ole allergiasta kyse? Minusta sä nimenomaan menet siitä mistä aita on matalin, jos et halua altistaa lastasi viljoilla ja pukkaat pienen päivähoitoon omanonnensa nojaan

Huomautan vielä, että itse uskon, että viljojen merkitystä ruokavaliossa korostetaan aivan liikaa, mutta niiden totaalivälttäminenkin on lähes yhtä typerää. Hiilihydraatin liikasaaminen on minun mielestäni syynä moniin vaivoihin, joita suomalaisista kansansairauksissa löytyy. Tämä on kuitenkin edelleen minun ajattelutapani, haluan antaa lapsille mahdollisuuden ratkaista oman kantansa myöhemmin. Puuron tai leivän puutteeseen ei kukaan kuole, mutta edelleen täydellisen viljaton ruokavalio on hyvin hankala ja kalliskin toteuttaa, etenkin päiväkodissa, jossa voidaan esim. syödä pastaruokia aika-ajoin. Vaikea ymmärtää, miksi joku tällaista ristiä haluaisi lapselleen.

Niin ja mitä ab-kuuriin tulee, ni kyllä varmistan ensin että se on lapselle tarpellinen ja syötän sen jos se on tarpeellinen.... eli sinä kokeilet käykö lapselle vilja ja jos käy ni laps saa syödä viljaa.

Yksi seikka kannattaa vielä huomioida...siis siitä mahdollisesta vatsakivusta, kun lapsesi alkaakin yks kaks päivähoidossa saada viljoja samassa määrin kuin muutkin lapset. Nimittäin kun lapsesi sitten valittaa kipeää vatsaansa, päiväkodista soitetaan sulle töihin ja käsketään hakemaan sairas lapsi kotiin. Joudut siis ehkä varautumaan siihen, että työhön paluusi alku sisältää useampiakin sairaspoissaoloja.

Huomautan vielä, että itse uskon, että viljojen merkitystä ruokavaliossa korostetaan aivan liikaa, mutta niiden totaalivälttäminenkin on lähes yhtä typerää. Hiilihydraatin liikasaaminen on minun mielestäni syynä moniin vaivoihin, joita suomalaisista kansansairauksissa löytyy. Tämä on kuitenkin edelleen minun ajattelutapani, haluan antaa lapsille mahdollisuuden ratkaista oman kantansa myöhemmin. Puuron tai leivän puutteeseen ei kukaan kuole, mutta edelleen täydellisen viljaton ruokavalio on hyvin hankala ja kalliskin toteuttaa, etenkin päiväkodissa, jossa voidaan esim. syödä pastaruokia aika-ajoin. Vaikea ymmärtää, miksi joku tällaista ristiä haluaisi lapselleen.

Oon kanssasi samaa mieltä. Meil lapset saavat viljaa (kaura+ruospuuroa ja monivilja leipää), mut hiilihydraattia on paljon myös esim. perunassa.. ja väkisinkin jos aletaan täysin kieltäytymään jostain ruoka-aineesta ni kostautuu se sit taas toisaalla. Eli olen ennemminkin monipuolisen ruuan kannalla, eli syödään mahdollisimman vähän käsiteltyä ja mahdollisimman lähellä tuotettua ruokaa. Luomu taas ei ole mikään itsestään selvä asia (sanoin näin maanviljeliän emäntänä).

[QUOTE="minä";22105063]Ei ole ideologiani vastaista varmistaa voiko lapsi syödä viljoja vai ei. Vaan en halua ottaa viljoja normaaliin ruokavalioomme siinä määrin kuin lapsi niitä päiväkodissa joutuu syömään, ihan vaan varmuuden vuoksi.
[/QUOTE]

Mutta ehdottiko kukaan sinulle, että niitä viljoja pitäisi ottaa normaaliin ruokavalioon siinä määrin kuin niitä syödään päiväkodissa tai esimerkiksi koulussa?

Taisin nyt olettaa itse, että ymmärsit mitä tarkoitin. Mun lähtökohta oli se, että ennen kuin lapsi menee päivähoitoon ja alkaa syödä siellä viljaa useamman annoksen päivässä, lapsen elimistöä totutellaan viljoihin kotona. Tähän ei välttämättä tarvita kuin pari viikkoa, eikä niitä annoksia tarvitse mennä edes niin paljon. Tuskin tarvitsee edes käydä kaikkia viljoja läpi, todennäköisesti jo esimerkiksi kaura + vehnä tai kaura + ruis on aivan riittävää. Sen jälkeen ei ole tarvetta ylläpitää kotona viljaa ruokavaliossa. Tarkoituksena on vain antaa lapselle hellävarainen lasku siihen päiväkodin viljatahtiin, koska päivähoidossa tätä asteittaista laskua ei voi tehdä. Edes silloin, kun esimerkiksi jonkun allergikon dieettiä aletaan purkaa, ruokien täytyy olla varmistettu ensin kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22105097:
Yksi seikka kannattaa vielä huomioida...siis siitä mahdollisesta vatsakivusta, kun lapsesi alkaakin yks kaks päivähoidossa saada viljoja samassa määrin kuin muutkin lapset. Nimittäin kun lapsesi sitten valittaa kipeää vatsaansa, päiväkodista soitetaan sulle töihin ja käsketään hakemaan sairas lapsi kotiin. Joudut siis ehkä varautumaan siihen, että työhön paluusi alku sisältää useampiakin sairaspoissaoloja.

näinpä ja raivoa päiväkotia kohtaan ku ovat aiheuttaneet lapselle kipeän vatsan..

En halua enkä ole antamassa tälläistä ristiä lapseni kannettavaksi. Mutta uskon todella että lapseni ei kuole puuron tai leivän puutteeseen, mutta niitä syömällä voi sairastua, vakavastikin. Kakkostypin diabetes, erilaiset syövät, autoimmuunisairaudet, sydänsairaudet jne. Ja siis vielä toistan itseäni. En ole viemässä lasta hoitoon kokeilematta viljoja, vaan alkup. kysymykseni oli teoreettinen jonka kysyin mielenkiinnosta.

[QUOTE="minä";22105128]En halua enkä ole antamassa tälläistä ristiä lapseni kannettavaksi. Mutta uskon todella että lapseni ei kuole puuron tai leivän puutteeseen, mutta niitä syömällä voi sairastua, vakavastikin. Kakkostypin diabetes, erilaiset syövät, autoimmuunisairaudet, sydänsairaudet jne. Ja siis vielä toistan itseäni. En ole viemässä lasta hoitoon kokeilematta viljoja, vaan alkup. kysymykseni oli teoreettinen jonka kysyin mielenkiinnosta.[/QUOTE]

Mutta taas toisaalta täys viljattomuus voi myös altistaa nuille ylläoleville sairauksille!! (esim. sille syövälle tai puutostaudeille)

[QUOTE="minä";22104442]joo siis ei mun pointti olekaan se etteikö lapsi vois syödä viljoja hoidossa, vaan se että miten päiväkoti reagoi siihen jossei niitä ole kokeiltu kotona ollenkaan ja kyseessä esim 3 v. lapsi. Itselläni oli tosi pahat vilja-allergiat kaikille kotimaisille viljoille kouluikään asti, lisäksi vauva jonka hoitoasioita pähkäilen, oireilee iholla heti kun itse syön viljoja. Mutta pahempia allergioita ei ole tullut koska syön viljoja tosi harvoin.[/QUOTE]

Tartun nyt tuohon kun sanoit, että itselläsi OLI vilja-allergiat kouluikään asti, hävisitvätkö sitten pois? Siksi haluaisin tietää kun itselläni on vilja-allerginen (+muita allergioita) lapsi joka nyt eskari-ikäinen. Mietin hänen kohdalla, että mahtaako hävitä vai onko elinikäinen.. mutta siis ilmeisesti toivoa on, että voisi helpottaa? Olitko minkä ikäinen kun todettiin, hetikö vauvana vai myöhemmin?

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;22105122:
Mutta ehdottiko kukaan sinulle, että niitä viljoja pitäisi ottaa normaaliin ruokavalioon siinä määrin kuin niitä syödään päiväkodissa tai esimerkiksi koulussa?

Taisin nyt olettaa itse, että ymmärsit mitä tarkoitin. Mun lähtökohta oli se, että ennen kuin lapsi menee päivähoitoon ja alkaa syödä siellä viljaa useamman annoksen päivässä, lapsen elimistöä totutellaan viljoihin kotona. Tähän ei välttämättä tarvita kuin pari viikkoa, eikä niitä annoksia tarvitse mennä edes niin paljon. Tuskin tarvitsee edes käydä kaikkia viljoja läpi, todennäköisesti jo esimerkiksi kaura + vehnä tai kaura + ruis on aivan riittävää. Sen jälkeen ei ole tarvetta ylläpitää kotona viljaa ruokavaliossa. Tarkoituksena on vain antaa lapselle hellävarainen lasku siihen päiväkodin viljatahtiin, koska päivähoidossa tätä asteittaista laskua ei voi tehdä. Edes silloin, kun esimerkiksi jonkun allergikon dieettiä aletaan purkaa, ruokien täytyy olla varmistettu ensin kotona.

kuulostaa järkevältä :)

[QUOTE="Kaisa";22105133]Mutta taas toisaalta täys viljattomuus voi myös altistaa nuille ylläoleville sairauksille!! (esim. sille syövälle tai puutostaudeille)[/QUOTE]

tästä oon täysin erimieltä. Mutta se ei enää liittyis tähän keskusteluun. Puutostaudeiltä vältytään kun kaikki tarvittava tulee maitotuotteista, runsaasta määrästä erilaisia kasviksia ja marjoja. D-vitamiinilisästä ja lihasta, kalasta kanasta jne. Myös ne kuuluisat kuidut.

Ilman lääkärintodistusta ei saa erikoisruokavaliota missään, ei koulussa ei tarhassa, mikä arvaus se on? Ilmeisesti teillä ei sitten syödä mitään muutakaan joka saattaa aiheuttaa allergiaa, että on todella hyvä että lapsi menee tarhaan opettelemaan ´syömään ihan normaalia ruokaa.

Tartun nyt tuohon kun sanoit, että itselläsi OLI vilja-allergiat kouluikään asti, hävisitvätkö sitten pois? Siksi haluaisin tietää kun itselläni on vilja-allerginen (+muita allergioita) lapsi joka nyt eskari-ikäinen. Mietin hänen kohdalla, että mahtaako hävitä vai onko elinikäinen.. mutta siis ilmeisesti toivoa on, että voisi helpottaa? Olitko minkä ikäinen kun todettiin, hetikö vauvana vai myöhemmin?

No tarkkaan en muista, muuta kuin äiti on kertonut. Allergiat puhkesi/todettiin 4kk:den iästä alkaen, kun äitini joutui lopettamaan imetyksen ja siirryttiin korvikkeeseen, jolle olin allerginen. Jonka jälkeen sitten varmaan siitä 6kk:desta lähtien kun kiinteitä alettiin kokeilemaan, tuli iho-oireita ja vatsaoireita, eikä paino noussut enää, kun mikään ruoka-aine ei imeytynyt allergioista johtuen. Allergisoiviksi todettiin kotim. viljat+lehmänmaito+kananmuna. Suurin osa lasten ruoka-aineallergioista helpottaa kouluikään mennessä. Minun tapauksessani allergiat alkoi helpottaa pikkuhiljaa ja kouluiässä allergisoivia oli enää kananmuna ja pähkinä&manteli. Nykyään voin syödä myös kananmunaa normaalisti. Pähkinää hyvin pieninä määrinä. Mantelia en ollenkaan.

[QUOTE="minä";22105154]tästä oon täysin erimieltä. Mutta se ei enää liittyis tähän keskusteluun. Puutostaudeiltä vältytään kun kaikki tarvittava tulee maitotuotteista, runsaasta määrästä erilaisia kasviksia ja marjoja. D-vitamiinilisästä ja lihasta, kalasta kanasta jne. Myös ne kuuluisat kuidut.[/QUOTE]

ole vain, mut vaik viljoilla on todettukkin olevan vaikutusta monen taudin syntyyn, ni on myös todettu sekin että viljat eivät ole ainoa seikka millä suojella tautien puhkeamista. Perimä on yksi tärkeimistä tekiöistä, myös hiilihydraatit ja suola ovat tärkeitä. Taas täys viljattomuuden ei olal todettu suojelevan miltään taudilta!!
Elä vain niin kuin uskot, on sitä hullumpiaki uskontoja olemassa :D mut elä sit syyllistä lastasi jos se päättääkin alkaa syömään viljaa ja sairastuu myöhemmin johonkin tautiin. Tai jos nyt altistat lapsesi viljalle (esim. siellä päiväkodissa) ja lapsesi sairastuu diabetekseen.. muista ettei se ole lapsen, hoitopaikan tai ylipäänsä kenenkään syy!!

Edelleen sanon!! MONIPUOLINEN RUOKAVALIO ON SE JOKA SUOJELEE EI TOTALIKIELTÄYTYMINEN!!

Mistä tämä viljojen täydellinen välttäminen sairauksien ennalta ehkäisynä on peräisin, jos sinulla on siitä esittää kiistaton tutkimus sen voisin olettaa vaikuttavan jotakin päivähoitopaikan haluun yrittää välttää viljoja sinun lapsella silloin kun se ei kohtuutonta rasitusta ruokailun järjestelyssä aiheuta.

Yhteistyössä