Lapsen ruokavalio(viljat) päiväkodissa / perhepäivähoidossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minä"

Vieras
Olen pyöritellyt kysymystä päässäni ja koska "palsta tietää" aina, haluan nyt kysyä teiltä arvon palstalaiset :)

Jos päiväkotiin tuodaan lapsi, jolle ei ole koskaan annettu viljoja. Niitä ei siis ole kotona ikinä kokeiltu. Niin mitä päiväkodissa tehdään? Jos siis ei ole mitään lääkärintodistusta, lapselle ei vaan ole annettu viljoja eikä vanhemmat edelleenkään kokeile niitä kotona.

olen ikikiitollinen jos joku vaivautuisi heittämään omaan arvauksensa asiaan, tai jopa tietopohjalta tulevan vastauksen! Kiitos :)

ööö?
Kai sille nyt sitten annetaan ihan samaa ruokaa kuin muillekin.
Ja annetaan myös naurista, avokadoa ja vaikka persiljaa, vaikkei ole ennen maistanut.
En ymmärrä kysymystä. Voitko tarkentaa?

Neuvolan kirjoittama todistus tarvitaan täällä - en tosin tiedä, alkaako keittiö tekemään viljatonta ruokaa vain siksi, että vanhemmat eivät ole halunneet antaa lapselle viljaa, ja mitään allergiaa tms ei ole.

Nin ja gluteenittomat jutut on paljon kalliimpia niin ei niitä nyt huvikseen aleta tarjomaan kaikille kenen vanhemmat nyt vaan päättää ettei meidän Pirkko-Petteri syö viljoja.

kiitos vastauksistanne!

Ymmärrän että annetaan esim vaikka persiljaa tai naurista, vaikkei oliskaan ennen maistanut. Mutta viljat on kuitenkin yleisesti aika allergisoivia, siis allergisoivampia kun vaikka persilja tai nauris, niin mietin vaan sitä että uskaltaako päiväkoti tuosta vaan ottaa riskin ettei viljat sovikaan ja normi ruokaa syötetään?

Sen tiedän että erikoisruokavalioihin tarvitaan lääkärintodistus, eli pointtini ei ollut se että annetaanko lapselle viljatonta tai vaikka maidotonta jos vanhemmat pyytää, vaan se että mitä tehdään jos viljoja tai esim. maitoa ei ole koskaan kotona kokeiltu sopiiko, allergiareaktiot voi kuitenkin joskus olla arvaamattomiakin.

sattuisko olemaan linjoilla ketään joka tietäis että mitä päiväkodissa tehdään jos hoitoon tulee lapsi ja vanhemmat sanoo ettei sillä ole koskaan kokeiltu vaikka maitoa, tai viljoja, tai kananmunaa?

Jos vanhemmat eivät toimita lääkärintodistusta niin päiväkoti tarjoaa lapselle ihan sitä mitä sen päivän ruokalistalla on. Keskuskeittiöstä ei tule lapselle erillisiä ruokia. ja lapsi voi jatkaa erikoista ruokavaliotaan kotona, vaikka päiväkodissa söisikin normaalisti.

niin ja tarkennan vielä että en siis kysynyt mielipidettä kannattaako lapselle antaa viljoja tai olla antamatta. Olen vaan miettinyt mitä hoidossa sitten oikeasti tehtäis jos joku ei lapselleen olis esim. viljoja antanut.

Viljat eivät kyllä ole mitenkään erityisen allergisoivia, eikä muutenkaan mitään elintarvikkeita tarvitse vältellä sen takia, että mahdollisesti voisivat aiheuttaa allergiaa, vaan itseasiassa päinvastoin. Jos kerran on tiedossa, että lapsi on aloittamassa päiväkodissa piakkoin, niin kannattaa aloittaa se viljoihin totuttelu samoin tein. Voi olla melkoisen vaikeaa (mahdotonta) saada lääkräintodistusta jos ainoa perustelu viljattomuuteen on mahdollinen allergisoivisuus.

[QUOTE="minä";22104309]kiitos vastauksistanne!

Ymmärrän että annetaan esim vaikka persiljaa tai naurista, vaikkei oliskaan ennen maistanut. Mutta viljat on kuitenkin yleisesti aika allergisoivia, siis allergisoivampia kun vaikka persilja tai nauris, niin mietin vaan sitä että uskaltaako päiväkoti tuosta vaan ottaa riskin ettei viljat sovikaan ja normi ruokaa syötetään?

Sen tiedän että erikoisruokavalioihin tarvitaan lääkärintodistus, eli pointtini ei ollut se että annetaanko lapselle viljatonta tai vaikka maidotonta jos vanhemmat pyytää, vaan se että mitä tehdään jos viljoja tai esim. maitoa ei ole koskaan kotona kokeiltu sopiiko, allergiareaktiot voi kuitenkin joskus olla arvaamattomiakin.

sattuisko olemaan linjoilla ketään joka tietäis että mitä päiväkodissa tehdään jos hoitoon tulee lapsi ja vanhemmat sanoo ettei sillä ole koskaan kokeiltu vaikka maitoa, tai viljoja, tai kananmunaa?[/QUOTE]

Ihan annamme sitä mitä on päivän ruokana. Varsinkin, jos lapsi tulee hoitoon alle vuoden ikäisenä on mahdollisesti moniakin ruokalajeja, joita ei ole kotona kokeiltu.
Mistä kuvittelisit, että sille lapselle, jolla ei ole kokeiltu monia ruoka-aineita hankittaisiin se erikoisruoka? Kun keittiö ei sitä valmista.

4–6 kuukauden iässä aloitetaan kiinteiden ruokien antaminen yksi ruoka kerrallaan viikon välein. Hyödyttömänä ja jopa haitallisena pidetään sitä, että varmuuden vuoksi vältetään antamasta lapselle "yleisesti allergisoivina" pidettyjä ruoka-aineita, kuten mansikoita ja sitrushedelmiä. Ruokavalion tarpeettoman rajoittamisen seurauksena lapsen ruokavalioon saattaa jäädä tarpeettomia rajoituksia, ja aliravitsemuksen vaara lisääntyy.

http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/khp00048

vaan se että mitä tehdään jos viljoja tai esim. maitoa ei ole koskaan kotona kokeiltu sopiiko, allergiareaktiot voi kuitenkin joskus olla arvaamattomiakin.

kyllä ne tarhan tädit osaa sen ambulanssin soittaa siinä missä vanhemmatkin jos paha allergia reaktio tulee ja voihan se käytännössä tulla vaikka mistä muustakin. En mä ainakaan ole pitänyt lukua mitä ruoka aineita lapset on maistaneet ja mitä eivät.. Pähkinääkin taisivat maistaa ekankerran tarhassa ja pähkinällä on kuitenkin aika korkea riski aiheuttaa allergiaa..
Ruoka aineita ei kuitenkaan ole mitään syytä välttää vain siksi että ne saattaa allergisoida ja jos on epäily että allergiaoireita saattaa tulla (esim. moniallergiset lapset ) niin silloin fiksut vanhemmat testaavat ruoka aineet kotona ENNENKUIN vievät lapsensa hoitoon.

Hoidossa annettaisiin lapselle ruokaa. Sitä, mitä sattuu listalla sinä päivänä olemaan.

Ei ne muutakaan voi tehdä, ei lasta voi nälässäkään pitää.

Ja jos lapselle tulee oireita, niin ne soittaa vanhemmille ja käskee hakea kotiin/soittavat ambulanssin jos tilanne on paha.

Siis jos tästä viljattomuudesta ei ole näyttää mitään lääkärintodistusta (joka sekin pitää toki viedä päiväkotiin ennen hoidon alkamista).

Mä en ollenkaan kässää tätä kysymystä, mutta ei kai mun tarvitsekaan :)

Kysymys ole siitä että vältetään viljoja mahdollisten allergioiden takia. Vaan kun meillä ei vaan syödä viljoja. Viljojen allergisoivuuteen, viljat ovat erityisen allergisoivia, esim. ensimmäisenä allergisen lapsen äidin imetysdietistä poistetaan viljat+maito+muna. Yleisimmin allergisoivat.

[QUOTE="minä";22104309]kiitos vastauksistanne!

sattuisko olemaan linjoilla ketään joka tietäis että mitä päiväkodissa tehdään jos hoitoon tulee lapsi ja vanhemmat sanoo ettei sillä ole koskaan kokeiltu vaikka maitoa, tai viljoja, tai kananmunaa?[/QUOTE]

en 100 varma ole mut näistä pystyy keskusteleen päiväkodin kanssa,päiväkodissa olen töissä ollut niin on lapsia jotka on kasvisruoka valiolla pelkästään vanhempien toivomuksesta samoin myös vaalean lihan syöjiä tai joilta on kieletty veriruuat ilman et olisi allergiaa

Teillä ei syödä viljoja kotona, mutta lapsi voi ihan hyvin syödä viljoja päivähoidossa.

Kyllä mun kaverin lapsikin syö kotona vaan jotain luomu-eko-orgaanista voimaruokaa, mutta pk:ssa samaa perusmättöä kuin muutkin.

no mutta kiitos kuitenkin vastauksistanne :) Johtopäätöksenä tästä voisin vetää sen, ettei päiväkodeissa varmaan ole kovin usein moiseen asiaan törmätty, joten kokemusta ei varmaan ole, mutta arvauksia kyllä, kiitos niistä, niitähän pyysinkin :)

Yhteistyössä