Lähes kolmekymppiset ekakertalaiset *** Lokakuussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Glorinha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Juu, sikainfluenssa rokotuksesta on ollut myös mun neuvolakäynnillä juttua. Kysyin tädiltä, että onko se ihan turvallista. Mitään varmaa vastausta ei tietenkään ollut. Mutta sen ymmärsin, että jos se influenssa tulee rajuna ja sitä piikkiä ei ole ottanut, niin se on paljon vaarallisempaa sekä vauvalle, että äidille, kuin se, että on sen piikin ottanut. Ja ehkä se myös on niinkin, että ei ne varmaan semmoista piikkiä antais, mikä olisi vaaraksi, sekä äidille, että lapselle. En tiiä.. Itse olen ajatellut ottaa, kun kuulun kahteen riskiryhmään. Kun tuo astmakin on kiusanani. Ja sen tiedän, että jos tulee kova kuume ja kova yskä, niin ei ole astmapotilaalla helppoa :(

päpsy ja papu 14+2

Mäkin oon miettinyt tota sikaflunssarokotetta aikas paljon, mutta oon nyt päättänyt se ottaa. En kyllä halua sitä ottaa ennen kuin eka kolmannes on täynnä, muttei istä kukaan taida tarjotakaan sitä mulle sitä ennen. Oon ymmärtänyt, että ne aloittaa rokotukset niistä jotka ovat lähellä laskettua aikaa. Loppuraskaudessa se taitaa suurin riski se flunssakin olla..

Mullakin on ollut silloin tällöin tuota pahaa makua suussa. Nimenomaan syömisen (ja useimmiten makean syömisen) jälkeen. On kyllä kamala maku! :/

Mulla on np-ultra tän viikon perjantaina. Enää 4 yötä.. :) Kyllä säkin Odessa sinne varmaan pian pääset, kun mun ymmärtääkseni sen pitäis osua viikoille 10-12. Mun neuvolatäti ainakin tarkkaan laski milloin mulle antais ajan, ku epäiltiin, että mulla ois pidempi kierto eikä raskaus ois niin pitkällä kuin menkoista luulis. Mutta nyt kuitenkin pitäis joka tapauksessa osua niille viikoille. Oli missä vaiheessa vaan.

Perjantaita odotellesssa

Pamina+p 10+2

rokotuksesta: Olen kysellyt suvun lääkäreiltä ja työterveydestä tuosta rokotteesta. Kaikki suosittelevat sitä. Myös THL:n tutkimusprofessori sitä mieltä, että turvallisempaa ottaa rokote kuin jättää välistä - mahdolliset haitat lähinnä teoreettisia. Tunnen työni vuoksi suomalaista lääkintäviranomaistoimintaa siinä mielessä hyvin, että Suomessa viranomaiset ovat hyvin huolellisia ja varovaisia suosituksissa eli meillä ei mitä hyvänsä pysty menemään läpi eivätkä viranomaiset suosittelisi mitään sellaista, mikä varmuudella vaarantaisi äidin ja vauvan terveyttä. Sikainfluenssa aiheuttaa ilmeisesti ennenaikaisia synnytyksiä, keskenmenoja ja ilmeisesti kuolemanriski 3-4 kertaa suurempi kuin muulla väestöllä, samoin komplikaatiot. Otan siis rokotteen.

Meillä työterveyshuollon kanta on se, että eivät mielellään rokota ennen kuin rv 12 ohi ja mulle varattuna nyt siellä rokote odottamaan ja pistävät sen heti, kun raskaus on turvallisemmilla viikoilla. Meillä siis yliopisto aikoo rokottaa koko henkilökunnan, mikä on ymmärrettävää kun opiskelijoita ja työntekijöitä on tuhansia ja osa henkilökunnasta reissaa ja on ns. kv-henkilökuntaa mm. Aasiasta. Itse en uskaltaisi luottaa tässä rokotusasiassa mihinkään "intuitioon" tai "vaistoon", mutta kukin tekee itse päätöksensä.

Täällä pahoinvointi vaihtelee. Tänään helpompaa ja heti epäilyttää, että pieni on kuollut. Toivon ja odotan niin, että milloin liikkeet alkaisivat tuntua, niin voisi huokaista hetkeksi. Ai niin: yrjöklubilaisille tiedoksi, että mulla apua on löytynyt mm. glögistä! En toki hirveesti viitsi sitä juoda, kun siinä on sitä inkivääriä...Samoin pakkoliikunta on auttanut! :laugh: Eli hirveästä olosta huolimatta olen raahautunut Elixialle ja kas kummaa, olo on hetkeksi helpottanut :)

Hyvä muuten kuulla,että Unicolla on pelottava vuoto loppunut ja pieni matkalainen edelleen kyydissä!

Vadelmaunelma 9+0

Vadelmaunelma, mulla ei ole oikeastaan ollut pahoinvointia lainkaan. Aluksi oli aika äklö olo, mutta se meni ohi. Tyhmää sanoa, mutta vähän toivoisin, että mulla olis paha olo.

Sitten tuli netistä ostettua tuommoinen kotidoppler. Saa nähdä kummoinen tuo on, mies sitä saa käyttää ja kuunnella jälkeläistään. Mutta just tuo, kun mitään oireita ei ole. Niin sit alkaa kuvittelemaan kaikenlaista..

piip, laitetaan korvan taa :D täytyy muistaa kytätä glögit nyt sillä silmällä et mikä passaa toivottavasti joku nmun suosikeista :D

vadenmaunelma, tuttua toi kun pahoinvointi vaihtelee niin heti on huoli et miten käy. tsemppiä ja jaksuja sinne! Jännä juttu tuo pakko liikunta, mua kun ei saanut millään mihinkään kun koko ajan teki pahaa mut toisaalta kun töihin asti pääsin en siellä oksentanut.

pamina, onnea ultraan jaksuja jännäilyyn.

päpsy, miettinyt kanssa, mutta itseni tuntien jos ei yks kerta kuulukkaan mä oon ihan hermona joten hissukseen ja yrittäen uskoa, nyt taas helpompaa kun neuvolass akuuli.

täällä jänskäillään oloa et lähtiskö rissuun vai ei se selviää huomenna :D

Unico ja Toukka 12+3

Nostelenpa tätä vähän ajankuluksi...

Anteeksi, kun tää kommentointi jää niin vähäiseksi... en yksinkertaisesti enää muista, mitä kaikkea piti kommentoida ja kehtuuttaa niin paljon, etten viitsi toista ikkunaa tähän avata :ashamed: . Hienoa, että Unicon pikkuisella oli kaikki hyvin :heart: .

Ihan oudolta muuten tuntuu olla pinon yläriveillä, vastahan se plussa tuli testiin... ja oli ekat ultrat jne :o johonkin se aika hurahti =) sitten toisaalta tuntuu, että nyt ajankulu on hidastunut vielä alkuakin hitaammaksi :laugh: . Kohta jo pääsee näkemään vauvan :heart: ( ja eroon tästä |O turvotuksesta). Kaulakin on turvonnut, kun naamaan ei kaikki mahdu :/ . Muuta valittamista ei olekaan, hassua miten nyt odotellaan että kipu tai jonkinlainen vuoto alkaisi ja alussa taas oli ihan päinvastoin =)

Nyt vetämään hiilet leivinuunista... :wave:

Piki ja pikkuinen 39+3

heipat

Piip juu siis oulunkylässä mammajoogailen, mukavaa se oli! Siitä tukivyöstä; mulle sanottiin että se saattaa vähän heikentää omia vatsalihaksia.

Mun mammaloma alkoi! Jee! mahtavaa todella. Kipu senkun on ja pysyy, mutta sen kans on elettävä. Yöt alkaa olla jo aika katkonaisia, hyvää treenausta.

Kauheaa taistelua välillä tuon ukon kanssa, kaippa kuuluu asiaan ku niin isot mullistukset elämässä. Mielellään vain keskittyis jo omaan mahaan..eikä jaksaisi turhista taistella ja pahoittaa mieltään.

voimaa viikkoon!

Huiiii! Piki pian on tosiaan sun vuoro... Jännää!!! :heart:

Tuota rokoteasiaa itsekin oon miettiny, enkä vielä minkäänlaiseen päätökseen sen suhteen ole päässy... Pitää huomenna yrittää neuvolatätin kanssa keskustella siellä käydessä, josko sitten yhtään viisastuis. Rokotteen riskit pelottaa ja toisaalta, jos jätän ottamatta ei vauvakaan siitä "apua" saa, eikä rokotetta ennenkuin kesäkuussa 2010. Tosi vaikea asia kyllä...

La Mer onnea mammaloman alkamisesta! :D Täällä se alkaa virallisesti viikon päästä.

Enää 6 viikkoa laskettuun! :D
Delfis ja Vili
34+0 POKS!

Vadelmaunelman kirjoitus ainakin vakuutti minua rokotuksen puolelle. Ja eilen tuntui miehestäkin, että hän on ehdottomasti rokottamisen kannalla, joten uskoisin että sen otan. Kuitenkin täällä sen saa siinä vaiheessa, kun olen juuri ohittanut rv 12, joten..

Tänään tuli np-ultraan aika ja samalla rakenneultraan. Pitäskin kysyä töistä, että onko nuo omalla ajalla suoritettavia vai pitääkö ne korvata.. Kuitenkin koko päivän saa varata, matkaa täältä ultrapaikkaan on 70 km. Np-ultra on reilun viikon päästä.

Odessa80 10+2

odessa, kaikki raskauteen ja synnytykseen liittyvät lääketieteelliset tutkimukset saa käydä työajalla, tämä on ihan joku EU-lainsäädännöllinen juttu. meillä oli täällä työpaikalla vähän keskustelua tuosta, että tarkoittaako vain ultria ja lääkärikäyntejä, mutta tulkinta on että kaikkia käyntejä eli myös ihan neuvolakäyntejä. eli kaivat vaan lakipykälät esiin, jos ei työnantaja tätä tiedä! :D

piki, sulla se on menoa kohta...

unico, ihanaa että pikkuisella kaikki hyvin!

täällä on supistellut useampana iltana, ei yhtään kipeästi eli kai ne on niitä harkkasuppareita sitten. samaa havaittavissa seksin jälkeen, onko muilla ollut tälläistä?

sikainfluenssarokotteen otan, juurikin siksi että luotan asiantuntijoihin ja olen kyllästynyt siihen hysteriaan mikä tälläkin palstalla (ei onneksi tässä pinossa!) asian ympärillä pyörii.

salome rv 29+2

Mulla oli tänään eka neuvola :) Mietin siinä, että ei tämä voi tapahtua mulle, minä neuvolassa ja mulla on äitiysneuvolakortti! Ei mene jakeluun oikein ei...Meillä on täällä sellainen käytäntö, että kunta järjestää normaalit neuvolakäynnit ja lääkärikäynnit, mutta ultria on normaalisti vain se alkuraskauden ultra rv.10 paikkeilla eikä ne kato siinä niskaturvotusta eikä muuta. Nyt v.2010 se tulee lakisääteiseksi, että myös rakenneultra pitäsi tarjota. No tänään kävi neuvolassa ilmi, että kun olen niin "VANHA" eli 30 vuotias, katsoo kaupunki, että olen "RISKIRYHMÄÄ" ja mulla on sairaalan äitipolilla np-ultra, veriseula ja tarvittaessa lapsivesipunktio ja rakenneultra. Hieman ihmettelin tätä 30v. ikärajaa, koska yleisestihän kohonneista riskeistä puhutaan 35v+?!? No, menen ainakin molempiin ultriin totta kai ja veriseulaan. Tietysti rupesin heti jo mielessäni kehittelemään tähnän downit ja lapsivesipunktiot ja muut mukavat. Toki olisin ne ultrat muutenkin marssinut yksityiselle ottamaan, kuten muutkin joutuu täällä tekemään. Tuosta punktiosta en kyllä tiedä...Mutta silti jäi vähän ontto olo, että julkinen puoli tarjoaa näitä, koska olen "riskiryhmää" ja "vanha"...Äääääh...Siis mulla ei muuten ole oikeasti mitään "riskiä" sinällään tuota sydänjuttua lukuunottamatta, mutta edes sekään ei ole indikaatio tarkempaan seurantaan. Mun sisko täällä samalla paikkakunnalal ei saanut kun sen alkuraskauden ultran ja nyt odotellaan, mitä sieltä tulee tässä parin viikon sisään. Joudun myös sokerirasituskokeeseen, kun siskolla on ollut molemmissa raskauksissa raskausdiabetes - on tosin pysynyt hallinnassa ihan ruokavaliolla. Ilmeisesti ollaan ehkä herkkiä kehittämään se, vaikka syötäisiin terveellisesti ja paino nousisi maltisllisesti. Siskollakin painoa tullut vain 8kg ja on ihan tikku muuten, vain suloinen vauvamasu paljastaa raskauden eikä ole muutenkaan syönyt "kuin rekkamies" tai ollu pullakaupan kanta-asiakas...Muakin taas taivastelivat, että kun olet niin hoikka että...Mutta näillä mennään!

Piki mua jo jänskättää sun tilanne! Ja La Merille onnea vauvaloman aloituksesta. Varmaan kuulu taistelut ihan tilanteeseen - mieti, ihan uusi elämäntilanne tulossa ja synnytys ja kaikkea.

Niin joo täällä eivät vielä osanneet sanoa mitään, että milloin alkavat rokottamaan raskaana olevia eli työterveyshuoltomme on ollu tässä nopeampi ja rokotukset alkavat ensi viikolla. Mulla siis omani odottamassa, kunnes viikkoja on riittävästi.

Nyt menen ottamaan pannukakun uunista. Tein sellaista ihanaa pulleaa pannaria, jossa on myös kanelia ja kaardemummaa! Ja tätä syön ihan hyvällä omalla tunnolla :)

Vadelmaunelma 9+1

Miten sita ei saa itseaan niskasta kiinni ja sais kirjotettua. Ma oon kylla ihan rikki, fyysisesti. Tanaan viela kaaduinkin, taas. 8 paivaa pitais viela kitkuttaa toissa. Aika rankalta tuntuu. Aionkin huomenna kysaista onko paljon mahkuja lomaan tai puolpaiviin. Tiedan, etta aika moni on jo lomalla. Meilla toissa ollaan kylla aika ymmartavaisia ja auttavaisia. Voisin siis hakea sairaslomaa, mutta samalla alkais aitiysloma ja -raha, en sita viela halua tapahtuvan.

Kaikilla nayttaa raskaus etenevan hyvin vaikka onhan niita yokkailijoitakin ja huonovointisiakin.

Odessa kylla se niin on etta kaikki raskauteen liittyvat laakari ja muut kaynnit saa takaisin. Niin siis myos taalla.

Vadelmaunelma sun pannari kuulostaa hyvalta. mmm... Aika janna toi glogi. Taalla ei ole laakarit tai katilo maininnut sikaflunssa rokotteesta mitaan. Taallakin raskaana olevat ovat etujonossa. Kylla varmaan ottaisin jos olisi mahdollisuus.

La Mer onnea aitiyslomasta! Taalla mies on vahan samanlainen. Valittaa kun ma valitan jotain kipua. Mun vastaus on aina: jos voisin antaa nama kivut sulle edes hetkeksi niin tietaisit etta en valita tyhjasta. Joo taalla kanssa yot ovat hyvin katkonaisia.

Onnea Pikille loppumetreille! Pian se vauva on jo sylissa.

Saatiin vihdoin ja viimein vauvanhuone maalattua. Nyt voi alkaa laittamaan tavaroita paikoilleen. Ihanaa! Nalle Puh palapelikin tuli jo kauan sitten valmiiksi.

JoJo 34+2

PS itella poksahti 30v viikonloppuna. Miten tassa niin paasi kaymaan? Ma en haluu ja ma en ala! Vauva vahan lieventi tata kolmenkympinkriisia.

Iltaa arvon naiset! :D

Oikein jättisuuret onnittelut JoJolle synttäreiden johdosta!!! :flower: :heart: Teilläkin vaikuttaa olevan kaikki pikkuhiljaa valmista ja saa vain keskittyä odottamaan pikkuisen saapumista. Ei kauaa enää... :heart:

Odessa sun täytyy passittaa se esimiehes johki kurssille :D

Vadelmaunelma olipa kiva, kun pääset kunnan puolesta noihin ultriin. On se hyvä kun oot niin "vanha" ;)

Täällä neuvolassa tänään käyty. Eipä se neuvolantäti tienny tuosta rokoteasiasta mitään sen enempää kuin itsekään... Eli sen suhteen ei hullua viisaammaks tullu. Tässä sitten tuoreimmat kuulumiset:
Rv 34+1
Paino +915g/vko :o (oma ennätys meni rikki)
Turvotus +
RR 122/87
hb 136
Sf 32
syke 140
raivotarjonta
liikkeet ++

Ensi viikon perjantaille jo sitten uusi aika :)
Mukavaa iltaa kaikille!

Delfis ja Vili
34+1 :heart:

:flower: :flower: Paljon Onnea JoJolle!!! Tsemppiä viimeisiin työpäiviin :heart: ! Tiedän niin tuon tunteen! Hankalinta mulle on päästä töihin kun ei ole nukkunut yöllä. Mulla on 50 km työmatka autolla ja alkaa todella hirvittää tuo rättiväsyneenä ajaminen. Mies on välillä vienyt ja hakenut mua ja ajellut sitten omiin töihinsä. Tuntuu todella epäekologiselta että rouvaa kuljetetaan 100km päivässä, mutta mulla ei ole bussivaihtoehtoa. Tänään olin taas yksityiskuljetuksessa, kun aamulla tuntui olo niin höperöltä. Pääsin sitten töihin ja aloin valmistella päivän kalvosulkeisia. Kysyin ensin kollegalta neuvoa kopiokoneen kanssa ja hän neuvoi minua laittamaan kopiokoneeseen ainoastaan koneeseen tarkoitettuja kalvoja. Muistin ohjeen ehkä sekunnin ja laitoin kuitenkin piirtoheitinkalvot kopiokoneeseen. No sinnehän ne sulivat ihkauuden koneen kitaan. Pitelin kädessäni kalvolehtiötä ja huomasin, että kannessa lukee suurella, ei tulostin tai kopiokone käyttöön. Ja sitten tein jotakin todella erikoista. Piilotin todistusaineiston kätkemällä kalvolehtiön kansilehden varoituksineen käsilaukkuun. Tarvittiin todella monta opettajaa korjaamaan kopiokone! Tuntuu että mun töissä käymisestä on toisille enemmän riesaa kuin hyötyä. Eilen lähdin hyppytunnilla käymään kaupassa ja kun palasin multa tiedusteltiin missä olin ollut. Vastasin että kalassa ja jatkoin matkaa. En varmaan olisi itse huomannut hassua vastaustani, ellei kysyjä olisi tullut myöhemmin juttelemaan asiasta. Mitähän sitä tulee luokassa puhuttua :o ?! Ilmeisesti väsymys tai unettomuus eivät kuitenkaan ole sairaslomasyitä. Eipä tässä enää kauaa olisi, 11 pv.
:flower: Suuronnittelut LaMerille äitiyslomasta!!!
:flower: Hurjasti jaksamista ja voimia Pikille odotteluun. Kyllä se vauva ihan pian on sylissä. :heart: . Yritä jaksaa levätä ja nukkua.
Delfis, en nyt onnittele tuosta painoennätyksestä, mutta varmaan tuo turvotus ja nesteet lisää painoa aika lailla. Mulla ei ole turvotusta ja eilen neuvolan punnituksessa +800g/vko. Ja kaikki kunnon ruuasta :o ! Olen ollut kaikenlaisten herkkujen suhteen lakossa ja syönyt hyks:n ruokavalion potilasohjeen mukaan. Taidanpa palata syömään ihan oman mielen mukaan enkä jaksa enää ressata painosta. Mutta onnea tarjonnasta! Muistanko väärin, vai oliko Vili juuri hän, joka oli meidän vauvelin lisäksi poikittaistarjonnassa? Meillä edelleen epäselvää miten päin vauva on.

Ada ja :heart: rv 32+4

Ada olihan se meidän Vili, joka niin sitkeään oli poikittain :D
Ei mullakaan tuota turvotusta ole onneks ku sormissa ja jalkapohjissa. Tuon turvotuksen takia tosin sormien nivelet välillä aivan saiiiiiraaan kipeet. Kun tuo oma turvotus niin vähäistä, niin oot silti perässä mun ennätyksestä ;)
Onneksi ei oo sullakaan enää pitkä aika äitiyslomaan. Hirvittää ajatellakki toinen siellä silmät ristissä auton ratissa. Ajelethan varovasti. :) :heart:

Delfis ja Vili :heart:

Jojolle paljon onnea :flower:

Mä kävin tänään siellä astma-lääkärillä ja sitten tuli puheeksi tämä sikainfluenssa rokotus. Kysyin, että mitä mieltä hän on? Onko siitä jotain vaaraa jne jne. Hän sanoi, että ota rokoitus. Että siitä kohistaan ihan liian paljon negatiivisia asioita. Hänen 3 kollegaa on kaikki raskaana ja nämä ovat myös päättäneet rokoitteen ottaa. Se vähän rauhoitti, että jos erikoislääkäritkin rokoitteen ottavat, niin miksi sitä sitten pitää pelätä. Huoh.. Meilläpäin alkaa ensiviikolla rokottaminen.

Päpsy ja papu 14+4

Jojo onnea, meikällä kans pian synttärit! :) ja nopeesti ne vipat työpäivät menee ja ota rauhassa ilo siitä irti, että todellakin pian on tilanne ettet sinne palaa ehkä moneen vuoteen.

Mulla on kyllä ajatukset tosi kivasti irronneet töistä, vähän mietin kuka minua tulee sinne tuuraamaan ja siitä oon kiinnostunut, että varmasti joku hyvä joka kehittää hommaa hyvään suuntaan!

Mutta tähän mammailuun voisi tottua... laitella kotia ja käydä vähän kävelyllä ja kaupungilla..voi ku viä vauvan tähän sais kainaloon!

Mullakin masussa vauva poikittain, aika rajulta tuntuu kun välillä hän pönkää itseään kovasti pyllystä ja päästä ja navan molemminpuolin on komea kumpu ja vatsaa kiristää. Muutoin hyvin hellä vaavi siellä on! :)

Mua toi rokote pelottaa. Kaverin kanssa just juttelin ja sanoi, että ne seuraukset, kuumeet sun muut oireilut vähän ihmetyttää, ja rokotteessa on pieni määrä elohopeaa? Mitä hemmettiä? No en ole vielä perehtynyt täysin tuohon rokoteasiaan, entiä, mitä jos se vahingoittaa vauvaa?

delfis juu eipä ennätys mitään, mä kauhistelen omaa painonnousuani jatkuvasti, vaikka ny dietillä oonki. huh pikku supervauva taitaa masussa köllöttää.

Odessa juu en mäkään tiennyt että voi työaikaa käyttää lääkäri tms aikoihin, mä kävin neuvolat sun muut omalla ajalla..ja pöllö ku en tajunnu! Oishan toisaalta esimiehen pitänyt tämmöset tietää...mulla tulikin aika vähän työtunteja loppuajasta kun aina piti jossain käydä, no se on maallista.

mä jo haaveilen raskauden jälkeisestä ajasta kun voi mennä tanssitunneille ja jumppaamaan!!!

La Mer 35 + 2

Päpsy hyvä, että meistä edes joku on saanut asiaan varmuuden tuon rokotteen suhteen :D

La Mer teilläkin poikittain? Jopas nämä meidän vaavit hassusti viihtyy :D Täälläkin alettu jo odottaa sitä aikaa kun vauva on mausta pihalla ja masu on taas "omassa käytössä" :D Sais kuitenkin Vili pysyä sinne täysiaikaisuuteen saakka yksiössään.

(.) Täällä alkoi kauhea paine alapäässä eilisen neuvolakäynnin jälkeen. Ajattelin että menee nopsaan ohi, mutta kärvistelen siitä vieläki. Mitähän ihmettä vois olla?! Sisätutkimusta ei tehty vaan käsikopelolla mahan päältä vaan kokeiltiin Vilin asentoa. Nyt sitten tuon paineen lisäks yön aikana ilmestyny liitoskivut, selkä ja kyljet jomottaa supparityyliin, mutta ei supista :o Nyt täällä ihan kummissaan.

Taas tuli kunnon oireluettelo tuosta omasta tekstistä :D

Mukavaa torstaita kaikille! :wave:
Delfis ja Vili 34+2 :heart:

|O Voi että ärsyttää! Läppäristä on mennyt hiiri sillä tavalla rikki, että kun sitä koskettaa, se aika usein tulkitsee käskyn "nuoleksi vasemmalle" eli heittää yhtä edelliselle sivulle. Täytyy yrittää kokonaan välttää sen koskemista. Eilen kirjoitin pitkät pätkät väsyneenä, ja kaikki katosi, kun hipaisin hiirtä.

:flower: Onnea JoJolle! Täällä napsahti ensin 30 v ja sitten vasta plussa. Se oli ehkä hivenen katkerampaa niin päin. Kovasti yritin silti juhlia. B)

:flower: Onnea myös La Merille Ihanasti alkaneesta äippälomasta! Ja kaikki sympatiat niille, jotka väsyneenä uurastavat töissä. Onpa hyvä, että Adan mies aina välillä kyyditsee. Eipä sullakaan Ada taida kauheasti työtä olla jäljellä? Nauroin muuten ihan vedet silmissä eilen tuota kopiokone- ja kalajuttua. Tilannnekomiikka on parasta mitä tiedän!

Hmm. Tietäisiköhän täällä joku vastauksen harkkasuppareita koskevaan kysymykseen. Niitä kun on tainnut tulla minulle jo aika kauan, alkuun vaan en osannut niitä tunnistaa. Luulin, että kohtu jotenkin hölskyy liikkuessa. :p Kysymys kuuluu siis, että ei kai niillä ole mitään väliä? Että ei niitä kai tarvitse laskea tai varoa? Eikä hillitä menoa, kun niitä tulee? Olen ymmärtänyt, että eivät ne kai mitään merkkaa, mutta sitten luin yhtä kuukausipinoa ja näytti kuin joku olisi ollut siellä harkkasuppareiden määrästä kovin huolissaan, ja siksi tulin nyt epävarmaksi.

Eilen alaselkää särki pitkään samalla tavalla kuin joskus kuukautisia ennen ja oli muutenkin huono olo. Se taisi johtua siitä, että oli kaiken kaikkiaan vähän liian rankka päivä takana sekä henkisesti että fyysisesti. Mr Google löysi ilokseni netistä tietoa, että kipuni liittyvät alkavaan synnytykseen, mutta onneksi en sentään ruvennut saman tien soittamaan sairaalaan. Nyt tuntuu jo aika paljon paremmalta.

Poikanen on ollut viime päivinä paljon aktiivisempi kuin ennen. tai vahvempi potkuissaan. Usein ne potkut ja muljahdukset alkavat kauheasti naurattaa. Tuntuu niiin hassulta, ja tulen älyttömän hyvälle tuulelle! Viime aikoina on tullut niitä "mitä, minäkö ihan oikeasti tässä tilanteessa?" -tunteita minullekin.

Toivotaan, että Adan ja La Merin vauvat pian kääntyisivät! Mitähän tuo Delfiksen paine tarkoittaa? Pitäisiköhän sun soitella sinne neuvolaan?

:heart: piip 22+2

Mä tuun kertoon nyt vaan omanapaiset neuvolakuulumiset tänne. Tuun myöhemmin lukemaan muut kirjoitukset ajatuksella lävitse. :)

Mutta siis neuvolassa käyty tänään ja mikä ihaninta, nyt kuunneltiin sydänäänet. 140krt/min se siellä laukkas menemään. Tuli kyyneleet silmäkulmaan kun se oli niin ihanan kuuloista. :heart:

Kaikki oli kunnossa. Paino on vielä alle lähtöpainon, viime neuvolakäyntiin oli kuitenkin tullut lisää huikeat 400 grammaa. :D

Verenpaine: 111/70
Pissa oli puhdas. Se maanantainenkin pissatesti oli kunnossa joten vatsakivut oli vaan kohdunkasvukipuja.
Hemoglobiini oli 133.

Ja liikkeidenkin kohdalle merkittiin + kun kerroin kuplinnasta ja kutittelusta. Terkkari sanoi että voi hyvinkin olla että olen niitä liikkeitä tuntenut, kerta olen niin hoikkarakenteinen. Sanoi että silloin helposti tuntuvat ensikertalaisellekin liikkeet jo aikaisessa vaiheessa.

Sikainfluenssarokotteet eivät ole vielä jakelussa. Keski-Suomessa niitä on, mutta eivät ole vielä jakaneet niitä. Pitää olla viikon päästä yhteydessä terkkariin jos silloin tiedettäisiin jo enemmän. Kyllä kuitenkin nyt olen päättänyt sen rokotteen ottaa ja terkkarikin oli sillä kannalla. Turvallisilla viikoilla kuitenkin ollaan ja ne rokotteen riskit on pienemmät kuin itse taudissa.

Seuraava neuvolakäynti on 26.11. Silloin täytetään jo äitiyspäivärahahakemuksia yms. Tuon neuvolakäynnin päälle jatkankin sitten suoraan ns. neuvolakäynnille suuhygienistille. Aamupäivä menee siis tuolloin tuolla terveyskeskuksessa. :D

Tänään tuli tosi hyvä mieli tuosta käynnistä. Jotenkin sain rauhassa keskustella terkkarin kanssa kaikesta. :)

- Hapsiainen 17+1

hapsiainen ihanaa, kun pääsit pikkuista kuuntelemaan ja kaikki näyttäis olevan muutenkin mallillaan. :heart: Niin ja onnea hipsutteluista! :D

piip harkkasupistuksista ei ole mitään vaaraa, mutta niiden ei kuuluis aiheuttaa tuota menkkajomotusta tai kipua, eli voi olla myös ennakoivia supistuksia. Nekään ei välttämättä ole haitaksi. Mulla alkoi nuo ennakoivat supistukset jo viikolla 17 ja ovat jatkuneet koko raskauden. Vähän iisimmin pitää ottaa, mutta mulla ei esim ole paikkoja avannu tai pehmittäny. Jos alkaa tulla enemmän, vaikka illalla soittele suoraan vaikka synnärille. Ainakin omassa kunnassa siirtyy automaattisesti ä-polin ja synnärin piiriin kun rv 20 täyttyy.
Jaksuja ja voimia! Älä murehdi :hug:

Delfis ja Vili Vilkas :heart:

piki, jaksuja turvotuksen kanssa

La Mer, Onnea mammalomasta!

Salome, hyvä tietää toi kanssa, saatan joutua vääntämään kättä ultrasta jos en ehi toivoa sitä kohtaa vapaalle.

Vadelmaunelma, onnea neuvolakortista!

JoJo, onnea vauvan huoneen valmistumisesta ja täysistä vuosista, perässä tullaan :D Voimia viimeisiin työpäiviin!

delfis, sähän saat tiheään juosta siellä neuvolassa. Voimia kipujen kanssa

Ada, näin ulkopuolisesta kuulostaa huvittavalta noi sun työ jutut (katotaan vaan mitä ite sit puuhaa) mut kyl jos sä ihan törttöilet töissä niin väsymys ja unettomuus on sairasloman syitä. Ainakin mun pomon mielestä, se lähetti mut kertaalleen kesken päivän kotiin nukkumaan kun yöllä työvuorollisista syistä nukkunut liian vähän ja olin ihan zombie töissä, onneksi en ollut yksi ja joku katto alun perään, et ei katastrofia tullut.

päpsy Hyvä et tuli sulle varmuus lääkäriltä tohon rokotteeseen.

hapsiainen, Onnea neuvola kuulumisista!

Muistinkohan nyt kommentoida kaikkeen ;) Tää sitten lähti reissuun. no ihan kivaa oli, mutta seuraavan kerran meen sillee et saa ottaa muutamana, en mä kännejä kaipaa mut oli se vähän tylsää kun muu porukka ihan humalassa. Ja näköjään jos valvon nii tulee oksetus olo :( ei kivaa sinällään kun piti sitten lähteä kumminkin kesken nukkumaan, mut muuten ihan jees reissu :)
Saa nyt sitten nähdä tarvinko sitä possu rokotetta vai en, alko mulla meinaan piinaviikko. Kerroin kaverille et mä en lähe jos sillä on se nuha no se sano etti tiiä, mut ei ollut vastannut puhelimeen (ja kerto tän vasta kun ei enää pystynyt poistumaan reissulta) kun olivat terkasta soitteneet joten en sitten tiiä oliko hällä vai ei hmm... odottelen ensin et kertoo onko hällä vai ei ja sitten viikon piina et jos oli nii tulikohan se tännekki. Pelottaa, mielummin sen rokotuksen olis ottanut, saa nähdä koska niitä saa ja ehtiikö saamaan ees. No toisaalta oon kuullu huhua et ei vois oll akahta virus tautia päällekkäin (en tiedä todenperäisyyttä) nii sikäli mikäli ihan hyvä et se mun flunssa ei ole vielä parantunut kunnolla siis yskää ja nenä vuotaa, jos se olis suojannut kumminkin. no ei kun piinata ja miettiä onko kaikki hyvin. Yökkäily jatkuu, mut tää mun toukka on niin vieraskoree et piti vaan phaa oloa koko reissun ajan tai sitten ihan pikkuasta yökkäilyä ja vaan vähän ylös ikävää kun nonnon yökkäys olis auttanut oloa. Ja kun kotiin nippanappa pääs niin kaikki ylös :laugh: et saa nähdä jatkaako sitä sitten kun tulee ulos vieraiten aikana on niin kiltti ja kun ollaan perheen kesken niin hillitön riekkuminen :) no toisaalta sama pätee et töis on vaan paha olo mut ei oo siellä ylös tullut. eli tän mukaan mun ei saa olla kotona et selviän oksentamatta, mut rankaksi kävis.

Jaahas taas tuli romaani, sorry siitä...

Unico ja Toukka 12+6

Yhteistyössä