- Kyseessä on hyvin valitettava hukkumisonnettomuus. Meillä ei ole mitään syytä epäillä minkäänlaista rikosta asiassa tai välinpit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja xxxx:
Pakkohan se on taas etsiä vanhemmista vikaa, että päästään kuorossa syyttelemään, sen sijasta että todettaisiin onpa ikävä ja surullinen asia (ammattilaiset selvittäkööt onko syytä epäilllä vanhempia tms. jostakin), tunnettaisiin empatiaa ja oltaisiin pahoillaan lapsen + perheen puolesta.

Hyvin harva vanhempi _haluaa_ lastensa hukkuvan. Moni tekee virheitä, virhearviointeja.
Jossittelu ei koskaan tuo kuollutta takaisin.

Ikävä homma.

Toki on ikävää kun pääsee hukkumaan mutta mutta valvonta pettänyt jos eivät tiedä kauanko on veden alla ollut ja kaveri tulee siitä sanomaan.

Te täällä ihan kirkkain silmin valehtelette tuijottavanne lapsianne rannalla joka sekunti?!?!! Tuskin kyse on siitä onko ollut tunnin vai kaksi. Kyse on varmasti minuuteista. Mä olen aivan tyrmistynyt ja vihainen siitä kuinka vi***maisia te olette ketkä tulette tänne syyttelemään muita tolla tavalla. Tämä on todella surullinen tapahtuma ja te täällä taas irvitte ja leikitte maailman parasta äitiä! Menkää itseenne!!!

Jokainen tehköön tavallaan mutta vesi on aina vesi!
Jos lapset on vedessä,olen siellä itsekin.

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Alkuperäinen kirjoittaja uv:
Jokainen vanhemmista voi myös itse opettaa. Ja muistakaa, että kelluntaliivi, ei ole sama kuin pelastusliivi ja pelastusliiveissä myös jalkaremmit kiinni. Käsikellukkeitä älkää edes ostako lapsillenne ja luottako niiden kanssa pinnalla pysymiseen.

No kyllä mua henk.koht. vähän mietityttää, että miten lasta opetetaan uimaan, eihän mulla ole mitään oikeita opetustekniikoita hallussa ym. Tottahan mä osaan näyttää miten koiraa uidaan ja miten jaloilla polskitaan, mutta kyllä se aika hidasta oppimista tuntuu olevan. Eikä ylipäänsä onnistu täysipainoisesti kun lapsia on mukana kaksi, mitenkään ei voi toista opettaa ja samalla vahtia ettei toinen huku.

Uimaan opettamisen ohjeita löytyy kyllä netistäkin. Opeta lasta ensin laittamaan kasvot veteen, uimalasit tarpeen ja puhaltamaan veteen. Sitten liukuja ja sukelluksia, sekä kellumista, googlaa meritähtikellunta, kilpikonnakellunta. Noiden kautta lapsi oppii uimaan.

"perheen valvoessa heitä läheltä

mutta sitä ei tiedetä kuinka kauan hän ehti olla vedessä. Toisen pikkulapsen reaktiosta on vaikea todentaa, kuinka nopeasti hän huomasi kaverinsa kadonneen,"

Ei sitten kuitenkaaan itse nähneet että vajosi veteen.

ihan samaa mietin... en vielä 10-vuotiaastakaan päästä silmiäni irti kun ollaa uimarannalla.. että huomaisin sekunnissa jos vajoaisi pinnan alle... :/

Alkuperäinen kirjoittaja myy:
kirjoittamaton sääntöhän on,että lapsen ikä muutettuna metreiksi,ois se matka missä vanhempien pitäis olla seuraamassa lastensa vedessä oloa..lähempänäkin toki saa olla...ja ei ne käsikellukkeetkaan pahaksi ois muksuilla,vaikka ei 100%luotettavia olekkaan...meillä tyttö(pian 8v) tietää,että "pimppiveteen"saa mennä jos äiti kauempana(siis mökillä istun rannalla katselemassa) ja jos äiti on mukana vedessä,niin napaan asti saa mennä.toki sitten yhdessä jos olen uimassa niin voidaan mennä syvemmällekkin kaksistaan...

Kyllä se voi hukkua siihen "pimppiveteenkin"! Mites sitten suu pannaan?

Lue istun rannalla ja katson koko ajan,joka sekuntti tyttöä.

kirjoittamaton sääntöhän on,että lapsen ikä muutettuna metreiksi,ois se matka missä vanhempien pitäis olla seuraamassa lastensa vedessä oloa..lähempänäkin toki saa olla...ja ei ne käsikellukkeetkaan pahaksi ois muksuilla,vaikka ei 100%luotettavia olekkaan...meillä tyttö(pian 8v) tietää,että "pimppiveteen"saa mennä jos äiti kauempana(siis mökillä istun rannalla katselemassa) ja jos äiti on mukana vedessä,niin napaan asti saa mennä.toki sitten yhdessä jos olen uimassa niin voidaan mennä syvemmällekkin kaksistaan...

Jopas on ällöttävä nimitys tuo pimppivesi, mistä hitosta sä tollasen oot vetänyt käyttöön?

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Uimaan opettamisen ohjeita löytyy kyllä netistäkin. Opeta lasta ensin laittamaan kasvot veteen, uimalasit tarpeen ja puhaltamaan veteen. Sitten liukuja ja sukelluksia, sekä kellumista, googlaa meritähtikellunta, kilpikonnakellunta. Noiden kautta lapsi oppii uimaan.

Kiitos! =)

Muoks. Löysinkin heti kivan linkin, jossa annetaan hyviä vinkkejä:

http://www.iltalehti.fi/perhe/200707116343687_pr.shtml

Tämä on itse asiassa aika mahdotonta. Jos lapsi ui vaikka tunnin on aika mahdotonta itse ihan joka sekunti tuijottaa lasta, ihan turha väittää muuta.

Entä jos lapsi sukeltaa? Vai onko se killettyä?

Alkuperäinen kirjoittaja uimaope:
Ei pääse, mutta on vauvauintia ym (joo, ei järjestetä kaikkialla) + alkeet voi jokainen opettaa itsekin. Ja eritoten ne pelisäännöt uimassa voi opettaa. Eihän tämäkään onnettomuuksia estä, mutta ehkä vähentää.

Lähes kaikki mun lapsien kaverit on olleet vauvauinnissa, eikä kukaan niistä osaa uida, kyse on mun mielestä ihan eri asiasta. Jos siitä vauvauinnista ei suoraan jatketa aktiiviseen uimisen opetteluun, niin se lähinnä vaan totuttaa veteen elementtinä mielestäni. Noiden pelisääntöjen opettaminen on kyllä totta. Plus se hyvä valvonta. Nämäkään kaikki eivät kuitenkaan kaikkia onnettomuuksia estä. Hukkumalla kuolee terveitä, uimataitoisia aikuisiakin.

Peesi, meillä on vauvauimarit ollu niitä "hirveimpiä" vahdittavia vedessä kun he ei oo mitenkään vierastanu/pelänny vettä, vaan suoraa päätä menossa rantalta tai vaikka laiturilta veteen.
2 kolmesta on ollu vauvauinnissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Hopping:
Tuossa sanottiin, että rannalla oli paljon ihmisiä... Vaikka istuisi ihan vedenrajassa vahtimassa ja katse hetkeksikin herpaantuu (ottaa vaikka kassista juotavaa) ja lapsi häviää sillä hetkellä, voi kestää hetken ennenkuin saa taas paikannettu sieltä ihmisjoukosta tutun pään... Ehkä äidillä oli käynyt näin ja sen vuoksi ne kallisarvoiset sekunnin menetettiin ja vieras lapsi ehti äidin luokse kertomaan, että kaveri vajosi veteen. Oma lapseni on 10-vuotias ja ollut uimataitoinen jo 5-vuotiaasta lähtien, mutta edelleen minulle välillä käy näin. Vahdin nimittäin edelleen lapsen toimia, mutta en ihan niin tarkasti kuin nuorempana. Ei tosiaan tarvita kuin se juoman kurkottaminen pussista ja lapsen joutuu uudelleen hakea kovasti kansoitetusta vedestä.

Tuo on erittäin totta. Otat juomapullon tai vaikkapa vastaat kännykkään, ja jo joutuu katseellaan uudestaan hakemaan lapsen. Aikamoista kohtalon ivaa, jos lapsi vajoaa pinnan alle sen 2-3 sekunnin aikana kun äiti kaivaa kassista juomaa.

Minä pidän lapsilla kirkkaan värisiä huiveja päässä rannalla, jotta bongaan heidät heti vedestä.

tuo toki onnistuu jos rannalla ei ole muita.Uimarannalla ei enää onnistu, jos lapsia ja aikuisia on muitakin.vai kiellättekö muita kahlaamasta/uimasta lapsienne lähettyvillä.

Lapsi kuolee hukkumalla ja poliisit eivät epäile vanhempia rikoksesta tai välinpitämättömyydestä, mutta jos vanhemmat olisivat ajaneet hiukakin ylinopeutta matkalla uimarannalle olisi poliisi kirjoittanut sakon ja pitänyt saarnan lapsien turvallisuuden vaarantamisesta. Tuntuu hassulta.

Pakkohan se on taas etsiä vanhemmista vikaa, että päästään kuorossa syyttelemään, sen sijasta että todettaisiin onpa ikävä ja surullinen asia (ammattilaiset selvittäkööt onko syytä epäilllä vanhempia tms. jostakin), tunnettaisiin empatiaa ja oltaisiin pahoillaan lapsen + perheen puolesta.

Hyvin harva vanhempi _haluaa_ lastensa hukkuvan. Moni tekee virheitä, virhearviointeja.

Ikävä homma.

Toki on ikävää kun pääsee hukkumaan mutta mutta valvonta pettänyt jos eivät tiedä kauanko on veden alla ollut ja kaveri tulee siitä sanomaan.

Te täällä ihan kirkkain silmin valehtelette tuijottavanne lapsianne rannalla joka sekunti?!?!! Tuskin kyse on siitä onko ollut tunnin vai kaksi. Kyse on varmasti minuuteista. Mä olen aivan tyrmistynyt ja vihainen siitä kuinka vi***maisia te olette ketkä tulette tänne syyttelemään muita tolla tavalla. Tämä on todella surullinen tapahtuma ja te täällä taas irvitte ja leikitte maailman parasta äitiä! Menkää itseenne!!!

Kukaan ei edes räpäytä silmiään koskaan. Sen verran voi kestää kun lapsi katoaa silmistä, jos päitä siinä vedessä on paljon. Mulle on käynyt näin uimastadionilla, kun lapsia oli kymmenittäin siinä altaassa. Lapsellani ei ollut mitään hätää, mutta äidillään hetken paniikki, kun lapsi katosi silmieni alla.

Tosi surullinen tapauhtuma. Ystävät olivat tapahtuma-aikaan rannassa.

Meidän isompi poika on kerran meinannut hukkua. Osasi kyllä uida, mutta ranta syveni yllättäen ja lapsi hujahti pohjaan hänen ottaessaan pari askelta taaksi päin. Säikähdyksissään ei uinut, ei huutanut, vajosi vaan. Olin itse viiden metrin päässä vedessä ja aika nopeasti vedin pojan ylös. Silti oli ehtinyt vetää vettä henkeen. Todennäköisesti kymmenen sekunnin päästä en olisi edes nähnyt lasta enää.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Otat juomapullon tai vaikkapa vastaat kännykkään, ja jo joutuu katseellaan uudestaan hakemaan lapsen. Aikamoista kohtalon ivaa, jos lapsi vajoaa pinnan alle sen 2-3 sekunnin aikana kun äiti kaivaa kassista juomaa.

Minä pidän lapsilla kirkkaan värisiä huiveja päässä rannalla, jotta bongaan heidät heti vedestä.

Just näin. :| Sen on itsekin huomannut miten helposti se käy, kun vilkaisee vaan jonnekin muualle, ja samantien pitää lapsi etsiä uudelleen vedestä. Se käy sekunneissa kun lapsi menee sinne veden alle. Meillä on keltaiset hatut päässä. :D

Lapsi kuolee hukkumalla ja poliisit eivät epäile vanhempia rikoksesta tai välinpitämättömyydestä, mutta jos vanhemmat olisivat ajaneet hiukakin ylinopeutta matkalla uimarannalle olisi poliisi kirjoittanut sakon ja pitänyt saarnan lapsien turvallisuuden vaarantamisesta. Tuntuu hassulta.

No onpas hassua! Oletko huomannut että lapsia kuolee ilman ylinopeutta tai vettäkin. Hohhoh, voi kuinka hassua!

Otat juomapullon tai vaikkapa vastaat kännykkään, ja jo joutuu katseellaan uudestaan hakemaan lapsen. Aikamoista kohtalon ivaa, jos lapsi vajoaa pinnan alle sen 2-3 sekunnin aikana kun äiti kaivaa kassista juomaa.

Just näin. :| Sen on itsekin huomannut miten helposti se käy, kun vilkaisee vaan jonnekin muualle, ja samantien pitää lapsi etsiä uudelleen vedestä. Se käy sekunneissa kun lapsi menee sinne veden alle. Meillä on keltaiset hatut päässä. :D

Mä kans pidin aina ennen kirkasta huivia päässä... Nyt se ei ole ollut enää mahdollista moneen vuoteen, kun lapsi oppi sukeltamaan ennen kouluikää. Lempihomma nykyisin on käsilläseisonta vedessä... *huokaus* Mun tytön parhaiten tunnistaakin nykyään ylös sojottavista jaloista.

Jaahas, miksen ole yhtään yllättynyt, kun täällä taas ollaan kärppänä syyllistämässä heti kun uutisoidaan lapsen kuolemasta :) Onko teillä täydellisillä ihmisillä jonkinlainen kerho, jossa päivystätte vuorollanne uutisia, että jokaisen alaikäistä kohdanneen tragedian tapahtuessa voidaan tulla yhteistuumin kaakattamaan tänne laiminlyönneistä? Kai joku on tehnyt jo sen kuuluisan nimettömän lastensuojeluilmoituksen?

Peesi, meillä on vauvauimarit ollu niitä "hirveimpiä" vahdittavia vedessä kun he ei oo mitenkään vierastanu/pelänny vettä, vaan suoraa päätä menossa rantalta tai vaikka laiturilta veteen.
2 kolmesta on ollu vauvauinnissa.

Vauvauimari ei pelkää vettä tosiaankaan. Mulla yksi vauvauimari, mutta vauvauimarilla on yleensä muita selviytymisessä auttavia taitoja. 1. ei vedetä vettä henkeen, kun on sukelletettu säännöllisesti ja sitä jatketaan, refleksi säilyy, hengitystiet sulkeutuvat, kun mennään veden alle. 2. Vauvauimari oppii yleensä myös ponkaisemaan pohjasta ylöspäin, niin tuo meidän vauvauimarikin on tehnyt, vaikkei ole ylttänyt pohjaan, on osannut ottaa sieltä vauhtia. 3. meillä vauvauinnissa opetettiin lapsia myös tarrautumaan kiinni johonkin. Eli jos on jotain mistä tarttua, vauvauimari osaa napata kiinni.

Silti myönnän, että tuo nyt 5-vuotias vauvauimari, ei tahdo ymmärtää, että kaulaa syvempään veteen ei saa mennä, vaikka veljet menee, ei vaikka äiti on vieressä. Ja tuo 5 v. osaa jonkin verran uida.

Eli sä kohdistat katseesi hattuun, et lapseen. Entäs jos lapsi on antanut hattunsa jollekin toiselle ja sä vaan katot etä tossa se nyt on.

Alkuperäinen kirjoittaja Hopping:
Mä kans pidin aina ennen kirkasta huivia päässä... Nyt se ei ole ollut enää mahdollista moneen vuoteen, kun lapsi oppi sukeltamaan ennen kouluikää. Lempihomma nykyisin on käsilläseisonta vedessä... *huokaus* Mun tytön parhaiten tunnistaakin nykyään ylös sojottavista jaloista.

:D
Meilläkin sukellellaan, huivit päässä. Mutta tuntomerkki se on nuo jalatkin :D

Ikävä homma.

No kyllähän se vika on valvonnassa silloin. Erittäin ikävä homma, mutta näistä moni olisi varmasti sellaisia mitkä voisi estää! Siksi ärsyttääkin, kun ihmiset ei tajua pitää sitä katsettaan lapsessaan kokoajan, eikä vaikka alkaa vaihtaa kuulumisia tuttavan kanssa luottaen liikaa, että ne muksut pysyy siinä rantaviivalla. Tuon ikäinen on niin utelias tutkimaan ja menemään syvemmälle.

Ja halusi tai ei lapsensa hukkuvan, mutta järki päähän ja silmä käteen!

Ei varmasti tarkoituksella vanhemmat lasta tappaneet, mutta aiheuttivat kuoleman aivan puutteellisella valvonnalla, valitettavasti. Täysin turha kuolema=(

Ihmetyttää, miten ei edes tiedetä kauanko on ollut veden varassa. Sen kertomisen kun ei pitäisi olla samanikäisen pikkulapsen varassa.

Alkuperäinen kirjoittaja ev:

Eli sä kohdistat katseesi hattuun, et lapseen. Entäs jos lapsi on antanut hattunsa jollekin toiselle ja sä vaan katot etä tossa se nyt on.

No missä sanotaan että mä kohdistan katseeni hattuun? :o Ei missään, niillä on kirkkaat hatut päässä jotta ne heti löytää. Kyllä mä oman lapseni tunnistan sen hatun alta ihan hyvin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras Äiti:
Ihmetyttää, miten ei edes tiedetä kauanko on ollut veden varassa. Sen kertomisen kun ei pitäisi olla samanikäisen pikkulapsen varassa.

No tuolle voi olla syy mikä tahansa. Veikkaisin äiti on shokissa, eikä osaa hahmottaa tapahtumia ja aikaa selkeästi. Ja voisin vaikka vannoa, että jonkinlaisen aikahaarukan on osannut antaa, mutta sitä ei vain ole kerrottu medialle, koska siitä ei ole vielä varmuutta.