- Kyseessä on hyvin valitettava hukkumisonnettomuus. Meillä ei ole mitään syytä epäillä minkäänlaista rikosta asiassa tai välinpit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja xxxx:
Pakkohan se on taas etsiä vanhemmista vikaa, että päästään kuorossa syyttelemään, sen sijasta että todettaisiin onpa ikävä ja surullinen asia (ammattilaiset selvittäkööt onko syytä epäilllä vanhempia tms. jostakin), tunnettaisiin empatiaa ja oltaisiin pahoillaan lapsen + perheen puolesta.

Hyvin harva vanhempi _haluaa_ lastensa hukkuvan. Moni tekee virheitä, virhearviointeja.
Jossittelu ei koskaan tuo kuollutta takaisin.

Ikävä homma.

Toki on ikävää kun pääsee hukkumaan mutta mutta valvonta pettänyt jos eivät tiedä kauanko on veden alla ollut ja kaveri tulee siitä sanomaan.

Pakkohan se on taas etsiä vanhemmista vikaa, että päästään kuorossa syyttelemään, sen sijasta että todettaisiin onpa ikävä ja surullinen asia (ammattilaiset selvittäkööt onko syytä epäilllä vanhempia tms. jostakin), tunnettaisiin empatiaa ja oltaisiin pahoillaan lapsen + perheen puolesta.

Hyvin harva vanhempi _haluaa_ lastensa hukkuvan. Moni tekee virheitä, virhearviointeja.

Ikävä homma.

Peesi!!! Hemmetin haaskalinnut!

kirjoittamaton sääntöhän on,että lapsen ikä muutettuna metreiksi,ois se matka missä vanhempien pitäis olla seuraamassa lastensa vedessä oloa..lähempänäkin toki saa olla...ja ei ne käsikellukkeetkaan pahaksi ois muksuilla,vaikka ei 100%luotettavia olekkaan...meillä tyttö(pian 8v) tietää,että "pimppiveteen"saa mennä jos äiti kauempana(siis mökillä istun rannalla katselemassa) ja jos äiti on mukana vedessä,niin napaan asti saa mennä.toki sitten yhdessä jos olen uimassa niin voidaan mennä syvemmällekkin kaksistaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Alkuperäinen kirjoittaja uv:
Jokainen vanhemmista voi myös itse opettaa. Ja muistakaa, että kelluntaliivi, ei ole sama kuin pelastusliivi ja pelastusliiveissä myös jalkaremmit kiinni. Käsikellukkeitä älkää edes ostako lapsillenne ja luottako niiden kanssa pinnalla pysymiseen.

No kyllä mua henk.koht. vähän mietityttää, että miten lasta opetetaan uimaan, eihän mulla ole mitään oikeita opetustekniikoita hallussa ym. Tottahan mä osaan näyttää miten koiraa uidaan ja miten jaloilla polskitaan, mutta kyllä se aika hidasta oppimista tuntuu olevan. Eikä ylipäänsä onnistu täysipainoisesti kun lapsia on mukana kaksi, mitenkään ei voi toista opettaa ja samalla vahtia ettei toinen huku.

Eikö ole mahdollista lähteä uimahalliin/-rannalle välillä yksi lapsi kerrallaan ja ottaa tavoitteeksi ihan opettaa uimaan vaikka sitä koiraa?

Alkuperäinen kirjoittaja ev:

Ikävä homma.

Kukaan ei sano, että vanhemmat halusivat lapsen hukkuvaan. Uutisessa on vaan pari seikkaa, jotka eivät täsmää.

Eli se, että vanhemmat valvoivat tiiviisti ja se että lapsen kaveri ilmoitti, että lapsi katosi. Ei täsmää ei! Turha sanoa että valvoivat jos eivät oikeasti sitä tenneet.

Ja kun ei tiedetä kaunako lapsi vedessä oli.

Kun oma lapseni on vedessä, olen itse siellä myös!
Jos lapseni on rantavedessä, olen siinä itse myös.
Jos lapseni on kellukkeiden ja uimarenkaan kanssa hieman syvemmällä, olen siellä itse myös!

Monen lapset "uivat" keskenään ja äiti ottaa aurinkoa rannalla. Ei näin!!

Eikö ole mahdollista lähteä uimahalliin/-rannalle välillä yksi lapsi kerrallaan ja ottaa tavoitteeksi ihan opettaa uimaan vaikka sitä koiraa?

No ei oikeastaan ole.

No sitten uimakouluun kun ikää tarpeeksi. Ja muuten pitää ne silmät selässäkin eikä luottaa kellukkeiden kantavaan voimaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Sydän:
Jos lapseni on kellukkeiden ja uimarenkaan kanssa hieman syvemmällä, olen siellä itse myös!

mutta jos sulla olisi esim 3 lasta, olisiko jokaisella silloin oma valvoja mukana? yksi lapsista kaipaa sun apua, käännät selkäsi ja toinen menee sillä aikaa pinnan alle..

Alkuperäinen kirjoittaja uimavalvoja:
Kyllä kellukkeiden kanssa käy myös hukkumatapauksia. Edes pelastusliivit eivät aina pelasta hukkumiselta. Lapsien kohdalla pitäkää ihmiset ne silmät selässäkin uimarannoilla! Ja opettakaa uimaan mahdollisimman pienestä, uimakouluihin heti vaan... Ja muistakaa myös itse pitää yllä uimataitoanne!

UImakouluunhan ei ollenkaan kaikkialla pääse ennen kuin 5-6-vuotiaana.

Mutta vesipeuhuihin pääsee jo 3-vuotiaana. Ja jotkut oppivat jo noissa uimaan.

Hyvä että tiedätte valvonnan pettäneen. Kertokaahan poliisille sitten, että he tekevät virheen kun eivät syytä vanhempia. Mukavaa, että olette niin päteviä itse valvomaan ettei voi mitään sattua.

Harmi ettei vanhemmat kuunnelleet ohjeitanne, teidän ohjeilla ei mitään voi koskaan sattua.
Lehden sanakin on laki ja jokainen teistä ottaa aikaa, kun lapsi hukkumass.a

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:

mutta jos sulla olisi esim 3 lasta, olisiko jokaisella silloin oma valvoja mukana? yksi lapsista kaipaa sun apua, käännät selkäsi ja toinen menee sillä aikaa pinnan alle..

No mä en lähtisi kolme uimataidottoman kanssa yksin rannalle....

No ei oikeastaan ole.

Mullakin on aina ollut nuo molemmat mukana. Kellukkeet ja/tai uimarenkaat aluksi, ei uimaan opettelua vaan veteen totuttelua & vedessä liikkumisen opettelua, vedestä nauttimista. Joskus ilman kelluntavälineitä, jolloin olen ollut ihan vieressä vahtimassa - mitä enemmän tulee ikää, sen vähemmän on ollut kelluntavälineitä. En ole opettanut kumpaakaan uimaan, ne oppii itsestäänkin kyllä kun niitä vaan vie veden äärelle :)

Tuossa sanottiin, että rannalla oli paljon ihmisiä... Vaikka istuisi ihan vedenrajassa vahtimassa ja katse hetkeksikin herpaantuu (ottaa vaikka kassista juotavaa) ja lapsi häviää sillä hetkellä, voi kestää hetken ennenkuin saa taas paikannettu sieltä ihmisjoukosta tutun pään... Ehkä äidillä oli käynyt näin ja sen vuoksi ne kallisarvoiset sekunnin menetettiin ja vieras lapsi ehti äidin luokse kertomaan, että kaveri vajosi veteen. Oma lapseni on 10-vuotias ja ollut uimataitoinen jo 5-vuotiaasta lähtien, mutta edelleen minulle välillä käy näin. Vahdin nimittäin edelleen lapsen toimia, mutta en ihan niin tarkasti kuin nuorempana. Ei tosiaan tarvita kuin se juoman kurkottaminen pussista ja lapsen joutuu uudelleen hakea kovasti kansoitetusta vedestä.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:

Lasten kanssa pitää käydä uimassa siten, että pystyy niitä valvomaan myös! Ei voi lähteä yksin aikuisena kolmen lapsen kanssa uimaan, jos ei voi taata turvallista uintireissua kaikille.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ikävä homma.

Toki on ikävää kun pääsee hukkumaan mutta mutta valvonta pettänyt jos eivät tiedä kauanko on veden alla ollut ja kaveri tulee siitä sanomaan.

Te täällä ihan kirkkain silmin valehtelette tuijottavanne lapsianne rannalla joka sekunti?!?!! Tuskin kyse on siitä onko ollut tunnin vai kaksi. Kyse on varmasti minuuteista. Mä olen aivan tyrmistynyt ja vihainen siitä kuinka vi***maisia te olette ketkä tulette tänne syyttelemään muita tolla tavalla. Tämä on todella surullinen tapahtuma ja te täällä taas irvitte ja leikitte maailman parasta äitiä! Menkää itseenne!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:

No ei oikeastaan ole.

Mullakin on aina ollut nuo molemmat mukana. Kellukkeet ja/tai uimarenkaat aluksi, ei uimaan opettelua vaan veteen totuttelua & vedessä liikkumisen opettelua, vedestä nauttimista. Joskus ilman kelluntavälineitä, jolloin olen ollut ihan vieressä vahtimassa - mitä enemmän tulee ikää, sen vähemmän on ollut kelluntavälineitä. En ole opettanut kumpaakaan uimaan, ne oppii itsestäänkin kyllä kun niitä vaan vie veden äärelle :)

Me voitaiskin joskus mennä yhdessä maauimalaan. :D Siis mä olen itse osannut 4-vuotiaana jo ilman mitään apuvälineitä uida ihan kunnon matkoja. Ja tuo vanhempi tuntuu nyt olevan oppimassa. Mulla vaan on nyt tullut kammo näistä kaikista uutisista. :| En yhtään uskalla selkääni kääntää vaikka oltaisiin tosi matalassa vedessä. Meidänkin rannalla kuitenkin on tosi pitkään ihan sellaista nilkkasyvää vettä.

Alkuperäinen kirjoittaja tiinu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten voi hukkua, jos on rantavedessa ja vanhemmat valvovat :o

Ja jos on valvottu niin miksi eivät tiedä kauanko oli upoksissa + miksi kaverin piti mennä kertomaan eikö ne valvojat huomannu?

Siellä ei ollut valvojia paikalla.

Tässä tarkoitettiin varmaan vanhempia/muita aikuisia.

Kyllä kellukkeiden kanssa käy myös hukkumatapauksia. Edes pelastusliivit eivät aina pelasta hukkumiselta. Lapsien kohdalla pitäkää ihmiset ne silmät selässäkin uimarannoilla! Ja opettakaa uimaan mahdollisimman pienestä, uimakouluihin heti vaan... Ja muistakaa myös itse pitää yllä uimataitoanne!

Jokainen vanhemmista voi myös itse opettaa. Ja muistakaa, että kelluntaliivi, ei ole sama kuin pelastusliivi ja pelastusliiveissä myös jalkaremmit kiinni. Käsikellukkeitä älkää edes ostako lapsillenne ja luottako niiden kanssa pinnalla pysymiseen.

ja pelastusliivinkin toiminta on syytä testata. Tämän olen itse havainnut vauvauinnin testeissä. Luvattoman moni liivi, ei käännä lasta vatsalta selälleen.

Me voitaiskin joskus mennä yhdessä maauimalaan. :D Siis mä olen itse osannut 4-vuotiaana jo ilman mitään apuvälineitä uida ihan kunnon matkoja. Ja tuo vanhempi tuntuu nyt olevan oppimassa. Mulla vaan on nyt tullut kammo näistä kaikista uutisista. :| En yhtään uskalla selkääni kääntää vaikka oltaisiin tosi matalassa vedessä. Meidänkin rannalla kuitenkin on tosi pitkään ihan sellaista nilkkasyvää vettä.

Mennään joskus Kupittaalle yhdessä :)

Alkuperäinen kirjoittaja myy:
kirjoittamaton sääntöhän on,että lapsen ikä muutettuna metreiksi,ois se matka missä vanhempien pitäis olla seuraamassa lastensa vedessä oloa..lähempänäkin toki saa olla...ja ei ne käsikellukkeetkaan pahaksi ois muksuilla,vaikka ei 100%luotettavia olekkaan...meillä tyttö(pian 8v) tietää,että "pimppiveteen"saa mennä jos äiti kauempana(siis mökillä istun rannalla katselemassa) ja jos äiti on mukana vedessä,niin napaan asti saa mennä.toki sitten yhdessä jos olen uimassa niin voidaan mennä syvemmällekkin kaksistaan...

Kyllä se voi hukkua siihen "pimppiveteenkin"! Mites sitten suu pannaan?

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:

Mutta vesipeuhuihin pääsee jo 3-vuotiaana. Ja jotkut oppivat jo noissa uimaan.

Täällä ei ole mitään vesipeuhuja. :| Meillä on muutenkin uimakoulut vaan kesäisin, ja ne on tosiaan yli 6-vuotiaille käsittääkseni. Ehkä 5-vuotiaatkin pääsee.