- Kyseessä on hyvin valitettava hukkumisonnettomuus. Meillä ei ole mitään syytä epäillä minkäänlaista rikosta asiassa tai välinpit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Pikkupoika vajosi pinnan alle

Sunnuntai 18.7.2010 klo 10.50 (päivitetty klo 11.05)

4-vuotias pikkupoika kuoli eilen alkuillasta Espoon Oittaan uimarannalla.

Ulkomaalaistaustainen poika oli rannalla äitinsä ja läheistensä kanssa. Nelivuotias meni veteen kahlaamaan ikätoverinsa kanssa perheen valvoessa heitä läheltä.

Poika asteli ilmeisesti liian pitkälle nopeasti syvenevällä rannalla ja hän vajosi pinnan alle.
Kahlauskaveri tuli ilmoittamaan pojan äidille ja omaisille tämän katoamisesta.

- Pojan omaiset aloittivat välittömästi hänen etsinnät. Poika löytyi hyvin nopeasti vedestä, mutta sitä ei tiedetä kuinka kauan hän ehti olla vedessä. Toisen pikkulapsen reaktiosta on vaikea todentaa, kuinka nopeasti hän huomasi kaverinsa kadonneen, rikoskomisario Minna Immonen Länsi-Uudenmaan poliisista sanoo.

Elvytys ei auttanut

Pojan elvytys aloitettiin heti rannalla. Sitä jatkettiin siihen asti, kunnes pelastushenkilöstö saapui paikalle.

Pelastajat jatkoivat pojan elvyttämistä vielä noin puolen tunnin ajan, mutta se ei auttanut. Poika kuoli rannalle.

- Kyseessä on hyvin valitettava hukkumisonnettomuus. Meillä ei ole mitään syytä epäillä minkäänlaista rikosta asiassa tai välinpitämättömyyttä pojan perheen puolelta, Immonen toteaa.

- Ranta on epätasainen ja se syvenee harppauksittain. Pienelle lapselle se on painajaismainen tilanne, jos töppönen ei kosketakaan pohjaan. Tiettävästi poika ei osannut uida, yleensä tuon ikäiset eivät vielä osaa.

Ei uimavalvojaa

Tapahtumahetkellä Oittaan uimarannalla oli paljon väkeä. Uimavalvoja ei kuitenkaan ollut enää paikalla, sillä valvojien työaika rannalla on kello 10-18.

Pojan kuolinsyy selvitetään. Sen myötä voi myös tarkentua se, kuinka kauan lapsi ehti olla vedenpinnan alla.

Pelastuslaitokselta tuli useampia yksiköitä rannalle. Myös pelastushelikopteri Medi-Heli oli paikalla.

IL

Eikö pojalla ollut kellukkeita tms?
Vai hukkuuko niidenkin kanssa?

Kyllä kellukkeiden kanssa käy myös hukkumatapauksia. Edes pelastusliivit eivät aina pelasta hukkumiselta. Lapsien kohdalla pitäkää ihmiset ne silmät selässäkin uimarannoilla! Ja opettakaa uimaan mahdollisimman pienestä, uimakouluihin heti vaan... Ja muistakaa myös itse pitää yllä uimataitoanne!

Alkuperäinen kirjoittaja uimavalvoja:
Kyllä kellukkeiden kanssa käy myös hukkumatapauksia. Edes pelastusliivit eivät aina pelasta hukkumiselta. Lapsien kohdalla pitäkää ihmiset ne silmät selässäkin uimarannoilla! Ja opettakaa uimaan mahdollisimman pienestä, uimakouluihin heti vaan... Ja muistakaa myös itse pitää yllä uimataitoanne!

UImakouluunhan ei ollenkaan kaikkialla pääse ennen kuin 5-6-vuotiaana.

"perheen valvoessa heitä läheltä

mutta sitä ei tiedetä kuinka kauan hän ehti olla vedessä. Toisen pikkulapsen reaktiosta on vaikea todentaa, kuinka nopeasti hän huomasi kaverinsa kadonneen,"

Ei sitten kuitenkaaan itse nähneet että vajosi veteen.

Ite en jättäis hetkeksikään ilman valvontaa, koko ajan pitäsin silmän tiukasti kiinni noin pienessä lapsessa, jos se on vedessä!! Ja ilman muuta pitäs olla jonkinlaiset kellukkeet vaikka osaiski uida. Suututtaa!

Voi toki mutta meneekö pinnan alle?

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:

Jokainen vanhemmista voi myös itse opettaa. Ja muistakaa, että kelluntaliivi, ei ole sama kuin pelastusliivi ja pelastusliiveissä myös jalkaremmit kiinni. Käsikellukkeitä älkää edes ostako lapsillenne ja luottako niiden kanssa pinnalla pysymiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:

Ei pääse, mutta on vauvauintia ym (joo, ei järjestetä kaikkialla) + alkeet voi jokainen opettaa itsekin. Ja eritoten ne pelisäännöt uimassa voi opettaa. Eihän tämäkään onnettomuuksia estä, mutta ehkä vähentää.

Pakkohan se on taas etsiä vanhemmista vikaa, että päästään kuorossa syyttelemään, sen sijasta että todettaisiin onpa ikävä ja surullinen asia (ammattilaiset selvittäkööt onko syytä epäilllä vanhempia tms. jostakin), tunnettaisiin empatiaa ja oltaisiin pahoillaan lapsen + perheen puolesta.

Hyvin harva vanhempi _haluaa_ lastensa hukkuvan. Moni tekee virheitä, virhearviointeja.
Jossittelu ei koskaan tuo kuollutta takaisin.

Ikävä homma.

Alkuperäinen kirjoittaja uv:
Jokainen vanhemmista voi myös itse opettaa. Ja muistakaa, että kelluntaliivi, ei ole sama kuin pelastusliivi ja pelastusliiveissä myös jalkaremmit kiinni. Käsikellukkeitä älkää edes ostako lapsillenne ja luottako niiden kanssa pinnalla pysymiseen.

No kyllä mua henk.koht. vähän mietityttää, että miten lasta opetetaan uimaan, eihän mulla ole mitään oikeita opetustekniikoita hallussa ym. Tottahan mä osaan näyttää miten koiraa uidaan ja miten jaloilla polskitaan, mutta kyllä se aika hidasta oppimista tuntuu olevan. Eikä ylipäänsä onnistu täysipainoisesti kun lapsia on mukana kaksi, mitenkään ei voi toista opettaa ja samalla vahtia ettei toinen huku.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Sydän:
Miten voi hukkua, jos on rantavedessa ja vanhemmat valvovat :o

Harvemmin kyllä ei mitenkään. Moni ei vaan pidä sitä katsettaan kokoajan kiinni lapsissa ja hukkuminen voi tapahtua todella nopeasti.

Oletetaan että lapsi vajoaa pinnan alle. Jos vanhemmat valvovat, sen huomaa heti.

Tuossa meni kuitenkin aikaa hukkaan, sillä oikeastihan vanhemmat eivät edes huomanneet tilannetta ennen kuin tämän lapsen kaveri meni kertomaan niille, että poika meni pinnan alle.

Alkuperäinen kirjoittaja xxxx:
Pakkohan se on taas etsiä vanhemmista vikaa, että päästään kuorossa syyttelemään, sen sijasta että todettaisiin onpa ikävä ja surullinen asia (ammattilaiset selvittäkööt onko syytä epäilllä vanhempia tms. jostakin), tunnettaisiin empatiaa ja oltaisiin pahoillaan lapsen + perheen puolesta.

Hyvin harva vanhempi _haluaa_ lastensa hukkuvan. Moni tekee virheitä, virhearviointeja.

Ikävä homma.

Kukaan ei sano, että vanhemmat halusivat lapsen hukkuvaan. Uutisessa on vaan pari seikkaa, jotka eivät täsmää.

Eli se, että vanhemmat valvoivat tiiviisti ja se että lapsen kaveri ilmoitti, että lapsi katosi. Ei täsmää ei! Turha sanoa että valvoivat jos eivät oikeasti sitä tenneet.

Voi toki mutta meneekö pinnan alle?

Kellukkeet voivat irrota, ne voivat tyhjetä, kellukkeet eivät ole mikään vakuutus uimarannalla. Eikä varsinkaan, jos lapsi menee niin syvälle, että jalat eivät yltä pohjaan.

Ikävä homma.

aivan.

mä luulen et tää syyllisyyden etsiminen on suojakeino, meillehän ei noin voi käydä kun me vahditaan..mä luulen et tämän kyseisen pojan vanhemmat syyllistää itseään jo ihan tarpeeksi.

Ja jos on valvottu niin miksi eivät tiedä kauanko oli upoksissa + miksi kaverin piti mennä kertomaan eikö ne valvojat huomannu?

Otatko kellosta aikaa, kun lapsesi meinaa kuolla.
Sokissa ajantaju voi vääristyä, ei ole siihen luottamista.
Ja lehdet nyt kirjoittaa heti, ettei tietoa ajasta jos kukaan ei ole kellolla aikaa katsellut ja arviot mitä sattuu.
Toisekseen, lehtihän on voinut tuonkin valvojille kertomisen muotoilla juuri näin, että saadaan mammojen huomio ja syytökset päälle.

Toiv. teille ei satu onnettomuuksia, lapsillenne.
Sitä jossittelua ja syyllisten etsimistä on varmaan mukava surun keskellä kuunnella.

Toki on mahdollista että tahallaan hukuttivat lapsensa, kuitenkin harvinaista ja ammattilaisten päätettävissä/tutkittavissa, ei meidän.

Ikävä homma.

No kyllähän se vika on valvonnassa silloin. Erittäin ikävä homma, mutta näistä moni olisi varmasti sellaisia mitkä voisi estää! Siksi ärsyttääkin, kun ihmiset ei tajua pitää sitä katsettaan lapsessaan kokoajan, eikä vaikka alkaa vaihtaa kuulumisia tuttavan kanssa luottaen liikaa, että ne muksut pysyy siinä rantaviivalla. Tuon ikäinen on niin utelias tutkimaan ja menemään syvemmälle.

Ja halusi tai ei lapsensa hukkuvan, mutta järki päähän ja silmä käteen!

Alkuperäinen kirjoittaja uimaope:
Ei pääse, mutta on vauvauintia ym (joo, ei järjestetä kaikkialla) + alkeet voi jokainen opettaa itsekin. Ja eritoten ne pelisäännöt uimassa voi opettaa. Eihän tämäkään onnettomuuksia estä, mutta ehkä vähentää.

Lähes kaikki mun lapsien kaverit on olleet vauvauinnissa, eikä kukaan niistä osaa uida, kyse on mun mielestä ihan eri asiasta. Jos siitä vauvauinnista ei suoraan jatketa aktiiviseen uimisen opetteluun, niin se lähinnä vaan totuttaa veteen elementtinä mielestäni. Noiden pelisääntöjen opettaminen on kyllä totta. Plus se hyvä valvonta. Nämäkään kaikki eivät kuitenkaan kaikkia onnettomuuksia estä. Hukkumalla kuolee terveitä, uimataitoisia aikuisiakin.

Mun mielestä vähän asiatonta puhua nyt tästä yksittäis tapauksesta. Ei me tiedetä mitä on tapahtunut, tuskin edes kukaan tietää mitä kävi.

Täälläkin ollu ketjuja joissa vanhemmat päästää pieniä lapsia veteen ja on ite rannalla, eikä näe siinä mitään väärää.. Ehkä pitäis jo tajuta, että vanhemmat EIVÄT EHDI mitenkään puuttua tilanteeseen, jos eivät seiso lapsen läheisyydessä.

Se ykskin ketju oli ihan mielettömän pitkä, jossa haukuttiin ne vanhemmat lyttyyn ja betonin keskellä kasvaneiksi hysteerikoiksi olivat sitä mieltä, että lapset tarvitsevat jatkuvaa valvontaa ja vieressä seisomista rannalla. Olis kiva kuulla mitä mieltä nyt asiasta ollaan?

Alkuperäinen kirjoittaja *:

Harvemmin kyllä ei mitenkään. Moni ei vaan pidä sitä katsettaan kokoajan kiinni lapsissa ja hukkuminen voi tapahtua todella nopeasti.

Oletetaan että lapsi vajoaa pinnan alle. Jos vanhemmat valvovat, sen huomaa heti.

Tuossa meni kuitenkin aikaa hukkaan, sillä oikeastihan vanhemmat eivät edes huomanneet tilannetta ennen kuin tämän lapsen kaveri meni kertomaan niille, että poika meni pinnan alle.

Sitäpä! Eivät siis ole valvoneet niitä lapsia |O Lapset ovat keskenään touhunneet siinä rantavedessä ja vanhemmat touhunneet jotakin.
Lapsia pitää vahtia herkeämättä!! Jos pitää selkänsä hetkeksi kääntää, on jonkun toisen vahdittava.

Onhan tällainen aina kurjaa, eikä lasta takaisin saa, mutta niitä lapsia pitää vahtia!