kuumat aallot nuorella

  • Viestiketjun aloittaja neuvotonSS
  • Ensimmäinen viesti
neuvotonSS
Hei,

En oikein edes tiedä mistä aloittaa. Sairastuin pahaan keuhkoputkentulehdukseen, jolloin aloin saamaan näitä kuumia-aaltoja. Yhtäkkiä koko kroppa on aivan märkä ja on niin kuuma, että voisi sukeltaa pakkaseen.
Usein nämä "kohtaukset" johtavat todella huonoon oloon ja tuntuu kun ei saisi aina oikein happea(rintaa puristaa/tuntuu kuin joku seisoisi rinnan päällä) ja tämän seurauksena olen useamman kerran oksentanut. Kuumuus saattaa kestää parhaillaan jopa tunnin verran.
Olen kuitenkin vasta täyttänyt 20- vuotta, joten vaihdevuosiin tämä ei liity.
Ajattelin aaltojen ensin johtuvan keuhkoputkentulehduksesta, joka saattaisi sivuoireiluna tulla, mutta loppua ei näy.
Olen käynyt useamman kerran lääkärissä keskustelemassa asiasta, mutta minua ei tunnuta otettavan kovin tosissaan ja kukaan ei ole ratkaisua tähän keksinyt. Gynekologillakin kävin ja sanoi kaiken olevan kunnossa. Onko kellään kokemuksia/vinkkejä?
Itse olen miettinyt, kun kävin 4- kuukautta sitten laittamassa ehkäisykapselin, että olisiko se sittenkin syypää näihin aaltoihin, eli vaikuttaisi hormoneihin jollain tapaa.
Joinain päivinä aaltoja on vähemmän, toisina tuntuu kuin koko päivä olisi kamppailua niitä vastaan. Olen väsynyt niistä ja tuntuu että voimat kuihtuvat, voimia ei löydy enää opiskeluun/työntekoon vaan kaikki alkaa olla yhtä ja toista nk. pakkopullaa.
Vinkkejä kaivataan, kiitos vastaajille!
Jos joillain samanlaisia kokemuksia/tarinoita niin päivitelkää ihmeessä tänne!
 
vanaha ja kokenut
Hei,

En oikein edes tiedä mistä aloittaa. Sairastuin pahaan keuhkoputkentulehdukseen, jolloin aloin saamaan näitä kuumia-aaltoja. Yhtäkkiä koko kroppa on aivan märkä ja on niin kuuma, että voisi sukeltaa pakkaseen.
Usein nämä "kohtaukset" johtavat todella huonoon oloon ja tuntuu kun ei saisi aina oikein happea(rintaa puristaa/tuntuu kuin joku seisoisi rinnan päällä) ja tämän seurauksena olen useamman kerran oksentanut. Kuumuus saattaa kestää parhaillaan jopa tunnin verran.
Olen kuitenkin vasta täyttänyt 20- vuotta, joten vaihdevuosiin tämä ei liity.
Ajattelin aaltojen ensin johtuvan keuhkoputkentulehduksesta, joka saattaisi sivuoireiluna tulla, mutta loppua ei näy.
Olen käynyt useamman kerran lääkärissä keskustelemassa asiasta, mutta minua ei tunnuta otettavan kovin tosissaan ja kukaan ei ole ratkaisua tähän keksinyt. Gynekologillakin kävin ja sanoi kaiken olevan kunnossa. Onko kellään kokemuksia/vinkkejä?
Itse olen miettinyt, kun kävin 4- kuukautta sitten laittamassa ehkäisykapselin, että olisiko se sittenkin syypää näihin aaltoihin, eli vaikuttaisi hormoneihin jollain tapaa.
Joinain päivinä aaltoja on vähemmän, toisina tuntuu kuin koko päivä olisi kamppailua niitä vastaan. Olen väsynyt niistä ja tuntuu että voimat kuihtuvat, voimia ei löydy enää opiskeluun/työntekoon vaan kaikki alkaa olla yhtä ja toista nk. pakkopullaa.
Vinkkejä kaivataan, kiitos vastaajille!
Jos joillain samanlaisia kokemuksia/tarinoita niin päivitelkää ihmeessä tänne!
Hei. Nuorena sain ehkäisypillereistä (aika vahvoista) vähän samanmoisia oireita; saamattomuutta, lievää masennus, hikoilua,sydämentykytyksiä (rytmihäiriöitä). Nyt kun ole vv-iässä huomaan oireideni muistuttaneen vv-oireita. Käytän vv-oireiseen tällä hetkellä estrogeenia geelinä ja oireet pysyvät poissa. Mutta jos vahingossa laitan liikaa geeliä (kerran pari putkilosta on pursunut liikaa) niin kuumia aaltoja tulee samoin rytmihäiriöitä. Omalta kohdaltani voin sanoa, että estrogeeni poistaa oireeni, mutta liika annostus tuo ne takaisin. Nuorena jouduin lopettamaan e-pillerit juuri näiden monien oireiden vuoksi.
Että voisin suositella sinullekin kapselin poistoa. Saattaa hyvinkin lopettaa oireesi. Onko sinulla verenpaine kohonnut? Kannattaa tarkistuttaa sekin, samoin sokeriarvot. Näissä asioissa monta kertaa ei autaa muu kuin kokeilu.
 
Viimeksi muokattu:
kapseli tai
Jos oireet ovat alkaneet samaan aikaan tai vähän kapselin asentamisen jälkeen, niin se voi hyvinkin olla syypää.

Onko sinulta mitattu kilpirauhasarvot? Se on helppo ja edullinen verikoe.
 
neo
Hei,

En oikein edes tiedä mistä aloittaa. Sairastuin pahaan keuhkoputkentulehdukseen, jolloin aloin saamaan näitä kuumia-aaltoja. Yhtäkkiä koko kroppa on aivan märkä ja on niin kuuma, että voisi sukeltaa pakkaseen.
Usein nämä "kohtaukset" johtavat todella huonoon oloon ja tuntuu kun ei saisi aina oikein happea(rintaa puristaa/tuntuu kuin joku seisoisi rinnan päällä) ja tämän seurauksena olen useamman kerran oksentanut. Kuumuus saattaa kestää parhaillaan jopa tunnin verran.
Olen kuitenkin vasta täyttänyt 20- vuotta, joten vaihdevuosiin tämä ei liity.
Ajattelin aaltojen ensin johtuvan keuhkoputkentulehduksesta, joka saattaisi sivuoireiluna tulla, mutta loppua ei näy.
Olen käynyt useamman kerran lääkärissä keskustelemassa asiasta, mutta minua ei tunnuta otettavan kovin tosissaan ja kukaan ei ole ratkaisua tähän keksinyt. Gynekologillakin kävin ja sanoi kaiken olevan kunnossa. Onko kellään kokemuksia/vinkkejä?
Itse olen miettinyt, kun kävin 4- kuukautta sitten laittamassa ehkäisykapselin, että olisiko se sittenkin syypää näihin aaltoihin, eli vaikuttaisi hormoneihin jollain tapaa.
Joinain päivinä aaltoja on vähemmän, toisina tuntuu kuin koko päivä olisi kamppailua niitä vastaan. Olen väsynyt niistä ja tuntuu että voimat kuihtuvat, voimia ei löydy enää opiskeluun/työntekoon vaan kaikki alkaa olla yhtä ja toista nk. pakkopullaa.
Vinkkejä kaivataan, kiitos vastaajille!
Jos joillain samanlaisia kokemuksia/tarinoita niin päivitelkää ihmeessä tänne!
Kuullostaa homeoireilta. Millainen sisäilma kodissasi on? Onko koskaan tutkittu?
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä