Kun toisen ihmisen todellisuus on suppeampi ja mittapuut erilaiset kuin itsellä

adghaarh
Äläpäs, mä tykkään tän henkilön jutuista. Miksi pitää olla noin tyly?
Mutjoo, nikki vois pysyä samana.
Tolla tyypillä on ihan hyviäkin ajatuksia, ja hän vaikuttaa leppoisalta kaverilta, mutta sen kommentit on hemmetin raskasta luettavaa. Siis kyllä niistä sen pointin (yleensä) tajuaa, mutta tekstien rakenne on niin sekava, että en yhtään ihmettele, jos muitakin tuo tyyli ärsyttää. Kyllä tiettyjä kielen sääntöjä kannattaa noudattaa. Silloin omakin viesti menee huomattavasti helpommin perille, eikä lukijoiden tarvitse käyttää aikaa viestien avaamiseen.
 
Hmm... Mun mielestä kuulostaa vähän hurjalta, että olet työntämässä ihmistä johonkin testeihin näin lyhyen tuttavuuden perusteella. Aika monella miehellä menee korvat lukkoon naisten "läpästä", varsinkin jostain häähöpinöistä. Eikö se tienaamisesta kysely ja muu töksäyttely voi olla pelkkää sosiaalista kömpelyyttä? Mun ystäväpiirissä on mies, joka menettää herkästi mielenkiintonsa ja vaipuu omiin ajatuksiinsa, jos porukassa jaaritellaan "tyhjänpäiväisyyksiä". Tietyissä aiheissa taas on hyvinkin säkenöivä keskustelija. Ehkä teillä ei vaan ajatusmaailmat kohtaa? Mitä mieltä mies itse on diagnoosin hakemisesta, entä vanhemmat?
Jos sä itse olisit parisuhteessa aspin kanssa niin haluaisit tietää onko sun ja muiden luulot vain luuloja vai oisko syytä selvittää onko ihmisellä se aspergerin syndrooma. Se kuitenkin kestää toosi kauan sen diagnoosin saaminen, tämän tiedän työni kautta. :/ Vaikka miten selvä tapaus olisi, niin kuukausia siihen menee.

Sosiaalinen kömpelyys, tilanne - ja huumorintajun puute, uupumisherkkyys tai se, että stressaavat tilanteet johtaa helposti loppuunpalamiseen ja sellaista suodatinta ei ole. Saattaa töksäyttää todella loukkaavasti jotain eikä toisen itkiessä ymmärrä, mitä juuri sanoi! Se on kaikkein pelottavinta, enkä esimerkiksi voisi kuvitella hankkivani lapsia ihmisen kanssa kuka vahingossa loukkaa lasta ja ei ole läsnä tilanteissa.. Esim. hän sanoo jotain todella raakaa ja soittaa sitten kohta perään että "käydäänkö huomenna leffassa ja siitä sitten syömässä?" Ei vaan hoksaa :/
Ei hän tahallaan loukkaa mutta ne syy-seuraus suhteet sosiaalisissa tilanteissa ei mene jakeluun.
 
"Scarlett harmaana"
Älä vaihtele nikkiä koko ajan. Palstan sääntöjen mukaan samas ketjus pitää käyttää samaa nikkiä koko ajan eikä tehdä noin, että sä alootat viestin kirjoottamisen jo sieltä. Sama nikki koko ajan, viesti sille tarkootettuun kenttään eikä otsikkokohtaan tarvitte laittaa mitää. Tuo sun tapas on todella ärsyttävä eikä tuota sun yodaa jaksa muutenkaa lukia.

Mutta mä arvaan, että et sä tätä kuitenkaa tajua.
Lainaan omaa viestiäni ja saa tämä eräs inttäjä miettiä, että missä kohtaa mä väitin ettei kukaa jaksa lukia yodan tekstejä. Samalla voi miettiä vaikka täs ketjus mun aiemmin olleita viestejä, että onko ne räyhäämistä. Kannattaa vähä tarkemmin lukia eikä vain kuvitella.
 
fini
Happygirl: Joo, ymmärrän että tuohon liittyy varmaan paljon muutakin kuin se, ettei jaksa kuunnella hääjuttuja :)
Mietin vain, onko diagnoosin hakeminen nyt oikeasti mielekästä, onko miehen oma perhe mukana? Mitä jos mies saa diagnoosin, miten siitä eteenpäin? Jos te eroatte, jääkö hän yksin diagnoosinsa kanssa? Sä vaikutat niin sosiaaliselta ihmiseltä, että ehkä hän on sulle väärä mies, oli as tai ei.
 
9MM
Ottakaa ihan iisisti ei oo hätää. kas joskus innostun puhelemaan ja silloin mun suu onku konekivääri ja rakenteet häviää :)

Noh tohon aspergeriin näin yleisesti ton wikipedian mukaan sekin on huono jos ei tunnista ylempää statuksen omaavaa henkilö mä oli net mitä vattua. ei sellasta olekkaan olemassa kuin ylempi status. Esim jos mä alkaisin ajattelee et toi on stara musiikissa nih muuttuisko se keskutelu enempi jäykäs sitten.

Kerran oli muuten hauska tilanne rokkari ruotsista oli junaasemalla meitsi luki aku ankkaa jsut sillon noh se tuli sitten siihen viereen ja sanoi tunneks sä mua ja sanoin en. Noh sit se siihen et sillä on miljoonia klikkauksia muun muassa yuutuubissa. Mä olin eka sillain et mä haluun lukee tätä aku ankkaa nyt just se katto vähän sillain pitkään . Noh junassa sitten höpötin et mulla on darra päällä nih sithän se tarjos bissee ja veteli skitalla sointuu se oli muuten ihan kurt kobainin näkönen ja hauska ol ise että meillä oli samaan laivaan meno :) siellä sitten kilkuteltiin parit bisset ja jotain höpöteltiin mut emmä vaan jaksanu sitten kaummin ollaan me toki face kavereit ku se pyys..

Oho lähti toiseen juttuun siitä viel et onhan se yleensäkin parempi tutustua uusiin ihmisiin yks kerrallaan kuin isos ryhmäs hirvee kiire tilanteissa noh se jää juurikin pinnaksi.
 
fini
[QUOTE="Scarlett harmaana";30301237]Lainaan omaa viestiäni ja saa tämä eräs inttäjä miettiä, että missä kohtaa mä väitin ettei kukaa jaksa lukia yodan tekstejä. Samalla voi miettiä vaikka täs ketjus mun aiemmin olleita viestejä, että onko ne räyhäämistä. Kannattaa vähä tarkemmin lukia eikä vain kuvitella.[/QUOTE]

Ok, olin väärässä, et käyttänyt sanaa "kukaan", mutta viestisi sävyyn sillä ei ole juurikaan vaikutusta. Nyt lopetan inttämisen :)
 
"Scarlett harmaana"
Ok, olin väärässä, et käyttänyt sanaa "kukaan", mutta viestisi sävyyn sillä ei ole juurikaan vaikutusta. Nyt lopetan inttämisen :)
Niin tuo viesti saattoi osittain olla tyly, mutta et voi väittää mun viestien olevan aina räyhäämistä. Joillaki on sitte helvetin kummallinen tapa lukia vain osa viesteistä ja niiden perusteella sitte väittää palstalaista tietynlaaseksi. Rasittavaa.
 
Happygirl: Joo, ymmärrän että tuohon liittyy varmaan paljon muutakin kuin se, ettei jaksa kuunnella hääjuttuja :)
Mietin vain, onko diagnoosin hakeminen nyt oikeasti mielekästä, onko miehen oma perhe mukana? Mitä jos mies saa diagnoosin, miten siitä eteenpäin? Jos te eroatte, jääkö hän yksin diagnoosinsa kanssa? Sä vaikutat niin sosiaaliselta ihmiseltä, että ehkä hän on sulle väärä mies, oli as tai ei.
Juu, kun kaverit on sanoneet että jokin sillä on jo 2min tapaamisen jälkeen :/ Ensin olin raivoissani, että miten ihmiset kehtaa olla niin tuomitsevia - eihän kaikki voi olla samasta puusta ja yhtä sosiaalisesti taitavia! Mutta ei he sitä pahalla, vaan ihan puhtaasti ihmetyksestä.. Ja oon iloinen, että he sanoo mulle suoraan mitä ajattelee, sitä vartenhan ystävät ovat. <3

On perhe erittäin mukana, mutta en ole puhunut asperger epäilyistä vaan kaikki puhuu burnoutista. Mutta se on vaan sanottava suoraan mun, ja toivoa parasta.. Minusta tuo diagnoosi ei olisi maailmanloppu, päinvastoin yksi askel eteenpäin. En jätä yksin häntä vaikka todennäköisesti ero tulee.
 
  • Tykkää
Reactions: 9MM
Juu, kun kaverit on sanoneet että jokin sillä on jo 2min tapaamisen jälkeen :/ Ensin olin raivoissani, että miten ihmiset kehtaa olla niin tuomitsevia - eihän kaikki voi olla samasta puusta ja yhtä sosiaalisesti taitavia! Mutta ei he sitä pahalla, vaan ihan puhtaasti ihmetyksestä.. Ja oon iloinen, että he sanoo mulle suoraan mitä ajattelee, sitä vartenhan ystävät ovat. <3

On perhe erittäin mukana, mutta en ole puhunut asperger epäilyistä vaan kaikki puhuu burnoutista. Mutta se on vaan sanottava suoraan mun, ja toivoa parasta.. Minusta tuo diagnoosi ei olisi maailmanloppu, päinvastoin yksi askel eteenpäin. En jätä yksin häntä vaikka todennäköisesti ero tulee.
Miten se diagnoosi muuttaisi tilanetta? Ei mitenkään, yhtä kömpelö se silti olisi ja sen juttuja saisi silti hävetä. Se, että niille olisi selitys ei sitä tosiasiaa vie pois.
 
Miten se diagnoosi muuttaisi tilanetta? Ei mitenkään, yhtä kömpelö se silti olisi ja sen juttuja saisi silti hävetä. Se, että niille olisi selitys ei sitä tosiasiaa vie pois.
Niin.. Jos olisi lääke tai parannuskeino niin sitten se auttaisi paljonkin, mut tuohon ei oikein ole kun ympäristön vain pitää ymmärtää ja joustaa.:/ Kuntoutusta hän ei noin lievään aspergeriin juuri saisi, kun toimintakyky jne on hyvät.
Nykyään mulle on ihan sama mitä muut ajattelee kunhan nyt ei missään sukujuhlissa tarvitse käydä. Mutta lapsia en uskalla edes ajatella tekeväni hänen kanssaan, kun olisin kokoajan pelko perseessä että pärjääkö ja kuunteleeko mitä lapsi tarkoittaa jne.
 
Niin.. Jos olisi lääke tai parannuskeino niin sitten se auttaisi paljonkin, mut tuohon ei oikein ole kun ympäristön vain pitää ymmärtää ja joustaa.:/ Kuntoutusta hän ei noin lievään aspergeriin juuri saisi, kun toimintakyky jne on hyvät.
Nykyään mulle on ihan sama mitä muut ajattelee kunhan nyt ei missään sukujuhlissa tarvitse käydä. Mutta lapsia en uskalla edes ajatella tekeväni hänen kanssaan, kun olisin kokoajan pelko perseessä että pärjääkö ja kuunteleeko mitä lapsi tarkoittaa jne.
En suosittele, että sun iässä alat tekemään kauheesti kompromissejä miehen suhteen. Jos jokin nyt häiritsee niin ajattele kuinka se 10-vuoden päästä vituttaa.
Olet siinä iässä jossa aletaan ihan tosisaan kattelemaan sitä kumppania jonka kanssa perustaa perhe.
 
En suosittele, että sun iässä alat tekemään kauheesti kompromissejä miehen suhteen. Jos jokin nyt häiritsee niin ajattele kuinka se 10-vuoden päästä vituttaa.
Olet siinä iässä jossa aletaan ihan tosisaan kattelemaan sitä kumppania jonka kanssa perustaa perhe.
Jep totta puhut. Voi kun sitä voisi valita kehen ihastuu, alkaa tutustua ja lopulta rakastuu niin elämä olis helppoa. :( Mutta siinä en voi kyllä joustaa tipan tippaa, että suurimmasta unelmasta kun omista lapsista luopuisin, vaikka voinkin odottaa ihan hyvin vuosia. On nämä erot aina ihan kamalia ja henkilökohtaisia epäonnistumisia.
 
Jep totta puhut. Voi kun sitä voisi valita kehen ihastuu, alkaa tutustua ja lopulta rakastuu niin elämä olis helppoa. :( Mutta siinä en voi kyllä joustaa tipan tippaa, että suurimmasta unelmasta kun omista lapsista luopuisin, vaikka voinkin odottaa ihan hyvin vuosia. On nämä erot aina ihan kamalia ja henkilökohtaisia epäonnistumisia.
No mulla on kanssa henkilökohtainen epäonnistuminen menossa :D Sellasta se elämä on.
 
tuota
Aloituksen alkuosa eli lihavalla painettu oli ihan asiaa. mutta nuo esimerkit... Uskomattomia, aivan uskomatonta soopaa minun mielestäni. Oliko nuo jotain väkisin keksittyjä esimerkkejä vai ihan oikeasti elävästä elämästä otettuja juttuja. Huhhuh!
 
Jaksaisiko joku pohtia tätä? :)

Joskus vaan tiedostaa sen että oma tai toisen käsitys asioista ei ole kokonainen, riittävä.
Esim.joku voi sanoa olevansa hyvä työntekijä koska puurtaa ahkerasti sorvinsa ääressä mutta jättää työnteosta yhden osa-alueen pois eli kahvitaukojuttelut muiden työntekijöiden kanssa (siis silloinkin kun ei ole kiireinen).

Tai joku voi kehua olevansa hyvä isä tai äiti kun vie hoploppiin tenavat usein ja rakentelevat legoilla ja pelaavat pelejä, mutta ei vie metsäretkille, uimarantaan tai ota mukaan pihatöihin.

Tai joku joka sanoo että kaikki jotka kritisoivat häntä, ovat vain kateellisia (yleensä ne muut eivät todellakaan ole sitä). Kateuskortti tulee usein ihmiseltä joka ei näe kaikkea yhtä laajasti kuin muut. Olen sen käyttöön aikaisemmin itsekin sortunut mutta huomannut että voi räkä, ei nuo muut olekaan kateellisia. :D

Onko se suppeammin ajatteleva ihmisenä riittävä (kristillisessä mielessä on, mutta kysynkin nyt yleistä näkökulmaa)? Riittääkö hän muille?
Mä olen joutunut laajentamaan käsityksiäni paljon. Olen pitänyt itseäni hyvänä työntekijänä, vaimona ja äitinä mutta en ole ollut sitä. :whistle:



Niin vaan on aina. Yritän itse pitää mieleni avoinna, josko viisastusin muista.
Vaikka omaan varmasti jyrkät mielipiteet, voin myös luopua niistä. Tyhmää jankata jankkaamisen vuoksi.
Voin vaikka tulla uskoon, jos joku antaa minulle paremman käsityksen siitä miksi on olemassa tämä maailma kärsimyksineen. Miksi joku Jumala antaa lapsien kuolla nälkään ja toiset kuolevat mässäilyyn. Olen valmis luopumaan ennakkoluuloistani, jos joku perustelee: MIKSI.

Kuuntelen ja keskustelen mielelläni, aina voin ottaa jotakin itselleni.

Negatiivisen energian kanssa olen totaalikieltäytyjä. Ihminen joka puhuu ilkeästi ja rumasti(tai kirjoitaa täällä siihen sävyyn) on epätasapainossa.

Nautin kovasti henkilöistä, jotka ovat tasapainossa, mutta eivät ihan samaa mieltä kanssani.

Kiitos siis sinulle, erilainen, kohtelias ihminen siellä.:heart:
 
Viimeksi muokattu:
"huoh"
[QUOTE="Scarlett harmaana";30301237]Lainaan omaa viestiäni ja saa tämä eräs inttäjä miettiä, että missä kohtaa mä väitin ettei kukaa jaksa lukia yodan tekstejä. Samalla voi miettiä vaikka täs ketjus mun aiemmin olleita viestejä, että onko ne räyhäämistä. Kannattaa vähä tarkemmin lukia eikä vain kuvitella.[/QUOTE]

Mee vittuun, sä oot niiiin paras esimerkki ihmisestä joka näkee vaan oman näkökulmansa JOKA ASIASSA
 
good
toki yhteiskunnan tasolla onglemat pitäisi setviä siis ne negatiiviset tunteet ja teot käsitellä eikä vetäytyä kuplaan et kaikki on hyvin vaik kaikki menis päin persettä...

And she loves to show me off, of course
Smiles every time my face is up in The Source
We used to fuss when the landlord dissed us
No heat, wonder why Christmas missed us
Birthdays was the worst days
Now we sip champagne when we thirst-ay
Uh, damn right I like the life I live
'Cause I went from negative to positive
And it's all...

(It's all good)

https://www.youtube.com/watch?v=rq9yhEkMXMU

spirittiä hengen kauneudesta sydämmeenn kaikilla tasoilla luo avaruudellista perspektiiviä rajattomuutta :)
 
  • Tykkää
Reactions: Äidin blogi

Yhteistyössä