Kun toisen ihmisen todellisuus on suppeampi ja mittapuut erilaiset kuin itsellä

[QUOTE="Vieraana";30301013]Itse aina ihmettelen miksi hoitajat istuvat keskenään kahvitauolla, eivätkä juttele potilaiden kanssa. Potilaat vaihtuvat ja työkaverit pysyvät paremmin, luulis vaihtelun virkistävän.
Itse kuuntelisin paljon mieluummin esim. vanhusten tarinoita elämästään kuin jonkun hoitsun lapsen sairauksia, esimerkiksi.[/QUOTE]

Myös kaupan kassojen pitäisi istua kassalla 8h ja silloin tällöin hörpätä kuppi kahvia siinä asiakkaiden kanssa rupatellessaan. Mikäs sen mukavampaa kuin vetästä vasemmalla kädellä eväsleivät naamaan samalla kun oikea vetää tuotteita liukuhihnan läpi. Myös pankkivirkailijoiden pitäisi hoitaa asiakkaiden tiliasioita pulla toisessa kädessä. Bussikuskitkaan mitään taukoja tartte, nehän istuu koko päivän!

:headwall:
 
Ikävä sanoa, mutta mä en jaksaasi olla parisuhtees tuollaasen ihmisen kans. En mä jaksaasi ihmistä joka ei ymmärtääsi edes pienintä vitsiä ja olis sosiaalisesti kömpelö.
Juu ymmärrän ja kyllä mä olenkin vakavasti miettinyt eroa. Mä olen niin sosiaalinen tapaus ja saan vaan energiaa muista ihmisistä kun oma poikaystävä uupuu ja rasittuu muista :D Ja tässä tulee tai on jo tullut hieman äidillinen ote multa, että kokoajan huolehtii miten se pärjää ja jaksaa mutta olkaapa itse tässä tilanteessa niin sama tulis teille. :/
 
"hmh"
Juu ymmärrän ja kyllä mä olenkin vakavasti miettinyt eroa. Mä olen niin sosiaalinen tapaus ja saan vaan energiaa muista ihmisistä kun oma poikaystävä uupuu ja rasittuu muista :D Ja tässä tulee tai on jo tullut hieman äidillinen ote multa, että kokoajan huolehtii miten se pärjää ja jaksaa mutta olkaapa itse tässä tilanteessa niin sama tulis teille. :/
Tyttö hyvä, pistä poju kiertoon ja lähde uusille vesille. Tässä järjestyksessä, huom. Muuten käy niin että löydät uuden joka vie sulta jalat alta ennen kuin olet päässyt tästä eroon, ja siinä vasta haavoja tuleekin.

Ihan kaikella ystävyydellä. Ettehän te nyt ole ollut edes kovin kauan vielä yhdessä.
 
[QUOTE="Jaahas";30301029]tuttua mut onks se pahasta jos ei ymmärrä sarkasmia? eikös se oo vaan hämäävää?
itekkin vasta täällä oppinu tota sarkasmia mut edelleenkin skippaan sen pois elämästä.
kerros viel millaisissa kohtauksissa ei ole tilanne tajua? puheessa vai liikkeissä vai missä?
vai tarkotakko jäätymistä?
niin jotkut puhuu niin totta mitä suusta tulee sit ne joilla toinen tapa kommunikoida ottaa sen erikoisena ?

siis eikö minkäänlaista huumoria? eikö hän naura sit koskaan?

eikö sitä sosiaalisuutta voi harjottaa yhdessä? vai onko se klassinen et ymmärykset ei vaan kohtaa? et ois lentävää?[/QUOTE]

On ja turhauttavaa kun me kavereiden kanssa heitetään läppää kokoajan ja sitten oma puoliso ei vaan pysy mukana, eikä ymmärrä, vaan ottaa kirjaimellisesti. Esimerkiksi mun kaveri tapasi uuden miehen vasta ja ensimmäisesti illasta alkaen meillä on tullut vitsiä, että millos on häät ja mitkäs tulevien lasten nimet on? ;D Ja että minä olen kaaso, poikaystävä sitten bestman. Kun kysyin täysin huumorilla poikkikselta että "jännittääkö jo se bestmanin pesti, otathan vakavasti sen?" Niin tämä alkoi selittää, että pitää nyt vielä katsoa että miten kerkeää koulukiireiltä ja kun sanoin, et hei tämä oli huumoria... Niin ei tajunnut.

Nauraa sellaisille selkeille tilanteille, mutta muihin verrattuna vähän. Tilannetaju puuttu täysin:/ Töksäyttelee ja kysyy asioita joita ei missään nimessä pitäisi kysyä. Esim ekalla kerralla ystäväpariskunnan kanssa kysyi kaverin mieheltä "paljon sä tienaat?" Ihmiset rupee monesti aina nauramaan, ja sitten se tilanne menee vähän sellaiseksi noh.. noloksi ja jälkikäteen he sanoo, että jokin sillä kyllä on. Aspi se on.
 
Kaikenlaista nähnyt ja kokenut
[QUOTE="hmh";30301021]Olen kanssasi aivan täydellisesti samaa mieltä. Myös itse koen juuri niin, että kun työkseni kuuntelen ihmisten murheita ja huolia ja yritän heille avata uusia näköaloja, en todella kaipaa mitään lätinää taukoni aikana, ja viimeiseksi haluan ruveta hoitamaan kenenkään työkaverin päätä ja murheita. Silloinhan ei mulla ole mitään taukoa omasta työstäni...[/QUOTE]

Joo. Pakko sanoa että mun on oikeastaan helpompi tehdä yhteistyötä ammattitaitoisten ja asiallisten, hyvin työnsä hoitavien ihmisten kanssa silloin kun en tiedä henkilön A pettävän miestään tämän hyvään ystävän kanssa, tai että henkilö B kärsii lapsettomuudesta ja on katkera henkilölle C joka on tehnyt abortin vain siksi että lapsi olisi syntynyt väärään ajankohtaan. Tai että henkilö D on elänyt kulissiavioliittoa jo kohta 10v lasten takia, miehensä pettää ja pahoinpiteleekin häntä toisinaan.
 
[QUOTE="hmh";30301049]Tyttö hyvä, pistä poju kiertoon ja lähde uusille vesille. Tässä järjestyksessä, huom. Muuten käy niin että löydät uuden joka vie sulta jalat alta ennen kuin olet päässyt tästä eroon, ja siinä vasta haavoja tuleekin.

Ihan kaikella ystävyydellä. Ettehän te nyt ole ollut edes kovin kauan vielä yhdessä.[/QUOTE]

Juu.. Katson tämän kuukauden loppuun vielä ja jos ei saada niihin aspergertesteihin niin sitten on pakko pistää poikki. Vaikka miten rakastankin häntä niin vastauksia on pakko saada että mikä sillä on.
 
tuulitunneli4eva
[QUOTE="hmh";30301049]Tyttö hyvä, pistä poju kiertoon ja lähde uusille vesille. Tässä järjestyksessä, huom. Muuten käy niin että löydät uuden joka vie sulta jalat alta ennen kuin olet päässyt tästä eroon, ja siinä vasta haavoja tuleekin.

Ihan kaikella ystävyydellä. Ettehän te nyt ole ollut edes kovin kauan vielä yhdessä.[/QUOTE]

tän tyypinhän piti olla just se oikea, häppärin elämän mies. mutta niin se lekuripoitsukin taisi olla. lapsentekoakin häppäri ehti jo täällä palstalla miettiä vähän ennen kuin dumppas poikaystävänsä sen mormonin takia. ja mormoninkin vuoksi häppäri oli valmis vaikka mihin. ihkuu.

veikkaan että häppäri on tämän pojan kans, koska ei osaa olla yksinkään.

ja tuskin nyxä tietää, että muikkeli jakaa täällä hänen tietojaan. onhan se käynyt läpi palstalla jo pojan burnoutit, henkiset ongelmat ja kaikki muut yksityiskohdat luonteenpiirteitä myöten (omistaan puhumattakaan).
 
niin joo
On ja turhauttavaa kun me kavereiden kanssa heitetään läppää kokoajan ja sitten oma puoliso ei vaan pysy mukana, eikä ymmärrä, vaan ottaa kirjaimellisesti. Esimerkiksi mun kaveri tapasi uuden miehen vasta ja ensimmäisesti illasta alkaen meillä on tullut vitsiä, että millos on häät ja mitkäs tulevien lasten nimet on? ;D Ja että minä olen kaaso, poikaystävä sitten bestman. Kun kysyin täysin huumorilla poikkikselta että "jännittääkö jo se bestmanin pesti, otathan vakavasti sen?" Niin tämä alkoi selittää, että pitää nyt vielä katsoa että miten kerkeää koulukiireiltä ja kun sanoin, et hei tämä oli huumoria... Niin ei tajunnut.

Nauraa sellaisille selkeille tilanteille, mutta muihin verrattuna vähän. Tilannetaju puuttu täysin:/ Töksäyttelee ja kysyy asioita joita ei missään nimessä pitäisi kysyä. Esim ekalla kerralla ystäväpariskunnan kanssa kysyi kaverin mieheltä "paljon sä tienaat?" Ihmiset rupee monesti aina nauramaan, ja sitten se tilanne menee vähän sellaiseksi noh.. noloksi ja jälkikäteen he sanoo, että jokin sillä kyllä on. Aspi se on.
olo tilanteissa mä funailinkin sit jos vakavasti keskustellaan ja toinen on sarkastinen niissä tilanteissa :) noh saattaa myös olla et jos on ujous päällä niin sitten on vaikeampaa tuntea olevansa vapautunut. Mites muuten tuet poikaystävääsi näissä tilanteissa? siis kun viedään poika nais ystäviä frendeille kaikkihan pitäis pystyy alottamaan alusta? siis niin että vieras tuntee kuuluvansa joukkoon ja sitä kautta sitten alkaa kehittämään näitä tilanteita? alotetaan kaivosta ja liidetään lopussa taivaalla yhdessä?
Okei siis sun poifrendi taitaa kuulua myös niihin joilla on aloittamisen vaikeus?

mut huomaakko yhen jutun? sun poikaystväs kuuluu myös niihin joita ei nolota kysellä mitään :) vapailta ihmisiltä luulisi pystyvän jutella ihan mistä vaan? ilman noloutta?
 
tän tyypinhän piti olla just se oikea, häppärin elämän mies. mutta niin se lekuripoitsukin taisi olla. lapsentekoakin häppäri ehti jo täällä palstalla miettiä vähän ennen kuin dumppas poikaystävänsä sen mormonin takia. ja mormoninkin vuoksi häppäri oli valmis vaikka mihin. ihkuu.

veikkaan että häppäri on tämän pojan kans, koska ei osaa olla yksinkään.

ja tuskin nyxä tietää, että muikkeli jakaa täällä hänen tietojaan. onhan se käynyt läpi palstalla jo pojan burnoutit, henkiset ongelmat ja kaikki muut yksityiskohdat luonteenpiirteitä myöten (omistaan puhumattakaan).
Höpö höpö. Näitä jorinoita puhuu kaikki naiset omista puolisoistaan. Sinun on ihan turha yrittää syyllistää minua. Enkä ole dumpannut edellistä poikaystävääni minkään ihastuksen takia, vaan paljon muutakin oli taustalla. Hölmö olet jos luulet, että ihminen kirjoittaa nettiin kaiken omasta parisuhteestaan.

Parempaa päivänjatkoa sulle!
 
fini
Jaksaisiko joku pohtia tätä? :)

Joskus vaan tiedostaa sen että oma tai toisen käsitys asioista ei ole kokonainen, riittävä.
Esim.joku voi sanoa olevansa hyvä työntekijä koska puurtaa ahkerasti sorvinsa ääressä mutta jättää työnteosta yhden osa-alueen pois eli kahvitaukojuttelut muiden työntekijöiden kanssa (siis silloinkin kun ei ole kiireinen).

Tai joku voi kehua olevansa hyvä isä tai äiti kun vie hoploppiin tenavat usein ja rakentelevat legoilla ja pelaavat pelejä, mutta ei vie metsäretkille, uimarantaan tai ota mukaan pihatöihin.

Tai joku joka sanoo että kaikki jotka kritisoivat häntä, ovat vain kateellisia (yleensä ne muut eivät todellakaan ole sitä). Kateuskortti tulee usein ihmiseltä joka ei näe kaikkea yhtä laajasti kuin muut. Olen sen käyttöön aikaisemmin itsekin sortunut mutta huomannut että voi räkä, ei nuo muut olekaan kateellisia. :D

Onko se suppeammin ajatteleva ihmisenä riittävä (kristillisessä mielessä on, mutta kysynkin nyt yleistä näkökulmaa)? Riittääkö hän muille?
Mä olen joutunut laajentamaan käsityksiäni paljon. Olen pitänyt itseäni hyvänä työntekijänä, vaimona ja äitinä mutta en ole ollut sitä. :whistle:
En nyt oikein saa ajatuksestasi kiinni. Tässä on niin monta tekijää: ihmisten erilaiset luonteet, arvot, elämäntilanteet. Mitä se riittävyys on? Jonkun toisen ihmisen ideaali siitä, miten pitäisi elää?
Toki työpaikan ilmapiiri on tärkeä asia, mutta se on kokonaisuus, johon pitää mahtua erilaisia ihmisiä.
Sä esimerkiksi olet mun mielestäni monissa asioissa hyvin suppeasti ajatteleva ihminen, mutta ei mulle tulisi mieleen pohtia, oletko ihmisenä mulle riittävä, ei sittenkään, jos olisimme päivittäin tekemisissä. Tuossa on jotain todella ristiriitaista, että toteat ihmisen olevan kristillisessä mielessä riittävä mutta toisaalta pohdit sitä riittävyyttä noin suppeissa raameissa.
 
Kaikenlaista nähnyt ja kokenut
HappyGirlilta pakko kysyä että eikö tuo poikaystävän sosiaalinen rajoittuneisuus, huumorintajuttomuus yms sitten näkynyt hänessä silloin alkuun kun hän oli se mahtava unelmien mies? Kun kerran kaverisi puolisoineen näkevät heti että hän on outo?
 
Höpö höpö. Näitä jorinoita puhuu kaikki naiset omista puolisoistaan. Sinun on ihan turha yrittää syyllistää minua. Enkä ole dumpannut edellistä poikaystävääni minkään ihastuksen takia, vaan paljon muutakin oli taustalla. Hölmö olet jos luulet, että ihminen kirjoittaa nettiin kaiken omasta parisuhteestaan.

Parempaa päivänjatkoa sulle!
On eri asia jutella näistä asioosta kavereidensa kans ku jakaa kaikki nettiin koko Suomen luettavaksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Puuhippa
"hmh"
tän tyypinhän piti olla just se oikea, häppärin elämän mies. mutta niin se lekuripoitsukin taisi olla. lapsentekoakin häppäri ehti jo täällä palstalla miettiä vähän ennen kuin dumppas poikaystävänsä sen mormonin takia. ja mormoninkin vuoksi häppäri oli valmis vaikka mihin. ihkuu.

veikkaan että häppäri on tämän pojan kans, koska ei osaa olla yksinkään.

ja tuskin nyxä tietää, että muikkeli jakaa täällä hänen tietojaan. onhan se käynyt läpi palstalla jo pojan burnoutit, henkiset ongelmat ja kaikki muut yksityiskohdat luonteenpiirteitä myöten (omistaan puhumattakaan).

Mikäs sinua vaivaa, kateusko? Aika harva menee ensimmäisen seurustelukumppaninsa kanssa naimisiin asti, nuorena ne kumppanit välillä vaihtuu - onneksi. Pänniikö sinua se että toinen sentään on onnistunut saamaan poikaystäväasteelle ensin lääkisläisen ja nytkin "maisterismiehen" (vaikkakin aika puupäisen...)? Etkö yllä samoille tasoille....?

Happygirlille: elä rupea sen ihmisen hoitajaksi. Vaikka As-henkilö olisikin, ei diagnoosi muuta persoonallisuutta mihinkään. Mikä on aluksi varmaan tuntunut viehättävältäkin toisenlaisuudelta muuttuu pelkästään säälittäväksi ja tylsäksi ajan mittaan. Jos et voi rakastaa tätä puolta hänestä, et rakasta häntä kokonaisena. Ja jokainen meistä ansaitsee tulla rakastetuksi kokonaisena, myös ne As-henkilöt. Jostain löytynee hänellekin sopiva pari. Ja sinulle omasi.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
olo tilanteissa mä funailinkin sit jos vakavasti keskustellaan ja toinen on sarkastinen niissä tilanteissa :) noh saattaa myös olla et jos on ujous päällä niin sitten on vaikeampaa tuntea olevansa vapautunut. Mites muuten tuet poikaystävääsi näissä tilanteissa? siis kun viedään poika nais ystäviä frendeille kaikkihan pitäis pystyy alottamaan alusta? siis niin että vieras tuntee kuuluvansa joukkoon ja sitä kautta sitten alkaa kehittämään näitä tilanteita? alotetaan kaivosta ja liidetään lopussa taivaalla yhdessä?
Okei siis sun poifrendi taitaa kuulua myös niihin joilla on aloittamisen vaikeus?

mut huomaakko yhen jutun? sun poikaystväs kuuluu myös niihin joita ei nolota kysellä mitään :) vapailta ihmisiltä luulisi pystyvän jutella ihan mistä vaan? ilman noloutta?
Se on ihan sama onko hänen kaverit siinä tai minun kaverit. Ei vaan pysy mukana keskusteluissa ja mielenkiinto lopahtaa. Hetken jaksaa ja sit tippuu. Ite oon niin tottunut siihen, mutta tietenkin sitä toivois saavansa vastauksia aspi diagnoosista, siis lievä se hänellä ois jokatapauksessa! Jos ois vakava niin ei hän pystyisi välttämättä töitä tekemään, opiskelemaan :/ Aspergereja on tosi monelaisia ja se on aika kiehtova piirre:) Kunhan ympäristö ei tuomitse niin aspi voi hyödyntää erityislahjakkuuksiaan ja tulla toimeen riittävällä tavalla toisten kanssa..
 
Mä en
Se on ihan sama onko hänen kaverit siinä tai minun kaverit. Ei vaan pysy mukana keskusteluissa ja mielenkiinto lopahtaa. Hetken jaksaa ja sit tippuu. Ite oon niin tottunut siihen, mutta tietenkin sitä toivois saavansa vastauksia aspi diagnoosista, siis lievä se hänellä ois jokatapauksessa! Jos ois vakava niin ei hän pystyisi välttämättä töitä tekemään, opiskelemaan :/ Aspergereja on tosi monelaisia ja se on aika kiehtova piirre:) Kunhan ympäristö ei tuomitse niin aspi voi hyödyntää erityislahjakkuuksiaan ja tulla toimeen riittävällä tavalla toisten kanssa..
tiiä mut itel jos aina vaan ne samat keskutelut menossa niin nih mun korvat lukkiutuu helposti myös ellei jotain uutta aiheesta tule.

energiaa tulee kyl keskuteluissa ja lämpöä joka kantaa pitkälle hengen ravintona puhe on tosiaankin tärkeetä.
erityislahjakkuuksien kautta ja niitten toteuttamisessa tuleva energia vapus voidaan kanvoida ? mut joo en itse tiedä hirveästi aspergereista.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Alkuperäinen kirjoittaja Kaikenlaista nähnyt ja kokenut;30301097:
HappyGirlilta pakko kysyä että eikö tuo poikaystävän sosiaalinen rajoittuneisuus, huumorintajuttomuus yms sitten näkynyt hänessä silloin alkuun kun hän oli se mahtava unelmien mies? Kun kerran kaverisi puolisoineen näkevät heti että hän on outo?
Huomasin sen kyllä heti mutta jotenkin alusta saakka koin sen söpönä ja erityisyytenä, hän ei ainakaan yritä liikaa eikä ole mikään supliikki naistenmies. Kaverit on sanoneet, et heistä mä olen vähän sellainen äidillinen ja siksi sovitaan hyvin yhteen. Kai mulla on joku sellainen "hoivavietti" ja se rooli sitten on päällä kokoajan.
 
rakkaudessa :)
Älä vaihtele nikkiä koko ajan. Palstan sääntöjen mukaan samas ketjus pitää käyttää samaa nikkiä koko ajan eikä tehdä noin, että sä alootat viestin kirjoottamisen jo sieltä. Sama nikki koko ajan, viesti sille tarkootettuun kenttään eikä otsikkokohtaan tarvitte laittaa mitää. Tuo sun tapas on todella ärsyttävä eikä tuota sun yodaa jaksa muutenkaa lukia.

Mutta mä arvaan, että et sä tätä kuitenkaa tajua.
 
fini
Juu.. Katson tämän kuukauden loppuun vielä ja jos ei saada niihin aspergertesteihin niin sitten on pakko pistää poikki. Vaikka miten rakastankin häntä niin vastauksia on pakko saada että mikä sillä on.
Hmm... Mun mielestä kuulostaa vähän hurjalta, että olet työntämässä ihmistä johonkin testeihin näin lyhyen tuttavuuden perusteella. Aika monella miehellä menee korvat lukkoon naisten "läpästä", varsinkin jostain häähöpinöistä. Eikö se tienaamisesta kysely ja muu töksäyttely voi olla pelkkää sosiaalista kömpelyyttä? Mun ystäväpiirissä on mies, joka menettää herkästi mielenkiintonsa ja vaipuu omiin ajatuksiinsa, jos porukassa jaaritellaan "tyhjänpäiväisyyksiä". Tietyissä aiheissa taas on hyvinkin säkenöivä keskustelija. Ehkä teillä ei vaan ajatusmaailmat kohtaa? Mitä mieltä mies itse on diagnoosin hakemisesta, entä vanhemmat?
 
helposti
Älä vaihtele nikkiä koko ajan. Palstan sääntöjen mukaan samas ketjus pitää käyttää samaa nikkiä koko ajan eikä tehdä noin, että sä alootat viestin kirjoottamisen jo sieltä. Sama nikki koko ajan, viesti sille tarkootettuun kenttään eikä otsikkokohtaan tarvitte laittaa mitää. Tuo sun tapas on todella ärsyttävä eikä tuota sun yodaa jaksa muutenkaa lukia.

Mutta mä arvaan, että et sä tätä kuitenkaa tajua.
:)
 
fini
Älä vaihtele nikkiä koko ajan. Palstan sääntöjen mukaan samas ketjus pitää käyttää samaa nikkiä koko ajan eikä tehdä noin, että sä alootat viestin kirjoottamisen jo sieltä. Sama nikki koko ajan, viesti sille tarkootettuun kenttään eikä otsikkokohtaan tarvitte laittaa mitää. Tuo sun tapas on todella ärsyttävä eikä tuota sun yodaa jaksa muutenkaa lukia.

Mutta mä arvaan, että et sä tätä kuitenkaa tajua.
Äläpäs, mä tykkään tän henkilön jutuista. Miksi pitää olla noin tyly?
Mutjoo, nikki vois pysyä samana.
 

Yhteistyössä