Kumman sukunimi lapselle jos ette ole naimisissa/kihloissa?

  • Viestiketjun aloittaja Mögö
  • Ensimmäinen viesti
Mögö
Tässäpä mietin vain että kuinka yleistä se nyt tänä päivänä vielä on että lapsi saa miehen sukunimen?? Siis tilanteessa jossa asutte yhdessä ja ette ole kihloissa tai muuta.. ??

Onko se nyt nykyään enään niin pakko?

Kun kuulee sitä "oon ainoa joka voi jatkaa meidän sukua" -valitusta
Sama täälä!! Niin olen minäkin ainoa joka voi jatkaa meidän sukua!
 
äippä13
On se toki yleistä mutta aika usein näkee nykyään äidin nimeä laitettavan lapselle myös. Ja hyvä niin:)
Mun mielestä vähän riippuu niistä nimistäkin että kumman sitten haluaa laittaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mögö;28804124:
Tässäpä mietin vain että kuinka yleistä se nyt tänä päivänä vielä on että lapsi saa miehen sukunimen?? Siis tilanteessa jossa asutte yhdessä ja ette ole kihloissa tai muuta.. ??

Onko se nyt nykyään enään niin pakko?

Kun kuulee sitä "oon ainoa joka voi jatkaa meidän sukua" -valitusta
Sama täälä!! Niin olen minäkin ainoa joka voi jatkaa meidän sukua
!
Lapsi jatkaa teidän kummankin sukua. ;)

Lapsi syntyy "äidin sukuun" ja uskontoon. Jos halutaan kirjata isän sukunimelle tai samaan uskontokuntaan kuin isä niin vanhemmat ilmoittavat siitä asianomaisiin rekistereihin.

Me ollaan naimisissa, mutta jos ei oltaisi niin lapset olisi jääneet mun sukunimisiksi.
 
Melinda Koo
Ei ole lapsia, mutta laittaisin isän sukunimeen, koska jos ja kun mentäisi myöhemmin naimisiin, olisi lapsella jo valmiiksi "oikea" sukunimi. Itse ottaisin miehen sukunimen avioutumisen yhteydessä ehdottomasti, koska se on kaunis huomionosoitus ja en niin paljon pidä omasta sukunimestäni.
 
  • Tykkää
Reactions: Madicken04
halipupu harmaana
Me ollaan kyllä naimisissa, mutta mulla ei ole sama sukunimi kuin miehellä ja lapsilla. Halusin säilyttää oman sukunimeni, mutta lapsille annettiin isän sukumini, mutta "uskonto" eli ei uskontoa mun mukaan. Ajattelin että näin olisi parempi.
 
Omalle nimelleni laittaisin tulevatkin lapset.

Haluan lasteni kantavan minun nimeäni, enkä itse tule sukunimeäni muuttamaan.
Kaksiosainen sukunimi toki käy, jos mies kokisi sukunimiasian yhtä tärkeänä kuin minäkin.
Saa lapsi siitä sitten itse joskus valita vain toisen, pitää molemmat tai vaihtaa kokonaan.

Muiden sukunimiasiat ei kiinnosta, tehköön mitä lystää.
 
ananaks
Sen, jonka sukunimi oli harvinaisempi. Toisia oli noin 150 kpl Suomessa, toisia vain 18 eikä ilmeisiä suvunjatkajia serkuissa. Toki jos olisi ollu kamalan ruma nimi molempien mielestä, olisimme varmaan päättäneet toisin. Vanhemman sukupuolella ei ole mitään tekemistä asian kanssa 2010-luvulla :(
 
"vieras"
Lapset sai isänsä sukunimen. Yksi syy oli se, että se on lyhyt ja napakka nimi, joka on helppo lausua ja kirjoittaa ulkomaillakin. Lisäksi se on nätimpi kuin oma nimeni. Pidin kuitenkin oman sukunimeni naimisiin mennessä.
 
"Maija"
Isän sukunimi oli esikoisella jo ennen kuin menimme naimisiin. Nyt on koko perheellä sama sukunimi. Jos olisin pitänyt tyttönimeni, olisin silti halunnnut "vanhanaikaisesti", että lapsilla on isänsä nimi. Mutta kukin tyylillään :)
 
"vieras"
Automaattisesti tulee isän sukunimi lapselle. Jos sen haluaa äidin sukunimelle niin siitä pitää erikseen ilmoittaa maistraattiin, aika harvinaista on jos yhdessä asuvat että lapselle tulisi äidin sukunimi.
 
[QUOTE="vieras";28804515]Automaattisesti tulee isän sukunimi lapselle. Jos sen haluaa äidin sukunimelle niin siitä pitää erikseen ilmoittaa maistraattiin, aika harvinaista on jos yhdessä asuvat että lapselle tulisi äidin sukunimi.[/QUOTE]

Sehän tulee automaattisesti äidin sukunimelle, ja sen voi sitten vaihtaa halutessaan.
 
"vieras"
[QUOTE="eee";28804617]Jos mies ei olisi valmis menemään mun kanssa naimisiin, niin pitäisin kyllä lapsellakin oman sukunimeni.[/QUOTE]

Mutta mistäs sä sen tiiät että onko naimassa sua vai ei?
Nykyään kun ne lapset tehdään erittäin usein niin ettei naimisiinmenoa ole edes harkittu. Eli lapsiin ollaan valmiita, mutta naimisiin ei.

Vai tarkoitatko että kysyt mieheltä että tuleeko se joskus olemaan valmis menemään sinun kanssasi naimisiin?
Kai se olisi jo kosinut, jos nyt olisi valmis?
 
"eee"
[QUOTE="vieras";28804665]Mutta mistäs sä sen tiiät että onko naimassa sua vai ei?
Nykyään kun ne lapset tehdään erittäin usein niin ettei naimisiinmenoa ole edes harkittu. Eli lapsiin ollaan valmiita, mutta naimisiin ei.

Vai tarkoitatko että kysyt mieheltä että tuleeko se joskus olemaan valmis menemään sinun kanssasi naimisiin?
Kai se olisi jo kosinut, jos nyt olisi valmis?[/QUOTE]

Mun mielestäni on aivan älytön ajatuskin, että joku olisi valmis kanssani lapsenhankintaan, muttei avioitumiseen.

No, totta puhuen en kyllä haluaisi itse edes hankkia lapsia ennen avioliittoa. Jos kävisi vahinko, niin kyllä haluaisin todella tarkkaan tietää miehen aikeet ja tulevaisuudensuunnitelmat minun ja lapsemme suhteen. Jos hän ei haluaisi lapsensa äidin kanssa naimisiin, niin lapsen sukunimeksi tulisi minun sukunimeni.
 

Yhteistyössä