Kumman sukunimi lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei naimisissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei naimisissa

Vieras
Tällainen kysymys pyörii mielessäni. Emme siis ole mieheni kanssa naimisissa, joten meillä on eri sukunimet. Kun vauva syntyy, ja hänelle annetaan nimi, niin kumman sukunimi olisi "viisaampaa" antaa? Mietin asiaa siltä kannalta, että jos annamme lapsellemme minun sukunimen ja menemmekin sitten jossain vaiheessa naimisiin, niin lapsestahan jää sitten eri niminen kuin meistä vanhemmista. Joten olisikohan parempi antaa lapselle miehen sukunimi jo heti alkuun? Miten teillä? =)

jos meinaatte kaikki käyttää samaa nimeä jossain vaiheessa niin laittakaa nyt sitä ettei tarvii vaihtaa.

meillä 3 eri nimee:
ukolla ja meiän yhteisillä lapsilla on ukon sukunimi.
ekalla ja tokalla tytöillä on isänsä sukunimi.
mulla on oma tyttönimi ja ukon sukunimi väliviivalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Sinterella:
Meillä laitettiin miehen sukunimi. Oltiin kihloissa eli tiedettiin menevämme naimisiin.

Meillä myös näin :) Vähä väännettiin (ei nyt tosissamme) mutta sitte mentii niin että nimi isän mukaan ja lapsista tuli ortodokseja mun mukaan :)

Mä en ole koskaan tajunnut miksi jotkut antaa äidin nimen. Mulle tulee siitä aina tunne, että isä ei halunnut lasta tai jotain.
Vanhanaikaista, mutta en olisi itse ikinä suosutnut ottamaan lapsille mun nimeä

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Mä en ole koskaan tajunnut miksi jotkut antaa äidin nimen. Mulle tulee siitä aina tunne, että isä ei halunnut lasta tai jotain.

Löytyykö ihan oikeasti vielä NOIN vanhanaikaista ajattelutapaa???

Meillä oli poika hetken minun sukunimellä ja kun tuli kutsu isyydentunnustukseen ei ollut epäselvää etteikö poika saisi isänsä sukunimeä jota nyt olemme koko perhe. 11 nimikirjoitusta se vaati että poika sai isänsä sukunimen. Meidän kunnassa se oli helppo homma mutta kaupunki maailmassa tuntuu että pitää tietää asento ja kellonaika koska lapsi on saanut alkunsa. No tuli asiaa ja asian vierestä.

Alkuperäinen kirjoittaja :

Löytyykö ihan oikeasti vielä NOIN vanhanaikaista ajattelutapaa???

jepulis. Tai kyse on enemmänkin tunteesta kuin ajattelutavasta. Vaikka miten modernisti yritän ajatella niin en voi käsittää miksi joku antaa äidin nimen. Esim. itselläni on harvinainen sammuva kiva nimi ja miehellä todella yleinen. Ei silti käynyt mielessäkään, että lapsi saisi minun nimeni.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja järjenjättiläinen:
Jos joskus menette naimisiin niin mies voi ottaa sinun nimesi.

No ei nyt oikeasti kuitenkaan...
Mä tiedän näitä tapauksia pari. Jotenkin hassuja.

Minäkin tiedän ja aina se vaan vetää suupieliä ylöspäin. Hassuapa hyvinkin...bäää...

Entä mitä mieltä niistä, jotka yhdistelevät koko perheelle sopivan nimen?
Esim. Virtanen ja Jokinen ottavat nimekseen "jokivirta". Mua hihityttää aina silloinkin.

Tai sitten viiva-viiva-viiva-viiva...On siinä tankkaamista!

Yhteistyössä