Teidän perheen nimiasiat (kumman sukunimi lapselle jne..)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kumman sukunimen lapset saivat? oletteko naimisissa/aiotteko mennä? kuinka moni mies on ottanut vaimonsa sukunimen?
Mietin vaan kun itse haluan ehdottomasti pitää oman tyttönimeni kun se on mielestäni kaunis/harvinainen ja antaa sen myös lapsillemme. Mies on jo sulanut ajatukselle ja hänelle se käy. Hän kumminkin haluaa pitää oman nimensä jos/kun menemme naimisiin. Jostain syystä olen saanut eräiltä pientä kauhistelua ja päivittelyä asiasta... onko se nyt niin harvinaista muka? myönnän olevani siinä mielessä pinnallinen että ennemmin pidän oman kauniin nimeni kuin vaihdan sen rumempaan sukunimeen vain perinteiden nimissä :P

Ei ole harvinaista, monilla kavereilla ja omalla siskollakin samoin kuin ap:llä.

Mulla on yhdistelmänimi joten lapsilla miehen nimi. Tämä sovittiin jo naimisiin mennessä mahdollisesti tulevia lapsiakin ajatellen.

Kyllä minä ainakin pidin oman harvinaisen sukunimeni naimisiin mennessä, kun en halunnut vaihtaa tavalliseen -nen -loppuiseen. Mieskin sanoi, että ei hän olisi edes halunnut, että olisin vaihtanut oman nimeni pois. Nyt esikoista odottaessa käymme kyllä keskustelua siitä, kumman nimen lapsi saa.. se kun ei olekaan sitten ihan helppo päätös. Tahtoisin antaa oman nimeni, mutta miehestä tuntuu suurelta luopumiselta, jos lapsesta ei tulekaan hänen nimistään..

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Ei ole harvinaista, monilla kavereilla ja omalla siskollakin samoin kuin ap:llä.

Mulla on yhdistelmänimi joten lapsilla miehen nimi. Tämä sovittiin jo naimisiin mennessä mahdollisesti tulevia lapsiakin ajatellen.

Ja piti vielä lisätä että naimisissa tosiaan ovat. En osaa ihmetellä tuota järjestelyä enkä ymmärrä kenelle ulkopuoliselle se kuuluu ;)

Mulla on oma nimeni, lapsella isänsä. Vielä ei ole koskaan erinimisyys haitannut, enkä pidä asiaa isona juttuna. Nimi kuin nimi, itse en vaan jaksanut alkaa vaihtorumbaan tai pyytää samaa mieheltä. Jos joskus halutaan koko porukalle sama nimi, saa meidän nimistä kehitettyä oman nimen tosi näppärästi.

Ollaan naimisissa ja koko perheellä (minä, mies, tytär ja poika) on sama sukunimi. Otettiin miehen sukunimi. Perinteiden mukaan, minä oikeastaan halusin, mies olisi ehkä suostunut ottamaan minunkin nimeni eikä siinäkään mitään vikaa mutten jaksaisi perustella suvun vanhemmille valintaa tai kuunnella ihmetystä. Siksi näin ja tyytyväinen olen. Musta on kiva kun on kaikilla sama sukunimi vaikkei se mikään välttämättömyys olekaan.

Alkuperäinen kirjoittaja munakukkaro:
ku mennää naimisii ni emäntä ottaa mun sukunimen tai kaksiosaisen. ei ole päättänyt vielä. Pojalla tietenkin isän sukunimi niinkuin lapsella kuuluukin olla jos sillä vaan isä on.

niin juuri tälläistä kommenttia olen saanut..... että jos lapsemme saa minun nimen niin kuulostaa siltä kuin isä ei haluaisi tunnustaa häntä omakseen tai lapsi olisi jonkun muun.. asia ei tosiaankaan ole niin! :/
" kun se vaan kuuluu olla niin".... vaikka isän sukunimi olisi mämmi-möttönen...

Meidän suvussa on niin kauan kun laki on antanut myöten yhdistelty sukunimiä (nainen on Kaunisketo ja mies Lahtinen --> Kaunisketolahtinen tai mies on virtanen ja nainen taavitsainen --> Vitsavirta)

Tämmöinen on tosi hauskaa, ja joskus jos vaikka langolla on erikoinen nimi, on sitä saatettu lainata lapselle että tulee näitä uusia kivoja nimiä sukuun.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ku mennää naimisii ni emäntä ottaa mun sukunimen tai kaksiosaisen. ei ole päättänyt vielä. Pojalla tietenkin isän sukunimi niinkuin lapsella kuuluukin olla jos sillä vaan isä on.

niin juuri tälläistä kommenttia olen saanut..... että jos lapsemme saa minun nimen niin kuulostaa siltä kuin isä ei haluaisi tunnustaa häntä omakseen tai lapsi olisi jonkun muun.. asia ei tosiaankaan ole niin! :/
" kun se vaan kuuluu olla niin".... vaikka isän sukunimi olisi mämmi-möttönen...

siinä kohtaa miehen täytyy ottaa vastuu ja vaihtaa sukunimensä sun sukunimeen jos se on yhtään sen parempi ni sit kaikki olis niiku yhtä ja samaa nimee ;)

Naimisissa ollaan ja koko perheellä sama sukunimi (miehen). Sanoin jo kauan ennen avioliittoa miehelle, etten koskaan tule vaihtamaan nimeäni ja mahdollisille lapsille haluan oman nimeni. Mieskin lopulta hyväksyi ajatuksen.

Kun sitten oikeasti oltiin naimisiin menossa, niin aloinkin miettiä nimiasiaa uudelleen ja lopulta halusinkin ottaa miehen sukunimen, kun tuntui, että näin tuntuisi enemmän siltä, että avioliitolla on jotakin muutosta jo vuosia kestäneeseen avoliittoon.

Nyt on alkanut kaduttaa. Voisin toki vaihtaa oman nimeni takaisin, mutta lapset taitaisivat mennä hämilleen, jos niidenkin nimiä alettaisiin venkslaamaan. Taitaa olla tyytyminen tähän.

siinä kohtaa miehen täytyy ottaa vastuu ja vaihtaa sukunimensä sun sukunimeen jos se on yhtään sen parempi ni sit kaikki olis niiku yhtä ja samaa nimee ;)

höps höps meidän miehen vastuunotto ei kyllä riipu siitä minkä niminen kukin meistä on ;)

Meillä on lapsella isän sukunimi, siitäkin huolimatta, että omani on erittäin harvinainen ja miehen yleinen. Oma kokemus on, että on helpompi elää isän sukunimen kanssa, kuin äidin sukunimen, joten siitä syystä tähän ratkaisuun päädyttiin. On käsittämätöntä miten julmia aikuiset vivat olla ja puhella lapsellekin tuollaisia, että eikö sinulla ole isää kun ei sinulla on isän sukunimeä ynä muuta vastaavaa. Sain valitettavasti huomata sen kahden kuukauden aikana, kun lapseni oli vailla nimeä, ettei maailma ole muuttunut mihinkään 25 vuodessa. Itse en kiinnittäisi huomiota, kenen sukunimi kenelläkin on, mutta näköjään muut kyllä huomioivat.

Emme ole naimisissa, mutta jos menemme, en vaihda sukunimeäni. mies on luvannut harkita nimen vaihtoa, mutta kun ei asia ole ajankohtainen, en tiedä mihin päätyisi. Hiukan on alkanut harmittaa, että lapsella on isän nimi, mutta en vaihda sitä jos ei isäkään vaihda.

Pidän oman sukunimeni. Miehen kanssa erimielisyyttä lapsen sukunimestä. Omani suht yleinen. Miehen suvun nimi vaihdettu aikoinaan. Nimenantojuhlat ristiäisten sijasta saati sitten että lapsella on naisen sukunimi. Tekisi mieli jättää ahdasmieliset sukulaiset kutsumatta. Mitä teen? Laitetaanko arvalla? Jos tulee tyttö-minun sukunimi. Jos tulee poika-miehen sukunimi. Miehelle tuo pojalle hänen sukunimi tuntuu olevan niin tärkeä.

Yhteistyössä