*KULLANKERÄT Joulukuussa*

Alkuperäinen kirjoittaja ursulainen- UPandGO:
Alkuperäinen kirjoittaja wiivi84:
Laskin tossa just että laskuja on n.2900? edestä..osassa tietenkin eräpäivä vasta ens vuonna..mut kuitenkin..suurin osa tuosta summasta menee autoon, polttoöljyyn ja rakennustarvike maksuihin
Soitappa niille laskuttajille...ainaki osalle ja sovi myöhäsempi maksuajankohta.
Kyl ne joustaa...nii sit ei tarvii perintää pelätä eikä maksaa hirmusii muit kului laskun lisäks.
Niitä on siirretty jo parilla kuukaudella...ja enempää ei maksuaikaa saa..ja jos esim auton maksuja ei makseta niin auto haetaan pois..
 
Pakko munki tukkia vielä nokkani tuohon koira keskusteluun, eli:
Kasvattajat sanovat usein, ettei koiraa saa alistaa. Monet sanovat niin sen vuoksi, koska ihmiset käsittävät koiran alistamisen väkivaltana. Koiraa voidaan alistaa jo edellä mainituin keinoin eli nää että ite syö ensin, sit vasta koira, koira hihnassa, ite ensin ovesta ulos, lemmikki viimesenä, huomiotta jättäminen jne.. Ja tällasta "jatkuvaa kaapin paikan näyttämistä" pitäisi toteuttaa joka ikisen koiran kohdalla. Koiran tulisi olla isännälle ennalta-arvattava mutta isäntä ei saisi olla LIIAN ennalta-arvattava koiralle (siks juuri nää että ite määrätään koska leikitään/mennään ulos/rapsutetaan...)

Teillä tulee olemaan suurikokoinen koira vuoden päästä ja ihan oikeasti, jos kasvattajalta ette saa toimivia keinoja koiran koulutukseen, niin suosittelen lämpimästi uskomaan viisaita palstamammoja =) Rypäleellä ja Ursulaisella on selvästi kokemusta koirista ja täyttä asiaa puhuivat koulutuksesta.

Muuten tuohon teän tilanteeseen suuren suuri :hug: Mullekki meinas tulla tippa linssiin kun luin, myös täällä tiietään mitä on elää velkojien pelossa :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja toukkala:
Kasvattajat sanovat usein, ettei koiraa saa alistaa. Monet sanovat niin sen vuoksi, koska ihmiset käsittävät koiran alistamisen väkivaltana.
AIVAN TOTTA! Ja joskus on otettava koiraa niskavilloista, ei voi mitään. Tai selättää, niiku Ursu jo aikasemmin neuvo. Väkivalta ei oo sallittua, mutta koira on ELÄIN ei ihminen ja sen mukaan toimitaan. Ison koiran kanssa saatatte joutua ottamaan yhden jos toisenki painiottelun, ennenku kaapin paikka on selvillä. Ja PERIKS EI ANNETA! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja toukkala:
...suosittelen lämpimästi uskomaan viisaita palstamammoja =) Rypäleellä ja Ursulaisella on selvästi kokemusta koirista ja täyttä asiaa puhuivat koulutuksesta.
Palsta on avain kaikkeen! :saint: Meillä on perheen kesken nyt yhdeksäs koira kasvatusvaiheessa ja vaan 1/9 ei oo ollu ongelmakoira tullessaan. Eli kokemuksen syvä rintaääni. Ja huom, kaikista on saatu salonkikelposia. :D Ja kolme näistä on toisesta perheestä adoptoituja juuri Wiivi teidän koiran kaltaisen käytöksen vuoks. :hug:
 
Minä kans ku muutki kerta... koirakeskusteluun, mahdollisimman pian treenata edes joku pieni käsky, sitten aina ruokaa antaessa ensin työ- sitten ruoka. Ja ettei koira tuijota kuppia vaan sinua. Minä en oikein ymmärrä tuota ei saa alistaa kun koiran hallittavuus kuiten pitkälti perustuu siihen että se on siel jonon hännillä " alistettuna".Olen edelleen sitä mieltä että tehkää monta kertaa päivässä positiivista alistamista, rapsutellen ja silitellen selälleen... välillä kutsua koiraa ja kun tulee, silittelee hetken ja sitten lopettaa ja lähtee ihan jotain muuta touhuamaan ja jättää koiran vaikka se olisi lisää vailla.
Tuo nylkyttäminen on selkeästi sinun alistamista ja kun sinut on alistettu ni sun "pennut" menee siinä samassa ja koirasta tulee kukkulan kuningas... tai kuningatar ;)
 
Wiivi :hug: Kyllä me autetaan jos on tarve!Ei kerrota miehelles mitään... :hug:

Kiva elppa,että pääsitte lopulta turvallisesti perille.Onhan se tosiaan kivempi korjata ne viat täällä maantasalla,kun 11km korkeudessa,vaikka lapsen kanssa se odottaminen ei herkkua olekaan.Ethän sä siitä kyl sen puoleen edes valittanutkaan.

Meillä olikin tosi mielenkiintonen yö...
Leona heräsi 20min välein itkemään (ilmeisesti vatsaansa) puol tuntia kesti saada se rauhottumaan.Sit taas unta 20min ja sama alusta.Esikoinen oli 38 asteen kuumeessa ja huuti sillon kun Leona nukkui.Siinä mä sitten klo 2 yöllä kannoin huutavaa lasta ja itkin.Ei vaan enää jaksanut,kun noita öitä on jatkunut jo reilun kuukauden ja pahemmaksi vaan menee.
Mies tajusi tilanteen ja jäi tänään kotiin,mitä se yksityisyrittäjänä harvoin tekee.Molempien lasten kanssa aamulla lääkäriin,pojalla korvatulehdus ja sai siihen lääkekuurin,sen osalta kaikki kunnossa.
Leonalle sain ohjeen syöttää porkkanaRAASTETTA...Yritin selittää itkukurkussa lääkärille,etten saa sitä syömään edes soseita,saati sitten raastetta.Se tyrkkäs mulle käteen ohjeistuksen vuodelta miekka ja kirves,että yli 3kk lapsen ummetuksen hoitoon käytetään raakaraasteita. :headwall: Että näin...Saatiin peräruiske,jospa ens yö menis pikkasen paremmin tai sit mä oon oikeesti suljetulla osastolla...

Tulipas taas pitkä valitus :ashamed: Mutta kun väsyttää...

Bamse
 
Onko Rypäle teillä joku yksi rotu/tietyn tyyppiset rodut kasvatuksessa vai vaihtuuko?

Meil on äiskä kasvattanu sakemanneja ja lhasa apsoja, sisko afgaaneja ja lhasa apsoja toinen sisko taas sakemanneja, veli boxereita ja itellä on toi eurasier nyt. Tulevaisuuden haaveena, sit kun riiittävästi kokemusta,aikaa,taitoa... http://www.wolfsirius.com/saarloos_fin.html tai http://www.wolfsirius.com/czech_vlcak.html (ja kunhan tarpeeksi kahisevaa :D )

Ja ongelmakoirien käsittelyyn on käyty kokoperhe koulutus :D
Äiti monesti sanonukki että ois laittanu ensin lapsen pois ja sit vasta koiran jos ei ois toimeen tulleet :LOL: Vitsillä siis sanonut tietty! Mut kertoo meän perheen eläinystävällisyydestä =)
 
Voi että Bamse :hug:
Ootteko te jo tuota duphalacia koittanu siihen umpeen? Meillä sitä menee joka pv aamusin 3 ml ja toimii masu, mut auta armias jos yhtenäki päivänä Eerica pulauttaa litkut ulos nii ollaan taas seuraavat 3-4 pökäleillä!
Eli tos duphalacissa ja vastaavissa on tosiaan se että sitä pitää antaa säännöllisesti. Sen vaikutus perustuu siihen, että se pehmittää sen tavaran, eli ei ole huolta että suolen luonnollinen toiminta heikentyis, tai niin ainaki neuvolassa kerrottiin.
 
Joo siis meillä koira käsketään istumaan ennen kuin ruoka annetaan ja se toimii jo niin hyvin että menee jo suoraa istumaan ku ruokakupin näkee, ja kun lasken maahan ni sit vasta tulee kun sanon ole hyvä.

täytyy nyt kokeilla tuota että joka kerta on hihnassa..nyt se jopa vois jo toimiakkin kun aikasemmin ei suostunu liikkuu metriäkään hihnan kanssa..nyt kun siihen totuttu niin ihan hyvin tulee..
Äskön käytiin sitten pikkasen pidemmällä kuin postilaatikko ja mulla oli viel vaunut ja leevi mukana. sitte ku pihalle päästiin niin päästin vapaaksi. juoksi sitten leevin kanssa pihaa ympäri ja heti kun päästiin sisään simmahti.Toivon kovasti että sil ois ollu vaan tekemisen puutetta, mutta kokeilen teijän keinoja.ja siis alistamisella tarkoitin väkivaltaista sellaista.

anoppi tossa kerran kännipäissään oli jo kerenny tota koiraa mätkäsee kuonolle ja nyt ihmettelee miks se sille murisee.en voinut silloin puuttua kun en ollut paikalla..kuulin sitte miehen veljen tyttöystävältä
 
Alkuperäinen kirjoittaja wiivi84:
Joo siis meillä koira käsketään istumaan ennen kuin ruoka annetaan ja se toimii jo niin hyvin että menee jo suoraa istumaan ku ruokakupin näkee, ja kun lasken maahan ni sit vasta tulee kun sanon ole hyvä.
Eli nyt on vaihdettava temppu. Koska jos koira istuu omasta tahdosta, silloin se ei istu sinun vaan ruuan "käskystä".

Ja toi koira viimesenä ovesta unohtu kirjottaa viimeks, mut se tuliki jo toiselta suunnalta. :)
 
Toukkala ei olla kokeiltu,eikä lääkäri edes maininnut siitä,eikä sen puoleen muistakaan lääkkeistä.Pitää kokeilla,kun selkeesti näkee,että toisella on huono olla.Se lääkäri vaan käski tosiaan antamaan sitä porkkanaraastetta ja parin päivän välein peräruiskeen...
 
Ukko sai päätöksen siitä oikaisusta verotoimistosta ja nyt se on puhelimessa sinne ku olivat tehneet sen päin persettä!! hitto ihan samanlainen toimisto kuin kela!!! :kieh:

Mä oisin ihan valmis menee pentukoulutukseen jos vaan rahkeet ja rahat antais myöten..
nyt vaan tää väsymys ja hermot ei kestä tällästä ja niinku oon sanonu että jos tästä raskaudesta oisin tienny niin koiraa en ois viel ottanu..

 
Neuvolassa käyty! Oli sekä oma että Leevin puolivuotisneukkari, hoitui siinä samalla sitten molemmat :)

Mittoja:

8005 g
68 cm
44 pipo

Leeviriepu-raasu sai influenssarokotuksenkin, otti sen kylläkin "ihan hyvin" mutta kovasti yritti potkuta jalkaansa pois kurjan piikin pistäessä :( Hauskaa oli kun neuvolantäti kyseli että minkäslainen poika meillä on, niin kertomus meni jotakuinkin, vilkas-mutta rauhallinen, uhkarohkea-mutta tarkkaileva, iloinen-sekä temperamenttinen...
eli siis tyypillinen kaksonen :D

Herne menee tänään ilmeisesti viikoilla 5+5, toistaiseksi ei mitään muita oireita kuin älytön herkistely ja suunnaton väsymys... Leevistähän tuli heti huono olo kun vaan ylipäätään oli mahdollista tulla ja sitä riemua kestikin jotakuinkin viidennelle kuulle...!

Ultraakin pitäisi alkaa varailemaan jo nyt, ja ihmetystä herätti myös se että tätä nykyä "saa" veriseulankin, siis ihan kaikki, eivätkä vain "riskisynnyttäjät"! Tuolla siis seulotaan ainakin Downin syndrooman mahdollisuus pois. Isoveli valvoo, isoveli valvoo...

Eipä oikeastaan nyt muuta tällä erää, yritän laittaa kuvia Leevi-murusta kunhan ukko laittaa tulostimen päälle :kieh: Minen tuonne johtojen sekaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja toukkala:
Onko Rypäle teillä joku yksi rotu/tietyn tyyppiset rodut kasvatuksessa vai vaihtuuko?
Meille on aina kaikki koirat saanu tulla, joille ei muuta paikkaa oo. :heart: Ja meille saa siis jäädä.

Mulla on itellä ollu oma koira 4v:stä asti, jotta tottuisin ja oppisin koiriin. Eka oma oli siis just se täyspäinen tapaus.

Meijän perheen eka koira oli ylisuojeleva schefer, sitte tuli toi mun eka cavalieri, sit oli veljen kaks Suomen Lapinkoiraa joista varsinki toisessa oli koko perheellä työtä, ku ei millään meinannu paikkaansa oppia. Tän jälkeen meille tuli yheltä pariskunnalta King Charlesin Spanieli joka näykki vauvaa (eli siinäki tapauksessa oli laumajärjestys epäselvä ) ja meinas joutua piikille. Tää koira oli meillä vaan muutaman vuoden, ennenku kuoli vanhuuteen.
Sitte veli otti yhen pahoinpidellyn Samojedin, samasta syystä ku me toi spanieli. Sitte tuli yks (ihan oikeesti) ADHD samojedi jolla oli kaiken kukkuraks tosi paha eroahdistus. Nyt veljellä on tän tokan samojedin lisäks yks kiivasluontonen lappis. Ja meillä tollanen liikaviettinen cava.

Näille jotenki herkistyy. Meillä oli tarkotuksena ottaa ihan normi pikku perhekoira, mut heti ku kävi ilmi, et tarjolla oli yks joka muille ei kelpaa, tuli se meille. :heart: Että jopa näin helpossa rodussa on näitä vähän haastavampia tapauksia. :whistle:

Ja noi mitä on veljellä on yhtä rakkaita itelle ku oma, ku niitä niin paljon oon hoitanu/lenkittäny.

Ja mä kans tein miehelle heti alkuun selväks, et jos joskus tulee valinta eteen, että mies vai koira, ni mies on hyvin heikoilla. ;)
 
]ja siis alistamisella tarkoitin väkivaltaista sellaista.
EEEEI missään nimessä!! :) Lueskelin tosta teän rodusta jonki verran, tulee ilmeisesti vaatiin aikas paljon aktiviteettiä, nii vahva toi vartiointi vietti että syö varmaan naapuritki jos ei ole tekemistä :LOL:

Bamse
: Ei mekään lääkäriltä saatu ohjetta käyttää tuota duphalacia, omin nokkineni aloin sitä käyttää kun pari päivää tyttö raasu oli aivan tuskissa. Jälkeenpäin sit kysyin neuvolasta varmistuksen ettei kyseinen aine aiheuta suolen laiskuutta. =)
Vesiperäruiskettako lääkäri ohjas käyttään?

Hitsit, ois kiva kokeilla kyllä tuota pottaaki, mut Eericalla tulee nii nopeeta tavara pihalle, hää pari kertaa ähkäsee ja se on siinä.. Ei oikein ehtis kiskoa vaippoja yms.. välistä :/

 
Alkuperäinen kirjoittaja toukkala:
Hitsit, ois kiva kokeilla kyllä tuota pottaaki, mut Eericalla tulee nii nopeeta tavara pihalle, hää pari kertaa ähkäsee ja se on siinä.. Ei oikein ehtis kiskoa vaippoja yms.. välistä :/
Meillä ollaan paljon nakuna. :D MMutta kannattaa siis tarkkailla vauvaa, ennakoiko mitkään merkit kakan tuloa tai onko joku tietty aika tai tilanne. Meillä yleensä käytiin alussa aina hetki ruokailun jälkeen koklaamassa, tuleeko kakka. Nykyään sen on jo oppinu näkemään naamasta. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni:
Alkuperäinen kirjoittaja toukkala:
Hitsit, ois kiva kokeilla kyllä tuota pottaaki, mut Eericalla tulee nii nopeeta tavara pihalle, hää pari kertaa ähkäsee ja se on siinä.. Ei oikein ehtis kiskoa vaippoja yms.. välistä :/
Meillä ollaan paljon nakuna. :D MMutta kannattaa siis tarkkailla vauvaa, ennakoiko mitkään merkit kakan tuloa tai onko joku tietty aika tai tilanne. Meillä yleensä käytiin alussa aina hetki ruokailun jälkeen koklaamassa, tuleeko kakka. Nykyään sen on jo oppinu näkemään naamasta. :D
ja meillä käydään potalla aina sillon tällön ku murunen näyttää hassulle :D yleensä tulee ainakin pissat pottaan, josta tulikin nolo juttu mieleen, ihmettelin täs vähän aikaa sitten et miks ihmeessä vaipat on nykyään paljon kuivempia ku ennen, mietin jo ties mitä vaihtoehtoja läpi kunnes tajusin et varmaan puolet pisseistä meneekin pottaan :ashamed: :ashamed:

tänään muute ku oltiin ulkona ja tultiin kotiin ja tyttö oli levottomaakin levottomampi ni laitoin potalle heti ku päästiin kotiin, tuli ainakin pari desiä pissaa ja kakat :D

niin ja likka ei oo nukkunu tänään ku 40min yhteesä päikkäreitä, saa nähä miten tää loppu ilta sujuu -_-

tänään oli tullu hinta arvio VIHDOIN kultasepältä siitä vihkisormuksesta, leuka meinas loksahtaa ku kuulin et se on 170e, piti viel kysyä et sisältääkö tuo hinta muka ne rubiinitkin ja sanoi et joo, ei kuulema suostuis ees laittaa mitään pilipali kiviä semmosten timanttien kanssa :D mut ihanaa, ekaa kertaa miun elämässä miulla tulee olemaan jotain "bling blingiä" :D ja sit panikoin et sormuksesta tulee kuitenkin iha kamala -_-
 
Hitto luulin että tänään sais ihan rauhassa olla kotona pojan jumpan jälkee ni eikö toi prkl ( siis koira ) napannu nennin tutin sekunniks ku käänsin selkäni ni johan se puhkas sen!!!
Ei muuta ku kauppaan hakee uutta tuttii jos haluu nukkuu rauhassa!!!

Voisko joku ottaa mut hoitoon hetkeks.. :whistle: yleensä neuvolassa mun vastaus on ollu et kaikki on hyvin..ens kerral mä varmaa rupeen raivoo ja itkee vuoron perään... :headwall:

Mä lähen nukkuu...niin vituttaa..ja ukon kommentti tänään vaan oli et ku tääl ei oo ees astioita pesty, vaikka selitin etten oikeesti oo kerenny, ja et oon niin rikki et raivoon ja itken vuoron perää..mut ei tajunnu :'(
 
*luettu* B)

Meillä ilta loppuikin kaikin puolin persiilleen :kieh:
Poika oksensi sen vähän mitä oon saanu sille syötettyä ja likka kiljahtelee tuol sängys vieläkin |O
Noh, isäntä läks juur töihin ja aamulla olis pojan parturi |O
Pakko sinnekin on mennä kun varattu jo aikaa sitten, kauhulla ootan huomista :|

Pojalle varataan aamusta tohtori-yksityiselle aika! Ei syö ja kylmä vaan menee alas!
Täällä tohtori-arvauskeskus sanoi ettei noin pienellä voi angiinaa olla, MITÄS SITTEN?? |O
Ugh, tää palsta tohtori lähtee ny paketoimaan viimoset lahjat :wave:
 
Hengissä ollaan, mutta kiirusta pitää :wave:

Nyt ei ehdi kommentoimaan, mutta halit kaikille niitä tarvitseville :hug: :hug:

Tulin vaan paiskaamaan teitä tällaisella linkillä, kun täällä on tuosta masennuksesta ollut puhetta. Eli jos ei neuvolassa ole testiä tarjottu, niin voit tehdä sen itsekin.

http://www.ahjos.net/masennus/

Mikä Beckin masennustesti?

Beckin masennustesti on tarkoitettu henkilöille, jotka epäilevät olevansa masentuneita ja pohtivat, olisiko syytä kääntyä ammattiauttajan puoleen.

Kysymyksiin vastataan myönteisesti, jos kysytyt tapahtumat tai tuntemukset ovat esiintyneet samana kahden viikon aikana ja ne merkitsevät muutosta aiempiin tuntemuksiin nähden.

Kunkin vastausvaihtoehdon numero on samalla siitä tuleva pistemäärä. Jos pisteiden yhteismääräksi tulee 17 tai enemmän, lääkärin puheille menoa suositellaan.

Yli 30 pistettä viittaa jo vaikeaan masennustilaan, jolloin on viimeistään ehdottomasti syytä hakeutua hoitoon.
 
mä sain tuosta masennustestistä 9 pistettä...

Tulin vaan toivottamaan hyvää yötä teille kaikille!! Ootte tosi ihania kaikki! :heart: kiitos että olette olemassa, ootte mulle tällä hetkellä ( ja toivottavasti aina ) tosi tärkeitä! :heart: (tää on sitten iloinen hali teille kaikille ) :hug:

Palaillaan aamulla!toivottavasti on ees hiukan parempi päivä, kuin tänään!
 
Huomenii vaa =)
On sitte perjantai ja mies tulloo taas kotiin :heart:

Mie olevinaa eile illal tänne kirjotin jotai...mut enpäs niit nyt edes tääl nää :kieh: ...mut en viitti uudestaa kirjootella ku ei olt mitää tärkiää.

Viljami alkanu kakkiin öisin :/ ...inhoo sit ku joutuu kakat housus aamuun asti olla...tai en mie tiiä vaik pusais ne juur enne heräämistä.

Pitäkääs peukkui et miehein synttärilahja ois tullu tänää postiin...tilasin hälle nahkatakin.
Se kyl piti olla joululahja ku olin täysin unhoittanu koko syndet :ashamed: ...nyt sit jouluks kehitettävä jotai muuta ja pientä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ursulainen- UPandGO:
Huhuuu Missäs kaik mammat luuhaa :attn: ??
Vai jokos joulukiiruita niin ettei kukaa jouda enää koneel istuksimassa :xmas:

No...nyt käi kutsu :/ Jäbä nukku vaa tunnin ku normist 2-2,5h tähä aikaa.
Elossa ollaan ja hengessä mukana :wave: . Ei vaan oo jaksanu kirjoitella, lueskellu oon kyllä joka päivä.

Muistan taannoin naureskelleeni teidän paskatykeille. No, meillä puuro on tehny näköjään tehtävänsä...täällä asuu nykyään sellainen paskatykki,että ku selkänsä kääntää niin on tavarat housuissa...Miten noin pieneen ihmiseen mahtuukin noin paljon :LOL:

Tosta koirajutusta...Mun mielestä on se koira pitää pistää pienestä pitäen kuriin. Muuten se alistus jatkuu ja jatkuu ja vanhempana se on vaikeampaa. Meidän koirahan yritti pentuna alistaa kusasemalla päälle tai sen sänkyyn joka sitä komensi, mutta aika nopeesti sain kitkettyy sen pois. Meiän koiralla on nyt ikää 8-v ja jo äänensävystä tietää,että milloin on parempi totella ja se on tosiaan ennalta luettavissa. Mutta vielä vuosi sitten se kokeili aina tietyn väliajoin,että josko meillä voitais sitä pomon paikkaa vaihtaa, sitkeä sissi :LOL:

Eipä muuta, yritän viimeisiä koulutehtäviä tehdä ennen joulua ja pipareita meinattiin esikon kanssa tänään tehdä. Viikon päästä mökille,jee!

Ai niin ,pakko hehkuttaa. Raskauskilot tipoteissään =) Nyt alkaa sitten se kovempi urakka...onneks kesään on aikaa. Jouluna meinaan kyllä mässäillä, mutta niinhän se on,että ei sillä ole mitään merkitystä miten sitä mässää joulun ja uuden vuoden välissä, vaan sillä on merkitystä miten mässää uuden vuoden ja joulun välissä.
 

Yhteistyössä