Kuka tietää jotain postinjakajan työstä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mies sai sijoitusosoituksen työkkäristä. Postinjako ja lajittelutyötä 4h/päivä.

Työ on pakko ottaa vastaan, vaikka siitä ei mitään tienaakaan. Jotain haluaisin siitä tietää, palkka? työaika (mistä mihin) ja mitä ehtii tekemään 4 tunnissa?

Sukulainen ollut postinjakajana. Aamutunnit meni lajitteluun ja loppupäivä jakeluun. Palkka oli 8tunnista mutta kokeneet, reitistä riippuen ja postien määrät tahdittavat päivän kestoa mutta yleensä reipas jakaja hoitaa kaikki hommat 6tunnissa. Lopetti vuoden jlk. kun jalat eivät jaksaneet enää eli miehelläsi saa luvan olla hyvä kunto, että jaksaa ravata.

Sukulainen ollut postinjakajana. Aamutunnit meni lajitteluun ja loppupäivä jakeluun. Palkka oli 8tunnista mutta kokeneet, reitistä riippuen ja postien määrät tahdittavat päivän kestoa mutta yleensä reipas jakaja hoitaa kaikki hommat 6tunnissa. Lopetti vuoden jlk. kun jalat eivät jaksaneet enää eli miehelläsi saa luvan olla hyvä kunto, että jaksaa ravata.

Alkuperäinen kirjoittaja Raskasta jaloille:

Mun miehellä on lättäjalat ja aloin just miettimään, että ei taida olla hälle hyvä työ ollenkaan. Se vaan että siitä tarttis sit varmaan hommata lääkärintodistus ja toimittaa työkkäriin, ettei päiväraha katkee, kun kieltäytyy.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mun miehellä on lättäjalat ja aloin just miettimään, että ei taida olla hälle hyvä työ ollenkaan. Se vaan että siitä tarttis sit varmaan hommata lääkärintodistus ja toimittaa työkkäriin, ettei päiväraha katkee, kun kieltäytyy.

Joo, serkku aika usein otti saikkua kun sääret ihan paskana. Varsinkin alussa kun kunto ei ollut parhaimmillaan. Hyvä ettei huutanut tuskissaan nukkuessaan.

No minun käsitys on ettei lättäjalat estä tuota työtä, jos on kunnon kengät. ??? !!!
On kait siellä ensin työhaastattelu, etteivät ihan sokkona postiin ota?!

Ja koeaikahan on ensin, kuitenkin ?

Postia jaetaan paljon myös autolla eli ei taida lääkärintodistukset lättäjaloista paljon vaikuttaa, jos miehellä on ajokortti.

Itse olen jakanut varhaiskannossa sanomalehtiä ja ollut myös päiväpostissa. Molemmissa jaoin postit polkupyörällä. Tykkäsin hommasta kovasti, koska sai mukavasti liikuntaa ja ulkoilua. Palkka oli myös työaikaan nähden hyvä. Aika nopsaan oppi nopeaksi lajittelijaksi ja myös nopeaksi kintuistaan, joten päiväpostissa pääsin usein jo puolilta päivin kotiin. Varhaisjakeluun taisi mennä pari tuntia.

Alkuperäinen kirjoittaja noh:

No minun käsitys on ettei lättäjalat estä tuota työtä, jos on kunnon kengät. ??? !!!
On kait siellä ensin työhaastattelu, etteivät ihan sokkona postiin ota?!

Ja koeaikahan on ensin, kuitenkin ?

Käsittääkseni soppari on lukkoon lyöty jos kyseessä työkkärin työhön osoitus kirje eli ei paljon selittelyt auta.
Lääkärintodistusta varmaan vaikeaa saada jos ei ole aloittanut työtä vielä?

Postissa oon ollut töissä 10 vuotta. 6 vuoden kokemuslisillä bruttopalkka 1934 e/kk (sisältää henkilökohtaisen palkanosan pisteytyksen perusteella, täysillä pisteillä) + tuottavuuslisä, mikä vaihdellut 0-100 e/kk. ja ylitöitä saa tehdä aika paljon. Esim nyt kahden päivän aikana 8 h ylitöitä, joista 1.65 korotettu tuntipalkka. Ylityöt oon ehtinyt tekemään varsinaisen työajan eli 7.39 h puitteissa. Työpäivä alkaa 6.30 ja päättyy kun on valmis. Normaalisti klo 12-14 välisenä aikana, riipuen postimäärästä.

Ei nykyään enää pääse pois kun on jakoreitiltä päässyt, vaan nuo ketkä ovat kuukausipalkalla, niin niillä on ihan normipäivät ja sitten tehdään mitä milloinkin terminaalilla ja työaika loppuu kun tunnit tulee täyteen. Tuntityöläiset taas saa palkan sen mukaan paljonko tunteja tekevät. Kellokortilla sielläkin mennään :)
Olen siis postinjakaja ja minä olen tuntityöläinen, sellainen joka paikan höylä, teen erilaisia piirejä, tuuraan milloin ketäkin, mulla on oma homma, joka kestää n. 3 tuntia aamusta ja mun aamu alkaa 6.40 ja sen jälkeen menen jakamaan toista piiriä, jos on jaettavaa ja jos mulle itselle sopii. Mun päivät on yleensä sellaisia 5-7 tunnin päiviä ollu.

Varhaisjakelun puolella olin alunperin ja sielläkin olen aina silloin tällöin käynyt tekemässä keikkaa, mutta hyvin harvakseltaan, kun pienen lapsen äitinä se on vähän hankalaa ja noita päiväpuolen hommiakin on ollut ihan riittävästi tarjolla.

Mulla on myös lättäjalat ja ei ne mitenkään työtä estä, kunnon kengät vaan jalkaan. Se hyvä puoli tuossa työssä on, että eipähän tarvitse kuntoilla enää työajan ulkopuolella, työ pitää kyllä fyysisen kunnon hyvänä :) Huono puoli on se, että ne postit pitää jakaa säällä kuin säällä, tuli vaikka pikku-ukkoja taivaalta, niin jakaja polkee tai millä nyt jakaakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja koululainen:
siis kysymyksenä on, milloin postinjakan pitää herätä?

Herätä pitää siihen aikaan, että on töissä klo 6-7. Yleensä tuo klo 6 taitaa kaikissa paikoissa olla.

Tuntityöläisen työaika voi alkaa myöhemminkin, vaihtelee toimipisteiden kesken paljonkin. Meilläkin vakituiset tulevat kait kuudeksi, jotkut puol kuudeksi ja määräaikaiset, jotka tekevät tuntipalkkalaisena niin osa tulee vasta seitsemäksi, riippuen ihan päivästä.

Työkkärin osittama työ on kait pakko ottaa vastaan ellei ole löytänyt parempaa...

Tai sitten käsket miehesi jäämään saikulle, se on toinen juttu.

Aina kun työkkärin verenimijät yrittivät pakkotyöllistää mut väkisin jonnekin, hain aina saikkua vedoten mielenterveysongelmiin.

Alkuperäinen kirjoittaja koululainen:
siis kysymyksenä on, milloin postinjakan pitää herätä?

siis riippu ihan aamu varhaisesta vai myöhemmin mut mä pistin 2-3 välil ko siin aijemas ne pitää olla jo 4 maisa jpoisakin paikon

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mies sai sijoitusosoituksen työkkäristä. Postinjako ja lajittelutyötä 4h/päivä.

Työ on pakko ottaa vastaan, vaikka siitä ei mitään tienaakaan. Jotain haluaisin siitä tietää, palkka? työaika (mistä mihin) ja mitä ehtii tekemään 4 tunnissa?

että se jos mikä ,on ihan turhaa,ainakin rahallisesti..ei siitä saa mitään..kun ehkä kuntoilua pari krt vkossa ;)

Kyllä minä ainakin olen tehnyt vaikka minkälaisia töitä ettei tarvitse työkkäriin ja Kelaan selitellä koko ajan mitä tekee. Juuri loppui määräaikainen sijaisuus eräässä paikassa ja nyt olen menossa saman tien työhaastatteluun postinjakajan työstä. Olen ennen ollut varhaisjakelussa, joten tämä kuullostaa melko inhimilliseltä työltä siihen verrattuna. Saapa nähdä, onko pyörä- vai autopiirejä luvassa... Toisaalta, kun tammikuun pakkasilla aloittaa, niin kevättä kohti työ muuttuu koko ajan vain mukavammaksi!

Niinhän se taitaa olla, että työhönosoitus tarkoittaa sitä, että työtä on haettava. Ainahan sitä voi haastattelussa käyttäytyä sen mukaisesti, ettei varmasti työtä saa. Olen kuitenkin veronmaksajan kanssa samaa mieltä siitä, ettei töissäkäyntiä pitäisi pakoilla. Mukavuudenhaluinen voi olla sitten, jos tilillä on pysyvästi rahaa tulevan varalle, esim. lottovoittaja :-), ja silloinkin täytyisi olla jollain tavalla yhteiskunnalle hyödyllinen vaikkapa hyväntekeväisyyden kautta.

Aina ollaan valmiita ottamaan vastaan yhteiskunnan palveluja ja avustuksia, mutta itse ei haluta tehdä mitään yhteiskunnan eteen.

No joo, tämän paasauksen jälkeen: olen innoissani siitä, että pääsen haastatteluun ja puhelimessa ainakin kuullosti siltä, että töitä on luvassa! Kyllä kuitenkin tuo palkka mietityttää, kun olisi kiva saada riittävästi tuloja yhdestä työpaikasta, jotta jäisi aikaa myös opiskeluun.

Yhteistyössä