Kuivaksi opettelu? milloin ja miten?

AAARGH.. kirjottelin äsken pitkät pätkät, mutta hävisi bittiavaruuteen :headwall:

nyt sitten lyhennettynä:

-Poika on nyt 2,5v
-On käynyt potalla kakkosella jo alle vuodenikäisestä, (ikäänkuin"vahingossa"jäi tämä tapa kun testailtiin vaan uutta pottaa)
-Koskaan ei ole pakotettu, ja toki on sattunut myös vaippaan vahinkoja ja nämä eivät ole haitanneet muita kuin lasta itseään.
-Puhuu jo ihan selvästi ja kertoo itse jos on kakkahätä, tai menee itse potalle.

Eli tän asian kanssa ei ole ongelmaa.. siis että potta ei ole hänelle mitenkään vastenmielinen asia, ja toisaalta sillä ei myöskään leikitä, eli tietää että potta on vessassa ainoastaan vessakäyntejä varten.

Nyt mua on alkanut mietityttämään että mitenköhän noista vaipoista pääsis pikkuhiljaa eroon?
Ongelma on siinä että tuota pissahätää ei tiedosta.. tai siis ei kerro jos on pissahätä ja pitäisi päästä potalle vaan laskee huoletta vaippan.
Minkä ikäisenä ylipäätään se pidätyskyky kehittyy?
Minkä ikäisenä teillä on muksut oppineet kuiviksi, ainakin päiväkuiviksi? ja miten?
Meillä on ihan rutiini että ruoan jälkeen käydään veskissä ja silloin pissaa kyllä, mutta ei siis erikseen ilmoita jos on hätä.. toisin kuin sen kakkoshädän kanssa.
Ollaan kokeiltu olla ilman vaippaa ja touhuilla kaikkea normaalia niin että välillä kysyn pissattaako ja kerron että menee potalle jos pissa tulee mut ei.. aina vasta sitten huomaa kun alkaa jo housut kastua.
Pitäisikö kokeilla sellasia vaippoja jotka ei päästä läpi vaatteille mut kastuu silti ihankuin oikeetkin pikkarit(käsittääkseni semmosia on olemassa, vai?)
Jos tuo siis johtuu siitä ettei edes tiedosta pissan tuloa koska nuo perusvaipathan ei pikkuliruista oo moksiskaan vaan pysyykuivan tuntoisena.
Kesä on tuloillaan niin ajattelin että jospa nyt ois helppo tehdä asian eteen jotain, kun vaan sais kunnon vinkkejä.

Omakohtaisia kokemuksia ja vinkkejä olisin vailla :)

Minä en itse koe tota vaippojen käyttöä mitenkään ongelmallisena mutta ajattelin että joko olisi aika harjoitella niistä luopumista kun tuo potallakäynti ei ole koskaan muutoin ollut mikään ongelma. Ja tiedän ettei näin sais ajatella mutta jotenkin tuntuu/kuulostaa että muilla se on niin yksinkertaista,tyyliin kerrasta poikki. :ashamed:

moi!
meillä on pikkasen reilu parivuotias tyttö ja koitin ehkä n. 1v asti eteenpäin saada pottailemaan, huonolla menestyksellä, onnistu aina lyhyitä pätkiä tai ei ollenkaan ja sitten unohdettiin asia taas hetkeksi.
sitten ku salama kirkkaalta taivaalta neiti halus ITSE potalle, tosiaan tosta noin vaan. siitä se sitten alko pikkuhiljaa, eka käytiin aamulla, ruuan jälkeen, ennen nukkumaan menoa jne. koko-ajan sai kysellä et onko hätä vai ei, monet vahingot tuli.
nyt n.2vko sitte jätin yövaipan pois ja muutama vahinko sattunu, muuten sujunu hyvin.

älä ite ainakaan ota siitä mitään stressiä, mä uskon siihen että se lapsi kyllä ite ilmottaa kun on valmis siihen pottailuun.

Meillä poika 2.5v ja on muuten kuiva, paitsi pihalla ja yöllä vaippa. Ei suostu tekee kakkaa pottaan/ pönttöön. Meillä ollut sisällä ilman vaippaa yli puoli vuotta. Varmaan yhen kerran sattunut pissivahinko. Odottelen lämpimiä ilmoja jolloin jätetään vaippa ulkona ollessa pois. Poika kyllä ilmottaa, että kakka tulee, mut tekee sen ainoastaan vaippaan. Liekö haju minkä takia ei suostu tekee sitä pottaan/ pönttöön.

älä ite ainakaan ota siitä mitään stressiä, mä uskon siihen että se lapsi kyllä ite ilmottaa kun on valmis siihen pottailuun.
Niin siis tuo potallakäynti itsessään ei ole mikään ongelma, sitä lähinnä mietin että miten saisin ilmoittamaan myös tosta pissahädästä, kun kakkahätänsä kertoo ja menee potalle? Eli siis koen että kyllä hän on siihen valmis! ja siis haluaa sinne itse.. ottamatta nyt huomioon sitä pissallakäyntiä, ihankuin ei siis itse edes tiedosta tota pissahätäänsä.

Tuossa tilanteessa ottaisin vaipat pois ja laittaisin pikkarit. Saahan niitä pestyä eikä vahinkojen siivoominen iso homma ole. Alat vaan käyttää säännöllisesti lasta potalla ja pisu tulee sillon jos on tullakseen... Jos tulee vahinko, niin sit tulee. Pottaan tulleesta pisusta kannattaa kehua tai antaa laittaa vaikka tarra vihkoon tms. Lapsi oppii ennakoimaan millon potalle pääsee ja ehkä kannustaa myös kertomaan pissahädästä.

Meillä ainakin välillä poika tulee hakemaan ku pissa tai kakka on tulossa, mut yleensä viedään. Jossain välissä kyselin tarviiko, mut ei tuon ikäset aina ajoissa hoksaa... Tai sit leikeiltään malta. Vanhemmat siis päättää millon mennään ja vähitellen lapsi oppii. :)

Meillä siis poika 1v9kk ja pottaillut 7½kk lähtien säännölisesti. Vaipat ollu pois nyt parisen kuukautta (nukkuessa ja ulkoillessa käytetään vaippoja) ja kakka tulee lähes poikkeuksetta pottaan. Pissavahinkoja tulee välillä, mut ei välttämättä päivittäin. Välillä on sit sellasia päiviä, että vahinkoja tulee enempi ja se on kyl ihan meidän vanhempien vika... Sillon nimittäin ei olla muistettu riittävän usein potalla käyttää. Sellasiakin päiviä on, että yö- ja päikkärivaipat on kuivia eikä yhtään vahinkoa tule vaan kaikki pottaan. :)

Meillä on näitä myöhäisiä oppijoita. Tuntuu, että pojalla on selvästi seurapiirirakko ja itse ei millään voi kertoa, että on hätä - tai no joo kyllä nykyään kertoo kun pitää juosta jo vessaan.

Potalla istui ekan kerran alle 1v. 1v3kk lähtien aikas säännöllisesti pottaillut. 2v2kk eka kokeilu ilman vaippaa - homma ei toiminut. 2v3kk jatkettiin ja alkoi rytmillä pysyä kuivana eli pidätyskyky tuli. 2v8kk taisi kertoa ekan kerran että on hätä. Päiväkodissa laitetaan ip-ulkoiluun satunnaisesti vaippaa, mutta muuten käytetään vain yöllä. Mutta tuntuu siltikin, että muistutetaan aina tuosta vessailusta. Eli rytmillä voi luopua hyvin vaipoista, vaikka lapsi ei hätää itse tunnista, kunhan vaan osaa pidättää. Mutta en minä silti lastani heti päiväkuivaksi ole kutsunut, semmoinen puoli vuotta meni hyvin harjoitellessa...

Puhua on toi jäbä pulputtanut 1.5v:stä lähtien sujuvasti, joten siitä homma ei ole kiinni.

Kiitokset kovasti että jaatte kokemuksianne!
Eiköhän tämä tästä. Tuo Myyn tarravinkki aika varmasti toimisi meillä motivaationa koska jäpä on melkoinen näpertelijä :)
Mutta siis helpottaa itseäni tietää ettei tässä nyt ihan liian myöhässä olla, ja toisaalta helpottaa varmasti huomattavasti sitä opettelua se että potta on jo ihan tuttu juttu sen kakkosen osalta,eli ei tarvitse varmaan houkutella.. lähinnä se on just ton ikäisen kanssa että kesken leikin ei varmaan auta maanitella veskiin :D

Meillä esikoinen oppi vähitellen kuivaksi kun otti sisällä vaipan pois ja pikkarit tilalle ja kesällä oli ulkona ilman vaippaa ja käytiin puskassa tai potalla. Päiväkuiva oli noin 2v:nä ja täysin ilman vaippaa 2v7kk (vaippa voitiin laittaa jos mentiin jonnekin jossa tiedetään ettei pääse heti vesaan esim. Lintsi yms.) Nyt kuopuksella on sama homma meneillään ja kesää osotellaan, että saa olla koko päivän ilman vaippaa ja ikää on se vajaa 2v.

Tavalliset pikkarit käy ihan hyvin harjoitteluun, matot rullalle ja rättiä käteen. Meillä esikoinen ei edes suostunu laittamaan harkkahousuja jalkaan, mutta onhan ne vähän parantuneet siitä ja erikoisvaippojakin nykyään saa marketin hyllyltä, mutta ilmankin pärjää.

Ilman vaippaa ja pikkareita meillä tää vajaa 1v11kk osaa mennä potalle, muuten tulee vielä housuun tai vaippaan.

Jotenkin tuntuu vaan niin kummalliselta ajatukselta että nyt kun on vielä talvi niin poika hilluis sisällä pikkareissa, huom.vetoinen tää huusholli. mutta eiku kauppaan!
Sitä oon kans miettinyt että mitenköhän se onnistuu kun pitäisi töissäkin käydä, eli ei mulla ole sillon aikaa pahemmin treenailla pojan kans sitä, eli jos meil on tätä pissallakäynti treeniä vaiks viikonloppusin niin meneekö se ihan hukkaan jos sit arkena laskee vaippaan hoitajan kans?
Tänä aamuna kokeitiin et heti herättyä potalle, ja sitten aloin laittaa puuroa, käytin ennen syömistä 3krt potalla ilman tulosta ja sit tulikin jo housuihin, sanoi kyllä että pissa tulee mutta samaan aikaan piteli kalsareita ja laski housuun... :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja NtiNemi:
Sitä oon kans miettinyt että mitenköhän se onnistuu kun pitäisi töissäkin käydä, eli ei mulla ole sillon aikaa pahemmin treenailla pojan kans sitä, eli jos meil on tätä pissallakäynti treeniä vaiks viikonloppusin niin meneekö se ihan hukkaan jos sit arkena laskee vaippaan hoitajan kans?
No miksi et sovi hoitajan kanssa, että alkaa pitämään sisällä ilman vaippaa? Kyllä meilläkin esikoinen aika monta kertaa laski housuunsa ennen kuin hoksasi miltä tuntuu kun on pissahätä, mutta vaippaakaan ei voinut pitää kun oli niin paha ihottuma. Ja jos tuntuu vaikealta, niin odota kesään, niin on helpompaa ja lämpimämpää. Kyllä sen opettelun silloinkin ehtii aloittaa.

Tämän päivän tulos: tarravihkoon 3 tarraa, eli hokasi sen idean..mutta kahdet märät kalsarit ja neljät bokserit...oon yrittänyt olla skarppina ja houkutella potalle tai on mennyt sinne istumaan muuten vaan tarrojen toivossa(paras motivointi)mut ei vaan oo sattunut ikinä se hätä silloin. tosin tänäänkin,kuten normaalisti,kakalle pyytää päästä. Lisäksi mua alkoi mietityttään kun luin omaa vauvakirjaani,olen ollut täysin vaipaton ja yökuiva, satunnaisia vahinkoja lukuunottamatta, 2vuoden ja 3kuukauden ikäisenä.. eli varmaankin potentiaalia on.
Mitenkä kauan teidän lapsilla on kestänyt hoksia se idea, puhutaanko päivistä vai viikoista?! ja onko sit välillä ollut päiviä jolloin on ihan olosuhteiden pakosta pidetty vaippaa,esim paikassa jossa ei ole mahdollista päästä potalle, ja näinollen tullut takapakkia.

JEEE.. kuiva yö!!! B) jätkä tuumas aamulla et metäiskö jo vessaan pissalle ja laittamaan se tarra :LOL:
mä panikoin taas ihan turhaan, kyl se sen idean sit hokasikin!
Kiitti ihan vilpittömästi kaikista vinkeistä!! :flower:

Yhteistyössä