Kuivaksi opettelu

Meillä on 3,5-vuotiaat kaksospojat, joilla on todettu henkistä/motorista kehitysviivettä. Kumpikin heistä ymmärtää pääsääntöisesti tehdä hätäkakkosen pottaan, mutta pissan suhteen eivät koskaan tarvettaan tiedosta/ilmoita, vaan pissa tulee edelleen aina vaippaan. Toki potalla pyritään usein käymään. Pojat ovat toki vielä pieniä ja asia ei maailmaa kaada, mutta jos jollakulla on vinkkejä erityislapsen kuivaksi opetteluun, niin mielelläni otan niitä vastaan.

voih,meidän 5v down-pojalla on vaipat koko ajan.sama homma kuin ap:llä, kakilla käy potalla (ei osaa sanoa milloin tulee,mutta säänöllisesti kun illalla vie niin usein tulee tulosta).pissan tuloa ei huomaa,eikä tietenkään osaa sanoa milloin pitää vessaan päästä.keväällä on aikomus yrittää saada vaippoja pois,varmaan se onnistuu kun käyttää 1/2 tunnin välein vessassa :eek:

Elzu
Hmm... esikoinen oppi päiväkuivaksi oltuaan n.3v8kk, mutta yökuivaksi vasta 5vuotiaana.

Annoin vaan ajan kulua, ei ollut mitään kiinnostusta pottahommiin ennekuin itse sitte tahtoi istua potalle ja siitä se lähti.
=)

On lievä kehitysvamma, niin sen ymmärtää kyllä, että kaikki oppi vähän hitaammin.

Toinen tyttö on nyt 3v 7kk ja on kokonaan vaipoissa, tutkimukset on kesken, mutta joatin samaa "vikaa" on kuin siskossaan.
Pottaa jos edes ehdottaa, niin itkua on kova ja siksi en ole aikoihin ees ehdottanut.
Kaipa se tulee hänelläkin sitten kun aika on "kypsä" :)

No..minusta komivuotiaalla ei ole vielä ollenkaan kiire...Minun tyttö (7v) on kyllä useinmiten yökuiva, mutta päivällä tulee kasteluja..joskus enemmän ja joskus vähemmän...kouluunkin on pitänyt viedä pyyhe ja vaihtovaatteita useammat...Tyttö on hyvätasoinen autisti...Välillä kyllä hermostuttaa, ku on niin paljon pyykkiä, ja välillä tulee hätä, että mitäs nyt päälle laitetaan, ku talvella menee useampi kerros vaatteita kerralla vaihtoon...Kyllä se vaatii kärsivällisyyttä ja kukkaroa...Yökastelu loppui siihen, ku ostin patjansuojia ( olis pitäny ostaa aikaisemmin, ku olis tienny, että sillä oppii :D )

Mun pojalla on diagnosoitu, visuomotorinen vaikeus, ja poika oppi vasta 5v. täysin kuivaksi, puhumaan 3 1/2v, lukemaan 9v, mutta nyt kun poika on 13v, ei kukaan huomaa enään mitään, ainoa on et koulukaverit aluksi ihmetteli, kun poika täyttää tammikuussa 14v ja on vasta 6lk.

Yhteistyössä