kuinkahan pahaksi tämä lonkkakipu vielä menee...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wiivi84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

wiivi84

Aktiivinen jäsen
06.06.2005
5 035
0
36
Nyt on tuo vasemman puolen lonkka menny jo niin kipeeks että ei pysty kunnolla edes nukkumaan kun ei pysty edes sängyssä kääntymään.....

rv nyt 35

rupes pelottamaan jo synnytyskin jos lonkka noin kipee... :ashamed:

silloin kun kipu tulee ei pysty enää kunnolla astumaan vasemmalla jalalla, ja ennen helpotti kun meni kyljelteen makaamaan mutta nyt siis sekään ei enää onnistu kun ei pysty makaamaan ollenkaan.

ja neuvolassa sanottiin vaan että lonkkakivut on raskaudessa normaaleja..mutta ei kai ne kovin normaaleja enää oo jos ei voi ees liikkua???

onko muilla ollu samaa??

mulla noi kivut alko jo kuukaus sitten ja nyt viikonlopun aikana meni tosiaan niin pahaks että sänkyyn kun menin niin kyyneleet valu silmistä kun en pystynytkään liikkumaan ja sattu niin pirusti.. ukkokin tuli jo kyselemään että voiko hää auttaa jotenki mutta eipä siinä oikeen voi mitään tehä... ja niin kauan pysyin samassa asennossa kunnes rupes jalka puutumaan ni ei muuta kuin väkipakolla kääntymään ja voi prkl mikä kipu...

Sulla ilmeisesti lonkkaliitos auennut ja issias hermo jäänyt pinteeseen. :/ Kurja tilanne mutta sille ei voi mitään. Lämpö, liikunta voi auttaa, mutta jos hermosärkyä ei mikään auta. Mutta toisaalta sulla on toi synnytys jo lähellä.

Mulla kaikissa odotuksissa sama ongelma. Esikoisesta meni rv 25 selkä ihan käyryksi kun takaliitokset lähti aukee ja pitkät selkälihakset veti kramppiin koko selän. Lonkka kipu kans vaan paheni.
Toisesta lonkkakivut alkoivat kans joskus jo rv 24 aikoihin ja ihan tuskaa. Ja valitettavasti toisen lapsen jälkeen lonkkakivut lähtivät vasta kun toinen oli 2v. Juu pien vahinko sattu synnytyksessä.

Nyt kun tätä kolmatta odotan niin mulla oli valmiiksi jo tuo hermo särky. rv 17 asti pääsin panadoli 1g voimalla mutta sitten oli pakko luovuttaa, kun ei enää pystynyt nukkuu, liikkuu, itkin vaan kipuja. Nyt sitten sain tujut lääkkeet joilla kivut kyllä katoaa, mutta sen haittavaikutukset ovat kovat, joten lääkettä otan mahdollimman vähän.

Emiilia miten sulla on sitte noi synnytykset menny??

ja mitäs sitte tapahtuu jos ei pysty enää liikkumaan ollenkaan...makaanko mä niin kauan sängyssä että synnytys käynnistyy???

Mulla on ollut molemmat nopeita ja helppoja synnytyksiä. Joku on sanonut että raskausjumalat ovat tasapuolisia. Jokainen saa kipua ja kärsimystä saman verran. Joillekin odotus on tuskaa toisille synnytys. Mun kohdalla piti paikkansa.

Ja siis liikkumaan sun pitää lähteä vaikka kuinka sattuu. Kipu vaan pahenee jos vaan makaat. Kuulostaa tyhmältä mutta niin se vaan on. Liikunta auttaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Mulla on ollut molemmat nopeita ja helppoja synnytyksiä. Joku on sanonut että raskausjumalat ovat tasapuolisia. Jokainen saa kipua ja kärsimystä saman verran. Joillekin odotus on tuskaa toisille synnytys. Mun kohdalla piti paikkansa.

Ja siis liikkumaan sun pitää lähteä vaikka kuinka sattuu. Kipu vaan pahenee jos vaan makaat. Kuulostaa tyhmältä mutta niin se vaan on. Liikunta auttaa!

mutta mulla kun toi kipu alkaa jos oon liikkunu normaalia enemmän, ja tosiaan ei pysty vasemmalla jalalla astumaan kunnolla kun kipu päällä...

Yks helppo tapa testata onko hermokipua. Mee terveen kyljen päälle makaamaan. Laita polvien väliin tyyny. Siirrä päälimmäistä jalkaa, eli kipeää vaakatasossa eteenpäin ja koukista nilkkaa. Missä vaiheessa tulee kipu ja minne?

Alkuperäinen kirjoittaja wiivi84:

mutta mulla kun toi kipu alkaa jos oon liikkunu normaalia enemmän, ja tosiaan ei pysty vasemmalla jalalla astumaan kunnolla kun kipu päällä...

Niin tiedän, mutta se pahenee vielä jos vaan makaat. Ihan oikeesti. Rauhallinen lenkki piristää meiltä ja vaikka kuinka sattuu niin se tekee oikeesti hyvää.

Lääkäri mulle sitä selitti, että jos vaan makaa kaikki lihakset ovat krapissa kivusta ja veri ei kierrä ->kipu pahenee. Pakko liikunnalla veri lähtee kiertämään.

:hug: Voi voi, toi on kyllä ihan kamalaa... Miulta se meni ohi, mutta sain sitten tilalle aivan käsittämättömän iskiassäryn, alkoi eilen. Koita lohduttautua ajatuksella että ei siun ainakaan enää kauaa siitä tarvitse kärsiä, sillä minäkin porskutan eteenpäin vaikka välistä olenkin enemmän kuin kypsä tähän touhuun :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja wiivi84:
musta tuntuu ettei ole hermosärkyä ja neuvolatätikin veikkas sillon viimeksi kun puhuin että saattais olla lantion löystymistä...

Jos ihan perinteisiä liitoskipuja niin liikunta ja lämpö auttaa. Ei oikeen muut. Lihakset hakevat uutta paikkaa ja verenkierto häiriintyy.

Hyvä ettei ole hermokipua, sillä siihen ei auta asennot. Sattuu vaan vaikka mitä tekis. Lääke on ainoo joka turruttaa hermon ja liikunnalla saa saman tehtyä välillä.

Alkuperäinen kirjoittaja kielletty:
:hug: Voi voi, toi on kyllä ihan kamalaa... Miulta se meni ohi, mutta sain sitten tilalle aivan käsittämättömän iskiassäryn, alkoi eilen. Koita lohduttautua ajatuksella että ei siun ainakaan enää kauaa siitä tarvitse kärsiä, sillä minäkin porskutan eteenpäin vaikka välistä olenkin enemmän kuin kypsä tähän touhuun :kieh:

kiitos.

mulla vaan kamala pelko että mää porskutan täällä viellä viikolla 42... :ashamed:

Ei sitä millään virallisesti todeta, sekun on kaikille odottajille normaalia. Se että kuinka paljon löystyy onkin eri asia.

ei mulla kukaan sanonut että kätilölle pitäis jotain sanoa. Tosin jos olisin sanonut niin oltais saatettu välttyä tältä selkä vaivalta. Mulla kun meni synnytyksessä si-nivel virhe asentoon. Sanoin kätilölle että nyt sattuu ja lujaa. Nuiva akka totes vaan että niin kuuluukin. :/

Se on ainoo mihin sillä liian löysällä lonkalla on vaikutusta. Siis ponnistaessa lapsi "pökkää" lonkan väärään asentoon.

Ja nytkin vaikka mulla on todettu vaikka mitä ongemoia tuon lannerenkaan kanssa niin KUKAAN ei ole sanonut että kätilön kanssa pitäis jutella.

Mä kärsin tuossa viikko sitten vielä TOSI TOSI kovista lonkkakivuista. En päässyt öisin ja aamuisin käveleen ja nukkuminen oli tosi hankalaa, kun koko ajan sattui niin vietävästi...

Sitten löysin itselleni tukivyön, joka tukee tosi hyvin koko alaselkää ja masua ja kas kummaa... olen saanut jo nukuttua ilman särkylääkkeitä ja kävellessäkään ei oikeastaan enää kummemmin satu. Suosittelen siis koittamaan tukivyötä!!!!!

Mulla viikkoja nyt 34+5

Ei sitä millään virallisesti todeta, sekun on kaikille odottajille normaalia. Se että kuinka paljon löystyy onkin eri asia.

ei mulla kukaan sanonut että kätilölle pitäis jotain sanoa. Tosin jos olisin sanonut niin oltais saatettu välttyä tältä selkä vaivalta. Mulla kun meni synnytyksessä si-nivel virhe asentoon. Sanoin kätilölle että nyt sattuu ja lujaa. Nuiva akka totes vaan että niin kuuluukin. :/

Se on ainoo mihin sillä liian löysällä lonkalla on vaikutusta. Siis ponnistaessa lapsi "pökkää" lonkan väärään asentoon.

Ja nytkin vaikka mulla on todettu vaikka mitä ongemoia tuon lannerenkaan kanssa niin KUKAAN ei ole sanonut että kätilön kanssa pitäis jutella.

siis neukkatäti tarkoitti pahasti löystynyttä lantiota...eli kun ei oo enää normaalin rajoissa...

Alkuperäinen kirjoittaja Rakkapanuu:
Mä kärsin tuossa viikko sitten vielä TOSI TOSI kovista lonkkakivuista. En päässyt öisin ja aamuisin käveleen ja nukkuminen oli tosi hankalaa, kun koko ajan sattui niin vietävästi...

Sitten löysin itselleni tukivyön, joka tukee tosi hyvin koko alaselkää ja masua ja kas kummaa... olen saanut jo nukuttua ilman särkylääkkeitä ja kävellessäkään ei oikeastaan enää kummemmin satu. Suosittelen siis koittamaan tukivyötä!!!!!

Mulla viikkoja nyt 34+5

kiitos vinkistä. pitänee kokeilla jos ois siitä apua.

Niin siis mulla on toi lonkka löystynyt niin pahasti noiden kahden syntysten jälkeen ettei palautunut itse. Ja siis toi si-nivel meni silloi toisessa synnytyksessä. Tuo tukivyö auttaa joillakin. Mun tapauksessa vaan siitäkään ei ole hyöty, kun nuo hermot ovat jo sökönä.

Toivottavasti saat apua kipuihin. Ja jos 4 kk synnytyksen jälkeen on edelleen kipuja niin mene lääkäriin ja vaadi että pääset fysiatrille joka katsoo lonkan oikean asennon ja palautumisen.

Löysin tälläisen:

Jos lantion alueen kivut yltyvät raskausaikana niin koviksi, että ne alkavat haitata liikkumista, syynä on todennäköisesti lantion alueen nivelsiteiden löystyminen.

Lantion löystyminen oireilee kipuna lantiossa, epämiellyttävänä tunteena nivusissa, iskiastyyppisenä särkynä ja kipuina kävellessä.

Raskausaikana lantion nivelsiteet pehmenevät ja venyvät, jotta lantio pystyy laajenemaan synnytyksessä. Tämä on normaalia, eikä tavallisesti aiheuta juurikaan vaivoja, korkeintaan pientä epämukavuutta. Jos kivut ovat kovia ja haittaavat työtäsi, kotiaskareitasi tai liikkumistasi, puhutaan lantion löystymisestä. Kerro siitä neuvolassa.

Oireita raskauden puolivälistä lähtien

Lantion löystyminen ilmenee useimmiten raskauden puolivälissä ja siitä eteenpäin, mutta joillain se voi ilmetä sangen varhainkin. Jos olet kerran kärsinyt lantion löystymisestä, on sinulla suuri riski saada se myös seuraavan raskauden yhteydessä.

Oireina ovat kivut lantiossa, epämiellyttävä tunne nivusseudulla, iskiastyyppistä särkyä ja kipuja kävellessä. Oireet voivat vaihdella potilaskohtaisesti ja päivästä päivään. Kipu voi tulla äkisti nopean liikkeen tai tärähdyksen jälkeen, rasituskipuina tai jyskyttävänä ja särkevänä myöhäiskipuna päivän päätteeksi.

Helpotusta erilaisista hoidoista

Lantion löystyminen voi pahentua raskauden edetessä, eikä siihen ole varsinaista hoitoa. Joillekin auttaa fysioterapia, toisille akupunktio, kolmannelle jokin muu - kokemukset vaihtelevat.
On kuitenkin tärkeää, että vähennät vauhtia ja vaatimuksia itseäsi kohtaan, etkä rasita itseäsi liiaksi kotona tai työpaikalla. Kuuntele kehoasi ja yritä saada selville, kuinka pystyt toimimaan kipukynnyksen asettamissa rajoissa.

Vältä kipua aiheuttavia liikkeitä ja asentoja

Jos mahdollista, vältä kipuja aiheuttavia liikkeitä tai asentoja. Lepää usein päivän aikana, mieluiten jo ennen kuin tunnet sitä tarvitsevasi.

Vietä kivuttomat päivät tekemällä jotain mukavaa, tee esimerkiksi kävelyretki sen sijaan, että yrittäisit tehdä sen, mikä jäi tekemättä kun sinulla oli kipuja.

Juttele synnytysasennoista kätilön kanssa

Neuvoja ja ohjeita saat kätilöltä tai lääkäriltäsi, joka voi suositella juuri sinulle sopivaa hoitoa. On myös syytä keskustella ennakkoon kätilön kanssa synnytysasennoista, jotka ottavat huomioon lantion löystymisen ja huomioida se myös ensimmäisinä viikkoina synnytyksen jälkeen.

Käytä liukkaita vuodevaatteita ja yöasuja

On helpompi kääntyä sängyssä, jos käytät liukkaita vuodevaatteita ja yöasuja. Liukulakanaa (ei ole vuodevaate vaan esim. apuväline vuodepotilaan siirtämiseen sängystä toiseen) voi joissain paikoissa lainata apuvälinekeskuksista tai fysioterapeutilta.

Nouse autoon ja siitä pois jalat yhdessä. Se on helpointa jos istuinpenkillä on jotain liukasta. Lantiovyö voi auttaa. Se täytyy sovittaa yksilöllisesti ja sen voi ostaa esimerkiksi fysioterapeuteilta.

Aika jännä juttu. Noista kaikista jutuista olen kuullut, mutta en odotuskipujen yhteydessä. Mulla on löysät nivelet ja niiden aiheuttamat ongelmat haittasivat elämääni jo raskauksien välissäkin. SILTI kukaan ei ole niistä kiinnsotunut saati sittien niitä olis hoitanut.

Eli WIIWI84 pidä huolta että pääset lääkärille synnytyksen jälkeen, siis fysiatrille joka oiekeasti pystyy katsomaan sen lonkan asennon. Jälkitarkastuksessa täällä ainakin on semmoinen lääkäri että sille oli ihan turha mitään höpistä.Samoin työterveydessä oli turha käydä. Lykkäsivät vaan kortisonia ja kyllä se siitä huilaa.... Eli todennäköisesti joudut taistelemaan saadaksesi hoitoa itsellesi synnytyksen jälkeen. Ikävää mutta todennäköistä.

Voimia ja jaksamista! ei muuta voi.

Toi olla että sulla tuo akupunktio auttaa, tosin monesti eivät anna sitä selkään/lonkiin jos on raskaana. Samoin fysioterapia voi hankala saada raskausaikana. Eivät käsittele lonkkia/alaselkää raskaana olevilta. itse olin Ortonissa vaivojeni takia kuntoutuksessa ja akupunktiota tai lonkanalueen fysioterapiaa eivät siellä anna odottajille.

Yhteistyössä