Kuinka se on niin vaikea ymmärtää, että toiset on oikeasti köyhiä?

• Viestiketjun aloittaja pienipalkkainen
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Jos on työtön, eikä saa töitä, vaikka miten yrittää, niin silloin saa valittaa, että on köyhä.
Mutta jos on töissä ja saa palkkaa, niin silloin ei enää ole köyhä, koska on tuloja. Pitää vaan itse osata järkeillä, mihin ne tulonsa käyttää.
Entä jos saa palkkaa 900e ja on maksettava siitä laina ja laskut ja ruokittava kaksi lasta, vaikkapa näin esimerkiksi?
Sä oot varmaan itse sitä lainaa ottaessa miettinyt, miten sen maksat....
Ja jos palkka on lainan oton jälkeen pudonnut, voit mennä pankkiin ja sopia lyhennykset pieniksi.
Toivottavasti se laina on edes johonkin tärkeään....
No entä jos käy vaikka niin, että olet ensin hyväpalkkaisessa työssä miehesi kanssa, teillä on vaikka 2 lastakin siunaantunut. Otatte talolainan ja ostatte talon. Sitten käykin niin että mies kuolee, jäät leskeksi. Tämän johdosta joudut pitkälle sairaslomalle, ehkä kokonaan työkyvyttömäksi. Sitten taloon tulee vaikka hometta tai käy jotain muuta että arvo laskee ja kun myyt talon, sulle jää silti velkaa. Ei ole kovin hääppöinen tilanne sekään.

vieras
[

Joo kiitos neuvosta, mä annoin esimerkin vain, mun ja miehen asuntolaina lyhenee kerran kuussa niin hyvin etten siihen apuja tarvitse :LOL:

Luuletteko että puhun itsestäni?!
Kato kaikki ei ole täällä joka hetki päivittämässä tiimarivihkoaan, mistä sitä voi tietää, kuka kenestäkin puhuu, jos sitä ei erikseen mainita?

[

Joo kiitos neuvosta, mä annoin esimerkin vain, mun ja miehen asuntolaina lyhenee kerran kuussa niin hyvin etten siihen apuja tarvitse :LOL:

Kato kaikki ei ole täällä joka hetki päivittämässä tiimarivihkoaan, mistä sitä voi tietää, kuka kenestäkin puhuu, jos sitä ei erikseen mainita?

Niin, se on vaikeaa joillekin.

että seli seli vaan
Alkuperäinen kirjoittaja Jessica Rabbit:
Jos on työtön, eikä saa töitä, vaikka miten yrittää, niin silloin saa valittaa, että on köyhä.
Mutta jos on töissä ja saa palkkaa, niin silloin ei enää ole köyhä, koska on tuloja. Pitää vaan itse osata järkeillä, mihin ne tulonsa käyttää.
Entä jos saa palkkaa 900e ja on maksettava siitä laina ja laskut ja ruokittava kaksi lasta, vaikkapa näin esimerkiksi?
Ja jos palkka on lainan oton jälkeen pudonnut, voit mennä pankkiin ja sopia lyhennykset pieniksi.
No entä jos käy vaikka niin, että olet ensin hyväpalkkaisessa työssä miehesi kanssa, teillä on vaikka 2 lastakin siunaantunut. Otatte talolainan ja ostatte talon. Sitten käykin niin että mies kuolee, jäät leskeksi. Tämän johdosta joudut pitkälle sairaslomalle, ehkä kokonaan työkyvyttömäksi. Sitten taloon tulee vaikka hometta tai käy jotain muuta että arvo laskee ja kun myyt talon, sulle jää silti velkaa. Ei ole kovin hääppöinen tilanne sekään.
No toi on varmaan aika poikkeuksellista? Ei kai kaikki suomen köyhinä itseään pitävät ole sairaita, työkyvyttömiä leskiä?
Edelleen pankin kanssa voi neuvotella jopa lyhennysvapaista vuosista, lyhennykset uusiksi jne. Ja hyvinä aikoina kannattaa satsata siihen vakuutukseen, joka maksaa lainaa kuolemantapauksessa tai työttömäksi jäädessä...

vieras
[

Köyhiltä työttömiltä se onnistuu, kun ovat aina kotona. ;)
Mä en ehdi, kun käyn töissä...

[

Sun asenne on niin naurettavan köyhä, etten mä jaksa siihen enää sanoa mitään.

Mamma italiana
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
Eikòhàn ne rikkaimmat suomessa ole muuten venàlàisià.....?
Nope.
no ainakin omistavat huomattavasti kiinteistòjà, eikò?
Suomessa siis ei ole köyhiä, muttei myöskään suomalaisia rikkaita? Ai niin, eikä luokkaeroja :LOL:
olen asunut tààllà 14 vuotta ja vietàn viimeaikoin noin 1/4 vuotta suomessa, joten voin sanoa ettà TIETENKIN siellà on luokka eroja, mutta PALJON pienempià kuin meillà

Alkuperäinen kirjoittaja fsdfs:
Mitä ajattelit kun teit lapsia? Köyhyys on terveellä ihmisellä ihan oma valinta.
On typerää kärsiä. Tajuatko?
:eek: Et oo v**tu tosissas :eek:

Ihanan mustavalkoista joidenkin maailma, mutta todellisuudessa siitä löytyy kyllä niitä harmaitakin alueita.
Entäs LAPSETTOMAT köyhät? Heitä ei ole vai?

Melizza
Nope.
Ei ole....Ja sen mitä inä näen niin suomi alkaa olla jo samoissa muun euroopan kanssa paitsi ettei täällä ole ihan samoja mahdollisuuksia kuin muualla....esim. palkat ovat hyvin pienet

Melizza
Nope.
no ainakin omistavat huomattavasti kiinteistòjà, eikò?
Suomessa siis ei ole köyhiä, muttei myöskään suomalaisia rikkaita? Ai niin, eikä luokkaeroja :LOL:
olen asunut tààllà 14 vuotta ja vietàn viimeaikoin noin 1/4 vuotta suomessa, joten voin sanoa ettà TIETENKIN siellà on luokka eroja, mutta PALJON pienempià kuin meillà
Jos jotkut omistavat palon kiinteistöjä...ne kiinteistöt ovat muualla kuin suomessa...kiinteistökaupalla ei vieläkään kovin rikkaaksi suomessa tule.

Mamma italiana
Alkuperäinen kirjoittaja Melizza:
Nope.
Ei ole....Ja sen mitä inä näen niin suomi alkaa olla jo samoissa muun euroopan kanssa paitsi ettei täällä ole ihan samoja mahdollisuuksia kuin muualla....esim. palkat ovat hyvin pienet
oletko asunut italiassa ja milloin ja kuinka kauan? ..... sitten voimme jatkaa kekustelua ;)
suomessa on PALJON mahdollisuuksia esim koulutukseen ja perustoimeentulo tavalla tai toisella KAIKILLA. tosin voi ola muuttumassa huonompaan suuntaan

Alkuperäinen kirjoittaja että seli seli vaan:
No toi on varmaan aika poikkeuksellista? Ei kai kaikki suomen köyhinä itseään pitävät ole sairaita, työkyvyttömiä leskiä?
Edelleen pankin kanssa voi neuvotella jopa lyhennysvapaista vuosista, lyhennykset uusiksi jne. Ja hyvinä aikoina kannattaa satsata siihen vakuutukseen, joka maksaa lainaa kuolemantapauksessa tai työttömäksi jäädessä...
Toivottavasti ei kovin yleistä ainakaan. Tää mun antama esimerkki on sattunut aika kauan aikaa sitten joten en tiedä miten oli vakuutusten laita heillä silloin, näin vaan kumminkin kävi ja tilanne ei ole kovin hyvä. Tarkoitan sitä, että kaikilla ei ole oikeasti varaa valita. Ei jokaiseen tilanteeseen aina löydy ratkaisua niin helposti eikä asiat ole mustavalkoisia. Ja mun tuntemistani köyhistä on kyllä lähes kaikilla joku oikea syy siihen, ei vaan huvikseen tai laiskuuttaan. Ja kuka ylipäätään valitsisi sen huvikseen...

nekku
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Mä hyväksyn luokkaerot. Ihan jees juttu, että ne jotka tienaa niin saa tienata, kyllä ne hitto sen eteen töitä tekeekin.
Eihän ne rikkaimmat edes teee töitä, saavat osinkoja ym ja duunarit nekin työt on tehnyt, että tulee sitä voittoa.
höpö höpö

sama
[

Sun asenne on niin naurettavan köyhä, etten mä jaksa siihen enää sanoa mitään.

Mä en oikeasti ole oikein mitään mieltä köyhien tekemisistä ja olemisista.
Tää keskustelu nyt johtui tuosta, kun kysyit luulenko sun puhuvan itsestäsi. Lähinnä halusin tarkentaa sulle, että vaikka olet täällä ehkä jotain itsestäsi kertonut, niin kaikki eivät ole sitä lukeneet ja voivat sitten luulla ja olettaa vaikka mitä, kun jotain kerrot.

kannanottaja
Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Alkuperäinen kirjoittaja nekku:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Nyt alko jurppimaan noi kermaperseet taas oikein urakalla. Kultalusikka suussa on synnytty.. ja taidettu se lusikka työntää vähän liian syvälle. :kieh:

Toivottavasti löytävät edestään...
En tiedä kenestä puhut kermaperseenä, mutta kuten aiemmin kirjoitin niin minä ainakin olen rahani ja varallisuuteni repinyt ja raastanut omasta selkänahastani. Yhtään mitään en ole ilmaiseksi saanut. Sen työn mitä nuorempana tein, nyt saan korkojen kera takaisin.
Kuten myös täällä. Mutsi jäi tehtaasta työttömäks kun olin lukiossa ja isä on edelleen duunissa huoltsikalla. Kaikki perheen lähipiirissä on töissä/työttömiä duunareita. Ne, jotka on jaksanu koulua käydä tienaavat vähintään saman ja helpommalla. Sosiaalinen tausta vaikuttaa vahvasti nuoren ihmisen valintoihin, mutta on omaa tyhmyyttä valita samoin kuin muut ympärillä kärsivät. Logiikan mukasesti ihminen valitsisi nimenomaan toisin (luonnon armoilla olevat eläimetkin älyää valita sen toimeentulon ja pärjäämisen kannalta parhaan vaihtoehdon), mutta ihminen se vaan jaksaa olla lyhytnäköinen ja mukavuuden haluinen ainakin alle parikymppisenä..
Mietipäs niitä jotka haluaisivat mennä lukioon 16- kesäisinä mutta ei ole varaa? Et saa opintotukea lukiolaisena nimeksikään ja entä jos vanhemmilla ei ole varaa ostaa kirjoja? Onko se silloin oma valinta? Niin joo, olis kannattanut sen ihmisen varmaan miettiä mitkä vanhemmat valitsee vai? Vaan kun vanhempiaan ei valita voi.

lukiosta selviää ihan hyvin ostamatta yhtään kirjaa. oikeesti. nää on järjestelykysymyksiä opettajien kanssa. tai vaikka kirjaston. totuushan on että suomessa kaikilla on samat mahdollisuudet käydä kouluja, minkä koulun, riippuu sitten henkilöstä itsestään. kaikki voivat lukea itsensä lääkäriksi jos vain motivaatiota riittäa.
Mutta mieti ihan järjellä, jos sellainen ysiluokkalainen haaveilee lukiosta ja hänelle vanhemmat sanovat ettei varaa ole, hae ammattikouluun. Mitä luulet sen tekevän? Mistä se voi tommoisen asian tietää. Pointti tässä oli, että kaikilla ei ole samoja lähtökohtia ihan oikeesti.
no kyllä nyt ysiluokkalainen voi ottaa asioita selville, voi hyvänen aika!
Siis minkälaiset vanhemmat syöttää tuollasta skeidaa?? Ja jokainen ysiluokkalainen joutuu jatko-opintosuunnitelmien takia opolle, jossa varmasti selviää että lukion käyminen ei ole vanhempien varallisuudesta kiinni.

Keittiönoita
Kyllä se tosi monella on silti aika pitkälti vanhemmat jotka sen viimeisen sanan sanoo. Mun miehen serkku olisi kauheasti halunnut mennä lukioon mutta vanhemmat sanoivat että et mene ja sillä selvä, liian kallista. Ei kaikki osaa välttämättä edes kapinoida sillä tavalla vanhempiaan vastaan vaan tekevät niinkuin vanhemmat sanovat, kyseessä kumminkin 15- vuotias lapsi. Onhan sekin oma valinta mutta ei mun mielestä sitä voi rinnastaa laiskuuteen ja tyhmyyteen, jotkut vaan tekevät tuon ikäisenä niinkuin vanhemmat käskevät.
Ei minustakaan voi tuota rinnastaa laiskuuteen tai tyhmyyteen. Just eilen juttelin siskonpoikani kanssa, jolla tilanne oli niin päin, että äitinsä kiristi lukioon. Ja poika itse olisi halunnut amikseen.

Mutta kyllä mä silti pidän tämän päivän opiskelumahdollisuuksia paljon parempina kuin mitä on ollut edellisellä sukupolvella. Itse kuulun vielä siihen ikäluokkaan, jolle 15-16 veenä lukion ja ammattikoulun välillä päätöstä tehdessään päätöksen uskottiin olevan "kiveen kirjoitettu tulevaisuus". Nykyään on onneksi jo toisin ja amiksesta voi jatkaa opintojaan, lukion voi suorittaa iltalukiona aikuisenakin, peruskoulun päättötodistuksen arvosanoja voi korottaa kurssi kerrallaan, on iltaopiskelua, monimuoto-opiskelua, verkko-opintoja, avointa yliopistoa jne jne. Eli ne nuoruudessa tehdyt valinnat eivät välttämättä seuraa lopun elämää.

Mamma italiana
Hommat kutsuvat joten omalta osalta lopetan toistaiseksi tàhàn. Mainitsemalla:
ettà tuoreen tutkimuksen mukaan Suomessa elàminen on yksi Euroopan parhaista. àlkàà kysyky lisàtietoja tai mittausperusteita.... kunhan kuulin radiosta tànààn

Melizza
Nope.
oletko asunut italiassa ja milloin ja kuinka kauan? ..... sitten voimme jatkaa kekustelua ;)
suomessa on PALJON mahdollisuuksia esim koulutukseen ja perustoimeentulo tavalla tai toisella KAIKILLA. tosin voi ola muuttumassa huonompaan suuntaan
En jatka jauhamista ....taas puhutaan samasta mistä jo aikaisemmassa ketjussa.

Mamma italiana
Nope.
En jatka jauhamista ....taas puhutaan samasta mistä jo aikaisemmassa ketjussa.
ok, ciao

Alkuperäinen kirjoittaja nekku:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Nyt alko jurppimaan noi kermaperseet taas oikein urakalla. Kultalusikka suussa on synnytty.. ja taidettu se lusikka työntää vähän liian syvälle. :kieh:

Toivottavasti löytävät edestään...
En tiedä kenestä puhut kermaperseenä, mutta kuten aiemmin kirjoitin niin minä ainakin olen rahani ja varallisuuteni repinyt ja raastanut omasta selkänahastani. Yhtään mitään en ole ilmaiseksi saanut. Sen työn mitä nuorempana tein, nyt saan korkojen kera takaisin.
Kuten myös täällä. Mutsi jäi tehtaasta työttömäks kun olin lukiossa ja isä on edelleen duunissa huoltsikalla. Kaikki perheen lähipiirissä on töissä/työttömiä duunareita. Ne, jotka on jaksanu koulua käydä tienaavat vähintään saman ja helpommalla. Sosiaalinen tausta vaikuttaa vahvasti nuoren ihmisen valintoihin, mutta on omaa tyhmyyttä valita samoin kuin muut ympärillä kärsivät. Logiikan mukasesti ihminen valitsisi nimenomaan toisin (luonnon armoilla olevat eläimetkin älyää valita sen toimeentulon ja pärjäämisen kannalta parhaan vaihtoehdon), mutta ihminen se vaan jaksaa olla lyhytnäköinen ja mukavuuden haluinen ainakin alle parikymppisenä..
Mietipäs niitä jotka haluaisivat mennä lukioon 16- kesäisinä mutta ei ole varaa? Et saa opintotukea lukiolaisena nimeksikään ja entä jos vanhemmilla ei ole varaa ostaa kirjoja? Onko se silloin oma valinta? Niin joo, olis kannattanut sen ihmisen varmaan miettiä mitkä vanhemmat valitsee vai? Vaan kun vanhempiaan ei valita voi.

lukiosta selviää ihan hyvin ostamatta yhtään kirjaa. oikeesti. nää on järjestelykysymyksiä opettajien kanssa. tai vaikka kirjaston. totuushan on että suomessa kaikilla on samat mahdollisuudet käydä kouluja, minkä koulun, riippuu sitten henkilöstä itsestään. kaikki voivat lukea itsensä lääkäriksi jos vain motivaatiota riittäa.
Mutta mieti ihan järjellä, jos sellainen ysiluokkalainen haaveilee lukiosta ja hänelle vanhemmat sanovat ettei varaa ole, hae ammattikouluun. Mitä luulet sen tekevän? Mistä se voi tommoisen asian tietää. Pointti tässä oli, että kaikilla ei ole samoja lähtökohtia ihan oikeesti.
no kyllä nyt ysiluokkalainen voi ottaa asioita selville, voi hyvänen aika!
Siis minkälaiset vanhemmat syöttää tuollasta skeidaa?? Ja jokainen ysiluokkalainen joutuu jatko-opintosuunnitelmien takia opolle, jossa varmasti selviää että lukion käyminen ei ole vanhempien varallisuudesta kiinni.
No tässä just näytit sen ettet ymmärtänyt mitä meinasin.. Jotkut vanhemmat vaan syöttä lapsilleen sellaista skeidaa. Jotkut vanhemmat saattavat olla vaikka alkoholisteja tai mielenterveysongelmaisia tai muuten vaan outoja tai friikkejä. Tosiaan kun kaikki lapset eivät saa samoja lähtökohtia, jotkut kasvavat sellaisissa perheissä. Ja btw, mä en joutunut enkä sen puoleen päässytkään opolle kun yhteishakua suunniteltiin että sekin taitaa olla vähän koulusta kiinni :xmas: Asioissa kun tuppaa olemaan aina kaksi puolta, ihan oikeesti.

Yhteistyössä