Kuinka se on niin vaikea ymmärtää, että toiset on oikeasti köyhiä?

  • Viestiketjun aloittaja pienipalkkainen
  • Ensimmäinen viesti
Mamma italianalle

Suomi ykkönen tuloerojen kasvuvauhdissa
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Suomi+ykk%C3%B6nen+tuloerojen+kasvuvauhdissa/1135241042765

Nousukausi vauhditti suomalaisten jakautumista kolmeen luokkaan
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Nousukausi+vauhditti+suomalaisten+jakautumista+kolmeen+luokkaan/1135241075545

 
kannanottaja
Alkuperäinen kirjoittaja Jessica Rabbit:
Alkuperäinen kirjoittaja että seli seli vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja Jessica Rabbit:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos on työtön, eikä saa töitä, vaikka miten yrittää, niin silloin saa valittaa, että on köyhä.
Mutta jos on töissä ja saa palkkaa, niin silloin ei enää ole köyhä, koska on tuloja. Pitää vaan itse osata järkeillä, mihin ne tulonsa käyttää.
Entä jos saa palkkaa 900e ja on maksettava siitä laina ja laskut ja ruokittava kaksi lasta, vaikkapa näin esimerkiksi?
Sä oot varmaan itse sitä lainaa ottaessa miettinyt, miten sen maksat....
Ja jos palkka on lainan oton jälkeen pudonnut, voit mennä pankkiin ja sopia lyhennykset pieniksi.
Toivottavasti se laina on edes johonkin tärkeään....
No entä jos käy vaikka niin, että olet ensin hyväpalkkaisessa työssä miehesi kanssa, teillä on vaikka 2 lastakin siunaantunut. Otatte talolainan ja ostatte talon. Sitten käykin niin että mies kuolee, jäät leskeksi. Tämän johdosta joudut pitkälle sairaslomalle, ehkä kokonaan työkyvyttömäksi. Sitten taloon tulee vaikka hometta tai käy jotain muuta että arvo laskee ja kun myyt talon, sulle jää silti velkaa. Ei ole kovin hääppöinen tilanne sekään.
No toi on varmaan aika poikkeuksellista? Ei kai kaikki suomen köyhinä itseään pitävät ole sairaita, työkyvyttömiä leskiä?
Edelleen pankin kanssa voi neuvotella jopa lyhennysvapaista vuosista, lyhennykset uusiksi jne. Ja hyvinä aikoina kannattaa satsata siihen vakuutukseen, joka maksaa lainaa kuolemantapauksessa tai työttömäksi jäädessä...
Toivottavasti ei kovin yleistä ainakaan. Tää mun antama esimerkki on sattunut aika kauan aikaa sitten joten en tiedä miten oli vakuutusten laita heillä silloin, näin vaan kumminkin kävi ja tilanne ei ole kovin hyvä. Tarkoitan sitä, että kaikilla ei ole oikeasti varaa valita. Ei jokaiseen tilanteeseen aina löydy ratkaisua niin helposti eikä asiat ole mustavalkoisia. Ja mun tuntemistani köyhistä on kyllä lähes kaikilla joku oikea syy siihen, ei vaan huvikseen tai laiskuuttaan. Ja kuka ylipäätään valitsisi sen huvikseen...
Jos vainaja on käynyt töissä, puoliso saa lesken eläkettä ja lapset ns. orvon eläkettä Kelan lisäksi joltakin yksityiseltä eläkevakuutusfirmalta (jolle vainajan työnantaja on ottanut sopimuksen ja jolle on maksettu palkasta eläkemaksua kuukausittain). Kuukausieläke on lapsilla kelan kanssa yhteensä alkaen 350 e/kk riippuen vainajan palkasta aina täysi-ikäisyyteen saakka. Lesken eläke lienee saman suuruinen tai suurempi. Lisäksi perheen jäsenet saavat kertakorvauksena vähintään 6490 euroa per lapsi ja leski saa tuplat. Yleensä summa pyörii reilusta kymppitonnista ylöspäin. Järkevä pariskunta on ottanut asuntolainalleen lainaturvan, joka korvaa kuolemantapauksessa KOKO lainan eli myös lesken osuuden. Täten leski ja lapset saavat asua velattomassa talossa ja eläkettä pamahtaa reilu tonni perheeseen muiden tukien lisäksi. Eli leskeytyminen työssä käyvän puolison kuollessa ei ole taloudellinen uhka niin kauan kunnes lapset tulevat täysi-ikäiseksi.
 
höh
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Mä hyväksyn luokkaerot. Ihan jees juttu, että ne jotka tienaa niin saa tienata, kyllä ne hitto sen eteen töitä tekeekin.
Eihän ne rikkaimmat edes teee töitä, saavat osinkoja ym ja duunarit nekin työt on tehnyt, että tulee sitä voittoa.
Todellinen nero. Suoraanko osingoille ovat singahtaneet.... Ilman tekemättä päivääkään töitä ja opiskelematta vuosia? Moni tosi tienaaja on tehny niin vitusti töitä elämässään ettei oo tosikaan. Katkerat, työtä pelkäävät kitisee vielä siihen päälle.
 
Mä en nyt halua tätä leskiasiaa puida sen enempää ihan senkin takia että musta ei tunnu korrektilta netissä puhua ihmisistä jotka ihan oikeesti on olemassa, joku saattaa vaikka tunnistaa.. Sen verran kumminkin sanon että heidän yhteiset lapsensa olivat jo isoja silloin kun tämä tapahtui joten eivät puoliorvon eläkettä saaneet kauaa. En tiedä tosiaan näistä vakuutushommista mitään enkä ole kehdannut kyselläkään, voihan olla ettei heillä ollut mitään sellaisia vakuutuksia, en tiedä. Sen vaan tiedän mitä kerroin ja sen, että hän jäi puolison kuoltua suuria velkoja maksamaan ja puolison kuoleman takia oli työkyvyttömänä pitkään joten tukien varassa eli :|
 
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Todellinen nero. Suoraanko osingoille ovat singahtaneet.... Ilman tekemättä päivääkään töitä ja opiskelematta vuosia? Moni tosi tienaaja on tehny niin vitusti töitä elämässään ettei oo tosikaan. Katkerat, työtä pelkäävät kitisee vielä siihen päälle.


Vertaapa näitä tuloja ja vero%. Tällä tavalla Suomessa rikastuu isosti. Toki takana paljon työtä, mutta onhan tuossa tuo "valmiina saatu" tilannekin. Siis suku. Ja tapa ottaa tulot pienellä verolla.
 
vieras
Tämä on niin totta. Jos minä sanon, ettei ole yhtään rahaa, se todellakin tarkoittaa, että tilit on 0e. Ja sitten jankutetaan, että kyllä nyt sen ja sen verran löytyy!
Mikä kumman vaikea on tosiaan tajuta, että jollakin voi olla tilanne tosiaan se, että rahaa ei ole YHTÄÄN.
Joku ketjun alussa kirjoitti, ettei ole rahaa opiskella ja siitäkin joku sai jutun aihetta. Millä ihmeellä, jos tulot on valmiiksi minimissä, velkaa on ja lapsia, niin mistä revit rahat opiskeluun kenties moneksi vuodeksi.
Tajutkaa nyt, että oikeasti köyhän ei ole varaa edes opiskeluun. Ja vaikka moni olisi sen ammatin hankkinut ennen lapsia, niin vuosien kotiäitinä olemisen jälkeen on auttamattomasti ulkona työmarkkinoilta ilman lisäopintoja.
Mutta näinhän tämä nykysuuntaus menee, että rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy ja kuilu näiden kahden välillä kasvaa entisestään.
 
hoppis
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Todellinen nero. Suoraanko osingoille ovat singahtaneet.... Ilman tekemättä päivääkään töitä ja opiskelematta vuosia? Moni tosi tienaaja on tehny niin vitusti töitä elämässään ettei oo tosikaan. Katkerat, työtä pelkäävät kitisee vielä siihen päälle.


Vertaapa näitä tuloja ja vero%. Tällä tavalla Suomessa rikastuu isosti. Toki takana paljon työtä, mutta onhan tuossa tuo "valmiina saatu" tilannekin. Siis suku. Ja tapa ottaa tulot pienellä verolla.
Vaikka on rikas suku niin moni tekee silti rutosti duunia. Mun suvun rahoilla ei oo tekemistä sen kanssa, millä mä itseni ja perheeni elätän. Ja elätän todella hyvin.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Vertaapa näitä tuloja ja vero%. Tällä tavalla Suomessa rikastuu isosti. Toki takana paljon työtä, mutta onhan tuossa tuo "valmiina saatu" tilannekin. Siis suku. Ja tapa ottaa tulot pienellä verolla.
Totta, mutta tuokin on vähän kaksipiippuinen juttu. K. Fazer maksaa huomattavasti suuremman summan yhteiskunnalle kuin R. Väyrynen. Haluammeko me, että hän maksaa vai olisiko parempi, jos K. Fazer myisi firmansa ulkomaalaisomistukseen ja uusi omistaja siirtäisi toiminnan johonkin halvempien työvoimakustannusten maahan, missä yritysten verotuskin on pienempi kuin Suomessa? Viimeisen parinkymmenen vuoden aikana melkooinen määrä suuria yrityksiä on siirtynyt ulkomaalaisomistukseen ja musta kannattaa kyllä miettiä, halutaanko me, että nämä omistajat siirtävät toiminnankin pois Suomesta? Niille ulkomaalaisille omistajille kun Suomi ja suomalaiset ei merkitse oikeastaan yhtään mitään.

 
Ymmärrän sen, että joku on köyhä, mutta en sitä, etei ole varaa lasten lahjoihin, uusiin vaatteisiin tai vaikkapa leffalippuihin.

Olen elänyt MONTA vuotta toimeentulotuella aikoinaan, joka siis on minimi, jonka alle ei suomessa yleensä kukaan joudu ja silti minulla oli varaa kaikkeen edelläminittuun.
 
nekku
Niin, se on totta että Suomessa ei rikastu töitä tekemällä (iso vääryys!! )

Ja jokainen joka nyt vaatii kovempia veroprosentteja rikkaille, niin olisi täysin erimieltä jos itse olisi opiskellut 8 vuotta, tehnyt rutosti töitä 20 vuotta ja siitä mitä tällä TYÖLLÄ on ansaittu viedään puolet pois.

Mutta nämä on niin monisyisiä juttuja, että eipä pienen ihmisen niitä kannata vatvoa.
 
Melizza
Alkuperäinen kirjoittaja nekku:
Niin, se on totta että Suomessa ei rikastu töitä tekemällä (iso vääryys!! )

Ja jokainen joka nyt vaatii kovempia veroprosentteja rikkaille, niin olisi täysin erimieltä jos itse olisi opiskellut 8 vuotta, tehnyt rutosti töitä 20 vuotta ja siitä mitä tällä TYÖLLÄ on ansaittu viedään puolet pois.

Mutta nämä on niin monisyisiä juttuja, että eipä pienen ihmisen niitä kannata vatvoa.
Joopa joo....tosi vääryys....
 
Melizza
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Ymmärrän sen, että joku on köyhä, mutta en sitä, etei ole varaa lasten lahjoihin, uusiin vaatteisiin tai vaikkapa leffalippuihin.

Olen elänyt MONTA vuotta toimeentulotuella aikoinaan, joka siis on minimi, jonka alle ei suomessa yleensä kukaan joudu ja silti minulla oli varaa kaikkeen edelläminittuun.
Mutta kaikilla ei ole varaa....niitä näen paljon tuolla jouluaterialla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Ymmärrän sen, että joku on köyhä, mutta en sitä, etei ole varaa lasten lahjoihin, uusiin vaatteisiin tai vaikkapa leffalippuihin.

Olen elänyt MONTA vuotta toimeentulotuella aikoinaan, joka siis on minimi, jonka alle ei suomessa yleensä kukaan joudu ja silti minulla oli varaa kaikkeen edelläminittuun.
Niimpä, ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot. Ne on ihan omia valintoja miten rahat käyttää. Me ollaan aika vähävaraisia (joku sanoisi varmasti että köyhiä) mutta ihan tyytyväisiä ollaan. Päästään silloin tällöin leffaan, kirpparit pursuaa hyviä vaatteita ja kaupoissakin on aleja jos vaatetta tarvitsee. Jos halutaan jotain ylimääräistä, se tingitään ihan hyvillä mielin jostain muusta. Tasapainoisen ravinnon saa tosi hyvin koottua vähällä rahalla jos haluaa. Leipä kannattaa tehdä itse, saa tosi halvalla hyvää! Ja saa kokonaan pelkästä ruisjauhosta tehtyä leipää, toisin kuin kaupasta. Tämmönen pikku vinkki vaan ;)
 
Vieras
Onko köyhä, rikas, vai siltä väliltä jos perheen (2 aik ja 3 lasta) KAIKKI tulot kuussa on yhteensä n. 4000-4500e? vai millä perusteella köyhyyttä mitataan? entä rikkautta?
 
niin
Alkuperäinen kirjoittaja Melizza:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Ymmärrän sen, että joku on köyhä, mutta en sitä, etei ole varaa lasten lahjoihin, uusiin vaatteisiin tai vaikkapa leffalippuihin.

Olen elänyt MONTA vuotta toimeentulotuella aikoinaan, joka siis on minimi, jonka alle ei suomessa yleensä kukaan joudu ja silti minulla oli varaa kaikkeen edelläminittuun.
Mutta kaikilla ei ole varaa....niitä näen paljon tuolla jouluaterialla.
Siellä olen itsekin ollut ja monella on varaa tupakkaan ja bisseen ihan baarissa, ei edes lasoli kelpaa.
 
Melizza
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja Melizza:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Ymmärrän sen, että joku on köyhä, mutta en sitä, etei ole varaa lasten lahjoihin, uusiin vaatteisiin tai vaikkapa leffalippuihin.

Olen elänyt MONTA vuotta toimeentulotuella aikoinaan, joka siis on minimi, jonka alle ei suomessa yleensä kukaan joudu ja silti minulla oli varaa kaikkeen edelläminittuun.
Mutta kaikilla ei ole varaa....niitä näen paljon tuolla jouluaterialla.
Siellä olen itsekin ollut ja monella on varaa tupakkaan ja bisseen ihan baarissa, ei edes lasoli kelpaa.
Varmaan huomannut, että siellä on paljon perheellisiä ja lapsia....
 
nekku
Alkuperäinen kirjoittaja Melizza:
Alkuperäinen kirjoittaja nekku:
Niin, se on totta että Suomessa ei rikastu töitä tekemällä (iso vääryys!! )

Ja jokainen joka nyt vaatii kovempia veroprosentteja rikkaille, niin olisi täysin erimieltä jos itse olisi opiskellut 8 vuotta, tehnyt rutosti töitä 20 vuotta ja siitä mitä tällä TYÖLLÄ on ansaittu viedään puolet pois.

Mutta nämä on niin monisyisiä juttuja, että eipä pienen ihmisen niitä kannata vatvoa.
Joopa joo....tosi vääryys....
Ai sinäkö olet sitä mieltä että oikeasta työstä (+opiskelut + muut uhraukset ) ei kuulu saada korvaus? uskomatonta.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Onko köyhä, rikas, vai siltä väliltä jos perheen (2 aik ja 3 lasta) KAIKKI tulot kuussa on yhteensä n. 4000-4500e? vai millä perusteella köyhyyttä mitataan? entä rikkautta?
Nostan tätä ja piti vielä sanoa että nettotulot nuo.

 
niin
Alkuperäinen kirjoittaja Melizza:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja Melizza:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Ymmärrän sen, että joku on köyhä, mutta en sitä, etei ole varaa lasten lahjoihin, uusiin vaatteisiin tai vaikkapa leffalippuihin.

Olen elänyt MONTA vuotta toimeentulotuella aikoinaan, joka siis on minimi, jonka alle ei suomessa yleensä kukaan joudu ja silti minulla oli varaa kaikkeen edelläminittuun.
Mutta kaikilla ei ole varaa....niitä näen paljon tuolla jouluaterialla.
Siellä olen itsekin ollut ja monella on varaa tupakkaan ja bisseen ihan baarissa, ei edes lasoli kelpaa.
Varmaan huomannut, että siellä on paljon perheellisiä ja lapsia....
Kyllä mutta nyt olen ihan rehellinen ja sanon että aika vähän ihan normaaleja ihmisiä. Kyllä ne vanhemmat ovat aikalailla ressukoita, joko on psyykkistä sairautta, ihan silkkaa yksinkertaisuutta tai päihdeongelmia. Aika vähän tulee perheitä joista voi sanoa että onpa lapsilla hyvä ja tasapainoinen perhe vaikka persauki ovatkin.
 
Melizza
Alkuperäinen kirjoittaja nekku:
Alkuperäinen kirjoittaja Melizza:
Alkuperäinen kirjoittaja nekku:
Niin, se on totta että Suomessa ei rikastu töitä tekemällä (iso vääryys!! )

Ja jokainen joka nyt vaatii kovempia veroprosentteja rikkaille, niin olisi täysin erimieltä jos itse olisi opiskellut 8 vuotta, tehnyt rutosti töitä 20 vuotta ja siitä mitä tällä TYÖLLÄ on ansaittu viedään puolet pois.

Mutta nämä on niin monisyisiä juttuja, että eipä pienen ihmisen niitä kannata vatvoa.
Joopa joo....tosi vääryys....
Ai sinäkö olet sitä mieltä että oikeasta työstä (+opiskelut + muut uhraukset ) ei kuulu saada korvaus? uskomatonta.
Siis suomessa maksetaan aika vähän veroa....ja palkka on joka alalla hyvin pieni....joten minusta ei ole iso vääryys jos vähän suurempituloinen maksaa hieman enemmän veroa kuin köyhempi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Melizza:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Ymmärrän sen, että joku on köyhä, mutta en sitä, etei ole varaa lasten lahjoihin, uusiin vaatteisiin tai vaikkapa leffalippuihin.

Olen elänyt MONTA vuotta toimeentulotuella aikoinaan, joka siis on minimi, jonka alle ei suomessa yleensä kukaan joudu ja silti minulla oli varaa kaikkeen edelläminittuun.
Mutta kaikilla ei ole varaa....niitä näen paljon tuolla jouluaterialla.
Miten niin samoilla tuloilla jollakulla muulla on varaa ja jollakulla muulla taas ei?

Itse vieläpä olin tupakoiva (30 savuketta päivässä) ja alkoholiakin käytin silloin tällöin eli mulla oli ns. ylimääräistä, täysin turhaa rahan menoa mutta silti on lapsi saanut aina jouluna lahjoja, uusia vaatteita ja leffassa olen käynyt kun olen halunnut.

Kyllä tämä on nyt siitä kiinni, että miten ne rahan käyttää.

Ehkä olin ruokakaupassa tarkempi ja ostin usein ale-vaatteita. Autoa en tarvinnut, sillä bussilla pääsi paikkaan kuin paikkaan ja lastenrattaiden kanssa vieläpä ilmaiseksi. Koti mulla on ollut aina tiptop, vaikkei välttämättä nuoruusvuosina kaikki huonekalut olleetkaan samaa sarjaa keskenään. Kierrätyskeskuksesta löysin ihanan meikkipöydän ja tietokonepöytäkin sitä kautta tuli hankittua.

 
Melizza
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja Melizza:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja Melizza:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Ymmärrän sen, että joku on köyhä, mutta en sitä, etei ole varaa lasten lahjoihin, uusiin vaatteisiin tai vaikkapa leffalippuihin.

Olen elänyt MONTA vuotta toimeentulotuella aikoinaan, joka siis on minimi, jonka alle ei suomessa yleensä kukaan joudu ja silti minulla oli varaa kaikkeen edelläminittuun.
Mutta kaikilla ei ole varaa....niitä näen paljon tuolla jouluaterialla.
Siellä olen itsekin ollut ja monella on varaa tupakkaan ja bisseen ihan baarissa, ei edes lasoli kelpaa.
Varmaan huomannut, että siellä on paljon perheellisiä ja lapsia....
Kyllä mutta nyt olen ihan rehellinen ja sanon että aika vähän ihan normaaleja ihmisiä. Kyllä ne vanhemmat ovat aikalailla ressukoita, joko on psyykkistä sairautta, ihan silkkaa yksinkertaisuutta tai päihdeongelmia. Aika vähän tulee perheitä joista voi sanoa että onpa lapsilla hyvä ja tasapainoinen perhe vaikka persauki ovatkin.
Siellä on ihan samanverran tavallisia ihmisiä myös mukana :D
 
nekku
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Onko köyhä, rikas, vai siltä väliltä jos perheen (2 aik ja 3 lasta) KAIKKI tulot kuussa on yhteensä n. 4000-4500e? vai millä perusteella köyhyyttä mitataan? entä rikkautta?
Nostan tätä ja piti vielä sanoa että nettotulot nuo.
Minä pidän teitä hyvin toimeentulevina... Ei ne tulot vaan ne menot, niinkuin moni on sanonutkin ;)

Köyhyys on moniselitteinen. Joku ei ole mielestään köyhä vaikka rahaa ei ylimääräiseen ole, joku toinen samassa tilanteessa pitäisi itseään köyhänä. Mutta todellista köyhyyttä on silloin kun ei tulot riitä asumiseen+ruokaan. Tähän ei sitten kuulu asuntolainat, autolainat jne jne jne turhat.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Ymmärrän sen, että joku on köyhä, mutta en sitä, etei ole varaa lasten lahjoihin, uusiin vaatteisiin tai vaikkapa leffalippuihin.

Olen elänyt MONTA vuotta toimeentulotuella aikoinaan, joka siis on minimi, jonka alle ei suomessa yleensä kukaan joudu ja silti minulla oli varaa kaikkeen edelläminittuun.
Voi voi. Ymmärrä nyt ihminen hyvä, että on tilanteita, että vaikka toimeentulotukea saa, niin se ei ole plussaa, sillä maksetaan laskuja. Kun niitä toimeentulotukeen liittymättömiä laskuja riittää monella (asuntolainat yms) niin tilanne voi silti tuista huolimatta olla katastrofaalinen.

Tuskin kukaan vapaaehtoisesti valitsee, että elänpä köyhänä ja tukia nostelen! Kun niitä tilanteita ja syitä, miksi on köysyysloukkuun joutunut, on monta ja tulevaisuutta ei voi ennustaa.
Ihan turha täällä on sitten viisastella, että miksi on lapsia hankittu, jos ei niitä pysty rahallisesti kunnolla hoitamaan.
Moni teistäkin joutuu takuu varmasti elämässään vielä tilanteisiin, jossa tulevaisuus yllättää, eikä mitenkään positiivisesti. Silloin viimeistään kannattaa miettiä, mitä on vastaavassa tilanteessa muille sanonut tai asiasta ollut mieltä.
Elämä opettaa.


 
nekku
Alkuperäinen kirjoittaja Melizza:
Alkuperäinen kirjoittaja nekku:
Alkuperäinen kirjoittaja Melizza:
Alkuperäinen kirjoittaja nekku:
Niin, se on totta että Suomessa ei rikastu töitä tekemällä (iso vääryys!! )

Ja jokainen joka nyt vaatii kovempia veroprosentteja rikkaille, niin olisi täysin erimieltä jos itse olisi opiskellut 8 vuotta, tehnyt rutosti töitä 20 vuotta ja siitä mitä tällä TYÖLLÄ on ansaittu viedään puolet pois.

Mutta nämä on niin monisyisiä juttuja, että eipä pienen ihmisen niitä kannata vatvoa.
Joopa joo....tosi vääryys....
Ai sinäkö olet sitä mieltä että oikeasta työstä (+opiskelut + muut uhraukset ) ei kuulu saada korvaus? uskomatonta.
Siis suomessa maksetaan aika vähän veroa....ja palkka on joka alalla hyvin pieni....joten minusta ei ole iso vääryys jos vähän suurempituloinen maksaa hieman enemmän veroa kuin köyhempi.
Olen osittain samaa mieltä. Suomessa on paljon aloja, joilla palkka on aivan liian pieni. Mutta sitten samalla olen sitä mieltä, että ne jotka ovat varallisuutensa työllä ansainneet saisivat siitä myös nauttia...

Ja moneen muuhun EU-maahan verrattuna Suomessa maksetaan hurjia veroja, mutta sen ansiosta meillä onkin hyvä terveydenhuolto (no tästä ollaan montaa mieltä, mutta hyvä se on ) ja hyvä koulujärjestelmä.
 

Yhteistyössä