Toukokuiset 2025

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Sillai vähän niin kuin ajattelin, mut aattelin viisaammilta kysyä. Uunissahan se melko kauan kuitenkin on. Kuitenkin kotimainen tuote niin loogisesti aattelin et käyttävät myös kotimaista maitoa, mut emt. Niin ollaan taas positiivisin mielin liikkeellä, ei synkistelyä. Miten on uskallatteko saunoa? Löytyy netistä puolesta ja vastaan tietoa.
Mä olen uskaltanut saunoa eikä sitä mielestäni ole Suomessa kielletty kunhan ei ehkä mitään extreme saunomista harrasta (esim. Avanto-kuuma sauna-avanto tai tosi pitkään saunassa ilman nestettä) 😊 nyt olen järkyttävässä flunssassa - tämä on ihan hirveää kun normaaleja flunssalääkkeitä ei voi käyttää! 😭

Nyt on kyllä kovaa ja pitkäkestoista flunssaa liikkeellä. Pikaista paranemista Minni. Se on kyllä, kun pitää keksiä tavallisesti käytettyjen lääkkeiden tilalle muuta. Eihän tuota tule edes normaalisti mietittyä.

Hienoa kuulla, että Heltsuli vointi on kipujen ja vuodon suhteen parantunut. Minäkin kyllä oletan, että teollisuudessa käytetty maito on aina pastöroitua. Paitsi ne tietyt juustot. Kävin muuten pitkän rivin granoloita läpi viikonloppuna. Melkein kaikissa oli auringonkukan, pellavan tai kurpitsan siemeniä. Sitäkin olin jo välillä syönyt mitä kotona sattui olemaan, ennen kun tuon tarkistin.

Saunonut oon kyllä kaikissa raskauksissa. Enkä oo koskaan kuullut, että sitä ei suositella. Varmasti jossain Suomen ulkopuolella näin on, mut jos miettii, että täällä on saunottu vuosisatoja ja osataan tehdä se vaarantamatta terveyttä.

Olo alkaa selvästi helpottaa. Olin perjantaina pelaamassa padelia pari tuntia. Toki taukoja ja aika rauhallinen peliporukka, mut selvisin ja vitsi tuntui hyvältä. Tulevalla viikolla yritän päästä salille.

• Tykkää
Reactions: Minni__
Olen saunonut ihan normaalisti 😊

Mä yleensä syön jouluna maksalaatikkoa, mutta tänä jouluna sen korvaa sitten hirven- tai poronkäristys, nam 🤤

Kävin siellä nt ultrassa viime viikolla, rakenteellisesti kaikki kunnossa.
Iän, kaksoisraskauden jne myötä seula hälytti, mutta prosenttina ajateltuna n.1,4% riski joten uskon että kaikki kunnossa.
Nyt odottelen soittoa että saisin käydä siellä niptissä.
Tätä odotan todella paljon, koska asian jännittäminen on todella raskasta.

Juuri istun sokerirasituksessa, paastoarvo oli ainakin hyvä, toivottavasti loputkin on.

Nyt on kyllä kovaa ja pitkäkestoista flunssaa liikkeellä. Pikaista paranemista Minni. Se on kyllä, kun pitää keksiä tavallisesti käytettyjen lääkkeiden tilalle muuta. Eihän tuota tule edes normaalisti mietittyä.

Hienoa kuulla, että Heltsuli vointi on kipujen ja vuodon suhteen parantunut. Minäkin kyllä oletan, että teollisuudessa käytetty maito on aina pastöroitua. Paitsi ne tietyt juustot. Kävin muuten pitkän rivin granoloita läpi viikonloppuna. Melkein kaikissa oli auringonkukan, pellavan tai kurpitsan siemeniä. Sitäkin olin jo välillä syönyt mitä kotona sattui olemaan, ennen kun tuon tarkistin.

Saunonut oon kyllä kaikissa raskauksissa. Enkä oo koskaan kuullut, että sitä ei suositella. Varmasti jossain Suomen ulkopuolella näin on, mut jos miettii, että täällä on saunottu vuosisatoja ja osataan tehdä se vaarantamatta terveyttä.

Olo alkaa selvästi helpottaa. Olin perjantaina pelaamassa padelia pari tuntia. Toki taukoja ja aika rauhallinen peliporukka, mut selvisin ja vitsi tuntui hyvältä. Tulevalla viikolla yritän päästä salille.
Ihana kuulla että olo alkaa helpottaa! 😊 ja että olet päässyt liikkumaan! Sitä itsekin odotellessa, viime viikot energiat on ollu tosi nollissa niin en ole liikkunut lainkaan (kroppa kaipaa kyllä liikettä).

Ulkomailla olevilta ystäviltä olen minäkin kuullut että ei suositella saunomista tai poreammeita yms raskaana mutta Suomessa kaikki raskaana olevat tutut ovat saunoneet normaalisti. Jostain vauvaoppaata muistan lukeneeni jtn että ”odottava äiti voi käydä saunassa, näin pieni lapsi saa hyvän intron/tutustumisen jo vatsassa suomalaiseen kulttuuriin” tms 😄

Nyt flunssan kourissa olen erityisen kiitollinen siitä, että ei ole pahoinvointia. Jos yrjöäisin lisäksi niin menisin varmaan sairaalaan kun en todellakaan pärjäisi kotona. Toivotaan että tänään alkaisi helpottaa, viime yö oli aika horror. 😄

Ja tsemppiä sokerirasitukseen Naissoturi! 🙏😊 uskon myös että nuo nt-tulokset ovat ok!

Itse oon saunonut ihan fiiliksen mukaan, aina ei ole huvittanut jos on ollut kehnompi olo mutta en ole mitenkään varonut.

Tänään käyty ultrassa, siellä kaikki varsin mainiosti, ei merkkejä huolestuttavasta niskaturvotuksesta ja tyyppi oli varsin eläväistä sorttia nyt jo. Päivän heitto tuli laskettuun aikaan eli nyt virallisesti 18.5.

Itse oon saunonut ihan fiiliksen mukaan, aina ei ole huvittanut jos on ollut kehnompi olo mutta en ole mitenkään varonut.

Tänään käyty ultrassa, siellä kaikki varsin mainiosti, ei merkkejä huolestuttavasta niskaturvotuksesta ja tyyppi oli varsin eläväistä sorttia nyt jo. Päivän heitto tuli laskettuun aikaan eli nyt virallisesti 18.5.
Ihana kuulla! ❤😊

• Tykkää
Reactions: Halloumi
Onnea ultrakuulumisista molemmille halloumi ja naissoturi! ❤

Mulla se (ultra) ois edessä perjantaina ja jännittää jo. Kunpa kaikki olisi hyvin! Ehkä eniten jännittää just se jos seulat hälyttää iän takia ja sit joutuu vielä odottelemaan lisätuloksia.
Onneks tällä viikolla on töiden ja opiskelun kanssa niin paljon hommaa ettei jää liikaa aikaa pohtimiselle.

Mä oon nyt tuntevinani kyllä päivittäin hennon hentoja "muksauksia" kohdun alueella ja aika varma oon että ne on liikkeitä ❤ Hassua kun en oo aiemmissa raskauksissa tuntenut niitä näin varhain ni epäilen itse itseäni. Menen siis ultraan kuitenkin sillä oletuksella että mun sisällä oikeasti kasvaa joku ❤🥹

Saunassa ei tuu paljon käytyä, mutta uimahallissa kuopuksen kanssa käydessä oon kyllä käynyt saunassakin ja syyslomalla meillä oli hotellihuoneessa sauna ja silloinkin tuli löylyt otettua. Omaa oloa oon kuunnellut ja lähtenyt pois kun tulee tukala.

Minäkin olen kyllä saunonut normaalisti. Hyvä, että vaikuttaa menevän hyvin monilla :)) minulla on ollut kauheaa kutinaa viime päivinä, varmaan hiiva. Varmistin työterveyden chatista, että Canestenia on ok käyttää, mutta kotona oli vain syyskuussa vanhaksi mennyt avattu jämä, joka ei kauheasti auttanut, varmaan laimentunut jo teho :') saan tänään vihdoin haettua uuden apteekista. Pitää ostaa maitohappobakteereja samalla, jos tasapainottaisi vähän.

Toisaalta tuntuu, että aika kuluu hitaasti, mutta toisaalta viime viikko meni kyllä tosi nopsaan ja nyt jo 11+1! Keskenmenon pelko tuntuu hälvenneen aika hyvin, mutta toki jännittää mitä ultrassa sitten ensi viikolla paljastuu.

Taisi tulla radi 😕 ainakin mitä itse kantaa tutkailin. Olettaisin että neuvolasta piakkoin ilmottelevat jatkosta sen suhteen kun ilmoitin sokerirasituksessa tänään käyneeni.
Edellisessä raskaudessa muutoksia ruokavalioon ei tarvinnut tehdä vaikka radi oli silloinkin, tosin se oli silloin just rajalla vain. Nyt kahden tunnin arvo ainakin ylittyi vähän enempikin.

Mutta nipt verikoe on nyt annettuna ja sain ajan seuraavaan ultraankin 16 viikon tienoille ja siitä eteenpäin ultra taitaakin olla joka toinen viikko.
Niptin tulosta käskettiin katella kannasta 2vko kuluttua.
Kysyin voiko näkyä jo 5 päivässä, niin sanoi että harvemmin.
Toivon kyllä silti että tulos tulisi jo tällä viikolla, toivoa saa aina 😄

Sukupuolesta sanoi että kaksoisraskaudessa näkee vain toisen sukupuolen. Tosin meidän kohdalla kun on modi raskaus niin sukupuolen pitäisi olla sama molemmilla. Mielenkiinnolla jään odottelemaan 😅

Niin ja en muista sanoinko että la aikaistui noin viikolla pysyen kuitenkin toukokuussa.
Tosin koska kaksoset niin todennäköisesti syntyvät 36 tienoilla, mikä on huhtikuussa.
Mihin ryhmään mä nyt sit kuulun, huhtikuisiin vai toukokuisiin? 😱

Uutamo, kokeile sellasia karpalouutetta ja maitohappobakteeria sisältävää kapselia apteekista, itse söin niitä pitkään 1/pvä virtsatietulehduksen jälkeen ja tuntuivat tasapainottavan alakertaa 🤪

Naissoturi, jää vaan tänne. Ihan hyvin voi mennä toukokuullekin jos sinä ja vauvelit voitte hyvin eikä oo akuuttia tarvetta käynnistää. ❤
Sitäpaitsi raskaus ja sen eteneminen etenee kuitenkin toukokuun mukaan. 😌

Mun oli pakko tulla tänne jakamaan tää juttu. Olin lähdössä töistä ni työkaveri kysyi pukuhuoneessa et milloin mulle tulee vauva 😆😆 Kuulemma kaikki tietää jo mut odottaa milloin kerron. Et hyvin menny tää vaatteilla peittely 😁😁😁

Meillä on kyllä myös puolison keräämiä karpaloita pakkasessa, ehkä rupean syömään niitä :D

Itse olen joillekin harrastusporukan kavereille kertonut jo, koska vaikuttaa ensi vuoden suunnitteluun. Mutta onneksi ei ole kukaan arvuutellut, eihän tuollaista pitäisi ikinä kysyä keneltäkään, vaikka asia olisi kuinka selvä kysyjän mielestä… itsellä ainakin turvotusta ollut ihan vatsavaivojen takia tämän verran kuin nyt on mahaa ja enemmänkin 😅 isälle pidin juuri kesällä puhuttelun, kun uteli turvotuksen takia raskausasioita, että tuollaista et kysy enää ikinä keneltäkään.

• Tykkää
Ohoh, sainkin jo tuon sikiöseulonnan tuloksen tämän saman päivän aikana. Todennäköisyys on lähes 1:9000 eli todella pieni, ajattelin että ikä (38v) pistää hälyt soimaan vähintäänkin mutta ei näemmä. Toki hyvä että ei johda jatkotutkimuksiin, mutta nyt kalvaa että pitäisikö mennä yksityiselle niptiin varmuuden vuoksi. Mitähän sitä tekisi?

• Tykkää
Just tuo on tosi inhottavaa kun ihmiset tulee töksäyttää Et koska vauva syntyy tai ovat 100% varmoja et on raskaana. Sit kun yrität kertoa ettet ole raskaana niin alkaa syytökset et älä valehtele kyllä tuon näkee et oot raskaana. 🙈 Miten monet kerrat oonkaan mieleni pahoittanut. Kun nykyisessä työpaikassa aloitin olin kävelevä luuranko, nyt kun oon saanut painoa lisää ja sehän on vatsaan kertynyt niin ai että kyselyiden määrää. Onkin hämmentävää miten oon vielä saanut olla rauhassa ettei kukaan ole tullut kyselemään. Toivottavasti saan vielä tovin ollakkin. Laitoimme puolison kanssa asuntomme pari kuukautta sitten myyntii kenellekään mitää sanomatta. Hämmennykseksi sain omalta äidiltä kuulla et oli päätellyt et meille tulee perheen lisäystä ja etsimme käytännöllisempää asuntoa. Ai että kun kilahdin hänelle ja tomerasti totesin ettei sellaisesta ole kyse. Viikkoa myöhemmin teinkin positiivisen testin. 🙈 Toki en ole äidilleni vielä kertonut, sitä en halua asian tiimoilta kimppuuni. Mut sen puoleen isäni tietää ja hän oli puhelimen päässä melkein käynyt itkemään kun sain kuulla et olisi tulossa toinen lapsenlapsi. Hän on ollut mulle tällä matkalla suuri tuki ja turva. ❤

Töissä on tällä hetkellä paljon saikkulaisia, ovat influenssassa sekä osa koronassa. Toivottavasti saan kierrettyä taudit. Nähtäväksi jää miten käy. Iltaruoka upposi tänään ongelmitta nassuun, mutta hampaitten harjaus jäi puolitiehen. Tulipahan taas oksennettua. Kun yritin harjausta jatkaa niin kävi tuntumaan et kohta tulee taas. Mutta kaikille voimia ja jaksamisia!

• Tykkää
Nuo utelut on kyllä ikäviä, etenkin silloin kun vauvaa toivoo tosi paljon eikä sitä kuulu. Tai jos on kehossa tapahtunut muutoksia ihan jostain muusta syystä.

Ainoa, joka on kysynyt mahdollisesta vauvasta on anoppi. Sain asian kierrettyä, koska kysyi sitä viestillä. Ensi viikonloppuna ollaan menossa sinne ja jos Nipt tulos on tullut, niin sitten voidaan kertoa. Ehkä. Omille vanhemmilleni en ole kertonut ja yritän pitkittää sitä mahdollisimman kauas. Äiti on niin kova murehtimaan kaikkea mahdollista.

Kaksi työkaveria kysyi tänään ensi vuoden suunnitelmista. Tehdään nyt töitä aika tiiviinä tiiminä. En tiedä epäilivätkö jotain, mutta en sanonut muuta kun, että no katsotaan myöhemmin sitte sitä ens vuotta.

Toivon myös, että välittäisin taudit, mutta saa nähdä kuinka käy. Huonenna saan influenssa rokotteen, joka toivottavasti ehtii ajoissa.

Halloumin uutiset pienestä riskistä seulonnassa kuulosti oikein hyviltä. Kyllä tilastojen mukaan suurin osa iäkkäämpienkin raskauksista sujuu hyvin ja lapsi syntyy terveenä. Jos asia kovasti mietityttää, etkä halua odottaa rakenneultraan, niin tiedustele Nipt:n hintaa yksityiseltä.

• Tykkää
Meillä on kyllä myös puolison keräämiä karpaloita pakkasessa, ehkä rupean syömään niitä

Itse olen joillekin harrastusporukan kavereille kertonut jo, koska vaikuttaa ensi vuoden suunnitteluun. Mutta onneksi ei ole kukaan arvuutellut, eihän tuollaista pitäisi ikinä kysyä keneltäkään, vaikka asia olisi kuinka selvä kysyjän mielestä… itsellä ainakin turvotusta ollut ihan vatsavaivojen takia tämän verran kuin nyt on mahaa ja enemmänkin isälle pidin juuri kesällä puhuttelun, kun uteli turvotuksen takia raskausasioita, että tuollaista et kysy enää ikinä keneltäkään.
Suosittelen kyllä karpaloita 😊 itse syön kuivattua karpalojauhetta joka päivä smoothiessa. Myös monipuolisesti hapanmaitotuotteita!

Naissoturi, jää tänne toukokuisiin ihmeessä. Minäkin jään vaikka olen kesäkuista odottamassa.😎

Ihania uutisia ja viestejä kaikilta. 😊 täällä itse kovasti odotan nt-ultraa johon on vielä kolmisen viikkoa. Nyt keskityn vaan et pian tää tukkoisuus helpottaa, ahdistaa mennä nukkumaan kun ei voi hengittää nenän kautta. Voi tulla taas valvomisyö eteen kuten viime yönä. 🙄

Ja vielä noista raskauskommenteista/uteluista vatsan perusteella -kommenteista. Mun mielestä kommentit on todella tökeröä erityisesti työyhteisöltä/puolituntemattomilta - hieman eri asia ihan lähiperhe/läheiseltä ystävältä. Sillon kun itsellä oli keskenmenot ja turvotti kummankin aikana niin yksi työkaveri tuijotti mun vatsaa ja mietin mielessäni et jos päästää jonkun ”ootko raskaana” -kommentin niin näpäytän sanomalla suoraan kovaan ääneen et en oo vaan keskenmeno meneillään et se nyt turvottaa. Tosi ikävään kun ei tiedä mitä toinen käy läpi. ☹

Mä olen ihan suoraan suunnitellut ensi vuotta ja sopinut sinne työasioita - ne hoitaa sit joku kuka hoitaa kun jään pois 😄 en todella aio työyhteisölle kertoa kun vasta silloin kun on pakko (poislukien esihenkilö joka on ihana ja jolle kerron kyllä vähän aiemmin).

Meidän on pakko kertoa raskaudesta minun perheelle ensi viikonloppuna, sillä en pysty tätä peittelemään enää.
Samalla saa tietää jo aikuinen lapseni, mutta mietin miten meidän 4 vuotiaan kanssa tehdään.

Olen ajatellut että hänelle kerrotaan kun niptistä tulee terveiden paperit, mutta toisaalta en saa kerrottua muulle perheelle ellei hän ole nukkumassa. Mutta nähdään jo aamupäivästä 😅

Toki nämä asiat mitä raskaus tuo tullessaan on ns osa prosessia, mutta kyseessä kuitenkin 4 vuotias (kohta 5).
Miten te olette toimineet tai aiotte toimia tai mitä ajatuksia tämä herättää?

Toivon todella että tulokset näkyy kannassa heti kun ne on valmiit, eikä viiveellä.
Huomenna haen neuvolasta verensokerimittarin niin pääsee tätä radia tarkkailemaan.
Pitäisiköhän samalla kysyä neuvolan tädin mielipidettä raskauden kertomisesta lapselle 🤔 ainahan sitä voi kysyä, mikäli hänellä on hetki aikaa jutella.
Paitsi että sitten tietää koko tienoo jos lapselle kerron, koska kertoo varmaan päiväkodissa, juu ehkä parempi odottaa ne nipt tulokset ensin. Pitää koittaa keksiä jotain häiriötekijää hänelle siksi aikaa kun kerrotaan muille.

Ootteko muuten ostaneet jo mitään vauvajuttuja?

Mä ostin ekat 2 bodya ja vauvan villasukat 2 päivää ennen positiivista testiä. Sen jälkeen oon satunnaisesti ostanut unisex vaatteita sen mukaan mitä tullut mieluisia vastaan kirpparilla. Lisäksi ostin jo kånkenin vauvan hoitolaukuksi. En malta odottaa häntä vaikka epävarmuutta edelleen.

Tänään 11+3 ja tasan viikko ultraan. Viimeksi varhaisultrassa 7+0 kaikki oli ok ja siitä lähtien ollut päivittäistä pahoinvointia, minkä pitänyt hyvänä merkkinä vauvan olemassaolosta. Mulle tää on tosiaan ensimmäinen raskaus ja vauva ja siksi malttamaton olo. 🙈

Yhteistyössä