Kuinka moni arvostaa hoitoalan työntekijöitä?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Mä ainakin arvostan ja paljon. Ilman lääkäreitä ja hoitajia mä en olisi teille kirjoittamassa tätä viestiä.

En ymmärrä hoitoalan työntekijöiden haukkumista, koska he aivan oikeasti tekevät kaikkensa auttaakseen ihmisiä. Moni sanoo, että lääkärit sen arvostuksen tarvitsevat, mutta ei lääkärit yksin ihmisiä pelasta. Lääkärin määräämät lääkkeet on mulle laittanut hoitajat. Hoitajat ovat olleet niitä joiden kanssa olen saanut puhua ja he ovat olleet paikalla kun apua tarvitsen.

Musta itsestä ei olisi hoitajaksi esim. sille Pikonlinnan osastolle jossa olen itse ollut. Mä en kestäisi sitä surua ja pahaa oloa mikä sen osaston potilailla on syövän takia. Tottahan silloinkin on elämässä valopilkkuja, mutta monesti mieli on maassa ja silloin hoitajat ovat tukemassa.

Mä en olisi pystynyt olemaan serkkuni hoitajana ennen hänen kuolemaansa. Vähän alle 30v. mies jolla syöpä levinnyt moneen paikkaan ja hän itse ei tiennyt sitä ettei pääse sairaalasta enää pois. Mäkin tiesin ettei sieltä pois enää pääse. :|

Mä en vain kestäisi kaikkea tuollaista ilman omaa pahaa oloa.

Arvosta ja soisin jopa lisää liksaa ihan sillä perusteella että itse en kuunapäivänä hoitoalalle tule eksymään ja kiva olisi jos joku minuakin (ja perhettäni) sielä tulevaisuudessa hoitaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Arvosta ja soisin jopa lisää liksaa ihan sillä perusteella että itse en kuunapäivänä hoitoalalle tule eksymään ja kiva olisi jos joku minuakin (ja perhettäni) sielä tulevaisuudessa hoitaisi.

En voi muuta kuin peesata.

Pääsääntöisesti arvostan, vaikka kaikki hoitajat eivät ehkä olekaan omimmassa ammatissaan. Mutta ymmärrän ja hyväksyn sen, että tämän päivän hoitsuille kyse ei ole kutsumuksesta vaan siitä, että saadaan fyffet elämiseen. Niinkuin mielle muillekin. Minusta onkin ollut jo korkea aika romuttaa myytti sisar hentovalkoisesta ja siirtyä toiselle tasolle, jossa hoitaja on samanlainen työntekijä kuin paperimieskin. Tekee töitä, koska sillä elättää perheensä. Työ on työtä ja hyväntekeväisyys on hyväntekeväisyyttä eikä niitä pitäisi mun mielestäni enää 2000-luvulla sekoittaa toisiinsa.

ihanteellisintahan on, jos hoitaja tekee kutsumusammattiaan elättääkseen perhettään. Itse tykkään tehdä tätä työtä ja nautin siitä, haluan että potilaani ovat tyytyväisiä ja teen parhaani, yritän olla hyväntuulinen ja muistaa että olen palveluammatissa, en pyydä kansanedustajan palkkaa työstäni, mutta minusta on oikeutettua että saan työtä, sen vaativuutta ja koulutusta vastaavaa palkkaa, mielestäni hoitajien ei kuulu olla nöyriä ja tyytyä muiden miellyttämiseen vain koska he ovat hoitajia.

Toisaalta aika ristiriitainen kysymys johon vaikea vastata. Muistelen kätilöitä ja hoitajia jotka minua auttoivat lasteni syntymän jälkeen. Arvostan kovasti, osa joutui minut näkeen alasti ja selvisivät siitä tervejärkisinä. :whistle: :whistle: :whistle: Pakko arvostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja PrincessOfAcco:
mielestäni hoitajien ei kuulu olla nöyriä ja tyytyä muiden miellyttämiseen vain koska he ovat hoitajia.
Tässä voi olla yksi syy, miksi Tehyn työtaistelua on monen vaikea hyväksyä. Vielä 20 vuotta sitten - ja 20 vuotta on oikeastaan aika lyhyt aika - meidät hoitajat jo sairaanhoito-opistossa koulutettiin nöyriksi ja muiden miellyttämiseen tyytyviksi. Se oli se putki, jonka läpi opiskelija työnnettiin ja josta ulospäästyään tuli kirkasotsainen pyyteetön sisar hento valkoinen. Putkessa ryppyilevät tai ne, jotka erehtyivät käyttämään oransseja sukkahousuja - heivattiin kesken putkimatkan likasammioon eikä heistä hoitajia koskaan sitten tullutkaan.

Ehkä juuri siksi, että mut on tuon putken läpi aikanaan puristettu, ymmärrän myös monen ihmisen näkemyksen siitä, millainen hoitajan tulisi olla. Minusta on erittäin hyvä, ettei hoitajilla ole enää mitään "sädekehää päänsä päällä" vaan samanlaisia ammattinsa harjoittajia kuin kaikki muutkin. Tottakai jokainen valitsee itselleen ammatin, josta tykkää - tai ainakin kuvittelee tykkäävänsä - mutta puhutaanko koskaan siitä, että lakimies, putkimies tai kaupan kanssa olisi kutsumusammatissaan? Käsitteen kutsumusammatti voisi mun puolestani haudata kuuden metrin syvyyteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:

En voi muuta kuin peesata.

:wave: :wave: :wave:

arvostan hoitajia...
paitsi sitä yhtä joka antoi ukilleni muutama vuosi sitten kovan karkin vaikka se oli kiellettyä...
ukkini tukehtui siihen karkkiin..
tosin se tyttö ei tule koskaan tekemään töitä lasten eikä vanhusten kanssa ku se meni oikeuteen

Arvostan. Ihan painavista syistäkin. Ei kai oikein voi muutakaan, kun ei tuo lapsi olisi hengissä ilman hoitohenkilökuntaa.

Ne huonot kokemukset joita on ollut, on kuitenkin olleet yksittäisiä tapauksia ja kiinni siitä ihmisestä, eikä alasta.

Alkuperäinen kirjoittaja ihan :
yhtä paljon kuin kaikkia muitakin työntekijöitä ja ihmisiä. Eivät ole sen enempää ihmishengistä vastuussa kuin kukaan muukaan.

No kyllä he vain ovat enemmän vastuussa ihmishengistä kuin muun alan työntekijät. Ilman hoitoalan työntekijöitä mä olisin kuollut.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Alkuperäinen kirjoittaja ihan :
yhtä paljon kuin kaikkia muitakin työntekijöitä ja ihmisiä. Eivät ole sen enempää ihmishengistä vastuussa kuin kukaan muukaan.

No kyllä he vain ovat enemmän vastuussa ihmishengistä kuin muun alan työntekijät. Ilman hoitoalan työntekijöitä mä olisin kuollut.

Itse olen sitä mieltä, että opettaja tekee tärkeämpää työtä. Opettaa lapsia ja pitää heistä huolta.
Suurin osa sairaaloiden ja terveyskeskusten toimintaa on itsensä läskiksi syöneiden hyysaamista välittämättä kustannuksista.

Yhteistyössä