mistä johtuu nykyään ihmisten kiittämättömyys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiti

Vieras
Olen hoitajana töissä kotisairaalassa ja myös osastoilla,nykyään on tullut melkein joka päivä vastaan vanhusten ja omaisten tyytymättömyys hoidoista.Heille hoitajat ovat robotteja,ajatusten lukijoita(eli jos asia ei tapahdu heti tai oikealla tyylillä haukutaan että kyllähän sinun pitäisi hoitajana tietää eikö ne muut ole kertoneet miten meillä asiat tehdään jne.)pitäisi olla 5 paikassa yhtä aikaa tai jonnekkin ei saa mennä tiettyjen televisio ohjelmien aikana hoitamaan asiakasta ym...näitä on pitkä lista,sitten ihmetellään kun hoitajat ovat jatkuvasti sairaslomilla tai muuten turhautuneita kun tiettyjen vanhusten luo on mentävä vaikkei haluttaisi taas kuulla nalkutusta.
Toinen ääripää on varsinkin osastoilla pompottavat omaiset,kun heidän äitiä ei nosteta ylös sängystä joka päivä...ja vanhus raasu on jo niin huonossa kunnossa ettei jaksaisi istua vaan haluaisi maata vuoteessa,mutta kun omaiset nalkuttaa hoitajat nostavat potilaan aina kun on aikaa.ainakin syönnin ajaksi.Ja jos joku tyynyn kulma ei ole oikeassa paikassa tulee hirveät huudot niskaan ym.
Itse koin tänään kamalan päivän ensin tunti tappelua yhden ison miehen kanssa vaipan vaihdosta jonka vuoksi myöhästyin puoli tuntia toisesta paikasta joka sitten haukkui minut miksi kun en tullut ajoissa tasan 9 aikaan.itkua vääntäen lähdin pois vaikka teki mieli sanoa vanhukselle vaikka mitä kun ei järki puhe riittänyt.Tiedetään että vanhuksillakin on paha olla mutta varsinkin he jotka ymmärtävät ei tartteisi sitä pahaa oloa koko ajan purkaa hoitajiin se vain pahentaa tilannetta entisestään.
Missä tämä raja oikein menee...miten piippuun hoitajat on tarkoitus ajaa.Jos hoitajia olisi enemmän ja porukat pysyisi pidempi aikaisissa työsuhteissa olisi vanhuksille enemmän aikaa ja samoin myös omaisille.Tämä hoito ala menee koko ajan hullummaksi,hoitajat valittaa väsymystä,välttelevät tiettyjä omaisia ja osia jopa pelätään kun jotkut ovat väkivaltaisia,ei kukaan jaksa enään!Itse olen jo ihan piipussa mutta luojan kiitos teen vain keikkaa tutuissa paikoissa suurimmaksi osaksi itse pääsen huilaamaan noista kamalista paikoista mutta vaki porukka ei pääse muuten kuin jäämällä sairaslomalle tai vaihtamalla työpaikkaa tai jopa alaa kuten monet ovat jo tehneet.Parempaa palkkaa saa työstä joka ei ole niin raskasta henkisesti ja fyysisesti.Me ei jakseta enään
Vanhusten ja heidän omaisten pitäisi alkaa pikku hiljaa ymmärtämään että miten he kohtelevat hoitajia se heijastuu heti hoitajien käytöksessä niin itse vanhusta ja myös omaisia kohtaan.Mekin ollaan ihmisiä ja meillä on tunteet,on väärin että luullaan että hoitajat saavat niellä kaiken kuulemansa ja niinhän me kieltämättä joudutaan tekemään koska ei voida sanoa mitä sillä hetkellä ajatellaan.Ja kun niitä pahoja tunteita alkaa kasaantua liikaa on työyhteisössä todalla paha olla jokaisen.Kiukutelkaa tuonne johtoportaisiin sieltä käsin saadaan lisää työvoimaa ja arvostusta ammattiin jota ilman jäisi ihmiset hoitamatta.
Sama pätee myös lääkäreiden ammatin arvostukseen mutta heidän tilanne ei ihan vielä ole niin pohjassa kuin hoitajien joilla ei edes liitto ole kunnolla selän takana tukemassa ja vetämässä asioita lävitse.Tämä on tosi itse on edes viitsinyt vaivautua mihinkään hoitoalan liittoon liittyä koska mitä sieltä saat,,,,,,,,,et yhtään mitään yhden lehden joka kuukausi ja lämmintä kättä
Luojan kiitos eläinpuolella arvostus on vielä parempi,ihmiset osaavat arvostaa lääkäriä ja hoitajaa jotka tekevät vaikka ylitöitä saadakseen rakkaan lemmikin hyvin voiniin takaamiseen.ja tätä omistajat arvostavat ylikaiken,toisin kuin meillä ihmis puolella.Usein joudutaan tekemään 2 vuoroa peräkanaa kun ei saada sijaisia,,,,ja sijaisia on todella vaikea saada juuri niihin paikkoihin joissa henkilökunnalla on paha olla ja asiakkaat ovat hankalia.
Tässä tuleepi nyt oikea kunnon vuodatus mutta en uskoakseni puhu puuta heinää varmaan moni muu on samaa mieltä hoitajille lisää arvostusta ja kiitosta ne antavat parempaa mieltä ja jaksamista eteenpäin jopa enemmän kuin palkkapussin ajattelu

joo mä olen menos syksyllä töihin vanhuksia hoitaan luulen että vuoden jaksan juuri ja juuri´ja sitten olen ihan loppuun palanut.jaksan sillä että otan 2006 kesänä sitten taas pitemmän loman palkatonta.jos katsoit pallo hallussa ohjelmaa niin siellä tuli uskomattomia juttuja mitä omaiset kuvittelee jos vanhus syö sanomalehteä ei ole saanut ruokaa...haloo se voi kuulua myös taudin kuvaan.hoitajien arvostus on nykyään aika heikko ja pitäs jaksaa opiskella yms. työn ohella että pysyis alan hermolla.Toivon että itse saan vielä paremman työpaikan tai pääsen opiskelemaan jos talöoudellisesti mahdollista vielä jotain muuta.Eihän kaikki paikat yhtä kauheita ole mutta harva sitä työtä jaksaa ilolla tehdä.Sitä väsyy enemmän henkisesti kun on kovat paineet.jaksamista. :flower:

isot halit kaikille hoitoalalla työskenteleville. he tekevät arvokkainta ja raskasta hommaa. jos he ei jaksais tehdä hoitotyötä, minne joutuis kaikki lapset, sairaat ja vanhukset? me hoidettais ne kaikki kotona.
hoitoalalla pitäis maksaa eniten palkkaa. mä istuin 8 tunit päivässä konttorissa kaks kertaa enempi palkaa kun ne jotka ovat toisen hengestä vastuussa? ? ?
:hug:

Yhteistyössä