Kotikoulu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Seleste
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tutun lapsi hetken toteutti kotona kun oli sairas. Opettaja kävi välillä ja muuten kotona omatoimisesti opetettiin, en tiedä sitten onnistuuko kuinka kun ei ole sairaus syynä.

Jäisitkö siis itse kotiin opettamaan? Minkä ikäinen lapsi on? Mikä sinun koulutuksesi on? Millainen lapsesi on oppijana eli oppiiko helposti vai onko jossain aineessa ongelmia? Kauanko kiusaaminen on jatkunut ja onko kaikki mahdollinen sen lopettamiseksi tehty?

Vaatiihan tuo teiltä vanhemmilta aika paljon, vaikka ymmärrän kyllä syyt ajatuksesi taustalla.

Serkun lapsi oli. Sai kirjoja ja tehtäviä plus kirjallisena mitä piti ekalla luokalla oppia. Opettaja kävi sitten pari kertaa
Kotona tekemässä kokeet. Olisi voinut myös mennä kouluun kokeisiin näyttämään et mitä on oppinu jne.
Serkku ihan tavallinen lukion käyny nainen ei siis mikään ope.

[QUOTE="vieras";29150203]Jäisitkö siis itse kotiin opettamaan? Minkä ikäinen lapsi on? Mikä sinun koulutuksesi on? Millainen lapsesi on oppijana eli oppiiko helposti vai onko jossain aineessa ongelmia? Kauanko kiusaaminen on jatkunut ja onko kaikki mahdollinen sen lopettamiseksi tehty?

Vaatiihan tuo teiltä vanhemmilta aika paljon, vaikka ymmärrän kyllä syyt ajatuksesi taustalla.[/QUOTE]

lapsi 7. luokalla, kiusaaminen jatkunut koko syksyn ja koululta sanottiin että mitään muuta ei voida enää tehdä (puhuttelu luokan kesken + kiusaajat olleet puhuttelussa, mikään muu ei muuttunut kuin se että nyt osaavat kiusata niin etteivät opet näe. Lapsi itkee jokapäivä ja on paljon poissa tämän takia.). Kiusaajat siis ala- asteelta tuttuja, joten ekana päivänä syksyllä tuli itkien kun sai tietää ketä tuli omalle luokalle...

Jään itse jokatapauksessa pois töistä vuodeksi, eli siinä mielessä onnistuisi kivuttomasti. Mitään vaikeuksia oppimisessa ei ole ( kokeista 8-10) ja lapsi tykkää koulusta muuten, itse oppinaineista siis.

Yksi ystäväni opetti tyttöään vuoden verran tämän ollessa onnettomuuden vuoksi sairaalassa/toipumassa. Loistavasti pysyi luokan mukana ja tyttö oli tosi motivoitunut. Luulen, että tuossa tilanteessa opetus lisäsi elämäniloakin, kun tyttö tiesi pääsevänsä tutun luokan kanssa jatkamaan ja keskittyi muuhunkin kuin fyysiseen toipumiseen.

Parikin ystävää on opettanut ala-asteikäistä vuoden ajan ulkomailla ollessaan. Ovat saaneet tukea ns. varsinaiselta opettajalta ja lapset siirtyivät normaalisti taas seuraavalle luokalle. Toinen sai stipendejäkin yms. sen jälkeen.

Onhan kotiopetuksen tueksi mahdollista ostaa lisäkursseja ruotsiin, englantiin tai matematiikkaan. En siis usko, että opetuksesta selviytyminen on se hankalin juttu. Mutta ystäviä tuon ikäinen toki tarvitsee ja päivittäisiä sosiaalisia suhteita. Kotiopetus ei saisi aiheuttaa luovutusfiilistä.

Ihan hyvä ajatus periaatteessa. Käytännössä tuo ei kuitenkaan välttämättä ole optimaalisin ratkaisu tulevaisuutta ajatellen. Kiusatun on erityisen vaikea sopeutua takaisin ryhmään, kun hänen aikanaan on kuitenkin palattava johonkin sellaiseen opetusmuotoon, jossa ollaan tekemisissä vertaisryhmän kanssa.

Siksi olisi hyvä yrittää pitää yllä yhteisössä selviämisen taitoja. Tämä ei tarkoita, että lapsesi olisi syypää kiusaamiseensa. Usein esimerkiksi myöhemmissä opinnoissa ja työelämässä joutuu kuitenkin sopeutumaan ainakin tilapäisesti itselle epämieluisiin tilanteisiin, ja sen takia lapsen itsetuntoa, itseluottamusta ja rohkeutta olla oma itsensä pitäisi tukea. Ei kotikoulu välttämättä ole huono valinta tuohon, mutta se vaatii poikkeuksellisen paljon paitsi kasvatustaitoja, myös opettamiseen liittyviä taitoja vanhemmilta.

Lisäksi se tärkeä osuus koulukäynnistä, eli ryhmässä toimiminen, jää pois. Miten aiotte sopeuttaa lapsenne toimimaan osana ryhmää rohkeasti, mutta kuitenkin muut huomioiden?

Esikoinen oli kotikoulussa kolmannen luokan. Koulun johtajaopettaja kävi kotona tenttimässä aineet ja nehän menivät vallan hienosti vaikkemme täyttäneetkään oppiaineiden harjoituskirjoja vaan opiskelimme toisilla tavoilla. Opetin lapsen hankkimaan itse tietoa, kerroin siis vain mistä asiasta haluan hänen oppivan ja sitten muutaman tunnin kuluttua keskustelimme aiheesta. Helppoa kuin heinänteko !

Nelosluokalle meni toiseen kouluun eikä mitään kiusaamisongelmia tullut vaikka siellä kyllä kaikki oppilaat tiesivät että poika oli kolmannen luokan kotona koulukiusaamisen takia.

Ainoa ongelma mikä tuosta kotikoulusta jälkeenpäin oli oli se, että poika oli oppinut minun opetuksessani ollessaan kyseenalaistamaan tietoa; jos hän löysi ristiriitaisuuksia aiheesta eri tietolähteitä verrattuaan niin hän sitten pommitti opettajaa kysymyksillä. Yläkoulussa tämä ei miellyttänyt kaikkia opettajia ; ), olisi pitänyt vaan istua hiljaa ja tyytyä siihen yhteen tietoon minkä opettaja syötti valmiina.

[QUOTE="vieras";29151326]Miksette vaan vaihda luokkaa? Meillä tytön kiusaaminen loppui kun tein kiusaajasta lastensuojeluilmoituksen. (kiusaaminen oli fyysistä)[/QUOTE]

Koska on yksi ainoa luokka johon voisi vaihtaa ja se on melkein pahempi kuin tämä nykyinen..

Yhteistyössä