Kotikoulu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Seleste
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Niin, kukas muu se omaa lasta suojelisi kuin vanhemmat..

Mä en tiedä, mitä hyvää siinä yli- isossa, häisevässä luokassa on. Lapsen sosiaalisuuden oppimistakin aina toitotetaan, että pitä mennä päikkyyn, että oppii olemaan koulussa, pitää mennä kouluun että oppii olemaan töissä, ryhmäytyminen, jne..
Eikös ryhmässä toimininen ja sosiaalisuus lähde luottamuksesta? Luottamusta lapsi/ nuori ei mielestäni opi kiusattuna olemisesta tai epätasapainoisten luokkatovereiden seurasta, vaan tasapainoisessa kodissa.

Itse en ole koskaan ennen kouluun menoa ollut missään muualla kuin kotona (leikkikaverina serkut+naapurin pari lasta) ja olen aina olut erittäin sosiaalinen ja ihmisiin luottavainen. Ei ole mitään ennakkoluuloja tai ongelmia toimia täysin vieraidenkaan ihmisten kanssa.

En tiedä, sum summarum. Mennään koululle palaveriin, varmaankin koetetaan ensi alkuun jotain semiratkaisua, että lapsi käy niinä päivinä kun on muiden ryhmien kanssa toimimista (näillä on paljon tunteja sekaisin muiden luokkien kanssa) ja sitten oman luokan tunneilla olisi kotona opiskelemassa ne asiat.

Ei kyllä päästy puusta pitkälle näiden asioiden kanssa :(
Varmaankin kotikoulu on se ainoa vaihtoehto, koulun ratkaisut ovat melkoisen vähissä.

Ehkä kuitenkin mieluummin lapselle mielenterveys kuin luokassa istuminen, vaikea sanoa :/

Harmi ettei täällä ole ketään kotikouluvanhempaa.

lapsi 7. luokalla, kiusaaminen jatkunut koko syksyn ja koululta sanottiin että mitään muuta ei voida enää tehdä (puhuttelu luokan kesken + kiusaajat olleet puhuttelussa, mikään muu ei muuttunut kuin se että nyt osaavat kiusata niin etteivät opet näe. Lapsi itkee jokapäivä ja on paljon poissa tämän takia.). Kiusaajat siis ala- asteelta tuttuja, joten ekana päivänä syksyllä tuli itkien kun sai tietää ketä tuli omalle luokalle...

Jään itse jokatapauksessa pois töistä vuodeksi, eli siinä mielessä onnistuisi kivuttomasti. Mitään vaikeuksia oppimisessa ei ole ( kokeista 8-10) ja lapsi tykkää koulusta muuten, itse oppinaineista siis.

pitäisi onnistua tenttimällä yläasteella. Jutteleppa open ja opon ja erityisopettajan kanssa.

Todella kurja tilanne. Kotiopetus on tosiaan siksi harvinaista, ettei ihme, jos täältä ei heti löydy ketään. Käsittääkseni useimmat näistä asuvat ulkomailla tilapäisesti. Lisäksi lähinnä alakoululaisia opetetaan itse. Yläkoulun oppimäärän opettaminen itse on jo melko haastavaa.

Mitä toimia koulu on tehnyt ja mitä ehdottaa jatkossa? Milloin tarkalleen ottaen muutto on? Jos heti vuoden alusta olette muuttamassa, luulisin olevan sovittavissa erityisjärjestelyin, että lapsi kävisi tenttimässä koulussa ja opiskelisi loppuvuoden kotona. Entä oisko muuttoa mahdollista järjestää yhtään etukäteen? Toisaalta kesken lukuvuotta muuttaminen on aina riski. Helpompaa sopeutumisen kannalta on siirtyä syksyllä koulun alkaessa uuteen kouluun.

Jos nykyisessä koulusa pysyy ja kiusaaminen tapahtuu aina selän takana, miten olisi, jos lapsi saisi luvan jäädä välitunneiksi sisälle? Hetkeksi saattaa jopa pahentaa tilannetta, mutta kun kaikki ovat tottuneet asiaan, voisi toivoa lapsen saavan olla rauhassa.

Tentti yläasteen läpi, jatkuvan kiusaamisen takia. Se helpotti huomattavasti hänen elämäänsä. Suosittelen kysymään, oikeastaan vaatimaan sitä, ennenkuin lapsesi on totaalisen rikki kiusaamisesta. Tsemppiä!

Tsemppiä sinulle! Itse kyllä siirtyisin kotikouluun tuossa tilanteessa. Jotenkin ihmetyttää tuo koulun asennekin tuota kiusaamista kohtaan, että nostellaan vaan hartioita että voi voi. Vuosi kotikoulussa ei varmasti johda minkään oppimisvaikeuksiin myöhemmässä vaiheessa. Veikkaan että kotiopetuksessa otetaan asiat niin tosissaan, että opitaan varmasti paremmin kuin tunnilla nuokkuessa. Ja jos näyttää myöhemmin siltä että jotain puutteita oppimisessa oli, niin ainahan voi uudessa koulussa sitten käydä vaikka kymppiluokan/ ysin uudelleen ennen lukiota tai ammatillista koulua.

Alkuperäinen kirjoittaja tsmppiä;29201638:
Tsemppiä sinulle! Itse kyllä siirtyisin kotikouluun tuossa tilanteessa. Jotenkin ihmetyttää tuo koulun asennekin tuota kiusaamista kohtaan, että nostellaan vaan hartioita että voi voi. Vuosi kotikoulussa ei varmasti johda minkään oppimisvaikeuksiin myöhemmässä vaiheessa. Veikkaan että kotiopetuksessa otetaan asiat niin tosissaan, että opitaan varmasti paremmin kuin tunnilla nuokkuessa. Ja jos näyttää myöhemmin siltä että jotain puutteita oppimisessa oli, niin ainahan voi uudessa koulussa sitten käydä vaikka kymppiluokan/ ysin uudelleen ennen lukiota tai ammatillista koulua.

Niin totesivat koululla että esim. joidenkin vanhemmat ovat sellaisia että minkäänlainen keskustelu ei auta..Ovat toki hajottaneet luokassa istuinjärjestystä, jne. mutta jokainen tietää ettei se ole se ratkaiseva tekijä. Pääosa kiusaamisesta/ syrjimisestä tapahtuu kuitenkin muualla kuin oppitunnilla.

Ihana saada positiivista kannustusta täällä, olen itse ollut aika rikki tämän asian kanssa. Lapsi on kipeä, vääntelehtii sängyssä vatsakivussa, itkee illalla ja on todella "maassa" tulevan koulupäivän vuoksi.

Entä jos ottaisit yhteyttä noihin Hesarin jutussa esiintyneisiin perheisiin itse? Ehkä jollakin heistä olisi aikaa jakaa kokemuksia? Tai ohjata sellaisen ihmisen luo, joka voisi kertoa kokemuksistaan? Voimia teille!

Moi, en tiedä luetko enää vastauksia mutta lapsesi tilanne on aika vakava ja kannattaa ilman muuta löytää toinen ratkaisu kuin antaa hänen kärsiä vanhassa luokassa.
Kotikoulu ainakin alkuun olisi varmasti ihan ok keino, jotta pääsisi nollautumaan. Kiusatuksi tuleminen on yksi vahihgoittavimpia asioita mitä lapsen itsetunnolle voi tapahtua. Ja jos koulun kanta on tuollainen että mitään ei ole tehtävissä niin en sinuna jättäisi asiaa siihen. Ota yhteys kuntasi perheneuvolaan yms ja kysy mitkä ovat koulun velvollisuudet. Ei noin voi asiaa jättää vanhemman harteille. Ja mikäli lapsi jää kotikouluun niin onhan teillä edessä selvityksiä koulun ja viranomaisten kanssa.
Jos käyt vielä sivuilla niin kerro miten tilanteenne eteni.
Jaksamista!

Yhteistyössä