Kotikoulu: järkeä vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pesula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Vieras";28862798]Erittäin hyvä valinta jos et halua lapsillesi kodin ulkopuolista elämää.[/QUOTE]
Eikö ne kotikoululaiset saa käydä esim. harrastuksissa, tai ylipäänsä kodin ulkopuolella?

meillä on vakavassa harkinnassa ottaa ysiluokkalainen kotiopetukseen pitkään jatkuneen koulukiusaamisen takia. Lapsen itsetunto alkaa olla ihan palasina, eikä tilannetta saada koulussa muuttumaan. Jos saisi tuon perusoppimäärän tehtyä rauhassa valmiiksi, voisi sitten keväällä hakea lukioon toiseen kouluun.

Alkuperäinen kirjoittaja Hyvä valinta;28862783:
Erittäin hyvä valinta jos ei halua laittaa lastaan aivopestäväksi.

Minä en ymmärrä millä lailla koulu aivopesee. Eikö kodin arvot vaikuta ollenkaan, jos lapsi on muutaman tunnin päivässä peruskoulussa? Lapsi saa niitä vaikutteita myös kavereilta, tv:stä, lehdistä ja netistä, vaikka ei kävisi kouluakaan. Tietysti vanhemmat voivat yrittää kieltää kaiken kommunikoinnin ulkomaailman kanssa, mutta se tuskin täysin onnistuu. Itse kasvoin hyvin vanhoillisuskonnollisessa perheessä ja vaikka kävin peruskoulua, opin kokemaan itseni hyvin erilaiseksi kuin keskivertosuomalaiset ja minulta jäi väliin paljon sellaisia asioita, jotka kuuluvat yleensä lasten ja nuorten elämään. Kodin vaikutus oli siis suurempi kuin koulun. Olin koulussa aina ulkopuolinen, koska kotona oli opetettu, että olen erilainen kuin muut. Edelleen harmittelen sitä, vaikka olenkin aikuisena suht hyvin päässyt mukaan tavalliseen elämään. Omalle lapselleni toivon ihan normaalia kasvatusta ja koulutusta ja toivon hänelle normaalia elämää kavereineen ja menemisineen ja tekemisineen. Uskon että hänestä kasvaa niin onnellinen ja tasapainoinen ihminen. Jos häntä kiusattaisiin koulussa, eikä asiaa saataisi ratkaistua muuten, ottaisin hänet pois koulusta.

[QUOTE="Aijaa";28862807]Eikö ne kotikoululaiset saa käydä esim. harrastuksissa, tai ylipäänsä kodin ulkopuolella?[/QUOTE]

Saa, mutta kokainen tietää että koulussa ne ystävyyssuhteet luodaan jos haluaa muitakin ystäviä kuin omat sisarukset. Ajatuksena jo ahdistaa, miksi koku haluais ikinä kieltää omilta lapsiltaankoulukaverit ja kaiken muun, mitä kouluun liittyy (juhlat, luokkaretket, tunne siitä että kuuluu johonkin, itsenäistymisen jne).

[QUOTE="nii";28863129]Järkeä. Voi eristää lapsen muusta kamalasta yhteiskunnasta eikä lapsen tarvitse oppia sopeutumaan sekalaiseen sikalaumaan.[/QUOTE]

Miten se työelämä sitten sujuu, kun 18-25-vuotiaana yhtäkkiä menee sen saman (tosin vähän vanhemman) sikalauman keskelle?

[QUOTE="voiei";28862991]Minä en ymmärrä millä lailla koulu aivopesee. Eikö kodin arvot vaikuta ollenkaan, jos lapsi on muutaman tunnin päivässä peruskoulussa? Lapsi saa niitä vaikutteita myös kavereilta, tv:stä, lehdistä ja netistä, vaikka ei kävisi kouluakaan. Tietysti vanhemmat voivat yrittää kieltää kaiken kommunikoinnin ulkomaailman kanssa, mutta se tuskin täysin onnistuu. Itse kasvoin hyvin vanhoillisuskonnollisessa perheessä ja vaikka kävin peruskoulua, opin kokemaan itseni hyvin erilaiseksi kuin keskivertosuomalaiset ja minulta jäi väliin paljon sellaisia asioita, jotka kuuluvat yleensä lasten ja nuorten elämään. Kodin vaikutus oli siis suurempi kuin koulun. Olin koulussa aina ulkopuolinen, koska kotona oli opetettu, että olen erilainen kuin muut. Edelleen harmittelen sitä, vaikka olenkin aikuisena suht hyvin päässyt mukaan tavalliseen elämään. Omalle lapselleni toivon ihan normaalia kasvatusta ja koulutusta ja toivon hänelle normaalia elämää kavereineen ja menemisineen ja tekemisineen. Uskon että hänestä kasvaa niin onnellinen ja tasapainoinen ihminen. Jos häntä kiusattaisiin koulussa, eikä asiaa saataisi ratkaistua muuten, ottaisin hänet pois koulusta.[/QUOTE]
etsi täältä sellainen ketju kuin: Peruskouluissa aivopestään lapsia järjestelmällisesti.

Näissä kouluissa jätetään olennaisia tietoja opettamatta, ja jopa valehdellaan ihan tietoisesti.

[QUOTE="vieras";28863035]Niin, voi aivopestä kotona sen lapsen oman mielensä mukaan.

Mitä eroa?[/QUOTE]
voi opettaa objektiivisesti kotona, julkisissa kouluissa tätä mahdollisuutta ei ole.

Netti on käytössä opetuksessa, sieltä ne faktat löytyy, tietotekniikka pitäisikin valjastaa käyttöön opiskelussa, jostain kumman syystä sitä ei ole tehty, vaikka se olisi halvempaa ja myös ajankohtaisempaa kuin kirjojen käyttö, jotka monesti on tiedoiltaan vanhentuineita jo painovaiheessa.

Että sitä eroa.

[QUOTE="nii";28863129]Järkeä. Voi eristää lapsen muusta kamalasta yhteiskunnasta eikä lapsen tarvitse oppia sopeutumaan sekalaiseen sikalaumaan.[/QUOTE]
Lapsen sopeuttaminen väkisin ja vilpillisesti tähän kamalaan yhteiskuntaan on lapsen laiminlyöntiä ja väkivaltaa pahimmillaan.

Alkuperäinen kirjoittaja köks;28863157:
Miten se työelämä sitten sujuu, kun 18-25-vuotiaana yhtäkkiä menee sen saman (tosin vähän vanhemman) sikalauman keskelle?
Kuka pakottaa liittymään mihinkään sikalaumaan, kyllä ihan itsenäisesti tehtäviä töitä on myös.

[QUOTE="vieras";28863464]Eikös kotikouluun tarvita lääkärintodistus ja vino pino papereita? Lääkärit tekevät myös samalla sossuun lastensuojeluilmoituksen.[/QUOTE]
Ei tarvitse.
lasu ilmoitus kotikoulusta? miksi ihmeessä?

[QUOTE="vieras";28863464]Eikös kotikouluun tarvita lääkärintodistus ja vino pino papereita? Lääkärit tekevät myös samalla sossuun lastensuojeluilmoituksen.[/QUOTE]

Ei tarvita. SUomessa on oppivelvollisuus mutta ei mitään koulupakkoa. Vanhemmat päättävät miten hoitavat lapsen oppivelvollisuuden täyttämisen.

voi opettaa objektiivisesti kotona, julkisissa kouluissa tätä mahdollisuutta ei ole.

Netti on käytössä opetuksessa, sieltä ne faktat löytyy, tietotekniikka pitäisikin valjastaa käyttöön opiskelussa, jostain kumman syystä sitä ei ole tehty, vaikka se olisi halvempaa ja myös ajankohtaisempaa kuin kirjojen käyttö, jotka monesti on tiedoiltaan vanhentuineita jo painovaiheessa.

Että sitä eroa.

Totuus löytyy siis netistä? Ei se aina niin yksinkertaista ole...

Yhteistyössä