Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja Narkissos:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja Narkissos:
no, mä olen aika paljonkin miettinyt kotiopetusta vaihtoehtona suomalaiselle peruskoululle. En kiusaamisen tai minkään muun lapsikohtaisen ongelman takia, vaan siksi, että suhtaudun peruskouluun melko kriittisesti omiin kokemuksiini perustuen, sekä sen perusteella, millainen kuva koululaitoksen nykyisestä tasosta on kuulemani/lukemani/näkemäni perusteella muodostunut.
Saanko uteliaisuuttani kysellä lisää? Itse olen miettinyt, että jos olen silloin vielä vaikkapa nuoremman sisaruksen kanssa kotona kun esikoinen aloittaisi peruskoulun, niin saisi itse päättää meneekö kouluun vai opetanko kotona.
Saat toki, mitä halusit kysyä?
Ihan vaa sitä, että mitä olet koululaitoksesta kuullut, miksi se tuntuu huonolta vaihtoehdolta? Minkäikäinen olet, eli siis milloin olit itse peruskoulussa? Oletko ajatellut mahdollisesti jotain erityiskoulua (steinerkoulua tms)?
No, omakohtaisesti olen kokenut peruskoulun hyvin tasapäistäväksi ja opetuksen tason erittäin vaihtelevaksi. Itse menin koulun läpi paljon päätäni vaivaamatta, haasteelliseksi en peruskoulua missään vaiheessa kokenut, tylsäksi kyllä useinkin. Opettajissa tuli myös kohdattua melko monenlaista hiihtelijää, joista osan opetustaidot olivat surkeat ja -mikä on vielä pahempaa, osan käytös oli ala-arvoista, mitä tulee lasten kohteluun oikeudenmukaisesti ja ihmisarvoa kunnioittavasti. En toki väitä, etteikö kohdalleni olisi hyviäkin opettajia osunut, en halua yleistää kritiikkiäni koko opettajakuntaa koskevaksi. Ja siis olen vähän päälle kolmekymppinen.
Oman esikoiseni kohdalla kokemusta on sekä steinerkoulusta että peruskoulusta ja yleisvaikutelma on se, että nykysin kaikenlaista häiriökäyttäytymistä esiintyy runsaasti jo ensimmäisiltä luokilta alkaen, eikä opettajilla tunnu olevan
halua/keinoja asioiden korjaamiseksi. Välillä on vaikuttanut siltä, että valtaosan opettajan työpanoksesta nielaisee hankalien oppilaiden kanssa pärjääminen, jolloin opetuksen taso väistämättä kärsii. Useampaan kertaan on myös käyty kotona keskusteluja tilanteissa, joissa koulussa on opetettu asioita väärin tai lapsi on kokenut tulleensa opettajan taholta huonosti kohdelluksi.
Kaikkinainen säästäminen koulu- ja (mielen)terveyssektoreilla kostautuu koulussa, joissa opettajat joutuvat painiskelemaan lasten lisääntyneiden ongelmien kanssa, eikä energiaa ja resursseja riitä siihen, että opetuksen taso olisi korkea ja eritasoiset koululaiset huomioitaisiin käytännön koulutyössä.
Tämä nyt oli jonkinlainen lyhyt valotus siitä, mitä minä tästä aiheesta ajattelen.