Korviketta hätävarana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ontämävaikiaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Äitily11:
Minä en jaksa tätä iänikuista imettämishysteriaa, mikä teitä äitejä vaivaa? Minulle ihan sama kuka imettää ja miten kauan. Itse imetin lastani kaksi kuukautta ja senkin ajan osittain. Maitoa tuli vaan niin pirun vähän ja halusin myös elää välillä ilman että lapsi on 24H vieressäni. Lapsi on aina ollut terve, vaikka hoitoonkin meni pienenä. Yhden kerran ollut korvatulehdus ja kerran "kunnon kuume", muuten aina terve. Allergioitakaan ei ole. Minä en usko puhtaasti imettämisen mahtavaan voimaan meillä länsimaissa.

pakkohan se on noin sanoa, jos itse on imettänyt vain 2 kk. No, voin sanoa että minä imetin vain puoli viikkoa, koska maidontulo ei vain käynnistynyt. Olisin silti halunnut imettää ja minusta se on tärkeää ja uskon, että se on vauvan parasta ravintoa niin länsimaissa kuin ennen kaikkea kehitysmaissa. Ei mun tartte siltä arvoa kieltää, jos itse olen ns. epäonnistunut. Omakin lapsi on ihan terve ja hyvinvoiva, mutta silti mua harmittaa, ettei imetys ollutkaan mun juttu. Olen lukenut asiasta paljon ja toivon, että toisen lapsen kanssa ns. onnistun. Ja jos en, niin ei sitten, mutta silti musta imetys on tärkeä juttu ja on hienoa, että siitä puhutaan ja naisille kerrotaan sen eri puolista.

Minä en jaksa tätä iänikuista imettämishysteriaa, mikä teitä äitejä vaivaa? Minulle ihan sama kuka imettää ja miten kauan. Itse imetin lastani kaksi kuukautta ja senkin ajan osittain. Maitoa tuli vaan niin pirun vähän ja halusin myös elää välillä ilman että lapsi on 24H vieressäni. Lapsi on aina ollut terve, vaikka hoitoonkin meni pienenä. Yhden kerran ollut korvatulehdus ja kerran "kunnon kuume", muuten aina terve. Allergioitakaan ei ole. Minä en usko puhtaasti imettämisen mahtavaan voimaan meillä länsimaissa.

Ei sinulta olekaan kukaan kysynyt, pitäisikö muiden imettää vai ei. Mutta en tajua mikä sinua vaivaa siinä, että jos ap kysyy, voiko korvikkeen antamisesta olla haittaa, niin siihen vastataan. Jotkut saattavat jopa kertoa mahdollisista haitoista, joita on saatu tutkimuksissa selville. Sinun ei ole edelleenkään pakko imettää, mutta anna toisten imettää jos haluavat. Jotkut pystyvät elämään myös imetysaikana, toisille imetys ja elämä ovat toisensa poissulkevia. Kukin tyylillään, mutta älkää tulko korvikeäidit heti arvostelemaan ja haukkumaan toisia jokaiseen imetystä vähänkin sivuavaan keskusteluun. Näistäkin asioista pitäisi voida keskustella!

Alkuperäinen kirjoittaja vrjhgt:
Kukin tyylillään, mutta älkää tulko korvikeäidit heti arvostelemaan ja haukkumaan toisia jokaiseen imetystä vähänkin sivuavaan keskusteluun. Näistäkin asioista pitäisi voida keskustella!

Hei hetkinen, tuo lause särähti korvaani.. Tässä kaskustelussahan alkuperiltään oli kysymys korvikkeen antamisesta ja sekös sai terroristit taas liikkeelle, sinutkin.

Alkuperäinen kirjoittaja -.-:
Jotkut haluavat välttää vastikkeiden antamista ennen 6 kk ikää. Tuossa vaiheessa vauvan vatsalaukun nukka kehittyy ja sopivinta sen kehittymiselle on juuri äidinmaito. Vastike voi tuhota hienoa nukkasolukkoa kuin myös lisätä allergiariskiä. Siksi suositellaan täysimetystä. Mutta valinta on sinun.

Mutta jos on ikinä saanut pisarankin korviketta esim. laitoksella , niin nukan suhteen peli on menetetty. Nukkasolukko on siinä tapaukseesa jo tuhoutunut, eikä se ns. kasva uudestaan. Jos lapsesi ei ole koskaan saanut muuta maitoa, niin lypsäisin sinuna omaa maitoa pakkaseen ja antaisin sitä, kun kyse on kuitenkin vielä niin pienestä vauvasta. Jos ikää olisi se pari kk lisää, niin sitten minä antaisin tarpeen niin vaatiessa korviketta, ihan hyvällä omalla tunnolla.

Täysimetyskään ei ole täysimetystä jos lapselle on laitoksella annettu korviketta..

Ne joilla on lasten kanssa todellisia ongelmia (esim vakava sairaus) eivät jaksaisi tämmöisestä asiasta paasata. Ihan turha ottaa tunnontuskia jostain vastikkeen antamisesta. Monet vähän rauhoittuvat toisen lapsen kanssa. Esikoisen kanssa ollaan niin ehdottomia..

Imetysterroritsit ovat juuri niitä äitejä jotka tekevät itsestään korvaamattomia, siis omissa silmissään. Tuntevat jotenkin ylemmyydentunnetta kun lapsi ei rauhotukaan isin kanssa vaan vasta kun lykkää tissin suuhun. Minä olen myös 6kk täysimettäjä, mutta silti meillä isä osallistui lapsen hoitoon, ruokkimiseen (mun maitoa pullosta) ja muutenkaan en kyllä jakele tai vouhkaa imetyksen puolesta.

Hihihii...Niin tiesittekös te korvikemaidon karttajat, että esimerkiksi synnytyksen jälkeen voidaan vauvalle antaa -hui kauheeta- korvikemaitoa..!Eikä suinkaan lypsettyä äidinmaitoa, vaikka ehkä voisi niin luulla, kun ei siellä mitään korvikepurkkeja näekään...Kyllä ne siellä sekottaa jauheesta ihan samoja tutteleita ynnä muita kun mitä kaupan hyllyillä on. Ja sillä korvikkeella ei ole mitään tekemistä lasten hyvinvoinnin huonontamiseen. Päinvastoin, lapsi on tyytyväinen kun saa ravintoa. Mitä väliä sillä on onko korviketta vai ei?! Ajatelkaas, että kaikissa maissa ei ole korvikkeita, meidän on syytä olla tyytyväisiä kun on mahdollista ravita lapsiamme tällä tavalla! Muutenhan ne kuolis nälkään.

Kyllä ap:lle sanoisin että anna herttinen sitä korviketta ja nauti menoistasi, ihanaa että sulla on mahdollisuus laittaa lapsi isälle hoitoon ja mennä minne vaan. Anna toki sitä lypsettyäkin ja koita ihmeessä imettää mahdollisimman kauan, ei olekaan parempaa ruokaa lapsellesi kuin oma rintamaitosi, mutta jotta voit joskus lähteä vauvan luota poiskin, niin anna korviketta.

Kiinteiden aloittamisen aikaistamisesta...Niin ennen vanhaan aloitettiin melkein syntymästä jo antaa velliä lapselle, ja ihan normaaleja meistä on tullut. Nukat ja kaikki..!Jos lapsi oli heikko, niin keitetttiin vaan tukevampi velli, laitettiin sokeria ja voita, ja jopa lapsi siitä virkistyi. Asettakaa itsenne hieman nöyrempään mielentilaan ja kiistelkää sitten turhanpäiväisistä asioista...

Alkuperäinen kirjoittaja ihmisen tietämättömyys...ja turhamaisuus..:):
Hihihii...Niin tiesittekös te korvikemaidon karttajat, että esimerkiksi synnytyksen jälkeen voidaan vauvalle antaa -hui kauheeta- korvikemaitoa..!Eikä suinkaan lypsettyä äidinmaitoa, vaikka ehkä voisi niin luulla, kun ei siellä mitään korvikepurkkeja näekään...Kyllä ne siellä sekottaa jauheesta ihan samoja tutteleita ynnä muita kun mitä kaupan hyllyillä on. Ja sillä korvikkeella ei ole mitään tekemistä lasten hyvinvoinnin huonontamiseen. Päinvastoin, lapsi on tyytyväinen kun saa ravintoa. Mitä väliä sillä on onko korviketta vai ei?! Ajatelkaas, että kaikissa maissa ei ole korvikkeita, meidän on syytä olla tyytyväisiä kun on mahdollista ravita lapsiamme tällä tavalla! Muutenhan ne kuolis nälkään.

Kyllä ap:lle sanoisin että anna herttinen sitä korviketta ja nauti menoistasi, ihanaa että sulla on mahdollisuus laittaa lapsi isälle hoitoon ja mennä minne vaan. Anna toki sitä lypsettyäkin ja koita ihmeessä imettää mahdollisimman kauan, ei olekaan parempaa ruokaa lapsellesi kuin oma rintamaitosi, mutta jotta voit joskus lähteä vauvan luota poiskin, niin anna korviketta.

Kiinteiden aloittamisen aikaistamisesta...Niin ennen vanhaan aloitettiin melkein syntymästä jo antaa velliä lapselle, ja ihan normaaleja meistä on tullut. Nukat ja kaikki..!Jos lapsi oli heikko, niin keitetttiin vaan tukevampi velli, laitettiin sokeria ja voita, ja jopa lapsi siitä virkistyi. Asettakaa itsenne hieman nöyrempään mielentilaan ja kiistelkää sitten turhanpäiväisistä asioista...

päksissa ainakin 3 ensimmäistä päivää annetaan luovutettua äidinmaitoa, jos ei siihen mennessä oma maito ole noussut tai imetys muuten onnistunut, niin sitten jatketaan korvikkeella. Voi toki olla sairaalakohtaista, mutta tämä on nykyohjeistus sairaaloille!

Alkuperäinen kirjoittaja wonder why:
Niinpä niin ja jaapa jaa. Kumma juttu, että allergiat ja varsinkin suolistoallergiat ovat lisääntyneet tämän imetyshorrorin myötä.

Allergiat kyllä lisääntyy koko ajan, mutta täysimetys vähenee!
Ainoastaan 1% vauvoja täysimetetään 6 kk ikään. Ja myös pienten alle kuukauden ikäisten vauvojen täysimetys vähenee.
Suomen terveysministeriö on onneksi laatinut työryhmän pohtimaan, mitä huonoille imetysluvuille voisi tehdä.

Minäkin synnytyssairaalassa työssä olevana ihmisenä haluaisin korjata tämän virheellisen tiedon, eli meillä maito tulee äidinmaitokeskuksesta, eivätkä vauvat saa korviketta - ainakaan vanhempien tietämättä!

En syyllistä enkä hysterisoi mutta kieltämättä on ikävää niin äitien kuin vauvojenkin kannalta, miten harvoin täysimetys toteutuu.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmisen tietämättömyys...ja turhamaisuus..:):

Hihii! Hyvähän se on, että sunkin lapsesi saa ruokaa! Mitä väliä sillä on mitä se syö, ei siis niin kerrassaan mitään! Ja mistä tiedät mitä sille isäkin syöttää sillä aikaa kun oot poissa, vaikka antais kahvia ja pullamössöä, hihii! Ja mitä sillä tosiaankaan väliä, ennenvanhaankin melkein syntymästä asti sillä kahvilla ja pullamössöllä kasvoi lapset. Ei kannata välittää näistä nykyajan kotkotuksista, kaljavelliä vaan ja silakansuolavettä, kyllä sillä kasvaa! Voi horroria on kaikki, imetyskin on niin horroria!

No niin, ja se siitä minkään tason keskustelusta taas. Se on vaikeaa ihan sanoa mielipiteensä. Mutta toki on helpompaa vetää koko keskustelu överiksi ja siinä sitä sitten ollaan.

Mielipiteensä saa kertoa mutta tieten tahtoen heittää urakalla solvauksen ja mauttomuuden ja asiattomuuden puolelle, no siihen kuka vaan pystyy. Mutta jos ei keskustelemaan kykene niin pilataan koko homma kaikilat. Niimpä niin, taasen yksi taidonnäyte keskustelutaidosta. Vai oliko joku liiaksi nimimerkin mielipiteiden kanssa eri linjoilla. No tieteskii sitten asiattomuuksiin ja solvaamaan, no tietskii...

Alkuperäinen kirjoittaja ....................:
Niinpä niin ja jaapa jaa. Kumma juttu, että allergiat ja varsinkin suolistoallergiat ovat lisääntyneet tämän imetyshorrorin myötä.

Ainoastaan 1% vauvoja täysimetetään 6 kk ikään. Ja myös pienten alle kuukauden ikäisten vauvojen täysimetys vähenee.
Suomen terveysministeriö on onneksi laatinut työryhmän pohtimaan, mitä huonoille imetysluvuille voisi tehdä.

Meinaako ne sitten äidit pakottaa imettämään? REPS

Alkuperäinen kirjoittaja toinen turhamainen:
Hihii! Hyvähän se on, että sunkin lapsesi saa ruokaa! Mitä väliä sillä on mitä se syö, ei siis niin kerrassaan mitään! Ja mistä tiedät mitä sille isäkin syöttää sillä aikaa kun oot poissa, vaikka antais kahvia ja pullamössöä, hihii! Ja mitä sillä tosiaankaan väliä, ennenvanhaankin melkein syntymästä asti sillä kahvilla ja pullamössöllä kasvoi lapset. Ei kannata välittää näistä nykyajan kotkotuksista, kaljavelliä vaan ja silakansuolavettä, kyllä sillä kasvaa! Voi horroria on kaikki, imetyskin on niin horroria!

Miten tällainen kommentti liittyy aiemmin kirjoittamaani tekstiin? En asettunut mielestäni korvikkeen saati imetyksen puolelle. Huvitti vain se, että kyllä niissä sairaaloissa ihan oikeasti välillä annetaan korviketta, koska äidinmaitoa ei riitä kaikille. Mikä siinä minun tekstissä oli niin "horroria"?

Ja eikö se ole se tärkein asia että kaikki lapset on elossa ja voi hyvin, riippumatta ruoasta...

Olen ollut monien adoptiolasten kanssa (korvikkeita käyttäviä luonnollisesti) tekemisissä ja ei heissä allergiaa ole ollut sen enempää. Tuskinpa satunnainen korvike imetystä, nukkaa vatsassa tms. tuhoaa, varsinkin jos pääasiassa imettää....

Ap, tottakai voit käyttää korvikemaitoa hätävarana:)
Ja teille muille, olisikohan aika taas lopettaa tuo naurettava kinastelu korvikeäitien ja täysimettäjien kesken, itse kuulun kumpaakin ryhmään ja kaikki lapseni ovat olleet yhtä terveitä vailla allergioita, ovatpa sitten olleet imetyksellä tuon yli 6kk tai vain reilu kuukauden.
Tuskinpa ap:lle tuli tämän ketjun kirjoituksista kovin hyvä mieli, kun hänen fiksusta kysymyksestä tuli taas tällainen taisteluketju:(
Miksi kaikesta pitää aina kinastella ja riidellä?

Alkuperäinen kirjoittaja tietämättömyys ja turhamaisuus...:
Alkuperäinen kirjoittaja toinen turhamainen:

Miten tällainen kommentti liittyy aiemmin kirjoittamaani tekstiin? En asettunut mielestäni korvikkeen saati imetyksen puolelle. Huvitti vain se, että kyllä niissä sairaaloissa ihan oikeasti välillä annetaan korviketta, koska äidinmaitoa ei riitä kaikille. Mikä siinä minun tekstissä oli niin "horroria"?

Ja eikö se ole se tärkein asia että kaikki lapset on elossa ja voi hyvin, riippumatta ruoasta...

Olet tosiaankin tietämätön asiassa. Esim. Pohjois-Karjalalan keskussairaala on imetysmyönteinen sairaala ja vauvoille annetaan äidinmaitoa. Ota asioista SELVÄÄ.

Alkuperäinen kirjoittaja mami5:
Ap, tottakai voit käyttää korvikemaitoa hätävarana:)
Ja teille muille, olisikohan aika taas lopettaa tuo naurettava kinastelu korvikeäitien ja täysimettäjien kesken, itse kuulun kumpaakin ryhmään ja kaikki lapseni ovat olleet yhtä terveitä vailla allergioita, ovatpa sitten olleet imetyksellä tuon yli 6kk tai vain reilu kuukauden.
Tuskinpa ap:lle tuli tämän ketjun kirjoituksista kovin hyvä mieli, kun hänen fiksusta kysymyksestä tuli taas tällainen taisteluketju:(
Miksi kaikesta pitää aina kinastella ja riidellä?

ALUSSA joku esitti ihan asiallisesti, että JOTKUT äidit eivät halua antaa korviketta ja kertoi myös syyn. Vasta tämän jälkeen ilmeisesti korviketta pääasiallisesti käyttävät äidit hyökkäsivät tänne kertomaan, että saa antaa ja anna vain jne. Ei tarvitse nähdä paljon vaivaa, kun käy katsomassa, ketkä tämän "sodan" aloitti. Mutta oikeasti. Jotkut äidit välttelevät antamasta korviketta varhaisvaiheessa, koska se tuhoaa vatsalaukun nukkaa. Se on tieteellinen fakta. Siitä voi tai ei voi olla seurauksena allergisoitumista. Sekin on tieteellinen fakta. Sitten on näitä äitejä, jotka oman kokemuksen perusteella tulee kertomaan näkemyksiään. Mutta summasummarum. Korvikkeen puolustajat eivät halua faktoja kuunnella.

Mutta kun nuo tutkimuksetkaan eivät ole ihan täysin kattavia. Tottakai herkemmille lapsille korvike voi tehdä suolistoon hallaa, mutta herkemmille voi jopa oman äidin maitokin tehdä. Kyllä se yleensä niin menee, että jos suvussa/vanhemmilla on allergioita niin ne helposti periytyvät myös lapseen. Huolimatta siitä imettääkö vai antaako korviketta. Ei pidä yleistää, että korvike tappaa suolinukan eikä pidä yleistää että äidinmaitoa saavat lapset olisivat terveempiä. Oma näkemykseni on se, että jos korvike tosiaan olisi myrkkyä niin sitä ei saisi vauvoille antaa ollenkaan ja toisaalta maailmassa olisi enemmän suolisto-ongelmaisia. Joten en usko että ap teidän tapauksessa silloin tällöin korvikkeen antaminen tekee lapselle ollankaan hallaa.

Alkuperäinen kirjoittaja peace and love sys:
Mutta kun nuo tutkimuksetkaan eivät ole ihan täysin kattavia. Tottakai herkemmille lapsille korvike voi tehdä suolistoon hallaa, mutta herkemmille voi jopa oman äidin maitokin tehdä. Kyllä se yleensä niin menee, että jos suvussa/vanhemmilla on allergioita niin ne helposti periytyvät myös lapseen. Huolimatta siitä imettääkö vai antaako korviketta. Ei pidä yleistää, että korvike tappaa suolinukan eikä pidä yleistää että äidinmaitoa saavat lapset olisivat terveempiä. Oma näkemykseni on se, että jos korvike tosiaan olisi myrkkyä niin sitä ei saisi vauvoille antaa ollenkaan ja toisaalta maailmassa olisi enemmän suolisto-ongelmaisia. Joten en usko että ap teidän tapauksessa silloin tällöin korvikkeen antaminen tekee lapselle ollankaan hallaa.
Kyllä ne tutkimukset ehkä on vähän kattavampia kuin se, että "yleensä menee niin". Kukaan täällä ei ole yleistänyt. On vain sanottu, että JOTKUT äidit eivät halua antaa jne. jne. Ap. kysyi, mitä haittaa siitä VOI olla. Lukekaa edes kunnolla. Ja onpa sinulla omnipotentti käsitys itsestäsi. Voit ihan näin netin välityksellä, muutaman rivin ap:n kirjoitusta lukeneena sanoa, että et usko, että teidän tapauksessa siitä on hallaa. Joo. Hienoa, että omaat tuollaisia meediokykyjä. Sinun kannattaisi alkaa lääkäriksi, ei tarvitse edes nähdä potilasta.

Alkuperäinen kirjoittaja ontämävaikiaa:
Moikka! Täysimetän vauvaani (reilut 2 kk), ja olen saanut myös jotain maitoa pakkaseen säilöön (en pumppaamalla vaan kerännyt heruneen maidon kerääjillä). Mietin kuitenkin, että voiko korviketta antaa joskus hätävarana, jos olen itse jossain ja miehen pitäisi vauva ruokkia? Jos tuota pakastettua äidinmaitoa vaikka sekottaisi korvikkeeseen? Tuleeko vauvalle mahavaivoja, jos joskus antaa korviketta mutta muuten imettää?

Jos haluat jatkaa täysimetystä, niin ei korviketta. Tuolla olikin jo puhetta siitä, miten vatsalaukun nukka voi vaurioitua korvikkeenkäytöstä ja aiheuttaa sitä kautta allergiaa. Jos maitoa on pakkasessa, niin anna vain omaa maitoa. Toisaalta kannattaa tosiaan harjoitella tuttipullon käyttöä etukäteen, kaikki vauvat eivät sitä heti huoli. Jos maitoa on vaikea pumpata, niin sitten korviketta. Itse annoin vain äidinmaitoa ensimmäiset 4 kuukautta ja koska en herunut pumpulle, niin sen jälkeen antoivat vastiketta, kun minä olin poissa. Tuo 4 kuukautta meni tosi nopsaan. Joillekin vauvoille voi tulla korvikkeesta mahavaivoja, joillekin ei. Kokeilemalla tiedät. Iloista imetysaikaa!

Alkuperäinen kirjoittaja repskukkuu:
Alkuperäinen kirjoittaja ....................:

Meinaako ne sitten äidit pakottaa imettämään? REPS

En usko, että pakkolla asia etenee. Mutta imetysmyönteisyys ja tiedotus voivat auttaa joitakin äitejä. Äideille voidaan kertoa, miten tärkeää imetys on, sen eduista (joita ei siis ainakaan tässä ketjussa uskota, ovat vain tutkimuksia, kun YLEENSÄ ja musta tuntuu on ihan toisin) ja siitä, miten imetys parhaiten käynnistyy ja jatkuu (esim. että alussa yritetään välttää korviketta, jotta rinnat saavat riittävästi stimulaatiota). Yksi hyvä keino olisi järjestää synnytysvalmennuksen yhteyteen imetystuki-ilta ja kertoa imetykseen liittyvistä asioista, myös ongelmista, joita voi tulla ja mistä saa apua.

Yhteistyössä