Imetyksen jatkuminen 6kk+ vauvalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jasmin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jasmin

Uusi jäsen
13.09.2004
24
0
1
Kokemuksia kaipailisin..
eli imetän 6 kk vanhaa vauvaani, kiinteitä syödäänn kolmasti päivässä ja toivoisin että voisin imettää tuonne likemmäs yhtä vuotta saakka. Ongelma on nyt se että maitoa tulee ilm. tytölle riittävästi mutta pumpattua en saa maitoa enää kuin 20ml/kerta ja maitoa tarvittaisiin pakkaseen, koska joudun olemaan viikottain pois tyttöni luota syöttökerran tai kaksi. En millään haluaisi korvikkeisiin siirtyä koska kerran omaa maitoakin tulee, kait.
Siispä.. mitenkä te ketkä olette imettäneet 6kk+ vanhoja lapsianne niin loppuuko maidon tulo vaan tällä lailla pikkuhiljaa vai mikä on vikana? Lapsi on öisin syömättä 20-06 ja sen jälkeenkään ei rinnat tunnu täysiltä kuten joskus kun lapsi oli pienempi. Mitenkäs sitä maidontuloa saisi lisättyä? Vai pitääkö sitten vaan siirtyä korvikkeisiin niinä hetkinä jolloin äiti ei voi olla imettämässä? Ja jos siirryn niin mitenkäs käy imettämisen jos tyttö tottuu korvikkeeseen. Ei siis ole toistaiseksi saanut vielä koskaan korviketta.
Vaikeasti selitetty mutta kokemuksia, neuvoja, kannustusta.. jotain =)

mä oon ollu niin laiska lypsäjä, että en oo koskaan viittiny lypsää maitoa vauvalle, vaik olis ollu tarvis.
jos on pitäny olla poissa vauvan luota, niin korviketta on vauva saanu.
niin ja vauva nyt melkein 9kk ja imetän osittain edelleen =) en oo tollasten kerta sillon tällön syöttöjen huomannu vähentäneen maidon tuotantoa.

Minä olen yrittäjä ja pakko on ollut tehdä töitä jo pari viikkoa vauvan syntymän jälkeen n 3h/pv. 0-4 kk iässä lypsin maidon vauvalle .Sitten lypsy alkoi olla niin työlästä ,että en enää sitä kerinnyt tehdä, kun halusin mieluummin olla vauvan kanssa. Vauveli sai korviketta ,jos tuli tarve sillä aikaa ,kun olin poissa. Luulin ja pekäsin ,että maidon tulo vähenee juuri tuolloin 6 kk:n iässä. Onneksi vain jatkoin ,vaikka minusta välillä tuntui ,että maito ei riitä. Nyt vauva pian 9 kk ja edelleen rintamaito pääravinto. Kiinteitä menee 3xpv. Vimeksi tänään sai korviketta minun ollessa töissä.

Pumpulla ei koskaan saa lähellekään sitä määrää maitoa rinnasta kuin minkä vauva saa imemällä, ne on niin taitavia, nääs... ;) . En jaksa käydä tässä läpi laitevertailuja, mutta sanon vaan, että hommaa Avent -merkkinen rintapumppu. Se ON Kallis. Mulle toiminu aina parhaiten. Siinä on sitten ainakin mulla aina vielä sellanen henkinen juttu ennen kuin maitoo alkaa tulla: mun pitää mielessäni miettiä miltä se pieni söpöliinivauva näyttää kun se syö maitoa. Pitää rauhoittua ja rentoutua ja sitten, kuin taikaiskusta, maito alkaa suihkuta.

Mä olen käsin lypsämällä saanut parhaiten maitoa talteen, eikä tule niin paljoa tiskiäkään. Jos tarvitsee lypsää maitoa varastoon, niin olen imetyksen jälkeen lypsänyt sen rinnan tyhjäksi, josta vauva söi (tämä toimi ainakin alussa kun maitoa tuli paljon, nyt maidon tulo sen verran tasaantunut, että en tiedä riittäisikö...), ja vähän toisesta rinnasta. Ja seuraavalla kerralla taas samalla tavalla. Näin olen saanut n. 0,5 dl/kerta. Mutta tosiaan, tyttö vasta reilut 2 kk, ja ainakin alussa maitoa tuli tosi reippaasti...

Itselläni vielä pieni vauva, joten omista kokemuksista en voi puhua. Tuli vaan mieleen, että mihin aikaan itse menet nukkumaan? Jos vauva nukkuu 20-06, voisitko pumpata esim puolen yön aikoihin tai jopa joskus herätä yöllä pumppaamaan? Kuitenkin niin, että maitoa ehtii taas kertymään, ennen kuin lapsesi herää. Ehkä se maidon määrä näin voisi vähän kasvaakin. Tietenkin täytyy tuo oma jaksaminen muistaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.05.2007 klo 11:20 Jasmin kirjoitti:
eli imetän 6 kk vanhaa vauvaani, kiinteitä syödäänn kolmasti päivässä ja toivoisin että voisin imettää tuonne likemmäs yhtä vuotta saakka. Ongelma on nyt se että maitoa tulee ilm. tytölle riittävästi mutta pumpattua en saa maitoa enää kuin 20ml/kerta ja maitoa tarvittaisiin pakkaseen, koska joudun olemaan viikottain pois tyttöni luota syöttökerran tai kaksi. /--/ Siispä.. mitenkä te ketkä olette imettäneet 6kk+ vanhoja lapsianne niin loppuuko maidon tulo vaan tällä lailla pikkuhiljaa vai mikä on vikana? Lapsi on öisin syömättä 20-06 ja sen jälkeenkään ei rinnat tunnu täysiltä kuten joskus kun lapsi oli pienempi. Mitenkäs sitä maidontuloa saisi lisättyä? Vai pitääkö sitten vaan siirtyä korvikkeisiin niinä hetkinä jolloin äiti ei voi olla imettämässä?

On luonnollista, että maidontulo vähenee vastaamaan kysyntää: nythän tyttösi saa jo kiinteillä masua täytettyä. Mutta maidontulo ei lopu, jos rintoja tyhjennetään. Vaikka rinnat tuntuvatkin "tyhjiltä" tai et saa pumpulla maitoa enää samalla tavalla ulos, ei se tarkoita vääjäämätöntä maidon loppumista. Lähinnä vain sitä, että tarjonta on kohdannut kysynnän :)

Kerroit, että tarvitset varamaitoja poissaolojasi varten. Pumppaaminen on myös tekniikkalaji, jonka voi opetella. Mitä rentoutuneempi mieli, sitä paremmin heruu - myös pumpulle. Herumista voi edesauttaa lämmittämällä, kevyesti hieromalla ja/tai ravistamalla rintoja. Toisia äitejä rentouttaa myös se, että pumppaamisen aikana tekevät myös jotain muuta: katsovat TV:tä, surffaavat netissä, lukevat... Kun ajatukset ovat poissa lypsysaaliista, mieli rentoutuu ja heruminen käynnistyy helpommin.
Koska vauvasi saa jo kiinteitä, olisiko ajateltavissa se, että poissaolojesi aikana osa maidosta korvattaisiin kiinteillä, ts. yksi soseateria ajoitettaisiin poissaoloosi? Ja mikäli imetys jatkuu lapsentahtisena silloin, kun olet paikalla imettämässä, tuollainen neljän-kuuden tunnin imetystauko ei ole mitenkään katastrofaalinen. "Pahin" seuraus voi toki olla se, että yöimetykset alkavat uudelleen.

Maidontulon lisääminen on verrattain suoraviivainen prosessi: mitä enemmän maitoa rinnoista poistuu, sitä enemmän sitä myös muodostuu - etenkin jos imetystä on jatkunut jo useamman kuukauden ajan. Joku ehdottikin sinulle lypsysulkeisia vauvan yöunien aikana. Se voi olla ihan hyvä juttu, sillä siten saat yhden "tyhjennyskerran" lisää, ja maitoakin tulee siten enemmän. Rintojen täyttymistä ei kuitenkaan tarvitse odotella, sillä maitoa muodostuu koko ajan. Mitä tyhjempi rinta, sitä nopeampaa maidon muodostuminen on. Mitä täydempi ja pinkeämpi rinta, sitä hitaammin uutta maitoa tulee. Ja saattaapa tuo kääntyä itseään vastaan, sillä mitä pidempään rinta on "täysi", sitä voimakkaampi on viesti siitä, että maitoa tulee liikaa, kun sitä kaikkea ei rinnoista poisteta.

On täysin mahdollista, että imetyksesi jatkuu haluamasi ajan. On myös täysin mahdollista, ettei sinun tarvitse ottaa korviketta käyttöön, jos et halua :)

Sellainen tuli vielä mieleen, että tuskin vauva tottuu korvikkeen makuun niin ,että se pitää sitä parempana kuin sinun maito. Imetyshän sisältää paljon muutakin kuin ravinnon tarpeen tyydyttämisen. Joskus on käynnyt niin ,että juuri ennen kun olen tullut töistä kotiin niin vauva on sannut korviketta ,mutta siitä huolimatta otan sen aina rinnalle. Vauva myös haluaa heti syliili ja lähelle sekä samalla imeä tissiä.

Yhteistyössä