Korviketta hätävarana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ontämävaikiaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ontämävaikiaa

Vieras
Moikka! Täysimetän vauvaani (reilut 2 kk), ja olen saanut myös jotain maitoa pakkaseen säilöön (en pumppaamalla vaan kerännyt heruneen maidon kerääjillä). Mietin kuitenkin, että voiko korviketta antaa joskus hätävarana, jos olen itse jossain ja miehen pitäisi vauva ruokkia? Jos tuota pakastettua äidinmaitoa vaikka sekottaisi korvikkeeseen? Tuleeko vauvalle mahavaivoja, jos joskus antaa korviketta mutta muuten imettää?

Tottakai voit antaa lapselle välillä korviketta. Se, että tuleeko lapselle masuvaivoja on hyvin yksilöllistä. Meillä enemmänkin minun maitoni aiheutti enempi kitinää kuin esim Nan.

Jotkut haluavat välttää vastikkeiden antamista ennen 6 kk ikää. Tuossa vaiheessa vauvan vatsalaukun nukka kehittyy ja sopivinta sen kehittymiselle on juuri äidinmaito. Vastike voi tuhota hienoa nukkasolukkoa kuin myös lisätä allergiariskiä. Siksi suositellaan täysimetystä. Mutta valinta on sinun.

Voi pyhä jysäys, joku on taas lukenut imetyshorrorlistaa.. Vaikka imettäisit lastasi 7kk etkä muuta antaisi niin se ei tarkoita etteikö allergioita voisi olla. Tuo on ihan tuurissaan jotta tuleeko lapselle allergiaa vai ei. Ja sulle ap, lapsesi ei siitä vahingoitu jos satunnaisesti vastiketta saisi, kasvaahan ihan pelkällä vastikkeellakin normaaleita ja terveitä lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja korvikelapsi:
Voi pyhä jysäys, joku on taas lukenut imetyshorrorlistaa.. Vaikka imettäisit lastasi 7kk etkä muuta antaisi niin se ei tarkoita etteikö allergioita voisi olla. Tuo on ihan tuurissaan jotta tuleeko lapselle allergiaa vai ei. Ja sulle ap, lapsesi ei siitä vahingoitu jos satunnaisesti vastiketta saisi, kasvaahan ihan pelkällä vastikkeellakin normaaleita ja terveitä lapsia.

Asiaa ei voisi paljon hienovaraisemmin ilmaista, kuin että "jotkut haluavat välttää korvikkeita". Mutta tuokin jo tuntuu olevan ahdistavaa ja aiheuttaa pyhiä jysäyksiä jollekin. Mutta totta se kumminkin on, että jotkut haluavat välttää korvikkeita (vaikka et itse niihin kuuluisikaan). Ja ap:han kysyi voisiko korvikkeista olla jotain haittaa, joten mielestäni on ihan asiallista mainita, mitä haittoja siitä SAATTAA olla (kukaan ei ole väittänyt että niitä välttämättä tulisi juuri ap:n lapselle). Varmasti kasvaa terveitä lapsia korvikkeella, sitä ei kukaan epäile!

Alkuperäinen kirjoittaja korvikelapsi:

Ap kysyi, annoin asiallisen vastauksen, jonka totuusarvo on ehkä hieman korkeampia kuin sinun epäasiallisen vastauksen. En sanonut, etteikö allergioita voisi tulla, vaikka imettääkin. Tai että korvikelapsi saa automaattisesti allergian. Sanoin, että vastike VOI LISÄTÄ allergiariskiä. Jos et sitä ymmärrä, niin mietipä lukemisentaitojasi. Imetyksen edut on ihan tutkimuksin osoitettu. Silti jotkut äidit voivat ja heidän on pakko käyttää vastiketta. Itsekin lukeuduin heihin. Mutta olisin halunnut imettää tuon 6 kk ja kenties näin hieman tasoittaa vauvan tietä ruoan maailmaan. Mutta aina ei voi. Vastike ei tietenkään vahingoita lasta, mutta jos kysytään, voi kenties vastata?

Itse antaisin hyvvällä omatunnolla, tämä toki oma mielipiteeni. Jos lapsi olisi mennyt hoitoon, en olisi mitään pakastemaitoja sulamaan ja pakkaseen ja mukaan otettavaksi edes harkinnut. Vaan korviketta mukaan vain. Hetkisen kuluttua taitaa suositukset taasen muuttua tuohon, että kiinteät taasen aloitettaisiin aikaisemmin.

Imetyksen edut eivät kuitenkaan taida olla niin konkreettisia ja etenkin kun jotkut ovat tuohon 6kk rajaan suhtautuneet liian "hysteerisesti", ollaan suositusta kiinteiden aloittamiseen aikaistamassa.

En oikein ymmärtänyt tuota lausetta imetyksen edut eivät kuitenkaan taida ollaniin konkreettisia... Kyllä ne ihan konkreettisia ovat. Ja kiinteistä tässä ei puhuttu mitään, vaan 2 kk ikäisen vauvan vastikkeen käytöstä. Mutta jos perheessänne on paljon allergiaa, niin välttelisin vastiketta. Tässä tuolta horrorlistalta (kaikki horrorlistan tieto perustuu tutkimuksiin): Nykykäsityksen mukaan imetyksellä ei voida kokonaan estää allergioiden puhkeamista, mutta kylläkin viivästyttää sitä. Siksi suositellaan, että allergiataustan (ts. vanhemmat tai sisarukset allergisia) omaavaa täysimetettäisiin puolivuotiaaksi, ja senkin jälkeen mahdollisimman pitkään. On useita tapauksia, joissa lapselle soveltuvia ruoka-aineita on lakannut sopimasta imetyksen päätyttyä.

ja kerropa Jeps vanhempi, mihin muuhun kuin mutu-tietoon perustuu tuo näkemyksesi, että kiinteiden aloitussuositusta ollaan aikaistamassa, koska jotkut ovat suhtautuneet siihen liian hysteerisesti. Mitä se sitten taas tarkoittaakaan.

Olen käynyt imetystukilistaa lukemassa ja se on avannut silmiä monelle asialle ja antanut sellaista tietoa, jota minulla ei ole ollut. Minusta se on hyvä sivusto. Mutta kuitenkin jokainen tekee imetyspäätökset itse: mitä enemmän pohjatietoa on, sitä vaikeampaa on päätöksenteko. Itsellenikin oli yllätys, että jotkut äidit eivät halua edes synnytyssairaalassa antaa lapselle lisämaitoa, jos se ei ole äidinmaitoa. En ollut moisesta tiennytkään. No, oli niin tai näin, niin valinta täytyy jokaisen tehdä henkilökohtaisesti enkä näe mitään pahaa siinä, että joku tuo esiin asiaan liittyvää faktaa (itse ajattelen, että imetyksen edut on kiistattomasti todettu). Itse ehkä vielä 2 kk ikäistä yrittäisin imettää itse, jos se vain onnistuisi, mutta en alkaisi isomman lapsen kohdalla pumpata maitoa, vaan yrittäisin päästä vähän helpommalla ja antaisin surutta vastiketta. Mutta kukin tyylillään, omien arvojensa mukaan.

Keskusteluihin lästenlääkäreiden ja neuvolahenkilökunnan kanssa. Mutta nämä on näitä missä jokaisella asiantuntijoillakin on omia näkemyksiään jne. Mutta tuo kommentti oli lähinnä juuri tuohon 6kk iän rajaan tarkoitettu. Ja hieman epätäsmällisesti olin kyllä viestissäni. Imetyksen hyödyt toki ovat kiistattomat, mutta juuri tuo, että kiinteiden aikaisempi aloitus versus ehdoton 6kk täysimetys ei olekkaan niin merkityksellinen esim. juuri allergioiden ehkäisinä kuin mitä luultiin.

Mutta tämä on tätä, kun asiantuntijatkaan eivät yksityskohdista ole yksimielisiä, niin.. Mutta tämäpä taasen eri lähteistä saatujen tietojen pohjalta itselleni muodotunut käsitys. Mutta itse antaisin korviketta, jos sellainen tilanne olisi, en näe siinä yhtään mitään estettä miksi en niin tekisi.

Minä kuulun niihin, jotka haluavat korvikkeita välttää. Niinpä olen pumpannut silloin tällöin maitoa pakkaseen pakollisten menojen varalle. Koitan ajoittaa menoni vauvan aikataulujen mukaan, mutta esim. koko päivän menon vuoksi vauva on saanut maitoa pakkasesta. Mutta ei pumppaaminen edes kaikilta onnistu tässä määrin, joten korvike lienee vaihtoehto ja jos sinulla ei ole syytä, miksi et antaisi niin toki saa antaa.

"Mututietoa" : 4 lastaa imettänyt. 1. lapsesta onnistui 3 kk, sitten vain maito loppui, kaikesta huolimatta. 2. täysimetin 6kk imetin 1-vuotiaaksi. 3.lapsi taasen tuli maitoa vain 4kk, eikä johtunut yrityksen puutteesta/stressistä yms, maito vain loppui.4. lapsi, imetystä lähemmäksi 6kk, lopetin n. 11kk imetyksen.
1. lapsi-> todella harvoin sairas, ei allergioita
2.lapsi-> korvakierre, maito-allergia
3.lapsi->normi flunssia, ei allergioita
4.lapsi->korvakierre, kaikki mahdolliset allergiat (keliakia, mausteet, maito, muna)

Että eipä se imetys mikään takuu allergioista ole. Ja oma (koko perheen) ruokavalio on "ei eines", vaan itse valmistan kaikki alusta loppuun, ilman turhia lisä/säilöntäaineita ja lautasmalli on meillä käytössä. Ei voi edes siihenkään vedota. En tupakoi.

Imetin lastani lähes vuoden ikäiseksi enkä antanut lainkaan tuona aikana korviketta. Lapselleni todettiin maitoallergia, kun hän alkoi vuoden ikäisenä juomaan tavallista maitoa. Meillä imetys ei siis poistanut allergiaa, mutta siirsi sitä. Toisaalta jos nyt kerran allergia piti tulla, niin sen hoitaminen oli vuoden ikäisen osalta paljon helpompaa kuin pikkuvauvalla. Maitoallergiasta hän parani 3 vuoden jälkeen.

Toista lasta imetin myös pitkään (yli vuoden) ja hänellä ei ole ollut mitään allergioita.

ap:lle:
Voit toki antaa korviketta, mutta on hyvä ottaa huomioon, että vauva ei välttämättä suostu juomaan sitä ollenkaan. Jos on 2 kuukautta saanut pelkästään äidinmaitoa, voi yhtäkkinen korvikkeen tarjoaminen myös aiheuttaa vatsavaivoja. Sinuna lypsäisin kuitenkin omaa maitoa kaiken varalle pakkaseen.

Alkuperäinen kirjoittaja nyt ei skulaa:
Mikä pointti tuossa oli? Valaisehan vähän laajemmin. Miten liittyy tähän keskusteluun?

No tuolla ylhäällä joku kirjoitti, että imettämällä siirsi allergian alkamaan vasta vuoden ikään.

Alkuperäinen kirjoittaja on tällä outoa porukkaa:
Mikä pointti tuossa oli? Valaisehan vähän laajemmin. Miten liittyy tähän keskusteluun?

No tuolla ylhäällä joku kirjoitti, että imettämällä siirsi allergian alkamaan vasta vuoden ikään.

No tuskin se allergia olisi mennyt ohi sen aikaisemmin, vaikka olisi lopettanut imetyksen jo aiemmin! Siksi vähän ihmeellinen tuo sun kommentti.

En sitä tarkoitakaan vaan sitä, että jos allergia alkaa lapsen ollessa tosi pieni on todennäköisempää että se menee ohi nopeammin kuin että jos mahdollinen allergia puhkeaa vasta vuoden iässä.

Tämä keskustelu taas kuvastaa tietämättömyyttä, joka näihin asioihin liittyy. Tutkimus on tutkimus: perustuu aina riittävän laajaan otantaan. Imetyksen merkitys voi tutkimustenkin pohjalta vaikuttaa pieneltä tekijältä, mutta kaikkia sen positiivisia vaikutuksia ei ole vielä mitenkään kattavasti tutkittu. Maalaisjärkeni sanoo, että lapsi on biologisesti "suunniteltu" käyttämään ravinnokseen ihmismaitoa eikä lehmänmaitoa. Lehmänmaito taas on ensisijaisesti vasikoiden ruokaa. Nykyisin keskustellaan paljon siitä, onko liiallisella maidon käytöllä haitallisia vaikutuksia myös aikuisten terveyteen (esim. yleistynyt maitoallergia).

Lisäksi, lienee päivänselvää, että mitä isompi lapsi on, sitä paremmin hänen elimistönsä ja immuniteettinsa pystyy käsittelemään allergioita.

Korvikkeen antamisessa on myös sellainen käytännön hankaluus, että koska imetys perustuu kysynnän ja tarjonnan laille, antavat väliin jääneet imetyskerrat elimistölle sellaisen impulssin, että maidontuotantoa voi vähentää.

Itse imetin 6kk. Pumppasin pakkaseen, mutta vauva ei juuri huolinut pumpattua maitoa tai ylipäätään pulloa ja yleensä odotteli äitiä paikalle. Ensimmäiset 6 kk kuluu niin nopeasti, etten hirveästi vaivaisi päätäni korvikeasialla.

Alkuperäinen kirjoittaja jotta näin:
En sitä tarkoitakaan vaan sitä, että jos allergia alkaa lapsen ollessa tosi pieni on todennäköisempää että se menee ohi nopeammin kuin että jos mahdollinen allergia puhkeaa vasta vuoden iässä.

Eli tarkoitatko, että kannattaa saada mahdolliset allergiat puhkeamaan mahd. aikaisin, että menevät nopeammin ohi?
Oletko ottanut huomioon, että jos esim. lapsella olisi lehmänmaitoallergia, joka menisi ohi alle 1-vuotiaana, ei sitä edes huomattaisi jos lapsi ei joisi vielä lehmänmaitoa vaan äidinmaitoa 1-vuotiaaksi asti. Eli siinä tapauksessa imetys ikäänkuin estäisi allergian puhkeamisen. Ei se allergia jää mihinkään varastoon odottamaan, että koska sitä maitoa aletaan antaa ja puhkea sitten vasta 1-vuotiaana sen takia, ettei ennemmin ole annettu korviketta. Sillä lapsella, jonka allergia alkoi vasta 1-v ja kesti 3-vuotiaaksi, olisi varmasti se kestänyt 3-vuotiaaksi vaikka olisi koko ikänsä syönyt korviketta...

Minä en jaksa tätä iänikuista imettämishysteriaa, mikä teitä äitejä vaivaa? Minulle ihan sama kuka imettää ja miten kauan. Itse imetin lastani kaksi kuukautta ja senkin ajan osittain. Maitoa tuli vaan niin pirun vähän ja halusin myös elää välillä ilman että lapsi on 24H vieressäni. Lapsi on aina ollut terve, vaikka hoitoonkin meni pienenä. Yhden kerran ollut korvatulehdus ja kerran "kunnon kuume", muuten aina terve. Allergioitakaan ei ole. Minä en usko puhtaasti imettämisen mahtavaan voimaan meillä länsimaissa.

Alkuperäinen kirjoittaja on tällä outoa porukkaa:

Niin? eli olisiko tuon äidin kenties pitänyt lopettaa imettäminen aikaisemmin, jotta allergia olisi puhjennut vauvalla aikaisemmin, ennen vuoden ikää? Ja lapselle olisi kenties ostettu kalliita maitoja apteekista... siis tätä en ihan ymmärrä. Eikö ole hyvä, että äiti imetti ja allergia tuli vasta 1-vuotiaana...

Yhteistyössä