*Kolmekymppiset tokakertalaiset ELOKUUSSA*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kvart över
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
KÖ: Meillä on kanssa Mistralit. Katsoin ne Phil&Tedsit. Voiko tuonne alaosaan sitten laittaa vauvan talvella? Siis mahtuuko sinne makuupussia jne. Nuo näyttää ihan käteviltä, mutta meneekö ympäri vuoden? Mullekin helteet riittäisi, mutta lauantaiksi sitä oli ainakin vielä luvattu. Saisi jäädä siihen.

Meillä oli jo perhepäivähoitopaikka saatu ja oltiin käyty siellä tutustumassakin, mutta päätettiin sitten antaa se pois, kun ei tuntunut mielekkäältä mennä 3,5 kk töihin. Olisi kyllä rahallisesti kannattanut, kun nyt sain tietää, ettei äitiysloman alkuun saakaan 3 kk palkkaa kuten ekalla kerralla, koska en ole välissä töissä. Mutta ei kai sitä voi kaikkea rahassa ajatella.

Se kyllä mietityttää, miten jaksaa arkea kahden kanssa, varsinkin jos vauva nukkuu yhtä huonosti (tai huonommin) ja huutaa yhtä paljon (tai enemmän) kuin edellinen. Päivällä pitäisi kuitenkin jaksaa tehdä jotain myös vanhemman kanssa. Kai sellaisessa tilanteessa voi saada hoitopaikan sitten esikoiselle? Miettiikö kukaan muu tällaisia "kauhukuvia"?

Pössi: Mä kävin ultrassa viikolla 6+5 ja silloin näkyi syke, mutta ei kai paljon muuta. Raskauden keston kuitenkin pystyi määrittämään, minkä takia sinne meninkin. Tai pääsin ultraan ihan ilmaiseksi neuvolan kautta, jotta tiedettiin, milloin menisin nt-ultraan. Luulisin, että muuten varhaisultraan kannattaisi mennä vasta vähän myöhemmin. Nythän saa kuitenkin neuvolan kautta sekä nt-ultran että rakenneultran ilmaiseksi ja mulla nt-ultra oli jo viikolla 11+jotain, joten ei välttämättä ole kovin montaa viikkoa varhaisultrasta siihen.

Novelle: toivottavasti jää nuo oudot vatsan kirvelyt tuohon. Yritähän jaksella töissä.

Äh, teksti hävis jonnekin bittiavaruuteen, yritetään uudestaan...

Pössi, kävin molemmista varhaisultrassa muistaakseni viikolla 7 tai 8. Silloin näkyi hyvin syke.

Novelle ja Kvartti, kiitos vinkeistä! Johan tuota yöllistä yskää on kestänyt meilkein kaksi viikkoa, mutta en ole osannut hätäillä, kun itsellä on aina ollut pitkäkestoisia yskiä. Tarttee yrittä varailla huomiseksi lääkäriaikaa, jos vielä tänä yönä yskii. Hassu juttu, että tyttö ei tunnu itse heräävän yskään ollenkaan, vaikka on tosiaan aika kova, ja kestää monesti kymmenenkin minuuttia ennen kuin rauhoittuu.

Novelle, onko sulla pissa tsekattu ettei olisi virtsatietulehdus? Tosin muistelen, että mulla oli myös melko outoja tuntemuksia alavatsalla alkupuolella raskautta, jotka kai liittyi kohdun kasvamiseen, mutta tuntuivat jotenkin voimakkaammalta ja erilaiselta kuin ekalla kerralla. Ne ei olleet sellaista kunnollista vihlomista, vaan jotenkin oudompia venymisiä.

Täällä on tänään ollut jo melkein kylmä! :D No, viikonlopuksi tosiaan taas luvattu kuumaa. Pitää lähtee mökille hellettä pakoon, nyt kun ollaan taas melkein terveitä koko porukka, ja koko kämppä on siivottu kaappeja myöten...

Huomenna olis neuvola ja sairaalaan tutustuminen. Huih, synnytys alkaa olla jo ihan ovella! Musta on jotenkin tosi kiva mennä eri sairaalaan synnyttämään vaikka ei viimeisessäkään ollut muuta vikaa, kuin liikaa synnyttäjiä samaan aikaan, ja kammottava kolmen hengen huone, jossa ei saanut hetken rauhaa. Mä niin toivon, että nyt saataisiin perhehuone koko poppoolle.

Vetku ja ruttu 35+1

HAZEL, ai sitä ei saakaan kolmen kuukauden palkkaa, jos ei ole töissä välillä. Luulin jotenkin, että saisi samat edut kuin ekalla kerralla, mutta noinhan se sitten menee. Joku sitä pohti tuolla FB:n puolellakin, vai sinäkö se olit? Saankohan mä sitten saman palkan kuin osittaisen hoitovapaan ajalta? Kun olen kyllä töissä ollut jo vuoden alusta, mutta syyskuun alusta lähtien olen vain 80 % työajalla ja palkalla. No, eipä näitä tosiaan kannata niin rahan kannalta ajatella, eikä voikaan.

HOITOPAIKASTA ja kahden kanssa jaksamisesta on kyllä tosiaan jo kaikenlaisia ajatuksia mielessä. Kyllähän hoitopaikka pitää järjestyä jokaiselle lapselle, jolle sitä kunnalta haetaan, joten ei sen suhteen pitäisi ongelmia tulla, vaikka päättää sen sitten vasta kun näkee, miten vauvan kanssa menee. Miten nopeasti hoitopaikan sitten löytää, siitä ei tietty ihan varma voi olla. Meidän Eki menee perhepäivähoitoon nyt syyskuun alusta, ja nyt ainakin ajattelin, että jos pitäisin sen siellä keväälläkin ainakin kesään asti. Ehtis vauva sitten jo parin kolmen kuukauden ikään. Pitää sitten miettiä, olisko molemmat kesästä alkaen kuitenkin kotona. Voi kun tietäis, mikä olis kivointa lapselle! Siis kun poika tottuu jo olemaan siellä hoidossa ja leikkimään päivät muiden kanssa, onko sillä sitten ihan tylsää kotona äidin ja vauvan kanssa? Onneksi ei näitä asioita tarvii ihan heti vielä päättää.

VETKU, en oo vielä käynyt ekalla neuvolakäynnillä, joten ei ole pissaakaan tsekattu. Ei noita tuntemuksia tullu enää eilen ainakaan, se oli joku ihan outo juttu. Voisin kuvitella, että virtsatietulehduskin vois tuntua tuolta, mutta se olis sitten kai virtsarakossa asti se tulehdus jo, koska niillä main ne tuntemukset oli. Viikon päästä onkin se neuvolakäynti, joten sitten viimeistään tarkistetaan tulehdustilannekin. PERHEHUONE oliskin ihan loistava, jos sellanen on saatavilla. Meidän sairaalassa ei ole niitä enää käytössä ollenkaan. Toivotaan, että teille järjestyy!

Novelle 8+2

No jee, soittelin tulevalle hoitotätille, ja selvisi että hän on pitkällä sairaslomalla. Nyt ei olekaan tietoa, mihin Eki menee hoitoon syyskuussa. Nää on just näitä uutisia, mitä tällanen raskaana oleva hormoonihöyrypää EI kaipaa...Hoitaahan se kunta toki jonkun hoitopaikan, mutta tämä olis ollut niin kätevän lähellä kotia.

Voi ei Novelle! Miksei se hoitotäti ollut yhteydessä teihinpäin kun sairauslomalle jäi jos kerran teillä oli paikka jo hänen luonaan? Toivotaan että saatte Ekin johonkin hyvään paikkaan kuitenkin. Vähän kiire alkaa vaan tulla :/

Hoitopaikoista olitte puhuneet, meillä Helmi on tosiaan jäämässä kotiin kokonaan kun Myyrä syntyy. Ollaan tykätty kovasti tosta nykyisestä päiväkodista ja ensin ajateltiin sellaista, että olisi ollut yhden lyhyen päivän viikossa hoidossa että säilyisi se hoidossa käynti mielessä ja muuten kotona. Oltaisiin kuitenkin menetetty aika paljon rahaa siinä, joten päätettiin jo että jää kotiin. Nyt sitten kun vielä tulee tuo muutto niin ei viitsitä kiusata lasta taas uuteen paikkaan totuttautumisella, joten jää kotiin heti kun ollaan saatu muutettua. Uudesta kodista on sen verran pitkä matka tuonne nykyiseen päiväkotiin että sen pitämisessä ei olisi mitään järkeä. Paikka pidetään syyskuun loppuun saakka ihan varmuuden vuoksi, että jos mulle vaikka tulee jotain loppumetreillä niin on sitten jokin paikka varalla. Toivottavasti ei tarvitse viedä.

Nää on mielipidejuttuja ja riippuu tietenkin aina tapauksesta, mutta noin yleisesti ottaen oon sitä mieltä, että jos mä itse näitä lapsia päätän tehdä ja olla kotona niin hoidan sitten kaikki itse. Musta tuntuisi tosi epäreilulta Helmiä kohtaan että se menisi joka päivä päiväkotiin ja mä olisin vauvan kanssa kotona. Varsinkin kun on noin pieni vielä. Eri homma ehkä leikki-ikäisen kanssa, jolla olisi jo kavereita ym. ja jos hoitoa olisi vain muutama päivä viikossa. Ja tosiaan on tietenkin tilanteita, joissa varmaan esikoiselle on parempi olla hoidossa, jos äiti on vaikka tosi väsynyt ja ehkä masentunutkin tai jos vauva itkee ihan koko ajan ja äidin kaikki huomio on sitten vauvassa. Saa nähdä miten pärjätään, mutta tavoite olisi kyllä rakentaa sellainen päivärutiini että Helmi saisi tekemistä päivittäin ja vauvallekin jäisi aikaa. Toivon että ei ole mahdoton yhtälö :p

Puistotätiä oon kyllä miettinyt, sinnehän saa jättää lapsen vaikka kauppareissun tai kotihommien teon ajaksi. Ja vain niinä päivinä kun tarvitsee. Meillä on puistotäti ihan uuden asunnon lähellä, luulen että ainakin kokeillaan sitä jossain vaiheessa.

Hazel, niihin kärryihin tosiaan saa vauvan sinne alle, silloin se lisäistuin tulee taaperoa varten eteen ylös. Me ajateltiin tilata niihin kuuluva kantokoppa, johon pitäisi kyllä mahtua makuupussikin, mutta oon nähnyt että ihmiset on pitäneet vauvaa ihan vaan pussissa siellä. Käy kurkkaamassa niiden omilta sivuilta, siellä varmaankin parhaat kuvat. Noi renkaat on ilmakumit, mutta en usko että ovat ihan yhtä hyvät kulkemaan kun noi Mistralit, joilla me on menty ihan umpihangessakin talvella (meillä on niissä ilmakumit myös). Mutta eipä oikein parempaakaan vaihtoehtoa ole. Sellaisia leveitä mä en halua kun tuntuu että ovat niin kömpelöt aina. Parasta varmaan olisi jos voisi pitää noi nykyiset myös kun niillä ainakin pääsee joka kelissä, käyttäisi sitten vaikka seisomalautaa tai kantoliinaa tms, mutta meillä ei taida olla varaa olla myymättä niitä jos uudet hankitaan.

Pössi, mä oon käynyt varhaisultrassa 7+ viikolla ja se on ollut ihan hyvä aika. Silloin pitäisi jo syke näkyä ja myös pystyä vähän mittaamaan alkiota.

Tää päivä on kyllä mennyt ihan harakoille. Oon aloittanut yhden koulutehtävän, nukkunut, syönyt, neulonut villatakkia Helmille ja puhunut puhelimessa. Mies vei Helmin aamulla Mummolle hoitoon, joten mulla on ollut kyllä helppo päivä. Se vielä hakeekin tytön kotiin, joten ei oo tarvinnut eväänsä kyllä tänään liikauttaa. Ihan hyvää on kyllä tehnyt :D Nyt jaksaa taas viikonlopun vilskeen, suunniteltiin huomiselle pyöräretkeä.

Mukavaa viikonloppua kaikille! Ehkä vielä kestetään nää vikat kuumat, nyt ainakin mulla ihan energinen olo :)

Kvartti ja Jättiläismyyrä 32+3

Pikaisesti kuulumiset ennen kuin lähdetään synnärille tutustumaan ja siitä moneksi päiväksi mökille nettipimentoon...

Neuvolassa oli taas eri täti ja nyt sf-mitta putosi 2 sentillä 31:een. Palautui ns. normikäyrälle, joten ei ollu asiasta huolissaan. Pissassa oli vähän protskua, mutta johtui ilmeisesti siitä että olin aamusta juonut niin vähän. Viikon päästä sitten nlalääkäri, niin tsekataan uudestaan.

Tyttökin pääsi lääkäriin eikä ollut korvissa eikö keuhkoissa mitään. Yskänlääkettä määräsi yöksi. Hyvä juttu, toivottavasti se tuosta helpottaa.

Nyt reissuun! Mukavia viikonloppuja!

V ja R 35+2

Täältä sitä sitten tullaan!!!! =) :heart: Tämä kierto ei tuntunut yhtään erikoiselta, ei juuri mitään oireita. Rinnat ehkä aavistuksen kipeät jos oikein kuvittelen, mutta hiuksia kyllä lähtee vaikka en kuvittelisikaan. :laugh: Menkat kun olivat nyt jo useamman päivän myöhässä, niin ajattelin vähän huumorimielellä testata. Mä itse asiassa vähän uskoinkin plussaavani, mies ei yhtään uskonut, vaikka todellakin sitä toivoi. Hetki sitten tein testin ja kaksi aivan selvää viivaahan siihen oli piirtynyt kun vihdoin uskalsin katsoa. =)

Mä mietin hetken, tulenko hengailemaan listoille, mutta ehkä mä tuun, koska oon täällä hengaillut jo nyt, vaikka ei ole ollut tänne mitään asiaa. ;)

Mukavaa viikonlopun jatkoa
toivoo Lilla My ja Kolmonen 4+6

Ihanaa Lilla My!! :heart: :flower: Onnea plussasta ja tervetuloa takaisin! Kerro sun la ja ykkösen tiedot niin lisäilen listoille.

Jännittyneenä muuten avasin pinoa kun näin että Ada oli vikana kirjoittanut, mutta olikin muita hyviä uutisia täällä (tällä kertaa, ehkä se Adakin pian... Taitaa sullakin olla kova kuumeilu jo päällä) :D

Viikkosiivous tehty ja pienen imurin heiluttelun jälkeen hiki vaan valui.. Huh tätä hellettä! Jospa nyt tosiaan alkaisi riittää, meillä ei ainakaan ole tänään edes aurinko paistanut, mutta lämpötila silti hipoo 30 astetta. Oon niin onnellinen tuosta tuulettimesta! Turvotus on kyllä toistaiseksi pysynyt poissa, mitä nyt tänään aamulla oli silmät sirrillä, mutta arvaan kyllä että johtuu eilisistä metwurstivoileivistä ja illalla syödystä pitsasta enemmän kun helteestä.

Eilen käytiin 1,5 tunnin sauvakävely- ja kärrylenkillä, oli ihanaa! Aamulla oli vielä sen verran viileää että jaksoi hyvin.

Myyrällä alkaa olla jo aika ahdasta, punkee kovasti teräviä polvia ja kantapäitä mahanahkaan. Välillä tuskallista mutta aika kivaa silti :heart:

Kvartti ja Möyrijä 32+5

Juu, on hiukka vauvakuume. Se on ehkä mun pysyvä mielentila. Onneksi miehelläkin on, tai sellainene vauvakuume kuin nyt yleensä miehille tulee. Ei siis ihan niin kova. Ollaan kuitenkin sovittu, että odotetaan vuosi sektiosta ja sitten tjottaillaan. Vaikka mä olen kyllä maailman huonoin tjottailija :ashamed: . Eikä meillä oikeastaan kyllä ole mitään ehkäisyäkään käytössä, mutta mulla ei ole vielä menkkoja ja sehän on pomminvarma ehkäisymenetelmä ;)

Käyn täällä välillä katselemassa teidän kuulumisia. Kivaa kuulla, että Epetillä ovat pojat voineet hyvin ja nyt jo uusi vauva pitkällä tuloillaan. Muistan sinut tuolta ensikertalaisista.

Voikaa hyvin äidit ja pikkuiset :heart: !

Ada ja poika 8 kk

Onnea LILLA MY! Kiva kun pääsit jo tänne mukaan.

ADAkin täällä käynyt kurkkimassa...Nopeesti se muutama kuukausi tuosta menee, niin pääset kunnolla kuumeilemaan!

Täytyy nyt katella rauhassa, minkälainen hoitopaikka ja millä aikataululla sieltä kunnan toimesta järjestyy. Jos ne alkaa jotain väliaikasia ratkaisuja tarjoamaan ja vaarana on hoitotädin toistuvat vaihdokset, en kyllä suostu sellaseen. On meillä onneksi isovanhemmat apuna, jotka voi jonkun aikaa ottaa hoitovastuuta, jos ei vakituista perhepäivähoitajaa järjesty syyskuuksi. Aloin jo miettiä sitäkin, että ilmottaisinkin töihin jääväni hoitovapaalle jos syksyllä, eli heti kun 2 kk siitä virkavapaa-anomuksesta on kulunut. Eiköhän tää asia tästä jotenkin järjesty. Toi meille osoitettu hoitopaikka ei ole täysin poissuljettu periaatteessa, koska hoitajan sairasloma on nyt elokuun loppuun asti. Siksi meille kai ei mitään ole ilmotettukaan. Mutta kuulosti kyllä sellaselta sairaudelta, ettei se noin vaan parane. Eli käytännössä saisivat ruveta järjestämään kuvioita uusiksi siellä päivähoitotoimistossa.

Tuun Adan seuraksi tunnustamaan että meilläkin tjottaillaan toistaiseksi, ja asunnon etsintä on kovassa käynnissä, tai olisi, jos tiedettäisiin edes suuntaa mihin muutetaan..
Olen hakenut syksyksi opiskelemaan, mutta mitään tietoa ei ole vielä tullut, odotukset ei kyllä ole kovin korkeat. Varavaihtoehtoina olisi sitten mennä töihin tai syksyn yhteishaku - kotona menee nykyään vaan hermot.

Mulla oli eilen ensimmäinen lapsivapaa iltapäivä ilman velvollisuuksia (ja samalla meidän ensimmäiset lapsivapaat treffit ikinä :D ), joten käytiin sitten elokuvissa katsomassa Knight and day.

Kuulisin mielelläni kokemuksia hoitopaikoista ja hoidon aloittamisesta. Ajatuksena on viedä poika päiväkotiin eikä pph:lle, koska en oikein pidä ajatuksesta, että poika olisi jonkun vieraan ihmisen kotona kaiket päivät ilman että kukaan valvoo hoitajan tekemisiä.

Hei,

Tulinpa kertomaan, ettei ole paljon kerrottavaa. :) Pahoinvointia on välillä ja yleensä ei.

Töitä haen, koska olen lomautettuna näillä näkymin vuodenvaihteeseen. :( Olisi tosi kiva päästä välillä töihin, niin jaksaa sitten kotonakin taas paremmin. Meidän esikoinen ei siis ole menossa vielä hoitoon. Ehkä syyskuun puolivälistä menee kerran viikossa, kun teen osa-aikatöitä perjantaisin. Ne tosin eivät ole omalta alalta.

Tervetuloa, Lilla my. Mistä te kaikki tunnette toisenne?

Toivottavasti Novellen hoitoasiat kääntyvät parhain päin. Perhepäivähoito olisi kiva, mutta siinä on juuri tuo epävarmuus ja sitten kuulee niitä kauhutarinoita. Esim. kaverin pojan hoitaja vei lapset joka päivä Jumboon ja syötti lapsille päivittäin kananuggetteja. Ei hyvä, mutta suurin osa pp-hoitajista on toki hyviä ja päteviä.

Pössi 5+5

No hitsi Myrnakin! :D Toivottavasti nopeasti nappaisi ja tulisit kans tänne! Meillä oli muuten toi sama syy päiväkodille, että mies varsinkin kammoksui ajatusta yhdestä hoitajasta kun kaikenlaisia kauhujuttuja saa kuulla. Varmasti on toki enemmän niitä hyviä pph:a kun huonoja, mutta silti lähdettiin ensisijaisesti etsimään päiväkotia. Ite olisin halunnut tytön ryhmäperhepäivähoitoon, mutta meidän alueella niitä oli vain yksi ja sinne tietenkin sitten kova jono eli ei natsannut.

Novelle, toivottavasti hoitoasia nyt selviää nopeasti että pääsette tutustumaan ja harjoittelemaan ajoissa. Joku väliaikaisratkaisu kuulostaa ihan kamalalta kun näin pienistä on kysymys, ei ei ei.. Onneksi teillä on ne isovanhemmat hädän tullen!

Pössi, me ollaan monet oltu samassa pinossa odottamassa ekoja lapsia, joidenkin kanssa tuttuja ollaan jo kuumeilupuolelta. Eli sen takia voi tuntua että ollaan kaikki vanhoja tuttuja :) Niinkun osittain tietenkin ollaankin, suuri osa ollaan myös kavereina feissarissa ja osan kanssa ollaan nähtykin.

Omaa napaa, tänään neuvolassa kaikki muuten kunnossa (ei enää proteiineja), mutta vauvan pää on ilmeisesti kiinnittynyt jo :o. Tyyppi oli aivan lähtökuopissaan eikä terkkari kuulemma saanut päätä enää liikutettua. Sain sitten liikkumiskiellon 3-4 viikoksi, tai että mitään ylimääräistä ei saa tehdä, maata nyt ei onneksi tarvitse kun ei kerran kipeitä supistuksia ole ollut. Voi kiva. Kun tosiaan tässä olisi reilun kahden viikon päästä maalattava reilut 100 neliötä ja pakattava tavarat sekä sitten muutettava... Menen nyt huomenna ihan oman mielenrauhan vuoksi käymään gynellä tarkistuttamassa kohdunsuun tilanteen, jos vaikka ei nyt ihan vielä tarvitsisi "turhaan" lepäillä ja jännittää että tuleeko vauva jo kohta. Ultrallahan se näkee ihan kokonaan sen tilanteen ja myös että onko Myyrä oikeasti siellä kiinni vai ei.

Ite en oo kovin huolissani kun ei kerran satu mihinkään, jotenkin kun viimeksi kesti niin kauan se synnytyskin niin on vaikea uskoa että tämä voisi tulla helpommin. Terkkari kuitenkin vannotti lepäämään, joten ehkäpä se tietää mua paremmin.

Lisäksi mies sai eilen selkälääkäriltä tuomion olla rasittamatta selkää joka on jo vähän prakaillut. Eli mahtavaa, tervetuloa vaan kaikki meille muuttolaatikoita kantamaan!

Huomenna synnytyssuunnittelu.

KÖ ja Myyrä 33+0

Pössi, se taisi mennä jotenkin niin, että monet meistä alkoi kuumeilla esikoisia samaan aikaan kun tämä keskustelupalsta jotenkin uudistui ja lähti uudestaan liikkeelle vuonna 2007. Tai ainakin jotain niitä peruja oli sitten ryhmä lähes kolmekymppisille ekakertalaisille kuumeilijoille. Osa on sitten liittynyt joukkoon esikoisen odotusvaiheessa. Ja nyt kun esikoiset alkaa olla sopivan ikäsiä, meillä on tullut tämä kakkosbuumi :D Mutta ei tarvii yhtään ujostella tulla joukkoon mukaan, ei haluta mitenkään sulkeutua ;) Ja onnea työnhakuun!

Kvartti, no johan noita varotusmerkkejä alkaa ilmaantua sulla. Ensin sitä lapsivesiepäilyä ja nyt olis jo pää laskeutunut lähtökuoppiin ilmeisesti. Ota vaan varmuuden vuoksi vähän rauhallisemmin siihen muuutton asti, niin ei tule sitä ennen ainakaan yllätyksiä. Vaikka Myyrähän tulee sitten kun on tullakseen!

Perhepäivähoidosta, vähän jännä kun en ole oikein osannut mitään kauhukuvia maalailla ja monet teistä niitä kuitenkin miettii. Voi tosin olla, että tilanne on vähän erilainen tällasella pienellä paikkakunnalla. Kyllä täällä sana kiirisi, jos joku pph olisi ihan outo tapaus, uskon niin. Tuolla kyläraitilla juorut kulkee takuuvarmasti :D Joten ehkä sitä ei tällasessa tapauksessa olekaan niin epävarmassa tilanteessa kuin jossain isommassa kaupungissa, jossa ei ole tuota naapurivahtimista yms. Me ihan vaan sen takia valittiin pph, kun Eki on niin pieni vielä ja siellä saa olla sitten pienemmässä ryhmässä, vaikkakin jonkun toisen kotona. Olen tosin luonteeltanikin kai enemmän sellainen, että luotan ihmisiin kuin että en luottaisi. Joskus joutuu sitten pettymään.

Mulla on olo alkanut ehkä jo helpottaa. Ei ole ihan niin pahaa väsymystä kuin pari viikkoa sitten ja huonovointisuuskin on vähenemään päin. Eka neuvolakäynti on perjantaina. Toivottavasti jo pian sen jälkeen pääsee ultraan varmistamaan, että kaikki on kunnossa.

Novelle 8+6

Hello pitkästä aikaa! On ollut pitkä työputki takana, että ei oikein oo jaksanut tulla kirjoittelemaan. Onneksi nämä kuumuudet alkaa helpottaa, kun meillä työpaikalla on sisälämpötila ollut jo kauan aikaa yli 30-astetta. Ei kovin terveellistä.

Pahoinvointi on melkein loppu. Suklaa alkaa taas maistua...

Novelle tosi tylsää, että hoitopaikka ei järjestykään siellä missä piti.

Päivähoidosta olitte puhuneet. Esikoinen meni ryhmäperhepäivähoitoon reilu 10kk ikäisenä ja kaikki meni tosi hyvin. Viihtyi hirmuisen hyvin. Ainut ikävyys oli korvatulehduskierre. Kesäkuussa sitten poika oli kotihoidossa ja aloitti heinäkuun alussa päiväkodissa, jolloin 1,5v. Ja sielläkin meni aivan loistavasti. Esikoinen on niin seurallinen tapaus, että hermo menee, jos vain kotona kökkii. Nyt ei korvatulehduksia ole ollut ollenkaan. Mulla on vain ja ainoastaan positiivista sanottavaa ryhmiksestä ja päiväkodista. Ryhmis oli tietty kodinomaisempi kuin päiväkoti, mutta tuolla päiviksessä on jopa eskari ja avoin päiväkoti. Että siellä sitten voidaan käydä pikkukakkosenkin kanssa. Eikä tarvii vaihtaa hoitopaikkaa välissä, vaan saa samasssa käydä kouluikään asti.

Lilla My, paljon onnea plussasta! :flower:

Ja tervetuloo Myrna :) Toivottavasti teilläkin pian tärppää.

Pössille tsemppiä työnhakuun! Enpä minäkään tee oman alan töitä tällä hetkellä, mutta saapahan jostain rahaa. Ja on tää homma ihan mielekästäkin, mutta haluaisin kyllä opettaa, kun se on se kutsumusammatti. Näitä toisia hommia kuulemma nyt piisais, mutta en voi sitten ottaa open sijaisuuksia vastaan. En oikein tiedä mitä tekis asian kanssa, kun ei ole mitenkään sanottu, että niitä open sijaisuuksia edes olisikaan tarjolla.

Sasha 11+0

Äkkiä piti tulla lukemaan kun kotia päästiin. Onnea LillaMy!

Pössi, minäkin olen näitä vasta kuumeiluvaiheen jälkeen liittyneitä, eikä hajuakaan mitä esim. tjottailu meinaa...

Kvartti, höh, johan sulla nyt pukkaa kaikennäköistä... Toivottavasti terkka olis väärässä, ja saisit vielä touhuilla sen mitä jaksat.

Vee ja är 35+4

Kvartti: sullahan alkaa olla jo jännät paikat. Toivottavasti et nyt joutuisi ihan lepoon loppuajaksi.

Tuntuu, että kaikkien lapset ovat jo hoidossa! Olenkos ainoa ihan kotiäiti täällä? Välillä kyllä on tehnyt jo mieli töihin, mutta hyvä näin. Meillä oli muuten ihan samanlaisia pelkoja, kun haettiin hoitopaikkaa keväällä. Eli ei "uskallettu" hakea perhepäivähoitoon, koska minusta tuntui oudolta, että veisimme lapsen jonkun vieraan kotiin. Sitten yllätykseksi meille kuitenkin osoitettiin perhepäivähoitopaikka ja kun käytiin siellä vieraisilla, niin muutin kyllä mieleni. Olisin vienyt S:n sinne paljon mieluummin kuin päiväkotiin, koska tuntui, ettei pitempikään päivä olisi pienelle niin raskas perhepäivähoitajalla, jolla on 4 lasta, kuin sitten isossa päiväkodissa. Varmasti pph:ssa on monenlaisia, mutta toisaalta heitä valvoo työnantaja eikä varmasti kukaan vanhempi pidemmän päälle pitäisi lastaan huonolla hoitajalla ja sana varmasti leviäisi.

Itsellä oli eilen neuvola. Hieman jo alkoi pelottaa, kun ei lääkäri löytänyt sydänääniä. Lopulta ne löytyi ja saatiin kuulumaan ihan hetken aikaa. Olisipa ollut ahdistavaa, jollei olisi itsekin kuullut sykettä, vaikkakin lääkäri sanoi, että heidän laitteillaan sydänäänet ei välttämättä vielä kuulu. Huh.

Hazel 16+2

Hui Hazel, onneksi löytyi ne äänet sitten! Pelottava tilanne varmasti!

Vetku, tjottailu tarkoittaa (tietenkin ;)) sitä että "tulee jos on tullakseen", eli suuremmitta stresseittä mutta ilman ehkäisyä :D

Täällä on lääkärissä käyty ja terkkari on nyt kyllä ottanut vähän varman päälle noissa varoituksissa :) Ihan hyvin liikkui pää vielä, kanavaa ihan normaalisti jäljellä eikä siis mitään merkkejä että olisi nyt tulossa sieltä. Vähän pehmeät paikat, mutta kuulemma niin kuulukin uudelleensynnyttäjällä tässä vaiheessa olla. Saan siis pakata, maalata, käydä kävelyllä ja kaupassa ja liikkua ihan normaalisti omaa järkeä käyttäen. Muuttolaatikkoja ei saa kantaa, mutta enpä mä nyt niitä ajatellut muutenkaan olla kantamassa, osoittelen vaan että tuo tuonne ja tuo tuonne :D

Nyt sohvaan neulomaan, mies kävi kotona ja lähti takas töihin puhelinpalaveriin. Parempi näin kun että olisi mennyt sinne palaveriin paikan päälle jenkkeihin taas.

KÖ 33+1

No tottakai! Kiitos Kvartti selvennyksestä. Me tjottailtiinkin sitte aika pitkään... ;) Näin jälkikäteen ajatellen ihan hyvä ettei tärpännyt aiemmin. Nytkin tuntuu siltä että tulee ihan tarpeeksi rankka ensi vuosi...

Hyvä että sulla oli liian hätäinen terveydenhoitaja, ja saat puuhata normijuttuja. Meen kanssa huomenna kuuntelemaan neuvolalääkärin "tuomiota", vaikka mitään merkkejä synnytyksen lähestymisestä ei kyllä ole. Harkkasupparit ja paineen tuntu ovat vaan vähentyneet, tosin masu on ehkä painunut aavistuksen alemmas.

Hazel, meillä kanssa tyttö (nyt 1,5 v) on ollut kotona koko ajan, tosin isänsä kanssa välin 7 kk - 1v 2kk, ja siitä sitten hoidettiin vuoropäivin kesäkuun loppuun. Nyt minä olen taas ollut heinäkuun alusta ainoana hoitajana. Tällä hetkellä kyllä mieskin on kotona, kun viettää kesälomaansa. Sinänsä kiva järjestely, että ehdin saada ihan tarpeekseni työelämästä tässä välissä, vaikka lapsille ei tule paljoakaan ikäeroa... Nyt olen kyllä itse kotona koko äippäloman, ja hoitovapaalle jääjä varmaan sitte arvotaan! :laugh:

Noi sydänäänikoneet on kyllä jänniä. Itse koin kylmiä väreitä just viimeeksi neuvolassa, kun ei meinannut heti kuulua. Terkka selitti, että hänellä on uudempi laite kun mun normiterkan huoneessa, ja se uusi laite on jotenkin tarkempi siitä, että säde osuu just oikeaan kohtaan. Vanhemmalla kuulemma riittää, että osuu sinnepäin.

Vetku ja hulluna möyrivä ruttunen 36+0 (heh, eilen olin näemmä ihan sunnuntaifiiliksissä viikoissakin...)

Uppista... Ootteko te kaikki reissussa, kun on niin hiljaista..? Mulla tulee kyllä kanssa taas nettitaukoa muutama päivä, mutta päivittelen sitä ennen neuvolalääkärikuulumiset eiliseltä.

Kohdunkaula oli pehmentynyt ja lyhentynyt 2 senttiin, mutta oli kuitenkin ihan kiinni. Vauva oli lääkärin mielestä jo aika alhaalla, mutta ei kuitenkaan mitenkään kiinnittynyt. Sanoi että pitää lepäillä nyt viikko ja välttää kaikkea mikä voisi ärsyttää kohdunsuuta, jotta päästään täysiaikaiseksi, mikä kuulosti minusta vähän liioittelulta. No, mies lähti nyt sitten esikoisen kanssa kaksistaan uimahallille, kun uiminenkin kuulemma voi ärsyttää kohdunsuuta... Juupa juu, aivan taatusti menee yli lasketun, niin kuin viimeeksikin. Jos nyt kuitenkin yrittäisi ottaa kaiken hyödyn tästä irti ja juoksuttaa miestä viikon verran huutelemalla sohvannurkasta että tuo sitä ja tätä ja tee se ja tää... :laugh:

V ja R 36+2

Kvartilla siis kaikki kunnossa, hyvä niin, ettei tarvii ihan ruveta lepäilemään.

Vetkulla alkaakin jo melko lähellä olla tuo LA. Saas nähdä sitten, meneekö tällä kertaa yli vai miten käy. Vähän alkoi jo jännittää sun puolesta!

Mulla oli eka neuvolakäynti tänään. Menihän siellä aikaa yli tunti kaikkia perusjuttuja selvitellessä. Kai se vähän konkreettisemmaksi taas muuttui tämä raskaus, kun tuli jo ihan neuvolan tätin kanssa jutusteltua =) Kuitenkin on vielä vähän epävarma olo sinne ultraan asti, kun ei kukaan ole todennut raskauden olemassaoloa vielä millään tavalla - tavallaan. Tulihan niitä testejä toki tehtyä muutama alkuun, mutta nyt vaan sitten odotellaan. Ultra-aika tuleekin suoraan äityspolilta tässä lähiviikkoina. Ensin pitää käydä verinäytteitä ja pissanäyte antamassa labrassa. PItääkin miettiä, mitä sen seulonnan kanssa nyt tekisi. Viimeksi meillä hälytti veriseula (niskaturvotusta ei mitattu silloin ollenkaan). Ei me sitten kuitenkaan haluttu muita tutkimuksia kuin rakenneultra, joka tehtiin kahteen kertaan. Nyt kun se rakenneultra tehdään kaikille muutenkin, ehkä se riittäisi.

Novelle 9+2

Tervehdys,

Täällä alkaa monilla h-hetki lähestyä. Millä mielillä odotatte synnytystä? Minulle taisi jäädä eksata kerrasta synnytyspelko. Hyvä, ettei Kvartti joutunut lepäilemään loppuajaksi.

Meidän napero oli sitten tänään tutustumassa tarhaan. Päiväkodinjohtaja soitti torstaina, ettei paikkaa voikaan siirtää kuukaudella. Napero on siellä nyt syyskuun alkuun, joilloin pitäisi selvitä, saanko yhden sijaisuuden vuoden loppuun. Jos en saa, otan hänet kokonaan pois päiväkodista. Pää hajoaa, kun tämä työtilanne on mikä on. Lisäksi nyt kun kotona olo ei ole enää minun oma valintani, alkaa tylsistyttää ja kyrsiä. Että vielä kaksi vuotta tähän lisää? :headwall: Ja jottei jäisi hyvä tilitys puolitiehen, mainittakoon vielä, että pahoinvointi on jatkuvaa ja valvon yöt, kun en voi ottaa nukahtamislääkettäkään.

Toivottavasti Sashalla sujuu työhommat paremmin kuin minulla.

Kiitos ja anteeksi. Pössi 6+4

No voi itku Pössi mikä tilanne :/ Toivotaan että saisit sen sijaisuuden, ei ole kyllä kiva väkisin olla kotona ja viedä lasta hoitoon vaan siksi että saisi pitää paikan.. Ja toivottavasti pahoinvointi helpottaisi, tosin siihen varmaan menee vielä jokunen viikko..? Mutta että saisit edes nukuttua kunnolla, sekin varmaan auttaisi jonkin verran huonoon oloon.

Synnytystä odottelen jännityksellä, mitään kammoa mulle ei edellisestä kerrasta jäänyt, sanoin jo salissa että voisin sittenkin tehdä tämän uudestaan (kun hetki aikaisemmin kiljuin miehelle että tää on tasan viimeinen kerta täällä, seuraava lapsi adoptoidaan). Kävin viime viikolla tekemässä sen synnytyssunnittelun Kättärillä ja ihan hyvillä mielin siis nyt odottelen tulevaa. Enemmän tällä kertaa jotenkin jännittää se ajoitus kun tässä on kuitenkin vielä niin paljon mitä pitäisi saada valmiiksi ennen vauvan tuloa..

Mulle oli muuten uusi juttu se pudendaalipuudutus, viimeksi kivuliainta koko synnytyksessä oli musta se pään syntyminen, sattui niin törkeästi että en ole kyllä sellaista ikinä kokenut. Nyt sitten tuolla suunnittelussa sanoin että siitä jäi vähän pelko niin kuulemma ponnistusvaiheessa (tai jossain siinä loppuvaiheessa) voidaan laittaa sellainen puudutus joka puuduttaa vähäksi aikaa koko alakerran. Yksi sellainen kiitos!

Vetkulla tosiaan ihan kohta viikot täysiaikaset! Nopeasti on mennyt! Ja siis sehän tarkoittaa mun kohdalla sitä että ei mee kauaa että mullakin :)

Täällä on kiva viikonloppu takana, lauantaina lähinnä lepäiltiin, eilinen oltiin purjehtimassa (näin hylkeen veneestä, se oli hieno!) ja tänään oltiin Helmin kanssa aamupäivä ystävien luona ja iltapäivällä käytiin koko perhe suunnistamassa. Mä niin nautin kun on viileämpää! Eilen tosin oli aika kuuma, mutta merellä oli ihan siedettävää.

Nyt jos vaikka saisi vielä Helmin villatakin valmiiksi, huomenna onkin sitten koulupäivä.

Mukavaa viikkoa!
Kvartti & Myyrä 33+6

Yhteistyössä