Kolmekymppiset tokakertalaiset SYYSKUUSSA

Tervetuloa Citrus! Paljon onnea!! Kerro tietoja mitä haluat niin lisäilen sut listalle :)

Pössi ja Hazel, ei tuo kuulemma tosiaan mitenkään elämään vaikuta että on auennut. En kysynyt uimisesta mutta ehkäpä en nyt tässä enää menisi muutenkaan.. Kätilö sanoi että jatka vaan niitä muuttopuuhia niin pääset ensi yönä synnyttämään, joten oon ottanut nyt vähän rauhallisemmin enkä ole nostellut oikeastaan mitään muuta kun Helmiä. Ja ei Myyrällä tosiaan mitään hätää olisi vaikka syntyisikin heti, kaikki vaikutti käyrän mukaan olevan kunnossa ja kokoakin kätilön arvion mukaan olisi n. 3400-3600g. Ja tässä vaiheessa tuo on kuulemma oikein hyvä tilanne kun ilman sen suurempia kipuja on päässyt jo noihin senttilukemiin. Viimeksi mäkin olin tässä vaiheessa ollut jo sairaalassa n. 12h ja salissa 6h ja eka epiduraaliannoskin oli jo haihtunut... Eli hyvä tilanne on :) Tuli vaan kamala stressi tästä asuntoasiasta kun ei vauvalle ollut edes sänkyä tai vaatteita kaivettu esiin, mutta sisko tuli sitten lauantai-iltana apuun ja nyt on nekin valmiina.

Pössi, taisi olla joku noista vähän sua pidemmälle ehtineistä kun ilmoittautui myöhemmin. Myrna kävi moikkailemassa, mutta ainakaan mä en oo uutisia sieltä kuullut :) Sitä piti vielä sanoa, että tosi myöhään sulla kyllä noi ultrat! Kyllähän ne niihin viikkorajoihin menevät, mutta aikaisemmin mullakin on kummastakin olleet. Ei kai siinä muuta ole kun että joutuu odottelemaan kauemmin, mutta myöhäiseltä kuulostaa.

Mammahousut mäkin jouduin nyt ottamaan aikaisin käyttöön vaikka maha kasvoikin tällä kertaa alussa hitaammin. Mutta kun lantio levisi varmaan välittömästi plussan jälkeen niin ei enää menneet tavalliset housut puristamatta.

Onnea Hazel huomiseen ultraan! Meinaatteko kysellä sukupuolta?

Hazelille onnea ultraan ja Citrukselle isosti tervetuloa!

Hah, te ehditte kohta kaikki ennen mua! No ei vaineskaan, tänään oli neuvola ja ensi maanantaille varattiin yliaikakontrolli. Silloin siis kasassa 41+5. Siitä ei tosiaan automaattisesti vielä käynnistetä, mutta terkka oli sitä mieltä, että sitten heti keskiiviikkona joutuu menemään uudestaan. Joten eipä tässä ole kuin viikko kun tarkistetaan koko ja kohdunsuun tilanne. Kvartti, oon kyllä kade noista sun lukemista, se alkuvaiheen kipu oli musta silloin viimeeksi pahinta. Toisaalta ymmärrän ettei siinä paljon naurata kun kaikki on ihan vaiheessa, mies ja lapsi kipeänä ja vauvakin uhkaa ruveta syntymään. Onneksi selvisit säikähdyksellä! Ja sait nauttia joskus niin korvaamattomasta sukulaisavusta.

Nyt pikaisesti pihalle, kun olo on ihan ok. Tänään ei kyllä paljon naurattanut kun taaperrettiin tytön kanssa neuvolalle. Noin kahden kilsan matkaan meni 45 min ja takaisin tullessa tunti. Mutta jaksoinpas!

V ja R 40+5

Ada
Oho,
uudet sivut vallan. Pitäisi käydä useammin ;) En tosin ole listautumassa, kurkistelen vaan.

Kvarttihan menee ihan pian synnyttämään. Hyvältä vaikuttaa, toivottavasti saat tällä kertaa oikein ihanan synnytyksen! Tsemppiä myös Vetkulle lähestyvään synnytykseen!

Onnea Citrukselle tätäkin kautta!

Hyvää vointia kaikille :heart:
Ada

Piti tulla heti katsomaan, kun sai tytön nukkumaan, että joko täällä ollaan ehditty synnyttämään! Hyvä , että saitte vauvalle laitettua kotia valmiiksi ettei ihan muuttohässäkkään syntynyt. Tuohan on tosiaan hyvä, kun noille 4 cm lukemille on päässyt jo "valmiiksi". Kyllä mullakin se alkuvaihe oli kaikkein tuskaisin ja tietty olikin, koska sitten sain epiduraalin ja sehän oli niin mahtavaa, että taisin nukahtaa saman tien! Aloin silloin synnytyksessä melkein itkemään kun mulle oli sanottu, että kohdunsuu on 4-5 cm auki ja sitten kun kätilöiden vuoro vaihtui, niin uudet tutki ja sanoi, että nelisen senttiä :headwall: :O ! Ja siinä välissä olin ehtinyt pakertaa, joten ei nyt ainakaan olis odottanut että lukema pienenee!

Mutta mulla oli tänään rakenneultra ja siellä oli kaikki oikein hyvin. Samaa sarjaa on tulossa! Sain sellaisen aika kivan kasvokuvankin mukaan. Mustakin mulla oli viimeksi rakenneultra pari viikkoa aiemmin. Nyt mulle sanottiin tuolla, että se tehdään viikolla 21. Eli olisko noita "myöhäistetty" vähän, kun Pössi:lläkin oli myöhempään. Oli se kiva nähdä ihan oikean vauvan näköinen sintti siellä kellumassa. Hymyilyttää vieläkin.

Hyvin olet Vetku jaksanut vielä lenkille =)

Tervetuloa Citrus pinoon!

Hazel 21+1

Tulin vain merkkailemaan ettei täällä vieläkään olla mihinkään menossa. Nyt senään tulee jo vetistä valkovuotoa ja ehkä limatulppaa tai jotain muita klönttejä. Joten ehkä siellä alakerrassa tapahtuu edes jotain...

Nyt puuronkeittoon ja esikoista herättelemään.
V ja R 41+0 (huh!)

Onnea Hazel ultrasta! Ihanaa että kaikki kunnossa :heart: Mulla kävi viimeksi synnytyksessä myös niin, että olin siinä kolmessa-neljässä sentissä ikuisuuden, epiduraalin aikana ei tapahtunut yhtään edistystä. Joten ihan kiva että ei ehkä tarvitse nyt ainakaan niitä alkusenttejä sitten odotella. Paitsi jos toi onkin kuroutunut takas kiinni, ei ole oikein synnyttämään lähtevä olotila. Eli saatat sittenkin Vetku ehtiä ennen mua! Vähän menkkakipuja on ollut taas pitkin päivää, mutta enemmän vaivaa iskias ja lonkkasärky. Se valkovuotokin tuntuu loppuneen. Käytiin kuitenkin tytön kanssa tekemässä lyhyt kärrylenkki.

Ne uudet kärryt muuten tulivat loppuviikosta ja ai että on hyvät ja hienot! Helmikin tuntuu viihtyvän hyvin, noissa istutaan vähän korkeammalla kun entisissä jo nyt ja sitten kun vauva tulee "alakertaan" niin Helmin penkki nousee vielä ylemmäs. Näkee siis hyvin siitä.

Kotia myös taas laitettu, nyt alkaa olla oikeasti valmista sen verran mitä nyt ilman sen suurempia kalustehankintoja on mahdollista. Ei pysty kaikkea hommaamaan samalla kertaa, pitää odotella vähän palkkoja välissä. Muuttolaatikot haettiin tänään pois ja eilen saatiin työhuoneeseen kirjahyllyt kasattua ja täytettyä. Pientä säätöä tietenkin aina riittää (kuten esim. keittiön laatikoiden lapsilukkojen ruuvaus kun en jaksa koko ajan kerätä kapustoja lattialta..) mutta olo ei ole yhtään toivoton :)

Nyt vähän relaatiot-sanapeliä ja sitten nukkumaan. On tää jännää kun aina illalla miettii että josko tänä yönä...

Kvartti ja Myyrä 38+1

Ai että täällä on jännät paikat: kumpi ehtii ensin Kvartti ja Vetku!!!

KVARTTI, jos vielä olet koneen ääressä, mistä tilasittekaan ne uudet rattaat. Sun mieshän teki jotain oikein tarkempaa hintavertailuakin eikös? Ne sun phil&teds-merkkiset näyttää ainakin kuvissa tosi hienoilta. Saako sinne siis vauvan hyvin laitettua alakertaan? Siinähän on joku painorajoitus 15 kg muistaakseni, joten Eki ei ainakaan sinne alas kauaa meniskään, mutta jos se vauvalle sopii, niin sittenhän noita rattaita voisi harkitakin vielä. Jotenkin ajattelin, ettei vauvan koppaa tai kantokassia tms. saa mahtumaan sinne alakerran puolelle. Mutta ehkä tuo mielikuva tuli vaan jostain esitteen kuvista.

CITRUS, tervetuloa joukkoon! Kiva saada lisää porukkaa, kun kaksi on pian jo jakautumassa.

Tuli oltua työmatkalla kaksi päivää. Ja nyt mies lähti vuorostaan kahdeksi päiväksi matkalle. Vuorotellen kotona siis, ja Eki tietenkin vähän ihmeissään. Meinasi taas itku tulla, kun jätin päiväkotiin. Ja Eki ei nykyään oikeihn syö mitään muuta kuin puurot aamuin illoin ja maitoa siinä välissä. Nyt on yskäkin. Ja öisin tulee edelleen huutokohtauksia, mutta ei ihan joka yö. Viime yö oli taas aika huono, mutta osittain johtui yskästäkin. Kyllä mua niin suretti taas yöllä, että olen pilannut pienen ihmisen elämän ihan täysin laittamalla sen päiväkotiin hoitoon; yöt huudetaan ja päivisin ei ruoka maistu, iltaisin on ihan väsynyt. Onkohan sen elämä nyt ihan kurjaa?! Onneksi päiväsaikaan ei tunnu ihan niin pahalta, öisinhän ne kaikki kauheimmat ajatukset usein tulee. On se Eki täällä kotona yleensä ihan hyväntuulinen edelleen, mutta silti - on tämä stressaavaa aikaa.

HAZEL, hienoa että rakenneultrassa kaikki hyvin!

Tänään olis 2. neuvolakäynti. Mulla on ultrat niin, että eka oli rv 12+2 (muuttui siellä 12+4) ja rakenneultra on varattu 2v 20+4. Tuo alkuraskauden ultra oli nyt noin 2 viikkoa myöhemmin kuin viimeksi. Rakenneultraa ei oikein voi verrata, kun se tehtiin viimeksi mulle kaksi kertaa veriseulan hälytyksen takia, eka kerran taisi olla jo rv 16 aikana. Onhan ne kai vähän muuttuneet nuo ajankohdat nyt, kun kaikille tehdään samat joka puolella maata.

t. Novelle 14+3

Huhheijaa, ei vielä synnytyksiin lähteneitä!?

KÖ ja Novelle: Mäkin kuulen sitten mielellään käyttökokemuksia niistä Phil&Teds-vaunuista! Me ei nyt luultavasti etukäteen osteta mitään tuplia, vaan katsotaan sitten tuntuisko niille olevan tarvetta.

Ja Novelle, mulla olisi varmaan samanlaiset fiilikset kuin sulla tuon hoidon suhteen. Mutta vastahan Eki on aloittanut hoidossa. Onko ollut siellä paria viikkoakaan? Olen kuullut, että monilla se sopeutuminen vie aikaa helposti useamman viikon. Se on kyllä tietty kurjaa, jos ei ruoka maistu. Meidänkään tyttö ei ole suostunut syömään oikeastaan mitään eväitä, kun on ollut kunnan perhetuvalla hoidossa. Muuten se hoito meni nyt viime kerralla kuitenkin paremmin, koska aina siihen syömiseen asti oli jaksanut leikkiä eikä ollut ikävöinyt.

Meillä koettiin sitten eka korvatulehduskin toissapäivänä. Viime viikolla oli jo yskää ja pientä lämpöä ja nyt oli sitten enää vähän nenän vuotamista ja luulin, että tyttö on parantunut tuosta lievästä flunssasta. Sitten tiistai-iltana alkoi huuto ihan yhtäkkiä ja samalla hieroi toista korvaa. Ei muuta kuin päivystykseen ja antibioottikuurille. Ilmeisesti päästiin kuitenkin aika helpolla, kun särkylääkettä tarvittiin vaan sinä ekana yönä ja heräili kipuihin silloin kyllä pitkin yötä. Eilen oli sitten jo aika pirteä ja viime yön nukkui hyvin. Pitää vaan toivoa, että tulehdus lannistuu eikä uusi.

Oli muuten aika mahdotonta saada annettua antibioottia sillä ruiskulla suuhun. Ekalla kerralla tyttö alkoi yökkimään ja oksensi koko mahan sisällön siihen mun ja omaan syliinsä. Jotenkin saatiin sitten vähän laitettua sitä lääkettä. Seuraavan aamuna vasta tuli mieleen, että sekoitan se litkun jogurttiin ja siinä on mennyt nyt hyvin. Ei olisi silloin oikein kipeänä tietty sekään onnistunut, joten ainoa tapa oli se ruisku silloin ekana iltana. Vinkkinä muuten, että sellaiset särkylääkkeet kuin Pamol F on aika hyviä, koska ne voi liuottaa juomaan! Meille se lääkäri suositteli niitä ja olin tosi epäileväinen, että auttaako parasetamoli, mutta onneksi ostettiin noita, koska ne oli ainoita, joita saatiin annettua.

Tämmöstä meille. Toivottavasti muut säästytte korvatulehduksilta.

Hazel 21+3

Viimeksi muokattu:
Heipä hei toverit! :wave:

Tulinpa pitkästä aikaa kurkkaamaan, miten täällä pinossa jaksellaan ja oikein hämmästyin, että olinkin listalla jo toisena. :O Mutta täältä tuskin ainakaan kiilataan vetkun ohi ja enköhän saa kvartin jälkeenkin jäädä odottelemaan, sillä mitään merkkejä lähestyvästä masun asukin ulostautumisesta ei ole. :whistle: No, mulla ei ole mikään kiirekään, sillä olen edelleen hyvävointinen ja -uninen, joten mikäs tässä ollessa. Lisäksi lupasin, etten valita vaikka menisi kuinka yliaikaiseksi, sillä kaksosethan syntyi 29. raskausviikolla. Tämä kolmonen pysyy nyt sisällä sitten veljiensäkin puolesta. :D Itseasiassa alkuraskauden keskosuuden pelon jälkeen olen nyt vasta alkanut tosissaan nauttimaankin raskaudesta, kun täysiaikaisuuden nimiin päästiin. Odotus on muutenkin ollut niin henkisesti kuin fyysisestikin tsiljardi kertaa helpompaa kuin tuplaodotus. =)

Onnea odotukselle uusille toiselle kierrokselle lähteneille ja kaikille muillekin mammoille hyviä vointeja! Loppusuoralaisille etenkin kannustushuutoja!

Epeti 39+3

Huh, hetken aikaa luulin jo että nyt täytyy ruveta suunnistamaan sairaalaan, kun olo on ollut koko päivän jotenkin tuskainen, ja nyt sitten supistelee sohvalla istuessa aiempaa tiukemmin. Mutta onnistuin sitten kuitenkin torkahtamaan tässä välissä, joten odotellaan vielä niitä tiukempia versioita. Hassua, kun tämänkin on muka jo kokenut aiemmin ja silti ei osaa yhtään arvioida sitä onko supistukset jo riittävän tiukkoja. Ihan kun ei ois ikinä aiemmin synnyttäny... :confused:

Kvartti, voiko se kuroutua takaskin..? Mä kun luulin että kun kerran avautuu, niin sitten pysyy kanssa. No toivottavasti joka tapauksessa nyt menee sulla sujuvammin. Mekin käytiin huonosta olosta huolimatta pienellä kävelyllä, ja kerrankin tytön vauhti oli mulle ihan riittävä! Ei kyllä kävele pitkiä matkoja ja muutenkin pysähtyy tarkkailemaan kaikkia kiviä, lehtiä ja risuja, joten suurimman osan matkasta on aina vaunuissa. Mutta nyt siis ei tarvinnut yhtään hoputella, kun puhaltelin ihan tyytyväisenä kaikki neidin puuhastelutauot.

Saas nähdä mihin tää olo tästä kehittyy vai loppuuko kaikki tuntemukset taas kun nousee ylös. Mutta kun nyt tapahtuisi edes jotain edistystä... Serkku epäili jo että tulokas oppii puhumaankin ennen kuin se saadaan tuolta ulos! :LOL:

Vetku ja Ruttu 41+1

Ei oo lähtö tullut! Eilen jäi tietokoneen virtanappi pohjaan enkä päässyt koneelle koko päivänä :) Mutta täällä siis vielä. Eilen aamusta tuli useamman tunnin menkkakouristuksia, levossa enemmän kun liikkeellä ollessa. Illalla taas irtosi iso köntti jotain, limatulppaa se varmaan oli, en tiedä mitä muutakaan tuollainen olisi. Ja alkuyöstä supisteli niin että heräsin aina supistuksen tullessa, mutta eivät olleet pitkäkestoisia ja loppuivat sitten niin että heräsin aamulla kivuttomana. Eikä sen jälkeen ole tuntunut mitään.

Eli Vetku, kyllä sä pääset ennen mua, etköhän nyt ole jo vähintään sairaalassa :D Lupaavalta ainakin vaikutti tuo sun eilinen kirjoitus! (Niin ja siis kyllä mäkin luulen että se ei voi kuroutua kiinni enää takas ;) )

Epetille jaksamista viimeisiin päiviin tai viikkoihin, varmasti on kyllä noin kun sanoit että on helpottavaa että on päässyt täyteen aikaan. Ite en oo ikinä oikein ymmärtänyt niitä ketkä valittaa kun vauva ei tule ulos joskus 35+ viikoilta lähtien, vaikka aika kärsimätön olenkin muuten.

Nyt menen neidin hommia vahtimaan, mutta kävin ilmoittautumassa että tällä vielä ollaan :)

Kvartti ja Myyrä 38+3

Eikö vieläkään kukaan synnytä? Jännäksi menee. =) Tsemppiä vaan (taas) kaikille!

Novelle, Kaverillani on ne Phil&Tedsin vaunut ja on kehunut paljon. Kyllä niihin menee vauva alakertaan. Yritän ostaa vaunut häneltä, jos hän myy, ja miksei myisi, kun lapset täyttävät kohta 2 ja 4 vuotta eikä lisää kuulemma tule.

Olisi jo se ultra, niin voisi sitten kertoa kaikille. Olen jo aika monille kertonutkin, mutta esimerkiksi (niissä osa-aika) töissä en, enkä isovanhemmille. Tässä on vielä toivoa, että pääsen oikeisiinkin hommiin, muuta hommat venyy ja vanuu ja kohta voi olla jo myöhäistä. No, ei ihan pian.

Vetku, olisikohan se niin, että kun tuota kohdunsuuta arvioidaan näppituntumalla, voi eri ihminen tehdä eri arvion. En minäkään usko että kuroutuisi umpeen.

Meidän pikkuinen taitaa olla tulossa kipeäksi. Nyt se on nukkunut päiväunia jo yli kolme tuntia, vaikka yleensä riittää 1,5 h. Kohta tulee koko elämän pisimmät päiväunet täyteen! Toivottavasti ei tule korvatulehdusta, niin kuin kolme kertaa jälkitautina on tullut. Ne eivät kyllä - ihme ja kumma - ole vieneet pikkiksen yöunia. Toivotaan parasta.

Mukavaa viikonloppua!

Ai niin, Epetille vielä kysymys, että miten olet ajatellut järjestää vaunuhommat? Onko niitä kolmelle lapselle, tai jotain kahden sisaruksen apulautaa tms? Vai käveleekö kaksoset jo itse? Uteliaisuuttani kyselen. =)

Pössi, kaksoset ei kävele vielä eikä varmaan ihan hetkeen kävelekään, keskosia kun ovat. Kolmosten vaunuja ei aiota lähteä etsiskelemään. Ainakin aluksi aion yrittää pärjätä tuplakärryillä ja kantoliinalla/-repulla. Käytännössä meillä jäänee liikkumiset aika vähiin... Talvella koitetaan varmaan jotain pulkkaratkaisua, täällä maalla kun elellään ja pulkalla pääsee. Mielenkiintoista tästä varmaan tulee, mutta hätä keinot keksii. :D
Toivottavasti teille ei ole mitään pöpöä tulossa. :hug:

Jokohan se vetku olisi jakautunut? Ei ole syyskuun pinossakaan pariin päivään näkynyt. :D

Mä valmistaudun henkisesti odottamaan tuonne lokakuulle asti. Eipähän pääse yllättymään kuin ainoastaan positiivisesti. :snotty:

Epeti 39+6

Jees, nyt olen taas kotosalla ja yksi ihana tuhisija tarttui mukaan reissulta! :heart: Kyllä se sitten lähtöä tiesi, ja 17.9. klo 02:51 sain punnattua pulleaposkisen pojan palleron maailmaan. Pituutta miehenalulla 51 cm, painoa 3600 ja pipo 35,5. Aikamoista hulinaa tämä on, vaikka isosisko on toistaiseksi suhtautunut hienosti ja poikakin nukkunut melko paljon. Synnytys oli suht helppo, tosin avaavat supistukset oli kipeempiä kuin muistinkaan, ja samoin ponnistuksen tuska oli kyllä sittenkin unohtunut... Mutta en valita, koska synnytyksen kokonaiskestoksi merkattiin n. 10 h, josta ponnistusta 6 min. Eli helpolla taisin päästä.

Tulen myöhemmin kertoilemaan kaksilapsisen perheen kuulumisia, nyt puuronkeittopuuhiin...

vetku, isosisko 1v 7kk ja poikavauva 2 vrk

Paljon onnea Vetku!! :heart::flower:
Ihania uutisia! Hyvä että synnytys tuntui "helpolta", tule kertoilemaan sitten tarkemmin kuulumisia kun ehdit!

Täällä on nyt mies sairaana, mulla on limatulppaa tullut siitä torstaista lähtien mutta eipä mitään muuta ole. Pari kertaa supistanut. Oon kyllä saanut puuhastella kaikenlaista koko viikonlopun (käsityömessuja, Ikeaa, Plantagenia, kodinlaittoa..), että on ollut ihan mukavaa ettei vauva vielä ole tullut. Ja toivon kovasti että tuo mies ehtisi parantua ennen kuin koitos alkaa, en haluaisi yksin ponnistella.

Enemmän myöhemmin, kävin vain kurkkaamassa kun etsin kypärämyssyn ohjetta pienelle (ostin ihanaa silkkivillalankaa sieltä messuilta).

Kvartti ja varoitteluista välittämätön Myyrä 38+5

Paljon onnea, vetku ja koko perhe! :flower: Hienoa, että oli noin helppo synnytys.

Epeti, tajusin itsekin tuon kantoliinavaihtoehdon, kun asiaa rupesin miettimään. Enkä muistanut, että teillä on noin pienet kaksoset. Ei kyllä meidänkään muksu kävellyt 1 v 1 kk iässä, vaikkei keskonen ollutkaan. Tsemppiä vaan kolmen pienen kanssa!

Onnea VETKU! Ehditpä kuitenkin "omalla vuorollasi" täältä pinosta saada pikkuisen kainaloon! Nopea reissuhan se sitten kaikkiaan oli sairaalassa ja nyt sitten vaan totuttelemaan uudenlaiseen elämään. Synnytys kuulostaa meneen ihan mukavasti.

Kuuden minuutin ponnistusvaihe olisi aika jännä kokea! Viimeksi mulla meni 40 min nimittäin, sen perätilan takia ainakin kesti. Onkin jännä nähdä, onko se mun kohtu joka suosii perätilaa vai oliko se vaan tuo jääräpäinen poika kun halusi istua siellä.

KVARTTI, kerro tosiaan joku päivä kun ehdit niiden uusien rattaiden kaikista käyttömahdollisuuksista, muunneltavuudesta, koosta ja näppäryydestä ym. ja mistä tilasitte ne. Jotkut kärryt meille ehkä tulisi kanssa hankintaan, ainakin jotain matkamallia olen harkitsemassa, vaikka mies vähän laittaakin hanttiin ja on sitä mieltä, että selvitään noilla nykyisllä yhdistelmillä. Luultavasti kuitenkin joissakin tilanteissa olisi kätevää olla istuin molemmille lapsille eikä esim. vain seisomalauta tai kantoreppu. Voi olla toisaalta, että kokeillaan ensin selvitä noilla lisävarusteilla ja ostetaan sitten uudet rattaat, jos tarvetta tuntuu olevan. Täytyyhän se tosiaan EPETINkin selvitä jotenkin kolmen pienen kanssa ja siihen ei varmaan kärryt autakaan ainakaan aluksi.

Viikonloppu meni levätessä ja vähän siivoillessa. Ai niin, leivoinpa jopa sämpylöitä eilen. Kauheasti tuli neuvolassa uusia päivämääriä. Jaa, no ei sieltä oikeastaan tullut kuin kaksi: sokerirasitukseen aika lokakuun alkuun ja seuraava neuvola. Mutta lisäksi EKillä on hammashoitola-aika lokakuun puolivälissä ja se rakenneultrakin on lokakuun lopulla. Joka viikko siis jotakin tiedossa lokakuulle. Ja tuo sokerirasitus ei houkuttele yhtään. Mulla vaan viimeksi oli jonkin sortin raskausdiabetes, joten nyt se pitää testata jo näin aikaisessa vaiheessa.

Paljon onnea Vetku pojasta :heart:
Kiva lukea positiivisiakin synnytyskokemuksia, mulla aika moni kaveri on kertonut kauhutarinoita... Vaikka omalta osalta tuntuu kovin kaukaiselta, niin kuitenkin puoliväli jo menossa ja alkupuoli ainakin meni ihan kamalan nopeasti, joten taitaa olla edessä ennenkuin huomaankaan :O

Rae 20+1

Onnea Vetku! Kiva kuulla, että synnytys meni hyvin. Kuuden minuutin ponnistusvaihe on aika hyvin, siihen kun pääsis itsekin. (Tunti meni viimeksi...)

Novelle ja muut: oletteko kaikki olleet siinä sokerirasituksessa nyt tokassa raskaudessa? Mulle ei ole neuvolassa sanottu mitään siitä ja toivon, ettei tarvisi mennä. Sitä myös ihmettelin, että olen nyt käynyt neuvolassa varmaan 5 kertaa ja hemoglobiini mitattiin vaan ekalla kerralla, kun siellä oli vakihoitaja. Sen jälkeen siellä on ollut sijainen ja ei ole katsonut sitä ollenkaan. Onkos toi nyt ihan laitaa vai jotain uusia suosituksia?

Hazel 22+1

Mitä tämä kaksplus nyt sekoilee? Jo kaksi viestiä hävinnyt bittiavaruuteen. Kokeillaan taas, mutta lyhyesti.

Meillä päin ei testata RD:tä ilman syytä. Oliko sinulla, Hazel, se viime kerralla? Minulta ei mitattu myöskään hamoglobiinia ekalla neuvolakäynnillä, mikä on harmi. Toka neuvola on vasta 22+6. Onko teillä päin kaikilla noin paljon neuvoloita?

Eikö Citrus tullutkaan keskustelemaan?

Huomenna 12 viikkoa täynnä. =)

HEMOGLOBIINIA nuo mittailevat neuvolassa varmaan vähän kukin omalla tyylillään. Mulla nyt on mitattu molemmilla kerroilla. Viimeksi asuin eri paikkakunnalla ja siellä se täti mittasi varmaan joka kolmas kerta vaan, ei läheskään joka käynnillä.

NEUVOLOITA on kai noin neljän viikon välein meillä päin tässä alussa. Sekin varmaan vaihtelee. Viimeksi mulla oli alkuraskaudessa aika pitkä väli muistaakseni. Kävin ekalla käynnillä ja sitten oli välissä alkuraskauden ultra ja kaksi rakenneultraa (veriseulan hälyn takia) ennen kuin oli toka neuvolakäynti, varmaan joku 8 vk väliä tuossa. Nyt ei suositeltu ollenkaan ekaa lääkärineuvolaa, tai sen sai valita itse, haluaako tokan neuvolakäynnin lääkärillä vai sillä omalla terveydenhoitajalla. Otin sitten vaan tuon terveydenhoitajan luona käynnin. Mitäpä sitä kohdunsuuta tässä vaiheessa tarkastelemaan =)

RD:n testaaminenhan muuttui jotenkin joku aika sitten, ja tietääkseni se helpommin testataan kaikilta ekakertalaisilta ainakin. Edellisessä raskaudessa jouduin testiin sen takia, että painoindeksi oli just 26, milkä silloin oli riskiraja. Nyt kai sitä painoindeksirajaa ei olekaan enää, vaan helpommin testataan, kai. En tiedä, miten uudelleen synnyttäjiä tässä käsitellään verrattuna ekakertalaisiin. Mutta kun kerran on jäänyt edes lievästi kiinni tuossa testissä, kuuluu jatkuvasti riskiryhmään, eli 2. tyypin diabeteksen riski on niin suuri, että sitä pitää seurata jatkuvasti.. Olin viime syksynäkin ihan ilman raskautta uusintatestissä, jonka tulos oli normaali.

Hazel, mä en oo ollut kummallakaan kerralla sokerirasituksessa, Helsingissä se meni nyt ainakin niin että jos on lähtöpainoindeksi alle 26 eikä ekassa raskaudessa ollut mitään kummempaa diabetekseen viittaavaa (mulla tosin siinäkin aika iso painonnousu, 18kg) niin ei oo tarvinnut mennä. Nyt kun kävin Espoossa neuvolassa niin terkkari kysyi että eikö mulle oo tehty sokerirasitusta (varmaan kun taas on jo 18 kiloa noussut paino) eli täällä jos olisin asunut niin varmaan olisin sinne joutunut. Mutta nyt ei tarvi mennä kun oon jo näin pitkällä eikä pissassa oo ollut mitään. Mutta nykyään ainakin Helsingissä se tehdään kaikille yli 25-vuotiaille ensisynnyttäjille painosta riippumatta, että se on muuttunut näistä meidän ekojen odotusajoista.

Neuvoloita on ollut tosi harvakseltaan tässä toisessa raskaudessa, olisko ollut niin että mulla oli tuossa 22 viikon paikkeilla vasta kolmas neuvola. (plus ultrat oli olleet)

Novelle, käykää katsomassa niitä kärryjä tuolla sivuilla: Welcome to phil&teds
Sieltä löytyy kunnon esittelyt kaikista malleista ja tarkat tiedot ym. Saatte varmasti paremman kuvan kun mun selityksistä :)
Me päädyttiin tuohon Sport-malliin ja loppupelissä hinnaksi tuli 540e. Myytiin meidän vanhat yhdistelmät 500 eurolla, eli paljon ei jäänyt väliä maksettavaksi. Ja on tosiaan hyviltä vaikuttavat, ovat niin liukkaat liikkumaankin nämä uudet kärryt, että menivät jo kerran vauhdilla seinää päin kun en laittanut jarrua päälle (Helmi ei onneksi ollut niissä!) ja lähtivät samantien valumaan alamäkeen..

Aika masentava ilma, täällä on tullut ainakin vettä ihan tauotta koko päivän. Käytiin onneksi kaverin luona leikkimässä aamupäivällä, nyt Helmi taas kiipeilee seinille kun en millään viitsisi mennä ulos sateeseen ja virtaa näyttää riittävän neidillä vähän liikaakin. Mies on edelleen kotona sairaana, nyt onneksi vähän edes jaksaa olla hereillä mutta huomaan että pinna on tiukalla eikä jaksa oikein samalla tavalla nyt olla lapsen kanssa kun yleensä. Eli ehkä mä koitan raahautua tuonne pihalle sadevarusteissa..

Myyrästä ei uutisia, tuolla se näköjään möyhäilee omiaan kaikessa rauhassa :)

Kvartti 39+0

Vetkua ehdinkin jo onnitella toisaalla, mutta onnitteluhalit vielä tännekin pinoon. :hug:

Minäkös se sitten olenkin listan kärkenä? Voisin tästä kunniasta vaikka jo luopua. :whistle:

Hazel, kuulun RD riskiryhmään ja jouduin siksi tässäkin raskaudessa kahteen kertaan sokerirasitukseen. Vähänkö naurettiin terveydenhoitajan kanssa, kun sitten todettiin, että olen käynyt rasituksessa NELJÄ kertaa vuoden aikana ja kaikki tulokset ovat olleet alakanttiin. :D

Äitiyspolilla muuten lääkäri oikein erikseen mainitsi, että saatan joutua RD:n takia ylimääräisille käynneille. Ihan vaan ulkonäköni takia, ilmeisesti. :stick:

Mutta täälläkin siis nykyään kaiketi suosituksena olisi tehdä rasitus kertalleen kaikille yli 25-vuotiaille (ensikertalaisille?).

Hemppaa mulla on mitattu ihan normaalisti joka kerta neuvolassa, paitsi nyt lopussa, kun olen rampannut siellä joka viikko ja arvot on pysyneet lähtötasolla koko ajan ilman lisärautaa. Kannattanee pyytää sitä mittauttamaan seuraavalla kertaa, varsinkin jos oma olo tuntuu väsyneeltä.

Tänään kävin kääntymässä neuvolassa, lähinnä hakemassa ajan yliaikaiskontrolliin, joka on sitten 2.10. Mielelläni voisin kyllä tuon ajan jättää käyttämättä. Alkaa jossain määrin kyllästyttämään tämä oleminen. Joskos tässä loppuviikon aikana ottaisi taas kaikki mahdolliset ja mahdottomat häätökeinot käyttöönsä. Ainoa, mihin en ilmeisesti enää kunnolla kykene on lenkkeily. Ihan parin päivän aikana on naapurien iloksi saapunut piqviiniä muistuttava käynti, kun meno tuntuu niin ikävästi lonkissa, persuksissa ja nivusissa. Josko se vaikka lupailisi jotain hyvää?!? =)

Epeti 40+1

Yhteistyössä