Kolmekymppiset lapsettomuudesta kärsineet ja keskenmenon kokeneet...

Ennille mukavaa lomaa täältä myös!!

Kyllä onkin tänään ollu kauhee ilma, lunta tuli aamulla, sellasia jalkarätin kokosia, ja sit kohta muuttu jo vesisateeks ja kaiken päälle tuulee ihan pökiänään, ärsyttävää..

mitäköhän sitä tänä perjantai-iltana kehittäis, varmaan pitää ukko kellistää, ettei laatu kärsi...heh.. tulevaa hoitoa ajatellen... ja josko sitä vinkkupullonkin avais..
tosin aamulla pitää lähteä Lahdessa käymään, saatiin yksi ylimääräinen hevostraileri myytyä, niin viedään hiukka vastaan..

Mutta nyt taidan pyyhkästä pihalle kun arskakin näyttäytyy, lomittaja hommissa, niin ei itse tartte mennä lypsylle...

 
Maanantaita siskoset!! Johan tässä vierähti muutama päivä käytännössä ilman nettiä, huh. Ihan tuli ikävä teitä! Mitäs kaikille kuuluu? Kummilla taitaa olla parit clomit napattuina?
Ennille edelleen kauheasti peukkuja!! Ja kesä, mukava lukea sun positiivisia viestejä. Tuntuuko hoitotauko etenevän vai kuluuko aika hitaasti? Miruliini, missäs siellä mennään?!

Minustakin oli hauska huomata, että täällä liikuskelee paljon lasten ja nuorten kanssa työskenteleviä. On niin helppo jakaa ajatuksia. Työ kun on niin iso osa elämää kuitenkin. Osuit kyllä Kummi asian ytimeen siinä, että töissä alkaa epäillä joskus, kykeneekö kukaan kasvattamaan lapsistaan tasapainoisia ja onnellisia nykyään... minä mukaan lukien... Samalla kun on upeaa saada olla hetki mukana lapsien ja heidän perheiden elämässä kulkemassa rinnalla tiukassa tilanteessa on niin pohjattoman surullista, kun kyse on aina toisten lapsista.
Olen itse miettinyt, että jos ei äitiyslomaa tule, niin joku breikki on SAATAVA työelämään ennemmin tai myöhemmin... olen jopa selvitellyt, että voisin jäädä vuorotteluvapaalle ekan kerran vuonna 2011.. :kieh:

Omasta tilanteesta vielä, että Clomit vaikuttivat epäilyttävän vähän, vain hieman jotain pientä oiretta on ollut. Sehän on toki helpotus, mutta toisaalta...eikö ne enää sitten vaikuta. Täytynee tikutella tässä. Ja mielialat oli ensin iloiset, mutta nyt clomien loputtua olenkin käynyt taas isoilla kierroksilla. Eli välillä kun vtuttaa ja on epävarma olo, saan itseni sellaiseen pyöritykseen, että lopulta alan epäröidä kaikkia juttuja maan ja taivaan väliltä parisuhteesta lapsen haluamiseen. Osaisipa ottaa vähän rauhallisemmin... :'(

Koira vonkuu nyt niin sydäntä särkevästi tuossa, että pakko painua pihalle. Se ei tee muutenkaan toki huonoa :)
 
Moiiikkka!
Kivaa, että Adeliini oli muistanut meitä postilla :) . Mekin oltiin koneen ulottumattomissa viikonloppu ja vieroitusoireitahan siitä tulee...
Jees, clomeja on tullut napsittua nyt kolmena päivänä ja Adeliinin sanoin ihmeitä ei ole tapahtunut. Eilen ja toissapäivänä olo oli kyllä kehno ja väsynyt mutta tänään on kulkenut jo paremmin. Naama näyttää olevan puhkeamaisillaan "kukkaan" mutta psyykkinen puoli on siis yllättävän hyvin pysynyt tasapainossa. Jospa ne suodattimet ym. toimivat! Tai sitten todellisuus iskee huomenna (tai viimeistään loman alkaessa) päin nenää...
Kyllä se Adeliini siitä meno taas rauhoittuu vähitellen. Ja ajattele vaikka niin, että voit käyttää sen vauhdikkuuden johonkin järkevään (kaappien siivoiluun tai hulluun urheiluun ;) ).
Niin, Ennihän lomailee mutta entä Miruliini, mitä kuuluu?
Iih, hymyilytti taas kerran nuo kommentit työelämän "kurjuudesta". Samoja juttuja olen minäkin laskenut päässäni, jäädään siis Adeliini samaan aikaan vuorotteluvapaalle :LOL: ! Totta puhuen välillä jopa mietin, kumpi on painavampi syy lapsentekosuunnitelmiin: lapsi itse vai töistä "vapaalle" pääseminen. Toivon/uskon ensimmäistä mutta pidän silti itseäni välillä hieman huonona ihmisenä tuota toista ajatellessani...
 
Täällä te naiset taas luette ajatuksiani :heart:
Viimeksi juuri tänään mietin, että oikeasti haluan äitiyslomalle. En halua irtisanoutua, en jaksa ajatellakaan uuden työn etsimistä tai alan vaihtoa tässä tilanteessa vaan haluan vain sen maailman luonnollisimman breikin! Ja perään iski syyllisyys - tämänkö takia minä lapsen haluan?? No, tokihan me kaikki tiedämme, ettei se sitä ole, mutta kaikenlaista tässä pääkopassa pyörii.

Noista clomeista rauhoituksen sana Kummi ja Adeliini. Kun olin käyttänyt clomeja keskenmenon jälkeen 5 kiertoa putkeen, multakin viime kerroilla oireet haalenivat. Oikeastaan ei ollut kuin se tuska, epätoivo, turhautuminen, mikä johtui varmasti enemmän tilanteesta kuin lääkkeistä. Silti ainakin ultrien ja ovistestien valossa kaikki näytti toimivan. Kai noihinkin kroppa alkaa pikkuhiljaa tottua ja haittavaikutuksen tasoittuu. Näin ainakin itselleni sen hyvinä päivinä jaksoin selittää :/

Sovitaankos niin, että otetaan tästä ajasta kaikki irti. Eli, höyrytään täysillä kaikkine omaan napaan keskittyvine ajatuksinemme, annetaan vitutuksen ja totaalisen uupumuksen vallata jos siltä tuntuu, ja irroitellaan tarvittaessa vielä rankemmin. Katsokaas, sitten kun meillä nyytit tuhisee sylissä, ei paljon jää aikaa millekään noista yllämainitusta. =)

Omasta navasta se verran, että ensi viikolla, keskiviikkona tarkalleen, ollaan menossa ivf-suunnitteluun ja sitten seuraavista menkoista hoito käynnistyy. Kunhan nämä menkat nyt vain pian alkaisivat! (kaikkea sitä ihminen odottaakin?!)

 
Hei ihanaiset ja kiva, kun keskustelut jatkuvat aktiivisina!
Pakko kysyä Miru, miltä susta tuntuu tuo seuraava (iso) ivf-askel?! Oletko saanut kuinka paljon tietoa / kokemuksia asiasta etukäteen? Ja oliko niin, että hoito toteutetaan yksityisellä?

Kiitos paljon Kummi ihanan rauhoittavista sanoistasi. Olenkin kyllä jo paremmissa fiiliksissä. Eilen juteltiinkin miehen kanssa oikein kunnolla (ja tehtiin vähän muutakin mukavaa). Hän totesi toivovansa kovasti, että opittaisiin molemmat ottamaan asiat pikkuisen rennommin. (Toki minä olen yleensä se hermoheikko...ei niinkään hän...) Ja oikeassahan hän on.

Tuo ajatus, että painaako äitiyslomatoiveessa enemmän se lapsen saaminen vai kenties kuitenkin breikki työelämästä on tosi tuttu ja mun mielestä inhimillinen pohdinta. Tarviiko niitä motiiveja toisaalta lähteä puntaroimaankaan sen tarkemmin. Onhan se tosiasia, että yhden-kahden lapsen äidit ovat sen 2-6 vuotta pois työelämästä, mikä on ihan eri juttu kuin että ei ole lainkaan pois. Ja mitä sekin kertoo työelämästä, että fiksut ja filmaattiset kolmekymppiset (kuten me) alkavat olla kypsää kamaa vuorotteluvapaalle...eikö se ennen ollut viisi-kuusikymppisten juttu? Minä ainakin tunnustan ihan puolivakavissani asiaa miettiväni.

Kannatetaan Mirun ajatusta, että otetaan kaikki irti tästä lapsettomasta ajasta. Lisäisin vielä, että aina kun pystytään. Onhan niitäkin päiviä, kun voi vain kieriskellä itkunsekaisessa itsesäälissä ja tuntea, että elämältä on pohja pois. Mutta sitten on tosiaan mahdollisuus myös nauttia parisuhde-elämästä kynttilä-viini-virityksineen ja omaan tahtiin menemisineen.

Tällaisin ajatuksin tänään miehen tekemän suklaakakun voimin...
 
Adeliini, kiitos kysymästä. Mun ajatukset ivf:stä on yllättäen aika ristiriitaiset.. :/
Toisaalta odotan sitä, että jotain takuuvarmuudella tapahtuu, inssit olleet mulle tuskaa epätietoisuuden vuoksi. Toisaalta mua pelottaa enemmän kuin koskaan aiemmin. Pelottaa, että saamme lopullisen "tuomion", eli että solutasolla on jotain häikkää ja meidän solut eivät ikinä voi yhdessä lasta alkuun saattaa. Tietysti sittenhän sen tietää - that's it, ei enää jossitteluja ja toivoa, mutten taida olla valmis vastaanottamaan sellaisia uutisia. Yksityisellä ollaan ja rahanmenokin hirvittää, mutta me ollaan päätetty kokeilla kaikki mahdolliset keinot tämän asian eteen ja se on vain rahaa eikä sitä kauan odotettua nyyttiä voi rahassa arvioida. Tietoa ja kokemuksia onneksi on kertynyt tuolta muista pinoista aika paljon. On onnistumisia ja epäonnistumisia. Kaikki on siis mahdollista..

Tulen illalla takaisin, nyt alkaa palaveri.. :wave:
 
Tulin koneelle tekemään koulutustehtäviä ja tässähän ne hienosti edistyvät palstaa selatessa :LOL:
Onkos ketään liikkeellä tähän aikaan meidän pinossa?!
Koskahan Enni palailee lomilta?
Kummi on tainnut nyt napsia kaikki clomit? Peukkuja!
Tosi helppo käsittää, että ivf-herättää juuri tuollaisia monenlaisia - ristiriitaisiakin -oloja Miruliini. Sinä ja muut ivf:n menijät olette kyllä sankareita mulle, joka pelkään sitä kovasti.

Joskus kyllä ihmettelen, että miten sitä on edes itse voinut saada alkunsa ja syntyä tähän maailmaan, kun tämä lisääntyminen on niin helvetin (sori) vaikeaa.

 
Heippa Adeliini, täällä ollaan! Pitiköhän munkin tulla tekemään koneelle jotain työhön liittyvää..unohduin kuitenkin taas tänne :whistle:
Mikä sua siinä ivf:ssä pelottaa erityisesti? Toivottavasti sitä ei teillä tarvittaisi, mutta uskon kyllä, että siitä selviydyt. Olethan selviytynyt tähänkin asti ja siihenkään ei ihan jokainen kadun Iita pysty. Noita ivf-pinoja voi lueskella, tosin sielläkin on tietysti aika kirjavaa kokemusta, mutta yleisempiä ovat positiiviset yllätykset kivun ja rankkuuden suhteen.

Joo, tohon sun viimeisen kysymykseen heitän jatkon: miksi tietynlainen suvun naisten taipumus (ainakin kuuleman mukaan) tulla raskaaksi helposti ja nopeasti tekee juuri minun kohdalla poikkeuksen?? Ja miksi niille, jotka vähät välittävät lapsesta tai edes omasta elämästään syntyy lapsia niin luvattoman paljon? Miksei luonto ja evoluutioteoria toimi siinä lainkaan?

Oletko Adeliini tikutellut??
 
Huh, jopas alkoivat tehtävät tökkimään. Ehkä pieni tauko on paikallaan...

Hauskaa, kun vastailit Miruliini näin nopsaan. Ja taaskin niin kannustavasti! IVF:ssä pelottavat juurikin nuo toimenpidekivut ja lieveilmiöt kuten hyperstimulaatio. (Kaiketi säikähdin sitä munatorvitutkimusta pahemman kerran.) Pistämisessä rakas mieheni olisi kyllä pistämätön apu. Hänellä on nimittäin diabetes, joka vaatii pistämistä joka ikinen päivä.

Ja pistohommiinhan tässä joutuu toki, jos ovulaation induktiota vielä kokeillaan. Olen nimittäin melko varma, etten clomeja enää niele, siis koska en halua. Loppuivatkin sopivasti purkista. =)

Niinpä Miru, miksi tuollaiset "hyvät sukurasitteet" eivät automaattisesti periydykään, epäreilua!
Ja tuon jälkimmäisen kysymyksen yritän kääntää itselleni lohduttavasti hieman toiselle kantille eli "Onneksi lasten saaminen ei ole mittari sille, onko hyvä ihminen." Muutoinhan tässä joutuisi todella ankarasti miettimään, mitä olen tehnyt väärin... Ja sekin puoli asiassa tietenkin on, että jokainen lapsi ja elämä on yhtä arvokas siitä riippumatta, mihin olosuhteisiin tai keille vanhemmille syntyy.

En ole vielä läheskään valmis hyväksymään seuraavia ajatuksia, en ehkä koskaan, mutta jäin miettimään yhden terapeutin sanoja. Hän totesi, että aina on ollut ja tulee olemaan ihmisiä, joilla on lapsia ja heitä, joilla ei ole. Minä saatan olla yksi niistä jälkimmäisistä, vaikka mitä tekisin. Ja että nykyinen moderni ydinperhekäsitys on itseasiassa melko uusi. Muinoinhan perheeseen tai yhteisöön kuului laajempi joukko ihmisiä, lapsia ja aikuisia.

Omat ajatukset ovat kyllä melko mahtava sekasotku näissä asioissa...kuten tiedämme. Koittakaa siis kestää ja tiedänkin, että kestätte epämääräistä ajatuksenjuoksua näistä filosofisista pohdinnoista ihan arkiseen ketutukseen, tikutteluun, toivoon ja epätoivoon... ainiin, olen tikutellut ovista ja jotain viivaa sinne tulee, mutta haaleaa. Ja vähän jomottelee vasenta puolta.

Sekopäinen (?) Adeliini
 
Ei suostuta vielä hyväksymään noita terapeutin sanoja, tai paremminkin, ollaan kuitenkin niitä, joilla on lapsia. Meidän lapsemme vaan eivät ihan vielä ole valmiita lähtemään luoksemme. Jos Adeliini olo ei ole juuri ihan kauhean herkkä, käy lukemassa ifv-pinosta jonkun eilen sinne laittama uskomattoman koskettava runo.. Se on tuo pino ifv tammi/helmikuu part III (tai jotain sinne päin). Itkuhan sitä lukiessa tuli, mutta näkökulma antoi toivoa...

Yritetään jaksaa ja yhdessähän se on helpompaa..sekopäisyyden torjuntajoukot pitää yhtä! =)
 
Hei, täällähän on taas säpinää!
Sotkeuduinpa minäkin jälleen netin ihmeelliseen maailmaan, vaikka mulla ei edes niitä "töitä" tällä hetkellä koneella ole....(sorry, varmasti siis teette myös hommia =) ).

Still alive ja viimeiset clomit hujahti aamulla kurkusta alas. Tosin tänään on ollut selvästi muita päiviä enemmän "oireita" aina hikoilusta siivousvimmaan ja komentelusta makeannälkään (aivan kuin ei sitä aina olisi). Saa nähdä, paheneeko vielä. Mites Adeliini, onko sulla balanssi jo löytynyt nappuloiden jälkeen (enkä millään muotoa viittaa tuohon nimimerkkiisi :D )?

Miruliini, mielenkiintoista lukea ajatuksiasi ivf:stä. Varmasti se pelottaa ja mietityttää monelta kannalta. Niin minuakin, vaikka aikaa vielä on...Ja samaa olen mietiskellyt tuosta suvun hedelmällisyydestäkin; puheiden perusteella useampi kuin yksi on tullut meillä saman tien raskaaksi (ja vielä toistuvasti), vaikka eivät minua nuorempia ole "hommia" aloittaessaan olleet.

Adeliinin kommentti siitä, että joillakin on lapsia ja jotkut eivät niitä saa, kuulosti aika lohduttomalta mutta hyvin realistiselta. Juuri tänään juttelin hyvän ystäväni kanssa siitä, miten tärkeää on säilyttää (ja pitää yllä ) esim. ystävyyssuhteita. Niin monet asiat taas ovat meidän hallitsemattomissa mutta onneksi joistakin voi vielä "päättää".
 
Kiitos Miruliini vinkistä -runo oli todella koskettava. Ja lohduttava.
Kummi, oli kiva kuulla susta! Onhan miehesi filtteri tiukasti paikoillaan?
Eiköhän se olo siitä normalisoidu. Tai toisaalta - jospa se ei normalisoidukaan vaan
jatkuu samana ihanana myrskynä raskaushormonien kourissa! Joo!!

Mä en aina osaa olla niin positiivinen ja kannustava kuin toivoisin,
en itselleni enkä toisille. Täällä palstalla on kyllä niin paljon hyvää henkeä ja
tsemppiä, että siitä voin ottaa mallia minäkin... Kertaalleen vielä tekee mieli todeta, että toivottavasti mun välillä "inhorealistiset" jutut eivät lannista ketään. Se ei ole tarkoitus. Kyse on varmasti osittain siitä, että ihmisillä on erilaisia tapoja käsitellä vaikeita asioita ja nuo mietiskelyni kertovat mun tavasta. Onneksi se ei ole ainoa tapa!!

No nyt lähden vihdoin koneelta, loppuviikolla voikin olla hiljaisempaa...
:hug: kaikille!
 
Reissusta palauduttu, ja kyllä oli mukavaa... patterit ladattu nyt tuplasti, kun peräkkäisinä viikonloppuina oltiin reissussa..

Meillä mies kävi tänään vuorostaan verikokeissa(ja toimitti simppanäytteen) ja miulla oli taas pistosopettelu..vaikkakin ihan tuoreessa muistissa oli vanhastaan... nuorimmainen oli mukana kun ei saatu lapsenvahtiä tälle päivälle... ultran oli lääkäri siirtänyt, on vasta 10.3.
Mutta ens kuussa ollaan jo tosi toimissa joka tapauksessa.


<<<<<<<<<<sukurasitukseen otan minäkin kantaa... meillä ei tietääkseni ole minun puolelta ainankaan ollut suvussa ns. lisääntymisongelmia.. mutta silti meillä ja minusta johtuvia ongelmia on... minulta puuttuu molemmat munanjohtimet... mutta onnistumista on myös, kun meillä on tosiaan jo kolme poikaa... älkää sisaret luovuttako, aikaa se ottaa ja rahaa siinä sivussa, mutta onnistuakin voi useammankin kerran... keskenmenot ovat luku sinänsä.. ne ei johdu siitä olitko hoidossa tai et, ne tulee jos on tullakseen... näköjään... näin pitkälle minäkin pääsin ennen kuin tarvitsi tällaista tuskaa kokea..

mutta ETEENPÄIN sanoi muummo lumessa..kun kelkkaansa työnsi...!!
 
Kesä, eiköhän kaikki suju tällä kertaa hyvin, etenkin kun olet jo konkari pistohommissa...käännynkin sitten sinun ja muiden kokeneiden puoleen pistoasioissa, jos kun ne tulevat ajankohtaisiksi! Kiitos kannustavasta asenteesta. On upeaa ja toivoa herättävää, että teille on hedelmöityshoitojen avustuksella syntynyt kolme lasta!!!

Aurinkoa ja lepoa viikonloppuunne siskoset, minä lähden tästä laulua opiskelemaan viikonlopuksi =)
jotta osaan sitten joskus maailmassa laulaa sulosäveliä lapsukaisilleni
(Huomaattekos, miten iloisen asenteen kera tässä aloitellaan viikonloppua?)

Heippa :wave:
 
Aurinkoista viikonloppua ja ensi viikkoakin, siskot!
Vihdoin alkoi se odotettu loma, joten saattaa olla (tosin melko epätodennäköistä :whistle: ), etten notku sivustoilla viikkoon... Pientä reissua tiedossa, tosin loppuviikolla pitää tulla takaisin ultraan, että näkee, onko meille tulossa 1 vai 5 lasta :LOL: . Siis ovistarkkailua clomien jälkeen vain...
Ai, Adeliini, tuo laulunopiskelu kuulostaa tosi kivalta. Jospa minäkin joskus uskaltautuisin...
:wave: :wave:
 
Hei Ystäväiset! Täällä on palattu lomalta ja tietenkin oli pakko hyökätä nettiin samantien, olihan taukoa jopa yli viikko!

Kyllä se on jännä juttu, miten nää ajatukset meillä pyörii samoilla aalloilla. Itse lomallakin mietin, että mun on ihan pakko päästä tauolle työelämästä keinolla millä hyvänsä!

Tämän PAS hoidon onnistumisesta on toivo jo menetetty. Viime viikon puolivälissä PMS oireet epätoivoineen nostivat jo päätään ja yksi päivä meni taas itkeskelyksi.. Eli ei auttanut tällä kertaa maiseman vaihtokaan, että olis saanut tän piinan pois mielestä. Lugesteronit pitää vuodon toistaiseksi vielä poissa, vaikka pientä tuhrua on jo havaittavissa :( . Mitään oireita ei oo ollut koko aikana. Yleensä luget aiheuttaa mulle jos jonkinmoista oiretta, mutta nyt ei yhtikäs mitään! NYt on tosin pienempi annostus kun ivf kierroksella, eli kroppa ei varmaan jaksa enää huomata koko lugeja! Virallinen testipäivä on vasta keskiviikkona, mikä on musta ihan järjettömän myöhään, sillä normi-kierrossa menkkojen pitäis alkaa joko tänään tai huomenna. Alkuviikosta aion kyllä testata, jotta pääsen eroon noista lugeista ja vuoto voi tulla.

Tässä pikaiset raportoinnit, tulen kommentoimaan vielä myöhemmin kuulumisianne!
 
Moro EnniV,

piti ihan vartavasten kommenteerata siulle.. nyt en ,anteeksi kauheesti, muista monta alkiota siulle siirrettiin?, mutta miulla viimosessa passissa tuli tuhrua pp11, mutta verikokeessa pp12 oli hcg 100, toinen alkio oli tullut omineen pois ja se näkyi tuhruna, eikä ollut miulla plussapassissa mitään ei siis mitään oireita, edellisessä oli vaikka mitä raskausoireita vaikka tuli ihan tyylipuhdas nega.. ja molemmissa passeissa oli sama luge-annostus. Että älä heitä vielä kirvestä kaivoon....
samoin edellisessä ivf:ssä tuli tuhrua pp9-11 ja sitten taas rv8-9 ihan verta, mutta tuossa tuo terhakka poika 1,8v touhuaa..ja sillon miulle siirrettiin vain se yksi alkio.


mutta vähän myös omaa napaa.. viikonloppu meni remontoidessa tuota meidän makkaria, uudet lasikuitutapetit ja uusi parketti, vielä uupuu maalaus, en kyllä ole vielä maalejakaan ostanut.. sit jatkuu muutkin makkarit samalla kaavalla, tosin lasten huoneiden väritys voi olla mielenkiintoinen.. kun haluavat itse valita..ääk.. mutta ei sovi luovuutta rajoittaa...heh

on alkanut pelottaa uusi hoito jo nyt, negan vielä kestän, mutta miten selviän mahdollisesta raskaudesta, luultavasti en selväjärkisenä... koska aiemminkin oon ollu aina ihan hysteeripeikko... mutta nyt junnu vaatii iltapalaa, jatkan myöhemmin...
 
Kiitos Kesä kovasti lohdutuksesta. Tiistaina ajattelin testata, koska keskiviikkona on aamusta sellanen meno, jota en voi perua jos nega pärähtää testiin. Jotenkin vaan jo viime viikolla oli niin paha mieli, että tuntuu, ettei tästä voi enää plussaa tulla. Miten te muut selätätte ne pms oireet? Oon miettinyt vyöhyketerapiaa tai jotain, jos auttais näihin heikkoihin hermoihin.. Hoitojen aikana niitä ei vaan kait suositella, vai mitä ootte mieltä?

Välivuosiajatuksista vielä.. Olen vakavissani miettinyt, että olen nyt niin monta vuotta tehnyt töitä, ja motivaatio on niin matalalla, että kohta on pakko tehdä jotain radikaalia. En tiedä, onko tämä merkki katkeruudesta vai mistä, mutta nyt tuntuu niin vahvasti siltä, etten kestä ajatusta siitä, että en ehkä voi saada koskaan omaa biologista lasta ja vastapainona teen työtä, josta en saa muuta kuin rahallista korvausta. Haluaisin että elämälläni olis edes joku tarkoitus ja tuntisin itseni merkitykselliseksi, jos en sitten voi olla se äiti, jota kaikista eniten haluaisin.

Täällä siis lomaltapaluu ahdistus ylimmillään... Toivottavasti teillä muilla on paremmat tunnelmat lähteä taas uuteen viikkoon!

Sellaista myös kovasti pohdin, että miten teidän vanhemmat suhtautuu tähän asiaan, jos ootte siis tilanteesta jotain kertoneet? Mua jotenkin surettaa mun äidinkin puolesta, kun tiedän miten paljon hän lapsenlapsia haluaisi ja tietenkin ansaitsisi, enkä siitä syytä pura näitä pahoja olojani hänelle, vaan pidän etäisyyttä, koska en oikein teeskennelläkään osaa. Ja etääntyminen on myös kovin surullista...

No niin, eiköhän tämä tilitys riitä tältä erää. Olette kaikki ajatuksissani ja yritän kovasti uskoa siihen, että meille kaikille se onni vielä suodaan, vaikka se nyt tuntuukin olevan taas kovin vaikeaa.
 
Huomenta naiset!

Kylläpä rauhoitti Kesän sanat täälläkin, vaikkei juuri nyt mitään menossa olekaan. Mitä nyt tuo ainainen huoli, tuleeko musta koskaan äiti.

Enni, ihan ensiksi haluan edes pikkuisen valaa uskoa sinuun. Tuolla piinailija-pinossa tuli eilen plussa pitkän tuhruttelun päätteeksi. Raskausoireita sen sijaan ei hänelläkään ollut ja usko oli kadoksissa.. Niin se elämä heitti häränpyllyä ja sillä viivalla testissä muutti tilanteen täysin. Niin, että älä luovuta vielä, vaikka helppohan se on sanoa. Pelko on niin valtava, tiedän..

Ja niiiin tuttu tuo elämän tarkoitus -pohdiskelu. Ihan samoja mietin. En koe eläväni minkään vuoksi. Haluan tehdä merkitystä, olla jollekin korvaamaton - olla äiti. Erityisesti tänä keväänä on tuo tunne ottanut vallan minussa, aiemmin vielä jaksoi uskoa ja hoidot oli kuitenkin edessä. Nyt pitkä hoitojakso on jo takana päin eikä mikään ole onnistunut vahvasta uskosta huolimatta.. What's the point?? Käyn töissä, joka sotii juuri nyt arvojani vastaan, mutten jaksa ajatellakaan muutosta. Motivaatiota ei ole lainkaan, mutta paineet tuloksen tekemisestä on valtavat. Välillä tuntuu, ettei jaksa mitään, haluaisi jäädä sairaslomalle ja nukkua kaksi viikkoa, mutta ei se luonto anna periksi siihenkään..
Loman jälkeen tämä kaikki jäi minullekin päähän pyörimään, kun pääsi hetkeksi pois...

Mites muilla, onko Adeliini laulua nyt harjoiteltu?

Kummille ihanaa lomaa, toivottavasti et tule takaisin mun ja Ennin tyyliin täysin työhösi tyytymättömänä.. Onnea myös ultraan!
 
Hei arvon leidit! Onpas Miruliini varhain liikkeellä! Itsen nukuin pitkään, kun lähden vasta tunnin päästä töihin näin maanantaisin.

Enni, en oikein osaa sanoa sinulle nyt mitään. Miruliini jo muotoili niin hyvin taas kerran sanansa. Elelen toiveikkuudessa ja jännityksessä puolestasi tuonne keskiviikkoon joka tapauksessa.

Kerrothan sitten Kummi, mitä ultrassa näkyi!?

On todella lohduttavaa havaita, etten ole yksin synkkien ajatusteni kanssa. Juuri tuo ajatus, että elämältä on pohja ja tarkoitus pois ja että voisi vain jäädä nukkumaan, on kovin tuttu. Sellainenkin olo on joskus, että tässäkö tämä nyt sitten oli. Eli oikeastaan aika masentuneita ajatuksia, mutta kuitenkin realistisia. Valtava kriisihän tämä on meille kaikille, uskoisin. Haluan silti toivoa ja uskoa, että elämässä löytyy tasapaino ja tyytyväisyys tavalla tai toisella vielä tämän kaiken jälkeen. Ja mikäs meitä estää tekemästä elämässämme vaikka mitä radikaalia juuri työelämän suhteen, jos vain on voimia. Kuten Kummi hienosti totesi, onneksi vielä on asioita, joihin voimme vaikuttaa...

Omasta navasta: Nyt puhallan itseni täyteen tsemppiä vielä kerran. Ovistikku näytti kahta jo varsin vahvaa viivaa tänään. Eilen ei kerta kaikkiaan jaksettu touhuta yhtään mitään reissun päätteeksi (kyllä vain, pakko tilittää teille...), joten tänä iltana sitten... Ei kai se ole vielä myöhäistä..??!!Heittäydyn vielä yhden kerran Clomifenit apuna vauvahaaveiluun ja työnnän syrjään nihilistisen pessimistiset ajatukset.

Palataan tarkemmin asiaan toisella kertaa, nyt täytyy valmistautua päivän hommiin...
ja nyt tarkoitan ihan työtäni :LOL:
 
Voi Miru, ihan itku tulee silmään, kun tiedän niin tasan tarkkaan, miltä susta tuntuu. Koitetaan kuitenkin yrittää vielä jaksaa tsempata, vaikka tämä onkin niin epäoikeudenmukainen kohtalo! Kyllä me hitto vie vielä onnistutaan! On IVF:ssä kuitenkin niin hyvät onnistumisprosentit, joillakin se vaatii vaan niitäkin useamman.

Adeliini, nyt kuule kellistät sen miehes siellä, sillä ajotus on mitä parhain, ei ollenkaan myöhässä!! Nyt se on kuulkaa naiset niin, että jollekin meistä se plussa tulee ennemmin tai myöhemmin, on tässä niin kauan jo kärvistelty.

Enni, jolla viiraa näköjään päässä ja kovaa! Ties vaikka otan loparit heti huomenna, vaikka uudesta työstä ei oo tietoakaan, mitta on niin täynnä kun olla ja voi! :headwall:
 
Enni, oikeassa olet. Ihan varmasti me onnistutaan, ei suostuta muuhun! Mä oon yrittänyt tuota työasiaa miettiä siltä kantilta, että niin kauan kun hoidot on menossa, en lähde konkretisoimaan vaihtoajatuksiani. Tienaan rahaa hoitoja varten tutussa työssä, jossa tuloni on kohtuuhyvät ja työaikani on oma asiani, mikä helpottaa lääkärissä ravaamista ym huomattavasti. Toisaalta myöskään en halua tehdä päätöstä nyt sillä epäilen, että lapsettomuusmasennukseni hämärtää tilannetta liikaa. Pahan olon ja tyytymättömyyden pääsyyt voivat sittenkin olla muualla kuin työssä ja vaihtamalla voisi uusi vaikea tilanne myös pahentaa oloa...
....tämän tarkoituksena oli toimia Enni pienenä "muistuttelijana" siellä olkapäälläsi - puolensa ja puolensa kaikessa :hug:

Hih, taisin olla aamun avaaja ja illan sulkija. Kauniita unia, nukahdan kohta pystyyn.

Toivottavasti Adeliinilla peitot pöllyää :LOL: (oli pakko!!)
 
Eipä tärpännyt meillä siis tästäkään hoidosta. Aamulla tein testin varmistukseksi, vaikka kaikki viittasi siihen, ettei onnistumisesta ollut enää moneen päivään toivoa. Nyt on tasan tarkkaan vuosi ensimmäisen hoidon, joka oli inseminaatio, epäonnistumisesta. Eli hoitomuodot on käyty kertaalleen läpi, ainoastaa siitä kolmannesta inssista se yksi tärppi, joka ei kauan kestänyt. Turhauttavaa tämä on. Meillä ei mitään muuta vikaa tunnu löytyvän kuin se, että alkio ei jaksa kiinnittyä. Ja se mikä turhauttaa on, että kiinnittymiseen ei edes ole mitään konsteja, lääkkeitä ei yhtikäs mitään. Tai kai niistä lugeista pitäis jotain apua olla, mutta eiköhän tässä kaikki olis jo raskaana, jos niistä jotain apua oikeesti olis. Jotenkin tuntuu, että nää hoidot on ihan turhia meidän kohdalla, varmaan ihan yhtä huono onnistumismahdollisuus näillä kuin luomunakin... Paitsi että saa pulittaa monta tonnia tyhjästä. Ja joo, ei se raha varmaan merkkais, jos näistä oikeesti olis jotain apua. Mut kyllä nyt tuntuu, kun tili on tyhjä, että oliko oikeesti sen arvoista.

Nyt tuntuu, että ei huvita mikään enää koskaan. Tän kuluneen vuoden aikana oon vieraantunut omasta perheestä, kavereista, joiden kanssa tuskin koskaan enää tuun olemaan samalla tavalla läheinen. Tuntuu että mulla ei oo kenellekään mitään annettavaa. Oma parisuhde tuskin tätä enää kovin kauan jaksaa kestää. Me molemmat mietitään, että josko meitä ei vaan oo tarkoitettu yhdessä vanhemmiksi, mutta mitä jos se onkin mahdollista jonkun toisen kanssa.

Hävettää ihan kirjottaa näitä juttuja tänne, aina aikasemmin oon ajatellut, etten sano näitä ääneen, koska ne kuulostaa niin pahalta. Mutta enää en pysty siihenkään. Elämä on mun kohdalla tällästä, mitä näitä ajatuksia piilottelemaan. Ei tämä olo ajan kuluessakaan oo helpottanut tippaakaan, vaikka se suru ehkä muuttuukiin erilaiseksi.

Kiitos Miru, kun jaksat sieltä hienotunteisesti muistutella, etten tekis mitään pöllöjä ratkaisuja. Mulla tää tilanne töissä on vaan ollut jo monta vuotta sellanen, että on pakko päästä pois. Ensin opiskelin työn ohessa, ja motivoin itseäni työn tekoon sillä, että sitten kun valmistun löydän varmasti uuden paikan. No, se ei toteutunut ja sitten tuli tämä lapsiasia, ja ajattelin että jaksan sinnitellä sen aikaa kunnes tulen raskaaksi. No nyt on siitäkin kulunut jo monta vuotta, enkä todella taida tulla raskaaksi. Jotenkin musta tuntuu, että mitä kauemmin siellä oon niin sitä onnettomammaksi vaan tulen. Varmaan jaksetaan 1 ivf käydä, ja siihen säästän rahat käymällä kevään töissä, mutta kun se on käyty ja jos en ole raskaana, niin kerään kamat kasaan ja lähden ja varmaan vähän kauemmaksi täältä räntäkeleistä. Vaarana on tietty se mitä sanoitkin, että työpaikan vaihtaminen, jos sellainen sattuisi löytymään, viusu vaan johtaa pahempaan oloon, mutta jotenkin en vaan usko siihen. Silloin ainakin tiedän tehneeni jotain sille asialle, että en halua olla siellä lopun elämääni.

Tää oli nyt kamalan synkeetä taas, mutta yritän vaan selvitellä ajatuksiani, että pysyisin edes pikkasen järjissäni.. Ei vaan pysty tekemään mitään muuta kuin rämpimään itse säälissä; miks hitossa meille oikein käy näin...
 
Enni, on tosi paha mieli sun ja teidän molempien puolesta. :'(
En edes kuvittele tietäväni, mitä juuri sinä käyt nyt läpi, vaikka näiden
asioiden kanssa kaikki painimmekin. Äläkä yhtään häpeä kirjoittaa siitä, miltä tuntuu.
Minusta sun tekstistä näkyi ja kuului, että uskallat olla kamalan rehellinen juuri tämän hetken oloissasi. Jossain muussa pinossa joku kirjoitti jotenkin tähän tyyliin, että keskellä surua ja pettymystä ei voi pakottaa itseensä positiivisuutta ja toivoa - että niiden aika ei ole silloin.

Mitenkäs muut jakselette? Onko Kummilla tuntemuksia? Ja Miruliinin lääkäriaika lähestyy..?
Kesän ultrakin on jo ensi viikolla.

On hyvin helppo tajuta sekä Miruliinin ajatus siitä, että lapsettomuuden tuskassa voi olla vaikea arvioida, missä määrin itse työ on ongelma, että myös Ennillä pitkään kypsynyt ajatus työn vaihtamisesta ja sen kautta uuden näkökulman / tilanteen avautumisesta. Minä puolestani tykkään tosi paljon työstäni, mutta on ollut näinä lapsettomuusvuosina sellainen olo, että en jaksa alani hommia enää kauan, että milloin se stoppi (raskaus) tulee..? Ennen mietin erilaisia aikarajoja päässäni, että "ensi kesänä varmaan olen jo jäämässä pois", mutta nyt olen aika kyyninen enkä pidä varmana yhtään mitään. Ja siksi kai se ajatus vuorotteluvapaasta tuntuu niin hyvältä, että ainakin sen breikin voin itselleni järkätä.

Olen mietiskellyt sellaista tässä, että miksiköhän tunnen välillä itseni sekä lapsettomien että lapsellisten seurassa jotenkin oudoksi ja huonommaksikin. Huomaan, että äideiksi tulleiden ystävieni kanssa koen huonommuutta ja surua siitä, etten ole samassa tilanteessa kuin he. Jotenkin tuntuu, etten voi enää koskaan olla yhtä läheinen heidän kanssaan, niin ison kuilun tämä lapsettomuus tekee. MUTTA, samalla lailla tunnen itseni joskus huonommaksi lapsettomien kanssa jutellessa ja se johtuu siitä, että mua myös pelottaa helvetisti äidiksi tulo monelta kantilta. Joskus mietin, jätänkö hoidot kesken ihan vaan siksi, että en oikeasti uskalla viedä asioita niin pitkälle. Onko tässä mitään tolkkua? Eli joskus olen melkein kateellinen kaikille, jotka uskaltavat olla tässä lapsettomuusprosessissa hoitoineen täysillä mukana ja jotka eivät siis joudu lapsettomuuden ohella kamppailemaan sen kanssa, että haluanko ja uskallanko vielä yrittää tulla äidiksi, olisinko tarpeeksi hyvä äiti. Tästä syystä varmaan mielessäni käy jo nyt niin usein myös se vaihtoehto, että kenties olen lapseton koko elämäni, eikä se aina edes tunnu mitenkään murskaavalta vaan helpottavaltakin. Toki välillä se tuntuu niin murskaavalta, että elämä menettää hetkeksi merkityksensä. Tästä kaikesta voi varmaan päätellä ainakin sen, että kaikkien yhteisten kokemustemme lisäksi jokaisella on ihan oma projekti nimeltä Elämä, jossa lapsettomuus näyttelee erilaista roolia kullakin eri aikoina.

Tulipa taas avauduttua. Kiitos, jos jaksoitte lukea. Omaa päätäni koitan lähinnä selvitellä. Täällä on yritetty tosiaan pupustella (kiitos Miruliini tsemppauksesta), vaikka vähän työstämisen makua onkin havaittavissa... Parina päivänä on ollut aika kovaa vihlontaa vasemmalla puolella, vähän samanlaista kipua kuin siinä hemmetin munatorvitutkimuksessa.
Niin ja tuli siis viikonloppuna lauleskeltua kovasti, kiitos kysymästä!

Kuulutaan taas pian, nyt opintojen kimppuun!
 
Voi Enni :'(
Olen niin pahoillani puolestanne. Tuntui todella pahalta lukea viestisi ja pystyn kyllä kuvittelemaan miltä sinusta tuntuu. On tämä niin väärin ja niin kuluttavaa, ettei näistä hoidoista lopulta ole mitään takeita. Tämä on kuin raakaa arpapeliä ihmiselämällä: nega, nega, plussa, nega, nega, nega, plussa... eikä voi olettaakaan, että näitä pettymyksiä kukaan jaksaa loputtomiin. Voin tunnustaa sinulle itsekin miettineeni samoja asioita; entäpä jos meitä ei ole tarkoitettu saamaan lasta yhdessä ja jonkun toisen kanssa se olisi jo aikapäiviä onnistunut.. Toisinaan sorrun syyttämään miestäni siitä, että hän halusi siirtää parilla vuodella koko projektin aloittamista (missä olisinkaan nyt..).. välillä taas olen katkera mieheni aiemmasta liitosta syntyneelle lapselle ja hänen äidilleen... mutta tiedän sitten taas parempina hetkinä, että noilla syytöksillä puran vain sitä epäoikeudenmukaisuuden tunnetta ja tuskaa johonkin, sillä meillä on tietysti suuri tarve löytää jokin syy asioihin. Ja tähän lapsettomuuteen kun sitä ei aina löydy. EI löydy syytä sille, miksi joku onnistuu ekassa, miksi joku vasta viidennessä hoidossa tai miksi juuri minulle, joka niin lapsia rakastan ylipäätään näin voi käydä...

Enni, asiat kyllä järjestyvät lopulta. Klisee, mutta totta silti. Olet jo vahvoilla kun tiedät mitä haluat ja puhut tunteistasi. Täällä me kyllä jaksamme ymmärtää :hug:
 

Yhteistyössä