Kireät välit neuvolantädin kanssa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vauvamasu88
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nykyään odottaville äideille ei saa puhua mistään terveyteen liittyvistä asioista.

Ylipaunoinen äiti kokee että th arvostelee hänen ulkomuotoaan ja elintapojaan. Kyse ei kuitenkaan olee äidin ulkonäöstä vaan vauvan terveydestä. Vaikka itse kiloit kantaakin, saattaa liikalihavuus vaikuttaa myös lapseen. Odotusaika on lyhyt ja sen ajan olisi hyvä ajatella lapsen terveyttä, jos oma ei kiinosta.

Tupakoiva äiti kokee syyllistämiseksi sen, että hänen tupakointiinsa raskaudenaikana puututaan. Kyllä hän lopettaisi jos voisi. Mutta toisaalta lopettaminen aiheuttaa stressiä ja se ei ole hyväksi vauvalle. Pitäisi ymmärtää, että tupakointi voi aiheuttaa terveydellisiä ongelmia vauvalle, vaikka kaverin vauva olisikin syntynyt 10 pisteen lapsena äitinsä tupakoinnista huolimatta.

Äiti ei halua imettää ollenkaan, koska silloin on liian sidottu lapseen tai rinnat menevät pilalle. Yrittämättä ollenkaan äiti päättää että ei imetä. Se on jokaisen oikeus, mutta th puuttuu tähän asiaan siksi, että äiti ei edes halua yrittää tarjota lapselleen parasta mahdollista ravintoa ja läheisyyttä. No, tietenkään tähänkään asiaan ei saisia puuttua, koska äidille voi tulla sellainen olo, että hän on itsekäs ja huono äiti.

Esimerkkejä on lukemattomia, mutta mielestäni niistä kaikista huokuu vaan se, että äidillä on oikeus tehdä niin kuin hän haluaa. Hänen valintaansa ei saa arvostella. Kuka pitää sen syntymättömän lapsen puolia ja kertoo äidille faktoja, jos terveydenhoitaja ei sitä saa tehdä? Neuvolat on sitä varten että sieltä saa neuvoja, paitsi että nykyään sieltä haetaan vaan hyväksyntää niille päätöksille mitä on itse tehnyt. Ja jos terveydenhoitaja uskaltaa kritisoida jotain päätöstä joka ei ole lapsen edun mukainen, niin hän saa heti haukut ainakin nimettömänä netissä jos ei suoraan päin naamaa.

Joo juuri näin. Uskomattomia itsekkäitä äitejä. Pakko olla päässä vikaa kun ei tuon vertaa lapsensa eteen voi tehdä. Miten joku VOI kieltää siltä pieneltä ihmistaimelta jotain noin tärkeää?? Omat tykkäämiset pitäisi kyllä näin tärkeissä asioissa osata laittaa taka-alalle.
No, äitiys ja äidinrakkaus ei ilmeisesti ja valitettavasti ole automaattista.

Selitelkää itsellenne ja muille mitä huvittaa, mutta kyllä se että imettää tai edes yrittää, tekee paremman äidin.
Muuten luulisin sinun olevan ninaTT mutta hänen mielestään se että on yrittänyt onnistumatta on kans paska äiti. :D

Sinulla on täysi oikeus valita imetätkö vai et. Neuvolan tädillä taas on velvollisuus kertoa imetyksen hyvät & huonot puolet - tietenkin hyviä korostaen ;) Pakottaminen, syyllistäminen tms. ei ole hyvää käytöstä.

Itse olen sitä mieltä, että imetän (jos se vain on mahdollista) tätä tulevaa kakkosta. Esikoinen on jo reilut 10vee ja imettäminen oli helppoa eikä mitenkään vaivalloista. Pikemminkin sanoisin, että helppoa - sai nukkua vauvan vieressä ja vain työntää tissin suuhun :D

Toiset valitsevat pulloruokinnan juuri kertomasi perusteella. Se(kin) on -edelleen- ok. Sinulla on täysi oikeus vaihtaa terveydenhoitajaa, jos hänen käytöksensä ei muutu ammattimaisemmaksi.

Kaikkea hyvää!

Alkuperäinen kirjoittaja Syytettyjen penkillä;25033893:
ja sain siitä kuulla kunniani sata kertaa. Mun syyni *plaa plaa plaa* on se, että mut on väkivaltaisesti raiskattu nuoruudessani ja alastomuus sekä kaikki genitaalialueitani sekä rintojani koskevat asiat tuovat AINA ikävästi tapahtuman mieleeni.

Sain toivomani suunnitellun sektion (tappelun jälkeen) ja pysyin kannassani olla imettämättä. Olen todella ylpeä, että pidin kantani ja lapseni suhteen minulle ei tullut pelkäämääni negaatiota. Eli katsoessani omaa lastani, ajatukseni ovat VAIN positiivisia eikä niihin liity ahdistuneisuutta muistojen ja traumojen vuoksi! AAAMEN! Ja ei varmaan olisi SAANUT tehdä lapsia.....

Jos tekstisi pitää paikkaansa, niin miten ihmeessä sä oot tullut raskaaksi??

Sori vaan ap, mutta susta huokuu keskenkasvuisuus ja sen vuoksi terkkarisi on valistanut sinua imetyksestä.
Et kerro mikset kokeilisi imetystä ja se on sinun valintasi. Ikävää vaan että monet nuoret äidit ajattelevat enemmän rintojaan kuin lastaan vedoten miehen osallistumiseen. Korviketta vauvalle niin mieskin pääsee osallistumaan -joopa joo. Mies voi osallistua muutenkin kuin syöntipuuhiin. Oletko ajatellut rintamaidon pumppausta? Vai onko sekin liian vaivalloista sinulle?

Usko huviksesi, että mielipiteesi voi vielä muuttua :) . Nyt tuntuu siltä, että EIIII ikinä apua oi ei voi. Sitten kun huomaat, että se on maailman luonnollisin asia siellä sairaalassa, näät kun muut lapset ovat äitiensä rinnoilla, huomaat miten vauva rauhoittuu rinnallasi, saa ravintoa, on tyytyväinen, nauttii maidosta jota kehosi tuottaa räärälöidysti juuri sinun vauvallesi..yms huomaat, että ei se nyt niin kamalaa ollutkaan. Koita muutaman päivä jos se vieläkin niin kaameelta tuntuu lopeta ja anna pullosta lehmänmaitoa. Ota vaikka asenne, että kaikkea pitää kokeilla, yks elämä elettävänä ja mitäpä sitä menettää jos kokeilee. Tiedän toisenkin joka oli samaa mieltä, mutta mieli muuttui, kun synnytti lapsensa ja huomas, että heii voi eiiii miten upee, ihana, täydellinen ihminen minussa kasvoikaan ja miten kovasti hän rinnalla olosta nauttii. Googlaa vielä vähän ja etsi hyviä puolia imetyksestä, tee taulokko ja listaa huonot. Avaa mielesi myös toisenlaiselle ajattelulle. Vähintääkin koita imetystä edes, et mitään menetä.

Kaikkea hyvää sinulle.

Miksi te jotkut ette vaan voi/halua/pysty ymmärtämään, että on myös erilaisia ihmisiä olemassa? Ihmisiä, jotka ei kannata perhepetiä, jota jotkut pitävät tärkeänä ja oleellisena, ihmisiä, jotka tekevät vauvalle soseet itse eivätkä osta kaupasta valmiita, ihmisiä, jotka käyttävät kertakäyttövaippoja kestovaippojen sijaan, tekevätkö nämä valinnat ihmisestä (ÄIDISTÄ) huonon? Imettäminen on vain osa elämää ja vauva kasvaa korvikkeillakin. Iällä, rintojen pilaantumisella yms. ei ole merkitystä jos ei halua imettää. Ap on tehnyt oman valintansa, jota pitää kunnioittaa ja tukea, siihen ei auta mikään saarna. Lapsen etua voi myös ajatella vaikkei imetäkään. Sitä paitsi luulempa ettei täällä kukaan huomaa korvikkeilla ruokitun ja rintamaidolla ruokitun vauvan välillä mitään eroa, jos ei tiedä kumpaa annetaan.

Anteeksi, mutta mä en oikein ymmärrä miten se, että haluaa miehen osallistuvan syöttöihin sulkee pois sen, että imettäisi?
Itse odotan esikoista saapuvaksi ihan näinä päivinä ja haluan ainakin kokeilla imettämistä. Haluaisimme myös miehen kanssa molemmat syöttää lasta joten rintapumppu ja pullojakin löytyy kotoa valmiina, eihän se ole mikään joko-tai juttu.

Minusta on hiukan hassua tehdä päätös jo ennen kuin lapsi on syntynyt koska eihän sitä koskaan voi etukäteen ilman sen kumempaa kokemusta tietää. Joillain imetys ei onnistu eikä siinä mitään, mutta kokeilla ainakin voisi ihan vaikka vaan ne ensimmäiset päivät että vauva saa tärkeät aineet ja sitten siirtyä pulloon. Jokaisen oma valintahan se on, mutta minusta on outoa ettei valitsisi sitä lapselle parasta vaihtoehtoa mikäli se vaan on äidille mahdollinen fyysisesti.

Yhteistyössä